2 Ekim 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

2 Ekim 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

> , / 10 . Berlin gazeteleri yazıyor : Münih anlaşması Yeni hedeflerin istihsali yolunda Bize yeni yaratmış bulunuyor Alman ordusunun Südet arazisini işgali devam ediyor. Henlayn Südet b valisi Prag, 2 — Mevkuf bulunan bütün Ak manlar dün tahliye edilmişlerdir. Hariciye nezareti, o Çekoslovakyanın| diğer yerlerinde de mevkuf bulunan bü-! tün Almanların derhal tahliye edileceği" ne dair Alman elçiliğine teminat ve vN P Prag, 1 (A.A) — Hükümet buak | şamdan itibaren Prag şehrini normal © larak tenvire karar vermiştir. | Buhran sırasında tayyare obombardr- | Oo manı korkusile Pragda geceleri ışık yak N mak yasak edilmişti. Radyo ile neşredilen bir tebliğde Mü | nih itilâfnm daima sulh için çalışmış © | © lan bir millele karşı yapılmış büyük bir | haksızlık olduğu ve “Çekoslovak o mille- tinin dikenli bir taç (giydiği, zikredil mektedir. İşgal devam ediyor Alman ordusu Südet mntakalarmı kr sım kısım işgal etmeğe dünden itibaren başlamıştır. İşgale bugün de devam edili- yor. Çek radyosu Çeklere fena muamele! edilmemesi için Südetli Almanlara şöyle bir hitapla bulunmuştur: “Südet Almanları! Çekoslovakya, sul- hu kurtarmak için pek büyük bir fede- kârlıkta bulunmuştur. Bin O senedenberi © Bohimya ve Morâvyâya ait olan töp © raklardan sülh uğrunda © vazgeçmiştir. Bu suretle hareket etmekle hükümet hiç olmazsa Südet Almanların (hayatını kurtarmak istemiştir. Südet Almanları! © Erkek olduğunuzu ve milletini sizin , kadar seven, bir düşmana karşı saygı gös termeği bildiğinizi isbat ediniz. > Bohemya valisi radyo ile ilân ettiği bir © — emirnamede Südetler ommtakasından gelecek bütün mültecilerin yerlerine fade edileceklerini bildirmekte ve halka yer lerinde kalmaları lüzumunu tebliğ etmek” tedir , Rutenlere muhtariyet Reisicumhur, cenubi karpatlar umumi valiliğine Beskisi tayin etmiştir. Bu ta yin Rutenlerin istedikleri muhtariyeti i- dare yolunda ilk adımı teşkil etmekte dir. Berlinden gelen hir haber, reisicumhur Beneşin istifa edeceğini o bildirmektedir. Fakat bu haber Pragda tekzip edilmiştir. Henlayn Südet muntakası komiseri oldu Hitler, Hanlaynı Süğdet o memleketleri Münih anlaşmalarını tatbike memur enternasyonal komisyon, dün sabah ve öğleden sonra olmak üzere (İki toplantı yapmıştır. Komisyon, 23 ve 4 numaralı mıntaka” ların tahliyesi ve işgali için askeri tali komisyonca hazırlanan programı tasvip Komisyon, iktisadi ve malf meseleleri tetkik etmek üzere bir, ve oplebisiti ve hudutları tahdidini tesbit için de diğer bir tali komisyon teşkil etmiştir. Komisyon pazartesi günü toplanacak- tır. f Alman istihbarat bürosu Almanyadan gelen eşhasın yeni bir emre kadar askeri işgal altına alınan Südet mmtakalarına ama memnu olduğunu bildir. ii tayyare ile uçmalar da memnudur. Mülteci Südet Almanlarile hudut bo- yunda oturanlar hakkında bu memnuiyet cart değildir. Resmen bildirildiğine göre, Südet mın takalarının işgal biter bitmez derhal muntazam demiryolları münakalâtı açı lacaktır EE imkânlar oldu Alman ordusunun yüksek Okumanda heyeti dün aşağıdaki tebliği neşretmiştir: “General