5 Ağustos 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

5 Ağustos 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

S Neden Ya Geri Dönülece! (YAZAN: E Bu seneki lig maçlarının iki d. Bu seneki mıntaka şampiyonları- | © nin iki devreli olacağı ilân olunur- © ken Milli Kümeden bahsedilmemek- le anlıyoruz ki, Ankara, İzmir, 15- © tanbul arasındaki muazzam karşılsş- 'malara bu sene de devam edilmesi © şüphelenmiştir. Milli Küme maçları henüz bezgin- lik devresine girmediği için, bilhas- © sa Ankarada, bütün alâka ile sey- redilmekte idi, Ankara stadının fut- “ bol İsaliyetinde mühim bir varlık teşkil eden küme maçlarının hâseât bakımından ne neticeler verdiğini bilemiyoruz. Istanbuldaki maçlarda; | © gördüğümüz kalabalığı bakarak, kü- me müsabakalarının zararla küpan- O maadığına ihtimal veriyoruz. Gelecek | “ seneler masraflar daha indirilir, bi-| İst veya herhangi evrakm bir yer- den öbür yere nakli için murahhas- “lar göndermek gibi tüzuli sarfiyat | da kesilirse bu işin iyi kâr bırakma-! “ sınada imkân vardır zannındayım. © Hoş, mıntakalarda futbol propagan- © dasıma yardım edecek faaliyet hak- © kında kâr tarafını uzun boylu dü- © şünmeğe de lüzum yoktur. Netekim muhtelif muntakalara güreş propa- gandasını yaymak maksâdile tertip edilen son Balkan şampiyonasının “binlerce liralık zararına sebebiyet © veren Hâdiseler de ayni noktai na- “ zarla pek ince elenip sik dokunme- © mış değil midir? ————— Festival İçin Gelecek Macar Güreş Takımı Tesbit Edildi p Istanbul Festivalinin başlaması münasebetile dün akşam Usküdarda | © Bağlarbaşında Halk opereti tarafın- dan “Leblebici Horhor,, oynanmıştır. — (Bu akşam da Taksim bahçesinde Şe- © hir Tiyatrosu artistleri “Sözün kısa- 461, ni temsil edeceklerdir. Festival münasebetile şehrimize getirilecek olan meşhur Slâvya takı mının'21 Ağustosta İzmirde İzmir © muhtelitile de bir tek maç yapması | muvafık görülmüştür. Musırın enternasyonal şampiyon takımı da Festival esnasında maç yapmak üzere şehrimize gelmek iste- miştir. Macaristandan getirilecek olan a- matör güreş ekipini teşkil edecek kimselerin isimleri dün belediyeye bildirilmiştir. Verilen malümata göre ekipte dün- ya amatör gürüçş şampiyonu Bubes ile dünya üçüncüsü Polotos, Buda- “o peşle şampiyonu Hegulüs, Macaris- tan şampiyonu Falran ile Macaris- tanda iki defa şampiyon olanlardan Harvarih ve Pinter ve birer defa şampiyonluk kazananlardan Szendi, Vagl, Kavacs ve Kitka yardır. Kürek Teşvik Yarışları İstanbul su sporları ajanlığı tara- fından tertip edilen kürek teşvik ya rışlarının ikincisi pazar günü Yeni- kapı sahillerinde yapılacaktır. müp- tedi, kıdemsiz ve kıdemlilere mah- #u3 olmak üzere üç sıf kürekçi a- rasında Icra edilecek müsabakalara sabahleyin saat 10 da başlanacktır. Şampiyona müsabakalarına kadar kürekçilerinin kudreti hakkında klüp kaptenlarına bir fikir vermek bakı mından (sporcularla çok alâka İ kurşılanan teşvik yarışlarınn sonün- Bu Yanlış Fikirden