6 Ekim 1930 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

6 Ekim 1930 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

PAZARTESİ 6 TEŞRİNİEVVEL 1930 6 ind dai 1672 KUSHASI 5 KURUŞTUR Vuzuh içindeyiz a de X. İemleketin umumi vaziyetin- tam bir vuzüh hâsıl oldu. B. Meclisinin fevkalâde içtima kz para kanununun müzake- Ve kabulüne inhisar etmedi. ket meselelerinin baştan mütaleasna imkân verdi. di tam bir vuzuh içindeyiz. il. etin önümüzdeki sene i- İde yapacağı — işler nelerdir? agi vergiler üzerinde tadilât| cak? Adli kanunlarınızda bilacak tadilât derecesi nedir? di hayatımızın hangi saha | “nda hükümetçe ne gibi ted- | almacak? Cümhuriyet isik fırkası teşkilâtr nç halde- Nr? Bu tarihi fırkanm faaliyeti teşkilâtında yapılacak ısla- in mahiyeti nedir? Yeni çı- Setbest fırkanın programı it calışma © usulleri nasıldır? Mbesil Meclisin ve halkın hal-| iTühiyelerinde ne gibi ifade ve | analar var? İşte bütün bu me- Mirin etrafındaki hakikatler glisin ve fırkanın birkaç gün- İçtimar neticesinde meydana Hmiştır. Her işte vazuh hem ikümet için, hem de memleket büyü bir kuvvet ifade e hi Şimdi her vatandaş biliyor metin umumi siyaseti ve vümüzdeki sene içindeki icraa- bu esaslar dahilinde cereyan 41 - Dahili ve harici siya ti tebeddül yoktur. 2 - Maarif siyasetimizde mesleki İl ve ihtisas, az masraflaçok ice arayan ameli bir mahiyet teplerimizde her türlü menfi irlerden münezzeh olarak ah- İK ve intizam cephelerine daha "Yade kuvvet verilecek. 3 - Bü- #dii esaslar muhafaza olu- ik, tatbik usullerinde bazı | ilât yapılacak. 4 - Mali siya-| bütçe muvazenesine ve tasar Ma müstenit olacak. 5 - Vergi" | th ıslahı yolunda mühim adam Kr atılacaktır. Islah ve tadil edi “tek vergi kanunlari içinde ara- — müsakkafat, muamele ve ve-| İitet vergileri daha evvel naza- İİ dikkate alınacak umumiyetle "tgilerin ıslahı, onların tezyidi ahiyetinde değil, bilâkis ten İsi şeklinde olacaktır. 6 - lan işlerinin esasları değiştiri- tek değil noksanları ikmal €- İecektir, Memurların ve teka- in maaşları üzerinde yapı- Kak ıslahatta da maaşları azal lmasi mevzubahs değildir, bi- kis daha ziyade arttirilmasi Ületine gidilecektir. Bu seneki aliyet programma bu kadar e- ve vaziyetin ihtiyaclarına gun ciddi meseleleri o koyan » onu tatbik için hiçbir fedakâr “tan geri durmiyan bir hükü- Mete her türk vatandşi elbet te inat eder ve onu takviye etme | Vatani bir borç — bilir. İsmet hlikâmetinin tuttuğu yol ie budur. | | Siirt meb'usu MAHMUT Atinada ilk çarpışma Lİ 100 metrede seçme- lerde, Senih, Meh- met Ali kazandılar Atinaya giden atletlerimizin yaptıkları ilk maça ait . gece kablo ile Şu telgrafı al- ATINA (Neo-Faleron) & — “ce saat 1 — Parlak bir geçit İsmi yaptik ve çok alkışlandık. akımıımız Muntazamdı. Dört yaptık. Haydar yüksek at- mada 1,70 le, Mehmet, 1500 Je 4 çürede i“ehmet Ali kazandı. İki Türk, il İemih ikinci, Mehmet Ali Dör. ici Balkan bayrak müsaba. > Besim, Zıya, Mehmet Şi, Semih, üçüncü geldiler. | ie sancağı iki kerre direğe çe | li , ii Finalde i Sırp, Sandıklar C. H.F.reylerile