2 Aralık 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

2 Aralık 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

da Holandada bizdeki gibiymiş. Bir İngiliz gazetesinde bir resim ikmeş: Bir alay ahali, bir mafba - mın önüne toplanmışlar, gazeteyi bekliyorlarmıs, Holandada Maar - lem şehrindeki bir malbaanın önü- nü gösteren bu resmin a) 1“Mo. landada halk harp haberlerini he- yecanla bekliyor” diye yazmışlar. Maarlem'li bir Holandalı bunun üzerine, gazeteye yazdığı bir mek- tupta: “Bu, harp zamanma nit bir man- sara değilir, diyor, Onları gazete çıksın da birer tane alalım baka - im ne haber var diye bekliyor zan- netmeyin, Sulh zamanında da hep böyle matbaaların kapssına biri - kirler, Çönkü bizde halk garete a- İp okumaya alışık değildir...” Bunu okuyunca bizde de halkım, Avrupada en derin bir sulh ve sü- kün bile hâkimken, malbaaların ve- ya tütüncü dükkânlarmın önünde, camekânlara asılı gazeteleri oku » mak için nasl biriktikleri gö müzün önüne çeldi. Desenize. Ho- landada da bizdeki gibiymiş... VİRGÜL Neredeler? ? Bugün gazetelerde kimlerin isim leri geçtiği malüm: Hitler ve kumandanları, berlayn ve arkadaşları, Bir zamanlar is6 kimlerin isim- leri gazetelerin baş satırlarinı iş - gal ederdi. hatmlarsmız: Habeş Kralı, İspanyol Cumhürreisi, Fran- ko, Armavut Kralr vesaire. Simdi bunların ismi unutulmuş gibi, Bir vakitler o kadar günün adamı olan bu zatlar acaha şimdi neredeler? Haile Selâse bugün Tondrada aturmağı. “Kürtarmıyacak (kadar yrta. halli veya pek bali vakti ye - rinde olmıyan bir vasiyette, o ei- vârda küçük bir kasabada oturu - vor, Eski İspanyol Cumhurreisi Doktor. Azana geçen sene Fransada yukarı Savoyada bir kasabaya, kaynbiraderinin evi- ne yerleşmişti. Şimdi, kış diye, Xa- rısile beraber Cenovanm cenubun- da bir kasabaya gitmiş. General Franko ise yeni hükümetinin ba - şında, İtalyan ve Alman arkadaş- larına arada sırada sadece bir se- lâm Yyollıyarak, sessiz sadasız otu. ruyor. Kral Zog şimdiki ba'de Pa- riste, fakat vaziyet dolayizile ora- da yaşaması zorlaştığı için İstan- bula gelmiye karar vermiş, Hulâsa, onlar artık günün ada - mi olmak sıralarını savmuş bulu - nuyorlar ve herkes gibi sessiz bir hayat sürüyorlar, En büyük cephane fabrikası Meçhul bir yerde Eakiden: — Falanca şehir nerede? — Fransada (veya İngilterede) Çem - LER korımlılatı malümatınızın Halbuki şimdi Fransarım, İngilterenin en büvük gazetelerinde bile baz re - Bir caddeden bir alay asker veya kamyon cep - bane, top, tüfek geçiyor. Resmin altında da Fransada (veya İngil - terede) bir yerde" deniyor. Şehrin ismi yok mu? Tabii var, fakat söy- lemiyorlar, çünkü askeri sır. Düş- man 6 askerlerin, cepbanelerin hangi şehirden geçtiğini öğren. dereels 3 mesin, Avrupanm en büyük cephane fabrikası da “İngilterede bir yer- de” imiş. Bu haberi verez “Öyle bir yerde ki, di: ye sorsanız dokuzu muhakkak bu- lamaz!” Fakat, bu meçhul cephane fabri- kası yeni de yapılmış değil: 60 ae- nedenberi çalışıyormuş. Yalnız. u- | mumi harp sonuna erdikten son - ra orası otomobil şasi / fabrikası haline koymuşlar. Bugün tekrar iş lemeğe baş; ş ve gece gündüz cuma pazar çalışarak 27 rauhtelif tip üzerinden mermi yapıyormuğ. Hem de öyle mükemme! bir fabri » kaymış ki, 700 mermiden biri bile bozük çikmiyormuş, Bu mermileri yiyecek düşmana berede yapıldığını diği zaman verilecek en İyi süphesiz: “Üzümünü ye, bağını sorma” o- lacaktir... Hitler harp Olacak sanmıyormuş Almanyanın bu harhe İstemiye | istemiya sırf baştakilerin