10 Kasım 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

10 Kasım 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

Matürk'ün | Türk | dençliğine m İtecavüz projesi yoktur Avam kamarasında boğazlar | İkiye Türk Cüm. “ne ilelebed. P İa faza ve müda- *tmektir. Mevcu- inin ve İstiklâli- , vezne temeli bu- j i Nu temel, senin | iyük hazinendir. İde dehi, seni | İn, Mazineet »n, mah. pe istiyecek, li ve harici bed- “arın (olacaktır. Fün, İstiklâl ve Auriyoti müdafa- am dü - ", vazifeye atıl- için, içinde bu- “üğun- vaziyetin &n ve şeraitini dü- Miyeceksin; * Bu ve şerait çok , Said bir mahi. tezahür edebi- ie ve Cüm- m kasdede- ze bütün ada emsali gö- miş bir galibi- ri zaptedilmiş, Bilen; tersanelerine Hi â,, “iş, bütün ordu- Meke her etin her köşe- fil işral edilmis » Bütün bu şe- deha elim veli vahim olmak ü-Ü memleketin da- » iktidara sa- ar gaflet ve © tevhid edebi- Millet, fakru İ R ç oluğun kud-İl | Yamarlarındaki K kana, mevcut veli a aradaniz * Japonlar Fransanın protesio. suna ehemmiyet vermeden Vei « Çeu adasını işgal etmişlerdir. * Alman - Amerikan cemiyeti rsisi Fritz Kukn'un davasına dün Nevyorkta başlanmıştır. o Kuhn kendisine emanet edilen parayı çal maktan suçludur. Müdafaa avukatı, Yahudi jür rin müekkili bakkında bit rar veremiyeceklerini bildirmişse de mahkeme bu noklai nazarı red. dederek jüri heyetini Amerikadaki teamnüle göre kurmuştur. * Sofyada 19 teşrinisanide dai- mi bir Alman sergisi açılacaktır. Sergide yeni Alman malzemesi tleş- hir edilecektir. * Çin Başvekili Dekter Sunfo Londraya gelmiştir. Sunfo, Sunyat Sen'in oğludur. Çinin Londra elçisi Ko-Tei-Çi ile birlikle Lord Heli « faksı giyârel etmiş ve orun müddet görüşmüştür. # İngilterede büyü Wr şöhreli şeflerinden George Lans- büry Müzvelle bir telsraf çekerek ba korkune harbi derhal dardur * ak için Belçika ve Holsuda hü » darları tarafından yapılan asi- teklif lehinde kudretli yar - rica etmiştir. Dış ticaret vaziyetimiz Eylülde 11 milyon liralık ihracat. yapıldı > İ Ankara 5: (AsA.) — Dış tic. Geniz” etrâfindâ” Verilen resmi rakamlara gört, eylül ayı içinde, memleketimize yapılan 5.393.687 liralık ithalâta mukabil 1i mil yon 219. 085 lira kıymetinde “ir racatta bulunulmuştur. İkincikânundan eylül ayi 80- nuna katlar olan 1939 yılının do. kur ayı zarfında (99.432.263 liralık itbalâta karşı 84.803.532 | Wralık ihracat yapılmıştır. 1935 yılının ayni aylar: için deki dış ticaretimiz ise şu İdi: İthalâr: 112.219.737, ihracat: 70.034.797. Üsküdar dün gece karanlıkta kaldı Dün gece Üsküdar (semtinde makineye ârız olan bir sakatlık yüzünden elektrikler sönmüş, Üs- küdar bütün gece karanlıkta kal, miştir. vaziyeti mevzuubahs oldu Londra, 9 (A.A.) — İşçi me- busu Price, Avam Kamarasında çok mühim bir sual sormuş ve demiştir ki: “ Molotolun nutlkunu bili yoruz. Şimli, Çemberlayn, Kara- deniz sahildarı olmıyan bir devlet Karadeniz statlikosunu tadile te. şebbüs etmedikçe, bizim bu statü koya müdahale arzusunda olma. dığımızı, öyle bir teşebbüs halin- de bile ancak Türkiyenin rızasile müdahale edeceğimizi, Sovyet hükümetine açıkça göstermek isterler mi? İ Müsteşar Butler, şu cevabı ver | miştir: “Boğazları alâkadar eden me- seleler Montrö mukavelesiyle hal - ledilmiştir. Yalnız şunu ilâve e. debilirim İngiltere hükümeti bhükümeti- | nin Kar bir tecavüz pro | jesi yoktur... Pp israr