Ritter von Lesbe kumanda" sındaki Alman krtaatı bugün saat 14 te eski Alman - Çek hududunu Bohemya ormanında kâin Helfenberg ile Finster haus arasından geçerek 30 eylal tarihli anlaşmada tarif edilen 1 numaralı min takayı İşgale başlamışlardır. Südet mıntakasına gidecek İngilizler Londra, 1 (A.A.) — Harbiye nazım İngiliz ordusunun birkaç otaburuna Çe koslovakyaya gitmeğe hazır bulunmala" rint emretmiştir. Harbiye nezareti namına söz söylemeğe salâhiyettar bir zat bu “poliz kıtalarnın,, plebisit yapılacak olan mıntakaya gön derilmelerine ait telerrüatın tesbit edil mediğini söylemiş, İngiliz krtalarıın Sü det mıntakalanna gönderilip gönderilmi- yeceğinin henüz malüm olmadığını ilâve etmiştir. Askeri makamlar bu hususta hükümet ten talimat beklemektedirler İngiliz müşahitleri Londra, 1 (A.A) — ingiliz (siyasi mabafilinden öğrenildiğine göçe, İngilte- re hükümeti Södetler arazisine gönderile osk olan İngiliz müşahitlerinin adedini, ikden sekize çıkartmak fikrindedir. Alman kıtaatı tarafından işgal edilecek olan merhaleler enternasyonal komisyo” na memur edilen askeri müşahitler tara“ fından çizilecektir. Bu merhâleler öyle tesbit edilecektir ki, ilerlemekte olan Al- man ordusu ile çekilmekte olan Çek ör” dusu arasmda daimi surette bir, bir bu- çuk millik bir bitaraf mmtaka kalsın. İ- ki tarafın irtibat subayları temasi idame ettireceklerdir. Çemberlayna sulh mükâfatı Stokholm, 1 (A. A.) — Tidingu gu- zetesi, Çemberlayna Nobel sulh mükâfatı verilmesi hakkmda vukubulan teklifin İs- veç, Norvez vo İngilterede hararetle ka- bul edildiğini yazmaktadır. Tebrikler Tondra, 1 (A, A.) — Dünyanm her ta, rafmdan başvekület adresine sayısız tel. graflarla torbalar dolusu mektublar yağ- makta ve Çemberlayn ile refikası binler. ce kişi tarafından tebrik edilmektedir. Çemberlayım refikasma ayni zamanda birçok buketler gönderilmektedir. Kaldırılan askeri tedbirler Londra, 1 (A: A.) — Amirallık donan- manın seferberliğini geri almıştır. Paris, 1 (A. A.) — Sen valiliği tarafm, dan neşredilen bir tebliğde Paris ve civa- rihdaki sokakların normal şekilde yeni- den tenviri için emir verildiği bildirilmiş. tir. Londra, 1 (A. A.) Amerika - Ham, burg bat Alman vapur kumpanyası bu sabah İngiliz limanlarma uğrıyan vspur- larmın tekrar normal servise başladıkla- rını ilân etmiştir. Almanyanın yeni hedefleri Berlin, 1 (A. A.) — Hamburger Fremdenblatt gazetesi, Münih anlaşma- #mdan $onraki enlemasyonai vaziyeti tetkik ederek diyor ki: “Versay hatlarmın tasfiyesinden Son- ra dünya siyaseti, yeni bir esas bulmuş- tur. Ve yeni emelleri istihdaf etmekte - dir, Almanya, dünyanm beg kıt'asında top- rakları bulunan Büyük Britanya İmpars- torltuğunun denizlere hâkim olmasmı sa- rih bir (arzda anlamış ve kabul etmiştir. İngilterede de kapalı bir sahaya sıkışmış olan seksen milyonluk bir milletin müs. HABER — Aksam postası Hariciye Vekili Be Baştarafı 1 incide dönmüş, Sirkeci istasyonunda bir çok zevat tarafından karşılanmıştır. Bunlar arasında Reisitumhur namr na başyaver Celâl, Başvekil namma hususi kalem müdürü Baki Sedes, Ber- lin ve Bükreş elçilerimiz, Vali ve Em niyet Direktörleri vardır. Dr. Aras, bugün Dolmabahçe sara” yına giderek