23 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

23 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Dikiş ve Bundan sonra İngilterede mektep- lerde dikiş ve ev işlerini yalnız kız ço- cuklar değil, erkek çocuklar dahi öğ- renmeğe mecbur tutulacak! Mut- fakta yemek ne suretle pişi , bular $ık nasıl yıkanır, sökükler nasıl tamir edilir, bahusüs süpürge nasıl kullanı- Jır? Burdan sonra her kız talebe gibi £rkek talebe dahi pratik öğrenmek mecburiyetinde olacaklardır. Gariptir ki bu karar, Belediye mec- “Tislerindeki erkek âzaların düşünce ve | teklifi üzerine değil, kadın belediye- cilerin zoru üzerine kabul edilmiştir. Umum İngiliz kadınları milli mec- Yisi, erkeklerin vazifeleri başından döndükleri zaman, kadınlara ald hiçbir işl beceremediklerini ve kadın hasta olduğu, yahut çocukları ile meşgul bulunduğu zaman erkekten Petrol yerine: kömür «Harb gemilerinde kömür mü yok- sa petrol mu kullanmalıdır?» suali silâhlanma yarışına germi > verildiği Şu zamanda bir çok devletleri son de- rece meşgul ediyor. Bu sual Amerika Müttehid hükü- metleri devleti gibi kendi toprakla- rında petrol mebzul bulunan memle- ketler için varid değildir. Lâkin pet- rolu anayurdunda bulunmak bahti- yarlığına nail olmuş memleketler pek nadirdir. Kendi anayurdunda petrol bulunmamasındın en ziyade sıkılan memeleketler İngillere ve Almanya- dır, , Pilvaki İngiltere İran, Irak ve Cenubi Amerika petrol madenlerine, buralara yatırdığı azim sermayelerle sahib bulunmaktadır. Lâkin Rritan- ya adaları ile bu memleketler arasın. da bir gün düşmanın hâkim olacağı ve hiç olmazsa muvasaleyi keseceği denizler ve Okyanuslar vardır. İngiliz donanmasının &©n maruf kumandanlarından biri obulunan amiral Sir Reginnld Hall bütün İngi- liz milletine hitaben ahiren neşretti- Seydiköy ilkokulu | merasimle açıldı Nutuklar söylendi köylülerin ve tale- benin milli oyunları zevkle seyredildi - . ev işleri bir yardım göremediğini nazari dik- kale âlarak Böicdiyelerden böyle bir karar çıkarmağa lüzum görmüştür. Zaten bü karar çıkmazdan evvel de İngilteredeki ilkmekteplerden çoğun- da muallimler erkek çocuklara ev ida- resi derslerini pratik ve ihtiyari ola- rak göstermekte idiler. Meselâ bir çocuk elbisesini yırttığı zaman mutlaka kendisinin tamir ey- lemesinin mecbur tutülmasi bir ân- ane olmuştu. Bundan sonra İngiliz erkek çocuk- ları, lüzumu halinde bütün ev işini kendileri yapabileceklerdir. Yatakla- rının düzeltilmesini, ortalığın süpü- Tülmesini ve yemeklerin pişirilmesini ve sofranın kurulmasını kız ve kadın- lardan beklemiyeceklerdir. ği risalede demiştir ki: «Bizim bütün harb gemilerimizin muharrik maddesi münhasıran pet- roldur. İngiliz bahri ticaret filosu- nun büyük bir kısmı da yalnız petrol kullanıyor. Bunun manası İngiliz imparator. luğunun ve bahri ticaretinin emni. yet ve müdafaası münhasıran ecne- bi memleketlerde çıkan petrolâ bağlı demektir. Bir gün İngiltere denizden bir veya bir kaç devletin hücumuna maruz Kalırsa donanmasınm yaka- cak maddesini münhasıran İngilte- redeki stok patrol ile temin edebektir. Fakat harb ve abloka uzadığı za- man bu stoklar tükenir, bu noktadan İngilterenin eraniyeti için bütün harb gemilerimizde