18 Mayıs 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

18 Mayıs 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Şe eml öm İİ İİ | i Harici borçlarımız ve Maliyemiz PAZARTESİ 18 MAYIS , ds NUSHASİ 5 KURUŞTUR Siirt meb'usu: MAHMUT İ Osmanlı (o İmparatorluğun- dan miras,kalan borçlar hak- kındaki Türk noktai nazarı ü Bize düşen borç İamak isteyoruz. Bu arzumuz- da çok samimiyiz. Hem adale- te uygun, hem de tediye kabi- liyetimizle mütenasip her han- ir hal şeklinin gecikmesin- den memleket için faide değil, zarar görüyoruz. Bundan başi meselenin halli takip ettiğimiz mali selâh ve iktısadi inkişaf politikasının o muvaffakiyetini teshil eder kanaatindeyiz. Hamillerin vekilleri bir kaç gündenberi Ankarada bulumu- yorlar, Resmi temaslar başla- mıştır. Başlayan o müzakerele- rin netice ve talileri üzerinde simdiden hüküm vermek doğru olmaz. Eğer eski iddialar, ma- lüm talepler üzerinde duruyor- sa, nikbin olmağa imkân yok- tur. Fakat şununla müteselli- kiz ki, memleketin herkese a- çık olan hali, bütçemizin va- Ziyeti görüldükten sonra #yni noktalarda ısrar edileceğine ihtimal vermek güçtür; her $€- ye rağmen biz; alâkadarlara aklı selimin ve insafın hâkim olduğuna naki bulunuyoruz. İşin uzatılmasında hamillerin de hiç bir menfaati yoktur. İli gün evvel, bir refikimiz : itilâfnamesile taahhüt ettiğiniz paray ödeme- yorsunuz?,, Diye bize (tar eden Avrupa © devletlerinin; muhtelif tariblerde, muhtelif vesilelerle Türkiyeye verdikle- vi sözde durmadıklarını, imza ladıkları muahedelere rağmen memleketimizin maruz kaldığı zalimane tecavüzlere karşı his- $iz bir seyirci gibi durdukları- nı misallerle hatırlatarak | di- yor ki: “O halde bize sözümüzü tut- madığımızı söyleyen efendile- ve, evvelâ kendi sözlerini tutmadıklarını sorabilirmiyi ize namus dersi veren Avru- pa devletleri, bu hareketlerile bize fena bir misal göstermiş değil midirler? İcabında imza- armı inkâr etmekle, bize im- zanın ve sözün kıymeti olmadı ğini göstermiş olmadılar mi, Avrupa devletlerinin, eski- denberi Türkiyeye karşı takip ettikleri haksız politikaya dair arkadaşımızın verdiği. tafsilât , Esasen bunlar acı Ancak bu ya: Yanlış bir telâkkiye düşmele- Fine, yani idare ve rejim aley- binde yanlış o bükümler veril mesine mâni ölmak için mü- him bir noktayı daha iyi teba- Tüz ettirmek istiyoruz: o, Biz Paris itilâfnamesinin tatbikine itiraz ediyorsak; bu- nun sebebi, Avrupa devletleri- nin Türkiye aleyhinde izah et- tiğimiz. politikasına yeni bir misal vermek, onların hareke- tine imtisal etmek, on- lara bir mukabele yapmak gibi bir heves ve sebepten ile- ri gelmiyor. İtirazımızın sebe- (Devamı 6 ıncı sahitede) Piyango KUPONU Bu kuponu kesip saklayınız. Piyango tafsitâh 7 nel sahifemizdedir. İ vir imalâtmın iptidai bir halde bu- No 1889 b MM Gazi Hz. Fırkasının umumi ve daimi reisidir İş Fırka nizamnamesi kabul edildi | Siyasi seciyeleri itibarile menfibir Başmakarriri; Siirt Ee Fırka kongresi bu aksam dağılıyor. Yeni bütçenin tatbiki Hariciyede mü- him tebeddülât Vekâletler bütçelerini ruh taşımamış bütün vatandaşlar fırkaya girebilecekler Halk fırkasına mensup meb'usların meb'usluk | sı'atını hususi menfaatleri için istismar edeme- melerine umumi reislik hususi bir itina gösterirler Kongrede Mühim nutuklar söylendi Maliye vekili köylü- den tahsiledilen ver giler, İktisat vekili, iktisadi bazı işler etrafında izahat verdiler ANKARA, 17 A.A, — C.H. Fır