9 Eylül 1930 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

9 Eylül 1930 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Hayvan sergisi Ekmek Beledi zabıta Tütünler Ekmek narhı —.....— Telefonlar eşrinde mülga istab- Talimatnamenin tab'ı| Çekoslovakya ağır | Önümüzdeki hafta | Birbuçuk sene sonra İlâmirede açılacak Beş bin lira ikramiye tevzi edilecek Hayvan neslinin ıslahı için bu Ene de Beşiktaşta mülga istab amire de bir hayvan sergisi #- caktır. Serginin teşrinievvel Açılması için istihzarata baş amuştır. Sergide birincilikleri anacak hayvan ( sahiplerine lükâfat olarak tevzi olu! lin beş bin lira ikramiye tah - olunmuştur. Baytar heyeti Avrupada hayvan mübayaa &- cek ve tetkikatta bulunacak yet azasından Karacabey ko - hn şubesi mütehassısı Nazm, ara enstitüsü müdürü Kad - Beyler bugün Peşteye hare- edeceklerdir. Baytar umumi müdürü de çar ıba günü Ankaradan şehrimi gelecek ve heyete iltihak et - ek üzere Peşteye hareket ede- ktir, Bir tamim İzmir hâdisesi ve Fethi Be - serbestçe nutuk ( söylemesi ij ikkında Dahiliye vekâletinden ire yapılan tebliğ vilâyetlere mim olunmuştur. en'i muhakeme kararı verildi Vilâyet baytar müdürü Ra - Beyle diğer bir kaç baytar kkında gümrükte muayene €- len damızlık hayvanattan do- iyı hazineyi izrar maddesinden hkikat yapılıyordu. Tahkikat evrakı vilâyete gel iş ve idare heyeti dün vali mu ini Fazlı Beyin riyasetinde Dolanmış ve evrakı tetkik etmiş ir. Neticede Rasim Beyle diğer iWğerinin men'i muhakemesine ka- E verilmiştir. Komiser ve komiser muavinleri becayiş edildi Polis müdürlüğü, son tevhit $kilâtı dolayısile ve komiser Muavinleri arasında umumi bir! beddül yapmıştır. Her polis berkezinin âmirleri tamamen işka yerlere naklolunmuşlar- Er, : Meselâ Bakırköy merkezi gi- Stanbulun bir ucunda olan herkez amirleri, Sarıyer, Eyip ibi büsbütün uzak merkezlere sklolunmuşlar, bu suretle her Babıta amiri bulunduğu mevkii Meğiştirmiştir. i Bunlardan maada polis mü- ürlüğü müteferrika merkezin- n 45 efendi polis merkezlerini takviye etmek üzere merkezlere) 'erilmişlerdir. Polis mektebi imtihanları Polis mektebinin bu seneki edrisatı bitmiş ve imtihanlar Başlamıştır. 5 Polis üçüncü şube müdürü Kerim Bey polis mektebine gi- Herek imtihanlarda mümeyyiz atile hazır bulunmuştur. Mektebin imtihanları bir İta sonra bitecektir. Mektep âresi, bu sene 41 inci o devre 'ezunlarını çıkarmaktadır. İlk kadın malmüdürü Beyazıt o kaymakamlığınm ralmüdürlüğüne bir Hanım ta- Yin olunmuştur, Bu ilk Hanım Malmüdürrünün kim olduğu Taliye Vekâletinden kadro gel Mme Pavlovanın beyanatı li muharriri Madar a a dün kendisile ie uharririmize demiştir ki — Yarm Yalovayı göreceğim Ve bu hafta sonunda tayyare ile İParise avdet etmek üzre harg- et edeceğim. Türkiye seyahatimden son €rece memnunum. o Türkiye hakkında bir eser yazmak arzu- undayım, Gelecek sene İzmir ve Bur- 5 Ziyaret edeceğim. Bu defa İ, “Kiyeye gelmeden evvel Av- payı dolaşmaıştım. Türkiyeyi