doluyor! Adalar, Üsküdar, Beykoz, Sarıyer, Eminönü, Bakırköy kâmilen; | Beyoğlu, Kadıköy, Fatih ekseriyetle Halk Fırkasına veriyor İlk günden Serbestçilerin gözleri yıldı ve halkın ancak Gazi fırkası olan Cümhuriyet Halk Fırkası ile birlik olabileceğini gördüler Serbestçiler birçok zevatın. reyini almadan namzetliklerini koymuşlar! şı fırka namzetleri arasında istifalar başladı; intihap heryerde canlı bir manzara gösteriyor C.H. F. namzetlerinden: ip Bahtiyar, Cevdet Kerim, Ali Rıza, Necip Beyler Dün sabah saat 8 den itibaren) İstanbul umumi meclisi intihabatı ba şlamıştır. Daha erkenden rey san- dıklarının konulacağı yerler halk ta- rafından kesif bir kalabalık halinde doldurulmağa başlamıştı. Dün sabah İstanbulun 10 kaza- sında da( intihap başlamış bulunu-- yordu. * Eminönü kazası En evvel intihabata başlıyan Emi- mönü kazası idi. Sandıklar kaymakamlık dairelerin den kaldırılmış ve otomobille mu-- karrer olan yerlere naklolunmuştur. Her intihap sandığının bulundu. ğu yer bayraklarla donatılmıştı. Her kazada intihap encümenleri kayma- kam Beylerin riyaeti altında sandık evvelâ halka boş olarak gösterilmiş C.H. F. namzetlerinden : Kâmil, Abdülkadir Zıya Beyler ve bilâhare temhir edilerek iplerle bağlanmıştır. Sandık yerine vazedik dikten sonra ilk rey atılmış ve diger leri de onu takip etmiştir. Adalarda, Üsküdarda, Beykozda Sarıyerde, Eminönünde, Bakırköyün de kahir bir ekseriyetle Halk Fırkası lehine olarak tecelli etmektedir. Beyoğlu, Kadıköy, Fatih kazala rında intihabat henüz inkişaf halin- dedir. Bugün de devam edecektir. Buralarda da vaziyet H. Fırkası İe- binedir. Ekalliyetlerin hepsi reye işti etmemekle beraber edenler karşı kaya rey vermektedirler, Fakat va- ziyet buna rağmen gene C. H. F. le- hindedir. Dün Beyoğlunda intihabat Top- hane nahiyesinde başlamıştır. İnti- hap asnasında S. ©. Fırkasiha rey ve renler ekseriyetle hamallar ve amele senefe idi. Serbesçilerin bütün gayri kanuni propaganda ve nümayişlerine rağ. man şuurlu halk kütlesfi o © tarafa riğbet etmiyordu. K Burhaneddin Beyoğlu sandığı saat 1 den itiba- ren Kule dibinde bulundurulmuş- muştur. Kule dibi H. fırkası ocak merke- ribayraklarla tezyin edilmişti. İnkı-- lâp encümenleri ocak binasının önün deki “meydanda masa başında abzi mevki etmişlerdi. Rey pusulalarını almağa gelen halk en çok C. H. Pır kasmın kırmızı rey (o puslalarına bir tehacim halinde rağbet ediyorlardı. 8. C. Fırltasının rey puslası veren masalarının adedi, burada 7 olmasi Ba rağmen hepsinin önü de boştu. Nezihe Muhiddin H. 5. Fırkanın bir masası yordu. — Karşı fırkanın namzetleri a rasında akalliyetlerden bazı kimse- lerin bulunması münevver ve şuurlu halkı müteessir etmiş, bütün reyle rini kendi öz fırkaları İrıkasma vermişlerdir. Serbest fırka bazı maruf | zevatın * şöhretlerin— den İstifade etmek için, bu haberleri olmadan isimlerini namzet- ler arasına ithal etmişlerdir. Beyoğlundan namezt gösterilen Dr. küçük Rifat B., namzetliğinde muvafakati olmadığını C. H. F, fır kası azasından olduğunu beyan etti- ği gibi Darüllünun müderrislerin. - den Yusuf Ziyâ B. de bu meyanda