5 Ağustos 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

5 Ağustos 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

e ŞAM YMM MM Te Yazan: M. SIFIR öşebbüsü Yüzünden Ilyası Şehit Ediyorlar ütün kuvvetiyle sıkıyordu Hiç şüphesiz sırrım söylis yecek olan bu ağızı bir daha açıl Mamak üzere kapatmak, boğmak kin uğraşıyordu. Polisler Mustafayı zorlukla tu- tup kaldırmışlar ve Muradı e- nden Okurtarmışlard. (o Fakat Muradın $öz - söyliyecek heli kal- mamıştı. Gözleri yuvasından fir- lamış, yüzü morarmış v8 nefesi kesilmişti. Bitkin ve hareketsiz yatıyor, yalnız inliyordu. Yorgun- uktan göğsü bir körük gibi inip kalkan Mustafa suçunu kapatmak ve teşebbüsünü saklamak yolunu bulmuştu. Karşısında duran mer- kez memuruna eliyle yerde yatan Muradı göstermiş ve: — Bu, demiştit, Eşyalarımı ça- hp kaçıyordu. Yakaladım. Bekçi Mustafanın bu iddiasına tabii kimse inanmamıştı. Merkez memuru tahkikata başlamıştı. Tel- leri kesik telefonlar yalıda oynan- mak istenen oyunun en canlı şa- hitleri idi. Rıhtımdan deniz tara fını gözden geçiren memur, sahil- den Iki yüz mâtre Kadar âçiktan karşı sahile geçen fenersiz üç mo- törün karaltılarım ve motör per- vanelerinin deniz üzerinde bırak- tığı izleri gördüğü haberini getir- mişti. Taş ocakları istikametinden dönen memur da bir Kalabalığın dağa doğru çekildiklerini ve fa- kat sayamadığını söylemisti. Mer- kez memuru maiyetini dağ istika- metinde kaçanları tekibe gönder- dilkten sonra Damat Feridin yanı- na girmişti. Velimimetlerini bir suikastten o kurtardığını “söyliye- rek güzel bir hülüs çakmıştı. Bir saat sonra gelen polis mü- dürü Tahsin de merkez memuru- nu dinledikten sopra yapılan ha- reketin bir suikaşt teşebbüsü ol- duğuna kanaat getirmişti. Sultana ve damada o yolda beyanatta bu- lunmuştu. Fakat Mediha Sultan emekli bekçisi Müstafaya bir tür- lü toz konduramıyordu. Suçun bi- rer birer sayılan delillerini Kabul etmiyor: — Hepiniz de yamlıyorsunuz. Mustafa benim bunca senelik feds- kâr ve sadık bir adamımdır. Böy- le şey yapmaz. Hep Kabahat Mu- radındır. Diye ısrar ediyor, Mustafayı a- çıkça himâye ediyordu. Polis md- dürü bu israrlı himaye karşısın. da ne yapacağını şaşırmıştı. Bir aralık Sultanın yanından çıkmiş ve merkez memurun — “Siz karakola gidiniz. Tah. kikatı ben yapacağun,, demiş ve başından savmıştı. Di Ferit bu taarruz te- şebbüsünden canını kur- tardığı için memnun idi. Fakat hâ- M korkuyor ve titriyordu. Polis müdürüne yalvarır gibi bir edâ ile: — Oğlum Tahsin Beyefendi. Diyordu. Bu mütearrızların ayak ları bir kere buraya alıştı. Bana öyle geliyor ki hayatımızı muba- faza etmek pek güç olacak. Ne yapsak bilmem ki. Yalıyı terk ile Yıldıza nakletmek o muvafık gibi görünüyor. Fakat Damat Ferldin fikir ve telâkkisini Mediha Sultan kabul etmiyordu: — Hayır Paşa; diyordu, Siz de evhama kapılıyortunuz. * Suikast teşebbüsünü de nerden çıkardı nız? Ortada adi bir hırsızlık vaka sından başka ne