25 Mayıs 1929 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

25 Mayıs 1929 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

NİLLİYET..İN ŞEHİRVE MEMLEKET HABERLERİ! OYA İTE; iŞ İturalı alan kçinin suratı Sl parçalandı? N Kere Taksimde Beytid- S1 Sokağında iki kişinin kapusu © karıştırdığını Mahalle bekçisi Ahmet mlâri yakalamak için İNE gitmiş, lâkin bü es- lardan biri Ahmet ağanın bir ustura indirerek mü- İG yaralamıştır. Yapılan Metiecsinde mütecavizber- İN bundan bir kaç gün evel hapisanesinden tahliye Mahkamlardan Zafran- hat olduğu anlaşılarak hiştir. Arkadaşı da a- tadır. Bekçi Ahmet ağa ye yatırılmıştır. öm il a İoförün marifeti Hamidin idaresindeki 2- Kp Bumaralı otomebii dün iyüinde rıhtım cad- Zeçerken Osman oğlu Ki, #minde birime çarparak Şoför yakalanmış İM akaseye! yatırılmıştır. a kinda takibat yapıl vE oğlu Koçonun isim i u İçin saat bir bu. diyar ve gramofon ça- ti ettiğinden hakkın- başlanmıştır. —— “ altından gelen köprü altından taran yokmu? bo- | UM... diye sesler gelmiş. inden geçen halk baberdar etmişler- ellere rağmen amıştır. evrakı nakliye ada bir şebekenin MİLLİYET CUMARTEŞİ 25 MAYIS Emanette Temizlik Yangın yerleri ve mecralar temizleniyor Şehremaneti Istanbulda umu- mi bir temizlik yapmağa karar vermiştir. Bu temizlikte yangın yerleri ve lağımilar temizlene- cektir. — Otomobil fiatları Taksilerin. ilk açılış fintdleri 20 | çıkacağı ümit şer kuruş tenzil edileti bir hayli zaman olduğu halde henüz oto mobiller tenzildir gösteren taksi kullanmağa başlamamışlardır. Şeh remaneti 1 hazirandan itibaren ilk açılışlarında büyüklerde 30 kuruş , küçüklerde 20 kurüş gösteren — taksi kullanmağan otömobilerin sahiplerinin şiddetle tecziyesini değiştirmemekte israr edenlerin ellerinden ehliyet- namelerinin alınmasını seyrüsefer merkezine tebliğ etmiştir. — Kazalara karşı Büyükdere - Maslak gibi şehle haricindeki yollarda vukua gelen kuzulara mani olmak için oto- mobillere birer kontrol aleti ko- narak sür'atlarinin kontrol edilme- sini ve kaza esnasında süratli! giteği! anlaşılan soförlerin şiddetle teziye olunmasını teklifeden seyrüsefer idaresinin raporu Emanet hey'eti İenniyesince tetkik edilmektedir. Hey'eti Tenniyece tasvip edildiği takdirde bütün otomobiller bü aleti bulundurmak mecburiyetinde twrulacaklardı Müteferrik H. i farkol konyrası Şarka ait tetkikat yapılacak., Memlekette Tela hâkimi İhsan Ziya beyi öldürenler aranıyor Urla Hâkimi İhsan Ziya beyin katili hakkındaki tahkikat hitam bulmuştur. Faillerin y nda meydana ilmektedir. İşten el çektirildi Şile ve € orman , yangın- larında me memuru İle alât muhafaza me- muruna işten e! çektirilmiştir. görülen b Bursada mimari konferans Bursa 23 (Milliyet) — Türk Ocağında profesör Mehmet bey tarafından Türk m'ati mimm- rı ve inkişalı hakkında bir kon- ferans verllerek bu zum alt olan Türk asar projeksiyonla gösterildi ve çok alkışlandı. ———— Pamuk istasyonu yapıl, Manlsanln o Çoban İsk ve Hacı Halil köyleri arasında bir pamuk istasyonu tesisine karar verilerek İstasyon mahalli de tespit olunmuştur. (Yakında in- Tarla faresile mücadele Manisada 5000 dönümlük bir sahu dahilinde tarla faresi görülerek derhmi o mücâdeleye başlanmıştır, Konyada idman