22 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Fransa mevkiini yeni, bir zaafa uğratmış Fransa krallık ailesi reisi gazeteci- lere mahrem beyanatta bulundu Krallık ailesi reisi, Münih kararlarının ahenksiz siyasetlerin bir neticesi olduğunu, Rus ittifakının felce uğradığı söyledi Paris 21 (AA.) — Havas ajansı tebliğ ediyor: Fransa krallık ailesi reisi Conte de Paris, bu sabah Paris gazetecilerin- den bir çoğunu davet ederek kendile- rine siyasi beyanatta bulunmuştur. “ Mülâkat Fransız toprakarında küçü- cük bir köyde, ufacık bir evde vuku- bulmuştur. Gazeteciler, mülâkalın- mahrem kalması için fevkalâde ihti- yat tedbirleri ahnarak mülâkat ma- Conte de Paris gazetecilerden biraz evvel tay- yare ile oraya gelmiş bulunüyürdu. Gazetecileri kabul eden Conte de Paris, gazetecilerin namusuna güven” diğini söylemiş ve mülâkat mahalli- nin katiyen gizli tutulmasını istedik- ten sonra demiştir ki: «Beyanatımı size normal yollarla yapabilirdim. Fakat bu beyanatımı bütün Fransızlara bildirmek için ne için bizzat kendimin yapmak istedi- ğimi anlarsanız ve bu İstisnai hareke- timin şümulünü takdir edersiniz; Müteakiben beyanatını okumuş ve gazetecilere veda ettikten sonra yine tayyare ile Fransadan uzaklaşmıştır. Beyanalında Conte de Paris evvel ce memekette sesini işittirmeyi, bir “vazife bildiğini söylemiş ve Münih diktatından bahsederek demiştir ki: «Bu diktat krallık Fransanın tari- Fransa mevkilni yeni bir zaafa uğ- ratmıştır. Fakat hükümet daha ucu- za kurtulamazdı. Filhakika yirmi se- nedenberi haricii siyasetimizin iki esası, karşılıklı yardım ve Almanya- nım çenber içine alınması olmuştur. Bu siyaseti ancak taarrusi bir asker Conte de Paris, Almanyanın ken- disine Şark yollarını artık tâamamile açmış olduğunu, Rus ittifakının fel ce uğradığını ve en cürelkâr panger- man hulyalarının fazlasile tahakkuk etmiş bulunduğunu kaydettikten son- Ta: «Eğer Fransa henüz bütün ümid- lerini ise hiç değilse bir müddet için vakit kazanmış bulunu- yoruz. Bundan istifade etmesini bile- lim:» demiş ve Fransanm manevi ve maddi kuvvetlerinin ihyası zarureti- ni İleri sürmüş ve Fransada ancak krallığın devamlılığı temin edebilece- ğini kaydeylemiştir. İngiliz Dahiliye Nazırı mühim bir nutuk söyledi Bütün ingilizlerin vazifelerini yapmağa hazır bulunması lüzumundan bahsetti Londra 21 (A.A.) — Dahiliye Nazı- rı B. Hoare, dün Klaton-on-Scn'da bir nutuk söylemiştir. Bu nutuk, B. Hit- lerin 9 ilkteşrinde Sarbuk'da söylediği nutkun cevabı addedilebilir, B. Hoare, B. Hitlerin sulhe müteallik olan vald-. lerinde samimi olduğuna kani bulun- duğunu söylemiş ve müteakiben biz- zat Hitlerin «Dalma sulhe ve daima kendimizi müdafaaya hazırız.» şeklin- deki vecizesini kabul ederek silâhlan- mayı muhik göstermiştir. Hatib, B. Çambörleyn âleyhindeki tenkidleri reddetmiş ve Başvekilin sulh Jehindeki mesaisinin muvaffakıyetle tetevvüç etmiş olduğunu söylemiştir. 