26 Şubat 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

26 Şubat 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

HABER — Akşam Postası 26 ŞUBAT — 19 YAZAN Balkanlarda münevverin rolü Yazan: Nizameddin Nazif Balkan devletleri, paktı, bir kat daha kuvvetlenditip, bir kat daha sağlamlaştırdıkları bir devirde bu üne kadar saplanmış oldukları hataya nihayet vermek mecbu- riyetindedirler. Paktın atmosferi. ni halkedecek olan kudret, ne za- mana kadar ihmal edilecektir?. Asrımız devletler arasındaki an. laşmaların, milletler arasındaki anlaşmalara müvazi olmadıkları takdirde sağlam sâyılamıyacakla. rını izah eden hâdiselerle doludur. Bu cihet artık iyice anlaşılmalı: Ya Balkanlarda böyle bir at- mosfer halk edilecektir ve Balkan paktı hakikaten bir mâna kaza. nacaktır. Yahut Balkanların bu ih- mali devâm edecektir. ve Balkar paktı vücutsuz baş, köksüz ağaç olmak tehlikesine uğrayacaktır. Balkan devletlerinin zimamdar. ları, Bulgaristanmkiler de dahil olduğu halde milletlerimiz arasın da kültürel münasebetler kurul masına ehemmiyet vermekte ol- duklarını, zaman zaman söylerler. Fakat yıllardanberi bu mühim da, va sadece sözden ibaret kalmıştır ve bu gidişle ilelebet böyle kalaca- fında da aslâ şüphe edilemez. Balkan milletleri, müşterek bir kültüre sahip bulunmadıkları için yıllarca biribirlerinden ayrı yaşa- muşlar ve biribirlerine düşman e. dilebilmişlerdir. Bu bakikat mey- danda iken, bu milletleri biribirle rine yaklaştırıp kaynaştıracak en balk ettikleri eserleri artık tanı malıdırlâr, Balkan milletleri Av rupa medeniyetinde olmakla be raber bu medeniyeti izhar yolun. daki cehitlerinden (biribirlerine şok uygun, âdeta ayni kaynaktan alınmış birer çanak su gibi biri birlerine benzer ve yakın çserler meydana geldiğini görüp ânlâma- dırlar, Bunu kim bildirecek? , Münevver.. tı mânalandırmakta eğiplerin, şa- irlerin, profesörlerin, ressamların, komediyenlerin, gazetecilerin, mu rahaş heyetlerden, büyük elçiler. den, iktısat Oheyetlerinden çok daha mühim bir rolü olduğunu ka- bul etmelidirler. Balkan paktını kompakt bir bale ya münevverler sokacaklardır, yahut bu pakt ide- alimizdeki kıymetinin ancak yüz. de beşi halinde sallanıp gidecek tür. Türk konferanşçısını tanımıyan Bükreş, muasır Yunan şiirini bil- miyen Ankara, İstanbul, Yugos. lav sahne artistini bilmiyen Atik na... Hayır, bunlar aslâ Atatürkün bize telkin ettiği tarzda bir paktın desteği olamazlar, Balkan paktı şimdiki halde bir ordular birleşiği, bir bankalar te merküzü ve bir hariciye nezaret. leri ziyafetidir. Balkan pâktının, Balkan devletlerinde milli ideal mühim vasıtanın müşterek kül olabileceği inkâr edilemezken, bu saha neden ihmal edilmektedir? , Bugün Yugoslavyanmn, Roman. yanın, Yunanistan ve Bulgarista- nıri bizimle ayni kültürde, yani muasır Avrupa kültüründe oldu- ğu malümdur. Fakat ne bu kültü. re bizim hizmet derecemiz komşu larımız malümudur, ne de onla” rin gayretleri bizim. Balkan devletleri biribirlerinin balini alması ancak bu yolda şiiri, tiyatroyu, konferansı, romanı, re- sim ve heykeli seferber etmekle mümkün olacaktır, Balkan devletlerini, Balkanlar dışı siyası tesirlerden kurtarmak istiyorsak (o Balkan kendi güzel san'atlarınm tesiri altına