lar iyi buldum ve — okadar dim ki Avrupada çok propa- 2 Yanacağım,” ikmal olundu Polis memurlarına tevzi edildi Zabrtai belediye talimatna- mesi en son tadilâtile tabedil- miştir. Bunlardan birer tane bü- tün polis memurlarına tevzi €- İdilecektir. Bu suretle memurlar icabmda ceplerinde bulundura- <cak oldukları bu talimatnamele- İre müracaat edebileceklerdir. Mütekait belediye me- murlarma maaş Mütekait belediye memurla- rının teksüt maaşları bugünden itibaren tediye edilmeğe başla- İnacak ve badema tekaüt maaşla İrma ait yoklamalar merkezden İyapılmayarak maaşların veril diği kazalarca yapılacaktır. Mezarlıklar haritası İ Belediye riyaseti tarafından İmezarlıklarm yeni bir haritası İyapılmıştır. Bu harita yeni te- müdiriyetine verilecektir. Me- zarlıklar şubesinin kadrosu da hazırlanmakta olup yakında fa- aliyete başliyacaktır. İktisat müdürlüğü kadrosu İstanbul belediyesi iktısat jmüdürlüğüne yeni vazifeler ve- rilmiştir. İktısat müdürlüğü bu yeni işleri yapmak için bugünkü ka- drosunu genişletecektir. Yeni kadro yakında hazırlanacak ve tahsisatı istenecektir. Vakit küresi Vakit küresinin işletilmesi i- için Kandilli rasat merkezine kab lo ile elektrik tesisatı yapılması na karar verilmiş ve bu hususta şirkete müracaat olunmuştur . Bir kaç güne kadar tesisata baş lanacaktır, , Kandilliden" Arnavüt köy ne alınacak bir kablonun Galata Kulesine raptı suretile kürenin işletilmesi muvafık görülmüş - tür, On beş, yirmi güne kadar küre işlemeğe başlamış olacak - tır. 30 şoför cezalandırıldı Belediye zabıtası tarfından ya pılan teftişat neticesinde mu - wyen olan sür'atten fazla gittik leri için otuzdan fazla otomobil goförü tecziye olunmuştur. Asri tiyatro mukavelesi İstanbul belediyesi hal, tiyat ro hamam ve saire inşasma da - ir bir Alman grupile bir mükave | le yapmıştır. Mukavele 5 mil - yon Niraya yakın bir istikraz ma hiyetinde olduğu için Dahiliye vekâleti henüz cevap verme - miştir. Şehrimizde bulunan Alman grupu mümessilleri belediyeye müracaat ederek bu işi takip et mektedirler.Belediye yeniden ve kâlete üracaat etmiş, mukavele hakkında biran evvel karar ve - rilmesini istemiştir... Kanalizasiyon talimat- namesi Kanalizasyonun biten kis - imının bu sene işletilmeğe başlan. ması mukarrer olduğundan bu husustaki nizamnamenin biran evvel tanzimi için hazırlık ya- pılmaktadır. Avrupadan celbe - dilen muhtelif işletme nizamna meleri tercüme edilmiştir. Önü- İmüzdeki hafta içinde bir komis şekkül edecek olan mezarlıklar İfinde bulunmamıştır. şartlar serdetti Ticaret odamız teşeb- büsatta bulundu Hükümetimizle Çekoslovakya hükümeti arasında mer'i ticaret İmuahedesi mucibince Çekosla - vak rejisi bizden her sene 2,000,000 kilo tüttin almağa mec burdur. Fakat Çekoslovak repisi bu se neki mübayaat şeraitini Ticaret odasma bildirmiştir. Buna naza- ran Çekoslovakyaya (o satılacak tütünler Çekoslovakyaya teslim edilecek, orada Çekoslovak reji si tarafından teşkil edilecek