22 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

22 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 21 — No, 7191 — Fiati her yerde 5 ka CUMARTESİ 2? Teşrinievvel 1938 Atatürkün sıhhi vaziyeti hakkında dün geceki tebliğ Büyük Şef dünü çok iyi geçirdiler. Umumi ahvaldeki iyilik devam ediyor I İstanbul21 (A.A.) — Ri- yaseticümhür Umumi Kâtip- Jiğinden: 1 — Reisicümhur Atatür- kün sıhhi vaziyetleri hakkın- da müdavi ve müşavir tabip- Münih anlaşmasından sonra... Fransada yeniden seçim yapılması düşünülüyor Başvekil B. Daladier buna esas itibarile karar vermiş B. Dalaâier Münihde B. Hitler te Hariciye Nazırı Paris 2i — Yeniden musırren do- laşanı tivayetlere göre. Başvekil B. Daladier Münih avlaşması üzerine müntehiplere rey ve fikirlerini serbes çe ızhar elm ini temin etmek ve kendi Kabin; sosyalistlerden sağ Cenah repüblükenlerine doğru tevsi etmek ve bu suretle sulh. lebindeki programını tatbik etmesini temin edecek: bir milli vahdet Kabinesi kur- mak için meclisi feshedecek ve yeni intihabat yaptıracaktır. Maamafih iyi wmalümat alan ma- hafi, B. Deledier'nin 22 Teşrinievvel- de âyan âzasmın üçte ikisini teedid 10 sene nota yazari, 1$ defa dünyayı dolaşır!.. leri tarafından bu akşam sa- at 20'de verilen rapor ikinci maddededir: 2 — Bugünü çök iyi g. ler. Umumi ahvaldeki devam etmektedir, görüşürken (arkasındaki eski Alman von Neurathdır.) ! için yapılacak intihabattan ve 26 Teşrinjevvelde Marsilyada toplanacak Radikal sosyalist kongresinden evvel böyle bir tedbir alınmasını ümid et- | miyor. Dün s*bah B. Deladier, B; Blumu | kabul ederek görüşmüştür. B. Blum, Başvekilin yanından çıkarken, siyasi, i mali ve diplomatik vaziyeti geniş bir surette tedkik ettiklerini söylemiştir. Dolaşan rivayetler hilâfına olarak bu hafta içinde Kabine toplanmıyacak- tır. Kabinenin önümüzdeki içtima | Pazartesi veyahud “Salı günü vuku bulacaktı 20 sene nutuk söyler! muntazam, kuvvetli: 80; te- neffüs: 20; hararet derecesi: 36,9 dur. 3 — Bundan sonra 24 saat zarfında yalnız bir rapor neş- redilecektir. Beş Vekil dün Ankaraya döndü Nafıa Vekili dün elektrik | işleri idaresinde meşgul oldu Nata Vekili B. Ali Çetinkaya, Ma- arif Vekili B. Saffet Arıkan, Gümrük ve İnhisarlar Vekili B. Ali Râna Tar- han ve Maliye Vekili B, Fuad Ağralı dün akşamki ekspresle, Mili Müda- fâa Vekili General Küzim Özalp da dün öğle trenile Ankaraya dönmüş- lerdir. Vekiller Haydarpaşa garında Sıb- | hiye Vekili B. Hulüsi Alataş, Vali ve Belediye Reisi B. Muhiddin Üstündnğ Belediye ve Parti erkânı ve düha ba- İ zı zevat tarafından uğurlanmışlardır. B. Ali Çetinkaya dün öğleden €y- vel Elektrik işleri idaresinde meşgul olmuştur. Bu arada Vekilin yanında elektrik işleri umum müdürile şube müdür ve şeflerinin de iştirak ettiği bir toplantı yapılmış, muhtelif işler üzerinde görüşülmüştür. B. Ali Çe- | tinkaya Elektirik idaresinin işleri | hakkında izahet almıştır. Tramvay şirkelinin borcunu ver- mediğinden dolayı elektrikleri kesi)- | diği ve bu hususta şimdiye kadar | ceveyan eden muamelât Vekile arze- dilmiştir. B. Ali Çetinkaya dün bir aralık | da mühendis mektebine gitmiştir | Maarif Vekili B. Saffet Arıkan ve | Sıhhiye Vekili B. Hulüsi Alataş dün Üsküdarda Bağlarbaşındaki prevan- töryom ile yüksek muallim mektebi- ni birlikte gezmişler ve bazı tedki- katta