'B. Hoare, ölçülü bir sabır ve müteka- bil anlayışa temayül sayesinde Avru- payı yekdiğerine düşman kamplara ayıran çukurları doldurmak ve müs- takar bir sulh tesis edecek bir millet- ler komitesini bir kere daha ihdas et- mek mümkün olabileceğini söylemiş- tir. İngilterede bir millf servis ihdası me- selesine geçen B. Hoare, büyük sanayi camiasını muhtemel bir hava taarru- yunun meşum darbesine karşı kendisini müdafaa edebilecek bir şekilde tensik etmenin kâfi olacağı mütalâasını ser- detmmiştir. Hatib, sözüne şöyle devam etmiştir: «Böyle bir darbeyi gayri mümkün kılacak surette memlekette teşkilât vücude getirildiği takdirde istikbali as- lâ mağlüp olmıyacağımız itmınamı ile derpiş edebiliriz.» Hatib, İngiliz karakterine ve İngiliz müesseselerine intibak ettirilmesi lâ- zım gelen bu vazifenin ifası için bü- yük bir milli gayret sarfı lâzım oldu- ğunu söylemiştir. B. Hoare, hükümetin müdafan sis- teminin islâhı için zaruri olan tedbir- leri almak tasavvurunda olduğu hak- kında teminat vermiştir. Hükümet, ica- bında yeni salâhiyetler almakta tered- düd etmiyecektir. 'B. Hoare, yakında ittihazı zaruri ted. birleri ilân edebileceğini ümid ettiği- ni söylemiş ve netice olarak şöyle de- miştir: «Anavatanın emniyeti için bütün va- tandaşların vözifelerini hakkile yap- mağa hazır bulunması lâzımdır, Böyle bir teşkilâtın zaruri olduğu daima ha- tırımdadır.» Türkkuşu gençlerinin işehir uçuşu Ankara 21 (A.A.) — Ankara üze- Üzerinde filo talimlerini yapmakta olduklarını halkımızm sevinçle gör- dükleri Türkkuşunun motörlü tay- yarelerinden bugün üç tanesi mun- tazam bir filo halinde Fskişehir'e gitmiş ve dönmüştür. Eskişehir uçuşu henüz bu mesai devresinde yetişmiş olan Türkkuşu gençleri için küçük fakat iyi bir tec- rübe olmuştur. Türkkuşu filosu Bs- kişehirde uskeri tayyarocilerimiz ta- rafından pek ge bir suretle pe Za İğ Müminin B. Hitlerin seyahati Berlin 21 (A.A.) — Hitler, öğleden sonra Alman - Çek hududu civarında kâin Krauman ve Şöningberg şehirle- rini ziyaret etmiştir. Öğleden sonra Linz şehrini gezmiş ve akşam Brehtesgaden'e hareket et- miştir. Prens Arsen'in cenaze merasimi Belgrad 21 (A.A.) — Prens Arsen Karayorgiviç'in naaşı, bu ayın 23 ünde kral hanedanı, hükümet erkânı vesair gk yevatın ee Öpienne'eki Ziraat kongresi hazırlıkları bitmek üzere Yeniden 10 ziraat tecrübe istasyonu ve 10 ziraat mektebi açılacak Ankara 21 i (Telefonla) — İkinciteş- rin ayı içinde toplanmasına karar ve- rilen Ziraat kongresi pa Ç— mek üzeredir. Kongreyi evvw bildirdiğim gibi Başvekil B. ar > yarın açmaları muhtemeldir. Kongre- de evvelâ, âcilen yapılması lâzım ge- len memleket ihtiyaçları tesbit edile. cektir. Ziraat Vekâleti kongreye, yeniden açacağı on ziraat tecrübe İstasyonu- nün projelerini de verecektir. Bunun- Ja beraber tecrübe istasyonlarının içinde birer de ziraat mektebi kurula- caktır. Vekâlet, bugün faaliyet halinde bus lunan enstitüler, lâboratuvarlar, 15- lah müesseseleri ve tecrübe istasyon larinin elde ettikleri neticeleri köye kadar götürmek için de ayrı ve husu- si bir teşkilât ihdasını kararlaştırmış- tır. Bu yeni organizasyon, yayım teş- kilâtı adını taşıyacaktır. Yayım teşkilâtının en faal eleman» ları olan yayım memurlarını, yeni ku- rulacak olan ziraat maektepleri yetiş- tirecektir, Avrupaya gönderilecek talebenin imtihanları Ankara 21 (Telefonla) — Muhtelif Vekâletler adına Avrupaya tahsile gönderilecek talebe için Kültür Ba- kanlığınca açılan imtihanlara giren- lerin imtihan evrakları tetkik ve tas- nif edilmektedir. İstanbulda açılan müsabaka imtihanına girmiş olanla. rın evrakları gelince, bunlar da der. hal tedkik ve tasnif olunacak ve ka- zananlar en kısa bir zamanda ilân edilecektir. Son daklka Japonlar Hankeuya da girmek üzere Şehir boşaltıldı, Japon pişdarları şehirden 20 kilometre uzakta Tokyo 22 — Japon kuvvetleri, Çin hükümetinin merkezi olan Haânkeu şehrinden 20 kilometre uzakta bu- lunuyorlar. Çin