24 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

44 Teşrinievvel 1938 Dün Geceki ve Bu Sakbahki Eaberler Hankeu elektriksiz kaldı! Gene - Taraklı yolunda Fransa silâhlanma işine şehir düşmek üzere Çinliler Kantondan çekilmezden evvel resmi binaları tahrib ettiler Hankeu 23 (A.A) — Sivli ehalinin büyük bir kısmının tahliyesi üzeri- ne Hankeu şehrinde faaliyet hemen durmuş gibidir. Elektrik cereyanı veren Çin fabrikası faaliyetini dur- durmuştur, Fransız makamları, Fransız gan- botlarına yerleştirdikleri dinamolar vasıtasile şehre su ve elektrik vermek üzere ihtiyat tedbirleri almışlardır. Hankeu'dan cenuba giden trenler bugünden itibaren işlememektedirler. Dünkü hava akını esnasında vu- kua gelen hasarat mühim değildir. 'Tokya 23 (AA) — Domei ajansı- nin Japon menbalarından aldığı ha- berlere göre, Çin kıtaları Yangitse cephesinde umumi ricat halinde bu- Tunmaktadır. Çin kıtaları, nehrin şi- mai ve cenup sahillerindeki ilk hat mevzilerini terk ettikten sonra cenu- ba doğru geri çekilmektedir. Ricat hareketi, Hankeu - Kanton demiryo- Iu ve Vuşung - Yoşu yolu boyunca da gerilemekte ve Japon tayyareleri ricatte olan kıtları bombardıman €y- lemektedir, ; Yangınlar Hongkong 23 (A.A) Bütün Kanton şehrinde Çinlilerin ateşlediği yangınlar hâkimdir. Zengin mahalle istikametinde esen rüzgürn tesirile Fransız - İngtiz imtiyazlı mıntake- sına yakın yerlerde yeni yeni yangın ocaklar alevlenmiştir. Şimdiye kadar hiç bir ölüm kaydedilmemiştir. Yan- gınların tehdidi altında bulunan Fransiz Dumer hastanesi tahliye olun- muştur, Kantonda vaziyet Hongkong 23 — Kantonun Ja- ponlar tarafından işgali tamamlan- mıştır. Hükümet memurları çekil mişlerdir. Bunlar 60 otomobillik bir kafile ile giderlerken tayyareler ta- rafından görülmüş ve mitralyöz ate- şine tutulmuşlardır. Ingiliz - Japon münasebatı Japon nasyonalistleri uyuş- mağa imkân görmüyorlar Tokyo 23 (A.A.) — Bir nasyonalist propaganda teşekkülü olan <Şiunso>, İngiltere ile Japonya ârasında bir an- lâşma husulünü isteyen mutedil ma- hafillere şiddetle hücum etmekte ve gündelik büyük bir gazete olan «Yomiuri Şimbun> da bir beyanna- me neşrederek Japonyanm İngiltere Me niçin uyuşamıyacağını izah eyle- Jemektedir. Beyannamede Japonyanın dünya- nın en İyi ordu donanmasına, sağlam bir iktisadiyata ve tükenmez iaşe im- kânlarına malik olduğu kaydedilmek- te, İngilterenin ise Japonya ile an- Jaşmadan hali hazırdaki kuvvetleri- le'Şarkta Büyük Okyanosta ve Avus- tralyada haklarını ve menfaatlerini korumağa muktedir bulunmadığı te- barüz ettirilmektedir. Beyannamede, hülâsa olarak, şöy- le denilmektedir: İngiltere, Japonyaya karşı tecviz edilemiyecek bir tarzıhareket ittihaz ettiği takdirde, Japonlar onu ctza- landırmağa azmetmelidirler, Beyşehirdeki kömür madeni Konya ve Beyşebri civarında kö- mür madenleri bulunduğunu yazmiş- tık. Maden Tedkik ve Arama Enstitü- sü müdür muavini maden mühendi- si B. Mazlim Konyaya giderek mü- tehassıs Ziegler ve jeolog Zimmerman ile birlikte Beyşehirde tedkikler yap- mıştır, Konya gazetelerinin verdik- deri malümata göre, bu tedkikler ne- ticesinde kömürün çok zengin oldu- Japonlar 9 günde 200 kilometre İlerlemişlerdir. Bu sürat berkesi Şa- şırtmıştır. Kantona evvelâ tanklar ve arkâsından bir müfreze asker girmiştir. İki saat sanra 30 bin kişi- lik Japon külli kuvveti şehre dahil olmuştur. Geceleyin bir çok infilâkler işitil- miştir. Çin başkumandanının emri üzerine resmi binalar, köprüler ber- hava edilmiştir. Deha ehemmiyetsiz