var ki? Çerkes Murat bekçi Mustafanın eşyaları- ni çalıp kaçarken tutulmuş. Baş ka ne var?. — Aman Sultanım, haydutlar telefon tellerini de kesmişler. Mediha Sultan gözlerini devi- Terek kocasına hiddet ve hışımla baktı: — Hangi haydutlar, a paşa. de. di. Onları da Murat kesmiştir. Ta- bil yaptığı hırsızlığın çabuk ha Belki de Mustâfayı öldürecekti de, değil mi Tahsin Bey?. Polis müdürü ellerini oğuştura- râk cevâp verdi: — Eğer bekçi Mustafanın Mu- radı böyle bir hırsızlığa sevkede- cek kadar çok parası varsa bu ih- timal de hatıra gelir, efendim. Tahsinin sözü Mediha Sultanm pek hoşuna gitmişti: — Elbette çok parası vardır. Se- nelerdenberi bir sultanın bekçi- başılığını yapan bol maaş ve bol bahşiş alan bir adamda para bu- lanmaz mi hiç. Rica ederim, siz de bizim paşa gibi evhama kapı mayın. Mesele meydandı sız Muradı ahır, götürü ünüz ve İyık olduğu cezayı verirsiniz. İş- te bu kadar... Bu sözleriyle Tahsine nezaket- le bunu böyle yapması lüzümunu hissettirmişti. Polis müdürü de Sultanın arzusunu' canla ve başla yerine getirdi. Muradı aldı ve ya- adan çekilip gitti, Harem ve selâmlik dairelerin- deki halkın dedikodusu saatlerce sürdü. Ancak sabaha karşı yalı es- ki sakinliğini buldu ve herkes 0- dasına çekilip uyudu. Maslahat icabı ; şekli değiştiri- len hâdiseyi ve Çerkes Muradın hirsizlik töhmetiyle Kroker hapi- sanesine © atıldığını ertesi sabah Çerkes R. herkesten evvel haber aldı. Adamının yok yere hapsedil- mesinde duyduğu hiddet ve te- sösüirle Kapiten Gordona köştu. Murattan işittiklerini söyledi. Hi- diseyi uzun uzadıya tahlil ettik- ten sonra dedi k Bü adamın suçu Yoktur, Damat MER mak için çevirdikleri bir manev- raya kurban ediliyor. Böyle oldu- ğunu ispat edeceğim Kapitenin delâleti ile bu iş için kendi başına tahkikat yapmak mü saadesini müttefikin zabıta ko- misyoflu reisindan gizlice almıştı. Çerkes R. a yine gün doğmuştu O unda #ihni hep vurgun hü rı ile dolmuştu. Hemen ada nı toplamış, silâhlanmış ve silâh- landırmış, bir motöre atlıyarak Anadöluhisarının yolunu tutmuş- tu. Hâdise gecesi, tam sahile yak- laşacağı sırada yalıda kopan çığ- lıklar gecenin süküneti içinde Bo- ğazın karşı kıyılarını o çınlatmış tı. Acı akisler bir şimşek gibi bir- den geri dönmüş ve çıktığı sahi- lin dağlarına çarpıp dağılmıştı. Bu açık tehlike haberi karşısında motörler tam yolla Kanlıca koyu- na gitmişlerdi. İçlerindeki feda- kırları karaya çıkardıktan sonra Anadolu kıyısının denize vuran İoşluklarına sığınarak Karadenize çıkmışlardı. İrvenin sakin bir koycuğuna “çekilmişlerdi. Cumar- tesi gecesi Balta Limanının yal- dızlı fesat ocağının kapısına balta asmak istiyenler Cumartesi saba- hı hep iş ve güçlerinin başında idi ler. Ortlıkta dönüp dolaşın ve mu- vaffakıyetszlikle neticelendiği söy- lehilen baskın; şayialarına kulak bile vermiyorlardı. Çerkes R. m mâlyetindeki ha- inlerle Anadoluhisarına gidöceği- ni yaver Bürhân Rey pek çabuk haber