eskisi gibi münhası- müz ise İngilterenin bütün ihtiyacı. na kâfi geldikten başka dünyanın mühim bir kısmının mahrukat ihti. yacını temin elmektiedir.» Büyük amiralın İngiliz milletine Mmüracaati kömüre dönmek için kuy- velli bir hareket uyandırmağa ya gelmiştir. Yukarıda köylünün yardımile Seydiköy ilkokulunun açılış töreni, aşağıda di! Jebe milli kıyafetle milli oyunlar oynuyorlar, İzmir (Akşam) — İzmire bağlı Sey- iköy nahiye merkezinde 8000 lira Sârtile yeni inşa edilmiş olan İlkokul i Mâsının açılma töreni halkın da iş ? parlak bir şekilde yapılmış tır. Törende vali muavini B, Cavid Ün- ver, Kültür direktörü B, Ali Riza Öz- " Kut, ilk tedrisat müfettişlerinden bir grup hazır bulunmuştur. Törene civar köylerden de birçok | Montekarlo kumarhanesinde milyonlarca frank dolandı - ran bir çete yakalandı Nis zabıtası, Monte Karlo güzi- nosunda milyon- lar dolandırmağa muvaffak olan beş kişiyi geçen gün yakalamağa mü- vaffak olmuştur. Fakat Iki dolandırıcı yanlarına mü- him miktarda pâra alarak kaçıtıştır. Bu sene Monte Karloda kumar mev- simi büyük müşkilâtla başlamışlır. Bu müşkilât az kalsın bir felâket ha- Mini alıyordu. Banka hemen her ge ce zaylatla kapanıyordu. Oyun masa» larının hiçbirisi kâr birakmıyordu, Monte Karloda bulunan birçok oyun- culâr mütemadiyen kazanıyorlardı. Kazançları o kadar artmıştı ki gazino idaresi nihayet şüpheye düşmüştür. Fakat oyuncular arasına katılan sivil zabıta memurları bütün masaları, rü- letleri ve salreyi göz hapsine aldıkları halde hiçbir yanlışlık keşfetmeğe mu- vaffak olamamışlardı. Halbuki günde lik zarar 150 bin franktan 400 bin franga çıkmıştı. Bunun üzerine masaların dalmi bir kontrol altında bulundurulması ka» rarlaştırılmış, krupiyelere de ikrami- yeler vadedilmiştir. Bunlar oyun €s- nasında gözlerini dört açacaklar, bir hile görürlerse bunu haber verecekler ve bu ihbarlarına mukabil ayrıca bol Ikramiyeler ulacaklardı, Halbuki bü- tün bü tedbirler hiçbir fayda vermedi. Oyun bankasının zayiatı milyonlâra baliğ oldu. Monte Karlo için bile bu zayiat müthiş bir yekün teşkil etti. Nihayet bü gayiatin esrar perdesini 18 yaşında bir kız yırtmağa muvaffak oldu. Pariste kâtibelik yapan bu kız bir mecmuanın açlığı müsabakayı ka- sanmiştı. Müsabakanın. ikramiyesi Monte Karlo ve Niste sekiz gün ika- met etmekti, Bu müddet zarfında kı- za talihini denemesi için bir miktar Son zamanlarda Montekarlo kumarhanesi günde 400 bin frank zarar ediyordu. Bunun neden ileri geldiği bir türlü anlaşılamiyordu. Nihayet genç bir kız bu muammayı çözmüş, bir çete meydana fiş te verilecekti, Kız bu fişleri derhal keybettiği için, oyunları sadece seyre- diyordu. Bu aralık bazı kumartı er- kekler kendisine talihini denemekte devam etmesi için birkaç fiş vörmiş- lerdir, Bu sayade genç kız ayni öyun masasında oturmuş, oyunları büyük bir dikkatle takip etmiştir. Kız bu suretle oyunları takib et- mekte iken yapılan hesap tarzı dikka- tini celbetmiştir. Kendisi çocukluğun danberi mükemmel bir hesapçı diye tanındığı için, paralar dağıtılırken bir yanlışık yapılmakta olduğunu anlamıştır. Bundan başka bir mağa- zanın telefon santralınde çalıştığı için numaraları kavramak hususunda bü- yük bir