21 Mart 1929 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

21 Mart 1929 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

MİLLİYETİN HARIÇTEN’ALDIĞI MEKT UBME TEIERAELAR âagilterede Varidat çok 2 Milyon 283 bin, — 816 lira fazla var Londra, 20 (A.A.) — Ha- zinenin vaziyeti hakkında mneşredilen İstatistikler 16 Martta 2.233.316 İngiliz lira- lık bir fazla göstermektedir. BİR DERECELİ İNTİHAP VE 20 FIRKALI MEMLEKET Bu memlekette okuma yazma bilmeyenlerin adedi yüzde biri geçmemektedir —- sesnre. — Prag 7 Mart1929(Miliyet) | tihap bir derecelidir. Hectiz oabir senelik bir maziye Bu günkü Reisicumhur Ma- malik olan genç Çekcs erakya | zarik Ünlversite profesörlerla- gumhuriyetinin 11 küsür milyon | den biri olup kaydı ıııyıı şar- nufusucu ) üç buçek milyonu | tile İntihap — edil: manlardan mürekkeptir. Daha | tabllde Rebsleumlurun ızı anasırı sinesinde toplayan | müddeti 6 senedir. /— Cumhuriyetin sanayli fevkalade Hükümet agrarcıların — elin- İnkişaf etmiştir. dedir. Müteaddit şeker, kumaş, de- Bir meb'usun delaletile ziya- ,, cam v.s, fabrikaları mem- | ret etilgimiz parlemento Rudol- Yeketin mühim birer servet men- | finum denen eski bir san'at —ait teşkil eder. Çekoslovakya | evinin tebdillle vücude - getiril- bir çok ihracatta bulunmakta- | miştir... dır. Erazinin fazla Inkısamı yü- Hali hazırdaki meclis relsi zünden memleket kâfi derece | Monsleur Utrzar, keza agrar hububat — yetiştiremediği — için | partisine mensuptur. ıya ve Sırbistandan hu- San'at dolu olan meclis bi- etmektedir. — Umumi harbi müteakıp teşek- eden ihülâl kabinesi bütün “büyük çiftlikleri , harptea evcikl kıymetleri üzerine küçük çiftçi- vazile nasında dinleyebildiğimiz. kısa bir müzakerenin mevzuu soğuk ve karlar münasebetile yapılan ufak bir istizahtan Ibaretti. Çekoslovakyanın bu günkü idare adamları çok kiymetli şahsiyetlerden mürekkeptir. adar millet- te son derece çalışkandır. Cumhurlyet idaresi Çekoslo- dağıtmıştır. Köylü yalnız kendi ihtiyacır bat getirtmiye mecbur ka- hiyor . Parazın kıymeti takriben Türk Coğrafi vaziyetleri ve fikri Istidatları ile Çekler büyük bir istiktâl sahibidirler. Okuyup, yazma bilmeyenlerlin adedi yüzde biri geçmiyen bu tesirler bıraktı. Çekler tuttukları yolda vürümesini bilen insanlar- dır. Çekoslovakya meclisinde 280 eb'us vardır. ve bunlar 20 yühtelif — fırkaya — mensuptur. İ Devrel latihabiye 6 senedir, in- M. Demir İZ aa Co ea —— Çin ile Fransa arasında Romanyada Ecnebilere — Şangay , 90 (A A.) — Havas imtiyaz Bükreşten istihbar ediyor: Sabık hariciye nazırı M.Duca, niyaber medlisini madenler Hakkındaki kanunu ecnebi sermayesinin Ro- manya petrol sanayline İştirakini temin maksadile tadil tasavvu- tanda — bulunmasını liberal fırka çereler Pariste bu mes'ele ile olan nazırler. encümeninin yapılaa muahede projesini a imkân bulunması için muval kar'edilmiştir. ee — Lahi divanı nizamnamesi KCcnevre, 20 (AAY — Ha | YEmas prosesto cumişir. ukşinaslar komltesi Lahi | Meksiko lsyanı etrafında Meksika, 20 OLA) Hükümer kıtaatı — ( Zaporlamergoyu ) istirdat etmiştir, Reisi-cumhur Portesgil