almıştı. Kahveci Rizeli İL yâsın 'bir “felâkete uğrıyacağını derhal anlamıştı. Bir otomobil ile Bebeğe gitmiş ve oradan Hisara geçmişti. Fakat İlyası kahvesin- de bulamamıştı. Yaklaşan — tehli- keyi haber vermiş, İlyasın hemen ortadah kaybolmasını Rizell Ah- mede tenbih ile Hisardan ayrıl aştı. Pazar gecesi sabaha karşı kah- vesine gelen İlyas arkadaşının tavsiyelerini o dinlememişti. Kah- vede yatmak gafletini göstermişti ve bu gafletinin cezasını çekmiş, ii kurbanı olmuştu. Ümmi var) BELEDİYEDE : MeyvaveSebze Ucuzluğu Için Yeni Esaslar Belediye, sebze ve meyva satışla rı üzerindeki tetkiklerini bitirmek üzeredir. Sebze ve meyvaların mali- dan satış bedelleri, taşıma ücretleri, satıcı ve mutâvassıt hisseleri ayrı ayrı hesaplanmıştır. Bu hesap neti- halıya satıldığı görülmüştür, Belediye halden geçen bu kabil maddelerin maliyet fiyatiyle pera * kende satış fiyatı arasında muay bir fârk koyacaktır. Perakendeciler bu muayyen farkı satış yapmıya mecbur edilecekler- dir. Fakat rekabet maksadiyle ha - reket edenler bu farkın en ez dere cesniden istifade edebileceklerdir. da yakında ucuzlatılacaktır. Caddelerde Baca Açılmıyacak Belediye asflat ve mozaik olarak yeniden yaptıracağı yollarda her ne maksatla olursa olsun baca açılma sını yasak etmiştir. Bu itibarla bele- diye dün elektrik, telefon idareleri- İle havagazi ve tramvay şirketlerine İbir etzkere göndermiş ve yeni yapı- İlacak yollardaki tesisatın yayakaldı- İrımları altına alınmalarını, her tür- lü temirlerin şimdiden yapılmasını bildirmiştir. Şirketler ve idareler yeni yapıla- cak yollardaki tesisatlarını önümüz. deki kışa kadar bu esasa göre değiş- treceklerdir. Berberler de Sınıflara Ayrılacak Belediye otel ve lokantalardan başka berberleri de sınıflara ayırmı- ya karar ves r. Lokantaların beş sınıf Üzerine taksim şekillerine ait tetkiklere başlanmıştır. Simflara a- Yarma işi bu uy sonuna kadar bitiri- | Olellerden birinci - ikinci ve üçün aklar, teksim e- Bühlürin'Köldorları, ücret fesisatları, ayrı ayrı tesbit edilecektir. Berberler de üç sınıfa ayrılacaktır. Ekmek Fabrikası İçin Tetkikler İ Belediye şehrimizde hükümetin de yardımın: temin ederek kendi ser İmayesiyle bir ökmek fabrikası kur. mak isteğindedir. Ecnebi bir firma» nın kuracağı fabrikanın şehirlilere ucuz ve temiz ekmek yediremiyeceği İkanati mevcut olduğu için, belediye bu işi nasıl vene şekilde yapabile- ceğini etüd etmiya başlamıştır. Hamam Ücretleri İndirilmiyor Yıkanma, © dinlenme ve eğlenme yerlerinin yeni fiyatları tesbit edilir ken kaymâkamlar hamamların da fiyatlarını indirmek istemişlerdir. Hâmamla? hakkında belediyece yeni bir taliratname hazırlandığı ve hamam fiyatları da tetkik edilmekte olduğu için hamam ücretlerine şim- dilik ilişilmemesi o kaymakamlara bildirilmiştir. X Kadıköy — Çiftehavuzlar — Cemilpaşa yolunun yapılmasına baş (lanmıştır. YERLİ yet fiyatlari ile müstahsiller tarafın- || Gesi İler iki maddenin