inadı yüzünden sürüklendiği malüm. Fu- ; kat Yaştakilerin başı, yani Hitlör bile, hatt Mârp İlân ettiği 1 ey 1d günl, “inğitere "ile Yrutiata, | kendisine karşı harp nracağını | zart etmiyormuş. Bunu o güne kadar Hitlerin mİ safiri bulunan bir Japon söylü - yor. Bir çök kimselerle o beraber Hitler tarafından Nürenberg kon - feransına çağırılari Fujivara ismin. deki bu Japon sanayicisi, vaziyeti tehlikeli görerek, İstekholme git- mek istemiş, Hitler: — Ne münasebet, demiş, Nere- de gideceksin? Neden gideceksin? Harp falan olacağı yok, Fakat ertesi gün Fransa ile İn- gilterenin harp açlığını gören Japon murahhası Japonya nasıl Almanyanın sadakatsizliğine hay.» ret ettiyse o da Hitlerin sözüne i- mandığına pişman olmuş... Sulh teklifi Kendiliğinden olmadı Belçika ile landı sulh tekli - fini kendiliklerinden m” yaptılar, yoksa Almanyanm tazyik! üzerine | mi? Bu sutli orta'a utan bir İngiliz | Madayaskara giden ilk at Madagaskara götürülmüş olan ilk at oradaki yerliler arasın- da büyük bir korku yaratmıştır. Yerliler bu ata İsmini takmışlardır. Bu onların lisanında mektir. O zamana kadar Dauphi: “Dione Beliche,. “şeytanların kralı” de- ismi verilen bu adanın zaptma ait yazı yazmış olan nadir müverrihlerden biri bu hayvanın ada halkını nasıl büyük bir bozguna uğrattığını şöyle anlatmıştır. “Kendi vatandaşlariyle yaptığı mücadelelerde meşhur olan ve Dauphin kalesi kumandanı bulunan Champmargon maiyetinden bi- rini ata bindirerek, kaleden dışarı salrsermiştir. Sayıları yedi, sekiz bini bulan Molgoşlar bu muhayyerakul hayvan; görür görmez büyük bir dehşet içinde kalmışlar araların. da öyle müthiş bir panik olmuştur ki şefleri bu hercümerç içerisin- de ölmüştür. Şeflerinin sadık bir nedimi onun ölümünü görünce o kadar müteessir olmuştur ki, kendisi de onun arkasımdan yaşamak istememiştir. Bunun için de alın kendisine yaklaşmasını. cesaretle belemiş. At ona yaklaşınca elindeki silâhiyle onu yaralamış. Hay- vandan akan kanı görünce onun ilâhi bir varlık olmadığını anla muş, hem hayvanı, hem de yere düşen süvarisini öldürmüştür. On yedinci asırda bile at zencileri ürküten bir hayvandı, Tıpkı eskiden İspanyol istilâs devrinde Peruluları korkuttuğu gibi, iğrermek iste - | cevap Sinama Yıldızlar yerlerini Mffisleri / mecımuüaaj yine kendisi şu cevabr veriyor: Belçika Kralı ateşli bir genç da- hi olsa, bir kral, komşu memleke- tir kraliçesi ur konusmak için gevenin saat 1" inde kalkıp da Sirf bir insani hereket olmak üzere ki- imetreleree yol gitmez. Elbette Belçika bu suit 'ek'ifini Alman- yenm bir tehdid! veya iazyikı üze- | rine yapi Argetoyunu — İstifa eden Ru- wen başvekili Conmanlin Arge ye kadar Romanya ismi pek duyulmuş Kralın saksi dos tu olan Argeloyanu, neska nun katlinden sonra netin Kendisi tab ve 68 yaşında" tema —-- Haftanın Ansiklopedisi bir zat değildi. başına geçti. debiyat dökterüdür. iyasetle “sağ cer yüllü olarak İanınmaşt Himmler — Münih suikasti üzerine ismi daha sık duyulan Heinrich Hismler Alman Gesta- s teşkilâtı) reisidir. rpie 4, son dır. po iğizli pe 39 yaşındadır. Umum ak hizmet el rli teşkilâlına seç- piyade va Hitlerin p sist Kyosfi Kallio — — Finlândiya cumhurrelsi bir çifiçi ailesinden dir ve memleketi Rusyanın ida resi alında iken çiliçi partisin- de istiklâl için çarpışmıştır. Bun dan iki buçuk sene evvel cum 65 yaşların” hurrelsi olmuştur, dadır. Muckenzie King — başvekili 64 yaşındadır. 