bir heyet tarafından muayene edile cek ve muayene neticesinde mal matluba muvafık o bulunmazsa mal sahibi bunu 15 gün zarfın- da Çekoslovak hudutları harici- ne çıkaracak ve buna hiç bir gü na hakkı itiraz olmuıyacaktır. Bu şekilde mübayaatın tücca- rını Çekoslovakyaya mal satmak tan menetmek demek olduğun dan biç bir tüccar satış tekli - Ticaret odası bu hususta te ebbüsatta bulunulması için dilin ktısat vekâletine müracaat et- e e . “Ege” vapuru sefere başlıyor Seyrisefain idaresinin yeni al dığı Ege vapurunun harici tel - vinatı bitmiştir. Vapur, 12 eylül cuma günü İstanbul- İskenderiye: hattmda ilk seferini yapacaktır. Orta mektep muallimliği Gi Darülfünunda yapılmakta 0- lan ortamektep muallimliğ tihanları dün de devam etmiş ir, İmtihanlar bu hafta sonun da bitecek Jahmil ve tahliye cemiyeti intihabı da Tahmil ve tahliye cemiyeti | idare heyeti intihabı dün cemiye tin Galatadaki merkerlerinde pılmıştır. İntihap çok kalabalık olmuş! ve reylerin tasnifi neticesinde it! tifakla C. H. F. namzetlerine İyon teşekkül ederek tercüme €- dilen nizamnameleri esas tuta- cak ve yeni bir nizamname vücü İde getirecelmir..... 25 Romen doktoru geliyor v Marui Romen profesörü Dr. Marineskunun riyasetindeki 25 Romen doktorundan murek kep bir seyyah kafilesi Reg: : Karol vapurule perşembe si şehrimize gelecektir.Heyet şel rimizde beş gün kalarak tetki- katta bulunacaktır. leliha H. İstanbul ikinci ceza zabr tibi Meliha H. İzmir Ağırce aza mülâzimliğine tayin olun- mwstur, ekü- rey verildiği anlaşılmıştır. Tahmil ve tahliye cemiyeti - nin yeni heyeti idaresi şu zevat -| tan teşekkül etmektedir. Meh - met Emin, Cemal, Ali Resul, Ha san, Ahmet. Beşir, Ömer, Abdül lah, Ahmet İsmailr Muharrem ve Davut B. ve Efendiler. Şoförler cemiyetinde Bugün, sabah saat 10 da ş0- förler, Taksimdeki cemiyet bi - nalarında heyeti idare intihabr- na başlıyacaklardır. Bir kaç aydanberi intihap ha zırlıklarma devam olunmakta i- di. Bundn bir müddet evvel, her taksiden birer mürahhasm işti- 'cümeni ayrılmıştır. İntihap encü daha düşecek — eu. otomatik olacak Şehrimizdeki buğday | Şirket Avrupaya mal- stoku fazlalaşıyor Soh günlerde zeme sipariş etti Anadoludan) Telefon şirketile yapılan iti- şehrimize buğday müvaredatı| jâfname mucibince İstanbulda- fazlalaşmıştır. Ecnebi. memle-İ ki bütün telefonların üç ketlere ihracat yapılmakla be- raber şehirdeki stok da günden güne fazlalaşmaktadır. İstanbula günde 3-4 vagonu Trakyanın sert mahsulünden olmak üzre 30-35 vagon kadar buğday gelmektedir. - Şehrin yevmi ilhtiyacatı 22 vagon ka- dar olduğuna nazaran her gün ihracat yapıldığı halde stok bi- raz daha artmaktadır. Alâkadarlar bugünkü dahili buğday vaziyetine ve - ecnebi borsalar ve piyasaların son va- ziyetlerine nazaran ekmek fiat- lerinin de önümüzdeki haftalar için biraz daha düşmesini hakkak addetmektedirler. Etfiatiçok düşük Bu sene et fiatleri çok dü - şük gitmektedir. Buna sebep ge çen sene kışının çok