halka çok pa- || aşmamak üzere Bu suretle sebze ve meyva fiyatları | | TAN Şehir İçinde! Karga Avcıları İstanbul ziraat müdürlüğü | sebrimizdeki kargalara karşı bir mücadele açmıştır. Müdür- | lük bir kara başı getirene on | kuruş vermek suretiyle de bü- yllk“bir cömertlik göstermekte ve herkesi mücadeleye iştirake | teşvik etmektedir. Bazı semtler- | de ve ezcümle Edirnekapı, Ka- ragüfhrük ve Sultanselim taraf- | larında çocuk denilemiyecek ka- İ dar büyük gençlerle birtakım | işsizler de mücadeleye girişmiş- lerdir. Bunlar kuvvetli lâstik- lerden yapılmış çatal sapanlar- la iri saçma atmakta, sokaklar- da ve bahçe aralarmda karga | | peşinde koşmaktadır. Yalnız bu | karça avetlarının bazılarının | İcat üremi, başire yüz Kunst. | mak gibi üfak tefek kazala | ra da sebebiyet verdikleri görü- | | lüp işitilmektedir. Bir İnsan ba- mn veya görünün de on ku- ruşa kurban gitmemesi için şim- | diden ilişikli makamların dik- katlerini celhederiz. Nevyork Sergisine Ayrılan Eserler Neyyork sergisine iştirak için mü- zelerimizden ayrılacak o eğyalar tes bit edilmiştir. Sergi komiseri Suat Şakir dün şehrimize gelmiş ve Türk- ofis müdürü Cemal Ziya Tie görüş tükten sonra eski eserler müzesinde İyapılan toplantıya - iştirak etmiştir. Nevyork 'sergisi için etüdler yapmak | ve eşya tefrik etmek üzere bir komis- yon” teşkil olunmuştur. İş Dairesi Teşkilâtı İktisat Vekâleti İş dairesinin yeni teşkilâtı bir, ağustostan itibaren faax Yine daa Tlâvesiyle 20 bölge mir liği faaliyete geçmiştir. Bu arada! Balıkesir ve İzmitte de iki bölge açıl | maştır. Yeni kurulan bölge Amirliklerine bir senedenberi iş dairesi teşkilâtında yi çalişmış olan iş müfettişleri teyin edilmişlerdir. * Trakya umum! müfettişliği sıh- hi müşaviri Sabi İstanbul sıhhat müdürlüğüne tayin edilmiştir. Eski müdür Ali Rıza istirahste çekilmiş. tir. # Sovyetler, Güzel Sanatlar Aka- demisinde bir fotoğraf sergisi aç- mağa karar vermişlerdir. a elm MAARİFTE: Üçüncü Devre Kamplar Bu Hafta Başlıyor j İ Yedek Subay Okulunda yapılan Üniversite ve yüksek tahsil talebe- sinin askerlik kamplarının ikinci devresi bitirilmiştir. Üçüncü devre önümüzdeki pazartesi günü açılacak ve ay sonuna (Kadar devam ede| cektir, 4 Dün 200 muallifnden mürekkep | bir Kafile tetkik gezintisi yapmak ü- zere Edirneye gitmiştir. KAMP ÇOCUKLARI TENEZZUH YAPTI ILAR : HABERLER DENİZ ve LİMAN : Sus Vapuru lik Seferini Bugün Yapıyor Bandırma hattına tahsis olunan! yeni Sus vapuru seferlerine bugün başlıyacüktır. Süsün ilk seferi dola- yısiyle, dün akşam Bandırmâya pos ta kalkmamıştır. Vapur pazartesi, çarşamba ve cus )martesi günleri İstanbuldan sabahlas rı 8.15 de kalkacak ve 12:30 da Ban- dırmaya varacaktır. Ayni gün akş mı da Bandırmadan kalkarak İstan bula dönecektir Oturan Vapur Kurtarılamadı Gelibolu civarında Zincirbozaf mevkiinde kayalar üstüne öturan Yunan bandralı Akti vapuru çok yük lü olduğu için o yüzdürülememiştir. Gemi