asi- lerin reislerini kanun barlel ilân et anının esasi nizamname- ünin yeniden tetkikine mü- bulunan Fromageot- . raporunun — metnini | miştir. tespit etmiştir. geĞ İ ei Zehirli gaz yasak DĞ Mintekösı | Rertiü, 19 (AZAY — Harp 20 TK,A') — Yunan | esnasında zehirli gaz istima- ipin Selinik Himanında | 11 memnunlyetine alt Cenev- edilen Serbest | re protokolunu tasvip eden Relchstag hariciye encüme- ni bu protokolun — tahdidi teslihat konleransı ile Nisan Bu ayın 3( inde gelecek o- lan mali senenin — “ayetin- de bu fazlanın daha ziyade olacağı şüpbesizdir. Petrol flatları arttı Londra, 20 (ALA) — Pet- rol ve benzin fiatlarının san günlerde yükselmesinde mü essir olan sebepleri bildirme- leri hakkında İngiltere hükü- metl tarafından vuku bulan ta- lep üzerine alâkadar petrol ku- mpanyaları İngilterede flatla- rın diğer memleketlerdekin- den daha aşağı olduğunu, çünkü Rusyadan gelen ben- zinlerin İngilterede başka memleketler piyasasında ol- duğundan daha az bir. be- del mukabilinde satıldığını bildirmişlerdir. Mamafi ra- kip büyük şirketler arasın- vakyada kendini temamen gös- | dakl tarife mücadelesi geçen | ay nihayet bulmuş olduğun- dan diğer piyasalardaki (l- atlara avdet imkâni hasıl olmuştur. memleket halkı bende çok iyi | Hindistan nazırı çağrıldı Londra, 19 (A.A,) — Hin- distan nazırı Hint umumi valisini Hindistanın vaziye- ti hakkında görüşmek üzre haziranda İngiltereve davet Londra, 19 (A.A.) — Dail Mail | Stmlştir. Umuümi vali işler bu se- yahatin! icraya müsatt olma-| taplar sı şartile -bu daveti kabul — Kısmi iİntihabat Londra, 19 ÇAA) Eostta- vrelh kısmi intihabatı muâafaza- kârların bulmuştur. Rusya-Amaerika - İngiltere Berlin, 19 VAA Landradan bildiriliyor: Mancbhester — serbest mübadele konferansında —bir mutuk söyleyen sir Geörge Pafsh bilhassa Amerikan rekabeti dolayisiyle Rusyaya Karşı İngiltere —satalfından — şimdiye kadar takip edilmiş olan siyasetin tebdili Tehinde bulunmuştur. seksen Bertin, 19 ( AA ) — Münihden bildiriliyor; Alman bahri cemiyetleri- muvaffakiyeriyle hitam nihayetinde Romada toplana-| nin 1500 mümessili amizal Tirpiçin cak olan muhnik - gazların | 80 inci yıl dönümü — münasebetiyle gemnulyeti. konferansından mumaileşbir. Feldafinzde küln Olun Aynlştaya glll yaşı Ayniştaynin ÇBinst şenesi Almanyadla - büyük sirtle, tesit cdilmiştir . tasdik edileceğini gör- — Milliyotin tariht İelrikası 26 D TEMİRLE sükünla ve tam | — Bu cıvar memlekele < HÜ ile — müzakereye | kümdarları kuvvetliydiler Tatır arasında ü ü uzun müddet hüküm süren karışıklıklardan uzem müd- det istilade etmişlerdi. Bunlardan Hive, Urganç ve Aral denizi ta- raflarının Tlanı olan ve Harzemli Sufi denilen hükümdar, Mogol Hanına sadık kalmayı - taahhüt etmiş bulunuyordu Kehdisi aslen Celdir kabilesine mersieptu. Bu adam Temirta yalnız ma: zide oradan oraya — dolaşmakla ve Türkmen — aşiretlerile — geçen müharebe haş kalıyordu. Ürmü derya nehrinin ağzında bulunan Urganç şehri büyük bir ticaret merkeziydi. Şebrin kale duvarları yüksek olduğu kadar Suft hanın gürür ve iftiharı da aşağı değildi. Sufi, kıymetü