almalıyız. Ama lâfla değil, raadla değil, Bir an evvel metod. la... milletlerini Nizmmeddin NAZİF Hava taarruzlarından korunma tedbirleri o nizamnamesi Harp ha inde düşman tayyarelerin'n harekâlını güçleştirmek üzere alınacık tedhirler teshit o'undu Hava taarruzlarına karşı şehir » şıklarının söndürülmesi veya karar tılması ve bu münasebetle almacak mütemmim tedbirler münasebetile Genelkurmay başkanlığınca hâzır | lanan nizamname, Devlet Şürasim dan da geçtikten sonra Vekiller he yetince kabul olunmu itibaren de mevkii meriyete geçmiş” tir, Düşman tayyare hücumlarına kar şı, şehirlerde, kasabalarda, ve kö lerde; yani umumiyetle eml dahilinde düşman © tayyarelerinin harekâtını güçleştirmek ve istika- metlerini ve hedeflerini bulmalarına mani olmak üzere alınacak tedabiri muhtevi olan nizamname mucibin- ce, harp tehlikesi halinde ışıkların söndürülmesi veya karartılması ha” rekâtını Genelkurmay bir oemirle tatbik edecektir. Bu emir iki şekilde olabilecektir. 1 — Bütün yurda şamil olmak Üzere umumi, 2 — Hudutları kati ve açık olarak tayin edilmiş mıntakalar için mev zit, Bu tedbirler, pasif korunma mec buriyetine tabi olan veya olmıyan her yerde İstisnasız tatbik OGluna caktır, Bu münasebetle lâzımgelen ted birler hazerde almacaktır. Nizanr namenin muhtevasını aynen ve bar- fiyen, başkaca bir emre ihtiyaç messetmeden tatbik ettirmek işlerile valiler meşgul olacaklardır, Nizamnamenin ihtiva ettiği hü kümler arasında şunlar da vardır: 1 — Zamanında kullanılan umu tan fazla olan ışıkların kaldı Ası, 2 — Elektrik merkezlerinin ica bında voltajlarının 60 a indirilmesi 3 — Geri kalan ışıkların maske kelendirilmesi, 4 — Harp tehlikesi (halinde yo! gösteren ışıklar, seyriseler (o İşaret" leri, saatler gibi bütün normal umu mi tenviratın ya tamamen kaldırı) masını veya nizamname hükümle rine göre tadil olunmasının temini 5 — Harp halinde seyrüseleri te min için yol başlarını, tehlike yer ın, sıhhi yardır yunlara mümasi mahalleri en az âdet balarile aydınlatmanm temini, lerinin sığına! yerlerinin ve di 6 — İşaret lAmbaları olarak da 60 volttan aşağı mavi camlı maske" lenmiş veya mavi renkte (elektrik lâmbaları kullanılması. Nizamname hükümleri vilâyetle re tebliğ olunmakta ve hazerde &- Mnacak tedbirlerin opeyderpey ha sırlanması alâkadarlara bildirilmek tedir, Balkan paktı devletleri, bu pak. | işaret lâm | ni ida mekte Haber Açıkta satılan diş fırçaları Diş doktorları tehlikeye dıkkati çekiyorlar Bundan bir seneden fazla bir müd iet evvel yapılan diş tedipleri kong- resinde idare beyoti raporunda diş fırçalarının satılması, hattâ sokak. larda ellerde : birtakm mahiyeti meşkük fırçaların serbest bir şekil, de satılabilmesi neticesi olarak halk arasında çok fena diş ve ağız has- talıklarının doğduğu, bilhassa bun. ları âlan ilk mektep talebelerinin daha fazla menfi tesirini gördüğü zikredilmiş cemiyet azalarmdan ba- uları da söz alarak sirf bu yüzden doğmuş olan feci vakaları gözününe koymuşlardı. O zaman, gazetemiz halkm sağ - lığı üzerinde bu kadar menfi tesir yapan bu işe ehemmiyetle te maş eğerek diş tabipleri kongre - sinde geçen müzakereleri kaydetmiş bu arada Sıhhiye Müdürü Ali Riza le de görüşütmüşt. Sıhiiye Mü - dürü o zaman bu moktanm f#nzarı