6 Ekim 1930 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

6 Ekim 1930 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

ektep temeli atıldı Cuma günü de başka | bir mektebin küşadı yapılacak Mi, Kadıköylünde Şair Nefi s0- #İ Ağında dün yeni bir ilk mekte- Vaz'ı esası yapılmıştır. Vilâ- Rt namına Vali muavini Fazlı *Y bulunmuştur. Cuma günü de başka bir mek vin küşat merasimi yapılacak- i vevairde çalışma saatleri Vilâyet kış mesai saati hak nda tetkikat yapmaktadır. Muhtelif şekiller düşümül- tedir. Öğle tatili yapıl- n saat 10 da işe başlı- ul tak akşam 4 te tatili faali- delgt edilmesi de düşünllmekte- Uykudaki polis! Mülkiye müfettişi tarafın- - Bakırköy merkezinde bir yapılan teftişte kalemde başma uyumakta olan İsmail Efendiye işten şşektirilmiş ve hakkında tah- başlanmıştır. el o Karakolları teftiş Mülkiye müfettişi Hüsnü B, n sabah saat | beş buçukta, oğlu polis merkezine mer- polis mevkilerinin bir kıs- Polislere izin Bazı vazifeleri Maslak eya elman Neden öldü Vahşi hayvan zanne dilen zavallı adam! Bir kurşunla öldü, hakikat te bu mu? Çatalcanın merkez nahiyesin de bir cinayet olmuştur, Musta- fa çavuş yanında hizmetçi Halil ketinin artık hiç bir usul ve ni-Jağa, pilak almak için kurtköyü- zama istinat etmeyen ücret tahine gitmiştir. Mustafa çavuş dö- silâtından son günlerde fazla” İnerken Dervişoğlu Muharremin laşan şikâyetlerdi. İctimada ko misyoncular birliği tarafından ele geçirilen Rıhtım şirketi ni- zamnamesinin bu bahise taal- luk eden madesi okundu. Bu Gene ol Romisyoncular dün toplandılar Nafıa Vekâletine müra- caat edilecek ve mata- lipte bulunulacak Komisyoncüler © birliğinde gümrük komisyoncuları büyük bir içtima yapmışlardır. Bu içtimaa sebep Rıhtım şir de koruya vahşi bir hayvan gir- di zanni ile ateş açmış ve Müs- tafa çavuş yaralanarak ölmüş- tür. Tahkikat devam ediyor. korusuna girmiştir. Muharrem | madde şöyle idi: Madde 23: Rıhtrma çıkarıla- cak eşyayı muhtelifeden sunu- u selâse üzerine alınacak re- sim en fazla 3 fırangı tecavüz etmiyecektir Rüsumu muharre renin itasıdan istinkâf eden yerli ve ecnebiler hamulelerini rıhtım haricine ihraç edebilecek ve rüsum itasmdan istinkâf ve imtina vukuundan dolayı şirke tin hiç bir sebeple tazminat ta- lebine hakkı yoktur.” Bu madde ile Rıhtım şirke- tinin rıhtımsız yerlere çıkarılan eşyadan ücret ve resim (o iste— meğe hakkı olmadığı anlaşıl- muştur, Uzun müzakerelerden sonra bu hususta hükümete ve yeni Nafıa Vekiline müracaata karar Bir hintli Hint hükümeti ziraat tetkik meclisi ikinci reisi “Devan Baba polis efendilerin dan vakitli vakitsiz ayrıldıkla görülmektedir. Bunun önüne geçmek © ve polin murlarını daha sıkı bir kontrol nda bulundurmak için polislerin iniz komser ve merker memurla. N dan izin lp vazileerinden ayr, ih ninesi fee takarrür etmiştir. Halk Bilgisi ? Dernek bu akşam senei evriyesini tes'it edecek Halk bilgisi demeğinin bu- Bu miinasebetle bu gece kon- tuvarda büyük bir müsâme verilecek ve derneğin senei ş Ni okunacaktır. Bundan baş- | |,8 daha bazr meşhur oyunları- Miz gösterilecektir. | Suriye gümrükleri .