2 Ekim 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

2 Ekim 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

HABER AKŞAM POSTASI Sahibi ve Neşriget Müdâri Hasan Rasim Us İDARE EVİ: istanbul Ankara caddesi Posta Bakara » haramlar lü, Tekgref wresli betemei HABER Yazı işleri telefonu: 23872 iy e AST Hâdiseter Pikirler Hayvan, ağaç insan Yazan: Nizameddin Nazit Yapılacak daha çok işimiz var. Fa kat bizim aslâ aziş yapmış olduğu mez. Dün Silivrideki kay nde teşhir edilen boğalar:, | © aygızları gördükten sonra bu hakika. | te bir daha inandım. Balkan harbi, umumi harp ve işgal yıları bizde insan nesli üzerinde ne derece müsbet bir tesir yapmışsa hay- Yân nesli üzerinde de o derece menfi bir tesir yapmıştı. Fena hâdiseler, kötü tesadüfler ve dehrin silleleri karşısında Türk belki | kısa bir zaman için bunalır gibi olur Amma, kötü talihin ve kara günün hakkını teslim etmemek insafsızlığına sapmamalıyız. Felâketlerimizden biz, kendimiz için, her zaman bir teşvik kamçısı örebilmek mucizesini göster mişizdir. Ve kara ti n eline verdiği miz bu kamçı sırtımızda şakladığı an- da uysallaşıp, kamburlaşıp, körleşip, kötürümleşip esirleşmemişizdir. Bilâ- kis izzeti nefsimiz şahlanmıştır. Her gerileyişimiz bir ilerleme olmuştur. Her gerileyişten bir hız almışızdır. En Gılızımızın omuzuna ve göğsüne bakr- nız! Bu omuzlarda en ferman dinle - mez savletin yaylandığını göreceksi” niz. Göğüslerimizin ne yaman bir ger- ginliği vardır! Fakat hayvanlarımız - dan © insanlarımızın tahammülünü "bekleyemeyiz. Hayvan insan gibi de ğildir. Ve hele Türke (asli benzemez. Mahrumiyetler onu tahrip eder. Ba- kımsızlık onu tüketir. Bilhasea ehli hayvan neslinin sağlamlığı devamlı dikkatin, çok sabırlı uğraşmaların ve bu dikkatleri, bu gayretleri besliyecek bilginin, cok güc. çok karışık bir idari mekanizmayı işletecek kudretli ve hâ- kim zekânın eseridir, Ben Balkan harbinden evvelki Trak- yayı çok iyi bilirim, İmparatorluğun “Rumeliişahane,, sinde bir hayli dolaş mak imkânlarını bulmuşumdut. Bu mın taka; tavuk, horoz, hindi, at, kısrak, aygır, kuzu, koyun, Koç, keçi, inek, öküz, boğa, mauda, katır, eşek bakı - mundan (ve bilhassa bu hayvanlarm cinsleri, sıhhatleri, verimleri bakımın: dan) göz kamaştıracak bir zenginlik arzederdi. Balkan harbinin felâketli günlerinde İstanbulluların, matemleri: Bİ arttıran mubacir kafilelerinin sokak- larından geçişini biraz da hayretle seyrettiklerini hatırlarım. Bu kafile - lerin seyyar bir sefalet halindeki pılt pırtılariyle dolu arabalarmı gürbüz kadanalar çekiyordu. Ve her arabanın ardından burma boynuzlu koçlar, iri yapılı inekler, öküzler, her biri bir çift Hipopotam büyüklüğünde mandalar gidiyordu. Bunlar sonra İstanbul ka" saplarının oçengellerinde sallanörlar, bir kısmı da umumi harpte pastırma oldu. İnsan vatandaşlarını bile hesapsız barcavan Osmanlı idaresinden hayvan vatandaşların me i korumak dik- kati nasıl