23 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

23 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bir milyon Çinli de- ğınık halde Hankeuya çekiliyor AKŞAM m — Sene 21 — No. 7192 — Fiati her yerde 5 kuruş A, Rütenyadaki isyan Romanya hudud top- raklarına sirayetetmiş PAZAR 23 'Teşrinievvel 1938 Atatürkün sıhhi vaziyeti hakkında dün geceki tebliğ Bir hafta evvel zuhur eden ârazlar tamamile seçmiştir Doktorlar günlük tebliğ neşrine lüzum kalmadığını bildirdiler İstanbul 22 (A.A.) — Riyaseticümhur umumi kâtipliğinden: . 1 — Reisicümhur Atatürkün sıhhi vazi- yetieri hakkında müdavi ve müşavir tabip- leri tarafından bu akşam saat 20 de veri- İen rapor ikinci maddededir, 2 — Bir hafta evvel zuhur eden arazlar tamamile geçmiştir. Nabız: kuvvetli, 80; Teneffüs: 19; hararet muntazam, dere- cesi: 36,8 dir. Hastalık normal seyrine av- det etmiştir. Günlük tebliğ neşrine lüzum kalmamıştır. Müdavi doktorlar: Prof. Dr. Neşet Ömer İrdelp, Prof. Dr. M. Kemal Öke, Dr. Nihat Reşat Belger. Müşavir doktorlar: Prof. Dr. Âkil Muhtar Özden, Prof. Dr. Hayrullah Diker, Prof. Dr. Süreyya Hidayet Serter, Dr. Abrevaya Marmaralı, Dr. Mehmed Kâmil Berk, Bir Fransız âyanının garib istizah mektubu Gustave Gautherot, Hariciye nazırı” na bir mektub göndererek Hatay an- laşması ve 'Türkiye » Fransa politi- kasi hakkında “Meclis reisliğine bir istizah takriri verdiğini bildiriyor, Bu zat, meklubunda Hatay meselesi hakkinda çok garib bir takım mü- ali lhhazalar de ileri sürüyor: İskende- n run limanının ehemmiyetinden, en iyi oFransız dostlarının muhasım Türkiyeye feda edildiğinden, Kilikya mezaliminden, bu topraklarda meşru hâkimiyetin timsali olan Suriye bay- rağ: yerine yabanci bir millet bay- rağı çekildiğinden, Fransanın şer&- finden, hattâ Fransa ile İngilterenin emniyetinden, M. Bonnet'nin Anka. rayı ziyareli büyük bir kabahat ola- cağından' bahsediyor, hulâsa halle. |, dilmiş bir meseleyi zihinlerde yeni. den kurca'amak için âdi bir dema- gögun başvuracağı bütün vasıtala- ri - el ile tutulacak ciddi tek delil güsteremeden - kullanıyor. Her parlâmentoda âdet olduğu gibi Fransız Meclisinde de hükümetin $u veya bu meseledeki siyasetini ten- kid edenler, İstizah takriti verenler bulunabilir. Bundan dolayı ne Fran- sa hükümetini, ne Fransız Meclisini kabahatli görmek aklımızdan geç- mez. Hattâ, Fransa hükümetinin Hatay meselesinde tuttuğu sulh ve anlaşma yolunu beğenmiyenlerin de çıkabileceğini - Pransa gibi bir mem- lekette - tabil buluruz. Hayret ettiğimiz nokta, Hatay me- Selesi. bu safhaya gireli aylar geçtiği halde, Fransa mukadderatını yakın- Macar Çek - Macar müzakerelerinin yarın başlaması muhtemel Pranuz Âyan Messi özenin | Macaristan, Prağ Kabinesi nezdinde yeni bir teşebbüste bulundu Prag 22 (A.A) — Slovgk Populist | partisinin resmi gazetesi olan Slovak, - Slovak müzakerelerine ayın | Çek mahafili haftaya Macarlarla hudud meselesinde anlaşma olacağını umuyor Sağda Macarlar ile müzakereye