bayramı nasıl geçi? Konya, (Milliyet Konyanın çayır rettin ve Sabit Pş. Hiz. Terile Va İlmiz İzzet R. ve bir çok memür, muallimlerin hazır bulu büyük bir merasimle İdman bayramı mevkünde Fah- İ mış büyük simalarının hayada- Maarifte Muallimler Birlik bu sene yeniden faaliyete| geçiyor Muallimler birliği iki seneyi mütecaviz bir zamandan beri filen kapalı kalmıştı. Yeniden * bulan birliğin yeni hey'eti si muntazam içtimalar yaparak muallim ve talebelere nahi olabilecek şeyler hazırlamaktadır. Birlik hey'eti idaresi irlan ordusunun tarihçe meçhul kal- rını ve bazı mesailerini tetkik ederek bildirmığe karar vermiş- lr. Bunun için konferanslar ve» rilecek ve muallim mecmuasın- dan istifade edilecektir. ları uzun uzadıya büyük (simaların © başlıcaları Ziya Kökalp, Salih Zeki ve şark- taki isyanda şehit olan Zeki ehemmiyet verecek ve mualilmlerimize re. hber olacak cecrleri tercilme edecektir. —— Muallim Hanım Efendi Öteden beri mekteplerin hi mim muallimlerine muallim hı ım denilmekte İdi, Maarif ve- Aleti bir kararla şimdiden ra muallim hanım efendi denli- mesini bildirmiştir. 1929 Istanbul nasıl eğleniyor? Bayramı biz de böyle geçirdik Matbuat gezintisine ait intibalar Herkes birbirini aramakla meşguldu: (Na) yı gördün mü? (Sı) nereye kayboldu kuzum... Şu bayramlar ne büyük yor- gunluktur. En kabadayısı dört günden fazla sürmez. Fakat yor gunlukları aylarca devam eder. bir telâş: — Önümüz bayram! der de bir daha demeyiz. Biraz dünya- lığı olanlar, kesenin ağzımı çö- zerler: — Şu lâzim, bu lâzım.— Ço- 'cuğa patik, annesine manto, bü- yük annesine çorap, ihti birer birer sayılıp ken terzi geldi idi, gitti idi me- İmtihanlar başlıyor ilk ve mekteplerde ve nda lmtihanlara Imtihanlardan evet bü mek- teplerde sıkı bir teftiş takip edilecektir. Ti Bu sene tütün az, selesi. Evin içi Mahmut paşa ser gilerine döner. Şurada bir ku- maş yığını, ötede bir makas şi- kırtısı, beride bir makine gürül tüsü. Haddinizse ağzımızı açıp bir şey söyleyiniz. Cevabı ağzı-! niza tıkıverirler: — Ne yapalım bayram bu!. . Vakta doğru, bayram ama kazanç ne ise yine o... Masraf ise habire kabarır durur. Siz o- lun da işin içinden cıkın baka- lum. Çat kapı: — Kim o? vi Kim olacak, mahalle bek- Çinin, Mübarek bayramınızı tebrike seferini yapmış, ikinci kâfileyi almak için iskeleye dönüyordu. Arkadaşlardan biri dikkat et- miş: Hırdı. .. mış! İnün bütün yaranı içerde, raz sonra biz de aralarında idik. Bu esnada her kes birbirini ara makla meşguldu; zum... vapurun içinde öteye beriye ko- şuşanlar tanıştıkları bir simaya rında mehtaba karşı şöyle bir deniz tenezzühü yapmışlardı.İnı bulmamıştı. Kara haberler Doğrusu az eğlenilmedi hani... Her nasılsa bizde aralarında bu Daha bir ay evelinden her keste| lunduk. Gazeteci ve umumiyet- le yazıcı esnafının eğlenceye tah sis edebilecekleri zaman pek az- dır. Hele böyle hep bir arada bulunabilmek tesadüfün nadir bir lütfudur. Heybeliada vapuru, gündüz Oooo... dehşet!, .. diye ba- — Ne var? Vapuru gösterdi: — Alay bayrakları ile donan- — Tabii dedik, alay köşkü- — (Na) ye gördün mü? İ — (Sn) nereye kayboldu, ku- Ellerinde nevale paketleri ile Fakat, neş'eler halâ kıvamı üst üste yağıyordu: — Bira bitti! — çatal kalmadı!... — Bardakların