beklenebilirdi?. Bunun aza - bmı sonra acr act tattık. Lozan suk hünden sonra müstakil Türkiye mera- Yarma baktığımız zaman gözümüze ili gen koçlar tavşan kadar, ve mandalar eski yılların koyunları kadar ufalmış- lardı, soysuzlaşmışlardı, onlar artik yemiş vermez olmuşlardı. Türk medeni insandır. Medeni insan | olmanın alfabesi çiftçilik, çobanlıktır, Nebat ve hayvan cinslerini islâh edebil- mek kabiliyetini elde ettiği gün ise Hele ağaç- | İar?.. Ana.vatanm bir çok yerlerinde | * İstanbul altıncı ekli keyvon serg si Muhiddin Üstündeğ tarafından açılmıştır. Merosi si, dün Silivride Vali ve Belediye Re” de silöyel ve belediye erkân. Trakya Umumi Müfettişi" Közem Dirik hatır bulunmuşlerdir. Sergi- de 5 ŞEHİR Beroerlerin kongresi /isalı günü toplanıyor Berberler cemiyeti umumi toplantısı | geçe 1: günü yapılacak iken ekseri” | yet olmadığından toplantı bu eolı günü Türbedeki cemiyetler merkezinde yapr lacaktır. Berberler salı günü yapılacak umumi heyet toplantısına büyük bir ehemmiyet vermektedirler. Çünkü bu toplantıda se | melerdenberi niz berberleri değil ef kârı umumiyeyi de işgal (oeden devamlı saç kıvırma makineleri, bu makinelerin muayenesi işi ile makineleri kullananla- rm imtihanları ve bu imtihanı yapacak beyetin teşekkülü meselesi Üzerinde gö rüşülecektir. Bu meseleler üzerinde, ber berler biribirine muhtelif kanüatlere ve noktai nazarlara sahip olduklarından bu noktai nazarların çarpışacağı anlaşılmak” tadır. Dolmabahçe saat kulesi İstanbulun hususiyeti olan âbidelerim | den birini teşkil eden Dolmabahçe saat| kulesi son zamanlarda harapbir hale geldiğinden iyi bir şekilde tamir edilecek” tir. medeni insan bakaloryasını vermiş sa” yılır. Dün Silivride beni çok sevindiren, hattâ zaman zaman gözlerimi yaşartan şey işte budur: Trakyada bugünkü köylü nesli, me- deni insanlık bakaloryasını vermek & zere bulunuyor. Uzun felâket yılların dan sonra Trakyada refahın fecri baş- lamıştır. Geçen yıl, manevralar Esna sında, genel müfettişlik hudutları için- de, fidane'lığın tekemmülüne ve hay- van yetiştirme gayretlerinin ilk izleri ne rastlamıştım. Fakat Bilivrideki ser- sonra İstanbul vilâyeti budutla nde, bu ger işin çok iler. letilmiş ve tamamiyle tekemmülü ifade eden bir merhaleye ulaştırılmış oldu- ğunu anlıyorum, İstanbul konuşmadan çalışmış, Trakyanın ve Anadolunun di” ğer vilâyetlerine en az sekiz yıl ta- kaddüm ederek ele aldığı bu mühim memleket işini bilgi çerçevelerinden santim inhiraf etmiyerek, sabırla, me todla ve cidden idealist bir gayretle “başarmış, dır. İstanbul ka zalarında “dam-rlık,, artk hususi etüd. *“hâra - lâboratuvar,, me“ gelesi değildir. k köylin malr olmuş, hayvan âh veliyi hayvan n dört elle sarıldığı iş olmuş « Velhasıl memleketin bu en mühim meselesi bir üretmek işi İstanbul hudutları içinde bu İşle 03 baş hayvan teşhir edilmektedir. DE vE *.Floryada belediye tarafından Zat İ büyük bir gazino yaplırılmakladır. Vali