hediyelerle Te- * nanm - verdiği anlşma m etriler. — Sufi ile Temir Ş arasında Bu kadar kişiyi emri altında ulundurmak, onları idare etmek iniz Temir gibi bir adamın Mleceği Dbir işti. Bu ancak ük bir aklü hükmet, eğitmek yen bir azmü iradet csr- Klaresi altındaki adamlar an tikdirle — bühsederler de lerlerdi ki : Temir —adöletle — hükmeder , kehavetle mükâfatlarıdırır. “Temire dosluk güstermek için ar hükümdarların göndereçeği gileri — nasıl nt hatırlamakla gu surlur Iılıı—w binler. — —mmae e ee a mire elçi gönderdi. Buna — Karşı €vi önünde hir fenar alayı yapmış- Temirin yodladığı hediyeler zen gindi. Temir, Sulinin güzelliği dillere destan kıiz. Hanzadeyi oğla Ci- hangir lvm Astedi. Bu teklif ve irde dostanc lmı inür sede TWY:FW: | Jati sutt Hiiliğzkdme | tabi. CYÜĞN b ler derecesine indirme gol Tei imtiyaz ve e etmeyi istiyordu. Sufi ona beabi yolladı. - Ben, diyordu, Har <(7 künü kılıcımla zaptetiim. Bu yat Riz kiliç kuvvetiple benden alınd böir, Temir bunün üzerine — ileri harekâta geçmek istediysede bir derviş —kendisini ikna etri, gidip soliyi Tatarlarla iyi geçin- mek hususunda ikna” edeceğini söyledi. Lükin bu elçi oraya gi- derkitmez hapsedildi. Temir de bundan sonra daha ziyade sabret- memiştir. Kumandanlarına emir verdi, harekâta geçilerek Hiye üzerine hücum edildi Sehrin kale duvar- Zapanyada Vazıyetkarışık Darülfünun talebesi ile müderrisler hapsedildi Handaye , 20 (ALA.)- İspan- yada — darülfünunun — nizaları artmıştır. Bir çok talebe lemü- derrisler hapse atılmıştır. Ecnebi gazetelerinin kanuni takibata uğratılması kararı gayri müsait | surette tefsir edilmektedir. Şehirler kongrası Seville, 20- (ALA.) — Bey- nelmilel şebirler kongrası açıl- mıştır. Bu mümasebetle söüyle- nen kırk ka; tuk - İngilizce ve Fransızcaya Çevrilmiştir. Ankara müzakeratı Son tekliflerimiz için Yunanlılâar ne düşünüyorlar ? Atinadan şehtimiz Rumca ga zetelerine bildirildiğine göre mu- allâk — meselelerin , çoptan halli için serdettiğimiz son — teklifler Atinada nikbinlik uyandırmıştır. fikrine göre | Yulmız Yunanlıların emlâki bir mani teşkil ediyormuş. Tevfik Rüştü B le M. Papa arasında cereyan eden müzakere mübadil bu — hususta itilâlla neticelenirse Cemal Hlüsnü B. ile M. Di; famenin teknik kısımlarını tespit için Ankaraya gideceklerdir. lllnıllıı-ıııln Karışıklık var Polis isyana teşebbüs edenleri tuttu Bombay, 20 (A.LA) — Po- lis fesat hadisesine mütcal- lık olarak 120 taharri emri almıştır. Polis yerli amele fırkası llderlerinden 3 kişiyi tevkif etmiş ve bir. çok ki- mandopulos. itilâl- ve vesli ; musa- dere eylemiştir. Şehrin her taralında büyük Ihtiyat ted- birleri alınmış ve'sevkulceyşi noktaların hepsı polis ve as- ker tarafından tutulmuştur. Bir takım silâhlı muhafızlar- da Iplik fabrikalarının met- halini tutmaktadır. Paonada da aynı süretle taharriyat yapılmış ve eski treydünüyonlar relsi müsel- lâh bir İsyan çıkarmağa te- şebbüs etmiş olmak töhme- tiyle tevkif olunmuştur, Polis Meerüt - badisesiyle alâ- kadar olarak 38 evde tahariyar yapmış ve amele firkası - İider. kerini tevkil ve bir yığın