İ, Yeni Mersin gazetesinin ver İNK malâmata göre Türki | | tiye hududu üzerinde bulu- - İ'ân Meydanı Ekbezde beynel- dilel bir gümrük teşkil edil- Buraya murahhas oalrak hü Mümetimiz tarafından Mersin mrükleri bamüfettişi Refik « intihap edilmiştir. | , Fransızlar tarafından ise Su | Ye gümrükleri müfettişi Hür- #vırahhas olarak intihap e - ligtir. 3. Muvahhit H.ın yüzükleri k | zi pi Ji N Hi iy arülbedayi Samsunda iken Da- ip vedayi San'atkârlarınden Bedia | evahhit H. m yüzükleri çalınmıştı i Bedia H.; Samsundan ayrılırken tisinden şüpheli olduğunu söyle- - hı ve İstanbula gelmiştir. Samsun lis müdüriyeti tarafından yapılan! İişakikat üzerine yüzüklerin Bedia İ Sın haber verdiği adam tarafıdan | “andığı tahakkuk etmiştir, |, Gösterilen Küzum üzerine Bedia Adliyeye davet edilerek müddei- imilikçe ifadesi alınmıştır. |, Bedia H.; verdiği ifadede “yüzük hin; Samsunda ziyaret için oda- Ma gelen biri tarafından çalındığı- & söylemiştir. oArtistin bu ifadesi isin müddelumumiliğine gönde- trek, davaya orada hakılssaktır ar. . |sdecek mühendislere de malik bulun- dor Ruja Gark Hava”evelki gün İstanbula gelmiş ve dün mem- leketine müteveccihen hareket etmiştir. Kadıköy hattı Şirket, hattı kendi vesaitile yaptıracak Kadıköye temdit edilerek tram- - vay e inşatını Üzerine alınık istiyen gruj uyuşulamadığından feahedilmişti. Bununla beraber, şirket tekrar bu gruplarla temas etmiş ve ill tarafın menafiini telif edecek şerait araştı. rılmıştır. Fakat bu temas ta müsbet bir netice vermemiştir. Binaenaleyh doğrudan doğruya kendi yapmağa karar. vermiştir. lu husustaki keşifnameler esasen hazır olduğu gibi Şirket inşaatı idare maktadır. Yakında tesviyei türabiye 7; başlanacak, icap eden malzeme olunacaktır. İnşaatın müm- ki olduğu kadar sürte amal şalışılacaktır. Yalnız münakasanın feshi inat bir Iki ay gecikmesine sebebiyet vermiş olacaktır, Ankaraya gittiler Evvelki gün Londradan şeh- rimize gelen İngilterenin İrak fevkalâde komiseri Sir Hempres ve İngilterenin Türkiye | sefiri Sir Core Klark, dün akşamki ek spresle Ankaraya gitmişlerdir. Sir Hempres, iki üç gün Anka. (de! rada kaldıktansonra şehrimize dönecek ve Bağdat'a gidecek- ii Şoförlerin itirazı Tek taksiye şoförlerin © itirazları Belediye fen heyetince tetkik edil- mektedir. İ Belediye, tayin eylediği iki sene | müddet zarfinda tek taksi usulünü | behemehal tatbika karar vermiştir. Bu esasın tebdiline imkân olma. makla beraber tetkikat neticesinde | teferrüata ait aksam hakkında yaprl- | mış makul bir itiraza tesadüf edile-) cek olursa nazarı dikkate © almarak! icap eden tadilât yapılacaktır, Bu O husustaki tetkikatın biran &vvel ikmaline çalışıldığı gibi neti- | ei tetkikata kadar talimatname ahkâ mının tatbiki da tehir edilmiştir. Şirketlere tebligat yapıldı Telgraf kablosunun geçtiği yerler den bazı şirketlerin bacalar aça ve kabloyu bozdukları görülmüzez Denize düşen çocuk Unkapannda Keresteciler sokağında oturan 16 o yaşmda Alâettin isminde bir çocuk Ka- dıköy iskelesinde dolaşmakta i- ken sar'ası tutmuş, zavallı ço- cuk denize düşerek boğulmuş- tur, Arandığı