11 Eylül 1930 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

11 Eylül 1930 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

PERŞEMBE NUSH EYLÜL 1930 inci sene, No 1647 ASI SK URUŞTUR ensipler üzerindeyiz !| Siyasi fırkalar değil, şimendiferlerin a- faizlerle yapıldığına itiraz &- iyor. N Yeni fırkanın liCeri diyor ki: lelitlak o demiryolları yapıl- a muarız değiliz. (Gerek afaa ve gerek iktısadi nok- i nazardan bunun faidesini ila inkâr etmiyoruz. Bizim ediğimiz, demiryollarmın ga- * ağır faizlerle yapılmış ol- Zudur., N Biz, şimendifer inşaatına âit sapları teferrüatını bilmiyo- z. Onun için burada hesap rakkamlara, bilhassa başka leketlerdeki inşaat nisbet- ine göre bu inşaatın pahalı lp olmadığını gösterecek de- liz. Yalnız Fethi Beyin söz- inden anlıyoruz ki, eğer hü- mevzubahs faizlerin â- inşaatı daha u- adığını, O rakkam, isallerle ortaya koyar ve muh rem Fethi Beyi tatmin eder- » İki fırka arasında, şimendi- meselesi etrafmda hiç bir ih- İâf kalmıyacaktır. Çünkü Hü r Fethi Beyin ifadesi, bu ih- lâfm prensip üzerinde değil, ensipin tatbikat ve teferrüa- olduğunu gösteriyor. Fethi Beyin (o Reisicümhur retlerine (“yazdıkları mek- bta şöyle bir fıkra vardı: “... Hükümetçe ihtiyar edi- fedakârlıklarm büyük bir Iı pek ağır faizlere ve diğer da ecnebi / ithalâtına ve olayrsile döviz o mübayaatma edilmiştir.,, , muhterem © liderin ktuplarındaki o bu fıkradan difere ayrılan (o para| ve milli müdafaaya vefilen sisatı anlıyoruz. İzmir nut- ında, bu mesele etrafında da- la vâzıh olmalarıni isterdik. Fi- alarında her şeyden Ra an sinler ki: “Bu aralık harp ihtimali yoktur. dalmaya ayrılan tahsisat fazladır. lı tahisatta bir kısmını tasarruf et- ergileri azaltmak mümkün: Şüphe yok ki, böyle bir iddia. si bir kanaat ifade eder. Bu da Gi- politikasını bir görüş tarzıdır. Her halde senelerdenberi Avrupanın Taal siyaset merkezinde bik Paris büyük elçisinin; Ydalı olurdu. > | Bu münasebetle ifade edelim ki. bizim sulh ve umumi alnız realitelere istinat ediyor. Sulh © inkişaf arzumuz, ne - Mimi ve kuvvetli olursa olsun, milli Baklarımız: müdafaa eğecek bir kuv- Yet yerine geçmiyor. Doğru: Avri- Panın emniyet ve teveccühünü ka- tanmak lâzımdır. Bu lüzumda hepi- Biz ittifak ediyoruz. Asıl ihtilâf, bu Heniyeti kazanmanın vasıtalarından Eeliyor. Emniyet ve sulhü kazan- igin yalnız sui tı yaj pak kli değildir. Ayar samanda Av nd ei Ve umumiyetle şark Şakkındaki istismar an > mak icap eder. Sn'ânelerini yık- Herkesin bildiği takikattir ki, be bi Eketleri , Avrupanmı bazı mem- hâlâ Türkiyeye laişi a- İalet ve müsavat dairesinde Müa- hele yapılmasını çekemiyor. - Avru. İda, ötiyi gören bazı devlet adam- rmm Lözandaki uysallığını hâlâ Efe tmiyen'ler var, Bizce harice niyet telkinetmenin ük şartı, biİİ müdafaa, hiç o olmazsı Meari derecesini temin ett Türkiyenin artik tecâvü b olduğunu: bazı anasırı ihti le bir şey elde edilemiye- İşte bu yol ü- Siirt meb'usa MAHMUT arasındaki htilâf, o fırkaların devlet ida İzmirde bulunmakta olan S. C. Fırkası kâtibi umumisi Nuri ve Tahsin Beyler dün saat 4,10 da Adnan vapurile | şehrimize gelmişlerdir. İstikbalde fırka erkânmdan Refik İsmail, Mitat, Asım Be- yler ve sair zevat hazır bulun- muşlardır, Rıhtımda yüz kişiyi geçmiyen bir kalabalık vardı. 