27 Eylül 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 11

27 Eylül 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 11

—— — 77 EYLÜL — 1035 HABER — Aksam sostan Istanbul! Belediyesinden: Pazarlıksız satış mecburiyeti hakkındaki 3489 numaralı kanunun tat. biki suretine dalı olup 15 - Eylül - 1938 tarihli resmi gazetede 'çıkan 9527 numaralı kararname sureti, işbu kararnamenin on dördüncü maddesi hük- müne tevlikan alâkağarlarca bilinmek üzere ilân olunur. (6826) Pazarlıksız satış mecburiyeti bakkın- daki 3489 numaralı kanunun tatbiki suretine dair kârar KARARNAME No. 8527 Madde 1 — Ansara, İstanbul ve İzmir şehirleri Belediye hudutları işinde, aşağıda yazılı maddelerin perükemde ticaretinde, 3489 numaralı ka- nun il, işbu kararname bükümlerine tevlikan, pazarlıksız satış mecburidir; ) Kesilmiş kasaplık hayvan etleri ve sakatlar, kümes hâyvanı et eri (pişmemiş) her nevi sucuk ve pastırmalar, Z ) Taze yumurta, süt yoğurt, tereyağı ve sadeyağ, kaymak ve peynir- ler ve bunları satar dükkânlarda satılan diğer maddeler, 3 ) Kapalı kaplar il s satılan ber nevi menba ve maden suları, 4 ) Yaş sebze ve meyvalar, bunlari satan dükkânlarda satılan sair maddeler, 5 ) Het nevi bakitaliye maddeleri da satışa arzedilen sair pıaddeler, 6 ) Mahrukat midesi olarak odun, ağaç kömürü, maden kömürü, linyit, antrasit, sömikok ve briketler, 7 ) Her mevi hasr ayakkaplar ve ayakkabıcı dükkânlarında salr bazır eşya, 5 ) Her nevi hazı: yaphalar ve şapkacı dükkân ve mağazalarında sa. *tdan hazır eşya, 9 ) Her nevi hazır elbiseler ve hazır elbiseci dükkân ve mağazaların da satılan sair her nevi hâzır eşya, 19 ) Her nevi manifatura eşya ve maddeleri ve manfaturaçı mağâza- larında sutılan sair eşya, 11 ) Her nevi kumaşlar ve kumaşçı mâğazalarında satilan sâir eşya (terzilerin, kendi dükkânlarında dikilmek üzere bulundurdukları ve tejhir ettikleri kumaşlar ve elbize malzemesi hariç.) 12 ) Her nevi tuhafiye eşyası ve tuhafiye mağazalarında satışa arze- dilen sair eşya ve maddeler. 13 ) Her nevi halı ve kilimler ve halıcı dükkânlarında satılan sair eşya, > 14 ) Turistik eşya satan antikacı dükkân ve mağazalarında satışa ar. zedilen her nevi eşya ve maddeler, Madde 2 — İşbu kararname hükümleri, dükkân, mağaza, depo gibi sabit satış yerlerinde yapılan perakende satışlara tatbik olunur. Aşağıda yazir satışlar bu hükümlere tâbi değildir; A -- Seyyar satıcılık (sokak veya meydanlarda durularak veya dola" Şılarak yaplan satışlar). B — Müstahsillerin mallarını seyyar şürette satmaları. Ç — Muayyen veya gayri mvâyyen günlerde sokak voya meydanlar" m pazar yerlerinde - dükkân ve mağaralar haricinde - yapılan satışlar. Madde 3 — Ayni zamanda hem toptan (veya yarı toptan) ve hem pe rakende satış yapan dükkân ve mağazalar, perakende satışları için bu ka rârname hükümlerine tâbidirler, Ancak, tüccar ve esnafın kendi dükkânlarında satılmak üzere yuka. rrdaki fıkrada yazılı mağazalardan yapacakları mübayaat perakende sayılmaz, 4 — Bu kararname tatbikatı bakımından; toptancı, yar: toptancı perakendeci, seyyar satıcı ve pazar yeri