binalara da ateş verilmiştir. Çin kumanda heyeti şimdi Houpe ve Honan vilâyetlerile Beçvan ve Kulçeu vilâyetlerini müdafaa için çalışmaktadır. Bu maksadia Kan- ton - Hankeu şimendifer hattı bo- yunca ilk müdafaa hatları yapık mıştır. Şimaldeki Çin askerleri de ricat ediyor. Bir İtalyan gazetesinin makalesi Roma. 23 (AA) «Giornale d* İtalia» gazetesinde o Virginio Gayda hülâseten şöyle demektedir: <İtalya, Çin - Japon ihtilâfınn 'başlangıcındanberi Jâponyanın aske- Yi kuvvetlerini takdir ettiği için, Uzak Şarktan gelen haberleri memınuni- yetle ve hayret etmeden karşılamak- tadır. Kantonun sukutu Çin muka- vemeti için öldürücü bir darbe, bü- yük demokrasiler için de nahoş bir sürprizdir.» Gayda, bundan sonra, Çine, kemali cesaretle ve vakıt kaybetmeden, Jâ- 'ponya ile doğrudan doğruya müzs- kereye girişmesini tavsiye etmekte ve şunları ilâve eylemektedir: «Şimdi mümkün olan yegâne ça- reihal Japonların tam'bir muzaffe- riyet elde etmeleridir. Japonların Hint Okyanusu sahillerinde bulun- ması - ki bundan ictinab edilebilir- di - ortaya beynelmilel yeni mesele- ler çıkarmıştır.» Otomobil yarışı Alman marka otomobiller | birinci, ikinci, üçüncü geldiler! Donington Park «Derby civarı 23 (A.A) — 250 millik beynelmilel Dük | de Kent büyük otomobil mükâfatını Auto - Union Alman markalı bir oto- | mobille saate vasati 80,49 mil katet- meğe muvaffak olani İtalyan Nuvolari kazanmıştır. ercedes - Benz markalı bir otomobille yarışa iştirak eden Long ikinci, ayni markalı bir otomo- bille Seaman üçüncü gelmiştir, Bulgaristandaki suikasd tahkikat bitmedi Sofya 23 (A.A.) — Resmi tebliğ: General Poof ve binbaşı Stoyanor'un katilleri meselesi etrafındaki adli tah- kikat daha nihayetlenmemiştir. Fakat şimdiye kadar elde edilen malümata göre, cinayet, daha çocuk- Tuğundanberi cinai temayüller göste. ren Kirov'un şahsi eseridir. Birçok i sene evvel, köyünde bazı köylüleri ök dürmüş ve o zaman mahküm da ol. muştu. Katilin müddelumumiye hi- taben bıraktığı bir mektup, Kiror'u yüksek şahsiyetleri öldürüp bilâhare intihar etmek suretile meşhur olmak Rae bir maniak olarak göstermek- ir. 'Tahkikata devam olunmaktadır. Lâleli cinayeti faili yakalandı Cumartesi günü öğleden sonra Lâle. Mide, bir Kadın ve pâra meselesi yüzün. den arkadaşı Hüdaiyi kalbinden vu. Tup öldüren ciğerci Sami, vakayı mü- teakip kaçmıştı. Zabıtaca yapılan sıkı takibat neticesinde Sami, bu sabah Ak- sarayda gizlenmekte olduğu bir evden çıkarken yakalanmıştır. Sami, bugün in sonra siye teslim edilecek- Bir ark dereye düştü, İ kamyon devrildi Taraklı (Akşam) — Mudumudan pirinç yüklü olarak Geyve pazarına gelmekte olan bir arabanın atları Taraklı ormanlarından travers taşı- yan kamyondan ürkmüş, araba yo- lun solundaki deröye yuvarlanarak parça parça olmuştur. Arabada bulunan Taraklının Ya- kub köyünden Halil oğlu Mevlüd yaralanmış ve hastaneye gönderii- miştir. Geyve pazarından 24 yolcu ile 'Ta- raklıya dönmekte olan Ahmedin ida- resindeki atobüs bir virajda deyri- lerek müşterilerden Mehmed ve Salim adlarında iki kişi yüz ve elle- rinden hafifçe yaralanmışlır. Maki- ne 20 dakika içinde doğrultularak yoluna deyam ettirilmiştir. Otobüsün camları kırılmış ve karoseri hafifçe zedelenmiştir. İnsanca telefat ol- mamıştır. Bir mebusumuz öldü Muğla mebusu B. Nuri Tunanın cenazesi bugün kaldırılacak Muğla mebu- su B. Nuri Tuna, dün sabah Eren köyünde Kozya- tağındaki evinde vefat (oetmiştir. Cenazesi bugün kaldırılacak ve öğle namazı Sah- rayıcedid cami- sinde kılındıktan sonra Sahrayıce- did mezarlığına gömülecektir. 