24 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

24 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Hankeu elektriksiz kaldı, şehir düşmek üzere mc Sene 21 — No. 7193 — Fiati her yerde 5 kuruş PAZARTESİ 24 Teşrinievvel 1938 Macaristan, Çekoslo- vakyanın teklifine dün gece cevap verdi Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 gm Polonya “Çekoslovakya meselesi çabuk halledilmeli, fazla bekleyemeyiz,, diyor Polonya, Macaristanla müşterek hudud meselesinde Almanya ile anlaştı mı?. Çekoslovakya mukabil tekliflerini Macaristana bildirdi, anlaşma Varşova 23 — Yarı resmi İskra ajansı mühim bir tebliğde bulunmuş- tur. Hükümet tarafından yazdın!- dığı anlaşılan bu tebliğde deniliyor ki: «Polonya, Macaristanla o müşterek bir hududa malik olmak İçin sonuna kadar çalışmakta devam edecektir. Bu fikre muarız olan bazı hükümet ler bunu anlamalıdırlar. Müşterek Polonya - Macar hududu, Polonyanın emniyetini temin edecek ve komışula- rile sulhperverane bir surette müş- terek oçalışmağa imkân hazırlıya- caktır. Çekoslovak buhranının, derhal hal ledilmesi lâzımdır. Alâkadar memle- ketlerin daha çok beklemeğe ta- hammülleri yoktür.» Almanya ile “âhlaştı mı? Berlin 23 — Bir İsviçre gazetesi, Polonya ile Macaristan arasında müş- rek hudud tesisi için Karpatlaraltı Rusyasının Macaristana bırakılması hakkında Almanya ile Polonya âra- sında anlaşma olduğunu yazmıştı, Bu hususta Berlinde hiçbir malümat sızmamıştır. Maşmafih iyi malümet &lan mahafil Almanyanın, Çekoslo- vakyayı Karpatlaraltı Rusyasını Ma- cariştana vermeğe mecbur etmek için umulmuyor Polonya Hariciye Nazırı B. Bek Çekoslovakyadan Polonyaya geçen eraziyi gezerken bir kağmla görüşüyor Polonya ile anlaştığına ihtimal ver- miyor, Macar - Çekoslovak müzakereleri önümüzdeki hafta içinde tekrar baş- lıyacaktır. Almanya bu müzakerelerin B. Çörçile bir cevap Amerika gazete kralı “Tehlikeli ittifaklar yapmıyacağız,, diyor Nevyork 23 — Amerika gazete kralı Viyam Randolf Hörst Kalifor- niyada San Simeon şehrinde radyö İle neşredilen bir nutuk söylemiştir. Bu nutuk, İngiliz ricalinden B. Çör- çilin 16 birinci teşrinde söylediği nut- ka cevab olatak gösterilmektedir. B. Hörst nutkunda demiştir Ki; «İngiltere emperyalist politikası yü- Zünden bir hadise çıkınca yardım İçin Amerikanın da müzaheretini te- min etmek istiyor. Bu maksadla Amerikayı propogandaya o boğmağa çalışıyor. B. Çörçilin nutkuda bu “tümledendir. Bu gayretler boştur. Amerikanın, #irf kendi işlerile meşgul olacak ve tehlikeli ittifaklar akdetmiyecek ka- dat aklı başındadır.» iyi bir neticeye iktiran etmesini arzu etmekle beraber iki taraftan biri üze rinde tâzyikte bulunmak niyetinde değildir, (Deyamı 6 nci sahifede) 2bikkamatlenr: Nizamlar halka uymalı Telefon rahatlık, sürat, kolaylık ve konjor içindir. Halbuki birçok müş- teriler, âletlerini odalarının her hangi bir noktaşına, masalarının başına, ya- hut yalaklarının yanına nakledemez- ler. Zira kordonun bir buçuk - metre | uzunluğunu geçmemesi nizammış... Bu nizamın ne faydası var? Eski | idareden müdevver olup tashihi unu- tulduğunu sanıyoruz. | Devletçi zihniyet ise, yalnız bu kü- İ çük misalde değil, giriştiği her ticari | beidari işte şu hedefe doğru gidiyor: Nizamları halkın rahatına, kolaylığı- na, arzusuna, istifadesine uygun ş€- kilde kurmak... Halk nizama değil, nizam halka uymalı! Çünkü nizam gökten inme nas de- ğildir; ahalinin ihtiyaçlarını tanzim için demokrat idareler tarafından ya- Mizahi İstatistikler! 