kası büyük kongresi bugün öğleden | evvel toplanarak müzakeratına de- | vam etmiştir. Hakkı Tarık (Giresun), tütün cülerimizin içinde bulundukları müş külâtı karşılamak için o bankallira merhun tütünlerin mübayaası husu sunda hükümetçe ittibaz edilen kan rara temas ederek demiştir ki: “Tü ine yardım için bankalara tütünlerin alınması en doğ- idi, Fakat tatbikatın- da bir eksiklik olmuştur. O da tü- tünlerin hangi bankalara merhun ol dukları ticareti hariciye bürosu ta- vafından tesbit edilirken bazıları u- nutulmuştur. Akşehirdeki tütüncü- ler bankası da bu meyandadır. Ka- rarın tatbikatı hitam bulmadan ev- vel bu cihetin telâfisi için icap eden tedbirlerin alınmasını rica ederiz. Balıkesir murahhası Mahmut B. zeytin ve zeytinyağlarımızın ıslahı için Edremit havalisinde seytin ens- titösü vücude getirilmek | hüsusun- da alnan tedbirleri şükranla kayde. derek zeytin yetiştirmek ve muhafa 2a etmek işlerinde zirai inzibat tesi- sini istemiştir. - Saadettin Bey (İstanbul), mamu lâtı dahiliyenin himayesini ve sürü- | üi temin hususunda devlet büt- | çesinden maaş alan memurların yer li malı kullanmalarının mecburi kı Immasına ait temenniyatı etrafında Adapazarı murahhası Asım Bey ta- rafından serdedilen İtirazata cevap vadda ©; 30 isabet eder. Gerisi mem Diğer taraftan iktısat gin çalışmaktadır. Bu suretle iptidai maddelere olan ihtiyacın memleket içinde tedariki imkân dahiline giri- yor, Bundan maada halen bir kısım yapağılarımız imalâtta kullanılmak tadır. Temenniyatım nazarı dikkate alındığı takdirde memleketimizde hem sermaye ve hem de işçiye bir çalışma sahası temin edilmiş olacak tar. Kastamoni murahhas Hilmi Bey Kastamonide kenevir istihsalât ve i- imalât etrafında izahat vererek kene lanması yüzünden mustahsillerin kâfi derecede istifade edemedikleri. ni söylemiş ve halen tütün balyaları ve paketleri için Italyadan mübaya: atta bulunmakta olan tütün inhisar Gazi Hazretleri dün gece mesaisini ikmal eden fırka kongresi azasımı çiftlik, | Kongrede beyanatta bulu- nan Maliye vekili Müsta- fa Abdülhalik ve İktısat vekili Mustafa Şeref Beyler idaresinin burada bir imalathane te- sis etmesini istemiştir. Adapazarı murahhası Asım Bey, Saadettin Beye cevap vererek — me- vadı. iptidaiye etrafındaki mütale. alarının yanlış anlaşıldığını yerli mamulâta rağbetin sade nefaset ve ucuzluk ile alâkadar görülmiyerek bunların memleket dahilindeki ipti dai mevat ile imal edilmesi hususun da da nazarı dikkate alınmasını arzu ettiğini söylemiştir, Kedili İ ere d lerinde selamlayorlar. Müteokıben 5öz alan murahhas. lar vilâyet ve kazalardaki zirsat mü dürü ve fen memurlarının munhası- ran büro işlerile meşgul olmaların- 'dan şikâyet etmişler ve'kunların asli vazifelerile meşgul olmalarının temi ni hususunda iktisat vekâletinden temenniyatla bulunmuşlardır, Muhtelif meseleler hakkında ve- rilen temenni takrirlerinin lâyiha en cümenind tevdii kabul edilerek öğle den sonra toplanmak üzere içtiman nibayet verilmiştir. Maliye vekilivin beyanatı ANKARA, 7 A.4.