5 Kederi ailesi- © Merhum B. Nuri ne beyanı taziyet Tuna eyleriz , Bir yunan vapuru gece karaya oturdu Ewvelki gece fırtınada iki yelkenli parçalandı, dört kayık da karaya oturdu Karadenizden gelen Yunan bandi- ralı Komistire vapuru dün gece yarı- sından sonra Tarabya önünde kara- ya oturmuştur. Vapur sonradan kur- tarılmıştır. Fırtınanın tahribatı Evvelki gece çıkan fırtına karada İ ve denizde bazı tahribat yapınıştır. Davudpaşa iskelesine bağlı olan 53 tonluk Ahmed Nurinin kömür yüklü yelkenlisi parçalanmış, aynı mahalde demirli bulunan İsmaili kaptanın ida- resindeki 15 tonluk kayığile Karabi- galoğlu İsmallin 28 tonluk büyük kayığı karaya oturmuştur. Fethi kaptanın idaresindeki 24 ton- luk Bartın adındaki yelkenli Yeşilköy açıklarında karaya düşmüştür, Za- fer kaptanın 80 tonluk yelkenli ka- yığı da gene Yeşilköy açıklarında karaya oturmuştur, Yeşilköyde bir de balıkçı kayığı parçalanmıştır . ” Karada da birçok ağaçlar devril- miş, evlerin kiremitleri uçmuştur. Filistin kıyamı Kudüste dün de kargaşalıklar çıktı Kudüs 24 — Suikasdlar dün de devam etmiş, Kudüste kargaşalıklar çıkmışlır. Bir polis öldürülmüştür. Âsiler: Kudüs civarında Yahudilere aid olan Filistinin en mühim hah- çelerini tahrib eylemişlerdir. Taberi- ye şimendifer hattına bir bomba atılmıştır. Yafada bir çok evler Arab- lar tarafından yakılmıştır. Belçika kralı Londradan döndü Londra 23 (A.A.) — Belçika kralı, kısa bir müddet kaldıktan sonra dün rai pe ne üzere Lon- devam edecek Gazeteler: “Aldığımız acıklı dersi unutmağa imkân yoktur,, diyorlar Paris 23 (A.A,) — Exelslor yaziyor: Almanya ve İtalyada harp malzemesi | imalâlına verilmiş olan hız, Fransız ve İngiliz teslihatını pek çok geçmiştir. Bu sebeple Fransa fle İngiltere, istesin. ler istemesinler İtalyan ve Almanlarla aynı hizaya gelmeğe çalışmak mecbu- | riyetindedirler. Böyle birşey bu iki .memleketin, havada tefevvuk Iddiasın- da bulunamıyacak olan İtalya ve Al- manya ile teşriki mesaide bulunmala. rına hiç bir veçhile halel vermez. Kuv- vetler arasındaki muvazenesizliğin or- tadan kalkması sulhe muzır olmak şöy» Je dursun, bundan böyle yeni emriva- kiler tehdidinden âzâde olan Avrupada kiymetli bir emniyet ve itimat unsuru olacaktır.» Le Joürnal diyor ki: «Artık müphem vaziyete ve tereddüdlere nihayet ver- mek zamanı gelmiştir. Almanya, şim- diye kadar silâhlanma işini ihmal et- miş olan devletlerin şimdiki çalışma- Jarını dürdurmuk isler gibi görünü. yor. İngiltere ve Fransa, muallâk me- seleleri halletmeden evvel silâhları bi- rakmak hülyasının kendilerine neye mal olduğunu unutamazlar. Bu kadar acıklı bir dersi gözönünde bulundurma, mağa imkân yoktur.» Ordr gazetesinden: Şimdiki ahval ve şerait dahilinde Almanyadan ne bek- liyebiliriz? Hillerin Renani'nin aske- ri işgalini müteakip söylediği bir nu- tukta yirmi sene bize karşı harb etme- mek taahhüdünden bahsetmişti, Böyle bir taahhüdün ameli kıymeti, itiraz gö- türür birşeydir. Dahili kalkınma ikmal edilmeden evvel girişeceğimiz her mü- zakere, en aşağı fintten yapılan bir sa- tışa benzemek tehlikesini arzedecektir. B. Benes siyasi beyanat vermiyor Ecnebi memleketlerde iste- diği kadar kalabilecek Londra 23 (A.A.) Sunday Chronicle gazetesi Benes tarafından dün Lon- drada yapılan beyanatı neşretmekte- dir. Benes demiştir ki: «Ben artık sadece bir vatandaşım. Bundan sonra hayatımı tanzim e&t- xiekle meşgul olacağım, Çekoslovak- yanım istiklâli ve mukadderatı pek zi- yade