23 Ekim 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

23 Ekim 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

- Almanya eski müstemlekelerini Fransadan alabilir mi Fransada iadeye taraftar küçük Lir zümre var Parla, 22 (A, A.) — Röyter ajansının muhabiri bildiriyor: Sa'âhiyettar bir menbadan bildirliiği- ne göre, Almanya c#ki müstemlekelerini istediğine dair Fransaya rosmen hiçbir müracatta bulunmsmışlır. Müstemleke meselesi, şimdiye kadar mevzubals ol - mamıştır. Bunun'a beraber Fransız dev- let adamları arasında bu hususta ihtilâf olduğu malümdur. Nazır ve mebuslardan küçük bir kısmı Almanyanın yapması muhtemel olan müstemleke taleblerini terviç etmek ta- raftarıysa da €ksoriyet bu fikirde değil- dir, Kamorunun Almuyaya terki Fransn- nm şerefi noktasmdan bir bata, sevkül. ceyş noktasmdan da daha bi ta telâkki edilmektedir. İyi haber alan Mmahfeller, Fransanm henhangi bir mandayı terketmeden cv- vel milletler cemiyetinin reyini olması Mâzımgeleceğini beyan etmektedirler. Fransız sosyalist partisinde hâkim ©- Jan kanaate göre müatemlekö meselesini | münferiden münnakaşı otmek doğru de. i ğildir. Bu meselenin Avrupa ve müs- temleke meselelerinin umumi surette ve tamamile halli için tanzim cdilecek plâ- nm bir sam; teşkil ötmesi Werner. Fransız gazetesinin mütalâası Paris, 22 (A, A.) — Havas bildiriyor: de Debata gazetesin- bir makalede, son günlerde Fransayla Almanya arasmda cereysn ©- den müzakerelere dair bazı İngiliz gn- zetelerinde çikan neşriyatı da mövzü - bahs ederek diyor ki: “Orta ve şark Avruipasında Fransanın her türü hareketten Bernovs, Jurnal de yazdığı siyasi ve iktisadi Fransız - Sovyet paktına Fransa bu husustune yapacağının hesabı mı Almanyaya vermek mecburiyetinde değildir. Nihayet, müstemlekeler meselesin — de, Alman metalibatı hakkmda oPârisle Berlin arasında bir müzakere yapıldığı gelince, hakkındaki şüyiaları toksib öden dünkü tebliği hatırlamak kâfidir.., Cek - Macar ihtilâfı ger Baştarafı 1 incide Müşterek Macar * Teh hududuna ge“ lince Budapeşte, bu hususta nikbinliğini muhafaza etmektedir. Diğer taraftan bu meselenin #cilen halli muktazi olmadığı ilâve olunmaktadır. Lebistanın artık fahammülü kalmamış! Varşova 23 (A.A) — Yarı resmi İskra “ âjantş tarafından neşredilei ve telkin ne © ticeside yazıldığı hissini-veren bir maka lede söyle denilmektedir : “Polonyanım, kendisine emniyet vere cek ve komyşularile muslihane teşriki me sal etmek imkânmi O hâzirliyecak olan müşlerek bir Polonya » Macar hududu ihdasına matuf faaliyetine sonuna kadar “lerce arlaşılması lâzundır. İsira ajansı netice olarak şöyle demek- terlir, : yekoslovak buhhranmın derhal halle- Bilmesi lâzımdır. Alâkadar memleketle- rin daha çok beklemede ( tahammülleri yoktur.» Almanya bitaraf mı kalacak? Berlin. 