5 Ağustos 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

5 Ağustos 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İÇERDE: * Sebze fiyatlarını ucuzlatmak için be- lediye, toptan Fiyatlarla perakende fiyatlar arasında bulunacak farkı tesbit edecektir. * Asfalt olarak yapılan yolların ortasın- da havagari, Terkos, eletrik kabloları için kapak konulmasını menetmiş ve bau busus- ta alâkadarlara teblişatta bulanmuştur. Te- sisat ba esasa göre değiştirilecektir. * Berberlerin de otel ve lokantular gibi sınıfları ayrılmasına karar verilmiştir. Berberler üç sınıfa ayrılacaktır. * Ekmek fabrikası kurulması İçin veri- len karar üzerine barı ecnebi şirketleri müracat etmiştir. Belediye bunlar üzerin- de telkikat yapmaktadır. * Plâj ve eğlence yerlerinin fiyatları in- dirilirken hamamlarda da ucuz tarife tat biki düşünülmüş, fakat bu hususta esasen yeni Belediye Talimatnamesi bazırlandı- ğından bü İş geri bırakılmıştır. * Nevyork sergisine gönderilecek müze eşyasını tesbiti bitmiştir. Sergiye gönde- rilecek diğer eşyayı tesbit edecek bir ko” misyon kurulmmaştur. * İstanbul Sıhhat Müdürü AN Rıza İsti- rahate çekilerek yerine Trakya Umumi Müfettişliği sıhhat müşaviri tayin edilmiş- tir, * Güzel Sanatlar Akademisinde Sovyet- ler Birliği hükümeti tarafından bir re sim serisi açılmasına karar verilmiştir. * Üniversite talebesinin ikinci devre kampları bitmiştir. Üçüncü devre pazar tesi günü başlıyacaklır. * Gelibolu civarında karaya oturan Yur nan gemisi kurtarılamamış, tahlisiye işle- rine yardım için “.Loros,, vapuru da git miştir. * Romanyadan gelecek muhacirleri ak mak üzere bugün “Nâzım, vapuru Kös- tenceye hareket cdecektir. İlk kafile 600 kişidir. * İzmir hattında, sergi münasebetile #- İâve postalarına dündenberi başlanmıştır. * Yağmur, kasırga gibi hâdiselerle mem lekelin berhanzi bir yerinde vukua gelen hüdiseletin Nafra Vekâletine bildirilmesi bütün idari âmirlere tebliğ edilmiştir. * Küllahya civarında kurulacak büyük elektrik ve kimya fabrikaları için bir fen heyeti yerinde tetkikata başlamıştır. * Orta Anadoluda bir tetkik seyahati yapmak üzere Üniversite döçenllerinden Mükrimin Helil #fe Hilmi Ziya yarın An karaya hareket edecekler ve oradan Sivas Kayseri, Elbüstane gideceklerdir. * Şehirellik mütehassısı Prost, Pariste bulunmaktadır, eylülün on beşinde İstan- bula gelecek, sonra Bursaya gidecektir. 7 Ordu mensuplarına her türlü merasim de hususi yer gösterilmesi Başvekâlet tara- fından slâkadarlara bildirilmiştir. * Ticaret ve Sanayi Odaları ile Zahire dava açıldığı görülmüş, bunların hükmi borsaları aleyhine, bazı itilâflardan dolayı şahsiyeli haiz olmaları gözönünde bulun daralarak, bir gibi hallerde dava açılamı- yacağı, ihtilâfların İktisat Vekâletine bik dirilmesi lüzumu hakkında bir karar veril mişlir. * Berlin gümrüklerinde tetkikat yapmak Üzere iki gümrük müfettişi ayın on iki- sinde Almanyaya hareket edecektir. * Kirli kâğıtlardan yapılmış kesekâğul kulanan bazı dükönlar