'Nuri B, vapurdan inmiş ve kısa bir müddet fırkaya uğra- dıktan sonra, saraya gitmiştir. Nuri B. sarayda uzun müddet kalmış ve Gazi Hz. tarafından kabul edilmiştir. Nuri B. Reisi- cümhur Hz. ne İzmir hâdiseleri i etrafında tafsilât ve izahat ver- miştir, Izmir Valisi hâzım Paşa | Tahsin B. de vapurdan çık- tıktan sonra doğruca fırka mer kezine gelmiş ve akşam geç va- kit İstanbul vilâyeti ocağı Tah- sin Beyin iştirakile bir içtima yapmıştır. ae... ŞE Başmakharriri: Siirt Meobmer NA NENEEr Nuri ve Tahsin beyler dün İzmirden İstanbula avdet ettiler INuri Bey saraya giderek Izmir hâdiseleri hakkında Gazi Hazretlerine izahat verdi Dün İzmirden dönen karşı fırka umumi kâtibi Nart Bey Nuri B. dün kendisini karşı- layan gazetecilere kısaca demiş tir kiz — İzmirde büyük bir hüsnü kabul gördük. Vuku bulan hâ- diselerin mes'uliyetini Anadolu gazetesine atfetmek (bilmem yanlış mıdır? H. Fırkasının mu- kabil nümayişe kalkması hâdi- seyi alevlendirmiştir denebilir. Netice bunun bir aksülamelin- den başka bir şey değildir. Yalnız, İzmirde toplanan halkın bazı gazetelerde yazıldı- ğı gibi ne 50 bin kişidir, ne de $ bin kişidir. Bizim zannımıza göre 15 bin kişi vardı.” Haber aldığımıza göre Fet- hi B. Balıkesir tarikile yarın şehrimize avdet edecektir. Ağaoğlu Ahmet B, hususi iş lerini tesviye için daha birkaç gün Ankarada kalacak, sonra şehrimize avdet ederek gazete işlerile meşgul olâcaktır. .eaeaasemaneaeamee Müddeiumumi Kenan Beyin mühim beyanatı İddia makamı neşriyatı takip ve kanuna muha- Kf gördüklerinin icabına tevessül etmektedir bir yazı vüzünden taki i UM isi #anbul Müddetumumı 3 Kenan Bey Dünkü gazetelerden biri, Müzi rnüiyit Kenan B. in Vali Mun B. i ziyaret ettiğinden beee | bu ziyeretin, İsmet. Paşa ai | İ asayişi muhil neşriyat tabrikâ el harekâta bulunanlar hakkında kanu takibatta buluriulmasına dai Ad- Biye ve Dahiliye vekâletlerine vaki 2-| İlan tebligat ile alâkadar olduğunun zânnolunduğunu. kaydetmekte idi Dün Müddelumumi Kenan B. ic t€- masa geldik ve kendisinden, bu Ziya retin, hakikaten bu tebligata alike- dar olup olmadığını sorduk. Kenan B. dedi ki: ,*"1Son Posta gazetesi aleyhine Hizmetten naklettiği ibata teşebbüs edildi “— Evet dün Vali Beyi ziyaretle bazı hususat hakkında görüştüm. Müğdeiumümi her zaman Vali ile görüşebilir. Gâzeteler, memuriyetimizce © her zaman tetki takibi istilzam eden neşriyat nazarı dikkate alarak muktezası yapılmak» tadır, Serbestii matbuat, serbesti ef- kâr, Cümhuriyet idaresinin. lâzım gayri müfarıkıdır. Ancak, serdolunan fikirler ve ya- zilan yazılar hajkı ikar cürme tâhrik ve teşvik ve efkâr: ammeyi' teşviş e decek mahiyette ve alelümum kanu- nun suç addettiği eşkâlde olursa bu- nu yapanlar kanuni takibattan kurtu lamazlar Pekâlâ iniz ki gazeteler hak kında takibi istileam eden neşriyat, nakil suretile vukubulanlara da şamil dir, Hattâ bu yazıların tesdik olunmağa veyahut kaydi ihti- yatla nakledildiği işaret edilmiş olsa dahi, nâkilini mes'uliyeti kanımiye. den Vareste kılamaz.” Dün Adliyede salâhiyettar bir zat ten öğrendiğimize göre, bundan bir müddet evvel Son Pos, « hakkında İzmirde intişar etmekte o- lan Hizmet gazetesinden iktibas etti- ği bir yazı yüzünden takibata başlan mak üzeredir Çünkü iktibasen neşrolunan bu makale müddeiumumilik tarafından | hükümetin manevi şahsiyetini tahkir mahiyetinde görülmüştür. Bü kabil davaların © ikamesi için 158 —19 uncu maddeler mucibince) B. M. ineclitinden müsaade almak! icap etmektedir Müddeiumumülil bu müssadenin alınması için teşebbüs etmiştir. edilmekte ve kanunen, muhteviyatı gazetesi,' rıhtımda Fırka merkezi cumartesi gü nü