Vazgeçmeliyiz MAP AİİTTİR RR İİ me müsabakalarını mevsime sığdırabilmek üzere evvelce bir dev- reye indirilmiş olan lig maçlarmın tekrar ikiye çıkarılmasından bir fayda umulabilir. Mmtaka şampiyonları daha nizami bir şe-| kilde belli olur. Fakat bu avantajın başlanan bir işi yarıda bırak- mamak ve kati hükmümüzü verebilecek tecrübe devrelerini etmk şartiyle elde edilmesi lâzımdır. : j tedbirlerdendir. Böyle olduğu halde pılmıyor ? k Vakit Varken ŞREF ŞEFİK | / / evre olacağı anlaşılıyor. Milli kü- drak Para cephesinden bu vaziyette o- lan ve mevsimin büyük bir kısmını kaplıyan programlı bir faaliyetle paydos borusu çalınırken ondan da- ha iyisini yerine koymak en tabii kaldırılan Milli Kümenin yerini dol- duracak faaliyet programı münakaşa sahasına dahi konulma- mıştır. Ml Küme maçları henüz usanç devrelerine girmediğine göre bütçe meselesi olarak pek tenkit edilemez | sanırım, Teknik bakımdan ise, kat bükümler verilecek kadar vakit geç- memiştir. Şu halde başlanmış ve da- | ha iyi gitmesi ihtimalleri belirmiş ©- lan bir işin yarıda bırakılıp tekrar iki sene evvelki noktaya dönülme- sindeki hikmet ne olabili Bir de hâtıra vaktin kifayetsizliği gelebilir. Eğer mıntaka' şampiyona | larının daha nizemi bir şekilde yani iki devirde yapılması matlüp ise, mevsim başlangıcım İleri almakla İ- kisin! de beraber tamamlamak müm- kündür. Velhasıl yerine başka bir faaliyet konmadan Mi gel İ nieyi' başaracak bir terlibe dönüle-| mez mi? Slâvya Takımının Gelmesi Tekarrür Etti Festival maçları için şehrimize da- vet edilen Slavyalıların, İzmirde 4 Eylül tarihinde yapılacak maçın ta- rihi üzerinde uyuşulamadığ cihetle henüz /$ R Peşte Güreş Muhteliti Geliyor Fostival şenlikleri münasebetile tertip edilen spor hareketleri arasın- da milli güreş takımımıza mensup güreşçilerle içlerinde * birçok Maca- ristan şampiyonü bulunan Peşte gü- reş muhteliti karşılaşması da yapı Tacaktır. Macaristan federasyonu Festival komitesine gönderdiği son bir mek- tupla bütün şeritlerin kabul edildi te güreş muhtelitinin 19 Ağustosta Istanbula müteveccihen hareket ede- ceğini bildirmiştir. Peşte muhteliti şilaşma tarihleri 22, 24 ve 26 Ağus- tos olârak iitihâp edilmiştir. Müsa- bakalar Taksim stadında ve gecele- yin yapılacaktır. Grekö Rumen ve serbest güreş ol- laşmalara İştirak edecek milli takım güreşçilerimiz Istanbul muhteliti na- mı altında güreşeceklerdir. Bu karşılaşmalar için Istanbul muhtelitini teşkil edecek güreşçiler ir: Güneşten: Küçük Hüseyin, Halil, Yaşar, Yahya, Yuşuf Arslan, Saim, Büyük Mustafa, Galatasaraydan: Ahmet, Kenan. Faik, Adnan, Çoban Mehmet. Beşiktaştan: Samsunlu Ahmet. Macar muhteliti ile gelecek gü- reşçilerin esamisi şudur; 56 kilo: Frens Horvat iki defa Ma- caristan şampiyonu. 61 kilo: Sizendi Isteman, bir defa Peşte, iki defa Çeköslovak şampiyo- nü, 66 kilo: Sizekofrenz, Fabyon, Ma- caristan şampiyonu. 