23 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

23 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

> Hollivutu gezdirigorum: “Siva$ mektupları Meşhur artistler, rejisörler, sinema | Sıvasta eski ve kıymetli üdürleri geceleri nereye giderler ? “Hollivut barlarında, çalgılı kahvelerinde küçük bir Miki sini gayet zordur Mollivut barlarında pirinin sahnesinde bir oyun Amerikalılar: «Eğlencesiz yer olmaz» | derler. Hollivutun da kendisine mah- sus bir eğlence hayatı vardır. Hollivutu kimler - eğlendirir? . Size | bu yazda onları anlatacağım. Hollivut barlarında, müzik hollerinde, çalgı kahvelerinde artist olmak “denilebilir | ki- bir sinema stüdyosuna girip büyük bir yıldız olmak kadar güçtür. | Çünkü Hollivut müzik holleri, çalgi- lı kahveleri, tiyatroları büyük filim yıl dizi olmak için ilk basamaktır. Meşhur rejisörlerin, sinema direktörlerinin, yıl- dızların sık sık uğradıkları bu barlar» da, müzik hollerde, çalgılı kahvelerde | güzel yüzlü, güzel vücudlü, güzel sesli, sıcak kanlı artistler derhal sinema mu- hitinin dikkatini üzerlerine çekerler ve bir müddet sonra da filim artisti olur. lar. Bunu için Hollivuttaki bar sahipleri, çalgılı kahve sahipleri, tiyatro müdür. leri artist almak hususunda çok nazlı- dırlar. Follivuttaki barlara, çalgılı kahve- lere, müzik böllere karşı Amerikadan, Avrupadan dünyanın her tarafından büyük bir rağbet vardır. Hattâ birçok genç kızlar, delikanlılar bu barlarda boğazı tokluğuna çalışmağa Tazıdır- Jar. Nevyorkun en büyük barlarında ge yet iyi mevkii olanlar bile Hollivut bar- Yarında, müzik hollerinde küçük bir Işi sevine sevine kabul ederler. Fakat bütün bu fedakârlıklara rağ» men - büyük filim artisti olacağım bül. yasile - Hollivut barlarına, müzik holle- re, çalgılı kahvelere girenler arasında, senelerce buralarda çalıştıkları halde hiç bir sinema stüdyosu ilehiç bir mukavele yapmadan ihtiyarlıyanlar da çoktur. Bu burlar hakikaten çok eğ- lenceli yerlerdir. Buralardaki artistler müşteri olarak gelecek rejisörlerin, yıl- dızların, sinema müdürlerinin dikkat- lerini üzerlerine çekmek'için bütün muvaffakıyetlerini göstermeğe çalışır. Yar. Bu hollivut barlarında şimdi en ziya- de moda olan şey kalın sesle şarkı söy- emektir. Yeni gençler cazbandla be- raber nasıl eski, klâsik musikiye dir. gek çevirdilerse artık o 25-30 sene evvel halkın bayıldığı ince, «billür gibin de- diğimiz seslerden de hoşlanmıyorlar. Onların bayıldıkları şey kalın, hattâ tuhaftır. biraz da çatiakça bir sestir. Şimdi Hollivutta, hattâ bütün Ame- | rikada pek makbul olan bu kalın çat- Jakımsı sesle 25-30 sene evvel bir kadın bir şağkı âöylemeğe kalksa muhakkak herkes kulaklarımı pamukla tıkardı. Bunun için bugün meşhur sinema artistlerinin çoğunun sesi de kalındır. İşte Marlene Ditrih, işte Carol Lon- bard... Hollivutta yalnız ince sesli ola» rak Jannet Mak Donald vardır. Bu kalın ses'modası Avrupada da başlamıştır. Şimdi Pola Negri kalın ve tok sesile filimlerinde şarki söylemek- tedir. Hollivut barlarında en ziyade hoşa giden iki türlü dans vardır. Biri meş- hur step denilen dane, öteki de yeni çıkan ve adına Biğ appel denilen baş» ka bir danstir, Big appel «Büyük elma» mânasına gelir. Fakat bu tam mânasile bir deli- ler dansıdır. Bu