15 Mayıs 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

15 Mayıs 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

İstanbul ticaret müdiriyetinin on altı aylık iktısadi vaziyet hakkında İktısat Vekületine takdim ettiği raporda ezcümle deniliyor ki: “İstanbuldaki kahve tüccar- Tarım aldıkları malların evsaf Ve şeraiti teslimi hakkmda çı- kan ihtilâflarda satıcıların bu- - 8 landuğu Havr ve Londra ve Hamburgun im bir ral oy- Maması tüccarı ciddi surette dü Şündürmeğe sebep olmuştur. Bin k Milyon liralık bir muamelei ti- fariyenin sı tini termin et- Mek için tüci mizin bir kuv- Vet teşkil etmeleri şayanı mem Büniyet görülmek lizım gelir, Diğer tröstler de aşağı yukarı una yakın maksatlarla teşek- kül etmişlerdir. Raporda dumpinig hakkında “Ââ şöyle denilmektedir. ; Bizim fikrimizce Rus 2i- mamda m bazılarının. iktr- sadi siyasetleri hakkında © 22- Mân zaman vaki olan beyanat- İrr ile anlaşılan beş senelik ik- sadi prog Yi istihdaf eden nukat olup ol- | madığı hakkında şimdiden bir fikir vermek imkân: o yoktur. Çünkü bu siyasetin Türkiyede Vazıh ve kat'i tecrübeleri yapıl dığmna delâlet edecek kuvvetli hâdiselere şahit değiliz.” Ticari kredi azlığından Ziya de faiz miktarınm çokluğunun İ muyari dikkati celbettiği ve bu- İİ Bun da mali müesseselerin va- Ziyeti umumiye icabı çekingen hveciler birliği bu düşünce- ! neticesidir. Asgari. bir | larının Türkiye- | ... IğI rapor Ticaret mücu.ü MUHSİN BEY duklarınm müşahede edildiği, küçük esnafa kredi temini hu- susunda son zamanlarda İş ban kasının mühim bir hatve attığı | zikrolurmaktadır. ge Ticaret müdiriyeti şehrimiz- de bulunan anonim şirketlerin | vaziyeti hakkında da tetkikat yapmıştır. Değirmen şirketleri 930 se- nesinde 929 senesinden daha | çok iş yapmışlardır. Evvelce faaliyetini tatil eden değirmen ciler tekrar işe başlamışlar, ve mevcut un fabrikalarından ba zıları tesisatı genişletmişler di. Sanayi şirketinden çimento- cuların vaziyetleri o kadar en dişe edilecek vaziyette değil- dir. Ticaret müdiriyeti bu mese- | le hakkında İktisat vekâletine verdiği bir raporda “çimento fabrikalarının fazla basiretkâra ne hareket etmelei icap ede diye bir mütalea serdetmiştir. davranmalarından mümbais ol duğu, maamafih milli bankala- Mmizın imkân nisbetinde faiz Miktarını indirmeğe meyyal ol İ Tekaüt Maaşları Eğ den sonra verilecektir | Mütekaidin, eytam ve er&- milin üç aylık maaşlarının bor “rolarr hazırlanmıştır. Zat işle Ti muhasebecisi Süleyman Bey Maaşların ancak haziran 15 te Verilmeye başlanacağını söyle miştir, Zat işleri muhasebecili $i üç günden beri maliye mü. s e yi İettişleri tarafından teftiş edil Mektedir. Teftiş iki müfettiş tarafından yapılmaktadır. Bü- tün muamelât, ayrı ayrı göz- en geçirilecekti GE e Harcirahlar meselesi ANKARA, 14 (Telefon) — 1931 bütçesinde bilhassa harci- Yahlardan azami tasarruf yapı yen için mühim ve ciddi Za- Adam ben değilim. Briand için kendisinin de hamzet olduğunu Reisicümhur intihabının arifesinde bu töhandan