bulunmaktadır. Dün mumaileyh şu tekzibi vgön- dermiştir. la > Milliyet gazetesi tahrir müdürlüğü- Aşağıdaki mekütubumun ilk nüs- Vatandaş başında bomboş oturu--| olan Halk) zevatın | haniza dercini rica ederim: Şehir meclisi için S. C, Fırkası ta- rafından namzet gösterildiğimi bazı gazetelerde gördüm. Fethi BE .nin Şahıslarna samimi hürmetkâr olmak- Ja beraber, mesaiyi ilmiyem siyaset İle iştigale müsait olmadığı gibi fırka İile de azla temas etmediğimden bu İnamzetlikte behemehal bir yanlış lık olduğunu beyan ederim. YUSUF ZİYA Keza gösterilen ekalliyet namzet- ler meyanında da haberi olmıyan kimseler vardır. Bunların istinkâfları na rağmen $,. C, F. listesine ithal etmekte bir beis görmemişlerdir. Öğrendiğimize göre 8. C. fırkası nm Üsküdar kazası namzetleri meya nında Kısıklı sabık Bektaşi şeyhi Al Nutku Beyin ismi vardır. Dün Beyoğlunda 8. C, fırkasma rey verenler içinde Yahudiler nazarı dikkati celbediyordu. Bunların ekse- İriyetini de çocuklar teşkil ediyordu Bazıları para ile tutulmuş kimseler- di. İntihabat tamamen serbest oldu frrkası namma propaganda yapıyor. |du İsmini bile öğrenmemişler.. Masaların, iskemlelerin üzerine çikarak popüler nutuklar © verenler görülüyordu. 8, Ç, Pırkasının pro- Devami 5 inci sahifede) Dün olduğu gibi bu- gün de,yarın da reyini Gazinin fırkası olan C. Halk fırkasına ver ve kara günlerini unutmal.. | ğundan herkes istediğini | söylüyor,| Bu zevatı nasıl nam- zet gösterdiler? Listede Öğinil Paşadan, başka Çerkes Etemle birleşenler de varmış! | Serbest Cümhuriyet Fırkası- nın İstanbul Vilâyeti o umumi meclisi namzetleri listeleri ara- sında görülen bazı | isimler ve şahıslar halk üzerinde son dere- cede fena tesir yapmıştır. Bun- lar arasmda vakti o ile kuvayı milliyeye hasmıcan olan Ferit (paşa) kabinesinde yer | almış/ nazır ve yüz elliliklerden Çerkes Etem çetesi ile teşriki mesai €-| derek mahküm olanlar vardır. Ferit Paşanm Nafıa nazırı ve sulh murahhası olan esbak Şehremini Cemil Paşa da S.C. F. tarafından namzet gösteril- miştir, Cemil Paşa, yüz — elliliklere dahil edilmemiş ise de, Hey'eti mahsusadan Devlet hizmet ve müessesatında istihdam oluna- mıyacağma dair karar almıştır. Bilâhare, Hey'eti mahsusa kara- rin tetkik ve bir kısmını nakze- den Âli Hey'et te bu kararı boz- mamıştır, Belediye ve umumi © meclis azalığı gerçi memuriyet değil- dir; fakat belediye veya meclis Jazalarının netice itibarile Devlet ile alâkası vardır ve musaddak bir bütçeden de hakkı huzur ve- ya şehri ücret alacaklardır. Bu itibarla belediye veya u mumi mecliste nim resmi bir Devlet müessesci değil midir? İDevlet hizmetinde kullanılmaması hakkında karar olan ve S. C F. tarafından şehir meclisine namzet gösterilen Cemil Paşa Böyle ise Cemil Paşa bu mec liste aza olabilir mi? Bir rivayete göre bu hususta S. Fırkadan ve o namzetlerden Zıya Mulla Bey de: “— Cemil Paşa Hey'eti mah- susadan hizmeti devlette ademi! istihdam, karar almıştır. Nasıl intihabat listesine dahil olabi- lir.” demiştir. Beş hasta var! ETEM İZZET'in yeni romanı Milliyet'te çıkacaktır Jatılmca limandaki BUGÜN 2 mei sahifede * 1— Tarihi tetrikamız: Abdül g hamlı 2. Harici ve sna haberler $ üncü sahifede ediliyor Fabrikatorlar dün top. Askeri bahisler © Hikâye 3— Koman Cühuriyet Halk Fırkası kahir bir ekse- riyetle Istanbul intihabatını kazanıyor.. 