askerleri, şehri tah- liye etmişlerdir. Japonların Hankeu'- İ ya girmeleri bekleniyor. Kudüste çarpışma devam ediyor Vilâyetlerde yeni bazı hâdiseler oldu Kudüs 21 (MA) — Bu Bugün askeri kı- talar girdikleri mahallelerde temizlik yapmışlar, münferid asileri takib ede- Akşam eski şehrin büyük bir kısmı işgal edildikten sonra kıtalar, Ömer camii civarındaki mahallelerde faali- yete devam etmişlerdir. Eyaletlerde gene bir takım taarruz- lar vukua Kudüs, 21 AA) — Yafada bir ya- hudi kamyonu taarruza uğramış ve iki amele öldürülmüştür. Galile eya- letinde Hitting civarında İngiliz kıa- lan asilere bir baskın yapmışlar ve bunlardan beşini öldürmüşlerdir. Arab delegeleri B. Ruzvelte Bir muhtıra verdiler Vaşington 21 (AA) — Hariciye Nazırı Hull, bugün Asherikadaki üç Arab cemiyetini temsil eden 15 de. legeyi kabul etmiştir. Bu delegeler, biri reisicümhura hitab eden üç muhtıra vermişlerdir. Bu muhtıralarda bazı Amerikan Ya- hudi teşekküllerinin talebine rağ- men, Amerika hükümetinin hariçte ve bilhassa Filistinde her türlü siya- si teahhüdlerden içtinab etmek yo- tundaki ananevi siyasetine sadık kaj- Dün Geceki ve Bu Sahbahki Eaberler | Almanya Çek-Macar ihti lâfında bitaraf kalıyor Çek hükümeti Macarlara yeni tekliflerde bulundu Almanya, Gek - Macar müzakerelerinin Prag 22 — Almanya hükümeti, Çekoslovakyaya ve Macaristana Çek - Macar ibtilâfında bitaraf kalmak ni- yetinde bulunduğunu resmen bildir- miştir, Bu itibarla Almanya, Çek - Macar itilâf müzakerelerinin Viyana şeh- mal muvafakat etmiyecektir. Prag 22 — Siyasi hadisat münase- betile Çekoslovakyanın 28 teşrinlev- vele raslıyan istiklâl bayramı bu yıl kutlanmıyacaktır. Müzakere nerde olacak? Prag, 21 (A.A) — Sureti umumiye- i de iyi haber alan mahfeller, Macar - Çek müzakerelerine hafta başında bi- taraf bir mıntakada ve belki de Viya- nada devam edileceğini beyan etmek- tedirler, bir memlekette devam edilmesine Ma- carların itiraz etmediklerini söylemek. tedirler. Macar Başvekili Daranyi ile Çek nazırlarının Almanyaya yaptıkları son seyahatler esnasında hudutların ırk prensipine göre tahdidi hususun- da mutabık kalınmıştır. Müzakerelere esas olmak üzere şim- diki lisan hudutları ele almacak fa- kat iktisadi sebebler dolayısile bu hu- dutlarda bazı tashihat yapılacaktır. Çeklerin yeni teklifleri Budapeşte, 21 (A.A) — Öğle gaze- telerinin bildirdiğine göre, yeni Çe- koslovak teklifleri Macar Hariciye ne- zaretine tevdi olunmuştur. Bu tekliflerin sarih metni hakkın- da henüz hiç bir malümat verilme- mektedir. Güzetelere göre, salâhiyet- tar makamlar, Pragın yeni teklifleri nin şayanı memnuniyet olmadığını fakat eskilerine nazaran mahsüs bir terakki arzeylediğini bildirmekle ikti- fa eylemektedir. Maamafih yeni Çekos- lovak teklifleri de, Macarların iste- dikleri bazı şehirlerin mühimlerini Macaristana vermeği istihdaf eyleme- mektedir. Resmi makamlar, halen yeni Çe. köslovak tekliflerinden haberdar ol. Macar - Leh dontluğu Budapeşte 21 (A. A.) — graf ajansı bildiriyor: halkı, çarşamba günü 1848 kurtuluş harbi esnasında Macar ordusunda kumandanlık etmiş olan Polonya ge- nerali Bem'in heykeli önünde Macar- Suçlu Rumrih yeni bazı ifşaatta bulundu Nevyork 21 (A.A.) — Casusluk da- vasının başlıca maznunu olân Alman Rumrih, dün mahkemede cürüm or- taklarının Amerikan hava kuvvetlerile sahil müdafaa servisi arasında yapılan gizli telgraf muhaberelerinde kullanı. Jan «Z. işaretli