17 Mayıs 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

17 Mayıs 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

AŞ imei. 0 İ kezde idi. “ 17 Kongrenin Havası içinde (Telefonla - Ankara) — Halk fırkası kongresinin mesa isinde esen saf ve vatanperve- ün ruhlara kuv enin encü heyeti umu rane hava, bütü vet veriyor. Kongr menlerinde olsun, mu miyesinde olsun, çok feyizli tenkit ve münakaşalar oldu. Fırkanın murahhasları, tenkidi icap eden noktalarda müsama halı davranmadılar. Esasen fır- ka şeflerinin arzusu da bü mer Birbirimizi irşat ve haklı tenkit etmekte yalnız fs- ide vardır. Bundan asla zarâr İ gelmez: Fakat tecrübelerle sa- bit oldu ki, aksinden mutlaka zarar gelir!,, Diyen; Fırkanm Umumi Reisi Büyük Gazidir. Yüksek mefküreli büyük bir fir ka ailesinin birbirine bağlı ve samimi olan (o âzasının gaye” müşterektir: Memleketin umu mi hayatını en isabetli tarzda yürütmek. Onuniçin yalnızmem leketin menfaatlerinden mül hem olan bu tenkitler, hakika- tin yollarını aydınlattı, şüphe ve tereddüt bulutların: dağıttı. Cümhuriyet Halk fırkasının son kongresile cı defa olarak- bir daha sabit oldu ki, fikirlerin müsademe kıyor! Kongrede fırka murahhasla rinm bir çok temenniyatı oldu. Bu temenniyatın hududu yok- tur. Esasen insanların ihtiyac ve dileklerine hudut tasavvur olunamaz. Bilhassa Türkiyede atandaşların en iptidai sayı- ian birçok ihtiyaçları bile te- min edilmemiştir. İlâveye lü- zum yok ki, bu vaziyetin mes” wileri bugünkü rejim değildir Asırlardan beri m: küm sücn fena İc nah ve mes'uliyetlerini çek- mek, inkilp nesline düştü. İhti- yaçlarımız, dileklerimiz çok tur. Ancak, bütün bu ihtiyaç VE dileklerin yegâne ölçüsü, mali imkândir, bütçedir. Meseleleri | bu görüş zaviyesinden röuhake me etmelidir. Kongrede, fırka mur: rının teklif ve temennileri her vekil kendisine ait olan hususat hakkında izahat verdi. | Bunlardan kabul ve icrası müm küm olan maddeler tesbit edil- di, Tatbikma imkân bulunma- yanların sebepleri izah olun- du, Neticesi müsbet olsun, men fi olsun bütün bu izahat; kon- gre azasmı tatmin etti, Herhes anladı ki, eğer bu memlekette halk lehine daha bir çok şeyler yapılamıyorsa, bunun sebebi hüsnü niyetin ve faaliyetin nok sanı değil, maddi ve mali imkâ nın fıkdanıdır. Fırka kongresinde bazı ka- tiunlarımızın tadil ve ıslahı et- tafında da teklif ve münakaşa lar oldu: Hatırlardadır ki; mil İ idare iktidar mevkiine geçti” ği zaman bütün mücsseselerimi zi ayni zamanda ıslah etmek, yeni kanunlar yapmak mecbu- riyetinde kalmıştı. Yapılan bu kânunların her itibarla mükem mel olduğu iddia olunamaz. Be şerin zekâsı henüz o kemali bü- lamadı. Bununla beraber bazı kanunların tadil ve ıslahma Mecburiyet hissedilmesi, onla- tan esasen fena yapıldıkların- dan ileri gelmiş değildir. Bun- da içinde yaşadığımız vaziye- tin, şeraitin, ihtiyaçların değiş mesinin büyük (tesiri vardır. Filhakika bugünkü vaziyetin icaplarma uyan bir kanun, ya- rının zafuretlerine uygun gel- meyebilir, Her hâdiseyi doğdu ğu an ve şarta nisbet ederek muhakeme (etmelidir. Bir çok müesseseler gibi, kanunlar tabii bir tekâmü! cereyanı ta kip ederler. Nihayet, geçenler de bir devlet adamımızın dedi | ği gibi: “Memleketimizde, de- Mir çerçeve içine alınmış hiç bir kavun yoktur. Bir kanunun Yeni ihtiyaç ve vaziyetlere gö mesine hiç bir rhâ- 6 ncı