halde cesedi bu- İunamamıştır. Şişe ile yaralamış! Beyoğlunda Fatin efendi s0- kağında bakkal çırağı Dimitri, kahveci Varnak Efendiyi şişe ile başından yaralamış ve yaka- lanmıştır. Bir intihar Samatyada oturan 75 yaşla- rında Jozef Andriya Ef.bu sa- bah odasında duvardaki çiviye ip bağlayıp bonuna takmak sure İkile intihar etmiştir. Jozef An- driya Ef, Polise, müddelumumi ye ve akrabalarına hitaben yas- dığı mektuplarda ( intiharının sebebi parasızlık ve yoksuzluk olduğunu bildirmiştir. Bir tecavüz Dün gece polis memuru Rasim | gir. efendinin zevcesi Asime Hanım Koska caddesinden geçerken kuyumcu Emin isminde biri A- sıme Hanımı cebren otomobile almak istemiş buna mâni olmak istiyen şoför Sadettin Ef ile kavgaya tutuşmuş. o Müdahale eden polis Ali Fuat EF. yi döv- müştür. Emin Ef, (yakalanmış ve hakkında tahkikata başlan- E, Silâhla oynarken Eşmenin Bilişki köyünden 12 yaşında Mahmut - namında bir çocuk, köylerinin su yolunu ta- | harmanlar: mir için köylerine gelen su yol- cusu Ali ustanm kırma ve av tü feği ile oynarken silâhı ateş al- dırmış ve karşısmda bulunan ayni köy ahalisinden 18-20 yaş- larında kimsesiz Emine namın- da bir kızı beyninden yaralamış ve ölümüne sebebiyet vermiştir. Türkiye toprakları İktisat vekâleti memleketi- mizin topraklarını tahlile başla- mıştır, Bu iş için mutelif mmta kalara ziraat fen hey'etleri gön rmiştir, Hey'etlerden biri o ta Anadoluda işe başlamıştır. Diğer hey'ette Garbı Anadoluda toprak tetkikatına başlıyacaktır. Her ziraat mıntakasında bu- lunan topraklar Ankara ziraat laboratuvarında tahlil edilmek- tedir. Bu tahliden sonra topra- ğın bütün evsafr anlaşılacak, noksan tarafları için o kimyevt gübreler temin edilecektir, Bu işler bittikten sonra vekâ let Türkiye toprakları diye bir ziraat haritası çıkaracaktır. Ticaret muahedeleri Alman hükümetile aramızda- ki ticaret muahedesinin tatbiki- ine başlanmıştır. Bulgaristanla yapılan ticaret muahedesi de bir kaç günc kadar gümrüklere tebliğ edilecektir. Bu ay içinde tatbik edilecek ticaret muahede lerinden biri de Macaristanla o- , İlan ticaret muahedesidir. Ne olacak? Fabrikatörler toplan- dılar ve karar verdiler Rakip vaziyette ücret tezyit ederek işçi alınmıyacak İstanbuldaki trikotaj fabri- katörleri dün Sanayi Birliğin - de bir içtima yapmıştır. Trikotaj fabrikatörlerinin bu içtimamda müddeti bitmiş olan trikotaj encümeninin o intihabı yapılmıştır. Bundan sonra fabrikaların yekdiğerinden işçi alması mese İlesinin müzakeresine başlan- muştur, Fabrikaların yekdiğerin den fazla ücret vermek suretile işçi almasından şikâyet edil- mekte idi.. Uzun müddet hara retli müzakerelerden sonra tica ret kanununun 60 mcr maddesi- nin verdiği salâhiyetle fabri- kalar arasında yüksek ücret ve- rerek işçi alınması menedildi. Bu hususta bir de talimatna- me nümünesi hazırlanmağa baş- lanmıştır. Bir kısım aza komşu devletle re nazaran daha çok inkişaf et- miş ve mamulâtı daha çok te- kemmül etmişolan (trikotaj sanayiine bazı fabrikatörlerin u- cuza maletmek endişesile hile İkarıştırmalarımdan şikâyet et- tiler, Bunu ehemmiyetle nazarı dik