tatıcılarının vasıflarının ve birin- ci maddede yazılı ticaret şubeleriyle eşya ve madde gruplarının tefrikinde tereddüt hami olduğu takdirde, mahalli Belediye encümeni, ticaret odas” nin mütalcasmı almak suretiyle, keyfiyeti bir karara bağlar. Madde s —A) Birinci maddede yazılı eşya ve maddelerle ayni madde de bahsl geçen dükkân ve mağazalarda satılan sair mevada fiat gösterir etiket konur, Bu etiketler, malın mahiyetine ve ticari usul ve Adetlere gö. re, mlm veya ayni flattaki mal gruplarının üzerine konmak, bunlara herhangi bir bağ ile raptedilmek, asılmak, bir sopaya, sehpaya takılmak gibi suretlerle kullanılır, ve bakkal dükkân ve mağazaların- satılan Ancak, etiketlerin müşterilerce iyice görülebilecek ve hangi mala ait ise ona tasllüku sarahatle belli olacak surette konması lâzımdır. B — Esasen üzerinde fiatı yazılmış olarak kapalı kap veya ambalajlar içinde satışa arzedilen (İçkiler, tütün paketleri ilâir gibi) mallar üzerine ayrıca etiket konulması mecburi değildir. Ç — Mahrukat maddelerini satan dükkân ve depolarda, bu malların fiatları bir levhaya yazılarak, bu levha dükkân veya deponun müşterilerde iyi görülebilecek bir taralına asılır. Bu levhadan mada, mallar Üzerine üyrica etiket konması caizdir. D — Birinci maddede yazılı yiyecek ve içecek maddeleri satan dük. kânlarda, ayni zamanda, dükkânda istihlâk edilmek Üzere satış yapıldığı takdirde, bu suretle yapılan satışların fiatları bir levhaya yazılarak bu levha satış yerinin müşterilerte iyi görülebilecek bir tarafma as'lır. Bunlar haricinde kalan satışlarda o mala etiket koymak mecburiyeti bakidir E — Fiat ve evsalın ağaç, karton veya maden gibi maddelerden yapı muş rakam ve harflerle de beyanı caizdir. Madde 6 — Etiketlerin murabba, müstatil, müselles veya daire gibi muntazam bir şekilde kesilmiş olması lâzımdır. Bunların, müşterilerce görtlmeğe kifayet edecek büyüklükte olması, etiket üzerindeki Hat rakamlarının ve bu kararnameye göre yazılması mec buri olan hallerde evsafa müteallik kelimelerin okunaklı, muntazam, kâfi büyüklükte, başka rakam ve kelimelere iltibasa mahal vermiyecek surette yazılmış olması şarttır. Etiketlere fiat; Jira, kuruş, para kelimeleri veya T. L. Kş. Pr. remizle. ri ile birlikte yazılır. Madde 7 — A) Sütten mamul yağların fiat etiketlerine, eritilmemiş yağlar için “Tereyağ,, ve eritilmiş yağlar için “sadeyağ., kelimeleri ilâve olunur. Bundan başka mer'i kanun ve nizamlar mucibince, menedilmemiş ©- Yan boyalar vasıtasiyle tabii rengi değiştirilmiş yağların etiketine “boyalr,, karıştırılması menedilmemiş vlan nebati ve sair hayvani yağlar ve yabancı maddelerle karış'k yağların etiketine “Karışık,, içine - tuzdan başka * ya. bancı hiçbir madde karıştırılmamış olan saf yağlarm etiketine de “halis, kelimeleri Mâve edilir. Bsyalı ve karışık vağların satılması menedilmiş olan mahallerde bil&- mun yağların etiketleri üzerine, nevine göre (tereyağ) veya (sadeyağ) yânlmâkla i tifa olunur ve bu adlar, içine - tuz hariç olarak- yabaner hiç YATILI Ana — ilk — Orta İstanbulun en eski ve ciddi özel okuludur. Yuva - İlk . Orta