sene, Ne 1885 NUSHASI 5 KURUŞTUR kimbilir kaçın | sinden hakikatler meydana çi- | hü! PAZAR MAYIS 1931 — ANKARA, 16 AA — G.H. Fırkası büyük kongresi ün öğleden evvel aktettiği içtimada Fırka program: üze- rinde müzakereye devam ct- miştir. Çanakkale murahhası Veli Bey vilâyet dahilindeki çay ve bataklığın kurutulması ve bu havalinin bu suretle kabili is- kân ve zer'iyata müsait bir ba- le getirilmesi | hususunda te- menniyatta bulunmuştur. Ali Rıza Bey (Denizli), yol İ vergisi mükellefiyetlerindeki İ müsavatsızlıktan bahsederek İ herkesin istitaati maliyesi nis- betinde vergi tarhı esasını mü- İ dafaa eylemiş ve Aydın Demir- İ yolları idaresinin tatbik etmek te olduğu tarifelere temas ede- rek halkın bu yüzden (maruz kaldığı müşkülâtın izalesi için mühim aksamı üzerinde tesvi- ye ameliyatı yapılmış bulunan Alaşehir - Denizli ve Muğla - Alaşehir yollarının bir an evvel ikmal edilmesini talep eylemiş- | tir, Muhtar Bey (Mersin), yeo- gramdaki limanlar inşaatına âit mukarreratın zamanı inşa- Tarı itibarile mühim bulunduğu nu işaret etmiştir. Cevdet Kerim Bey (İstan- İ bul), memleketin yol ihtiyacın dan ve nahiye, kaza ocaklarile vilâyet kongrelerinde bu husus ta izhar edilen temennilerde bahsetmiştir. Cevdet Kerim Bey izahatı- na devamla yol mükellefiyetle- rinde yapılacak tenzilât dolayı- sile elde edilecek varidatın mev cudu muhafazaya kâfi gelemi- yeceğine nazarı dikkati celbey- lemiş ve bedeli nakti -zamları- nm tayini hakkınm hususi ida- relerden alınmasının doğru ola mıyacağını ileri sürmüştür. 'Nafıa vekilimin izahatı Bundan sonra Nafıa Vekili Hilmi Bey söz alarak demiştir ki: “Mersin limanmın inşaat İ- şine gelince bu inşaata git pro- jeler hazırdır ve Vekâlet insa- ata mezundur. Samsun ve E reğli limanları da ayni derece- de haizi ehemmiyet bulunmak- tadır. Fakat tahsisat bulunma- dığından ne zaman inşaata bas lanılacağı bilinemez. Yol bedeli Vekil Bey yol bedeli naktisi mükellefiyeti etrafında ileri sü rülen mütalealara cevap vere- rek bunun 18—19 milyon i pe rasında dönen bir vergi ©! u- ind ve memleketin takriben 200 milyon liraya mal olabile- cek 20—21 bin kilometre yola ihtiyacı olduğunu söylemiş, ya Piyango KUPONU Bu kuponu kesip saklayınız. - Piyango tafsilâtı 7 nci sahifemizdedir. Nafıa vekili HİLMİ BEY pılması ileri sürülen tenzilâtın bu vergi miktarını yarıya indi- receğini ilâve eylemiştir. Vekil Bey Anadolunun lü zum ve ihtiyaç hissedilen muh | telif yerlerinde 25 büyük köprü İ yapıldığını, büyük yol şebeke İlerinin bazılarının da ihale edil diğini söylemiştir. İhracat malları Saadettin Bey (İstanbul), “İ programın tatbilânda | Dünkü içtimada Nafia vekâletine ait lâyıha | encümeninin mazbatası kabul e didi | temini cevaben # gimiz meselelerden biri de mah sulâtı sinaiyenin o memlekette | sarf ve istihlâki ve ayni zaman da sanayiin inkişafını temin i- çin devlet bütçesinden maaş ve ücret alan zevatın — yerli mal: kullanmaları mecburiyeti idi Saadettin Bey bu husustaki noktai nazarını teyit i halâtına yüksek gümrük resmi vazedildiği zaman memleket i © | çinde kâfi derecede değirmen bulunmadığını ve fakat himaye nin vaz'ı karşısında bugün ihti- yacatı karşılayacak miktarda değirmen yapıldığını ileri sür- müştür, Emin Bey (Eskişehir), fır ka programınm mükemmeliye tinden bahsederek demiştir ki: “Halk Fırkası programının