komü- niİst evraki müsadere “etmişrir. Orduda teşkilât — Tondra, 19 (AA) Dayti Mail in Dehli muhabiri Hint ordusunun maki- neleştirilmesi ameliyesinin usul dalresinde devam etmekte oldu. Kgunu bildiri: lart etrafındaki hendekler kürü- müşt. Temirin adamları mancı- nik kullanmaya Hizum görmiyerek buralara doldu, sonna — merdiven kurarak yukarıya tırmandılar. Vakanlivisin yazdığına göre tepeye ilk çıkan Şeşh AR olmuş- tur. Fakat arkadan gelen diğer dirm Papaslar kanunu Layik hükümet ptensiplerine riayet edilecek Paris, 19 (CAA) — Meb'usan meclisi kongregasyonlar hakkın- daki lâyihaların “müzakeresine başlemiştir. M. Böncour hariciye encümeninin sırf harici siyaset noktal nazarından mutalaa beyan ettiğini ve her — türlü obstrlksi- yon teşebbüsünden gerl durdu- gümü söylemiştir. Mazbata mu- harriri M. Hersud . kongregas- yonların Iyik kanuulara ve Fram- sanın âli hukukuna — müvafık olarak — gördüğü — hizmetleria tarihçesini, yapmıştır. Hatlp M. Herrlot da dahil olduğu halde bütün hariciye nazırlarının hi riçteki “misyonerleti iltizam ve müdafar cttiğini söylemiştir, Mazbata müuharriri - lâyıha- ların kabulünü rica ederek sö- züne nihayet vermiştir. Sosya- Hist meb'uslardan M. Frossard kongregasyonlara müteallik 1a- yıkaların Jayik kanunlar çerce- vesi haricine çıkmadığını teslim etmiştir. M. Poincare Ihlâl edilmeleri- ne asla müsaade etmiyeceği 1â- yik kamınların hepsini kabul olduğunu hatırlamış , milli bir ehemmiyeti haiz olan bu lâyi- haların hariciye mazareti tara- fından tanzim — edildiğini — ve bunlara ait mes'uliyeti tama- miyle deruhte eylediğini beyan etmiştir. Kömür istihsalâtı Paris, 20 (ALA, ) — Matin gazetesi Fransanın şimal hav- zalarınde her sene 40 milyon ton kömlr çıkarıldığını, harpten evelki İstihsal miktarının 27 milyon olduğunu yazıyor. 4 Mareşalın hastalığı Paris , 20 ÇA A ) — Mareşal Foch ua sihbi — vaziyedinde — bir değişiklik yoktur. Ciğerler eyileşmiş ise de kalbin yaziyeti balâ endişe | ALMANYADA Harp bütçesi arttı Berlin, 20 (ALA.) — Milit müdafaa bütçesi 483 milyon 472 bin 300 marka yüksel- r. Telsiz fotograf Berlin, 19 (ALA.) — Lond- ra İle Berlin arasında telsiz fotograf tecrübelerine muvaf- fakiyetle devam edilmektedir. İranda tütün inhisarı Londra, 19 (ALA.) — Tah- randan bildiriliyor: İran hü- kümeti tütün Inhisarı hak- kında meb'usan meclisine bir kanun llyıhıu yermiştir, Pilsudeki günü Berlin, 19 (A.LA.) — Var- şovadan bildiriliyor: Mareşal Pilsudskinin — vilâdetinin yıl dünümü adeta — mllli bir bayram şeklini almıştır. vrmmene A mann amime Zomeman kırdıralım?.. Sen de bencde mey- dana çıkıp kavgamızi — edelim, bitsin, Aramıza- başkaları girme - sin. Kazanan kazansın!.. Sufinin elçisi gerek Temir, ge rek Sufi arasında yapılması teklif edilen kılıç mübarezesi için bir de sdat tayin diyordu. Şehrin kapılarınban biri önünde de bir bir zabit onun bu muvaffakıye tini kukanarak kendisini yakala- yarak aşağı çekmiş, hendeğe yt- Varlamıştır . Bu adam çu süretle Şeyh Alinin işini bitirdikten sonra kalenin Bürewna çıkmış, Hivelileri n uzaklaştırarak — aşağıdan arkadağlarının