60 sene yaşayan bir şoför: , Meclis reisi dün gündüz trenile Ankaraya gitti Dahiliye, Hariciye, Adliye Vekilleri de akşam trenile hareket ettiler Bir kaç gündenberi şehrimizde bu- Junan. Büyük Millet Meclisi- relsi B. Mustafa Abdülhalik Rerda, dün $â- bah saat dokuzda Ankaraya avdet etmişti. Meclis reisi Haydarpaşa ga- rında Başvekil B. Celâl Bayar, Da hiliye Vekili ve Parti gönel sekreteri B: Şüktü Kaya, Hariciye Vekili! B. Tevfik Rüştü Aras, Adliye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu ve dala bazı zevat tarafından uğurlanmıştır. Dahiliye, Hariciye ve Adliye Vekilleri dün akşam gittiler Bir müddettenberi şehrimizde bu- lunan Dahiliye Vekili ve Parti genel sekreteri . B. Şükrü Kaya, Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras, Adliye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu dün ak- şam eksprese bağlanan hususi gonlaria Ankaraya gitmişlerdir. Vekiller Haydarpaşa garında vali ve belediye reisi B. Muhiddin Üstün- dağ, polis müdürü B. Salih Kiliç; be- lediye ve parti erkânile daha ban zevat tarafından uğurlanmışlardır. vü Yerebatan sarayı tamir ve tanzim edilecek Mahzenin üstündeki bina ile yanındaki saha Belediye tarafından satın alındı de < Yerebatan sarayının giriş yeri Şehrimize gelen seyyahların en çok giyaret ettikleri yerlerden biri de Ye- rebatan sarayıdır. Belediye burasının islah ve tanzimine karar vermiş, mah» zenin üzerinde bulunan binanın istim- lâki için bir müddet evvel teşebbüste bulunmuştu. Haber aldığımıza göre istimlâk mua- melesi bitmiş, mahzenin üstündeki bi- na İle yanındaki saha belediyece on beş bin Tiraya satın alınmıştır. Belediye şimdi mahzeni de uzun bir | vade ile maliyeden kiralıyacaktır. Mah- zen kiralandıktan sonra belediye bu- rasını tarihi hüviyeti muhafaza edil- mek şartile esaslı surette tamir ve tanzim edecektir. On beş bin liraya istimlâk edilen bina ile yanındaki sa- hanın bir kısmı Yerebatan » Nuruos- maniye arasında asfalt olarak yeniden yapılacak yola gidecek, yola gitmiyen kısım da bir park halinde tanzim edi- lecektir. Mahzenin kiralanması işine bugünlerde teşebbüs edilecektir. Diğer taraftan Nuruosmaniye - Ye- rebatan caddesinin inşası münasebeti le istimlâk edilen binanın karşısındaki adanın da istimlâki lâzım gelmektedir. Yakında bu adanın da istimlâk mua. melesine başlanacaktır, Madenlerimizin cihazlanması Etibank genel direktörü Londraya gidiyor Etibank genel direktörü B. İlhami Nafiz Pamir, Ankaradan İstanbula gelmiştir. Buradan Londraya gidecek- tir, B. Pamir'in İngiltere seyahati on hafta kadar sürecektir, Bu seyahatin sebepleri arsında Etibank'ın İngiltere ile alâkalı cari muamelelerile, maden- | lerimizin cihazlanması ve kredilerden faydalanma şekilleri hakkındaki mev- zular da vardır. koldrrmlara teras