kate alan encümen, triko eşya- nın üzerine malın cinsini bildi- ren bir etiket ilsakının münasip olup olmadığını tetkike karar verdi. Son sistem bir tayyare Pek yakında şehrimize B. 38 imarkalı gayet büyük bir tayya- re gelecektir, 5 Bu büyük tayyare, Âlmanla- irişa ettikle- Bundan başka, öğrehdiğimi- ze göre maruf (o Graf Zeplinde şehrimize gelecek ve Yeşilköye inecektir. Zeplinin kolaylıkla inebilme- sini temin için Yeşilköy tâyyare meydanmda şimdiden istihzara- ta başlanılmıştır, Gerek tayyarenin ve gerek balonun şehrimizde iyi bir şekil de istikbali kararlaştırılmıştır. Halk zehirleniyor mu? Belediye heyeti fenniyesi tuğla nn imi yeniden tetkike ögle 27 7 Buradaki fabrikalar o sahiplerile Eyüp ve civarı halkı tuğla harman- atından çıkan dumanın muzir oldu- ğunda, harman sahipleri ise olma dığında israr etmektedirler. Bunun için belediye bu meselenin bir daha tetkikina lüzum hi verilen malümata göre bazı dok torlar bu dumanın Byip halkını ya. Yaş, yavaş zehirlemekte olduğu ka naatini izhar etmektedir. Ticaret odasında Ticaret odası Bursa vilâyetin de çok eski bir tarihe malik olan pirinç zeriyatınm ve o suretle leski şeklinde inkişaf edebileceği itetkik ölme ; şu candan tavsiyede bulunu. yor: Yurdunu seven vatandaş karanlık günlerin hicranı- nı, dünkü mazinin seni esirğ İİludan, 22 Belediyede | Dubalar Balat tamirhanesi büyütülecek İkinci bir kızak yeri yapılıyor Köprü dubalarının tamiri İ- çin belediye tarafından Balatta yaptırılmış olan atelyenin tevsi tekarrür etmiştir. Şimdiki kızak mahallinin yanma bir kızak yeri İdaha yaptırılacaktır. Bundan İbaşka hali hazırda dubalar kızak üzerine elle çevrilen bir mani- vela ile çekilmekte, ayni vasıta ile indirilmektedir. Bunun yeri- ne de bir motör konacaktır. Ekmek fiati Narh komisyonu dün topla- narak yeni fiatleri tesbit etmiş- tir. Buna nazaran fırancala 14 kuruşta ipka olunmuş, ekmeğe 10 para zammedilerek 9 kuruşa çıkarılmıştır. Ekmek Fırancala fiatleri: İstanbul belediyesinden: Teş rinievvelin yedinci Salı günün- den itibaren Ekmek dokuz ve Frrancala on dört kuruştur. Tiyatro mektebi Tiyatro mektebine girmek is tiyenlerin müracaatları devam etmekte olup dün yapılması mu karrer müsabaka kısa bir zaman için tehir edilmiştir. Mezbaha satış yeri Mezbahada inşa edilmekte o- lan satış salonu bir kaç güne ka- dar ikmal edilecektir, Önümüz- deki hafta içinde resmi küşadı yapılmak üzere hazırlık yapıl- maktadır. Darülbedayi nekazanıyor Darülbedayiin geçen seneki hâsılâtı hakkında bir istatistik yapılmıştır. . Belediyenin idaresinde bulu nan Darülbedayi 1929 hazira- - nımdan 930 mayısı sonuna ka- dar 21 bin lira masrafa mukabil 56,497 lira varidat temin etmiş tir. Konserlerden de ayrıca 341 lira alımmıştır. Umumi hâsılat geçen sene- ye nazaran 8,141 lira fazladır. 