görülmüş ve sahip leri hakında takibata girişilmiştir. * Ölçü ve âyar kântınu tatbik mevkiine konulduktan sonra inkişafa kavuşmuş o lan yerli terazi ve kantareılık sanayii bub ran geçirmektedir, Terazi fiyatları, telibin azlığı yüzünden üçte iki nisbetinde düş müştür,, Birçok fabrikalar da kapanmışlır, * “Viktorya, ismindeki vapurla yarın şehrimize 800 İtalyan seyyah: gelecek ve buradan Bursaya gideceklerdir. Üç Çek tayyaresi Alman toprakları üzerinde uçtu Prağ, # (AA) — Çeteka ajansr, aşağıdaki tebliği neşrediyor; 3 ağustosta şarki Bohemyada bir AL trenman esnasında (Oüç Çek tayyaresi, yollarını şaşırmış ve Alman O Kladeko şehri üzerinde uçmuşlardır. Dört ağustosta Almanyanın Prag el, çiliği hariciye nezareti nezdinde bu hu- susta bir teşebbüste bulunmuştur. Ha . riciye nezareti, Alman elçil lerini — bildirmiştir. Hâdiseye sebep o. İan tayyareciler cezalandırılacaklardır. ——iyimi Bayan Satiyeye aleni ,teşekkür Matbaa İşçileri Başkanlığından: 6 ağustos 938 cumartesi akşamı Sa. rayburnu parkı alafranga kızmındı tertip ettiğimiz büyük müsamere ve gardenpartiye nezaketen iştirak ede. ceğinden dolayı kendisine şimdiden teşekkiirü bir borg biliriz. DIŞARDA: * Nürenberg Belediye Meclisi şehrin ye ni mimari plânı mucibince Sinagogun yı- kılması lizimgeldiğine karar vermiştir. Romada faşist partisi genel sekreterliği önümüzdeki cumartesi günü ilk nüshası çıkacak olan “Irk müdafsası,, mecmunsı- nın geniş miktarda yayımı İçim tedbirler alınması hakkında eyalet teşkilitına tali- mat göndermiştir. * Amerika altın ihtiyatı gittikçe yüksel- mektedir. İki ağustos tarihinde 13.020.919. 854 dolar kıymetini bulmuştur. Bu, Ameri- kan maliye tarihinde şimdiye kadar görül memiş bir rekor leşkil etmektedir. * Romanyada Kral turofından neşredi- len kararname ile Rümen ekalliyetlerine din ve matbuat sahalarında, şahıs ve İş münasebetlerinde ve umumi içtimalarda ana lisanlarını kullanmak hürriyeti veril miştir, * Bugün sanat 10 da Şark! İngilterede ve şimal denizinde büyük hava manevraları» na baslanınışlır. Bu manevralara 900 toy- yare iştirak edecektir. Manevra sahası, Humber nebri le Taymis nehri arasında” dır. Başvekil Bu akşam Ankaraya hareket ediyor Bir müddettenberi şehrimizde bulunan Başvekil Celâl Bayarm vekiller heyeti toplantısma iştirak etmek üzere bu ak- şsm hususi tronle Ankaraya hareket et- mesi muhtemeldir. ” Harkiye Vekili Tevfik (Rüşdü Aras dün akşım Ankaraya bare, ketinden evvel İngiliz elçisi Sir Percy Lotrain ile Romanya sefiri M. Telemak ve Yunan elçisi M. Rafael'in ziyaretle. rini kabul ederek kendileriyle görüşmüş tür, —— Mısır ordusu Umumi müfettişi Bugün şehrimizden Bükreşe gidiyor Mısır ordusu umumi müfettişi A- zi? Ali Elmasri Paşa, birkaç gündenbe ri şehrimizde bulunmaktadır. Mısırlı General, askeri tahsilini memleketimizde yapmış, orduda hiz- met etmiş, türkçeyi bir Türk kadar iyi bilen, bundan başka İngilizce, ak manca, fransızca dillerini mükemmel surette konuşan, Mısırda çok sevil - miş