20 Temmuz 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

20 Temmuz 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

h Seyahat intibaları Boyahat: « Bir yudum Sul » diye haykırıyor Tasdik edilen su projesini tatbik için Belediye ne bekliyor ? TORARARAN AAAAAARANNANA i Tam bir ortaçağ kasabası halinde kalan zaval- lı Boyabadın sokakları, bir yudum çamurlu de- ire suyu bulmak için, ellerinde kovaları, testile- ? İri ile akşama kadar kaynaşan irili ufaklı insan # kalabalığile dolu! KARAAAARANANA AAA MARA ANANANAAARAAA 130 kilometre uzakta bulunan Boyabada gitmek üzere Kastame nudan ayrılıyoruz. Yolların tami- Tİ dolayısiyle otemobilimiz Çeçen arabası slür'atiyle ilerliyor. Taş - * köprüde biraz durmak bizlere yel Yorgunluğunu O unutturdu. Taşköprü, Kastamonunun şirin kazası... Elektriği, suyu, parkı, itfaiyesi Yelbasıl bütün ihtiyacı karşıla Yan medeni varlığiyle ve plân ü-| Zerine inşa edilmiş binalariyle mo dern bır şehir manzarası arzedi- Yer. Bilhassa belediye lokantası, VE bu Jckantann intizamı, temizli- Ül insam meftun bırakıyot. Radyo sesleri bir an için bizle- fe Ankaradan henüz ayrılmadı Ğlmiz zannını veriyor. Belediye Parkı da cidden güzel. Halkın ahenktar çalışması ve İŞ başındakilerin mütemadi gay - retleriyle mamur bir belde haline Belmiş olan Taşköprüde fazla ka- lamıyoruz.. Çünkü gideceğimiz Yolun bozuk ve bozuk bulunduğu kadar uzun olduğu söyleniyor. Susmak bilmiyen otomobilin kornası bizleri bu güzel şehirden ayırmak için âdeta inat ediyor. Nihayet hareket ediyoruz. Taşköprüden ayrılır ayrılmaz, Matik patlıyor ,tamir ediliyor. E- lekdağı ormanı sağımızda, ve Zım- Bal ormanı solumuzda kalmak G- tere yolumuza devam ediyoruz. Otomobilde tekrar bir arıza başgösteriyor. Şoför bununla uğ Taşırken biz de, bu temmuüz sıca. Âmda el sokulamıyacak kadar 80- & olan bir suyun başına çekiliyo tiz. Karşımızda Kırılırmak bütün heybetiyle, bütün haşmetiyle ken. dini gösteriyer. Ürerimizde güneşi kapayan Şam ağaçları, önümüzde gözü» Müzün alabildiğine uzanan yeşil DI rsaha, Bunların arasmda du. varlar, kiremitleri ve her şeyi a Ğaçtan yapılmış köy evleri bu bir kat daha zenginleştiri- Yor. İki yanmda uzanıp giden çel tik tarlaları Kızılırmağı sarı bir Tabiatın bu doyum olmaz gü- ?elliği arasından ayrılmak istemi. Otomobili yapıp yanımıza ge. İsa şoför gideceğimiz yolun. uzun Tuğunu söyleyerek acele ediyor. Tekrar yola koyuluyoruz. Akşam olmak üzere iken Boya- Badın tarihi kalesini görüyoruz. ve bu sesi duyup sokaklara dö- külen . mahalle” çocuklarının ko. Huşması Boyabada girdiğimizi Bösteriyor. Kuru bir dereyi amir Tar molozlu yoldan geçerken $0- för anlatıyor; "— Boyabad böyledir. Bir yağ va mı memleket sular al- kalır, İşte gene dereler taş- BŞ, yolları kapamış, Burası şeh- Yin ana caddesidir. Giin dönümün de Yağmur yağması oBoyabadın tehlike geçirmesi demek olur... Solör sözüne devam ederken o- tomobilimiz şehre girmiş ve çâr # İçinde durmuştu. t Taşköprinün elektriğine karşı Yurada gaz lâmbası var, Bol su- Yuna karşı burada akan bir tek çeşme dahi yok. Söylendiğine gö re elektrik ve su projeleri tasdik- HABER — Akşam Postası Eski emniyet müdürü Salih Kılıç (Dolmabahçe hâdisesinden “dolayı Istanbulda muha- keme edilecek Ankara, 20 — Eski İstanbul po | is müdürü olan Çorum valisi Salih Kılıç hakkında Dolmabahçe hâdi- sesinden dolayı Devlet