73 kilo: Pinter, Macaristan şampi- yonu, Polotas, Olimpiyad dünya ü- çüncüsü, dini ve 11 güreşçiden mürekkep Peş- |/ e yapılacak kar- || mak üzere yapılacak olan bu kürği- || 79 kilo: Hügedus Macaristan şam- piyonu, Vogul Peşte şimpiyonu. 81 kilo: Kovaç Giyola. Macariston Kitka Endre nu, Bobis Giyula. Avrupa şampiyonu, Yapılacak İ istan şampiyo- | Pazar 6 Maçlar Eminönü Halkevinden: Evimize bağlı klüpler arasında 7 - 8 - 938 pa- zar günü devam edilmekte olan lik maçlarının finali aşağıdaki fikistüre göre yapılacaktır: Karagümrük sahası, Rami — Ha- heroğlu B takımları saat 10:30 da. Saha komiseri: Ali Yekta Anıl, ha kem: Mustafa. şehrimize getirilmekten vazgeçildiği- ni evvelce bildirmiştik. Bu kere haber aldığımıza göre İz- mirde yapılacak maç tarihi futbol federasyonunca 4 Eylülden 21 Ağus tosa tahvil edildiğinden Slavyalılar- İa anlaşmamaya ortada bir sebep kal mamıştır. Festival komitesi tarafından Slav- yalılarla bügün telgrafla muhsvere ödilecek vaziyet kat'i surette tavaz- İ zuh edecektir. Anlaşma yapıldığı takdirde Slav- | yalılar doğruca İzmire gidecekler ve | Fusrm açıhna günü olan 21 Ağüs- tosta ilk maçlarını yapacaklardır. Ertesi günü şehrimize hareket e- decek olan Slavyalılar 27. Ağustosta Galatasaray - Güneş muhteliti ile 28 Ağustosta Beşiktaş - Fener muhteli- iti ile karşılaşacaklardır. Mısır Şampiyonu Gelmek İstiyor Festival spor haraketleri için seh- rimize davet edilen Mısır mühtelii nin hazırlıksız olduğunu Üeri süre- irek tekli? edilen tarihlerde gelemi- yeceğini bildirdiğini evvelce yazmış- tık. Bu kere Festival komitesine Mısır şampiyonu Nasyonal Klübü bir mek- tupla mürecant ederek teklif edilen tarihlerde şehrimize gelmeğe hazır olduğunu ve takımının Mısır mubte- Btine 6 oyuncu verdiği Için kuvveti hakkında şüphe edilmemesini bildir- miştir. cusu olan bu müsabakada klüpler plyonay: iştirak edecek ekiple- inacaklardır komitesi tarafından çok karşılanan bu Festival enik Rami sahası: Rami — Alemdar A takımları set 17 de. Saha komiseri: Faik. Hakem: Ziya T. SOK. İslarbul Bölgesi Güreş ajan- Uiğından: 1 — İstanbul festivali dolâyelle 22. 24, 26 oğustas giinlerinde Macar Pegte güreş takımı ile İstanbul takim arasında Gre- ko Romen ve serbest güreş müsabakala- in yapılacaktır. 3 — Msenr takımı beş serbest ve Grek Romen, üç Grezo Romen ve Mış serbest gü İreşçi olmak üzere on bir kişidir. İ 3 — fetanbul takımı Güneşten Mustafa Çakmak, Salm Arıkan, Yusuf Aslen Ye- ner, Yahya Külkan, Yaşar, Hali Yüzer, Hüseyin. Galatamraydan Mehmet Çeban, Adnan, Faik, Kenan Ahmet Çakır, Pe- giktaştan Ahmet Yılmazdan teşkil olun » mugt 4 — Hazırlık idrmanlarına 8—8—084 pa JEreğli Halkının Haklı Şikâyetleri Konya Ereğlisinden 30 dan fazla imza taşıyan unzun bir tel graf aldık. Telgrafta, Ereğli | kaza idare heyetinin bekçi üc- retleri Hakkında vermiş olduğu karardan bahsedilmektedir. Bu meseleyi yine bu sütunlarda 26 temmuz tarihli gazetemizde yaz mıştık. Aldığımız telgrafta, ka- | | za idare heyetinin eski kararı- İn tashih etmediği yazılmakta. dir. Telgrafta ezcümle deniyor