dikkate alındığını, diş fırçalarının kapalı zarflar işinde satılması içir karar verildiğini, en kısa bir za - manda bunun temin edilmiş olaca. ğını söylemişti, Aradan geçen iki seneye yakm bir müddet zarfında umumi sıhhat için bu kadar mühim olan bu iş bazı maruf firmaların çıkardıkları fırça. lar müstesna) aynı şekilde devam etmektedir. Diş tabipleri, bu noktaya gene 6- hemmiyetle temas ve nazarı dikkati eelbetmektedirler. Biz do, hiç Jâ0 - baliliğe tahammülü olmıyan bu me- sele Üzerine Sihhat Vekâletimizin sazarı dizkatini ce'bederiz. ——— Deniz küçük nakliye esnafının içtimal Bundan bir müddet evvel halke' vinde gürültülü bir toplantı yapa” rak polis tarafından dağıtılan deniz küçük Miye esnaf o cemiyeti çar şamba günü tekrar toplanacaktır. Bu toplantıda yalnız yeni idare he yeti seçimi yapılacaktır. Cemiyet azalarından bir kısmı dün Vali Lât fi Kırdara bir takrir vererek bazı sabikalı kimselerin cemiyetin ba na musallat olmalarından şikâyet edilmiştir. —— Bu sene yerli mallar sergisi açılacak mı ? Sanayi birliğinin İstanbulda açtığı yerli mallar sergi* eni sergi sarayı yapılma” ip edilmiyeceğine bu hafta içi karar verilecektir. ve Adiye sarayı 13 kişiden mürekkep rine dün yeni azalar , olan baro haysiyet divanının boş kala ” inlihap edil miştir, Bu azalar: Hüseyin tin, Yusul Kemal, Nail Tcner, Sadi çel Rıza, Şüküfe Ziya, Münir dır. Yukandaki resim rey-verme esnasında alınmıştır. ekinden ve ibrahim paşa sarayının ' etrafındaki barakalar yıkılacak Onümüzd kihafla bu işe başlanacak bu sarayın yanında o acak Sultanahmette, şimdiki umumi (artık son safasına geldiği görül . hapishanenin bulunduğu yerde ye. ni adliye sarayı inşa olunacağı &t- rada burada bulunan eski İbrahim paşa sarayı harabesi dolayısiyle şıkan münakaşa yüzünden bu İn- şaat teahür etmiş ve yapılan tet- kikler de bügüne kadar uzamıştı Buyüzden şimdiye kadar gecilemiş olan adliye sarayı inşaatı işini Devlet Demiryolları imtihanla işçi alıyor Sıvasta yapılan yeni âtelyeler ile fabrikasyon kısmın: çok geniş- letmiş bulunan Devlet Demiryol larr idareşi şimdi bu atelyeleri | kıymetli elemanlar ile kahviye G6 mek kararını vermiş bulunmakta- dir, İlk olarak Eskişehir atelyeler. için mubtelif sanat şubelerine mer sup 25 sanatkâr alınacaktır. Devlet Demiryolları İdaresi bu sana'tkârları seçmek Üzere mar- tan on beşinde büyük bir imtihan açmıştır. Bu imtihan Eskişehirde Devlet Demiryolları atelyelerinde yapılacaktır, İmtihana yalnız san at mekteplerinden pek iyi ve iyi derece ile ve tesviyeci, tornacı ve plânyacı olarak mezun olanlar gi- rebilecektir . Yapılacak nazari ve ameli imti- handa yirmi beşinci dereceye ka- dar muvaffak olanlar ayda yüz li ya kadara (gösterecekleri kabili: yete göre ücretle Devlet Demir yolları hizmetine almacaklardır. Devlet Demiryolları idaresi im- tihanda kazananlara ayrıca bir ke laylık olarak şahıslarından başka ölesi efradı ve ev eşyasını Eski şehre kadar meccanen nakletme- ğede karar vermiş bulunmaktadır İmtihana gireceklerin askerliği» ai yapmış olması, fakat otuz ya şından yukarıda bulunmaması şart konulmuştur , —ğ.