23 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

23 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Da ye — Türkiye serbes güreş birincilikleri Dünkü müsabakalarda Manisalı Halil, Babaeskili İbrahimi; Tekirdağlı Hüseyin, Polivanköylü -Mustafayı yendiler Güreslere bugün devam edilecek Yağmur altında yapıdan güreşlerden bir enstantane XKenarda şemsiye ile maçı idare eden hakem görülmektedir.) fesyonel güreşciler arasında yeni ni- zanname ahkiâmına uydurularak tertip edilen Türkiye serbes güreş bi- rinciliklerine dün Taksim stadında başlandı. meydan okuyan Babaeskili İbrahimin bu seferki müsabakalarda da iyi bir derece alacağı tahmin ediliyordu. Nitekim ringe çıkar çikmaz raki- binin üstüne saldırmasi bu tahmin- Teri küvvetlendiriyordu. İlk dakika. Müsabaka sarkinin, öeeel yağan | lar İbrahimin tefevvuku ile geçti. Müsa- nü Halkevinin müsabâkalarda men- faal gayesi olmadığından yağmura || rağmen güreşler yapıldı, Ve ilk kar- | şılaşmalar tamamen yağmur altın- da devam etti, Bugün yapılacak 'olan #inal karşı- Jaşmalarında güreşçilerin de yağmur- da kalmamalarını temin için ringin üzerine bir tente gerilecek ve müsa- bakaların omormal temin edilecektir, Karşılaşmalar büyük orta, buşallı ve baş olmak üzere üç katagori üze- rinde tertip edilmiştir. 80 kiloya ka- dar olan büyük ortaya Silivrili Şevki, Feshaneli Servet, İstanbullu Nuri ol- mak üzere 3 pehlivan, 90 kiloya ka- dar olan başlatına Karamürselli Hil- mi, Karamürselli İbrahim, Manyas- lı İbrahim, Meriçi Mehmed olmak üzere 4 pehlivan, 90 kilodan yukarı ulan başa Manisalı Halil, Babaeskili İbrahim, Pehlivanköylü Mustafa, Te- kirdağlı Hüseyin olmak üzere 4 peh- Uvan kaydedilmişti. Türk debeası olmadığı için Mülâ- -| yim pehlivan müsabakalara #lunma» mış ve Ankara müsabakalarında kolu tekrar sakatlanan Kara Ali ise işti- râk edemiyeceğini bildirmiştir. Dünkü müsabakalar başaltı ve baş olmak üzere iki katagori üzerinde yapılmış ve çekilen kura mucibince mağa rakibine fazla atak yapan İbra- him sayı hesabile galip geldi. Günün mühim karşılaşması baş pehlivanlık için Manisalı Halil ile Babasskili İb- rahim arasında yapıldı. Muhtelif ve- şekilde icrası | "baka dakikaları ilerledikçe Manisalı- nım hâkimiyeti altına girmeğe başlar dı. Henüz altı ay kadar evvel baş pehlivanların arasına kâtılan Mani- *sahı, gençliğin kendisine verdiği can lıkla İk dakikaları atlattıktan şon- Ta âğır başmağa ve Babaeskiliyi har- palamağa başladı. Ve müsabaka- nin 20 inci dakikasında hafif siklet “pehlivanların bile gayet güçlükle tat- bik ettikleri nefis bir kafakol oyunile rakibini altına alarak puan kazandı. Müsabakanın son dakikaları da Ma- risalının hâkimiyeti altında geçti. Binden hikkem heyeti itlitakla Mani- salı Hatti galip ilân etti. Günün en son müsabakası Türki- ye başpehlivanı Tekirdağlı Hüseyin ile geçen sene başaltı birineiliğini ka- zanan Pehlivanköylü Mustafa arasın- da yapıldı. Hakemin düdüğü le rakibinin üs-' tüne saddıran “Tekirdağlı işini çabuk bitirmek hevesile çok sıkı çalışıyor- alta düşerek tuşla mağlüp oldu. Fi- nal müsabakalarına bugün saat 14 den itibaren devam edilecek ve yeni Türkiye şampiyonları belli olacaktır. ŞAZİ Tezcan Bugünkü spor