kısımlara hergün yatılı, yatısız kız ve erkek talebe yazılır. Leyli için çok whhibir binadır. inci sınıflarda Fransızca, Orta kısımda Fransızca, İngilizce, Almanca dersleri vardır. i İlk kısım dördüncü ve V EM A MEŞHUR FRANSIZ MARKASININ büstü YA MP Öte vee e İ eya aMİ LALA İN Lİ KULLANINIZ Romatizma Lumbago Siyatik ve Soğuk âalgınlıklarını iyi eder © bir madde karıştırılmamış olan saf yağı ifade eder. B, Zeytinden elde edilip de, içine sair bilümum nebati ve gayri ne bati yağlar karıştırılmamış olan yemeklik zeştinyağlarınmn etiketine (halis zeytinyağı); sair yağlarla karıştızılmış olan yemeklik zeytinyağ rının etiketine (karışık zeytinyağı) kelimeleri yazılır. Yemeklik kırışık zeytinyağ» satışı menedilmiş olan mahallerde ye meklik zeytinyağlarınm etiketleri Üzerine (Zeytinyağı) yazılmakla iktifa olunur ve bu ad, içine zeytir. tanesirden elde edilen yıgd.r gâyri herhangi bir yağ karıştırilmamış olan halis zeytinyağlırını ifade eder, Gıda maddesi olmaktan başka suretle İstimal edilmek üzere zeytinyağları etiketine hangi İstimale mahsus olduğu ydktlır, C) Yağlı tanelerden elde edilen yağların etiketlerine, fiattan başka (Susamyağı), (pamukyağı), (başhaşyağı) ilâh gibi cinsleri de yazılır, Vejetalin ve Margarin yağları hakkında da ayni hüküm caridir. D) Kapalı kaplar ve damacanalar içinde satılan menba sularının (Taş- delen, Karakulak, Çens) ve maden sularmın da (Karahisar, Kisama) gibi nevilerini gösteren bir etiket şişe ve damacanalar üzerine yapıştırılır. E) — Kasaplık hayvan etleri Üzerine konacak etiketlere fiattan, baş” ka etin, (Kuzu, koyur, keçi, dana, sığır, domuz) gibi cinsleri koyun eti efiketlerine de koyun etinin (Karaman, Kıvırcık, Dağlıç) gibi nevileri de yazılacaktır, ş F) Bu kararname kükümlerine göre etikete ilâvesi icapeden evsafı, kapalı kap ve ambalâjları üzerinde esasen yazılı olarak satışa arzedilen mallarda, bu evsafın ayrıca ilânı mecburi değildir. Madde 8 — A.) Etiketler veya kararnamede yani sair vasıtalarla müşterilerin, ittilâna vazolunan perakende fiat, peşin satış fiatıdır. B) Taksitle satışlar için ayrıca fiat tatbik edildiği takdirde, etiketler vasıtasiyle beyan olunan fiatlara yapılacak zam miktarı veya taksitli flat mağazada asılacak bir levhz ile veya malm etiketine yazılmak suretiyle müşterilerin ittilâma konur, C) Bir malın kilo, adet, ilâh gibi satış vahidi fiatı ile çuval, teneke, veya düzine ilâh fiatları farkir olduğu takdirde, keyfiyet bir levha ile veya etiket üzerine yazılmak suretiyle müşterilerin ittilâina konur. Madde 9 — A.) Hem toptan (veya yanı toptan) ve hem perakende satış yapan dükkân ve mağazalarda, müşterilerce iyice görünür bir mahal le metni aşağıda yazıl bir levha aşılır: 3 “Perakende satıslarımız pazarlıksızdır.,, B) Yalnız perakende satış yapıp da sattığı malların tamamı'bu ka Tarname ile pazarlıksız satt, usulüne tâbi tutulmuş olan dükkân ve mağa. zalarda müşterilerce iyi görünür bir mahalle metni aşağıda yazılı bir evha asılır: “Burada pazarlıksız satış yapılır.,, Madde ib — Bu kararnamenin birinci maddesinde sayılmamış olan ticaret