dev ! let işlerine tatbiki ile köylü ve memleketi daha ziyade refaha eriştirmekte muvaffak oluna- caktır. Emin Bey bundan sonra gözetil- (Devamı 6 ıncı sahitede) Limanda dün iki vapur musademe etti Her iki vapurda rahnedar oldu,acentalar| biribirini protesto ettiler Yukarıda, ön tarafından rahnedar olan Valro sa ve aşağıda, sancak tarafından delinen Tomshi vapurları Evvelki gece saat birde manımızda bir vapur kazası ol- * muştur. İ Rus bandıralı Mihael Toms- İ ki vapuru Akdenize gitmek ü- İ zere limanımızdan hareket e- İ derken suların akıtısına kapıl İmiş, Kabataş önünde o demirli bulunan İtalya bandıralı Val- rossa vapurunun üzerine düş- İ müştür. Bu musademe netice İ sinde iki gemi de rahnedar ol- İ muştur, İtalyan vapuru baş ta- rafından, Rus vapuru ise san- vak tarafından rahne almıştır. Rus vapurunun yarası kolay gün hareket edebileceği anla. şılmıştır. İtalyan vapurunun rahnesi ise ağır olduğundan su almak- tadır. Maamafih dün alınan ted- birlerle tehlikenin önüne geçil- miştir, Bu vapurun müsademeden zararı beş bin lira kadar olduğu tahmin edilmektedir. Valrossa'nın umpanyası key fiyeti protesto etmiştir, Liman heyeti fenniyesi dün gemilerde ki rahneleri tetkik etmiş ve mu dahaleyi muap bir vaziyet gör- ukla kabilitamir olduğuiçin der | memişti. Gemilerin ikisi de si- in un it- | PKuponları; gizakoppimcu. Yehip eğiecelcusi .C. H. Fırkası büyük kongresi bu Tasarruf igün de mesaisine devam edecektir ii Devlet Demiryolla- rile Limanlarında İ nasil yapılacak? | ANKARA, 16 (Telefon) —| l | | Devlet demiryollerı ve Timan- ları idaresinin yeni şekli ve ye ni kadroları hazırlanmaktadır Vilâyet kongrelerinden gelen dileklerin müzakeresine devam edildi. İstan-! İdarenin işletme işleri Nafia bul rıhtım ücretinin tenzili vekâletçe takip edilmektedir ibracat mallarının bugünkü Ya ziyeti ve sürümlerinin için verilen tâkrirlere vekâletine raptedilmekte ve | İ Devlet demiryolları ve limanla İri işletme umum müdürlüğü İ- İe rabıtası kesilmektedir. Yeni kadrolar tanzim edilirken inşa at sahalarının âzaklığı nazarı dikkate alinarak işletme kıs- mındaki bazı vazifeler de lâğ- vedilmektedir. İşletme umum müdürlüğü- nün kadrolarında da memur ve işçi tasarrufu yapılmaktadır. Lokomotiflerde tedricen oto | matik tesisat yapıldığından bundan sonra yardöfren alın- maması takârrür etmiştir. 3 aylıklar ! l p Se / | Haziran iptidasın- da tevziine başlanacak Zat maaşları mubasebeciliği eytam, eramil ve mütekaidinin haziran, temmuz, ağustos üç aylıklarının haziran iptidasın- da tevzii için bordroların tanzi | İ mine elyevm kadroda mevcut | defterdarlıktan memur istemiş | ti. Haber aldığımıza göre def- terdarlık Maliye şuabatımdan tefrik ettiği 13 Efendi ile iki | Hanımı zt maaşları muhasebe ciliği emrine vermiş ve bu on beş memur dünden itibaren bor droları tanzime ( başlamıştır. | Bordroların mayıs gayesine ka dar ikmaline çalışılacaktır. Ha zirandan itibaren üç aylık ma- aşların tediyesine başlanacak. | tur. ——— — İ Maarif Vekili Rasim Ali B. meselesi ! için ne diyor? Ankara, 16 — Maarif Veki- Hi Esat Bey, Rasim Ali Bey mı selesi hakkında şunları söyle- di: İ “ Rasim Ali Beyin müdafa ası alınmadan hakkında karar verildiğinden bahsile ve diğer iddialarla resmen Vekâlete yap | tığı bir müracaat vardır. Her vatandaşın hakkı muhterem ol- duğundan bu müracaatın