Kalmis apartımanma kat'i surette taşmacaktır, Pazar gü- nü Kalmis apartımanında bütün İstanbul teşkilâtına memur ze-, vatın iştirakile umumi bir içti- ma yapılaraktır, Yeni bina Nazli hana naza- ran çok vasidir. Gazetecilere mahsus bir hususi oda tefriş €- dilmiştir. İzmirdeki tevkifat hak- kında müddei umuminin beyanatı İzmir müddeiumumüsi, miimayiş esnasında yapılır tevkifat hakkında mahalli gazetelere âtideki beyanatta bulunmuştur. —— “Mütbiatan neşriyatını - alâka ile takip ediyoruz, Adalet kapısı a- gıktır. Müddelumumilik, o Yalnız ve yalnız kanun ve ci yi mazi Geçen Perşembe günü, rıhtımda toplanan ehaliden komünistlikle mah küm Kerim ve garson Sabri, polis E- (Devami $ inci sahifede) Ulvi ve Pilvayn Mili takım kalecisi Viner Spor Klüp sol açığı hakkında ne diyor? e Sekiz aydanberi Avrupada banka- cılık sitajı gören, Galatasaray ve mil- Ki takımın kıymetli kalecisi Ulvi İs- viçreden avdet etmiştir. Malâmdur ki Ulvi, Galatasarayın son Avrupa turnesinde Viner Spot Klübe,6—i Li Viner Spor Klüp sol açığı Pitvayn mağlüp olan takımda kaleci oynamış- tw. Binaenaleyh, Macar 3 Ker takımi- Ie ayni zamanda şehrimize (gelerek ayni saha ve ayni günlerde iki maç yapacak olan Viner Spor Klüp hak- kında en doğru ihtisasatı hiç şüphe- siz o takımdan altı gol yemiş bir kale | sınıf Avrupa takımları ayarında. Me- ciden alabilirim. Sordum ve şu ce- vabı aldım; — Viner Spor Klüp diğer birinci selâ Slavya, Pörst Viyena gibi, Cem oyun sistemleri ayni, hattâ açıkların 4 üncü sahifede erler cemiyet İndiba- müdahale vaki ol- 1— Felek ?— Hikâye İki vekil İstikraz şayialari bir daha tekzip ediliyor Maliye Vekili bugün, C. Hüsnü Bey yarın Ankaraya gidiyorlar Bem sefirliğine tayin olu- man Maarif Vekili Cemal Hüs- nü Bey, kendisini © ziyarete gelen bir çok zevatı dün Pera- palastaki dairesinde kabul et - miş ve bu ziyaretler geç vakte kadar devam etmiştir. Vekil Bey Cuma günü Anka raya hareket edeceğini söylemiş ve ecnebi mekteplerindeki Türk muallimlerden müteaddit yer- lerde £ vazifedar olan zevatın çi karılacağı şayiasını tekzip ede- rek kısaca demiştir ki: — Tasfiyede, alâkadarların, muhtelif işlerile muallimlik va- zifesi teilf edip edemedikleri nazarı dikkate almacak ve ha- riçteki işleri dolayısile muallim lik vazifesine devam o edemi- yenler çıkarılacaklardır.,, | Maliye . Vekili (o Saraçoğlu! C. Hüsnü ve Şükrü beyler Şükrü Bey'dün de Perapalastaki dairesinde bir çok ziyaretçileri kabul etmiş ve Vekâlete ait imüstacel işlerle meşgul olmuş- ur. Vekil Bey dün akşam kendisi ile görüşen bir (o muharririmize evvelki gün gazetemize söyle - diklerine ilâve edecek yeni bir Ankara, 10 (A.A) Ağrı şahileri yüzlerce maktul bırakıyorlar ! Ihata çemberi daha ziyade daraltıldı, asilerin mukavemeti kırılıyor yüzlerce maktul terkeden eşkıya Büyük Ağrı yamaçlarında her taraftan kuşatılmış ve ihata çemberimiz daha ziyada darlattırılmış- tır. Eşkiyanın mukavemeti kırılmak üzeredir. — Harekât sahasında Başvekil Ankaraya gitti ilsmet Paşa Haydarpaşada hararetli surette teşyi edildi Teşyi eden zevat arasında Serbest Cüm- huriyet fırkası umumi kâtibi de vardı Başvekil İsmet Paşa dün ak- şam şehrimizden Ankaraya ha- reket etmişlerdir. İsmet Pa- şa Dolmabahçe sarayından Re- isicümhur Hazretlerine vedadan sonra Sakarya motörüne binmiş lerdir. e Refakatlerinde kendile- rini Reisicümhur Hazretleri namına teşyie gelen Riyaseti- cümhur umumi kâtibi o Tevfik, seryaver Rüsuhi Beylerle, Mali- ye