23 (A.A) — Havas ajansı mu- Bir İsviçre gazetesine nazaran Berlin ile Varşova arasından Karpatlaraltı Rus” yasında Polonya ile Macaristan arasında müşterek bir hudut vücuda getirilmesi için aktedilmiş olan itilâ( hakkında bur rada şimdiye kadar hiçbir şey tereşgüh etmemiştir - İyi malümat almakta olan mahafil, Ak mânyanın Macaristana oKarpatlaraltı Rusvasını terketmeğe Çekoslovakyayı ie bar etmek için Varşova ile itilât oetmiş olmasına ihtimsl vermemektedir. Söylendiğine göre Almanya, önümüz” deki hafta içinde bu babta cereyan ede- cek olan müzakerelerin bir neticeye ikti” ran edeceğini ümit etmekte ise de iki ta- raltan herhangi biri üzerinde bir güna tazyikte bulunmak niyetinde değildir. Lehistan ve Slovaklar Prag, 22 (A.A.) — Slovak nasyo. nalist teşekküllerinin reisi Sidor, dün Bratislayadan gelmiş ve Polonya ha- riciye nazırı miralay Bek ile Varşo- vada yaptığı mülâkatın neticesinden memnun olduğunu söylemiştir. B. Sidor, Polonyanın, Macaristanla müşterek hudut meselesinde Slovak. lara karşı cephe almtyacağı (Okanaa. tinde bulunduğunu söylemiştir. Müzakerelere devam edilecek Prağ, 22 (A.A) — Slovak Popu- list partisinin resmi (gazetesi clan “Slovak,, Macar - Slovak müzakere . lerinde ayın 24 üncü pazartesi günü devam edileceğini maktadır, Slovak başvekili Tissonun bu gaze- teyi idare ettiği malümdur, zannettiğini yaz. Lehistan Sloyakları kazanmağa çalışıyor | Varşova, 22 (A.A.) — Hükümet mah fillecinde Slovakyanm tam bir İstiklâle kavuşmağa çalışması lâzımgeldiği kanaa- ti izhar edilmektedir. Ekseriya hüküme tin soktai nazarma tercümen olan uha fazakârlarm naşiri ek Czas üzel, “bundan başka bir çaresi bulunma” dığını,, yazmaktadır. Rütenvada Macar çeteler'nin faaliyeti Budapeşte, 22 (A.A) — Macar ajansı bildiriyor: Rütenyadaki isyan o hareketi Romanya hududundaki topraklara da rayet etmiştir. Asllerin bilhassa Bely-T': szaborkut demiryolu (zerinde sabotaj hareketleri yaptıkları . bildiriliyor. Rev- hely ile Soslak o arasındaki demiryolu ntuhtelif yerlerinden (tahrip edilmiştir. ! Ung nehri üzerindeki köprü havaya atıl- MuştIr. in RR Macarların yaptıkları pagandaya bir misal Budapeşte, 22 (A.A.) — Macar ajansı! bildiriyor: Huduttarı gelen en sön haberlere göre, Munkâcs o hapishanesindeki mevkuflar Çekler tarafından emsali görülmedik iş kenerlere tabi tutuluyorlar. Bunların inil tileri ta uzaklardan bile (işitilmektedir. Çekler mevkuflardan işlerine gelen itiraf ları koparmak için her türlü işkence vası" talarma baş vuruyorlar, Bilhassa, harici izler bırakmıyan ve fakat tahammül edil mez ıstırablar tevlit eder şırıngalar yapıl maktadır. Çek telsiz istasyonları Rütem yada isyanın bastırıldığını onuncu defa" dir ki ilân etmiktedir. Halbuki Polonya kaynaklarından alman haberler dahi Ma- caristana bu haberleri teyit etmekte ve Rütenyada isyanın gitgide büyümekte ol duğunu göstermektedir . pro Çek » Sovyet misakı Prag, 22 (A.A) — Salâhiyettar Çekos- lovak mahfilerinde , söylendiğine göre, Sovyet - Çekoslovak paktının feshedilece* ğine dair dolaşan haberler asılsızdır. Sovyetler birliğinin Prag elçisi saat 11 de Çek hariciye naztrı Şvalkovski ile gö” rüşecektir, Nezsketen yapılacak olan bu ziyaret hiçbir siyasi ehemmiyeti haiz ol mıyacaktır. - Demiryolu münakalâtı Varşova, 22 (A.A) — Resmen bildiril diğine göre Poloriya ile Çekoslovakya a- rasında nörmal defhiryollari münakalâtı bugünden itibaren tekrar başlamıştır. Fransada saatleri Milii müdafaa .Jişlerinde arttırılıyor Paris, 22 (A.A.) — Nazırlar Meclisi toplanmıştır, Müzakerelerden sonra neşredilen resmi tebliğde ezcümle şöy- le denilmektedir: “Başvekil Daladiye, memleketin ik. bxadi ve mali vaziyeti hakkında iza- hatta bulunmuş ve