hafif geçme $i ve İstanbul pay mahalline ge çen senelere nisbetle daha çok kesimlik hayvan gelmesidir,. Bugün et fiatleri bazı yerler- de 60 kuruşa kadar düşmüş - tür, Maamafih alelümum &o - yun eti fiatleri 80 küruşadır. Alâkadarlar et fiatlerinin ar- tık kış yaklaştığından daha faz- la düşmesini ümit etmemekte - dirler. Bir telgraf kablosu kırıldı Kanalizasyon şirketi inşaat esnasında telgraf idaresine ait bir kabloyu — tahrip etmişti Kablo posta ve telgraf idaresi tarafından derhal tamir edilmiş tir. İdare kanalizasyon şirketin- istiyecektir İntihabında reyler fasnif edilirken C.H. F. kazanıyor Tahmil ve tahliye cemiyeti kazanıldı Bugün şoför cemiyeti idare hey'eti intihap edile- cektir. Bu intihap ta C. H. F. lehine neticelenecek leri de bulunmakta idi. Encümen, 24 kişilik bir nam zet İistesi tespit etmiş ve Tica- ret müdüriyetine bildirmişti. Ti caret müdüriyeti, intihap encü- merinin namzet İistesini tasvip etmiştir. Ceğliyet erknâ ve mensubini C. H, fırkası namzetlerinin ka- hir bir ekseriyetle kazanması kendi menfaatleri icabından bu Tunduğunu takdir etmişler ve bu maksatla intihap ( sandıklarma atideki lâvhalarm talikine karar vermişlerdir. “ Hukuk ve menfaatinizi iki sene için kendilerine emanet e- deceğiniz heyeti idareyi intihap ediyorsunuz... Reylerinizi istimal ederken hrici tesirlerden sakmarak, size ine faideli olacağına inandığınız arkadaşlarımızı seçiniz. Bugün yalnız intihabm Bey - za İrakile altı kişilik bir intihap en-İoğlu kısmı ikmal olunacaktır. Çarşamba günü İstanbul, Üs- sene zarfında otomatik hale getiril- mesi icap etmektedir. Şimdiye kadar bu müddetin yarısı geç- miştir, Binaenaleyh bir buçuk sene sonra telefonların otoma- tik olarak işlemesi kabil olacak tır. Şirket bugüne kadar abonc- lerinden 30 tanesine makineleri otomatik tesisat ile koymuştur. Avrupaya yeniden malzeme si- pariş edilmiş olup bunlarm geli mesi beklenmektedir. Sipariş edilen malzeme yakında gele- ceği için eski abonelerinde tesi- satında tadilât yapılmağa baş- lanacaktır. Altı ay içinde abone lerden yarısının tesisatının ta- dil edilmesi için tertibat alın- mıştır, —— Bir haftalık ihracatımız Bir hafta içinde hariç memle ketlere şu cins ve miktarda sev kıyat olmuştur. Buğday 600, Fındık 2100, ın dık içi 500, Keten tohumu 760, Kepek 1800 çuval. Bundan başka 340 sandık af- yon, 1200 balya tiftik, 542 balya yapağı hariç memleketlere gön derilmiştir. Balıkçılık kongresi Ticaret odasınca büyük balık cılık kongresi bu sene içtimaa davet edilmiyecektir. Kongrenin gelecek sene bü - tün memleket balıkçılığının işti rakile İstanbulda toplanması muhtemeldir. Yerli mallar sergisi hakkında rapor Ticaret odası ikinci yerli mal lar sergisi kömisyonunu çarşam- ba günü bir içtimaa davet etmiş tir, Bu davete sebep şudur: Oda sergi komisyonunda ikinci yer li mallar sergisinin heyeti umü- miyesi hakkındaki rapor istiye - cektir. Bu rapordaki noktalar ve komisyonun göstereceği noksan lar gelecek