hareketleri nin tertib ettiği 19 mayıs kupasının finali saat 15 de. 2 — Burutgücü - Beşiktaş B te kımları saat-14 de, 3 — Barutgücü - Beşiktaş Bozkurt genç takımları seat 10,30 da. 4 — Bakıröy Rum A ve B takımla” Lig maçları En mühim maç Beşiktaş - 6. Saray karşılaşmasıdır stadında bu sabah oynanıyor lig maçları devam ediyor. Bugün, futbol meraklılarımız gene heyecanlı ve mühim bir maç seyredecekler. | Galatasaray Fenerbahçe ile berabere kalan, İş “* | tanbülsporu az bir farkla yenen ve Topkapıya karşı göl rekoru yapan aynıyacakları bugünkü maç için hiç şüphesiz kuvvetli bir vaziyettedirler, Buna mukabil Galatasaray akımı, geçen hafta Süleymaniye karşısında üldığı zayıf netice ile, henüz takımını tamamile tanzim etmiş bir halde de- ildir, Fakat, Sarıkırmızılılar da kuv- vetli rakipleri karşısına bugünkü ma- ça lâyık olduğu ehemmiyeti vererek çıkacaklardır. İki takımın umumi vaziyetlerine bakacak olursak, bu maçta şansı da- ha ziyade Beşiktaşlılara vermek mec. buriyetinde kalırız. Çünkü, Beşiktaş kendi sahasında oynıyacaktır. Siyahbeyazlıların takı. zn, dnha eski ve daha birbirlerini an- Jamış oyunculardan mürekkeptir. Bu- na mukabil Galatasaray takımı, her mevsim olduğu gibi bu defa da yeni bir teşekkül devresi geçirmektedir. . Maçın Türumsuz sertliklere kapilma- dan, sportmence cereyan etmesi en büyük temennimizdir. Aynı sahada öynanacak olan, e i meş, Topkapı maçında, formda olma- masına rağmen, şans, hiç şüphesiz / Güneşte, Beykoz - Süleymaniye oyu- nunda ise Beykozdadır. Süleymaniye takımının kuvvetli müdafaasina rağ- men henüz iyi bir muhacim hatti ol madığını geçöh haftâ gördük. Kadıköy sahasında oynanacak olan, Fenerbahçe, Hilâl maçında Sanılâci- verdlilerin kazanacaklarını tahmin etmek güç değildir. İstanbulspor - Vefa maçında ise biz Vefa takımını daha talihli görmekteyiz. Geçen haf- ta Fenerbahçeye pek az bir sayı far- kle yenilen Vefalılar bu sene mevsi- me çok güzel başlamışlardır. Bülün takımlarımıza, daima oldu- gu gibi, muvaffakıyet temenni eder. ken, sportmence oynamalarını bekle- diğimizi ilâve eyleriz. U.X Sipahi Ocağı konkur ipikleri gelecek pazara kaldı Sipahi Ocağının geçen hafta başlı. yan konkur ipiklerinin ikincisi bugün yapılacaktı. Fakat birkaç gündür ya- gan yağmurlarla sahanın fazla çamur olması yüzünden müsabakalar önü- müzdeki hafta pazar gününe tehir edilmiştir. Bakırköy Halkevinin kupa maçı Bakırköy Halkevinden: Bakırköy 'Hnlkevinin tertib ettiği kupa maçın- da finale kalan Barutgücü ile De- 'mirsopr takımları arasındaki maçın bugünkü pazar günü Barutgücü sa- hasında saat 15 te yapılacağını bil diririz. İngiliz Milli takımi Avrupa muhteliti maçına hazırlanıyor Lonüra 22 — Bu hafta Avrupa muh- teliti ile karşılaşacak olan İngiliz mil- li akımı egzersiz mahityeinde olmak üzere Gal milli takımile bir maç yap- mış ve 4-2 galib gelmiştir. Sıklet ve gülle kaldırma dün- ya şampiyonluğu Viyana 22 (AA) — Sıklet ve gük İeler fkinel dünya şampiyonluğu mü- sabakaları dün akşam Kristal - Pa lasta başlamıştır. Alinan Liebş, tüy siklet ve Ameriknh o Terlazzo, bafif Siklet şampiyonu ünvanmı muhâfaza İ Güneş - Topkapı maçı Şeref Siyahbeyazlılar, kendi sahalarında | SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —'Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur Tefrika No. 226 J Adanaya giden tahkik heyetleri ve divanı harbin mazbatası Böylece bu tahkik heyeti divan harp için «Ermenilerin isyan we mem- leketi tahrip» eylediklerini gösteren bir tahkikat dosyası hazırladı. Fakat di- vanı pen bunu esas tutmağa hiç lâyık ; mirc Tevfik paşa kabinesi ye- ce gazetelere bu fikri müeyyed bazı be- yanatta bulunulmuştu; İttihad ve Te- rakki erkânmâdan Viyana ataşemilite. | wi İsmail Hakkı bey de şiddetlice bir 1i- san ile Ermenilerin bu vakada takip ettikleri emel ve maksadı tenkid eyle- işti, Fakat sonra siyaset havası değişti. İstanbul matbuatı Adana vakasile İstanbuldaki 31 Mart vakası arasında zaman ve şekil itibarile münasebet. tâ- savvur ederek Adana vakasını da irti caa hamletti, Adana Ermeni katolik, Ermeni pro- testan, Süryani, Keldani relsi ruhani- leri de divanı harbe verdikleri bir muh- tırada Adana vakasının Adana vilâye- $inde ayni günde, ayni usulde ve İs- | tanbul hâdisesile ayni zamanda vukuu iki hâdise arasında akı bir irtibat bu- Tunduğu fikrini ileri sürmüşlerdi. Adana, vakasınm irtica ile alâkası- nın derecesini ve İstanbulun 31 Mart | vakasile tertip bükımından arada itti- had ve iştiraki gösterecek delil elde edi. lemediğini şimdiye kadar kâfi derece- de izah eylemiş olduğumu zannediyo. Tüm. Adana kıtali menşei ve cereyanı iti- barile matbuat arasında fikir ihtilâfla- rı uyandırmıştı. Beyrutta (İltihadı Osmani) gazetesi muharrirlerinden Ahmed Adil Aslan bey kıtâlin mesuliyetini Ermenilere atf zemininde makaleler neşretmek üzere günde bir lira ücretle Adanaya celbedil. mişti. Gerek kendi gazetesine, gerek Transızca Reveil gazetesine bu esas da» hilinde maksleler yazıyordu. Elli küsür! Yiralık ücreti Boşnak Salih efendi ta- rafından ödenmişti, Ermeni matbuatı müslümanlardan çok fazla olan Ermeni makfullerini ve malları, mülkleri mahvolan Ermenile- ri teessür ve şiddetle müdafaa ediyor- lardı. Mısır matbuatı lehte, aleyhte mas kâlelerle münâkaşaya karışıyorlardı. Ermenilere acıyan Avrupa ve Ame- rika matbuatı Türkler aleyhinde bu- Yunmak için ellerine mükemmel bir far- sat geçirmişlerdi. Bundan alabildiği- ne istifade ediyorlardı! Türk matbuatının büyük kısmı mü- sibete teessüf ediyordu. Yalnız bazıları resmi evrakı esas tutarak kıtal hak- kında münakaşaya girişiyorlardı. Mat- buatın makul düşünen ekseriyeti iki unsur arasında zıddiyet ve münafere- ti ortadan kaldırmak için samimi neş- riyatta bulunuyordu. Tanin: (Adana ktali bütün Osmanlıları ağ- Yatacak hünin bir fecia oldu, Kabahat kime raci olursa olsun vaka medeniyet ve terakki mânasını anlamağ'a muvaf» fak olamıyan cahil bir sımf halk ara- sında vukun geldiği için bu feciadan dolayı bu memleketin gazetecileri ka- bahatı filân veya falan cemaat üzeri- ne atfeylemekle değil, bilâkis tamiri kelleftirler.) diyordu. Diğer bir makalesinde de Abâülha- midin hareket anı geldiğine hükme- der, etmez kılal emrini verdiğini, ordu. sayesinde Meşrutiyet kurtulmuş ise de Adana vilâyetinde Ermenilerin buna kurban gittiğini yazdığı gibi (Serveti Fünun) dahi Adana kıtalinin mürte. manlarına hitaben katıl ve nehp gibi efalden mücanebet