kararnamelerle tat- bik edilecek olan kalkınma plân: hak- kında umümü malğmat vermiştir. Hari. siye nazırı Bone, yüksek diplomatik memuriyetlere yapılacak tayinlerin lis tesini meclise tasdik ettirmiştir. Liste, alâakadar memleketlerin mu - wafakat cevapları geldikten sonra neş” redlilecektir. Bone, harici vaziyet hak- kında izahat vermiştir. İş nazırı, Pomâre'ın teklifi üzerine meclis, müli müdafaanmn nef'ine olarak hükümet tarafından emredilen fazla mesaj saatleri hakkındaki talimat yeri- ne getirilmediği takdirde derhal cezai İ ahkâmın tatbik edilmesine karar ver bik edilmediği takdirde cezai ahkâmın tatbikine karar vermekle hükümet mil Ii müdafaa imalâtına bız vermek hu- susundaki azmini göstermektedir. Madam Atina ç a“ Baj tarafı İ node #eşvik ve kaçakçılık suçlarmdan ayrı ay» Ti mahkemelere sevkedileceklerdir. Adli talıkikat ierlerzon, diğer taraf- tan da madam Atinanın kayatma düir ber gün enteresan hâdiseler ortaya çık- maktadır. Tatavlalı balıkçı Manolun kiz olan Atina, 'üks ve hoppalık yüzünden fubg hayatme atıldıktan #onraen âdi w- mumhanclerden, en (lüks) randevu evle- rino kadar muk'elif yerlerde (çalışmış) ve bin bir macera geçirmiştir. Bugün 57 yaşında olan ve yaşımı pek de göstermiyecek şekilde kendini muhafaza etmiş bulunan bu kadın, bazan iki üç randevu evini bir nrada işletecek kadar zeki ve höcerik'izir, Atinanm yüzünden birçok kanlı vaka- larda olmuştur. Meselâ Atinanın dostü olan ve İstanbulun meşhür ticarethane. lerinden birini işleten ve bundan tirkaç sene eyvel ölen bir adam, sevgilisi Ati- nayla münasebetle bulunduğunu duydu- ğu bir arkadaşmı Tepebaşında ustura 119 bir başkaama yaralatmıstı. Atinanm fona ruburu ispet eğen hüâdi- seler arasinda, bu kadmın dvine devam eden bazreyli ve nişanlı sermayeleri müş- terilere çıkarmadan evvel, bu günahkâr mahlüklarım biçbir şeyden bebesi olmr yan zavallı kocalarmın ve niganlılarının rosimlerini de müşterilerine gösterip? — İşte, siz çikaracağım kadın, bunun karısı, şunun nişanlısı dediği de anlaşıl- maktadır. Karısının, nişanlısmın, kızlarınm Ati - nanm evine dövarı ettiğini öğrenmiş 0- Jan birtakım zavallılarm bu yüzden ölü me bile sürüklendikleri vakidir. Memleket kanunlarmı hiçe sayan ve cliriim İşlemeği kendine meslek edinmiş olan Atina, bin bir türlü dalaverelerie bugüne kadar yakasını kanunun ponçe- sinden sıyırmağs omuvafişk oluyordu. Fakat son hâdiseler karşısında nihayet bitün maskosi düşürülen Atina ve hem- palarin: bugünlerd Türk mahkemeleri karşısında hesab verirken göreceğiz. Bir kadının cesedi mezardan çıkarıldı Müddejumümilik, yapılan bir ihbar zerine bundan bir kaç gün evvel, Şiş- li, Ermeni mezarlığına gömülmüş olan Revzenik ismindeki tir genç kadınm cesedini dün mezardan şıkrtmış ve 0 topsi yapılmak ürere Morga gönder miştir . Yapılan ikbarın mabiyeti şudur: Revzenik üç senedenberi Beyoğlunda âşk hayatı yaşamaktadır, İki sevgili ba. x sebeplerden dolayı evlenememekte- dirler, Biz müddet evvel genç kadın ba” mile kalmeca derbal doktora koşulmuş ve çocuk düşürülmüştür. Fakat bu a- meliye kadının ağır surette bastalan - masına yol açmış ve kaldırıldığı Fran- sız hastahanesinde ölmüştür. © Bu ihbarın doğru olup olmadığı, o topdi neticesi anlaşılacaktır. mesai Kanton siviller