182 günden ibaret olan temsil devresinde 191 piyes oynanmış tar, En çok hâsılat temin eden piyes Aynaroz kadısı olmuştur 12 temsilde 5521 lira temin et- miştir. Halkı götürmek için Darülbedayi müdürlüğü her gece temsillerden sonra şehrin muhtelif semtlerine on tram- - vay arabası tahrik edilmesi i- çin tramvay şirketi nezdinde te şebbüsatta bulunmuştur. Nekadar buğday geldi? Haziran, Temmuz, Ağustos aylarında İstanbula şu miktar buğday gelmiştir. Haziranda 305 vagon Anado lu'dan, 39 vagon o Trakyadan, 17237 çuval limanlardan, "Temmuzda 405 vagon Anado vagon Trakyadan, 1530 çuval limanlardan Ağustosta 1001 vagon Ana- doludan, 64 vagon Trakyadan, 6173 çuval limanlardan, Geçen sene Anadoludan şeh rimize 158 bin 336 ton buğday gelmiştir. Rıhtım şirketi ücretleri ye ve antrepoya sahiptir, Bu ar- diye ve antrepoların 9293 metre murabbar Galatada, 26275 met- re murabbarda İstanbul tarafm- da mütebakisi de muhtelif yer- lerdedir, Rıhtım şirketi antrepo ve ar- diyelerine giren mallardan san- dık başma 240 kuruş aylık al- maktadır. Tüccar bu ücreti fa- hiş bulmaktadır. Ücretin tenzili i yolun gene bir facia vuku buldu | j Rus filosu Dün limanımızdan haraket etti. Tahtelbahirler de bugün gidiyorlar Bir kaç gündür limanımızda buluzan Rus filosunun bir kıs- mı dün sabah saat 11 de Misina ya müteveccihen hareket etmiş- tir, Giden gemiler, Amiral gemi $i ve iki torpidodur. Rus filosu, giderken top en- dahtı süretile şehri selâmlamış ve mukabele olunmuştur. Şehrimizde kalan iki tahtel- bahir de bugün hareket ederek filoya iltihak edeceklerdir. Yeni kitaplar!. Maarif Vekâleti her ay Bibliyog- rafya namı altında yeni bir mecmua çıkaracaktır. Bu mecmua bir ay için de Türkiyede çıkan yeni kitaplardan bahsedecektir. Devlet laboratuvarı Ticaret mektebindeki devlet lâbo Tatuvarı bu ay içinde işe başlıyacak tar. Bu sene için fındık, pamuk, tif tik, peynir, afyon gibi maddelerin evaalını tayinle meşgul olacaktır. Bu mallar ihraç edilmeden evvel labo- ratuvarda tahlil edilecektir. Lisan dersleri Liselerin lisan derslerinde mühim tadilât yapılmaktadır. Evvelce kal- dırılan Arabi ve Farisi yerine geçen sene yalnız Fransızca oku Bu sene yerleri boş kalan bu dersleri Maarif Vekâleti nazarı itibara almış ve ikinci devre talebelerinin beheme 'hal iki lisan okumalarının mecburi- İeştirilmesini mekteplere tarim et- miştir, o Bu tamime nazaran Pransır ca okuyan talebe badema £ Almanca ve İngilizce lisanlarından birini de tercih edecel Mektepler kâfi gelmedi Şehrimizdeki orta mekteplerden ekserisinin altıncı smıfları dolduğun dan mektep İdareleri fazla müraca- atlar karşında müşkül mevkide kal maktadırlar, Geçen sene de orta mektepleri ilk sınıflarında yer bulmak güçtü. Maarif vekâleti bu ihtiyacı temin) için Lâlelide yeni bir lise açmıştır. Bu seneki vaziyetten göre bu kâfi değildir. Daha bir orta mektebe ihtiyaç vardar; Mevcut mekteplerin bu işe kâfi gelmemesi hususi orta mekteplerin, artmasına sebebiyet vermiştir. İlk mekteplerde #ine elân devam edilmektedir. Bu sene fazla talebe için yeni açılan şu- belere yeniden 30 muallim tayin 6. dilmiştir. Kürsüler kaldırılacak oturmasına Jacaktır. Bir facıanı Maslak yolundaki otomobil kazası nasıl oldu ? iyük- |sefaretine ait, onların önüne Evvelki gece, Şişli - < ve bir kaç kişinin yaralanmasile neticelenen feci bir otomobil ka- zası olmuştur. Kaza hakkında yaptığımız tahkikat şudur: Evvelki