şifreyi ele geçirmeğe çalıştıklarını söylemiştir. Maznun, Erih Glaeser'e Alman ca- susluk servislerinde kullanılabilecek olan aslen Alman bazı Amerikan a3- kerlerinin listesini verdiğini ilâve eyle- miştir, Rumrih'in ifadesi alındıklan sonra Europa vapurunda berberlik eden Jo. hanna Hofiman'ın tahriri ifadesi okunmuştur. Johanna bunda, Beriin- deki casusluk servislerile Amerikada. ki ajanları arasında irtibat memuriu- rinde cereyan etmesine ağlebi ihti- İ Bu mahfeller, müzakerelere bitaraf İ Viyanada cereyan etmesini kabul eimiyecek bulunmuş ve iki memleket arasında müşterek bir hudud tesisini islemiş- tir, Prağ 21 — Çekoslovak Kabinesi, Slovak ve Rüten nazırların da iştira- kile toplanmıştır. Bu toplantıda va- ziyet ve bilhassa Macaristanla mü- zaksre meselesi görüşülmüştür. Salâhiyetlar mahfiller Macarlarla- yakında yeniden müzakereye basla- nacağım ümid ediyorlar. Polonya - Çekoslovakya münasebatının da iyi bir şekil alacağı ümid ediliyor. Fransız gazetelerinin makaleleri Paris 21 — Gazeteler, B. Bek'in Romanya seyahati hakkında maka- leler yâzıyorlar. Ekseisiyot gazetesi diyor ki: «Polonyanım tuttuğu politi- ka son buhran esnasında İngiliz - Fransız politikasını oldukça inkisa- | ra uğratmıştı, Bu siyaset şimdi de, tamamile parçalanmağa maruz bu- i i i | Iunan, Çekoslovakyanın Almanyanın himayesi altına daha sıkı bir şekilde girmesine âmil olmuştur. Petit Parislen, şöyle yazıyor: «Po- lonya ile Romanya müttefiktirler. Fa- kat müttefikler arasında bile cömert. vardır. Kral Karol memleketinin emniyetini tehlikeye koyamaz. Kral Yugoslavya ile tama- mile mutabık kaldıktan sonra bu ba- siretkârane tarzı harekeli ittihaz et- miştir. Polonya'nın meydana çıkardı. ğı bu garib kavganın nasıl biteceği sorulmağa değer.» Ocuvre gazetesi, şöyle diyor: «Kral Karol, görünüşe göre Polonyanın tek- Mifleri karşısında pek büyük bir kati. yetle hareket etmiştir. Umumi kana» ate göre kral, bunda isabet etmiştir. Çünkü hemen her gün Alman iktisat nazırları ve bilhassa Jey, Romanya- nım 1939 mahsulünü tamamile AL manyaya satmasını istihdaf eden ye. ni bir plânı krai Karole kabul ettir. meğe uğraşıyorlar. Almanya para mu- kabilinde Tuna deltasında Ren-Main- 'Tuna kanalını uzatacak olan yeni bir kanal inşa etmeği teklif etmektedir. Kral, Almanyanm bu müdahalesin. den haklı olarak korkmaktadır.» İspanyol filozofu Ortega hasta Paris 21 (A.A.) — İspanyol filozofu Jöze Ortega i Kase'nin sıhhi vaziyeti ciddi endişelere bals olmaktadır. Bir karaciğer buhranı neticesinde hasıl olan ihtilâtlar üzerine kendisi bir Leh dostluğu lehinde tezahüratta , kliniğe nakledilmiştir. Amerikadaki i Gekler le Almanlar casusluk arasında çarpışma Prag 21 diy ii Sivil Çekoslovak. Jarla Alman muhafızlar arasında, Mel- nik'in şimalinde Selşoviç'de Alman kı- taatının işgali altında bulunan mınta» ka hududunda bir hâdise olmuştur. Çeklerden dört kişi ölmüş, Almanlar dan da birçok kişi yaralanmıştır. Hâs dise üzerine Çek Hariciye Nazırı, Als man hükümetinden özür dilemiş ve tahkikat yaparak mücrimleri cezam landıracağını vadetmiştir. Tramvay şirketinin borcu Tramvay şirketi, elektrik idaresine ölan borcunu vermediği için, şirket binalarına dün de cereyan overilme- miştir. Tramvay şirketinin elektrik idaresine 290 bin lira Kadar borcu ol- duğu öğrenilmiştir. Şirket, bu parayı temin etmek üzere dün bazı bankala» ra baş vurmuştur. Borcun hacze lü- zum kalmadan bugünlerde ödenmesi