ederek şöyle de miştir: — Hükümet, Sovyet edebilecek Rusya sın eslişelerini izale müzakeresinde bu Sovyet hüküme. | bir anlaşma hunmak Üzere tile bir yakınlık tesis etmek iste- | mez mi?, Buna da ,Butler şu cevabı ver | miştir: — Zannederim Ki, az evvel verdiğim cevap, İngiltere hü. kümetinin noktai nazarını kâfi derecede izah etmektedir. Ankar mnahedesinin o is, 9 (A.A.) — Havas bil diriyor : Uç taraf Ankara muahedesi, | Almanlar gece baskınlarına başladılar ingiliz tayyareleri Almanya üzerinde bir keşif uçuşu daha yaptılar Paris, 10 — Almanlar evvelki gece karanlıktan istifade ederek muhtelif hücumlarda bulunmuş - lardır. Bütün o cephede, Moselle'den | Ren nehrine kadar, her zaman. | kinden daha kuvvetli ve daha mü | tearrız keşif kolları, Fransız mev | zilerine tecavüz etmişlerdir. Fran- | sız kıtaatı bu mevzilerin yardımı. na koştuklarındar, bu Laarruzun intaç ettiği çarpışmalar çok yid- detli olmuştur, Karanlık, otoma - tik silâh atışlarını güçleştirdiği i- çin mubaribler el bombalar: kul. lanmışlardır, Bilhassa Moselle ile Sarre arasındaki muharebeler şid- detli olmuştur. Alman faaliyeti mahsus dere . öde artmıştır. Fakat bundan u- | mum! bir notice çıkarmak imkânı henüz yoktur, Yalnız bu hücum larla Zigirid hattına yeni kıtalar gelmiş olması keyfiyeti biribirle - riyle alâkalı addolunabilir. Tayyarelerin faaliyeti Londra, 10 —— İngiliz hava ne. zarçti iki İngiliz keşif tayyvaresi- nin Şimul denizi üstünde üç Al. man tayyaresile harbe tutuştuk - larını bildirmektedir. Bir Alman tayyaresi düşmiş, ve oBatmıştır. Alman tayyarelerinden ikincisi de düşmüşse de batıp batmadığı hak kinda kat'i bir şey söyleneme mektedir, Diğer tarallan birkaç İngiliz tayyaresi Almanyanın şimali gar- bi mmtakas: üstünde keşif hare, kâli yapmışlar ve fotoğraflar al- mişlar, bu ramtakaları tesbit ct. nin Türkiye Büyük Millet Mec isi tarafından ittilakla tasvibi Parisde en büyük bir memnuni, vetle öğrenilmiştir. Büyük Mil let Meclisinin bu mesele için akd. ettiği celseye hakim olan bavs ve bilhassa Şükrü Saracoğlunun heyecan verici sözleri, Pariste iştirak halinde bulunan Üç milleti biribirine bağlıyana derin dostlu | ğun yeni birer bürhanı telâkki e- dilmektedir . Dürüstlük ve cesurluk yüksek vasıfları karşısında müttefik bir hürmet duyulan o Türkiyeye karşı, Fransada bir sempati ana. nesi mevcuttur, İlki memleketin menfaa» birliği ve Akdenizde sul hün İdamesini temin hususunda. ki kaygu beraberliği, bu an'aney yeni bir kuvvet vermektedir. mişlerdir. Tayyarelerden bir ta - | nesi müstesna diğerleri tamamen üslerine dönmüşlerdir. Yakalanan Fin vapuru Bir müddettir haber almamı yan bir Finlandiya vapuru pazar günü Almanlar tarafından yaka - lanmıştır. Bu vapurun Stettinde mevkuf tutulduğu zennediliyor, Almanyayı abloka İngiliz kaçak mücadelesi ser visi bir hafta zarfında 41 Hollar da, 35 İtalyan, 28 Norveç, 14 Yu. nan, 13 Danimarka, 11 Amerikan 10 İsveç ve 7 Finlsndiya vapuru ' durdurmuştur. Bu mldâst zarfında gerek yeni ve gerek övvelee tevkif edilen vapurlardan 102 vapur serbest bi rakılmıştır. Jtatürk ün ölmez vecizeleri Muharebe, daimi mücadele halinde bulunan gayri mer'i kuvvetlerin göze görünür bir sekil ve suret almasıdır. ... Dertli insanlar muhatabının derdini dinlemekten ziyade kendi cerihalarmı açmaktan zevk alırlar. ... Nihayetsiz bir hürriyet ka - bili tasavvur