çıkabil- etmiştir. le Hive de Temi- Bundan Urganç Burayı z tin eline ldu. sonra Sufinin şehri- üzerine zaptetmek için mancınık maya ihtiyaç vardı. Bürün vesaiti k çalışırken Temir, Suft tarafından gönderilen bir elçinin geldiğinden haberdar oldu. Sufi şöyle haber yollamıştı: — Neden ilde ürü gir lanarak şehri zaptetmeye mahal — gösteriyordu. Bu - teklifi duyar duymaz Temirin adamları hep birden itiraz ettiler. Bikicu- kun oğlu şöyle haykırdı: Ey Emirl. Harbetmek bizim borcumuzdür. Senin yerin tahlın- dir. Sen yaltız emret. Tahtından ayrılmak muvafık değildir. Temir adamlarından ber biri Saft ile olacak — mübareze de Emirin vekili olmak istiyordu. Bunun için kendisine yalvardı- lar, Lâkin Temir — bunlara Har- zem hükümdarının mübareze için yalnız kendini çağırdığı cevabınr rdi.Filhakika'Temir gelen elçiye TÜRK - BULGAR MİSAKI Bir Fransız gazetesi bu misakın Balkan tarihinde bir merhale teşkil ettigini yaziyol Pariş, 20 ÇA, A.) — Lavolonte gazötesi neşretigi bir makâlede Mustafa Kemal demokrasisinin Balkanlar muvazenesini kat'i olarak tarsinde oynayacagı role İşaret ederek diyorki: *Türkiye -Bulgar bttaraflık ve hakem misakı balkan tarihinde bir merhale teşkil eder. Bu misakı diger balkan devletlerile de akdolvaacak muahedeler takip ederse balkan yanar dağının nihayet sükünet bulmasımı mucip olataktır, . Fransız sefirinin hariciye vekilile uzunbir. mulakatı 20 ÇMillizer) — Fransız sefiri Kont Şambrun bugün vekili Tevfik Rüştü Beyi ü Ankara, hariciye bucu kosdal M. TROÇKI Rus gazetelerine cevap veriyor Ecnebi gazetelerden alınan para nereye sarfedilecek ? Hemen bütün dünya ga- zetecilerine beyanatta bulu- nan M. Troçkt dün akşam saat beşte (1501) numaralı bir taksi ile şehirde bir ge- zinti yapmıştır. M. Troçki otelden çıkarken bir beyaz mendil ile yüzünü kapamıştı yanında siyah bir lutr man- to giyen zevcesi ve çocugu bulunmuyordu. M. Troçki son günlerde Rusya da hakkında yapılan neşriyatı taklp etmektedir. Pravada gazetesinde komü- nist-partisi razasından M.Ye- roslovski yazdığı bir maka- lede M. Troçkiyi Burjuvala- rın Altınlarını almakla ken- disini telvis ettigini yazmış- tır. “M. Troçki oğlu tasile mmw aef ut vmtn.- şunları söylemiştir. * Babam — makalelerinin ücretlerinden maddi mente- at beklememektedir. Bu para- larla Leninin mühim bazı yazıları ve komünlist Parti- sinin tarihe alt vesalkı neşr- edilecektir. Hilâliahmer İstanbul merkezinden: Hilâliahmer Istanbul Vilâyet merkezi senelik kongrasını Martın 22 inci Cuma günü —saat 2 de “Darülfünun konferans — salonunda kdedecektir. Teşrif buyuracak azayı muhteremenin aldat makbuz anı hamil bulnmaları mercudur Karacabey harası müdürlü- ğgünden: Hara için 20000 kilo buğday ile ellişer Bin kilodar 1350000 kilo — yul bul, Adana orman baş müdüriyetlerine hlisiye müdüriyetinden: Mülakat bir Mersin - vilâyecdinin Tarsus kazası Hın kadıncak ormanından senede 2000 metro mikip gayı mamul katran 4540 çam 10f göknar eşcarı kat ve imal edilmek şantile 90 şene müd: detle 3 - 3 - 920 tarihinden itibaren 1-4-29 pazartesi günü Mersin orman dairesinde müteşekkit ihale