kiz “Devlet Şürasının kati kararı ortaya serilerek hâdise tama- men aydınlatıldığı için, idare heyetince verilen kararın tas hihini huzur içinde beklemiştik. | Halbuki, kanuni müeyyedelerin i) sarahatine rağmen kaza idare heyeti ikinci kararda israr etti ve çarşı içinde iradı gayri safi. nin yüzde yirmi ve mahallede yüzde on beş nisbetinde bekçi parası ödenmesine ve ancak bu paranın müstecirlerden tahsil e- Ömesme, boş olan gayri men- kullerle, içinde sahibi oturanla- | rin bu ücreti ödemekle mükel. | lef tutulmalarına karar vererek | ufak bir değişiklikle ücretin tahsili cihetine gidildi. Görülü- yor ki teşebbüsler aynidir. Ve gok ağırdır. | Alâkdaraların dikkat gözüne | koymanızı rica ederiz. Kota Bir Semte İki Terkos Musluğu Yeter mi? Aydınlık matbaası sahibi Ahmet, ya- Mor: “Kücük Mustafapaşa, Müftü Ali ve Ab- disabaşı mahallelerinde 16 çeşme vardı. Bunların yerine iki terkoa musluğu konul. du. Bunlar, ihtiyacı . karşılamadığı. gibi, bazan da en Yüzümlu ve kalabalık saat- lerde kesiliyor. Bu hal, halkın haklı o- larak şikâyetine yal açıyor. Fatih, Deroş Şafaka ve Sultanselim önlerinden deni. ze kadar uzanan çok geniş bir sahada iki terkos çeşmesinin su ihtiyacını hiç bir zaman karşılıyamıyacağı meydandadır, A- Mikadarların buna karşı tedbir almalarını rica ediğğie 11 vaie ve Olimpiyatlardan Bazı Oyunlar Çıkarıldı Helsinki, 1 (A.A.) — Enternasyo- nal Olimpiyad komitesinin vermiş ol duğu karar üzerine burada yapılacak olan 1940 olimpiyad oyunları hak- kında Baronfrankel şu beyanatta bu- lunmuştur: “— 140 olimpiyad ayunları 8-20 temmuza kadar devam edecektir.. Programdan eltopu, hokey, basket- bol, pole çıkarılmıştır. Oyunlara iş- trak etmeleri hakkındaki daveti » yeler eylülde milletlere gönderile - cektir. Bitmek Üzere olan Helsinki stadı 52 bin seyirci alabilecektir. Bundan başka büyük bir yüzme ha- vuzu da inşa edilecektir. “Gazetecilerin işlerini kolaylaş- ler içinde Helsinki ile Stokholm a- rasında yeni bir kablo çekilecek ve min edlimiş alaetkır. ayrılacaktır. ,, Zartesi gününden itibaren Şehzadebaşın - İda Süleymaniye klübü salonunda bağla — nscaktır. $ —— Çalışmın santi 17,—20 arasıdır. 4 — Antrenemanlara antrenör Pellinen nezaret edecektir. 7 Atlıspor Kongresi Anadolu yakası Atlı spor klübün. den: 15 - Ağustos 1938 pazartesi günü saat (17) de yapılacak fevkalâde top- — Yukanda ismi yazılı güreşçilerin lantıya Klübümüze yanlı azanm be- merkür gün ve saailerde Süleymaniye) şemehal bulunmaları rica olunur. klübü salonunda hazır bulunmaları teb- Wiğ olunur. Moda Denizcilik Klübünün Tenis Maçları Moda Denizcilik klübü tarafından klübün Modadaki tenis kortlarında bir tenis turnuvası tertip edilmiştir. Bütün amatörlere iştirak hakkı ve- rilen bu müsabakalar için diğer klüp- lere davet mektupları gönderilmiş- tir. Müsabakalar cumartesi başlıya- cak ve pazar günü nihayetlenecek- tir. İlife benüz bir cevap verilmemiştir. | Slavya ile son muhaverenin vereceği neticeye göre bir cevap