bir şahsiyettir., Dolmabahçe sarayına giderek Bü- yük Önderimiz Atatürkün ziyaret defterini: imzalamış olan Mısırk Oku- mandan, dün Perapalas otelinde ken- disiyle konuşan gazetecilere demiştir ki: — Ziyaretim hususi mahiyettedir. Hayatımın büyük bir kısmını, bence ikisi bir vatan olan memleketinizde geçirdiğim için, buraya gelmek bana daima yüksek bir zevk verir. Ayrıca, eski silâh arkadaşlarımı görmek, on - larla konuşmaktan fevkalada mütehaş- sis olurum. Bu defa Amerikada bulunan çocuklarımı görmek üzere seyahate çıkmışken, bilhassa bu yolu tercih et- tim. Misir, çok eski zamandanberi “Türkler- le kaynaşmış bir kardeş yurdudur. Aramızda, anlaşmaların bile teyidine Jüzüm göstermeyen derin ve sağlamdost Yuk bağları var. Biz Mısırlılar, size öy- Je bir gözle bakârız ki, sanki siz bir- siniz, Sizin kaydettiğiniz terakkiler, bizi ,kendimizin imiş gibi memnun eder, Endişelerinize hassasiyetle iştirak e - deriz. ğ 'Tam bir kardeş muhabbeti... Esasen bugünler bizi, biribirimizden güzel ör- nekler alarak hep birlikte istikbale doğ- ru azimkâr adımlarla yürümek talihine erdiren gürlerdir. Çok şükür, yetiş - tirdiğimiz nesiller, bize istikbalden zer- rece şüphe ettirmiyecek kadar iyi yetiş- miştir, yetişmektedir. Ben genç nesille- re, gençliğe İnanan bir adamım. OÖn- lara çok spor yapmak, çok okumak, tavsiye ederim,. Mısır ordusu umumi müfettişi bu ak- şam Bükreşe gidecektir. e Afrodit Buhurdanında Çok eski devirlerde, Allahm mü messili olduklarma inanılan rahib. lerle evlenmiş kadmlar vardı Ve, onlara, Allahiz evlenmiş gö- Afroditin (o buburdanında oturup cinsi münasebette (o bulunmaki; kuğsileşirdi. Ve, buna mecburde da... Ya buzün??? Içtimal ROMAN 100 sayfa, renkli kapak, 25 kuruş. Her "dtapşıdan araymız. Hâdise A j- ter, Japonyanın sıkı- şan ikinci bacağı! Yahut Cumhuriyetcilerin hareketi genişliyor ocular bütün cepheler&” ileri tayyarelerini mıntakada Barselona, 5 (A.A.) — Bir tebliğde ezcümle şöyle denilmektedir : Ebvr muntakasında şiddetli bir muha- rebe cereyan etmektedir. Bu mıntakada | Frankistletin bütün mukabil taarruzları i tardsdilmiştir. ve Fayon'un şimalindeki tepeler zaptedilmiştir. Şark cephesinde Guadalaviar mıntakasında ileri hareket- | imiz devam etmektedir. Frankocular ağır zayiat verdiler Barselona, 4 (A.A.) — Resmi teb» Tiğ: Ebre nehri mıntakasında düşma. nın yaptığı bütün hücumlar tardeil. miştir. Düşman bir santim arazi ka. zanmadan ağır zayiata uğramıştır. Cümhuriyetçiler, Guadalaviar mun, takasında ileri hareketlerine devam €- derek Lato dö Las Hoces, Lacskuluda, Tokyo - Roma- Berlin Yunanistanda mibveri Yazan: Nizamellin Nazil De Başlarafı 2 incide sokmuş olan Ras Kassanın sözlerini acaba günün birinde bir başka sadık nedimin, gene çok eski bir tarihin oğlu olan bir başka majesteye tekrarlaması mukadder midir?, Japonyayı murad ediyorum. Medeni dünyanm son yetmiş 'bej yulık hayatı içinde, kültürel, siyasal ve ekönemik devamir hamleleri ile, kendi- ni, herkesi hayran eden