dansı oynıyanlar her hareketi yaparlar. Evvelâ çift halinde dans ederken birdenbire bakarsnız biribirlerinden ayrılırlar. Tek başları- na, ayrı ayrı çarpınıp çırpınmağa hat. tâ kendilerini yerden yere atmağa, üstlerini başlarını paralamağa başlar. Jar. Hollivutta bu dansa herkes bayılır. Yeni dansın hiç bir muayyen figürü yoktur. Bunu oynıyanlar tulüat kabi- Jinden aklıma esen hareketi yaparlar, Kafalarını sallarlar, omuzlarını titre. tirler, hattâ dans yerinde, taklak atan- Jar bile görülür... Bu barlarda meşhur sinema artistlerinin hayatlarına dair birçok eğlenceli rövüler yapılır. Bu rövülerden bazılarında tanınmiş yıldızlarla dehşetli alay edildiği de gö. rülür. Meselâ meşhur May West bu rövüle. rin bâşlıca mevzularindan biridir. May West için ne rövüler yapmazlar, Meselâ bar artistlerinden birl mak- yajle aynen kendisini May West'e ben. zetir. Kızlardan biri de erkek gazeteci kıyafetine girer. Gazeteci bu May West kıyafetindeki kadına sorar: iler Holivat'un meşhur eğlence yerlerinden biri: Nihgi Otel'in gece manzarası — Şimdiye kadar kaç kişiyi sevdi- niz? May West rolündeki artist cevap verir: — Hayatımda içtiğim &igaların âde- dini sorsaydınız- belki size cevap ve- rebilirdim.. Fakat bana öyle bir sual soruyorsunuz ki, cevap vermeme İm- kün yok... May West kendis hakkında yapılan en ağır rövülere bile katiyen kızmaz. Bir defasında barda kendi aleyhine bir oyun seyrederken kahkahalarla güldü- ğü görülmüştür. Hattâ May Weste sormuşlar: — Barlarda, çalgılı kahvelerde, mü- gik hollerde sisin aleyhinize bu kadar Oyunlar oyunyorlar. Bunlara kızmıyor musunuz? May West cevap vermiş: Neden kızayım?... Ben kendi aley- hime o kadar söz söylüyorum ki, bar- larda, çalgılı kahvelerde benim söyle- diğimin yüzde biri derecesine benim aleyhime söz söylemiyorlar. Fakat bü- tün yıldızlar May West gibi değildirler. Birçokları barlardaki rövülerde kendi- Jerile alay edilmesine katiyen taham- mü! edemezler, Meselâ geçen sene meşhur Lupe Ve- lez bir barda kendi-aleyhinde bir röyü oynandığını görünce çileden çıkmış, or. tahığı alt üst etmişlir. Fakat Holliyuttaki büyük barlar ak- Ja gölmiyecek derecede pahalıdır. Me. selâ bunların listelerine bir göz atar. sanız bir bardak viskinin 15 dolar ol. duğunu görürsünüz. Halbuki Amerika. da viski son derecede ucuzdur. Lâkin buna mukabil isimleri «2 buçuk» olan bir nevi barlar vardır. Bu barların hepsinin kapısında «3 buçuk» yazar. Bu barlarda 2 buçuk do- lara mükemmel bir gece geçirebilirsi- niz. Bara girdiğiniz dakikadan itibaren bütün masrafınız bu iki buçuk dolar. dan ibarettir. Bu çeşid barlar çok rağbet görmek- tedir, Hikmet Feridun Es Edirnede Egeye aid filimler Edirne (Akşam) — Dün gece eğit. men kursunda bu gece de Kız öğret- men okulunda Ege kültür hareketleri ve 1938 beynelmilel İzmir fuarı, Öde- miş, Bozdağ, Gölcük, İzmir, Manisa eğitmen kursları, Manisa kalkınma manzaralarile üzümcülüğü, Bergama harabeleri, Kozak fıstık ormanlarile Balıkesir manzaraları gösterilmiş ve Çok beğenilmiştir. Trakya umumi müfettişliği kültür müşaviri terfi etti Ankara (Akşam) — Kanuni müdde. tini doldurmuş ve müsbet mesaisi an» Jaşılmış olan Trakya Umumi müfet. tişliği Kültür müşaviri B. Celâl Ferdi Gökçayın aylığı 70 liradan 80 liraya çı- karılmış ve keyfiyet Umumi müfettişli. ge bildirilmiştir. Apartıman sahipleir Boş dairelerinize hemen iyi kiracı bulmak için «Akşamsın KÜÇÜK Si) e isti. fade ediniz. Ioji itibarile en eskisidir. 