Cumhurreisimize tazim- lerini arzedecek ve seyahatindeki te - masları etrafında malümat verecektir. Hariciye Vekilimiz Cenevre dönü şünde Belgradda yirmi dört saat kala- rak Yugoslavya Başvekili Dr. Stoya dineviçle görüşmüş, Yugoslav kral nalbi prens pol tarafından kabul edil miştir. Yugoslav Başvekili ve Hariciye Na- zırı Stoyadinoviçle yapılan görüşme ler iki müttefik devlet siyasi adamla - rının faydalı fikir teatilerinde bulun. malarma imkân vermiş ve görüşlerde her zamanki gibi beraberlik olduğu memnuniyetle müşahede edilmiştir. Dr. Aras dün Bulgaristandan ge * çerken trenin tavakkufu esnasında Bulgar Başvekili Köse İvanof ile de bir mülâkatta bulunmuştur. Eilistinde Araplar bir köprüyü dinamitlediler Bir ayda 836 ölü, 926 yaralı var Kudüs, 1 (A, A.) Kudüsle Lidda ara- smdaki büyük demiryolu köprüsü Arap çeteleri tarafından dinamitle atılmışlır. Şilmali Wilistinde birçok telgraf ve telefon hatları da kesilmiştir. Filistin hâdiselerinde 1 temmuzdan ey- ül nihayetine kadarki ölen ve yarala» nanların istatistiği neşredilmiştir. Bu istatistiğe göre, 835 kişi ölmüş, 926 kişi de yaralanmıştır. Ölenlerin 6401 a- rab, 160 gi yahudi, 28 xi İngiliz ve seki zi bitaraftır. Yaralananlarm da 470 «8. rab, 376 st yaküği, 74 0 İngiliz ve ikisi bitaraftır. temleke balkmm kendisinden cebren alın mig olmasına tahammül edemiyeceği de ayni vuzuhla anlaşılmalıdır. Hitler ve Çemberlayım biribirlerine f- leride ihtilâfir meseleleri hal için vaadet- tikleri usul, yeni hedeflerin istihsali yo- Tunda yeni imkânlar yaratmıştır. Sovyet hücum Berlin, 1 (A.A.) — Münih anlaşma- $ı ve bunu takip eden Çek - Polonya anlaşması münasebetiyle Alman mat - buatı, Sovyet Rusyaya Avrupada mut lak umumi 'bir harp çıkarmak istediği iddiasmda bulunarak şiddetle hücum etmekte ve Sovyet Rusyanm “fazl Av- rupa siyasetinden tasfiye,, edilmiş ol- masını memnuniyetle karş(lamaktadır. Ayam kamarası toplanıyor Londra, 1 (A.A.) Çemberlayn Eden, ve Loyd Corc da beyanatta bir lunacaklardır, Fransız parlâmentosu Paris, £ (A.A.) — Fransız parlâ - mentosu salı günü saat 15 de toplana- Fransız - Almanya anlaşması Paris, 1 (A.A.) — Ajans Ekonomi: kin resmi Fransız mahafilinden aldığı intibaa göre mezkür mahafil İngiliz - Alman mukarenetinden memnun gö zükmektedir, Yakında Fransız - Al - man mukareneti İçin de buna benzer bir formül bulunacağı ümid ediliyor. Filbakika Çekoslovak meselesinin tasfiyesinden sonra Avrupadaki bil- cümle ihtilâflr meselelerin umumi Şu - rette hallini ele almak ve ayni zaman da iktisadi ve mali meceleleri de hallet mek lâzımdır. 3 BİRİNCİTEŞRİN — 1038 Lehistan taleplerini kabul De” Paşlarafı ? incide tir. Dün saat 15,30 da Pragda çu resmi tebliğ neşredilmiştir: “Çekoslovak cümhuriyeti hükümeti, bu sabsh reisicümhürun riyaseti altnda toplanmıştır. Kabine, Teschen mıntakasının Polonya. ya terki için Varşova bükümetinin 90| eylül tarihli Gltimatomunu tetkik etmiş ve enternesyonal vağiyetin ralişkülâtmi ve Münih anlaşmasından mütovellid hâdi- ! satm zaruretlerini gözönünde bulundura- rak Polonya tekliflerini kabulde muztar kalmıştır. Hükümet, bu elim Kararı, siyasi parti- Terin mes'ul ricali ile mutabık olarak ver- miştir... Varşovada