Şürası Mül- kiyedairesince verilmiş olan iüzu- lenip gelmiş. Boyabad yakınla bu nimetlere kavuşacakmış! Ama ne zaman?. Fakat bugün için Boyabadın en İ mübrem ihtiyacı sudur. Işık işi gazle idare ediliyor. Lâkin su- suzluğu hiç bir şey karşılamıyor. Son yağan yağmurlardan sön- ta şehre kat'iyen su gelmiyor, Bunu sakalar temine çalışıyor- | lar. Dört gaz tenekesi soya, on on beş kuruş isteniyor. Bunun için de sıraya girmek lâzrmgeliyor. Nöbet gelmediğinden (dolayı su alamıyan evler çok oluyor. Sakaların getirdikleri (bulanık dere suları içilemediği için ayrıca içme suyuna da para vermek İcap ediyor. Günde yirmi otuz kuruş bulamıyanlar ise evlerinin suları- nr kendileri tedarik etme sf çiyetinde kalırlar, Boyabad sokaklarında ilk görü- lecek manzara, elleri kovalı, gö- ğümlü, destili bir insan kalabalığı kir Bir gyin, bahçesinde olan acı su sü bile bugünlerde ievka- | lâde rağbette. Birancık su almak için bu evin kapısında, kadınir, çe suklu, gençli ihtiyarlı bir çok kim seler bekleşiyor. Ev sahibi kalabalıktan başalar mamış olmal: ki; kapısını kilitle miş.. Böyle olmasına karşı kimse buradan ayrılmıyor. Kapı açıbr a. şılmaz bir hücum başlıyor. İçeri girenler kuyu başında kavgaya | bataşuyorlar. Şehrin yanı başında bol #ulu dere bulunmasına ve en ufak bir tiltre ile bundan istifade edilmesi mümkün bulunmasına rağmen bu dahi yapılmamış. Parası olan- la: paralariyle olmıyanlar da gü- meşin bunaltıcı sıcağı altında © mekleriyle su bulmağa (uğraşı yorlar. Bilhassa suların; kendileri getirmek mecburiyetinde bulu » manlar bulanık, çamurlu ve pis suları hem kullanıyor ve hem de içiyorlar, Memleketin umumi shhati ve bir yangın zuhurunda Boyabadın geçireceği tehlikeyi düşününce levhanın fecaati daha iyi anlaşıl- muş olacaktır. | Bir yudum su... İ İşte Boyabadın en büyük derdi, | işte Boyabadirların en mühim kay İ gisi... .. Gieekeğin Zehir kaçakçıları- ina verilen cezalar bır kanunla ağırlaştırılıyor Keyil veriçi zehirlerle mücade talimatnamesinin bazı maddeleri nin değiştirilmesi için bir l&yiha hazırlanmaktadır. Lâyiha meclisin önümüzdeki içtima devresine yetiş tirilecektir. Lâyihaya, beyaz zehir“ lete mübtelâ olanlarla, bu zehirle rin tedarikinde vasıta olanlar hak“ kında çok ağır hükümler konulmak- tadır. Bu arada beyaz zehire omübtelâ|da olanların kendilerini bu (zehirden kurtaramadıkları takdirde muhitle- mu muhakeme kararı Şüra umumi heyetince de tasdik edilmiştir. Bu suretle Mülkiye dairesi kara" rma itiraz eden Salih Kıhcm bu iti- razı varit görülmemişdir. Salih Kır cin muhakemesi İstanbulda yapı” lacaktır. —— Çeşmede orman yangını 300 Kişinin gayretiyle 11 saatte söndürüldü izmir, 19 ÇA.A.) — Çeşmenin Uzunkuyu nahiyesinde Yumru dağındaki ormanlarda çıkan yangın bir kilometrelik bir sa- VWâyı tamamen kapladıktan 501- ra sekiz köyden ayrılan 300 ki- şinin ii saat süren gayretlerin- den sonra gece yarim söndürül- müştür. Yangm 12 yaşında bir çocuğun dikkatsizliği yüzünden çıkmıştır. Münakale ve Nafıa Vekilleri Şehrimizde yeni liman hakkında tetkikler yapacaklar İstanbulda inşa edilecek limanın yeri yakında kati olarak testit e . dilecektir, Şimdi Afyonda bulunan Münaka- Şürasında Komisyonların faaliyeti Mektep kitapları hazırlanması talimatnamesi kabul | edildi Maarif Şürası neşriyat en cümeni toplantı halinde Ankara, 19 (A.A.) — Maarif şürası komisyonları buğün