1217 yılında (0000 00 a eserler bulundu Eski Şifaiye'nin kapısı Sivas (Akşam) — Sivasta çok kıy “ye metli: eski seserler vardır, Kültür Ba- kanlığı bu eserler ve Sıvas âbideleri hakkında tedkikatla bulunmak üze- re mimar B. Sedat Çetintaşı Sıvasa göndermiştir. Kiymetli mimar âbi- deleri tedkik ettikten başka Şifalye medresesinde hafriyat yaptırmıştır, 400 metrelik'bir sahada yapılan haf- riyat çok iyi neticeler varmiştir. Med- resenin şimale doğru uzayan kısmi- nm temelleri meydana çıkarılmıştır. "Temelin büyük bir kismi kesme taştır. Mimar B, Sedad Çetintaş ile görüş- tüm. Bana şu izahatı verdi: — Şifalye medresesi adı ile anıl- makta olan bu bina, 13 üncü asır ba- şında yapılmış bir Selçuk hastanesi- dir. Svasta bulunan beş tane Selçuk medeniyeti şaheseri arasında krono- Selçuk imparatoru İzzettin Keykâvus bina ettirmiştir. Selçuk darüşşifaları, hastane ve medrese kiymetlerini ih. tiva etmek üzere iki kısım olarak gö- rülür, İzzettinden evvelki imparator Gıya- getlinin Kayseride yaptırdığı da- rüşşifa da böyledir. Sıvastaki şu muh- teşem binanın tek binadan ibaret ol- mıyacağını geçen yılki ameliyat es- nasında tahmin ederek araştırma yap- mıştım, Bu tahminimi kuvvetlendi- Ten deliller bulmuştum, Meselâ, Key- | kâvüs türbesinin karşısında şimal | cephesine çıkan muhteşem bir baraj | ile bu cephede pasajın. ihtişamı ile mütenasib diğer bir binanın mevcut olması lâzımgelirdi. Ayni zamanda bir takım hususi mesken ve bu mesker- lerin bahçeleri ile işgal edilmiş olan bu cephenin bir cephe mimarisi ol- maktan ziyade dahili mimari ifade «den tuğla veya taş karışık cidarlar arzetmesi ve yine bu cephede bazı bölme duvarları izleri görülmesi tah. ; minimi bir kanaat haline getirmişti. Bü kanaatıma göre bir haylı pidı, yapmıştım, İşte bugün yaptığım haf- riyat bu plâna tefikan icra edilmiş | ve hemen hemen geçen yılki plânın | bu sahaya tekabül eden kısmı aynen zuhur etmiştir, X Vali Nâzım Toker XX Mimar Sedad Çetintaş abideler önünde Hafriyatı Türk Tarih kurumu na- mına yapfam. Bu müsbet neticeyi kuruma arzedeteğim. Bu sondajın müsbet neticeye varması üzerine ge- lecek yıl daha vasi bir şekilde araştır- ma yapılması memuldür. Şayanı dikkat bir nokta daha ar- zedeyim: Burada toplu bir halde bu- Tunan bu hastane ve karşısındaki çif- te minare ve şimal tarafındaki Büru- ciye medrese cepheleri toprağa gö- mülmüş bir haldedir. Karamanda evler beyaza boyandı Karaman (Akşam) — Mevsim sonu dölâyısile bayındırlık çalışmaları hiz- İ Janmıştır. Şehir dahilindeki bütün bi- nalar beyaza boyanmıştır. - Seneler- denberi en küçük bir bayındırlık hare ketine hasret çeken Karamanlılar bu hızlı çalışmaya ayak uydurmuşlardır. Yeni belediye reisliğine Ticaret odası şefl Ziya Göncü seçilmiştir. Yeni bele- diye meclisini gençler teşkil etmekten dir, İzmir, (Akşam) — Karşıyaka kız öğretmen okulunda spora büyük ehem- miyet verilmektedir. Bilhassa tenis sporu, genç kızlarımızın en güzel meşgale- leri halindedir. Yukardaki resimde k:z öğretmen okulunda tenisçi bir arada görünüyorlar. talebeler