bir mevkie yük. #eltmiş olan Japonya, bugünlerde hiç te iyi bir yolda yürümiyor, sanrlabilir.. Çindeki açık: tecavüzleriyle medeni dünyaya bir hayli insani azap çektiren, Amerika ve Avrupa metropollerini u- hutulmaz zararlara sokan Japonya, Çin- le ve Sovyetlerle ayni zamanda bir har. be tutuşmak gafletini gösterecek mi? Göstereceğe benziyür.. Majeste Mikado'nun onazırlarında Tokyo - Berlin « Roma mihverine fazla kıymet veren, bu mihverin dinamizmine inanan bir hali var, Mançu . Kore - Şarki Siberyada patlıyan topların ve dönen pervaneler - den çikan gürültülerin ergeç Romada ve Berlinde duyulacağını sanan bü saf- dilâne inanış Uzak Şarkım meşhur sabrı ve tevekkülü (ile karışınca Japonya, müttefiklerinin yardımı geleceği güne kadar tek başına bir harbi göze alabilir, Hele son on yılın silâha dayanan her biğileri mutlak bir muvaffakıyete w. laştırdığını düşündükçe Tökyo bir ye ni blöfle talihini tecrübeye kalkabilir. Fakat bu sefer Moskovanm Uzak Şarkta top patlatmaktan pervası olma- dığı anlaşılıyor. Habeşten ârtanson tecek Tüdünü ve altınlarını İspanyada eriten İtalyadan ve Avusturya blöfü Çekos- lovakyada fiyaskoya uğrayan Alman- yadan Tokyoya bir yardım gelemiye. ceğini Moskof istihbarat servisi Tokyo Hariciyesinden evvel kestirmişe ben- ziyor. Bir bacağını Çin bataklığından kur taramıyan bir Japonyanın ikinci baca üm Sovyet askeri mekanizmasının çarklarına kaptırılmasından doğadak a- kibeti tahmin etmek güç olmaz. Eks- nomik buhranın yarattığı sosyal bom - balar zerinde ne büyük bir rahatsızlık hissettiği hetkesin malümu olan oJa- ponya tek başma kalacağı bir harbi mutlaka kaybeder, Seba kraliçesinin tahtından az eski olmıyan Mikadoluk tahtı gümbürdeyerek çöker, Ve bu çöküş hiç şüphesiz (O Negü. sün çöküşü kadar şerefli olmaz. Zira 0 2,5 milyar insana inanarak smağlöp olmuştu. Tokyo ise . harbi kabul eder- se - ancak 78 milyon Almana, ve 44 milyon İtalyana inandığı için mağlüp bayram Atina 4 (4.A,) — Bütün Yunanis- tan, bugün, Elen milleti için bir sa. adet devresi açan 4 ağustos 936 tari. hinin ikinci yıldönümünü büyük bir şevk ve heyecan içinde kutlamakta- dır. Bayrama, sabah erken, halkım umu mi heyecanı içinde, her şehir ve köyde başlanmıştır. Saat 10 da memlekette. ki bütün kiliseleş çanlarmı çalmaya başlamış ve bütün kiliselerde ruhani âyinler yapılmıştır. Bayram bilhassa Atinada çok par. Jak olmuştur. Sant 11 de başlarında matbuat ve turizm müsteşarı Nikolu- dis olduğu halde Atina büyük halk komitesi Başvekil Metaksası şiyaret etmiş ve kendini tebrik ederek bütün milletin saadetini bildirmiştir. Bütün dükkânlar, dcamekânlarmı, 4 ağustos başarılarını gösteren temsi. li resimlerle süslemişlerdir. Bayram, iki sene içinde hükümetin vücuda getirdiği milf eser! halkm kalbten tasvibinin beliğ bir ifadesi ha. linde tecelli etmiştir. . Bütün eyaletlerden milli elbiseleri ile gelen grupların danslarını seyret- mek ve şarkılarmı dinlemek üzere öğ. leden sonra stadyumda yapılacak tö. reni