sene göz önünde tu İtularak sergi ona göre tanzim e- | hassa bu işle meşgul olduğunu dilecektir. Kambiyo vaziyeti Dün borsada İngiliz lirası 1030 kuruşta açılmış ve bir ara Uk 1030 kuruş on paraya kadar yiikseldikten sonra . gene 1030 kuruşta kapanmıştır. Liret 9,03 altın 914 kuruştan muamele gör müştür. Glikoz fabrikası Balta limanmda inşa edilecek olan ilk glikoz fabrikasının bir kısım makineleri gelmiştir. Kambiyo Borsası Ecnebi ve akalliyet mektep lerine muallimlik için (oşayanı hayret bir tahacüm vardır. Şim diye kadar 600 istida kaydedil- miştir. Vasati günde 50 istida gel- mektedir. Maarif emaneti muz- tar kalarak artık bugünden iti- baren nafile yere müracaat edil memesini ilân etmiştir. Çünkü ancak 12 yi geçmiyen münhale mukabil bu taleplerin isaf edile miyeceği tabiidir, Ecnebi mek- tepleri ile meşgul komisyon gâ- yet müdekkikame ve bitarafane mesaisine devam (etmektedir. 'Tasfiyenin neticesi bitmek Üze redir, Kalenderde sünnet düğünü 1 eylâl be günü Hi- mayei işl cer iel merbut Kalender yurdunda 40 fakir, kimsesiz sünneti yapı- lacaktır. Bu münasebetle o ge- meni arasında esk cemiyet rels- İküdar, Kadiköyüne geçilecektir. | ce bir müsamere verilecektir, »arhı bu hafta yeniden ucuzlıyacak Gayrimübadiller hey'eti Maliye Vekili i .. .. .. le görüştü ların biran evvel 62,000 İsterlinin tevziine başlanm Evvelki gece geç vakte kadar | Dolmabahçe sârayında (kalan Maliye vekili Saraç oğlu Şilk - rü, B. dün sabaha doğru saat beşte Perapalas oteline gelmiş ve akşama kadar otelden çıkma muştur. Şükrü B. dün öğleden #onra oteldeki dairesinde kendisine Gawri miibadiller cemiyeti na - mına müracaat eden cemiyetin reisi İstanbul meb'usu Hüseyin ve heyeti idare azasmdan Celâ! Beylerle tevziat işleri hakkmda görüşmüştür. Bu heyet, İstanbuldaki Yu - nan emlâkinin iadesi ve Anado- luda mevcut Yunan emlâkine mukabil gayri mübadillere istih !kaklar; ipetinde verilecek bo- no tevziatınm teehhüre uğrama sr dolayısile alâkadarlarm çok müşkil vaziyette kaldıklarını ve kil beye izah etmiş ve gayri mü badillerin istihkakları hakkmda takdiri kıymet komsyonu tara - fından ittihaz olunan kararlar nazarı itbara alınarak mevcut emlâkn kıymetine göre tayin e- dilecek nispet dahilinde yapıl- ması mukarrer bono tevziatına sür'atle başlanmasını rica etmiş tir. Bu mülâkatta, Yunanlılar ta- rafından gayri mübadillere mah Sus tazminatın ilk taksiti olarak hükümetimize tevdi olunan 62,000 İngiliz lirasının süreti tevzii de mevzu bahsolmuş ve bu paranmi tevziat komisyonu vasrtasile yakında alâkadarlara tevzii muvafık görülmüştür. Hazırlıklar ikmal edilebildi - ği takdirde bir haftaya kadar bu tevziata başlanması muhtemel dir. Vekil B. gayri mübadiller ce- miyetinin teşebbüsatmı ehem - miyetle nazarıdikkate alarak bil! Hüseyin ve Celâl Beylere söyle miştir. | Vekil B. bu tevziatın ne za - man ve nasıl yapılacağı hakkı |da sorulan suallere cevaben ya - Ikında tevziatm yapılacağını bil dirmiştir. | Hüsceyin