geçmek her halde wii müşkil olmuşur. ... Küçük itilği devletleri Bük- tTeşte senelik okonferanslarını âktettiler. Küçük itilâf devlet. lerinin senelik kongresi bu de- ta bir ay evvel o top- lanmıştır. o Bunun © sebebi de Avrupada, (o Avusturya “Almanya gümrük ittihat Projesinin ilânı üzerine hasıl ' Olan vaziyettir. Cemiyeti Ak- Yam meclisi, bu meseleyi tet- kik etmek için 16 mayısta Ce- evrede toplanacağından, kü- bük itilâf, bu içtimadan evvel toplanarak vaziyeti Meği lüzumlu görmüştür. iğoslavya — bu da karşı cephe ulmaları | İ Ancak Haziranın 15in-| aleyhine dava açacak Kömürden başka maden şir ketlerinin vaziyeti iyi NK Bunâ sebep te cihan maden fi atlarınm düşmesidir. 20 bin lira ikramiye Belediye Deftardarlık Belediye muhasebesi, uzun tetkikattan sonra, Maarif vergi si tahsilâtndan Defterdarlık | memurlarına ikramiye olarak tevzi edilen 20 bin liranın tes- viyesini evvelki gün Defterdar | Jıktan istemiştir. Defterdarlık, belediyenin istirdat talebine itiraz edecektir. Bu hususta €8- bab: mucibe hazırlanmaktadır. Bu takdirde, Belediye, 20 bin | liranm tesviyesi için Defterdar ık aleyhine dava açmağa karar ji Belediye hukuk işle- ri lürlüğünün de mütaleası bu zemindedir. Idman şenlikleri Bugün Taksim stadyomun- da saat 10,5 ta idman şenlikle- kt, netice bekleniyordu. Romanya küçük itilâf devletleri arasın- daki tesanüdün yeni bir nişa- nesi olmak üzere, azacık ta kaba denilecek bir harekette bulunmuştur. Bir Alman hey” eti, Romanya ile ticaret mu- ahedesini imzalamak ve Bükreşe gelmek üzere yola çıkmış bulunuyordu. Bu hey et, Romanya Hariciye ER nın bir telgrafile geri çevrik miştir, e nazırı, küçük itilâf devletlerinin müzakere- leri devam ederken, Alman hey'etinin Bükreşe gelmeleri- İ ni istememişlerdir. Fakat bu üç devlet aralarm- daki tesanüldü bu defa yeniden Bükreşte ilân etmiş olmakla beraber, her üçünün de Alman Avusturya gümrük ittihadına MİLLİYET, CUMA Vilâyetie Memurlar Tekâsül gösterir- lerse nasıl İceza göreceklerdir Memurin kanununun muad- del 20 nci maddesi vilâyetler& bildirilmiştir: z Madde 1 — Memurin kanu- nunun 26 mer maddesi aşağı- daki şekilde tadil olunmuştur ne dikkate davettir. B - Tevbih: Memurun idari ve inzibati nakiseleri dolayısi- dar kesilmesidir. Ç- Kıdem tenzili: Memu- | run yalnız terfiine müessir ol- mak üzere kıdeminden üç ay- dan bir seneye kadar müddet tenzil edilmesidir. D - Sınıf tenzili: Memurun maaşça bir derece aşağıya indi- rilmesidir. E - Memuriyetten ihraç: Me muru bir daha Devlet memuri- yetinde kullanılmamak © üzere çıkarmaktır. Darüşşafaka kongresi Bugün Cemiyeti tedrisiyei islâmiye saat on dörtte Darüş- şafakada senelik kongresini ak tedecektir. Uydurma haberler Hey'eti vekilenin kadrolarda tasarruf kararından sonra bazı gazeteler son zamanlarda haki kata uygun olmıyan haber yaz maktadırlar, Dünkü Yarın gazetesi de vi- Tâyette bir faaliyet olduğunu, ezcümle defterdarlıkta Anado- luya nakledilecek memurların bir listesini tanzim ettiğini ya- zıyordu. ge. Bu