15 Aralık 1929 Tarihli Hayat Dergisi Sayfa 10

15 Aralık 1929 tarihli Hayat Dergisi Sayfa 10

yit edecektir. Daha fazlalaşması behemehal ziraat, ticaret ve sa- nayiin inkişafına bağlıdır. Ziraat ve sanayiin Ankara'da ne dereceye kadar inkişaf edebi- leceğini şimdiden tahmin etmek kabildir, ona göre bir hesap ya- pılacak olursa Ankara'nın nüfu- su 150,000 kadar olmak ihtimali neticesine varılır. O halde Ankara'yı şimdilik 150,000 nüfuslu bir şehir olmak üzere tanzim etmeliyiz. Bu esası elde olunca muhtelif sınıfları he- sap etmek ve ona göre mıntaka- lara ayırmak mes'elesi gelir. İŞ MERKEZİ. Ii — Her şehirde evvela bir (iş) merkezi olmak icap eder. Buna (Site) derler. Bu mıntaka şimendifer garı yanında, toplu müesseseleri muhtevi olmak üze- re bir ticaret ve iş merkezi teşkil eder. Ticarethaneler, avukat ya- zıhaneleri, bankalar, sigortalar, sanayi idarehaneleri, komisyon- cular, oteller, lokantalar, dük- kânlar hep bu kısımda bulunur. Ankara'da bu kısım şimendi- fer istasiyonu, Osmanlı Bankası, Hakimiyeti Milliye meydanı ve Anafartalar caddesine tesadüf eden mıntakalardır. ”Site,, de çalışanlar ikiye ay- rılır. Biri vaziyeti iktrsadiyeleri dolayısile işlerine yakın oturmak mecburiyetinde olanlar, diğeri de civarda bahçeli evler mmta- kalarında oturabilecek iktıdarda bulunanlar. Merkezde oturacakların evleri ve apartımanları mümkün merte- be kalabalık ve gürültüden uzak olmakla beraber ”Site,, etrafım- da dairen medar bırakılacak a- gaçlık ve yeşil boş sahaya yakın ve havadar olmalıdır. İşte bu sebepledir ki Ankara şehrinin sitesini teşkil eden bu saha etrafına yeşil ve boş bir park sahası bırakılmıştır. Bahçe- li evler sahası bu park sahasım- dan sonra başlar. 2 — Sanayi mıntakası ve ame- le evleri. Fabrikalar ve sanayle tahsis edilen kısımdır ki buda şehirden bir parça uzak ve koku ve dumanları şehire getirmemek için rüzgârlara göre vaziyeti en münasip bir mıntakadır. Bu kr sımda çalışanların ise ikamet gâhları gene bu kısma yakın oi- mak icap eder. Hayatı fabrikada geçen ame- lenin istirahat ve uyku zamanını eyi hava ve bol ziya içinde geçi- rebilmesi için amele mahallesi- nin bahçeli evler içinde bulun- ması ve amele uyan ol- hayatına içtimai müessesatı muhtevi ması icap eder. Bahusus amele- nin kısmı azamı bekâr olmak ha- sebile onlara göre odalar, ha- mamlar, lokantalar ve hatta a- mele gazinoları ve kıraat salon ları yapılmak lâzımdır. Sanayi mıntakası Ankara'da 1 şimendifer hattının öbür tarafın- da ve şimdiki hava gazi fabrika- sr civarında tesbit edildiği gibi HAYAT, 10. amele mahallesi de Akköprü ck varına yapııması tekarrür etmiş tir. 3 — Bu mıntakalardan maada bir de devlet daireleri ve memur ikametgâhları mıntakası ayrıl mıştır. Bu mıntaka Yenişehirde havuz başından Müdafaai Milli- ye binasına kadar olan sahadır ki bunun en mürtefi noktasına da Büyük Millet Meclisi inşa o: lunacaktır. O halde müstakbel Ankara'yı şöyle görebiliriz. 1 — Şehri şimalden ve şarktan garbe doğru kesen! iki büyük cadde ile Osmanlı Bankası önünden kaleye doğru çıkan ve gene sol taraftan hey kel meydanı, Anafartalar ve Sa: manpazarından Cebeci'ye ve ora: dan Yenişehir'e giden ve büyük cadde ile birleşen umumi sokak lar ile bunlar aralarını vasleden ikinci sokaklar. / 2 — Siteyi bir kuşak gibi iha: ta eden geniş ağaçlık park sa hası. ğ 3 — Şehrin şimali garbisine! doğru uzanan sanayi mahallesi; yani fabrikalar. 4 — Yenişehir'in bahçeli evi leri. iğ 5 — Devlet daireleri mur ikametgâhlarını muhtevi o lan devlet mahallesi. Bu itibarla şehrin ileride eni ziyade şeref bulacağı ve kıymet kespedecek kısımları şimdiderii şöylece tahmin edebiliriz. i — Osmanlı Bankası önün den Adliye Vekâletine kadar o? an merkez kısmı. 2 — Şimendifer gazi civarı. 3 — Devlet mahallesi civarı. Celal ESAT cenuba! ve mej a. am ai