B. kendisile görü - İntihap / Müntehip cetvellerinin tanzimine başlandı Hey'et, Yunan emlâkinin ve bono tevziini rica etti bir haftaya kadar ası muhtemeldir Hüseyin Beys, şen bir muharririmize kısaca de miştir ki: “— Vekil beyi ziyaret ettik. Tevziata ne zaman başlanabile - ceğini ancak vekil bey söyliye - bilir, Biz henüz bunu bilmiyo - TOZ. Vaktinde müracaat etmemiş ve sırasın; kaybetmiş gayri mü- badillere birincive ikinci tevzia: tan istihkaklarını vermekte O - lan tevziat komisyonu bu İşi bi- tirdikten sonra ancak Maliye ve kâleti tarafmdan para verildiği takdirde yeni tevzlat yapabile cektir. Vekil B, gayri mübadiller he yetini müteakip Maliye müste ye müdürü Sırrı, Rusumat um mi müdürü İhsan Rifat, müsli» rat müdürü Asım ve eski tütün inhisar müdürli Seyfi B. lerle b: 71 ecnebi banka direktörlerini ke bul etmiştir. dinde bir içtima aktedilerek mi hi mve müstacel malf mesailin görüşüldüğü şaylasını tekzip'€ Vekil B.dün gazetecilere ye: gunluğundan bahsederek anca! yarm beyanatta bulunabileceği- ni söylemiştir, Şükrü B. in Avrupa seyahat" ne dair vereceği izahata mali m” essesatla temaslarına ehemmi - İyet verilmektedir. Eytam maaşı z 15 eylülde tevziine başlanacak Eytam, eramil ve mütekaidi- On gün sonra talik olunacaktır İntihap etrafmdaki faaliyet - ler devam etmekte, intihap meç lisleri tarafından defterler tetkik olunmakla beraber bir taraftan da cedveller hazırlanmaktadır Bazı kazalarda cedveller kâfi gel liği için buralara yeniden ced vel ilmiştir. Nihayet on güne kadar cedvellerin talikine başlanacaktır. Halk fırkası vilâ yet idare heyeti dün de mute- metlerin iştirakile fırka müfetti şi Hakkı Şinasi Paşanm riyase- tinde içtima ederek intihabat et rafmda görüşmüşlerdir. Terciimanlar cemiyeti Tercümanlar cemiyeti heyeti umumiyesi toplanarak şimdiki heyeti idarenin yerine yeniden intihabat icrasını kararlaştır. mıştır, İlk mektep kitapları Talim terbiye dairesi tarafın» dan tetkik edilmekte olan ilk mektep kitapları bu ayın sonun da maarif emanetlerine tamim edilecektir. İlk mekteplerin 1 teşriniev- nin üç aylıklarının yoklama m ameleleri çarşamba günü niha - yet bulacaktır. Şubelerden yoklamalarını ya: tırmıyanların bilâhare merkez den yoklamaları icra edilecektir Maaş tevziatına 15 eylülde ba Tanacaktır. Fatih ve Beyazıtta ev- — lenen çiftler Dün Fatih evlenme dairesi. de nikâhları kıyılan çiftler şu: lardır; Hatun H. Etem Ef, Feride Eİ., Sıddıka H, Kemal Ef., Ne zime H. Cemaleddin Ef., Anar tasya H. Aristidi Ef, o Fatm: H. Emin Ef., Fatma mukadde H. İsmail EF, Zeliha H. Fua Ef. Güzel H. Zülfikâr Ef, Emi ne H, Galip Ef, Gülsüm H, İk rahim Ef, Beyazıt dairesinde de şu çif Jerin nikâhları kıyılmışur: mine H. Tevfik Ef, Anna F Ahmet Ef, Hatçe H. Mehmet velde göre bu tarihe kadar yetiştirilecektir. Ef., Fatma Şehper H. Hasa: Sadı Ef... Hatçe H. Abdülvahit Et. E * şarı Ali Rıza, muamelâtı nakd. Müsteşar B. vekil beyin nez - Zi H. Şükrü EE, Hatçe H. Cemi