de ça. lışmalarına devam etmişlerdir. Plân komisyonu: Türkiyede tahsilin ana mese. leleri üzerindeki görüşmelerine devam etrsiştir. İlk öğretim komisyonu: Maarif mildürleri ve ilk tedri. sat müfettişleri talimatnamesi İ. le İlk okü prögtamir üzerindeki tetkiklerine devam etmiş, ilk öğ. rTetimin masrafları ve gelir kay. nakları meselesi üzerinde çalış - mıştır. Orta öğretim komisyonu: Yardımcı öğretmenler talimat. namesi incelenerek (üzerlerinde yapılan bazı tadilâtm umumi he. yete arzı kararlaştırılmış, orta o. kul ve Tiseler inzibat talimatna - mesinin mizakeresine başlan - mıştır, Bu komisyonlar müfredat prog râmlar: üzerinde çalışmalarına devam etmiş, başka yabancı dil. ler okunan iki okulun birinden ötekine nakledecek talebenin ya. bancı dil dersi yoklaması tali . matnamesini gözden geçirmiştir. 'Teknik öğretim komisyonu: Ticaret okullarmın matema - tik, ve mal bilgisi müfredat prog. * İramlarımın incelenmesine devam Vekili Ali Fust ve İngiliz mühendis- leri de bir müddet sonra şehrimize gelecekler ve . burada (tetkiklere başlıyacaklardır. Almanyadan gelen falebemiz Vesika usulünün talebe- i lere de teşmil edildiğini İ söyliyorlar Almanyada bulunan talebeleri - İ mizden bir kısmının tatillerini geçirmek Üzere (memleketimize döndüklerini yazmıştık, Bugünkü konvansiyonel treni- ye de altı talebe şehrimize gel. miştir. Talebeden biri, bilhassa yemek tedarik” hususunda çekilen güç- Tüklerden © bahsetmektedir. Almanyada tahsillerini Oyapan taleblerimize bu müşkülât teş mil edilmiştir. Talebeye, oturduk. lacı pansiyonlarda hergün pata“ tes veet verildiğini, diğer gıda maddelerinin bulunması çok müş İzan olduğunu ,tereyağın talebeye İde vesika ile verildiğini, haftada | 125 gramdan fazla tereyağı veril. mediğini bir muharririmize söyle» miştir, rinden uzaklaştırılmaları hakkında olunmuş, resim dersleri müfre . dat programımda tadilât yapıl - ması kararlaşmıştır. Sanal okullari ve akşam kız sanat okullarını alâkadar eden meseleler hakkında müzakereler. de bulunulmuştur. Yüksek öğretim kimosyonu: Öğleden sonraki toplantısını Maarif Vekilinin huzurile yapmış ve ana dili ile terimler meselesi üzerindeki tetkiklerine devam et. miştir, Komisyon, mevcut neşri. yatm inkişafı hususunda alma - cak tedbirlere dair kararlar al . muş, talebe kosafeti ve yabancı dil meselelerini görüşmüştür. Neşriyat komisyonu: Komisyon öğleden evvelki top. lantısını Maarif Vekilinin huzu. rile yapmış ve okul kitaplarınm Maarif Vekilliği tarafmdan ba. silması ve yapılması hakkmda. ki talimatname üzerindeki müza, kerelerine devam ederek bu hu. susta mevcut prensipleri olduğu gibi kabul etmiş, müsabaka ile ökul kitapları hazırlatma ve bun. ları tetkik ettirme işleri hakkm. daki bazı tedbirler teklifine ka. rar vermiştir. Beden "Terbiyesi komisyonu: Okullardaki spor yurtları ta . imatnamesini tetkik etmiş ve ih. tiyaca uygun görerek aynen ka. bul etmiştir. Okullarda kullanı . lacak milli bayrak ve flâma tali. matnamesi üzerinde tetkiklere başlamıştır. Dilekler komisyonu: Bazı maarif müdürlüklerin - den, lise idarelerinden ve komis, yonlardan gelen raporlar üzerin . de tetkiklerde bulunmuş, bura. porları slâkadarlara göndermiş. tir. Bir Alman diplo-| Belediyenin matı şehrimizde! Almânya Hariciye Nezareti müşavirlerinden Rodolf Span Li. kus refikasiyle birlikte bu sabah semplon ekspres treniyle