mümaresesi olmasi, bu hu- susta kendisine çok yardım etmiştir. Kumarbazlar kızdaki bu evsafı bilme- dikleri için kayıtsızca oyunlarına de- vam etmişlerdir. Evvelâ kız, bir kazanana verilen pa- ranın kendisi tarafından hesab eğil- diğinden, çok fazla olduğunu görmüş, bu hal kızın dikkatini celbetmiş, o oyuncunun harekâlını göz hapsi alti- nâ almıştır. Oyuncunun, her defasın- da hem kırmızıya, hem beyaza para koyduğunu görmüş; kazansın, köy- betsin, kruiyenin elindeki uzur saplı âletle onun önüne doğru dalma mü« himee bir parayı ilmekte olduğunu anlamıştır. Krupiye bu hareketlerini o kadar süratle yapıyor ki, hiçbir kim- s6 bu sahtekârlığın farkına varmak için fırsat bulamıyordu. Diğer oyun- culara tam hakları tevzi edildiği için, onlar dâ krupiyenin düzenbazlığını keşfedemiyorlardı, Kız, oyun esha- sında cereyan et- mekte olan bu ah- vali tesbit ettikten sönra tarassudla- rınâ devam önünde cereyan eden harekâtı kolay- lıkla kavramağa Alışmış olan gözleri kimseye belli etmeden mütemadiyen çalışmıştır. Genç kız ekseriya kaza- nân o oyuncunun ârada sırada kü- .çük meblâğları kaybettiğini da gör- müştür. Oyuncu daima küçük para- ları kaybediyor, fakat ekseriya da kü: çük mebiâğları kaydettiğini de gör- liğ olan büyük paralar sürülüyordu. Kiz, meydana çıkardığı bu sahte kKâtlığı gazino idarösine bildirmiş, bu- nuh üzerine derhal tertibat alınarak bütün intizamsızlıkların önüne geçil- miştir. Sahtekârliğa beş krupiye ile birçok oyuncuların işlirak ettikleri anlaşılmıştır. Dolandırıcıların hepsi bir anda yakalanıyor. Yapılan tahkikat neticesinde, çete- yi teşkil edenlerden iki mühim kişinin vaktü zamanında kaçmağa muvaffak olduğu sabit olmuştur, Dolandırıcılar epeyce zamandanberi devam ettikleri bu sahtekârlık sayesinde mühim pa- ralar ele geçirdikleri için yakalanma- dan iki gün evvel bu hale bir nihayet veremeğe karar vermişlermiş, Fakat, kolaylıkla çaldıkları parların memba andan bir türlü âyrılamıyarak birkaç gün daha devam etmişler, bu hursları “ yüzünden yakayı ele vermişlerdir. Bu sahtekârlığı meydana çikarma- ğa muvaffak olan genç kıza, Manta Karlo gazinosunda yüksek maaşla bir hususi kâtibelik teklif edilmiştir. Kı- zın vazifesi bu gibi sahtekârlıkların tekerrürüne meydan vermemek Ola- caktır. Kiz bu teklifi kabul ettiği için ismi gizli tutulmaktadır. çıkarılmıştır Bir dolandırıcı yakalandı Abuk sabuk söylenen Sami müşahede altına alındı İzmir (Akşam) — Bundan üç ay evvel İzmirde Iki kişiyi dolandıran Sa- mi, zabıtaca yakalanmış, üzeri araştı- rılınca dört tane ceb saati bulunmuş- tur. Ayni zamanda kesilmiş bir de gü- zete parçası çıkmıştır. Bu güzele par- çasında vaktile Haliçte İskele civatın« da denizde bulunan kolları bağlan- miş, gözleri oyulmuş cesed hakkında, Ki haber yazılıdır. Saminin vasiyeti şüpheli görülmüş, Kendisi isticvab edi- linoe, asker kaçağı olduğunu, Suri- yeye kaçmağa teşebbüs ettiğini, fakat uğdudu geçemediğini söylemiş, bir takım saçmalar savurmuştur. k Deli olduğundan şüphe edilen Sas mi, müşahede altına alınmıştır. Bir taraftan dn tahkikata devam ediliyor, Haliçte bulunan cesed hakkında ha» beri enteresan bulduğu için, gazete- den kesip cebinde sakladığını söyle“ miştir, EA