—.. Ni Denizbank müdürü eski müdürle görüştü Eski Denizbank umum müdürü Yusuf Ziya Öniş dün yeni oumum rü ziyaret ederek bir müddet şmüştür. Yusuf Ziya Erzin dün kendisile görüşen gazetecilere demiştir ki: Kadro tekemmül etmek üze sedir. Ay başından evvel tamamla” nucak ve tebli; i İğsriton amca çölde mektedir. , İbrahimpaşa sarayının çıkarıl- ması için etrafındaki barakaların saray harabesinin içins girmiş bi takım arızi kısımların yıkılarak sarayın tamamen meydana çıkarı! masına karar verilmiştir. Önümüz. deki hafta bu işe başlanacaktır. Şehrin umumi plânn.da Sultan ahmet meydanında camiin karşı sırası devlet dairelerine tahsi: edilmiştir. Ayni zamanda inkılâ; sütununun da dikileceği bu mey. dan behemehal bu şekli alâcaktır. Londrada kadın, erkek dok: an genç ressam, sokaklan boya maya, UUYME atıgier; YAPMAYA yu muşlardır ve bu işe günlerdenberi devam etmektedirler, İbrahim Paşa sarayı harabesi etrafındaki klübeler yıkıldıktan sonra meytdana çıkınca muhafaza sı elhetine gidilecekse, adliye sara yinm bu kısmında küçük bir ta- dilâtla inşaatına başlanacaktır. Barakaların yıkılması, adliye arayı inşaatı İçin yapılması zaru ri olan yikma işine doğru ilk a- dım olacaktır, Karabük fabrikalarında işletmeye hazırlık Karabük demir ve çelik fabrika larının işletmesinde çalışan Ingiliz mühendislerinin grup müdürü LF Korb fabrikaların fazliyete geçmes rolundaki tedbirler hakkımda görü; mek üzere Ankaraya gitmiştir. Grup müdürü Ankarada İktisat vekil Hüsnü Çakırla görüşmüş ve Sümer yankla da temaslarda bulunmuştur. Fabrikaların işlemeğe ( başlıyacak arı tarih kati olarak belli değildir Çünkü evvelâ ham madde tedariki ne çalışılmaktadır. —— .. Nevyork sergisi münasebetile çıkaraca- ğımız pullar Hükümetimiz 1939 Nevyork ser gisi münasebetile iki çeşit pul bas urmağa karar vermiştir, Pullardan birisinin üzerinde Piri reisin deve derisi üzerine yaptırdığı haritanın resmi bulunacak ve bu haritanın İ Ki tarafında da cumhurreisi İsmet İnönü ile Amerika cumhurreisi Ru: veltin resimleri olacaktır. İkinci pulun üzerinde de hakiki renkleril Türk ve Amezikan bayrakları bulu nacaktır. İhtiyar bir kadın Tramvay kazasında yaralandı .di Dün Şişlide 75 yaşlarında minde bir kadm ağır yarsi sile neticelenen bir trsmvâ? olmuştur. Sofi Şişlide Samanyolu sofi #n 101 numarada oturmakta giliz tebaasından PanayotW dır. Dün sabah saat 9,30 da s7 siz hastanesi önlinden geçi ei aumaralı Mecidiyeköy - P”'4 tramvayınm altında kalmış “© 4 sudunun muhtelif yerlerini” 'anmıştır. Eofi Şişli Çocuk hastanori”* tırılmış vatman yakalanı2ıt” Atatürkün annesi Bayan Zübey&” nin kabri Medfenin yanında yi cami yaptırılacak > İzmir — Ebedi Şet Atatürkü” ye si bayan Zübeydenin unduğu Soğukkuyuda Osm i yıktırılmasna “sal J »üyük bir parkla beraber z sami yapılmasına yakında bor caktır. Bayan Zübeydenin ri bir heykel dikilmesi ve bur# kadınlarının âbidesi,, ismi tasavvur edilmektedir. Reisicumhurun” zun Amerikalı hitabesi Buştaran / © tebariz ettirileceği th” yor; Ayi Programa, Türk Vak istiklâl marşlariyle basi” te müteakiben Reisicumi”” inönü bitabesini 10gii”“* söyliyeceklerdir. Bumu, Mesud Cemil 15 de alaturka müntebsp p pi mürekkep bir ala” konseri takip edecek ben ide Riyaseticumh 5” orksctranın bir kons” ma nihayet verilecekti” a o eden hazırlıklar ikm8 Tunmaktadır, and OkuyucularınıZ ” matbaamızâ U ri alabilirler hazır!