hepsi müşte- rilerde. Çaresiz bekledik. Vapur, A- daya yanaşınca bira tedaril lecekmiş. Dişarda büfenin de viskiye fazlaca rağbet eden bir arkadaş kulağıma eğiliyor: — Ortadaki kargaşılığı görü- yorsun ya.... Canmm sıkıntısı- nı defetmek istiyorsan iki tane de senat!... Tavsiyesi veçhile bir... kaç tane de biz attık. Vapurda bu arada küt diye iskeleye yanaştı. Viski sayesinde keyfi yerine ge- len bir zat soruyor: — Yahu. 7. biz mi iskeleye ya naştık, yoksa iskelemi bize ya- naştı? Hele neyse biralar geldi. kat bu defa da bize sefer görün- dü: — Çıkarmıyız, çikarız!... Ada iskelesi önündeki gazino- larda bizim ellerimizde — yeşil yapriklı dallarla güle eğlene çıkışımızı seyrediyorlar. Nızam Ker caddesindeki köşklerin pencere- İmal ettiği işidildi- leri açılıyor, ve biz, mehtabın ö- mizde alâ rlara fakat iyidir gelmiş! .. Onu savdınız savma dınız arkasından bir «çat çatı | ve kız muallim, kız orta tepleri öğleden evvel yemeklerini Ukranyada Harkof rasgeldikçe hemen kucaklaşıyor 2 haziranda toplanacak : bulunmaları bildi- * Vekil gidiyor Şehrimizde geçiren İN Makami East Bey vdet edecek- ği eilesir maçı b Milliyet ) — Ba- Mile Bursa san'at- EN pek hararetli oldu. ' a esirliler sıfıra N Tile galip geldiler. LK 1 ale eden Maia muzadı m kadınların şt ni an Başlıca ecza ve #triyat ait tetkikat,, kongrasına Darül- r. Neşet Ömer, reisi Fuat ve Güzel san'atlar birliği Edebiyat şubesi kâtibi o umumisi Peyami Safa ve musiki şubesi reisi Me sut Cemil beyler davet edil. mişlerdir. Maarif vekâletinin, bu hususta lizım gelen teshilâtı anlaşılmıştır. —— Kimsesiz çocuklar için Şehremaneti soliya medresesinde vöcude tirilecek olan çocuklar — yurdunda bitmek üzredir. Yapılma elektrik tesisatı ikm Ahlaki ve fenni ezler hazırlanmakta biter bitmez yurt açılacaktır. gösterecel tarafından Aya kimsesiz. çalı hazı yerleri de olup — bunlarda Üsküdar lisesinde veda Dün Üsküder erkek İisesinde rafından bir si verilmiştir. son sım? talebe; veda müsame: —— T. Ocağında konser on beş buçukta in bir konser veril Dün saat Türk ocağn miştir. —— Avanduk zadelerin vaziyeti sene hi za Geçen 2e düşen * Avunduk manifatura tcarethanesi ile #lacaklıları ara sındaki müzakerest itilafia netice lenmiştir. Bu hususta hazırlanan konkordato 27 Mayıs pazartesi günü şalâkadarlar tarafından im- Aazlanacaktır. —— Cenap Bey bir lügat hazırlayor Avrupadan avdet eden Cenap Şehabeddin Bey ik bir Türk Tügati hazırlamaki Bu lügatin tertibine bida- yette merhum Süleyman Nazifte İştirak etmişti, , Cenap B: bazı hususlarda. ler, orada yimişlerdir, Erkek rmuâllim mektebi öğleden sonra saat ikide 225 gişilik muuzzam bir kitle ve hepsi de kısa kollu (KL) armalı beyaz fanilâlar siyah İdcivertpanta- lonlar giyinmiş eaketler! kollarında olduğu halde pek çok alkışlanan muntazam bir yürüyüşle | geldi. Jimnastik © talimleri saat üçte başlamıştır. İptida Kız muallim mektebi, önde Kız orta mekebi arkada olduğu balle Melek hanımın u mumi kumandası altında sahaya girdiler, Muvaffakiyetli bir turdan sonra pek çok alkışlanan bir da- gılış hareketi vaptıler İkine Nk orj . Erkek halinde larla sahaya girdi bir 4 kıta arkarin dee önde hise, şekilde muallim kuvvetli ve metin adim- Bir. yürüyüş, muntazam