memur Slovak Başvekili B. Tisso B. Krno ve general Viest Macarların yeni bir teşebbüsü Prag 22 — Buradaki Macar sefiri, hükümetinden aldığı talimat üzeri- Telefon: Başmuharrir: 20505 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 2068i — Müdür: 20497 Eski Kudüste askeri harekât devam ediyor İngiliz askerleri, sırf arablarla meskün mahallelerde münferid mukavemetlere Filistinde Arab teröristlerinden bir müfreze Kudüs 22 — Dün eski Kudüs şeh- rinde başlıyan askeri harekât, bu sa- bah da devâm etmiştir. İngiliz as. kerleri, yalnız müslümünlarla mes- kün mahallelerde mukavemete uğ- ramışlardır. Asilerin münferit bir surette mu- dan “alâkadar eden bin-bir hayati dâva arağında hiç söze karışmamış (Devamı 6 ner sahifede) Necmeddin Sadak 24 üncü pazartesi günü devam edile- ceğini zannettiğini yazmaktadır, Slo- vak Başvekili Tissonun bu gâzeteyi idare ettiği malümdur. | ne Çekoslovakya Hariciye Nazırnı ziyaret ederek Prag hükümetinin ara- daki hudud ihtilâfını halletmek için (Devamı 6 nci sahiflede) kavemet ettikleri eski Kudüs şehrin- de örfi idare ibka edilmiştir. Maa- mafih tenkil harekâtı hemen hemen bitmiş gibidir. Bir İngiliz askeri öl- dürülmüştür, (Devamı 6 net sahifede) Almanyanın bize açtığı 150 milyon marklık kredi Daily Telegraph diyor ki: “Bugün Türkiyenin iki arzusu var, Biri mühim bir sanayi memleketi olmak, diğeri siyasi istiklâlini muhafaza etmektir, , "Londrada çıkan «Daily. Telegraph» gazetesi «Türkiyenin yeni ticaret yol. ları» serlâvha ile yazdığı bir makal&- de Alman İktisad'Nazırının Ankarayı ziyaretinde Türkiye hükümetile Al- manya arasında akdedileri 150 milyon marklık anlaşmadan bahsediyor. Ve bu sene mayis âyında İngiltere ile 'Türkiye arasinda 16 milyon İngiliz Miralık bir kredi anlaşması yapılmış» ken bir de Almanya ile 150 milyon markhk bir anlaşma husule getirilme. sinin 86bebini şu suretle izah ediyor; (Devamı 6 nci sahifede) Hariciye ve Dahiliye Vekilleri Askaraya gidiyorlar Noilkirmtler: Ömrü uzun eserler Bayramlarımızda (şehirlerimizin i ölesinde berisinde tahta inşaat yapı- Haber“ aldığımıza göre şehrimizde | Jıyor; her seferinde de akla şu geli bulunan Hariciye Vekili B. Tevfik-Rüş-! tü Arasla Dahiliye Vekili ve Parti ge- nel sekreteri B. Şükrü Kaya, bu ak- şam Ankaraya hareket edeceklerdir. Fransanın Suriye fevkalâde | | mezın gösterişli bir köşesine mermer komiseri değişiyor mu? Paris 22 (A.A) — Havas: Fransa- nın Suriye fevkalâde komiserliğinde değişiklik olacağı ve De Martelin yes rine Fransanın eski Viyana elçisi Puaunün tayin edileceği haber alın- mıştır. yör: — Bu ahşap ve yıkılmağa mahküm taklar yerine, o büyük günümüzün İ hatırası kalacak ömürleri uzun eser- ler yapilsa... Meselâ yeni meydanları» bir tribün... Her sefer istifade olunur ve filânca senenin yadigârı diye âliye kalır; şehrin de daimi güzelliklerin. den birini teşkil eder... Bunlar, birike birike zinetlerimiz ve hatıra kolleksi- yonlarımız haline gelir. Mizahi İstatistikler!.. (5)