çıkarılıy! Bp” Baş tarafi 1 neide Kay - Şekin kati surcttc uz azal, ması, 2 — Moskova ile alâkâyı keserek Tokyo İle teşrikimesaide (o bulunasak elan yeni bir Çin hükümetinin ve ye- ni bir Kuomingtangın temelelrinin ku rulması, 3 — Yeni hükümetle harp tazmi. natı istemiyen ve istikbalde (o Japon kıtalarının geri alınacağını va&deden mutedil muahedeler İmzası, Söylendiğine göre, askeri harekât, zaptedilen (Ommtakaların temizlen- mesine belki de Çinin uzak muntaka. larında Çang « kay - Şek tarafından yapılacak mukavemete (o karşı tedip kuvvetleri gönderilmesine inhisar ede- cektir. Japon ordusunun gösterdi sürat Hoagkong, 22 (A.A Kantor üzerine yürüy ) — Jâponlarm ler gösterdi leri sürat itibarile hayret uyandırmış. | tır. Japonlar dokuz günde 200 kilomet re ilerlemişlerdir. Kahtona giren Ji pon ordusunun mevcudu 30 bin ve mo törlü kıtaattan mürekkeptir. Çin ku - mendanlığı bütün hükümet dairelerini, esisatı ve köprüleri tahrip etmiş ve L kinci derecedeki binalarda ateşe ve verilmiş ve öyle çekilmiştir. Çinlilerin gayretleri Tokyo, 22 (A.A.) — Çinliler, Hi- pe ve Homan vilâyetlerinin garbinde. ki mıntaka ile (OBeteluan ve Kucçov vilâyetlerini müdafaa için İlmitsiz gay- retler sarfetmekteğdir, Çinliler Humanda Hânkov . Kân- ton demiryolu üzerinde, Yorkovdan Çangaşav ve Hanguanga giden kısım üzerinde ilk bir mildafaa hattı vücu- da getirmişlerdir. Çin kuvvetleri Yangtse nehrinin şi- mal cephesinde dündenberi Han irma- ğı boyunca Şahşiye doğru çekilmek. tedir, Yangtsenin tenup cephesinde İse, Çin kuvvetleri Sieninihungden Yoşo ve Tungşens doğru Honan ve Hupe yolu boyunca çekilmeye başlamıştır. Hankovun bombardımanı Harkov, 22 (A.A.) — Çin ajansının bildirdiğine göre, bu sabah 27 Japon bombardıman tayyaresi Liukliamlo 's. tasyonunu (bombardıman etmiştir. 30 kişi ülmüş, ve 50 kişi de ağır surette yaralanmıştır, Otomobille saatte 80 mil Donington park - Derby civarı - 23 (A. A.) — 250 tllik beynelmilel dük dö Kent büyük otomobil mükâfatını Auto - Unlon Alman merkalı bir otomobille saatte vazati 80.49 mil katetmeğe mu- vaffak olan İtalyan Nuvolari kazanmış- tır, Mersedes «- Benz markalı bir otomo- bille yarışa iştirak eden Long ikinci, ay- ni markalı bir otomobille Senman üçüncü gelmiştir. Geli Yugoslav Kraliçesi rahatsız Belgrad, 23 (A, A.) — Bir karaciğer bukranmıdan muztarib olan kraliçe Maris ye birkaç gün tam bir istirahat tavsiye edilmiştir. i Fak al iken Nikel kralı öldü Paria, 23 (A, A.) — Kanadali nikel kralt Sir Robert Mond dün öğleden &ön- ra Parisli dostlarının evinde uxun bir huslalıktan sonra Tİ yaşında vefut et- miştir, —zğ kim Belçika Kralı Brüksele döndü Londra, 23 (A. A.) — Belçika krair, kı- sa bir müddet kaldıktan sora dün akşam Brüksale dönmek üzere ILondrudan ay- yılmıştır, şehr ei f ind Japon tayyareleri, bi letin bulunduğu Sukiaf€ tasyonlarını da bömbar€ Ölümden kurtulabilenief yaralıdır. ii se e İki şehir Japonlar" düştü 9 Tokyo, 22 (A.A.) — “gi rildiğine göre, Hankovü re şarkında (o Yangis€ nubunda bulunan Açeng 4; vetleri tarafından tamastlf unmuştar, , Yangtserin yine cer ii kovun 60 kilometre cen iğ de bulunan Tayehin de ğu resmen bildirilmekte. di MOLANTSEİ | ÜNİNM g >. 1938 Resimli Hi Mecmua” # 6 ncı s8“) Çıktı müvezzile' arayın