yazılacak- Lise İkmal imtihanları ıçin BERLİTZ Mektebine Müracaat ediniz. Beyoğlu: 373 İstiklâl cadd. tar. ( “Yabancı memleketlerden gelecek | vel büyük olan seyircilere kâfi miktarda ika - metgâh temin maksadiyle limanda| lediğine göre, işitilmemiş bir kor. yatan büyük vapurlar otel olarak kul| ku alâimi içinde geri geri çekile- anılacak, sporcular için ise bir o - limpiyad köyü tesis edilecek ve ay. rica kendilerine büyük otellerde yer Yazan: EDER» edi sene kadar evvel Sivas memleket hastanesinde ga- rip bir hâdise oldu: Civar köyler- den tedavi için gelen ağır hastala- ra kan vermekle tanınmış (Çay- cumalı) Hüseyin isminde biri, tah min edildiğine göre bir gece yarı- sı, bilinmiyen bir sebepten, ba- şın: alıp savuşlu gitti; ve aşağı yukarı bir halta kadar sonra, iki jandarma çavuşu, Çaycumalının cesedini Sazlıdere kenarında bu- lup getirdiler, Hâdisenin hakikatini merak e- denler bugün bile Sivas meimleket hastanesindeki raporların sureti- ni pek âlâ öğrenebilir: Cesette ne bir kaza, ne de herhangi bir cina- yete delâlet edecek hiçbir emma. re yoktü; sadece, jandarmaların ifadelerine bakılırsa, Çayenmalı- nın yanına ve herhalde oraya ge- lip yıkıldıktan sonra uzun bir 24- man geçmesine rağmen tek bir hayvan bile yaklaşimamıştı; jân- darma çavuşları, cesedin kurtlar- mayışındaki Sırrı, Hüseyinin he nüz ölmediğinde buluyorlar, ve etrafında döne döne dolaşan bir köpeği, bu, iddinlariii gere tiye, ma çâvuşu daha ileriye giderek Çayeumalınm pek te ölecek in- sanlardan olmadığını, zâten Saz- hdere Okıyısma höyvanlaı sür- dükleri zaman cesedin garip bir Kimıldama içinde bir takim hare- ketler yaptığını ilâve ediyorlardı. Çavuşların bütün — öddizlarına rağmen, Sivasta herkesin tanıya- Tak arasıra da yarı meczup diye baktığı Çaycumalı, kiss bir mu- ayeneden sonra gömülmekle be- raber hâdise bu kadarla kalmadı: Hüseyinin Sıvas dışında Sazlıde- reye doğru alabildiğine seğirime- sindeki sebep anlaşılamadıysa da hemen hemen syni günler daha başka birşey oldu; Hüseyinin kan verdiği ve nekahet devrini geçiren tırmak maksadiyle önümüzdeki gün- hastalardan biri, yine bir gece ya- rısı, bulunduğu kovuşün birdenbi- re altını üstüne getirdi: — “Çay- bu süretle ayrica 24 telefon hattı te. | cumalı Hüseyin. Çaycuma'lı Hü- seyir"... diye, daha bir dakika ev- huzurla yattığı ya- taktan fırladı; ve hastaların söy- rek arkasını duvara verdi; bir s8- niye, bütün elektrikler yanıncıya kadar, orada öyle kaldı, Ancak ya nına yaklaşıldığı zaman bir müca deleden çıkmış gibi ter döküyor du. Arkasına birkaç yastik kaydu- Jar. asta şu ve bu adamlardan de- gildi. Bir kere valinin tav- siyesiyle gelmişti; ve Sıvasa bağ- hı kazalardan Hafik nahiye mü- dürlüğünü yapıyordu. İşin en tu- hafı bir hafta kadar evvel tabur- cu edilecekkeni vazgeçilmiş, bir müddet daha hastanede kalması münasip görülmüştü. Hafik nahiye müdürünü nöhet- çi döktorun karşısına çıkardıkları zaman hâlâ ayni titremelerle has- ta idi: — Sizi