gece, Yeniköydeki Avusturya sefarethanesinde bir yaz balosu tertip olunmuştu. O gece baloda sabık İtibarı milli Bankası müdürü M, o Brosanm zevcesi, İkdam gazetesi sahibi Ahmet Cevdet B. in oğlu Ferit B., Türkiye Milli Sigorta şirks- ti müdürü M. Herman ve zevce- si, Alman Bankasi memurlarm- dan M. Nikola da davetli olarak Rıtıtım şirketi hali hazırda | bulunuyorlarmış. Gece yarısın- 43265 metre mürabbaında ardi-|dan sonra, saat iki raddelerinde, balodan ayrılmışlar ve Madam Brosanm otomobiline binerek İstanbula hareket etmişlerdir. Otomobili, Madam Brosanın İtalyan şoförü Ciyandi idare e- diyormuş... Ve söylenildiğine göre Ci- yondi de o esnada efendileri gi- bi bir fazlaca içmiş ve keyif ha- linde bulunuyormuş. Maslak taraflarmda, balo da- vetlilerini İstanbula getiren di Mahiemelerde Gindolsmail 15 sene ağır hapse mahküm oldu Muallim Bedi Beyin mu- hakemesi karara kaldı Kâzım isminde birini öldü- ren Cindo İsmailin dün Ağırce- zada muhakemesi neticelenmiş» tir. Dünkü celsede Müddeiumu- mi iddianamesini serdederekma znunun cürmü sabit olduğunu söyledi ve tecziyesini talep etti, Maktul vekili de Kâzımın vere- sesi namına 1000 lira tazminat istedi. Cindo İsmail bu esnada bazı tefevvühatta bulundu: — Alt tarafı ölüm değil mi? İsterseniz yüz seneye mah- küm edin, diye söylendi. Mahkeme hey'eti müzakere- ye çekildi. Biraz sonra tekrar sa- lona avdet ederek Cindo İsmal- lin bu hareketi ikrar ve itirafı ile sabit olduğundan ceza kanu» nun 448 inci maddesine tevfik ikan 15 sene müddetle ağırhap- se konulmasına ve maktul Kâ- zımın veresesine 1000 lira tax- minat itasma karar verdi, Cindo İsmail, bu karara karşı hırçmlandı. Abuk sabuk bazı 1†lar söyledi. Neticede ji lar tarafından sürüklenerek dı” şarı çıkarıldı. ” Cindo İsmail, bundan evvelki celselerde cinnet iddiasında bu- Tunmuş, fakat bu iddiası muaye ne neticesinde sabit olamamıştı. Hakkı Tarık Beyin carihi Bedi Beyin dün müdafaası ya- pılmıştır. Maznun vekili Seni- yeddin B., hâdisede tahrik mev- cut olduğunu ileri sürerek mü- vekkilinin beraetini istedi, Müd dciumumi Cemil B. maznunun vel pazara talik etti. beri Ankarada bulunmakta idi. Hamit Bey dün şehrimize avdet etmiştir. Hamit B. neşriyat tah sisatı almak için (o teşebbüsatta n hikâyesi geçmek istemiş. Her iki otomo- bil de yeni, ve yollu imiş. Şoför Ciyondi, Bulgar otomobilinin © kendilerini geçmesini kibirine © O da dayanmış vitese. Saba- hın alaca karanlığında, iki oto- mobil arasında baş döndürücü bir yarış başlamış. Nihayet, mukadder — akibet yetişmekte gecikmemiştir: i Asfalt yolun bir. virajinda, şoför Ciyondi, direksiyona hâ- kim olamamış we otomobil müt- hiş bir hızla yoldan fırlıyarak o radaki bir ağaca yüklenmiştir. Sadmenin dehşetinden © otomo- bil parçalanmış ve ağaç kökün- den koparak, yere kapanan $0- förün üzerine devrilmiştir. Bir az sonra yoldan geçen di- ğer kafileler, Ciyondiyi, büyük ağacm gövdesi altında ezilmiş ve cansız bir halde, diğerlerini de muhtelif yer'--inden yaralı bulmuşlardır. Yaralılar derhal kaldırılarak Şişlide Manarya (o hastanesine yatırılmışlardır. Beyoğlu ji ye vazıyet |