Muhiddin Üstündağ ve vejakatindeki seval, dün Silivrideki hayvan sergisini açtıktan sonra dönerlerken Flöryaya uğramışlar ve gözinonun inşeatım tetkik etmişlerdir. MEMLEKETTE Bütün mektepler yarın açılıyor Tedrisata usulsüz olarak başlıyan ekalliyet mektebi bulunmadığı yapılan tahkikaltla antaşıldı 1938 , 1999 ders senesi yarm sabah. tan beren başlıyacaktır. Uzun süren bir tatil devresini açık havada, kırlurda, bayırlarda, köylerde, seyahatlerde geçi ren çocuklarımız ve gönçlerimiz bayatla- rının asıl mühim olan safhasına, tahsil bayatıma yarm tekrar başlıyacaklardır. Yarm, bütün resmi ilk ve orta mek- teplerlo liselerde Hususi Türk mekteple- riyle azlık mekteplerinde tedrisata başla, racaktır. Buz! yüksek mokteplerde yerm tedrisata Obaşlanmakla biraber &. Biversite fakültelerinin ve Üniversiteye bağlı mekteplerin tedrisatı cuma günü üniversite konferans sslonunds - İstan- bul Üniversitesinin kuruluşundanberi â- det olduğu veçhile , yapacak büyük me- rasimle ve verilecek ilk dersle başlamış olacaktır. Bu merasime nit program bs- zırlanmaktadır. wühvce tödrisat umum müdürü Cevad, şehrimizde yüksek mekteplerin ve üni- versitenin yeni ders senesine ait hazir- lıkları kontrol etmektedir. Avrupa telefon hattının takviyesi Avrupa ile telefon omükâlemesi adedi gittikçe yükseldiğinden mevcut hatların takviyesine karar verilmiştir. İlk olarak Istanbul - Sofiya devresi (takviye edile- cek ve bir redreşsör konulacaktır. uğraşan vatandaşın canla başla sarıl” dığı ve anlayark, bilerek başarmağa başladığı iş olmuştur. Diğer vilâyetle- rimize de böyle güzel bir başarı te- menni ederken, surlar dışımdaki İstan bulun, bu muvaffakıyeti, Üstündağın isabetli kararına, dikkatli ve ferağatli çalışmasına borçlu olduğunu söylemek vazifemizdir, Dün Silivride kendisine teşekkiir eden köylü vatandaşlar yalan söylemiyorlardı; Bu gayretiyle kemalizmin ana pren siblerine iyi intibak etmiş olduğunu gösteren Üstündağ, Cumhuriyet otori- tesini, rejime sevgi toplayan bir titiz likle kullanmış bulunuyor. Nizameddin NAZİF Tonton amca- nın süvarlıiğ! Manrif müdürlüğü bu sene bir kısım mekteplerin vaktinden evvel açılmış ol - duğu hakkında yapılan bazı ihbarlar ve görülen lüzum üzerine bu hususta tahki, kat yaptırmaktaydı. Bu tahkikat netles- lenmiştir. Mevzubahs olan şey bazı yabancı ve &- kalliyet mekteplerinin vaktinden evvel todrisata başlamış olmalarıydı. Yabanet mekteplerin açılma ve kapanmaları bun- ların kendilerince tertib edilmiş ve maa- rİf vekâletince tasdik olunmuş tallmatna, melerine uygun bir şekilde yapıldığından bunlar için yapılan tahkikat sadece açıl ma zamanmın bü tallmatnamc!dro uy « gun olup olmadığı noktasmdan yapılmış ve hepsinin zamanımda açıldığı görülmüş- tür, Tivi ee SUS Türk mektepeiriylo a- lelim'urn akalliyet #lkmaktepteri İse vik, yet ilk tedrisat mesiisinin verdiği karar. Ja tayin ve diğer mektepler de vekâletçe tayin olunan günlerde todrisata