hususu Vali omvavini Fazlı Beyden sorduk: — Kat'iyyen aslı esası yok- tur, yalandır. Diğer bir gazete defterdarlı- ğın sor şekil memürin kadrosu nun dün Ankaraya gönderildi- ğini yazıyordu. Buda doğru değildir. Hafiza Suzan H. İzmire gönderildi Evelkigün İzmir müddeiumu İ miliğinin gönderdiği ihzar mü- zekkeresi üzerine derdest edile- rek polis nezareti altında Ad- nar. vapuruna irkâp edilen Ha- fize Suzan hanımdün İzmire hareket etmiş, bu iskandalin İstanbuldaki aksi de bu suretle | kapanmıştır, Suzan H. aleyhine yeni şahadetler İZMİR, 13 — Hafize Suzan 'H. hâdisesi münasebetile bu- gün istintakta Nazmiye, Hida- yet hanımlarla diğer iki kadın dinlendi. Hafize hanımın sahte çocuk hikâyeleri etrafında çok tafsilât verdiler. İfadeler Su- zan hanımın aleyhindedi Yugoslavya ile Romanyanı: böyle bir ittihadın tahakkuku- na mâni olmaktan ne istifade leri olabilir. Bilâkis Yugoslav- ya, simdiki Alman - Avustur- ya ittihadından ziyade Fransa- nın eski Avusturya imparator- Tuğunun başka bir isim altın- da ihyası demek olan ve Avus- turya, Çekoslovakya ve Maca- ristanı şamil bir “Tuna konfe- derasyonundan,, daha ziyade korkuyor. Çünkü böyle bir konfederasyon tahakkuk ede- cek olursa, bazı Yugoslav ka- toliklerin Yugoslavyadan ay- rılarak Tuna kontederâsyonu- na iltihak etmeleri ihtimali vardır. Binaenaleyh Yugoslav- ya için bir Alman - Avusturya ittihadı, Tuna konfederasyo- nundan daha elverişildir. karşı alâkaları ayni derecede değildir. Çekoslovakya doğnu- dan doğruya alâkadardır, Ro- mariya ile Yugoslavyaya ger lince; bunların gümrük itiha- i dı meselesile alâkaları dolayı- K K . ii İktisadi meselelerde Yugos- lavya ve Romanya, “ > vakya ve Fransadan ziyade Al- manyaya ve Avusturyaya bağ- dırlar. Çünkü Almanya ve Avusturya sanayi memleket. İ maaşmın on beş günlüğüne ka- 15 Fubolcu Sait Beyi Geçenlerde ağırcezada baş- lanılan, Beykoz killibönden sporcu Sait B. in ölümüle neti- celenen cinayet davasma dün devam edilmiştir. Muhakemenin dünkü celse- sinde ifadelerine lüzum len bazı şahitler o dinlenilmiş- tir. Evvelâ, Bayram sokağında, vak'anm başladığı umumhane sermayelerinden Eleni, bildik - lerini, gördüklerini şöyle anlat mıştır: — Sarhoşlukları dolayısile Kasımpaşalıları çıkartmasını bahriyeli Salâhaddin'e ben söy edim. Salâhaddin de onları çi kardı. Sonra da Kasımpaşalrla rın arkasından Beykozlular çık tular. Birdenbire dişerıda bir gürültü oldu. “Polis... po sesleri duy dum... Baktım: sokakta Reşadı elinde beyaz saplı'bir bıçakla gördüm. Biri vurulmuştu. Ben- den suis Vesdim. O ara ik “Bana bahriyeli Cemal der- ler... Dünyayı yakarım!” diye bir ses işittim, Korktum. İçeri- ye çekildim. z Reis sordu: — Reşat, cebinden o beyaz saplı bıçağı çıkarırken sen nere deydin? — Pençeredeydim... — Bıçak, çıkarılırken, sapı avuca tesadüf eder... Beyazlığı İn nasıl görebildin?... — Gördüm.. O bıçağı, kar- şısındaki gence sokuyordu... — Neresinden vuruyordu? — Onu göremedim... Fena oldum... — Kaç defa vurdu? — İki defa... — Hem