20 se- nedenberi eral parti — ideri ve, bir iki aylık bir fasıla iatis» 12 senelik başvekil Kanada na edilirse, dir. SETRİ Ferensi Varuş geliyor | İstanbul mmtakası tarafından şehrimize davet edilen meşhur Ma- car takımı Ferensi Varuşun gelme» #i tahakkuk etmiştir. 30 ve 31 kü. İ munuevvelle 1 kânurusanide, Ar. kara muhteliti, İstanbul muhtelii ve Ankara - İstanbul birleşik rnuh- telitlerile karşılaşması hakkındaki düşünce, Belgrad muhtelitinin ayni tarihte Ankarayı ziysreli dolayısi, le yapılamıyadaktır. İstanbulda yapılcak üç maç için futbol ajanlığı yeni bir şekil bul, Kuştur. İlk maçı şimdiye kadar, muhteli- te girmemiş oyunculardan mürek- keb bir takım, #kinci maçı teşkilâ. ta yeni alman klüblerin takviyesi, le teşkil edilecek bir taktım, 1 kâ- i nunusanideki mai da doğrudan doğruya İstanbul muhteliti yapa - caktır. Ferensi Varuş takımr, 6, Tkâ. bunusanide do Ankarada iki maç yapacaktır. —— Yarınki hususi maçlar Yarın Taksim stadında dört klüb turnuvasına başlanacaktır. Birinci karşılaşmayı saat 12,30 da Fener. bahçe « Beyoğluspor, İkinci karşı aşmayı da Sant 2,30 da Beşiktaş, Galatasaray takımlar: yapacakları, dır, Holivut yık dızlarinım mik him bir kısmı telâş ve endişe içinde bulunu” yor. Rejisörle rin. 1939 da meydana çıkar” drkları yeni yıl dız mamzetleri şaşılacak dere ce dfarladır. Tabiatiyle bun lara yer ver mek icap etti” ğinden yıldız” 6k ömürlerini ikmal etmiş ve ya şöhret mev- kilerinde o pek sağlam (odura muıyanlar yerle” rini bu genç elemanlara kaptırmaktan kork maktadırlar, Holivutta kidemli sinemacılar, Amerika film tarihinde hiç bir zaman bu sene olduğu kadar bol miktarda yeni istidatlar ot taya çıkmadığını söylemektedir- ler. Geçenlerde ölen ve Ame rikarın en eski âmillerinden iri olan Carl Laemle ölümünden > az evvel şöyle diyordu: « Sessiz filmin en parlak 21 iairz senede on iki yeni sima bulunmasını biz rekor 8ö- yardık. Halbuki o 1939 sonkâ. nundan bu güne kadaren âşa ğı otuz kadar sinema artisti or- taya çıktı. Bunlardan beşi daha ilk Gilmleriyle “yıldız;, ünvanına hak kazandılar, ,, Çok kimse bu fevkalâde sine ma artisti rekoltesini bir tesadü fe hamletmektedir. Fakat Holi” vudun en büyük sincma şirketle” rinden birine yeni artist bulmağa memur teşkilâtm şefi elan Bil Grady bu fikirde değildir. Diyor ki: '— Bu fevkalâde bolluğun sebebi Amerikada 8s Dema artistliğinin çok para ka. zandırdığını gören ailelerin ço. cuklarını daha küçük yaştan iti baren “yıldız. yapmak üzere hazırlamalarıdır. Yaşları 16 ile 18 arasında bu lunan kızların stüdyoda yaptık - ları ilk tecrühelerde bulünsanız şaşarsınız, Hemen hemen hepsi vaktiyle tecrübeli ve çok daha yaşlı yıldızların maharetine sahip bulunuyar.,, Şimdi, 1939 da üzerlerine bik hassa nazarı dikkati celbeden yıldızı namzetlcrinin başlıcalarını sayalım: Evvelâ çevirdiği bir tek film le yıldızlık ünvanını kazanan on altı yaşında Nancy Kelly ve “ka. dınlar oteli,, filmiyle on yedi ya” şında yıldız olan Linda Darnel geliyor . Fakat daha gençler de var .... Linda Darnel, ve Suzanna Fösteri. Linda Ware ve Suzanna Foster. İkisi de on dört yaşındadırlar ve muganniye yıldız olarak daha birinci filmlerinde şöhret kazan. mışlardır. Bunlardan ilki meşhur Bing Crosby ile bir film çevirmiş” tit , Yeni şöhretlerin en genci on Baş, Diş, Nezle, Nevralji, Grip, Romatizma kırıklık ve bütün ağrılarınızı der! *! $ii keser. İcabında günde 3 kaşe alınabilir. HZR kaptırmaktan korkuyor|.i: Linda Ware, Nancy Kelley bir yaşındadır ve ismi Gloriadır. Bu kız Deanna Durbine rakip sayılıyor. ç Katil kim? İstanbul. bangalarından bi- risinin idare