bütün gazeteler, hususi nüshalar çıkararak Polonya taleblerinin Pragca kabul edildiğini ilin etmişlerdir. Bütün Polonya, bayram içindedir. Varşovadan dün akşam Üzeri neşredi- len resmi bir tebliğde, Çekoslovak bü, kümetinin Çekoslovakyudaki Teschen mintakası hakkında Polonyanın verdiği notayı tamamiyle kabul ettiği, mezkür yamtakanın iki teşrinlevvel saat 14 6 ka- dar Polonya askeri makamatıma teslim e- dilmiş bulunacağı ve buraya mücavir kı- #emlarım da gene Polonyaya on gün için de teslim edileceği bildirilmektedir. Diğer bazı kısımlar da yapılacak olan plebisit İle ameli meseleler ve saire teğ- kil edilen bir komisyon Otarafından İki hükümet arasmda müzakere ve kallolu, nacaktır, Çekoslovak hükümeti polis ve ordu hizmetinde bulunan Polonyalılarla Po » lonyanım siyasi evkufların: derhal tah- liye edeceklerdir. Leh kıt'aları Tesehen mmtakasma bu- gün saat 14 de gireceklerdir. Varşova monbalı haberlere göre Tes- chen halkı, Polonya ültimstomunun Prag hükümeti tarafından kabulünü tasvir edi- lemiyecek bir sevinçle karşılamıştır. Çekler arasında panik başgöstermiştir. Çek büroleri ve memurları derhal bu ımmtakadan ayrılmışlardır. Çek krtaatı ve Jandarması da bu araziyi tahliyeye başlamıştır. Lehistan harleiye nazırı Bek, dün ak- gari saat 16 da Tesehen mıntakasınm Po- lonyaya avdetine dair radyoda söylediği bir nutukta ezcümle demiştir ki: “— Harb sonu devletlerinin mühim imtihan geçirdikleri ve hayati menfaat- leri korumak için cesaretle hareketin # cab ettiği bir devröde yaşıyoruz. 1 teşrinlevve! günü çok mühim bir hÂ, âlseyo şahit olmaktadır. Eski bir Polon- ya. toprağr anavatana avdet ediyor. meal anama aamazmiziznkk elk Ski İİİ Beyoğlu 3 üncü Sulh Wukuk Mahkeme. sinden: Eleni Dimo Yanisopulo varisi Aleksan dros Tahsin ve sairenin müşlereken mu- tasarrif oldukları 2 N. Ju 2100, 4 N. in 1600 muhammen kiymetli Beyoğlunda Hü. seyinağa maballesinde Karisi sokuğında 2 ve 4 N. Tu hanelerin tamamı izaleyi şuyu için aftırmaya konalduğundan 7-11-939 pazartesi günü saat 15-16 ya kadar Beyoğ. a mahkemesi başkâtipliğince müzayede ile satılacaklır. 1 — Artırma bedeli tahmin edilen kıy. metin $$ 75 ini bulduğu takdirde ihale edi. lecektir. Bulunmadığı takdirde 15 inci gü. nüne gelen 29-11-38 salı günü ayni sanat. te icra olutacak ve en çok artırana ihale edilecektir. 2 — İhaleye kadar birikmiş maliye, be. lediye, vergileri ve evkaf icaresiyle yirmi senelik evkaf taviz bedeli ve tellâliye müş- teriye aittir. Miktarları (o dosyasında ya aldır. 3 — Arırmaya girmek isteyenler mu- hammen bedelinin yüzde yedi buçuk nis- betinde teminat akçesi veya ulusal bir ban. kanın teminat mektabunu gelirmeleri şart- tır. 4 — Arlırma bedeli ihaleden İtibaren beş gün içinde mahkeme kasasına yatırıla- caktır. Aksi takdirde ihrle borularak far. kı fiyat ve tarar ve ziyan ve Fair bilâ hü. kür alınacaktır. 