ve Maarif Vekilleri Saraçoğ- li Şükrü ve Cemal Hüsnü; C. H. Fırkası umumi kâtibi Saffet Siirt meb'usu Mahmut, — sabık Maarif Vekili Vasıf, Gazi Ayin- tap o meb'usu Kılıç Ali, Bolu meb'usu Cevat Abbas Beylerle Vali Muhiddin Bey, kolordu ku mandanı Şükrü Naili Paşa, mu hafız kıtaatı kumandanı İsmail Hakkı, Serbest Cümhuriyet Fır kası umumi kâtibi Nuri Bey de ayni motöre (o binerek saat "şey olmadığını ve yarın Ankara ya avdet edeceğini beyan et-- miş ve burada | iştigal ettiği meselelere (o kambiyo vaziyeti hakkındaki süallere cevaben: (Devami 5 inci sahifede) Merkez memurları 13 tanesi Ankaraya, 12 si vilâyetlere tayin edildi İstanbulda teşkilâtın tevhidi dolayısile emniyeti o umumiye! emrine o veriler merkez memur- larından 3 tanesi Ankaraya: 12 si de vilâyetler merkez memur luklarına tayin < şdilmişlerdir. j Ankaraya tayin edilenler Macit Murat, Kemal Beylerdir. Arna vutköy omerke: memuru kıymet- li zabıta erkânı- yuku bey | İmizdan Şükrü Bey de o Aydın| İvilâyet merkez memurluğuna | tayin edilmiştir. Diğer merkez | memurlarından Osman Bey Van'a, Mehmet Ali Bey Muş'a| İhsan Bey Siirt'e, Cemal Bey Ordu'ya, Ebülbereket Bey, Ce- belibereket'e tayin edilmişler- di İ sür'atı daha fazla olmakla beraber İferdi oyunları Slavya kadar yüksek İdeğil Yalnız Pilvayn müstesna. Vi- ner Spor Klüp sol açığı Pilvayn en- fes, Çok yüksek tekniği, sıkı müthiş sür'atı var. Viyana'da takımı miz o kadar iyi olmamakla beraber bu Pilvayn müdafaayı bitirdi. Yaptıkları altı golda Pilvaynin hissesi çoktur. Arkadaşlarına öyle gol fırsatları ha- zrliyor ki mümanaat imkân: kalas.) yor. Çok beğendiğim bu oyuncuyu ka rilerinize tanıtmak isterseniz bir res| mini vereyim. dedi ve dercettiğimiz! resmi: verdi, on buçukta Haydarpaşaya gel- mişlerdir. Vaktin geç olmasına rağmen Haydarpaşa rıhtımın. da bekliyen yüzlerce halkm sa- mimi selâmları arasında Baş- vekil İsmet Paşa rıhtıma çıktı ve halkı selimladı. o Ve orada kendisini teşyie gelen zevatn ayrı ayrı ellerini sıktı. Bu zevat meyanmda şehrimizdeki bütün meb'uslar, fırka müfettişi Hak kı Şnasi Paşa, matbuat erkânı, li muavini Fazli, polis müdü rü Ali Rıza, müddeiumumi Ke- nan ve bir çok zevat daha var. dr. Polis memurları tarafmdan resmi selâm ifa olundu. Bezve- kil Paşa kendilerine tahsis edi- len vagonun önünde durdu. İçe ri girdi. Bir iki saniye Osonra “çok sıcak,, diyerek dişarı çıktı. Trenin hrketine kadar vagonun basamağında durdu. Bu esnada mubarririmizin hayırlı yolenluk temennisine ve sualine cevaben İsmet Paşa yakında gelmiyecek' lerini söylemişlerdir. Serbest Firka umumi kâtibi Nuri Bey Başvekil Paşaya: — Hayırlı yolculuklar temen- ni ederim. Demiştir, 10,40 ta İsmet Paşanm rakip oldukları hususi O tren hareket etmiştir. Başvekil Paşa : “Yaşa!,, ve alkış sadalarına şapklarile se - lâm veretek mukabelede bulun- muşlardır. —e.. Gazi Hz. Gazi Hazretleri dün geç vak- ta kadar Dolmabahçedeki sara- ylarında meşgul olmuşlardır. Müşevvikler Yeni asır, Hizmet, Hal- kın Sesi ve Son Posta Bu gazeteler ve mev- küflar hakkında ta- kibat başladı İZMİR, 10 (Milliyet) — Haber adığıma göre İstânbu müddeiumumiliği Son Posta gazetesi, İ müddeiumu- miliği Yeniasır, Hizmet, Hal- (kimsesi gazetelerile mevkuf- lar hakkında hükümete ve meclise hakaretten dolayı ta- kibat yapabilmek için Adli. nilen müsâadeyi takibat derhal başlıyacaktı Şoförler cemiyeti idare hey'eti intihabı dün bit. | Resmimiz rey sandığını dolaştıran stomobili gösteriyor Mi,