uyandırdığıma çok mü- teessifim; diye başladı, fakat Çay cumalının ölmediğini sizin de bi meniz lâzım! Nöbetçi doktor hastanın yüzü- ne bir kere daha bakmıya lüzum görmeksizin: G4 z — Evet, dedi; anlıyorum; bu TUHAF Bİ Kenan Hulüsi bü Hİ e a eğ 5-8-938 BASA ASRA DARE AA REK EA AE DARDA ORADA RASPA NAEASTE, L R ÖLÜM AZA ARAL DAĞLARA ELER AAA BASİL DUAA ALU Geri rada fazla kalmak sizi çok yormuş olacak zannedersem. Hasta, bu itiraza hiç te sesini çı karmadı, sükünetle: — Fakat, dedi; Hüseyinin ya- şadığını yalnız ben iddia etmiyo- ram ki. Bütün kovuş ayni şeyi söylüyor. Şu farkla ki onlar Çay- cumalının dedikodusunu yapıyor lar; bense Çaycumalıyı gördüm. gerer herhangi bir müsek- kinle hastayı kovuşa çevi- remiyeceğini anlamıştı: Nasıl, dedi? İki jandarma ça vusun anlattıklarından fazla bir bildiğiniz var mı?. Hasta oturduğu hafif doğruldu: — Fazla bir bildiğim mi?.. İşte Çaycumalıyı gördüm diyorum ya; biraz evvel kovuş kapısından içe- ri girdi; halbuki onun öldüğünü söylüyorsunuz. Ya bir hafta evvel, Hüseyinin akıbeti bilinmediği za- manlar beni taburcu etseydiniz. Şimdi Hafikte ne yapacağım İs- ter istemez düşünüyorum, Şüphe- $iz hemen yola çıkacaktım. Fakat Çaycumal -benk “takip etmiyecek bilmek. için yolda ,çıldıracaktım. Kovuş ke actığı dakikslar üzerime doğru gelirken söyledik- lerini işitmiş olsaydınız siz de ben den daha başka birşey yapamazdı nız; doktor, Caycumak Hüseyin ölemediğini söylüyor; başka bir ta- kım adamlar da yaşadığını hisse- diyormuş. Başka bir takım adam- lar.. Fakat OÇaycumalının kan verdiği adamlardan başka kim ©- labilir bunlar? Doktor: — “Sakin olunuz!,, de- di;; Zile bastı ve kan verme teda- visi yapılmış hastaların isimlerini istedi. Yakat Hafik nahiye müdü- ründen başka hepsinin aylarca ev vel taburcu edildiklerini öğrenin- ce birşey söylemiş olmak için: — Dediğim gibi, diye devam etti; zihnen yorgun olmanızdan baska bir sebep yokt. Ve hastayı kovuşa gönderdi. Yi hâdise bu vaka ile ka- patılmıyordu. Hemen erte- si günü Hafik nahiye müdürünü nöbetçi doktora tekrar getirmek lüzumunu duydular. Doktor: — “Zannedersem gece” den çok daba iyi olacaksınız!,, dis. ye Hafik nahiye müdürünü karşı" Ismak istedi ise de, hasta! - Maalesef doktor, diyordu; simdi de kendimde acaip bir faz lalık hissetmiye başladım. , — Bir fazlalık mı diyorsunuz” Çaycumalımn ölümünden o meğer ne kadar da müteessir olmuşsü”. nuzl, Doktorun böyle söyliyerek Har * fik Nahiye müdüründe yeni bi. sinir alâimi meydana çıkarmasın” | da hakkı vardı. Gece yarıları bif” denbire uyarıp cildinin herhansi bir tarafında bir adamla kan çıka” rumadığı takdirde bu fazislıkli?. imkânı yok yaşıyamıyacağımı söY liyen bir çok hastalarla; kendinğf' bir şeyin fazla olduğunu iddia © den Hafik nahiye müdürü arasın da ne fark vardı?, Fakat, hasta nöbetçi doktor Sİ” nirleneceği yerde bilâkis mssan önünde duran iskemleyi yan tâ rafa biraz daha çekti; ve hatif Bİ kımıldamadan sonra: TArkası: Sayfa 8, sütün 4 * iskemleden