5 — (2004) sayılı lera ve iflâs kanunun (426) net maddesine tevfikan gayri men- kul üzerindeki ipotek sahibi alacaklılar ile diğer alacaklılar gayri menkul üzerindeki haklarını hususiyle faiz ve masarife dair olan İddinlarını ispat için ilân gününden iibren yirmi gün içinde evrakı müsbite- leriyle birlikle satış memuruna müracaat etmelidir. Aksi Lakdirde hakları (apu si- cili ile sabit olmıyanlar satış o parasının paylaşmasından hariç kalırlar, 6 — Şartname mahkeme divanhanesin. de herkesin görebileceği yere ssılmıştır. Fazla malömat almak İsteyenlerin 918/26 sayısı ile başkâtipliğine mürsenât elmele- ri ilân olunur, ettirdi Bu münasebetle Polonyanm harlel # yaşçtinin esaslarını hatırlatmak isteriBi Evvelsi gün bir milletler cemiyeti di” yayı İdare etmek hulyazındaydı. Dün, we €nternasyonal konferans toplanmıştı. gün, bir Polonya mıntakazmmı ansyali” na dönmesi meselesi Polonyanm kargı” na çıkmıştır. Bu toprağın 1919 da Pole yadan koparılmış olması, Avrupanm w kısınmda ağır birhava yaratmıstı topruğın bize svdeti için mühim hâdis” | lerin zuhuru lâzimgeldi. Bu mesele Te Hizm ile ele alıninen, bütün yürekler Mf | bürden çarptı ve milletin kuvvetleri res net buldu. Biz, hiç kimseye zürar vermek istemi yoruz. Polonya, efkârı - ki hakka ve Bö” lete İstinat oder - fesb ettiği zaman Bİ bir mutavassıt sureti tesviye kabul ©” imez. Kat'iyyen kaniiz ki, Polonya toprak” larının anavatana avdeti satht bir z8/0 değildir, Bu, Polonya vatandaşlarının ** bakkuk ettirmeğe mecbur olduğu bir 1 zifeydi.,, Ingiliz bahriye nazırı Wer Baştarahı 7 incidi lâve etmektedir. Çemberlayın. verdiği cevapta, | istifi! kabul ettiğini bildirmiş o ve yaptığı İ metlerden dolayı kendisine Seir miştir. İngiliz diplomatik mahafilinde, tl tifayı diğer başka istifaların O takip © ceğine ihtimal verilmemektedir. Daf K perin, tıpkı Edenin yaptığı gibi A karnarasında beyanatta bulunarak isti sını izah etmesi bekleniyor. Bahriye nezaretine kimin tayin edile Ri henüz belli değildir. Başka istifalarda muhtemel mi Londra, 2, (A.A) — Deniz Lorf Daf Kuperin istifası hakliğnda tefsi de bulunan Sunday Ekspres gazetesi rupa buhranı esnasında (ticaret nas” Oliver Stanley ile zirmat nazırı, Mo son, sihihiye nazırı Elliot o ve m lordu Delavarrın Daf Kupere müzah ederek Almanyaya karşı daha katf hattı hareket ittihaz edilmesini iy ettiklerini yazmakta ve şu suali sörmüi tadır: “Bu zevat da acaba (şimdi istifa # edecekler? —————— Bulgar kralı Yarın Bulgaristanda Sa Majeste K üçüncü Borisin tahta cülüsunun yirmi” ci yıldönümü münasebetile merasim şenlikler yapılacaktır. Mütarekeyi mütf akip 1918 senesi ilkteşrininin günü babası kral Ferdinandın tahttan ragati üzerine tahta geçmiş olan K | Boris yirmi senelik saltanatı kendisini milletine ( sevdirmiş ve bü işler başararak Bulgaristanın harp yi larını sarmağa muvaffek olmuş d rat tanman bir hükümdardır. Dost E garistanın bayramını tebrik ederiz. Japonyaya zecri tedbirler DE Boştarahı 1 incide yeti misakımın 16 ımcı maddesi 8 muzu tatilk etmek zarureti vardır. Bİ madde ise zecri tedbirler tatbikini * mirdir. Şimdi merak edilen nokta 1“ ponyaya karşı zecri tedbirlerin i edilip edilmiyeceğidir. Tokyo hükümeti şimdiden bu ihti mali düşünerek tehditler başlamıştır. Daha mutedil bir siyas€t” taraftar olan Japon Hâriciye istilası bununla alâkadar görülüyo” Tokyo, 1 (A.A.) — Yarı resmi #9 hafilde beyan olunuyor ki, Japonya ya karşı ahar devletler kere yel hangi bir sanksiyonun tatbiki, o devletlere karşı ilânsız harbi Sel &