kurtarma şirketinin Loras vâ- puru da daha evvel giden Alemdar tahlisiye gemisine yardım etmek üze re dün sabah kaza yerine gönderi İlİmiştir. Geminin, bir yarası yoktur. İlk Göçmen Vapuru Bu yıl Rumanyadani getirildeek göçmenler için ilk vapur bugüt Kös tenceye: hareket edecektir. İlk” gide- cek olan Nazım vapuriyle 1600 göğ- men getirilecektir. İzmir hattı için Mâve postalafa dünden itibaren başlanmıştır. X Yarın Viktorya, vapurile 800 seyyah gelecek ayn! zamanda Bursa ya da gideceklerdir. POLİSTE : : Manif faturacılar Klübünde Kumar Cürmü Meşhudu Evvelki gece Beyoğlunda Sutera- zIsi sokağında Cistinyoni apartıma- | yayi, nındaki “ manifaturacılar klübündğn tar. Bu klüpte kumar oynatıldığı haber alındığı için zabıta İcabeden tedbir- lere başvurarak klübün spartimân- dü işgal ettiği daireyi tatassut altı. na almıştır. Gece geç vakit kumarbazların ta: mamen toplandıkları ve oyünun da en hararetli demine geldiğine kana- at hâsıl edlidiği zaman memurlar birdenbire klübe gitmişler, dört er- kekle $ kadını kumar öynarlarken cürmümeşhut halinde yakalamışlar- Kumar kâğıtları, fişler, plâka ve- saireyle beraber mâsa üzerinde du- ran doksan lira kumar parası da mü- sadere edilmiştir. Yakalanan erkekler radyo. ve le- vazımatı elektrikiye tüccarı Alber, tütüncü Mesrup, berber Ishak, zej- tinyağ tüccarı Aleksandr'dır, | Bu kumarhaneyi Friksiyon İsmip- de birinin İdare ettiği ve geniyot al dığı anlaşılmış, onun hakkında takibata başlanılmıştır. Ayrıca manj- faturacılar klübü idare heyeti hak- kında da takibat yapılmaktadır. Dün saat 14 te Küçükbekkal kö- yüne ait fundalıkta yangın çıkmış, 12 dönüm fundalık çıktıktan sonra görülmüş, yetişen itfalye tarafından söndürülmüştür. Yapılan tahkikatta köylülerden Mustafanin oğlu 13 yaşında Hasanin fundalıkta ateş yaktığı, bu ateşin si- rayetiyle yangın çıktığı anlaşılmış, çocuk ve babası hakkında takibata başlanmıştır. Düş 14 Metreden tü Taksimde çal. ia sokağında 28 numaralı apartımanın üçüncü kat İnşaatında çalışan Ah- met usta 14 metre yükseklikten yere düşerek vücudünün muhtelif yerle- rinden ağır surette yaralanmış, Bey- oğlu hastahanesine kaldırılmıştır. # Vatman Eminin idaresindeki! 162 numaralı iramvay dün Sirkecide B" sene kamp gören ilk mektep talebelerinden “kalabalık bir grup,| Şoför Tahsin oğlu İbrahimin idare- dün Şirket vapurile Boğaziçinde tenezzüh yapmuşlardır. Yukâ-| sindeki 3042 numaralı otomobile nki resimde, neşeli bir çocuk grubunu vapurda görüyoruz. "çarpmış, otomobil hasara uğramıştır. E. 5-8-938 Ankaradan Telefon ve Telgrafla Maden Arama Enstitüsünün Yeni Faaliyeti Ankara, 4 (Tan muhebirinden) — Maden Tetkik ve Arama Enstitüsü, |Diyarbakır, Mardin, Elâzığ, Malatya, Antep, Urfa, Maraş ve civarı vilâ: yetleri arazisinde maden taharriya - tında bulunmak üzere Malatyanın Hasançelebi nâhiyesinden Hüseyin Vural admdaki bir köylü ile sekiz ay lık bir mukavele yapmıştır. Hüseyin Vural memleketimizin