Avru. padan gelmiştir. Alman diplomatı, Sirkeci (o ga- rıridan doğruca Tokatliyan oteli. Öğrendiğimize göre, Alman hariciye nezaretinde mühim bir mevkii olan Rodolf Likus buraya gelirken Sofyaya da uğramış ora» da bir müddet kalarak bazı temas larda bulunmuştur. Memleketimize seyahatinin se. bebi, Ankaraya gidip gitmiyeceği henüz belli değildir. Alman müşaviri bugün şehri.! mizde bulunan Alman büyük el. çisi Von Papenle görüşecektir. eğin Kolunu makineye kaptırdı! İ bakarken yakalanmıştır. Fenerde İpekiş fabrikasında ça - şan Raşit oğlu Sedat, dün kolunu varidat fazlası Beş ayda 793 bin lirayı buldu Belediye muhasebe teşkilât beş aylık çalışması neticesinde 793.882 lira fazla varidat temin etmiştir. Bu şekilde toplanan para ile ye. ni bir belediye binası inşası hazır. Irklarma başlanmıştır . Bakırköylü bir falcı kadın Biray hapse mahküm oldu Polis, Bakırköyünde Peruz adin da bir kadını fala bakıp istikbalden baber verirken cürmümeşhut ha - linde yakalamıştır. Peruz Beşiktaştan gelerek Ba , kırköyünde kândisini sora sora bu - lan Saliha isminde bir kadına fal Asliyo dördüncü cezada yapılan taralında diğeri de Anadolu at sında iki çöp fırmı yapmak tasav- varundadır. Fırların her biri 500 faatine Panorama (bahçesinde bir müsamere verilecektir. * Vali Lütfi Kırdardan boşalan parti idare heyeti azalığına (kura | neticesinde avukat Faruk Dereli s6 çilmiştir. * Cam ve aynaların sırtta taşım malarına belediyece müsaade veril” miştir, ” * Vali Lütfi Kırdar dün ah paşa hastanesine gitmiş, inşa edil mekte olan mutfak ve binasını tetkik etmiştir. j * Belediye süt işi üzerindeki tet kiklerini bitirmiştir. Ekmek işi hariç memleketlerrden o bazı malf- mat istenmiştir. * Köroğlu gazetesi Vekiller beye ti kararile kapatılmıştır. * Köyleşle çalışmağı kabul eden muallimlere fazla kıdem ve sık da ikramiyeler verilmesi kararla riltmişter. * Şehrimizde bulunan gümrük inhisarlar vekili dün Paşabahçe İs pirto ve şişe fabrikalarını gezmiştir. | Poliste Vatan vapuru bir sandala çarptı Dün Haliçte bir deniz kazasıol , muştur. 4 Tütün amelesinden Salih, Musta“ fa, Ömer, Aziz, diğer bir Ömer, Ali, Hamdi, Alâettin ve Lütfi isim. do bulunan Vatan vapura ile karşi. Jaşmıştır. Vapur sandala çarpmış, fakat Vapurdan yük boşaltırken limanda gumandırada bağlı bu - lunan İtalyan bandıralı Kopoarma vapurunda dün iki kaza olmuştur. | Tahmil tahliya oameleelrinden Rıza oğlu Yusuf vapurdan yü elan bir mavunada çölişirken birdenbize muvazenes'ni bsybederek meva - nm anbarına düşmüş ve muhtelif | yerlerinden yaralanmıştır. “g 'Tahmil tahliye amelelerinden Ah met de gene aynı vapurdan eya gkarırken yazlolenu vinç sapamı - | na takılmış ve bir müddet sürükle . nerek yaralanmıştır. İki yaralı Be, yoğlu hastanesine kaldırılmıştır. Beygir çiftesiyle yaralandı Path Kırkçeşmede yüce Mah - müudun evinde oturan srabacı Arap Bedrinin sürücürü Hasan dün atla. rı timar edörken hayvanları huy . landırmış ve vücudunun muhtelif yerlerine yediği çiftelerle kanlar i çinde yere serilmiştir. Cerrahpaşa yihada bir madde olacaktır.| makineye kaptırmış, ağır sürette | duruşmnda bir ay hapse ve 19 lira | hastanesine kaldıran yaralmm va Eroin ticareti yapanlar için de şid" yaralenarak Cerrahpaşa hastanesi. | altmış kuruş para cezasma mah - giyeti ağırdır. detli cezalar tesbit edilecektir. ne kakurılmıştır. küm edilmiştir.