kömis- yonunca jera edilmek Üüzre kapalı zarf usülile müzayedeye çıkarılmıştır Bedeli mühammenesi — çamın GL1 katranın 750 göknarın 500 kurustur. Şeraiti anlamak isteyenlerin ankarada orman müdüriyeti umumiyesine İstân- Mersinde Orman idaresine müracaat eylemeleri ilân olunur . Karadeniz bogazı ta- İdaremizin — Kavak — ambarında mevcut bulunan mühtelifüldins 106 kalem hurda vç köhne alât ve edevat ile eşyayı ferrikanın pazarlık su- retile mahâllinde furuhtu mnkurer bulunduğundan talip olanların Calata- da Rihtim caddesinde ki |dın—mııı Mmüracaat ederek eşyanın cins ve ne- vilerini müş'tir. listesini gördükten sonca 24 Mart 990 tarihinde Kavak ambarındaki satış komisyonuna mü- ııu aııglen. KLRALIK SAYFİYE İSTENİYOR Derhal kiralanmak üzre Boğaz İiçinin Balta ilmanı, Emirgân, Boyacıköy, Kireç - burnu ve Kefeliköy tarafla - rında dört beş odalı ufak bir sayfiye aranıyor. Milliyet ga- zetesinde Nall beye muracaat olunmalıdır. ayrı ayrı kapalıszarf usülile münakasaya vazedilmiş ve 23-3-929 Cumartral) günü saat ongdörtte ihalesi takarrr ctmiş olduğundan Şerald anlamak iste-t yenlerin her gün ve talip olanların da ihale günü yüzde yedi buçük nisbe- 'Temire tabi olan bi Efendimize itaat etmek- iyi bir şeydir. Bunun aksini söyleyen yalan söylemiş olur. Bir kısım Mogol - asilzadeleri de - Temire karşı mukavemet göstermenin biç bir şeye — yara- miyacağını — görerek — kendisine iltihak ettler. - Bunların Arasinda Mogol — kumandanı — 3ikicukun oğlu Bayan da vardi. Bayan vak- tile babasıtı esir eden, ona ha- yatını bağışlayan aaamın — şimdi Emir olduğunu görüyordu. Bun- dan Daşka Kitay — Behadir- de ilühak etmişti. Bu adam sırtna deriden dir. gömlek giyet, omu- zularında da bir at yelesi taşırdı. kendisi çok haşin bir adamdı. Ayni tabiaatta olün Şeyh Ali ile bu adam arkadaş olmuştu. TEÜK edilen Saat şehrin kapusu önündöye yalnız olarak hazır buluna söyledi. Herkes endkçeli bir Nldth VVES Nihavet mu Kit Temir kılıcını beline taktı, başına altın işlenmiş miğferini geçirdi, sırtına zirhini geçirdi. Kıvgıyı giuııek:en dııydııgıı se- tinde pey akçelerile beraber Hırsya müracastları. çok hü: kümdarlar vardı. Yeni tabi olan- lara. daha ceskiden Temirin hiz- metine girmiş olan Tatarlar şöyle ülyorlardı. | dört nala sürerek uzaklaştı.Man- ! ı Temir atımı sürerken, Seyfed. din isminde ihtiyar bir adam, zabitlerin arasından çıkarak ile- viledi, Emirin beygirini tutarak diz. çöktü. Seyfeddin, “Temirin aelâde bir adam gibi gidip dö- Rüşemiyeceğini haykırarak söy- lüyorda. Emir buna cevap. ver- medi. Kılıcını çekti, bü. fazla gay- retkeş adama çevirerek — keskin olmayan — taraliyle ona vurdu. Seyfeddin, bit az evel tutmuş olduğu beygirin yolarını bıraktı, bir yeri yaralanmasın diye geri çekildi. Bundan sonra — Temir — atımı cınıkların. fırlattığı - taşların ara- sından ve merakla kendisine bakan eskerlerin arasından geçe- rek Urganç şehrinin kapusuna kadar geldi. Orada bulunan Hil- volilere seslendi: — Efendiniz. Yusuf Sufiye gidip. söyleyiniz. İşte ben gel- dim. Onu bekliyorum. ğ Temir döğüşmeyi çok seven — bir adamdı. Çılgınlık d