görmeye, halk daha çok erkenden akın etmiştir. Maden araştır- ma mütehassı- sı köylü Maden arama ensti- tüsile mukavele yaptı Ankara, (Hususi) — Maden tetkik ve arama enstitüsü Diyarbakır Mardin, Elazik, Malatya, Antep, Ur. fa, Maraş ve civarı vilâyetleri arazi - sinde maden taharriyatında bulunmak üzere Malatyanın Hasançelebi nahiye - sinden Hüseyin Vural (o adındeki bir köylü ile sekiz aylık bir mukavele yap. mıştır, “Hüseyin Vural, memleketimizin bil hassa orta ve cenubi Anadolu mınta . kalarında madenler üzerinde yaptığ: hususi arama usullerile tanınmış ve müsbet neticeler elde etmiş bir vatan. daştır. Bu suretle maden tetkik ve arama enstitüsü ilk defa olarak ecnebi müte. hassıslardan başka bir Türk köylüsü ile de maden taharrisi (o yolunda bir mukavele aktetmiş bulunmaktadır. Mukavele esasma göre, . Hüseyin Vural, enstitüden her ay muayyen bir para alacak keşfedeceği madenin kıy- met ve ehemmiyetine göre de ayrıca 's“£ os 1018 EZ 4 S'AĞUSTOS > a. 3 Jİ sıkıştıklar! topladılar Vertij, Canada . Alto, P ronorte mevkilerini #4 Frankocuların imdada koştu Madrit, 4 (A.A) —“ gilerin dün Albarracind€ harekât muvaffakıyetle tedir. Garpta faaliyete dr k ları Guadalavları gi z sonra düşmanın ' bırakmadan yürüyüşe geçer lar Del Cobo kasabasındi” metre kadar ileri gitmişlerdi 4 ağbarra Li takalarda faaliyette bulunst p lerden birçoğunu süratle vw sevketmişleridir. , Bombardımanlar Barselona, 4 (A.A.) “ 207 rin beş tayyaresi dün saat gerek Barselonu bombardıman © ei kalabalık mahallesinde 1 rip etmiştir, f iki arasından iki ölü Si p çıkarılmıştır. Mi Valans, 4 (A.A.) — *” iyi yareleri Grao, Cabanal ve ği mahallelerini üç kere bon” mişlerdir, Valans, 4 (A.A.) — bombardımanı neticesinde $“ müştür, İngilterede 1 hava ordi Şimdiye kadar 4 kişi yazılı İngilterede bir “sivil kurulacağından evvelce P* haftada yirmi beş kuruş Eİ ücretle, bu teşkilâta gire? herkes tayyarecilik öğT” Hava nezaretinin bu K8r8” da umulduğundan büyük Pİ. karşılanmıştır. Çünkü halk © , lerin fazlalığı, gerek VKİ, Yüzünden sivil hava meki? gramını çok kimse takib ©“ ç Hükümetin bu maksatla DO g8 çâcağı klüblerde ve mo” N orduya aza olan herkes ” ders alabilecektir, Bu da. BU. hemen ker saatinde syf © bulunmasıyla temin eğim” Teşkilât. şubeleri derbi * Bin birçok büyük gehirl” ve bir iki gün içinde herbii. ' za yazmıştır. Bu güne kada” ordusuna yazılmuların adedi mişlir, Bunların on binden dan doğruya bava nezareti etmiştir, diğerleri de te5 lif gehirlerdeki şubelerin$ dır. . Yeni açılan siyil hava © lerinden başka, eski hs de bu teşkilâta dahil ol hazır olan bütün işe başlamıştır. Yeni 8 daki bütin tecrübe uçufi almışlardır, Bu guretls, bie evvel ikinci sınıf taj! çıkarılmış 100, tayyare V bir tane bile kalmamıştı”. rikaları yeni sipariş ali” va ordusunda kul yapmağa başlamışlardı bir sistem karırlanımış YO plân üzerine inşaya Kon”. Diğer taraftan dersler* başlanılacakken halkın PU ti karşısında kursların © ona karar verilmiştir. * peni İl