dağılıştan sonra Lise bedeni terbiye seri Si reyva umü ku hareketlere baş Rilat beyin mandası altında uni ladılar Erkek muallim o mektebinin şenlikten sonra yaptığı güzel bir askeri yürüyüş — herkesin nazan dikkacıni celbetmişür. Hele kız muallim mektebi izcileri taralın- dan yapılan “muvaffakıyetli bir tur pek çok alkış, ve taktirlerle karşılandı. Bu esnade » Fahrettin Pş Hiz erinin arzulurı üzerine yürüyüş ve hareketlerin bir filimi mü alındı . Vali İzzet bey tarafından bü- tün mektepler gezilerek ayri ayrı tebrik edildi Hülâsa İdman bay- rami bu sene geçen senekine nazara mukayese kabul etmiye- cek kadar güzel ve muntazam olmuştur. Geçen sene merasime Lise, Muallim omektebinden 100 kişi iştirak ettiği halde bu sene Liseden 225, Erkek muailimden 104 ö ğ sar umum müdürü Ankaradan - avdet "Tütün. in Behçet Bey, etmiştir. Aldığımız maldmata göre, Bü- yük millet meclisine * verilmiş olan ivhisarlar kanunu ile yeni kaçakcılık temdidi “müddet kanunlarının. bugünlerde meclis- ter çıkması muhtemeldir. . Yeni kaçakcılık - kanunu, inhisar me- murlarına taharri hakkı vermekte ve kaçakcılığı mani. olacak cezal hükümleri muhtevi bulunmaktadır. İnhisar idaresi Türkiye sahillerinde tütün kaçakçılığının önüne geç. geleri takibat için yakında 12 motör mübayaa edecektir. Yeni bütçebe varıdatı safiye (24) milyon liradır. Tütün ve mek üzre lâzım tahdit tetkik seneye | muntakalarını meselesi çok o muhtact görüldüğünden kalmiştar. Karton yarın münakasa yağmurların tütün çok iyi olduğu anlaşılmıştır. tütün az Olmakla beraber cinsleri iyi ve İhracatı hararetlidir. Ke ketle- rin aleyhimizde yaptıkları. pro- pagandalar yavaş yavaş ecnebi memleketlerde kendi zararlarına olarak t tütünlerine rağber arımıştır. Ti inhisar idaresi Avtupada reklam işleri yapılmasına ehemmiyet ve- recektir. Bu sene beyiye teşki- Hu takviye olunacaktır. Şirketin yeni vapuru Şirketi Mayriyenin yeni aldığı 74 numaralı Altın Kum vapuru Hallce girmiştir. —— Karadenizde sis Samsunla Hopa arasında ke- sil bir sis yüzünden vapurların seferleri Intizamını kaybetmiştir. —— gelecek fabrikası — inşasi için açılacaktır. Son #eriyatı için Bu sere şu Mem İ görmediğiniz ne kadar daha: Davulcu... Kaprda da- vulunu gümbürdetip duruyor. Bahşişi almayınca gidecek gibi de görünmüyor. Hiç olmazsa o- na da iki yirmi beşlik toka etme- li. Fakat iş bu kadarla kalsa ne iyi. Üstünüzü giyinirken ha- ber verirler: — Müvezzi geldi Ve akebinde elinize bir kart tutuştururlar: Kenarında bir) güvercin resmi ve güvercinin ağ zmda mini mini bir zarf: Yeni harflerle «İdi Saidi Edhanızı tebrik ederim!» İnce bir buluş: «Bütün sene mektublarnızı si- ze kuşun kanadile getirdim» de- mek istiyor. Sanırım ki Tirayr çok görmediniz. Fakat dedim ya, daha bitmedi; — Çöyçü.... — Bakkalm çırağı. . .. — Sucu... — Ekmekçi.... Ve sonra mahallede yüzlerini konu komşu varsa irili ufaklı çocuk- ları ile ikişer üçer düşmeğe baş- larlar. Dünyada bu bayram zi- yaretleri kadar can. sıkan ne vardır acaba? Ziyaret edeni de ziyaret edileni de üzen bu adeti kaldırmak kolay değil. Kendili- Binden kalkmasına dua etmek-| ten başka çarede yok. Bence bayram, mev'ut istirahat gün- leridir. İstirahat ve biraz da eğ- lence günleri, Fakat siz olunda gelen gidenden fırsat bulun da istirahat edin, yahut söz verdi.