salâhiyet sahibi bir hükümet elindedir. Bundan sonra ne olacağını ancak peygamberler bilir. Çekoslovakyada şahsi işlerimi, eç- nebi memleketlerde istediğim kadar kalabilecek şekilde tanzim ettim. İn- gilterede ve Amerikada siyasi beya- natta bulunmıyacağım ve gazeteciler. le mülâkat yapmıyacağım.» Londra 23 (A.A.) — Öğrenildiğine göre, B. Beneş, İngilterede pek muh- temel olarak üç lü dört hafta Kala- caktır, B. Beneş yülniz Şikago üniversite- sinden değil, fakat daha bir çok yer- lerden davet almıştır. Bunların han- gisini kabul edeceği hakkında daha hiç bir karar karar vermiş değildir, Yahudi düşmanlığı Varşova üniversitesinde bazi hâdiseler oldu . Varşova 23( AA) — — Varşovada Yahudiler aleyhinde bir takım hâdi- seler olmuştur. Nasyonalist talebe, Yahudi arakdaşlarını dersahnenin sol tarafındaki sıralarını işgal ve ya- hutdershaneyi terketmeğe icbar eyle- mişlerdir. Bunun üzerie hafif arbedeler ol- muştur, Ayan âzalığı seçimi Paris 23 (A.A.) — 97 sandalye için bugün yapılan âyan seçimlerinde ilk turda 54 âza seçilmiştir, Seçilen âzanın politik vaziyeti şöy- Jedir: 2 si yeni olmak üzere 14 cümhu- riyetçi, 1 i yeni olmak üzere 7 sol ce- nah cümhuriyelçisi, 4 ü yeni olmak Üzere 26 radikal . 24 üyan âzalığı için yapılan seçim- de namzedlerin hiç biri üzerinde mutlak ekseriyet hasıl olmadığından kati seçim İkinci tura bırakılmıştır. Guadelup'daki Ayan Âzası seçimi- nin neticesi İse henüz alınamamıştır. Kalb sektesinden ölüm Galatada Ağacamisinde oturan Mehmed, evine giderken sokakta bir- denbire fenalık geçiremeğe başlamış ve yere dtlşerek ölmüştür. Muayene sonunda Mhmedin kalb sektesinden idüğü an şılmığtar e zi v A Fransız vapuru aranmadı Hâdise sadece nazikâne ma- lümat teatisinden ibaret Paris 23 (A.A.) — Bazı gazsteler, Kasablanka'dan aldıkları bir telgrs- fa atfen, Bordo'dan gelen Meknes Is- mindeki Fransız vapurunun Portekiz sahilleri açığında bir Alman tahtel- bahiri tarafından arandığını yazmak- ta idiler, Halbuki umumi Trawsatlantik kum paryasının merkezine bugün gelen ve Bahriye Nazırına arzedilen malüma- ta göre, hâdisenin iki gemi arasında beynelmilel nezaket kaideleri -muci- bince, radyo vasıtasile hüviyet ve tâ- kib edilen yola dair malümet teatisin- den ibaret olduğu anlaşılmıştır. İki Irlandanın birleştirilmesi meselesi Zondra 23 (A.A.) — Şimali İrlayda Başvekili Lord Cragavon, Sunday Dis- patch gazetesine beyanatta buluna- rak, iki İrandanın birleşmesi için De Valera törafımdan yapılan teklifi kabul etmediğini söylemiştir. Muma- ileyh bu maksadin yapılacak teşeb- büslerin dahili bir harbe sebebiyet ve- italyada bir tevkif Marsilya belediyesinin ko- münist azasından David Leon yakalandı Roma 23 (A.A) — <Messaggero» gazetesinin Koniden aldığı malüma- ta göre, Marsilyanın komünist bele- diye dairesi azasından olup bir kâç konferans vermek üzere Italyan hu- dudu civarındaki kasabalara gitmiş olan David Leon geçen perşembe gü- nü gezmeğe çıkmış fakat bir daba avdet etmemiştir. Bu gazetenin ilâve ettiğine göre, David Leon İtalyan o topraklarında pasaportu olmadığı için Karabinye Gevriyeleri tarafımdan tevkif edilmiş- tir. Hududu niçin geçtiği anlaşılınca. ya kadar, David Leon Koni şehrinin hapishanesinde kalacaktır. Büyük vapurlar Fransa, Normandie'den bü- yük vapur yaptırmıyacak Paris 23 (A.A.) — Dün akşam aşa- gıdaki tebilğ neşredilmiştir: Bazı Am& rika gazeteleri, umumi transatlantik kumpanyasının bir «Süper Normündi€t inşa ettirmeğe karar verdiğini bildir- mişlerdir. Bu haber mezkür kumpan»