başlıya- caklarından bunların da bu şekilde kon- trolları yapılmış ve bir uygunsuzluk gö- rülmemiştir, Hatayda Iktisadi kalkın- ma faaliyeti Iş anonim şirketi kuruldu Antakya, | (A.A.) — Hatayda iktr sadi kalk.nmayı temin maksadiyle, İk» sat müsteşarı Celâl Akyüzün başkan- Uğında bir toplantı yapılmıştır. Bu top lantıda Hatayın tanınmış tüccarları davetli olarak hazır bulunmuşlardır. Konuşmalar neticesinde “Hatay İş Anonim Şirketi,, adı ile bir şirket ku” rulmaâsı takârrur etmiştir. Bu şirketin iş sahası, Hatay topraklarındaki ma - denleri işletmek, Amik gölünü kurut- mak, Asi nehrinin mecrasmı taramak ve bahçeli evler kooperatifini kurmak” tır, Şirketin sermayesi iki yüz bin Türk Krasıdır. Şirketin kuruluşunu ihzar için yedi kişilik bir komisyon seçilmiş” tir, I Eczahanssz yerler 27 yerde eczahane yok Sıhhat vekâleti, muhtelif yer lerinde doktoru bulunmıyan yerler çok olmakla beraber bundan evvel eczanesi bulunmuyan veyâ nülus okesaleline nis betle eczane miktarı az bulunan yerlerin çokluğurm 'nazarı dikkate alarak evvelâ eczanelerin temini işile (meşgul olmağa başlamıştır. Yapılan tetkiklere göre, yurdun muhte” lif yerlerinde yirmi iki vilâyet dahilin de 27 eczane yeri münhaldir, Bunlar ev” velce eczanesi bulunup da sonradan ka" panan yerlerdir. Bu meyanda şehrimizde de Maltepe ve Tarabya eczaneleri yeri münhal bulunduğu gibi İzmir ve Ankara vilâyetlerinde de boş eczane yerleri var dır, Rek ENÇ ei azim 0 ruhsatnamesi, Olan eczacılar oeczan& açabileceğinden bu hak sahiplerine düm den itibaren, başlayan on beş günlük bir mühlet vermiştir. Bu mühlet hita” mında gene münhal öczane yerleri kalır” Sa o zaman elinde ruhsatnamesi bulunm yan eczacılara bu münhal eczane yerle” tir. Sıhhat vekâleti, bundan sonra yurdun diğer yerlerindeki eczane ihtiyacını na“ zarı dikkate alacaktır. — Çocuk Esirgeme Ku- rumunun yardımları Ankara, 1 (A. A.) — Çocuk esirgeme kurumu genel merkezi tarafından 10.9. B38 tarihinden 1-10.098 tarihine kadar Bon on beş gün zarfmda 1415 çocuğu yar- dım edilmiştir. Bunlardan 309 çocuk ve anne genel merkezin polikliniklerinde bakılmış ve te davi edilmiştir. 629 çocuk ve anne genel merkezin banyolarından istifade etmiştir. Süt damlasından her gün 126 çocuğa süt verilmiş ve 1 günde yekün olarak 995 kilo bedava süt dağrtılmıştır. Genel merkeze yardım için bagvurs3 44 yoksul yavruya psra yardımı yapıl » muştur. ——— Tedavüle Çıkarılan yeni paralar Ankara, 1 (A. A.) — Türkiye cümhu- riyet merkez bankasından: Bankamızm 15 ikinelteşrin 1937 tari“ hinden itibaren tedeviile çıkarmaya baş“ ladığı yeni harfli banknotlardan İ ilkteğ- rin 1938 tarihine kadar: Beş iiralıklardan 31.595.615 17.202.090 21.061.200 19.231.900 —— 89.091.405 Cem'an seksen dokuz milyon doksan bir bin dört yüz beş Ilra tedavüle çıks- rilmış ve mukabilinde eski harfli bank. notlardan syni miktar yani seksen dokuz milyon doksan bir bin dört yüz beş lira tedavillden kaldırılmıztır.