EE Ee halk gelmişti. İzmir Kültür direktörü B. Ali Riza Özkurt bir nutuk irad ede rek bu okulun Seydiköy muhitinde ya» ratacağı feyizlerden bahsetmiş, oku- lun vücud bulması için çalışan Seydi köylüleri takdir eylemiştir, Bu nutka Seydiköylüler adınâ €e- vap veren B. Hasan Selim, halkın his- siyatına tercüman olarak teşekktirle- rini hükümete ve vali B. Fazlı Güleca sunduğunu söylemiştir. Okul Lalebesinin şiir ve marşları dinlendikten sonra vali muavini, oku- Jun kapısındaki kurdeleyi kesmiş, mektep binası gezilmiştir. Davetlilere bir çay ziyafeti verilmiş, köylünün ve okul talebesinin milli oyunlari zevk- le seyredilerek halkın; «Yaşa! esesleri arasında İzmire dönülmüştür., Randevucu yüzel Atinanın suç ortağı beş kadın Beş kadın, Atinanın suç ortağı sıfatile yakalanarak sorguya çekildiler Beyoğlunda gizli randevu evi işlet- mek, Türkiyeden harice kadın kaçır- mak ve döviz kaçakçılığı yapmak suç- larından mazmun Alina ve Katina ad- larındaki kadınlar hakkında mevku- fen tahkikat devam etmektedir. Şim- diye kadar yapılan tahkikat netice- sinde Anastasya, Eleni, Katerin, Mari- ka ve Roksani adlarında beş kadın da bu suça iştirak cürmünden dolayı ya- kalanmışlardır. Bu beş kadının da gerek randevu evi işletmek ve gerekse kız kaçırmak suçlarında vasıtalık yapmak suretile Atina ile Katinaya suç ortağı olduk- Tarı iddia edilmektedir. Bu beş kadın dün müddelumumi- likte isticrab edilmişlerdir. Maznun- ların beşi de kendilerine isnad olunan" cürümleri tamamile inkâr ederek: — Yalandır, bize iftira ediyorlar; biz böyle bir cürüm işlemedik, demiş- lerdir. Müddelumumilik bunlar hakkında» ki evrakı da dördüncü sorgu hâkimi- ne vermiş ve sorgularına başlanmış- tar. Atinanın kızı Zizi de sorguya çekil- mek için aranmışsa da bulunamamış- tır, Atinanın hayatı çok merakaver- dir. Bu kadın, bundan otuz yıl evvel sefahet hayatına atılmış ve güzelliği- ns izafeten, Beyoğlu sefahet âlemin- de «Güzel Atina; lâkabile şöhret ka- sanmış, bir aralık damadlardan biri- ne metreslik te etmiştir. Atina, yaşı ilerledikten ve güzelliği de sönmeğe başladıktan sonra pan- siyoncüluk kisvesi altında işi rande- vuculuğa yurmuş ve evini Beyoğlu 4 nun en pahalı velüks randevu evi haline sokmuştur. Garibi şudur ki, bu kadıtı bu işten birçok paralar kazandığı zannedildi- ği halde, evinde yapılan araştırma- da, üzerinde ve yahut bankaya mevdu hiç bir para bulunmamış, fazla ola- rak evinin öe ipotek ulduğu görül- müştür. Atinanın servetini ve kazan- dığı paraları harice kaçırdığı hakkin- da deliller ölde edildiği söylenmekte- dir, Atinanın, mahud polis katili Hri- santoslâ kardeş çocuğu olduğu temin edilmektedir. Kuyuda boğuldu İzmir (Akşam) — Karşıyakada Soğukkuyu mahallesinde Ordu soka- ğında 9 numaralı sebze bahçesinde bahçıvan Alinin oğlu 6 yaşında Sa- im; akşam üzeri bahçedeki su kuyusu başında oynarken müvazenesini kay- bederek kuyuya düşmüş, boğulmuş- tur, İzmir üçüncü noterliği İzmir (Akşam) — Adliye Vekâletin- ce İzmir üçüncü noterliğine Belediye hukuk müşaviri B, Süreyya tayin edil. miştir, NOVOTNİ LOKANTA ve BİRAHANESİ Mayestro MEHMED ZORLU ida- resinde ve Macar KADIN san'atkârlarından mürekkep HALAZS Orkestrası Neşe — Eğlence *