iki defa vurduğunu görüyorsun, hem de neresine vurduğunu göremiyorsun. Na- sıl olur bu? Müddei umumi Cemil B., şu mütaleada bulundu: — Polis, müddei umumi tah kikat yaparken bunları niçin söylememiş? Şahit şöyle cevap verdi: — Beni kimse çağırmadı. sullerine muhtaçtırlar. Bu pi- yasalardan mahırum kalan bir Yugoslavyanın vaziyeti fena olur, Bu şerait altında Küçük iti- lâfın tedricen iki cephesi teba- rüz ediyor: Siyasi cephesi ki, Fransaya mütemayildir. İkti- sadi cephesi ki, Almanya ve Avusturyaya meylediyor. Bu defaki Bükreş içtimaında siya- si cephesi, iktısadi cephesine galebe çalmıştır, Fakat bu, ik- sadi zaruretler karşısında ne kadar devam edebilir? Küçük itilâi, doğduğu gündenberi za- yıf ve cılız bir teşeklükdür. Bunu doğuran siyasi sebepler çoktan zail olmuştur. Habs- burg hanedanının Avusturya MAYIS SâitB.i Cemal mi, yok- sa Reşatmı vurdu? Sermaye Eleninin şahadeti mürettep mi? Dava talik olundu 7 ka e v 1931 öldürenler ağırcezada nın tevkifhaneye geldiğini, di- ğer maznun bahriyeli Cemalin kendisine bu şekilde şehadette bulunması için talimat verdiği- ni söyledi. Eleni, mevkuf Muzafferin dostu Kiça ile oraya gittiğini, fakat içeriye girip Cemalle gö- rüşmediğini iddia etti, Kendi- sine neden oraya kadar gitme- Istanbulun son iktisadi vaziyeti ne Ticaret müdüriyetinin 1 i İvekâlete verd Kahveciler tröstü - Rus dumpingi var mı ? - Ticari kredi meselesi ğe lüzum gördüğü soruldu. E- leni buna da şöyle cevap verdi: | mek istedim. Beni içeriye sok- | madılar, giremedim. İ kendisinin bir şey görmediğini o esnada orada olmadığını bil- dirdi. Şahit Mm, Markora gel- ti. 'Tevkifhanede katilden maz- nun Ali, mevkufen getirildi. Ahi şunları anlattı: — Pazar günü şolör Muzaf- | ferin dostu Kiça geldi. Eleni duğunu öğrendik; Muzaffer bu nun da gelmesini istedi, Söyle- dim. İçeriye aldık. Sonra “bu, Cemal hakkında şahitlik ede- cek!” dediler. Bu şekilde ifadatından son- ra Ali, Eleni ile müvacehe edil di. Tevkifaneye girmediğini, kapıda beklediğini söyleyen E- ; Teni, ilk ifadesinden rücu etti. İçeriye girdiğini | itiraf etti. Müddci umumi Cemil B. in sua | Hi üzerine şahit Ali Ef., Muzaf- | ferle bahriyeli Cemalin tevkifa- nede sıkıfıkı dost ( olduklarmı söyledi. Müddei umumi 'Meydancı Mehmet, gardiyan Yakup ef. lerle Mm. Markoranım, hakilca- &in tenevvürü için celplerini is- Neticede mahkeme, bu üç şahidin celplerine, geçen celse- de celbi takarrüir eden diğer bir Yakubun da çağırılmasma, bahriyeliCemalin sabıkası olup olmadığının da istilâmma, mu- hakemenin 4 Haziran perşem- be gününe talikine krar verildi. Gümrükteki halı sirkati yade Fransız nüfuzu siyasisi ve Fransız parasıdır. Filhaki- — Arkadaşımın dostunu gör | Diğer şahit Mm. Agavni, | isminde bir kadının kapıda ol- | | keciye 12 de gelecek ve akşam yapılan tayin ve becayişler Elâziz merkez memurluğu- na Gazi antep ser komiseri Hü seyin Avni, Muş merkez me- murluğuna Sivas (o koriseri Necmeddih, Van merkez me- murluğuna Sinop ser komiseri Tahir, Cebelibereket merkez memurluğuna Zonguldak ser komiseri Levhi, Ankara mer- kez memurluğuna Giresun ser komiseri Hürrem, (İstanbul merkez memurluğuna Manisa ser komiseri Necip Beyler ta yin edilmişlerdir. Serkomiserler Artvin serkomiserliğine Bit | Jis ser komiserliğinden müsta- fi addedilen İbrahim Hakkı Efendi tayin edilmiştir. 