meclisi azasından «$.) bir sabah yatak odasın- da ölü olarak bulundu. (Ş.) yatakla yüzükoyu yatıyordu. Sırtında bir kama yarası vardı, Sol omuzunun altından başlayan bu yara, yukarıdan aşağıya, soldan sağa doğru seyreden derin ve geniş bir yara halindeydi, “Polis müfet, tişi. ve adliye memarları, bü- tün odayı baştan başa araş. tırdılar ve hiç bir iz bulama” dilar,, -Kuptcı “gece bangerin ©vine Kimsenin girmediğini te- min etti, Adli doktor cesedi muayene ederken müfettiş bir sual sordu: Bay doktor, ölünün ya. ralandıklan osonrr' vaziyetini değiştirmesine: imkân var midir? Doktor derhal: — Hayır, dedi, Ölüm çok ani olmuştur. Maktülün kı - yırdamış olmasi imkânsızdır. Polis müfettişi ölünün bü. susi hajatr “Üzerinde tâhki- kata koyüldü, Elde edilen geticeler gunlar oldu; Banger metresinden yeni ayrılmıştı, metresi bu ayrılığ- tan intikam almak için böyle bir hareket yapabilirdi. Ban, ka, büyük bir fabrikanm iflâ- sma S6bep olmuştu, Bu iflâs, ta ($.) nin büyük bir rolü vardı. Bu itibarla fabrikatö - rün katil olmasmada ihti. mal verilebilindi. Bundan baş. ka ($.) milarif oğlunu da ev- den koğmuş ve kerdinine bun. dan sonra beş para vermiye- ceğini söylemişti çocuğun da Umitsizlikle böyle bir işe clir. et etmesi akla yakm geli . yordu. Müfettiş bangerin eski met- resini, oğlunu ve ipek fabri, katörünü bir' salonda topladı, Ellerine birer kâğıt kalem ver- di, Ve: — Vak'a gecesi herede bu - lunduğunuzu yazımız, dedi: Üçü de yazmağa başlar baş. lamaz müfettiş: — Durunuz, dedi artık tah- kikata hacet kalmadı, Heriş anlaşıldı. Sonra ipek fabrikatörüne dö nerek : — Sizi ($.) katli olmak üze- re tevkif ediyorum, deği? Acaba müfettiş bunu nasi anlamıştı? Siz de düşününüz, - bakalım bulabilecek misiniz? Meselenin cevabı 11 İnci say- fadadır, Fransız tayyare fab , çalınan birinde. mi di bolduğu öğrenilmiştir bombardıman tayyar manda kabinesini > lükte göstermekle v€ eb'adında bulunmak Bu işin tahkikat dilen polis haliyesi ve işçileri isticvap eiliğ süpheleri yazıhsi Levin isminde biri laruyor, Maznunun riyat yapılıyor ve Kğ basının altında plân” katlarmış olarak saki Son derecede ince ola birkaç defa katandısın — Haydi, itiraf ete Maznun masumiyeti ısrar etmektedir: a Hayır. Plânı DE Bunu bana Dübua ; © verdi, Yarın gelip Ş Zıdın ne olduğunu - Dübua (ahrikat sıl çıkarmı türü urıyorlar?. — Dübua kâğıdı o ladıktan sonra cep kapağı arasına koyd” © ğntaki kat izlerine. Polis hafiyesi dü kaç saniye sonra: : — Yalan söylüyd Yalan söylediğin iy yetle meydandadır. Hafiye bunu nasıl (Cevabım gelecek gün On sütunda Eud8 “Amatör erkâr! bilmecesinin ” 24 Sonteşrin tarihli #5 bu sitununda e nin halli şudur: Eldeki kalaslar yok kilde gösterildiği gibi Suretile hendeği 8 dür. 52 veya 32 kağıtlık vi destesinden hint luhız ve arkadaşların? — İçinizden sepecc8 ye W bileceğim diye hi“ iddiaya girişiniz. b Bahsi kabul ettikleri “NE le hareket cüersinli e Masanın üstüne $0' ru ve yüzlerini li ğıdı yanyana koyunus” ie sağa doğru olmak şart daha alıp ötekilerin ge i nuz. Bu şekilde yedi ” gi Minizde hiç kâğıt şe dar kâğıtları üstüste #“” vam “ediniz, iğ Destedeki kağıtlar Pi iyfij Ü Kiniz kâğıdın masa sıradan hangisinde ai bahse giriştiğiniz ranaz. Onun söylüyecedi y ğer iki sıra arasında tile kâğılları tekrar bi” leyiniz. v İlk ameliyeyi yağıtla” dân sağa sıralamak zın, göslereceği seri” rın arasında bırak telemek 577“. "” inel * defa tekrarlayınız. Üçünkü ameliyeğe” tarı deste yaprınnı" rer birer masa sr p On birinci kâğıt srk tiğidir.