| giniz bir yere vaktinde yetişin bakalım. Hasılı bayram bu se nede evelkiler gibi ziyaretler ve mütekabil ziyaretler arasında geçti, gitti. «Yeşil ay» lilar kızacak ama zarar yok, bayram, bir çoğumu- zu içki masası başında buldu. Hemen herkes birbirine şu su- ali soruyordu: — Nerde içeceğiz? Bu, bizde «nerde eğlenece-| giz?» manasma gelir. Eevet ner a Avrupaya gidecekler Ziraat bankasıma ikinci de- de içeceğiz. .. Yâni nerde öğle. neceğiz kişi ile sarmaş dolaş Sarmaş dolaş olmak kolay ama yer bulmak güç. .. . Galiba bende böyle bir kaç oldum. Davetlileri ağırlamak vazife- nümüze serdiği yeşil gölgeli yol dan geçerken, sarışın başlı Ada kızları ile karşılaşıyoruz. Kara Davut müellifi en ön- de, kâfileye rehberlik ediyor. Arkada yeni neslin en kuvvetli şairi Nazım Hikmet, «Batıyor kayık, bili öz umumi bey. — Ne bekliyorsun dedi hadi İ yukarıya çıkalım! Koca kama- İra, heşimizi alır. — Hayallah razı olsun sen- den. Kamaradakiler arasında ilk gözüme ilişen «Milliyet» in! sevimli muhasebecisi oldu: . dedim, artık endişe Kasa yanımızda sini üzerine alanlardan bir ta- nesine yalvardık: — Ne okursa senden olur, bi- ze bir masa bulsaydın! — Azizim, masayı bulsam ev velâ ben çökeceğim. Hakkı da var. Vapurda servis ve büfe iş- leri karmakarışık, Vuran tutanı iyor. Osırada biri kolum Baktım bizim kâtibi n çekti: mektir. —— Mevhum gazetelerin sahipleri Polis müdüriyeti ikinci şubesi bazı mevhum gazele ve mec- mualara abona yazan ve ken- dilerine gazeteci süsli veren üç kişi hakkında tahkikat yapmak- tadır, —— Cemal Reşit Bey Konservatuvar muallimlerin- den Cema! Reşit Bey Parise giderek bestekârlar sergisine iştirak. edecektir. — Bahkalların tenezzühü Bakkallar dün Şirketi hay- riyenin bir vapurile Buğuzda bir tenezzüh yapmışlardır. —— Sahtehârlık yapanlar Iktisat vekâletince bir kısım tacirler hakkında İplik üzerine. Çıkıyor kayık. . > şiirini okuyarak ilerliyor. Osırada çok sevilen bir arka- “İdaşımız Tevfik Necati Maestro vaziyetini takımarak bizzat ter- tp ettiği bir şarkıyı (1) hep bir ağızdan okumaklığımızı teklif ediyor. Dediğini yapıyoruz. Biz böyle tatlı tatlı eğlenirken va- pur da acı acı düdüğünü öttür- İmeğe başladı. Koşar (o adımla ters yüzüne döndük. Vapurdan çıkmayanlar, tabif neş'elenmek- İte devam etmişlerdi. Avdetimiz İde onları bir derece daha fazla (bulduk. Tarihi tefrikalarını herkesin İlezzetle okuduğu bir arkadaş yangın yerine dönen masasının . İbaşında, ellerini oğuşturuyordu : — Mahvoldum. . . Elli liralık viski içmişim, yahut içmişiz! Gelene ısmarlamışım, gidene 15- marlamışım, Asıl garibi bazıla- rını bana ısmarladrlar sanıyor- Idum.Meğer onlara da ben ısmar lamışım! Vapur, gece yarısından bir saat sonra köprüye yanaşırken iki aşma arasında şöyle bir mu- * havere kulağıma çalındı; — Sen kaç para harcadın... — Vallahi iyi bilmiyorum a- ma, yüz lirayı geçti galiba. ..ya sen? — Hepsi üç liranın içinde. İnsan bü kadar hesapsız ha- reket eder mi? Öteki bu ithama kızdı: — Azizim, biz senin gibi ka bak çekirdeği yemiyorduk. Pa- ra yiyorduk! para. Her zaman başkalarınm na- sıl eğlendiklerini yazarken bir gün de bizim kendi aranızda nasıl eğlendiğimizi yazmak is-