şubelerinden, kendi rizasiyle pamırlıksız satış yapmağı kabul eden dükkân ve mağazalar, 9 urcu maddede yazılı şekilde bir levha asmak su” retiyle 3489 numaralı kanun ile işbu kararname hükümlerine tâbi olurlar. Madde 11 — Belediye idareleri 3489 numaralı kanuna göre mahküm olan tacirlerin sicilini tutacaktır. Bu maksatla, hakkında zabıt varakası tu- tulmuş olan her tatire kir fis tahsis edilerek bu fişe tacirin hüviyetine, tica- Tİ İkametgâhma ve nev'i ticaretine müteal'k malümattan başka zabıt va. rakasının tarih ve numarzer, zabıt varakasının tutulmasını icap ettirmiş olan suç tertip olunan cezanm nev'i cezanın kat'iyet kesbettiği tarih ve Yüzumlu görülecek sair malümat derceğilir. Maide 12 — Alâkadar Belediyelerce, 3489 numaralı kanun hiikümr lerine tevfikan yanılasak takibata mahsus olmak Üzere maksada uygun şekilde tertip edilmiş hususi zabıt varskalar kullanılır. Madds 13 — İktrsat Vekâileti, lürum gördüğü takdirde muayyen mallar etiketlerinin sekil, ebad ve konulma suretini tayin eder. Madde 14 — Bu kararname, alâkadar belediyelerce mahalli gazeteler Je neşredileecktir . . satılan Km Eski Şemmilmekiin — <€ GEREEMEMMEEER Okullar Güneşi YATISIZ | balli Y siniz N EVİNİZDE deği CEBİNİZDE bile Bir şise UYKUSUZLUK ve SINIİiIRDEN Heri gelen bütün RAHATSIZLIKLARI iYi EDER ““ şa gp» BİÇKİ ve DİKİŞ bil Esaslı öğretip musaddak diploma İNektar K. Zarukyar iç Talebe kaydına başlamıştır. Pazar- dan maada hergün 9-12ye14-18e kadar müracaat kabul olunur, Ad- res: Beyoğlu Altmbakkal Babil caddesi No. 63. ya, Bel kemeri yapmak üzere 280 kilo rugan kösele 28—9—938 çarşamba gü- nü saat 15 de Tophanede İstanbul Le- vazım Âmirliği satmalma komisyonun. da pazarlıkla eksiltmesi yapılacaktır. Tahmin bedeli 1400 liradır, İlk teminatr 105 liradır. Şartnamesi ve numunesi ko. misycnda görülebilir. İsteklilerin kant. ni vesikalarile beraber belli saatte ko- misyona gelmeleri. ( (228) (6663) “.. 310 ton Lavemarin kömürü 28 -9» 938 çarşamba günü saat 15,30 da Top banede Ist, Lv. A. SLAİLKo,da pa zarlıkla almacaktır. Tahmin bedeli 416$ liradır, Teminatı 627 lira 75 kuruştur. İsteklilerin kanuni vesikalariyir bera « ber belli saatte Ko. na gelmeleri (237) (6763) ... Harb Akademisi oratı için beş ton 8de yağının açık eksiltmesi 11-10.088 salı günü saat 15 de Tophsnede levazım Amirliği satmalma komisyonunda yapıla» caktır. Tahmin bedeli 4750 lira, ilk te. minatı 334 lira 87 kuruştur. Şartnamesi komisyonda görülebilir. İsteklilerin ka - nun! yesikalariyle beraber belli saatte komisyona gelmeleri. (o (468) (6851) —ş2şz Üçlünel era memurluğundan : Mahçuz ve satışma karar verilen 345 Tira tahmin bedelli ev eşyasının ilk açık rttırması Beşktaşta birinci akaretlerde 19 No, kı evin önünde 30-9-938 cuma gü- nü saat 10 dan 11 e kadar yapdacağı, yüzde 75 muhammen bedel verilmediği takdirde ikinci arttırmanm 5-10.938 çar. samba” günü ayni saat ve yerde yapıla- cağı ilân olunur. (V. P. 2632) ZAYİ TASDİKNAME Kandilli Hisesi on birinci smıf tasdikna- mem ayi olmuştur. Yenisini erkarnca « ğımdan diğerinin hükmü kalmamıştır. Hale Bozkurt (V. P. 2688)