'Taharri ikinci komiserler İstanbul polis müdiriyeti 2 inci şube 12 numaralı tabarri ikinci kömiserliğine o mezkür şube 134 numaralı taharri ko- miser muavini Saim ve 7 numa ralı taharri ikinci komiserliği- ne Mardin ikinci komiseri Hü- seyin Hüsnü Efendiler tayin e dilmişlerdir. Komiser muavinleri Gazi Antep komiser muavin liğine Muş komiser muavini İbrahim Nazmi, Urfa komiser muavinliğine Adana 4 numara N komiser muavini Hamdi ve | onun yerine Bursa 3 numaralı komiser muavini Hüseyin Av- ni Efendiler naklen tayin edil mişlerdir. Avrupa trenleri saati değişti Bungünden itibaren Şark de mir yolları işletme tarifesi ta- mamen değişecektir, Yarmdan sonra ekspres Sir- 17 35 te hareket edecektir. Posta katarı 10,5 te gele- cek, 19 40 ta buradan hareket edecektir. Muhtelit katar sekizde kal- kacak ve 18,53 te gelecektir. Banliyo hattı tarifesi de de giştirilmiş ve haftada iki gece 1,20 de tren ihdas edilmişti gümrükte açıcı ve balye yapı sı Ali, halıcı Ali Ekber Et. nin yanında müstahdem İranlı Hay dar, seyyar satıcı Ayvaz oğlu Dikran, çuvaler İranlı Veli, tahsildar yi Kurban ve gay ri mevkuf olarak rakı fabrika- sında işçi Yorginin muhakeme- sine başlanmıştır. Davanm esası, halı hırsızlı - ğıdır. Halıcı Ali Ekber Ef. nin gümrük antreposundan 11,050 liralık halısı çalınmış. Bunlar- dan Yorgi ve Mirra Haydar, | çalınmış halıyı bilerek satın al- maktan maznundurlar. Mirza Haydar'ın öldüğü anlaşıldığın- dan hakkındaki dava sukut et- iştir, ıp ediyordu. İntihabat günü yaklaştıkça, iki namzet belirdi: Hariciye Na ka daha bir kaç ay evvel, Fran- | zırı Briand ile ayan reisi Dou- sa İtalyaya küllyetli (o mik- | mer. Bu iki kuvvetli namzbt 2- tarda ikrazatta bulunduğu gibi | rasından birini tercih etmekte şimdi de Yugoslavyaya 8 mil- | müşkülât çekildiği son dakika- yon sterling ikraz etmiştir. | daki vaziyettende anlaşılıyor. Küçük itilâf konferansının a-| Çünkü ilk âraya müracaatta kibinde yapılan bu istikraz her ikiside yekdiğerine o deta, Bükreşteki tesanüt oyu- | kadar yakın rey aldılar ki, inti nunun fiati mahiyetindedir. #3 Fransada üçüncü cumhüriye tin on üçüncü Reisicamhuru nihayet intihap edildi. Yeni re- isicümhur, âyan meclisi reisi M. Doumer,dir. Fransız Reisi- cumhur intihebatı her yedi s€- | edildi. nede yapılmaktadır. Müddetini habatın muteber olması için lâ Zım gelen ekseriyet temin edile medi. Doumer, 442, Briand ise, 401, rey almıştı. Âraya ikinci defa müracaatta Briand'ın 330 reyine karşı, 556 rey ile Dou- mer Reisicumhurluğa intihap Briand ile Doumer arasında- veya Macar tahtma geçerek | bitiren Mösyö Doumergue, 13 | ki mücadele, fırka ve prensip- eski imparatorluk hekemon- | Naziran 1924 