tetki- kini vemütaleasını biklirmesiri Darülfünun Emanetine havale ettim. Alacağm cevaba göre, bir karar vereceğim. Darülü- nun Emini, 931 Darülfünun bütçesi için Ankara'ya gelm tir. Her Vekâlet bütçesinde ta- sarrufat yapıldığı halde, Darül fünun bütçesi bu sene eskisi gi- bi 800 bir olarak tesbit edilmiş | tir. Darülfünun, bu miktar da- i hilinde imkân bulursa istediği islahatı yapabilecektir.” Kongre murahhas: ları dün Orman çiftliğini gezdiler ANKARA, 16 (Telefon) — Gazi Orman çiftliğinde bugün kongre murahhasları şerefine yapılan davet havanm biraz yağmurlu olmasına rağmen çek neşeli geçmiştir. Misafir- ler, çiftlikte GaziHz. tw rafından karşılanmışlar, çiftli- ği gezmişler ve çiftlik mamu- Iâtile hazırlanmış zengin bir büfede izaz ve ikram edilmişler TE memurları kâfi gelmediği için | N muhakeme edildi- Kara Av, ör dün de Dainler vekillerile dün müzakereye başlandı İlk içtimada müzakerenin tarzı cereyanı görüşüldü; dayinlerin salâhiyeti hâfidir 4 Dün Saracoğlu Yükrü Beyle müzahereye başlayan Jngiliz, Fransız, Alman dainler vekilleri ANKARA, 16 (Telefon) — Hâmiller mümessillerile mu- rahhas Saraçoğlu Şükrü Bey arasında bügün Maliye vekâle ü i 2 lar ihzar edilmiştir. Müzakera tinde müzakerey: - inde müzakereye başlarmığ- |, ps, defa hüsnü suretle inta tır. Bu temasta müzakerenin | © cereyan tarzı etrafında görüşül | edilmesi ihtimali vardır. Maa mafih müzakerenin uzun süre müştür. ceği de tahmin edilmektedir, fi salâhiyeti haiz olduğu anla şılıyor. Müzakerata esas olabi lecek bütün vesaik ve rakam Hâmiller mümessillerinin kâ Erkânı Hırbiyei Umumiye müşiri Fevzi Pş. Hz.nin küçük kerimelerinin düğünü #ainasebetile Türkocağında mükellef bir suvare verdiklerini yazmıştık. Gelin hâ- nının Gazi Hz. ve pederleri Feezi Pş. ile bir arada) çekilmi; resmini neşrediyoruz. gör m Karilerimize İki'seneden beri intisar etmekte olan Politika refikimiz, dünden itibaren şahsiyetini ''Milliyet,, in daima kuvvet ve tekâmül arzeden şahsiyetine mezcetmiştir. Bu suretle iki tahrir heyetinin bir- leşmesile gazetemiz daha ziyade kuvvet bulaca- ğından, senelerden beri ifa ettiğimiz neşriyat va zifesini karilerimizi daha memnun edecek bir şe- kilde yapacağız.,, Avrupa ve Amerika matbuatında “ gazetecilerin bir- leşmesi sık sık tesadüf edilen bir hâdisedir. Bunu il- ham eden sebep te vesaitin ve mesainin ittihadile kuv- vetin artması ve tekâsül etmesidir. Milliyet Politikanın bazı hususiyetlerini almıştır. Pi- yanko yapmak ve kupon koymak Milliyetin şimdiye kadar tatbik etmediği bir usul olmakla beraber, Politi- kada başlayan büyük bir eşya piyankosunu Milliyet de- vam ettirecektir. Politikada şimdiye kadar bu kuponla- nn 8 tanesi çıkmıştı. Milliyet karilerinin, bir halta evvel Politikada başlayan bu kuponlardan istifadelerini temin etmek için bugün (1) den (9) a kadar olan kupon ların yerine geçecek kuponu dercediyoruz. (Soruyoruz) (Mizah) (Eğlence) (Kadın ve moda) Askerlik, Fen, Çocuk, Sinema gibi bâzı sütunlar ve sa- hifeler, karikatürler Milliyete nakledilecektir. Herhalde Milliyet bu tevhitten sonra daha kuvvetli, daha mütenevvi ve daha zengin münderecatla intişsr edecektir. 2 T il Her zaman teveccühlerini esirgemeyen muh- terem karilerimizin, bu birleşme ile bir kat daha kuvvet bulan gazetemizi daima muhabbetlerine 4 mazhar edeceklerinden eminiz. “,