7 sene evvel İstanbulu terk 2 ve lahiiye etmek vaziye- tinde bulunan kuvayı Hilâfiyenin başkumandanları Dolmabahçe'de Salâhaddin İstanbulun İstanbul 7? sene evvel Adl! Paşay i vela ederken kurtuluşu buğün kurtulmuştu Bugün Türk İstanbul en geniş bir hürriyet havası içinde kurtuluşunun bayramını yapacak ve Mustafa Kemal ordul Bugün İstanbulun kurtuluş bayramıdır. Mondros mütareke sinden sonra senelerce kara gün ler geçiren İstanbul, yedi sene evvel bugün tekrar istiklâline kavuşmuş ve bütün memleketi- mizi kurtaran Türk ordusu İs- tanbula da girerek kurtarmıştı. Bu büyük bayramı bugün İstan bullular emsalsiz bir şekilde tes” it ediyorlar. Kurtuluş bayramı programi Bayrama askeri kıtaat, mek- tepler, cemiyetler ve bütün halk iştirak etmektedir. Geçit resmine iştirak edecek- ler bu sabah saat tam onda Sul- tanahmet meydanmda toplan- muş bulunacaklardır. Geçit resmi Teşrinievvelin 6 mcı günü kolordu kumandanı Şükrü Nai- li Paşanın Sirkecide | İstanbul İtoprağına ayak bastığı saat tam onda şehrin muhtelif yerlerin. | den toplar atılacaktır. İlk toj vapurlar da düdüklerini (oöttürecekler ve halk ile kara nakliye vasıtaları da bir dakika oldukları yerlerde Adliye vekili arını tebcil edecektir Türk milletinin bölün bir ethanı husumet karşısında tarihin elim tecellilerini yendiği günde bu motör hasımın son izini de Istanbul sularından siliyordu. duracaklardır. Bu bir dakika du Tuşta şehitlerimiz takdis oluna- caktır. Bündan sonra kıtaat ve merasime iştirak edenlerin geçit resmi başlıyacaktır. Alay Alemdar caddesi, Sir- (Devami 2 inci sahifede) nin beyanatı Hükümet programile millete vadettiği- miz şeyler üzerinde çalışıyoruz Yusuf Kemal Bey tebeddülât rivayetlerine karşı : “Hâkimlerin yeri kanunla tayin edilmiştir, diyor Yusuf kemal Bey Adliye» Vekili Yusuf Kemal Bey, dün saat 15 te Adliye dai- resine gelerek gece geç vakte ka! dar meşgul olmuştur. Vekil Beyi | Başmülettişlik dairesinde Müd- | detumumi Kenan, £ Reisievvel | Feyzi Daim, Başmüfettiş Şükrü Beyler ve diğer bazı zevat ziya ret eylemişlerdir. Vekil B. Adliye işleri etrafın da tetkikatta bulunmaktadır. Yusuf Kemal B. dün, geç vakıt gazetecilerin ziyaretlerini kabul etmiştir. Yeni Adliye Ve- kilimiz, çok kibar, mütevazı ve herşeyi açık konuşan bir zattır. Gazetecilerin muhtelif sual- ye cevaben kısaca demiştir i: — Size ne söyleyim? Vekâlet işlerini henüz (deruhte ettim. Hükümetin programında mille- te vaat ettiği şeyler üzerinde tet kikatta bulunuyoruz. Şimdilik kendim öğrenmek yolundayım. Teftiş ve saire mevzuubahs de- gildir. Gazeteciler, Adliyede bazı xebeddülât yapılacağı rivayetle- rini kaydederek vekil Beyin fik- rini sormuşlardır. Yusuf Kemal Bey, şu cevabı vermiştir. — Adliye kanunla işler. Hâ- kimlerin yerleri kanunla tayin edilmiştir.” Vekil Bey, şehrimizde 10 gür kadar kalarak tetkikatına (Ode vam edecektir.