eylemeleri hakkın. da dini nasihatlerle dolu bir beyanna- gazetelerle neşredildiği gibi Adana ve mülhakatına, Halep vilâyetinin icap €öden yerlerine telgraflarla tebliğ edil. di. Sadrazam Hüseyin Hilmi paşa Er- meni patrikhanesinden nezdine gönde. rilen bir heyete: — Ermenileri iftirak fikirleri besle- mekle itham edenler münevverler de- bey de eski resimde zulüm gören Erme- nilerin yeni rejtmde de şeriat istiyenler tarafından zulüm gördüklerinden şikâ- yet eden Pozentiyon gazetesi muhar- ririne Adana kılalini mürtecilere ales den beyanatta bulunmuştu. Mebusan meclisinde cereyan eden müzakereler bu vaka karşısında bütün milletin teessür ve teessüfüne makes ve tercüman oluyordu. Mesele Meclisi mebusana aksedince Cebelibereket mutasarrıfı Asaf bey Da. hillye Nezaretinin sualleri üzerine Er- 'menilerin Türk köylerine hücum ettik. lerini bildirmesinin yanlış şayinlardan ve suilefehhümden ileri geldiğini beyan eylemişti, Mebusan meclisi Adana vakasına ne İderece ehemmiyet verdiğini muhtaçlar hakkında hükümetin aradığı tahsisatı hemen tasüik ile beraber azasından Yu. suf Kemal bey İle Bubikyan efendiyi vaka ve hal hakkında tahkikat lcrası- 'na memur etmekle gösterdi. Hükümet de Adanaya Şürayı Devlet Bidayet mahkemesi reisi Faik ve Mer- sin mutasarrıfı sad beylerle Selânik Adliye mttettişi Artin Musdicyan efen- diden mürekkep bir teftiş heyeti gön- derdi, Teftiş heyeti Dahiliye Nezaretine takdim ettiği 27 haziran 1325 - 10 tem- müz 1909- tarihli fezlekede Adanada vakadan mütezarrır olan (Ermenilere yapılacak yardımların şeklini tayin ve Meşrutiyetten evvel Rumeli vilâyelle- rinde tatbik edilmiş olan ıslahatın hü- kümelçe Adana vilâyetine teşmili Tüzü- munu izah eyledikten sonra şu mütalâ- ayı yürütmüştü: (Adana vilâyetinde hâdisede zimed- hal addedilerek tecziye edilen katil şa- hıslar bir tabancadan çıkan kurşuna teşbih edilebilir. Böyle cahil ve her tür- lü cereyana bilâteğkik tâbi olabilen kimseleri tecziyeden ise muharrik, müsebip ve müşevviklerden üçünün, dördümün zahire ihracile ibreten ce zalandırılması maslahat ve madelete wüvafık olacağı gibi asayişin istik- maline, bu gibi vakaların tekerrür etmemesini temine de kifayet eder mütaleasmdayız.) Yalnız azadan Artin Musdicyan eferk di buna imzasını koyarken; (Fezlekede ımaruz Obazı ahvalin irticaa delâlet eylediğini ilâveten ar. zederim.) Kaydile Adana vakasının irtica ile münasebet ve alâkasını göstermek is» temigti, Bu heyet mazbatasında: (Badema bazı bedhahların melânet- kârane maksad ve fesadlarna meydan ve imkân birakılmamak üzere Adana- da hükümet işlerinin muktedir ve mü- cerrep ellere tevdi edilmesine ihtiyaç bulunduğunu) dahi bildirmişti. 'Hükümetçe Adana valisi Cevad bey, kumandan ierik Mustafa Remzi paşa, Cebelibereket mutasarrıfı Asaf bey iş başından uzaklaştırıldı. Başka bir ta- kım tebeddüller de yapıldı. Liva Yusuf Kenan paşanın Triyaso. olan divanı harp da tanzim “ettiği 24 haziran 1325 - 7 temmuz 1909. tarihli mazbatanın son kısmında iki unsurun karşılıklı hal ve vaziyetlerini, istekleri. ni muhakeme ve mukayese ederek şu mütalâaları yürütmüştü: (1) (Arkası var) (1) Biribirine bağlanmış cümleler müm“ kün olduğu kadar kesilmiş ve ifade bir j