bilhassa orta ve cenubi Anadolu mın takalarında madenler üzerinde yap- tığı hususi arama usullerile tanınmış se /ve müsbet neticeler elde etmiş bir yurttaşdır. Bu suretle Maden Tetkik ve Arama Enstitüsü ilk defa olarak ecnebi mütehassıslardan başka bir Türk köylüsü ile de maden taharri- si yolunda bir mukavele aktelmiş bulunmaktadır, Mukâvele esasına göre Hüseyin Vural enstitüden her ay muayyen bir para alacak, keşfedeceği made İnin kıymet ve ehemmiyetine göre de ayrıca bir ikramiye ile taltif edile- cektir, Seçimlere Hazırlık Ankara, 4 (Tan muhabirinden) — Halk; Partisi genel sekreterliği bele diye ve vilâyet umumi meclisleri se çimleri hakkında hazırladığı talimat namevi bugün vilâyetlere tebliğ et ti Hava AÂfetleri Ankara, 4 (Tan muhabirinden) — | Yağmur, kasırga veya herhangi ta bil bir hâdise neticesinde husule ger len tahrip ve zararların derecesi hak kında bundan sonra Nafia Vekâle #ne de malümat verilmesinin usul it © tihazı vilâytelere tebliğlenmiştir. Köy Bekçilerinin İşledikleri Suçlar Ankara, 4 (Tan muhabirinden) — Adliye Vekâleti köy bekçilerinin iş ledkileri adam öldürme ve yaralam “9 | anda iullarduklarız delete, sit ilgililere tamimle, bildirilmiştir. 19” mimile şöyle denmektedir; Bü gibi hâdiseletde silâhlarm hâ- kim ve mahkemelerce müsaderesin? karar verilerek ciheti askeriyeye tev- di edilmekte olduğu cari muhabere” den anlaşılmıştır. Müsadereden mek sat suçlunun ayni silâhla İkinci bi süç işlemesine mahal verilmemek ür #ere suçta” kullandığı silâhındaki mülkiyet hakkının nezinden İbaref” tir. Bu ilibarla müsaderenin bir nevi ceza olduğü tebarüz eder, Halbuki taşıdıkları silâhlarda bek çilerin mülkiyet hakları yoktur. Çün kü bu silâhlar köy kanununu maci” bince kendilerine devlet tarafında8 tevdi edilmiş ve binaenaleyh devle" n melidir. Devlet malı İse haciz ve müsadere olunamaz. Suçta kullanıl” miş olmaları itibatile köy bekçileri dön xnptolunan devlete ait silâhlar #in mahkemelerce vücudüne lüzum İ örülmediği surette hemen ait oldu” ğa jandarma dairelerine iade ve tey dil leap eder. Erzurumda Postane o | a, 4 (Tan muhabirinden) — Posta idaresi Erzurumda moder# bir postane binası yaptırmıya kar9f vermiştir. 5 Ağustos 1938 CUMA m——— —— ei #inlay Günsi Hazır: $3 İS 1057 Rut 1834 Cemaziyelâhız! 7 Temmuz 3 Güneş: 5,00 — Öğle 1220 İ ikindi 1614 — Aksam "8 etse: 21A2 — İmei: 250 YURTTA HAVA VAZİYETİ Yeşilköy Meteoroloji iataryonundar han malümata göre hava yurdun Karti niz kıyılarile doğu ve orta Anadolunun © kisminda bulutlu ve mevrli yağışlı. deniz iıyıları, Egenin cenubunda li geçmiş, rüzgârlar doğuda cenubu ser Exe ve Akdeniz kıyılarında garbi, dil yerlerde gimali istikamilen orta ku Ni esmiştir, Diin İstanbulda hava açık, geçmiş, rÜ Si gâr şimal istikametten saniyede 4—€ re hizla esmiştir. Saat 14 te hava i9? 76.4 milimetre idi. Suhünet en yi güteşte 69;lı gölgede i2,8 ve en dör 23,3 santikrat kaydedilmiştir. dl TAKVİM ve HAVA |