bulunmuşlardır. nbikkatler; Nikel paralar Yeni parâların gümüşlerile nikel leri biribirlerine benzedikleri için ka- rışıklıklar olduğundan şikâyet etmiş; nikellerin ortasında, tünel fişlerin deki gibi bir delik olmasını istemiştik. Hükümet bu ihtiyacı dikkate ala- rak, bir kuruşlukların etrafını yı- lankavi yaptı, Yarım liralarla on.ku- ruşluklar da hele karanlık saallerde güçlükle ayırd olunuyor. Bütün nikel paralar yeni kuruşların tarzında ya- pılmalıdır. - 5000 defa sulh şerefine kadeh kaldırır, Macar gazeteleri, Çek hükümetinin yeni tekliflerde bulundu- ğunu yazıyorlar Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Mi üdür: 20497 JAPONLAR Dün saat 14,30 da Kantona girdiler Çin kıtaları çekildi, tayyareler tarafından ik ediliyorlar ye Japon tayyarelerinin hücumunu korku ve merakla takip eden Çinliler. Hong Kong ?i (A.A.) — Kantondan Reuter ajansına gelen malümata gö- re Japon kıtalarının pişdar kuvvet- leri saat 14,30 da Kanton'a girmiş. lerdir. Şanghay, 21 (A.A) — Kanton şeh- rinin büyük bir kısmi Japon kuvvet. | eri tarafından işgal olunmuştur. Tank kıtaatı öğleden biraz sonra şehre girdikten sonra bunların hemen arkasından motörlü kuvvetler de şeh- re dahil olmuştur. Halk sakin bir va- ziyet takınmıştır. Ecnebilerin bulun- duğu mahalle henüz işgaledilmemiş- tir. Japonlar gelineden evvel Çinlile. rin şehirde yaptıkları tahribatın vüsa- ti henüz belli değildir. Kanton, 21 (A.A) — Çin kuyvetle- i ri buradan çekilmeden evvel bütün sevkulceyş noktalarını tahrib etmiş. lerdir. Honk - Kong ile Kanton arâ- sında bütün muvasala ve muhabere kesilmiştir. Tokyo, 21 (A.A) — Pekin - Hankov demiryolu boyunca hârekâtta bulu. nan Japon ordusu Hankovdan on beş kilometre mesafede bulunan Uçeng boğazına hâkim tepeyi zabtetmiştir. Tokyo 21 (A.A.) — Domei ajansi bildiriyor: İmparatorluk umumi ka rargâlunın deniz bürosu tarafından neşredilen bir tebliğde Kontondaki Çin kıtalarının akşama doğru Çeng- shing muntakâsından . çekildiği ve Jüpon tayyareleri tarafından şiddetle (Devamı 7 'nci sahilede) Fransa yeniden 5000 tayyare yaplıracak 937 senesinde ayda 38 tayyare yapılırken gelecek sene mikdar 200 olacak Paris, 21 (A.A) — Pöti Parizien ga- zetesi, Hava Nazırı B. Gi Laşambrın Fransiz askeri tayyareciliğinin vazi. yeti hakkındaki beyanatını neşret- mektedir, Bu beyanatın baş tarafın. da bir aylık imalâtın mukayeseli bir tablosu vardır: -1937 de 38, 1938 de 62, 1939 da 200, Hava Nazırı, evvelâ şunları söyle. mektedir: «Sekiz aydanberi 5.000 tay- yarenin inşası meselesinin halli için uğraşıyoruz. Sipariş edilip de yüzde 50 si teslim edilmiş olan yeni mâkine- lerin fabrikalarda yerlerine konulma | sı, bir ay içinde fabrikalardan çıkan tayyare miktarının artması suretin. de kendisini göstermiştir. Fransız sanayii, geçen senenin ay» lık ihracatının vasatisine nazaran ge- çen eylül ayı içinde harb tayyareleri- nin üçte birinden fazlasını vücude ges tirmiştir. Önümüzdeki ilkbaharda fabrikalardan çıkacak tayyare mikta- rı, yeni 5.000 tayyare plânının tahak- kuk sahasına - iselini istilzam ettiği dereceyi bulacağı tahmin edilmekte. dir. Bu plânın iki sene içinde tatbi- ki derpiş edilmiştir.» Nazır, netice olarak şöyle demiştir: «Eğer icab ederse, imalâtı iki misline çıkarabileceğiz. Bu iş, artık maddi (Devamı 7 inci sahifede) 15 sene muahede Imzalar!,. 15 söne muahede yırtart,,