senesinde intihap | ler arasındaki mücadeleden zi- yasını ihya etmesi ve binnetice | edildiğine göre, müddeti gele- | yade şahıslar arasında bir cidal de bu.imparatorluğu araların- | cek ayın 13 ünde bitiyor. Kanu | den ibaretti, Gerçi Briand &ol da taksim etmiş olan üç dev- | nü esasiye göre, müddet bit- | cenahın namzedi idi, Fakat inti leti * kazandıklar: . araziden | mezden bir ay evvel yeni Reisi | habat daha ziyade şabsiyetler mahrum etmek korkusu idi. | cumhur intihabı yapılmak icap arasıpda artık mevcut ik ileyh bu d Bü korku. ettiğine göre, bu ayın 13 bı İmi olmuştur. Esasen bu- ki, D nun. İ Ekonomi I | ken busene 45 mil istihsal edil. İ milyonu ihraç edilmiştir. İhra Çirozlar. Bu sene istihsalât ve ihracat fazla Şehrimiz çiroz tacirleri dün Harici ticaret ofisinde bir içti- ma yapmışlardır. Bu içtimada olis çiroz ihraç ticaretinin inki şafı için tacirlerden fikir alın- mıştır, Bu hususa dair bir ra- por hazırlanacak ve temenni mahiyetinde İktısat vekâleti: ne göndeilecektir. Bu sene çiroz istihsali pek mebzuldür. Geçen sene Smil- yon adet çiroz istihsal edilmiş miş ve şimdiye kadar da 16 catın bü sene 35 milyona baliğ olacağı tahmin edilmektedir. Yunanistan, Bulgaristan tüc carlarınm Çiroz fiyatlarını u- cuzlatmak için tröst yaptıkları tekzip edilmektedir. Et fiatleri niçin fırlayor? Son günlerde şehrimizde et fiyatları yükselmiş ve 110 ku- ruşa kadar çıkmıştır. Bu tereffüün sebebi hayvan müvarcdatınm azalmış olması dır. Alâkadrların verdiği ma- Iümata nazaran koyun sürüleri © meraya çıkarılmış bulunmakta dır, Diğer taraftan Yunanis- tan ve Suriyede Anadoludan külliyetli mikdarda koyun mü- bayaa etmektedir. ması, diğer taraftan da hayvan Tarm meraya çıkmış olması mü varedatm azalmasına sebep ol muştur. Bu azlık ta etin pahalı lanmasını intaç etmiştir. Pire serbes mıntakası Pirede eylülden itibaren serbest mıntakanm tesis edil- miş bulunacağı haber almmış- tar. Keyfiyet ticaret odasının ve liman işleri ile alâkadar olan Zevatın nazarı dikkatini celbet miş ve bu hususta hükümet nez hareket görülmüştür. Tüccar- Jar bizde de serbest mıntaka ih dasını lüzumlu görmektedirler. m. Kambiyo Borsası Teterlin 1080 “| Kuron 15;84,00 Dolar 0,47 mlöler Tü Frank © 1206 | Pezetn 47080 Üret © 9,0175 Frank B.3,30,25 Drahmıl 36,40,75 Frank İ. 245 leva 65,10 lerin çine Çervemeç ok Altın Mecidiye Banknot Borsu harici | | Esham ve Tahvilâtin nevi İstikrazı dahili * Düyunu muvahhade İkramiyeli Demiryolları o 4,50 şimdi Reisicum- hurluk intihabatında süsten iba ret olan bir mevkiden Frausa- da daha büyük süs olan Reisi- cumhurluğa geçmek Doumer için kolay olmuştur. Belki de Fransa noktai naza, rından bu, hayırlı bir netice ol. muştur, Çünkü Briand gibi, fa- al tecrübeli ve harptenberi dip- muş bir devlet adammm hari. ciyeden çekilmesi telâfisi im- kânsız bir ziya olacaktı. Fran sanm bugünkü vaziyeti ve kar- sılaştığı meseleler hazarda tutu, lacak olursa, iyi Reisicum'- bulmak kolay, fakat iyi « “ ciye Nazırı bulmak 234 9 >.