değildir, bakla * rın en.büyüğü olan hakkı ha * yat bile mutlak değildir. ... Düşmana merhamet aciz ve zaaftır? Bu, insaniyet göster - mek değil, insanlık hassasmın zevalini ilân etmektir. ... Varlığımızı, — istiklâlimizi kurtaran bütüm ef'al ve hare - kât, milletin müşterek fikrinin arzusunun, azminin yüksek te- celliyatından baska bir şey de- Hildir. Heyeti içtimaiyemizde, dev- letümizde hürriyet bipayandır. Ancak ohun hududu onu bipa- yan yapan esasm mahfuriye- tile kaim ve mahduttur, ... Büyük hâdiseler, fikirlerde büyük inkilâplar yapar. ..* Bu millet evlâtlarmını feda” kârlıkları, kahramanlıkları için vahidi kıyasi bulunamaz. .... Samimi dostlar sevdikleri ta- rafından bir işkenceye mah - kümdurlar, O işkence sevdikle- rinin dertlerini dinlemektir. ... Saygıızlığın ,tecavürün kü” güğü, büyüğü yoktur. ... Felâketler insanları, akılları başında milletleri daima azim- kâr, ceyyit hamlelere sevke" der. Herhangi bir muamele te - lâkkiye göre müsbet veya men- fi tesire maruz kalabilir, ar Hükümet millettir ve mil - let hükümettir. “> Samimiyetin Bsanı yoktur, samimiyet kabili izah değil - dir, o, gözlerden ve nasiyeler- den anlaşılabilir. ... Vazı sanur olan insanlar birtakım evsafı omümlateye malik olmak mecburiyetinde - d ..* İnsanlar tabiaten, frtraten beraber yaşarlar, Fakat bera- ber yaşıyan insanlar mutlaka idare edilmek ihtiyacındarır - lar. .. Cumhuriyet Sazileği ahlâki- yeye müstenit bir ideredir. Cumhuriyet fazilettir. mantığın, fevkinde bir kuvvet ve kudrete maliktir. Hissiyat deilen şey aklın, muhakemenin çok ... Esaslı ve kıymetli bir nok- tai azimet bulduktan sonra on- dan muazzam gayeye yürü * mek ve ona vâsıl olmak elbet- te müyesser olacaktır. six Genç fikirli demek, hakiki fikirli demektir. ... Hzyat mücadeleden ibaret - ... Her tri muvaffakivetin. 5 7 RR Milli Şefin Türk milletine | beyannamesi rine tevdi edilmişti r. Makikat- te yattığı yer, Türk milletinin onun için aşk ve iftiharla dolu olan kahraman ve vefalı göğ südür. Atatürk, tarihte uğradığımı? en zalim ve haksız ittiha: nünde meydana atılmış, Türk milletinin mâsum ve haklı ol duğunu iddia ve ilân etmişti İlk önce ehemmiyeti mamış olan gür se: ranmıyan bir kuvv bütün cihanın etmiştir. En büyük zaferi tan sonra da / yalnız Türk milletinin 5 rını, insaniyete ezeli hizmet lerini ve tarihe hâl ziyetlerini ispat etmekle ge çirmiştir. Milletimiz yi lüğlüne, kudretine, medeniyet İstidadına ve n keilef olduğu insaniyet lmaz itik u Türküm di iği zaman, kendi engi hunun, hiç sönmüiyen tle nit şuuruna mü en müteki niyetlerile mücehhez bir devlet haline get: nun başıca ka şün bütün valar danlarında yerleşmiş ölan iyetsi, halkçı, İ çı, devletçi o cumhuriyet bütün file Atatürk'ün aziz adı ve hatırası, büt miz samimi bağ ılık. devlet ve ali için kudret ve velâ- nin beli & letinin aziz Atatürk'e göst gi sevgi ve saygı, onun Atatürk gibi bir evlât ye rebilir bir bütün dünyay Atatürk'e tâzim ila ettiğimiz bu anda, za, kalbimden gelen duygularımı ifade etmeyi, denmesi lâzım bir borç saş dım vazifemizi halkımı* en krymetli ideali idi yada ölüm ihtiramı, insanlığın âsi için * verici bir müjde olarak selâmlârım. Bu sözlerim, ya- nlarile ve toprağımızda şövai- ye askerleri ve mümtaz şabsi- vetlerile yasımıza iştirak eden büyük milletlere, Türk mületiğ »dma şükranlarınm ifades: dir. “Lütfen sayfayı çevirir.