—C€. H. Fırkası kongresinin bugün öğleden evvelki içtimamda söz alan Maliye Vekili Mustafa Abdulhalik Bey ati- deki beyanatta bulunmuştur; Muhterem Arkadaşlar; Bendeniz geçen gün burada ma- ruzatla bulunurken âşarın doğru- dan doğruya alınmakta olan vergi sinden 1340 senesinde 35,5 milyon lira tahsil ettiğimiz halde bilâhare doğrudan doğruya vergilerden köy. lülere isabet eden miktarının ancak (Devamı 6 ıncı sahifede) ui ehşetli bir müdafi çıktı! Ziraat odası vilâyete muracaat etti ve lerin toplatılmamasını istedi! | kedi- Kedilerden şehre faide ne? Ziraat bankası . dün vilâyet nezdinde bir teşebbüste bulun- muştur. Teşebbüs şudur: Taksim meydanında oyna- yan sirkteki vahşi hayvanlara kedi yediriliyormuş. Bazı çingeneler kedileri top lavor, ücüncü mevki bir duhu- liye varakası mukabilinde sirke veriyorlarmış. Bu haberler üzerine Ziraat odası vilâyet makamına yazdı- ğı tezkerede, bu doğru ise şehir de de farelerin çoğalması ihti- malinin mevcut olduğunu ve bunun önüne geçilmesini iste- mektedir, Hâmillerle Müzakere Dün sabahtan akşa- ma kadar içtima edilmiştir ANKARA 17 (Telefon- İĞ la) — Bugün öğledenevvel ve sonra hâmiller mümessil İ lerile müzakereye devaı dilmiştir. Bugünki Maliye muhasebei umumi- ye umum müdürü Faik ve “Devlet demiryolları umum muhasebe müdürü Ahsen, varidat umum müdürü Cez mi Beyler de iştirak etmiş- İğ lerdir. Hâmiller mümessillerile müzakerenin öğleden sonra ki celsesi saat 21 e kadar devam etmiştir. Müzakerat henüz ihzari sahada cere- yan etmektedir. Mümessil- lerin istedikleri bâzı rakam ve istatistikler kendilerine tevdi edilmiştir. i & Doktorlar ve ihtısas ANKARA, 17 (Telefon) — Tıp fakültesi müderrislerinden Neşet Ömer, Hamdi Suat, O- peratör Kemal Beylerle Gülba neden Reşit Münir, Niyazi İs- met Beylerden müteşekkil beş | kişilik jüri heyeti tetkik faaliye İ tine başlamıştır. Heyet doktor larm ihtisas vesikaları üzerin. | de mevcut nizamname ahkâmı na tevfikan tetkikat yapmakta dır, Şimdiye kadarihtisas vesi- kası almak için vekâlete müra caat eden doktorların mikdarı bin kırkı bulmuştur. Jüri heyeti nin tetkikatı on beş gün kadar sürecektir. Jürinin kararı gayri kabili itirazdır. r | ! Darülfünun, Barem.. Maarif Vekilinin beyanatı ANKARA, 17 (Telefon) — Maarif vekili Esat Bey Rasim Ali Bey hakkında gazetelerin iyatına temas ederek bana Ali Bey hakkında vekâlet henüz bir karar vermiş değildir. Artık Rasim Ali Bey vekâlete bir istida ile müracaat edere bazı esaslar (o dahilinde hakkında verilmiş olan karara itirazda bulundu, İtirazım esas ları hakkında Darülfünundan mütalea isteyorum. Esat Bey Darül sine temas ederek ilâve etti: — Oarülfünun bütçesine ta sarruf meyanında hiç dokunul- mayarak sekiz yüz bin lira ay- nen muhafaza edildi. Darülfü- nunda baremin tatbikını arzu ediyorum. Ancak bu tahsisat i- le tatbik çareleri aranacaktır. Maarif Vekâleti bütçesine ge- lince her vekâlet bütçesinde ol duğu gibi Maarif bütçesinde de tenkihat yapılmıştır. Muallim kadrolarına dokunulmadı. An- cak idari cepheden kadrolar da valtıldı. , BUGÜN teye gili Nisanda hayat yüzde bir 2 nci sahifede Başvekale! te verdiler g» İSefaretlerde me- | ; mur adedi azalı- (**. iyor, bir çok baş- | kâtiplikler ilga ediliyor., "Ziraat bankası memür- * İlarının bir kısmını Dev- 4 «5 let bankasına vererek tasarruf yapıyor ANKARA, 17 (Telefonla) — Her vekâlet Hey'eti vekilenin tasarruf esasları ği yeni bütçesini Başvekâlete tevdi etmiştir. Fırka kon- gresi mesaisini bitirdiklen günü Hey'eti vekile toplanarak bütçe tetkikatına de- vam edecektir. Vekâletlerin yeni kadroları meyanında hariciye vekâleti hariçteki memurlarından kırk kada rını vekâlet emrine almaya karar vermiştir. Müsteşar bulunan sefaretlerde baş kâtiplikler ilga edilecek, se- faretlerin kitabet kadroları daraltılacak, konsoloshane- lerdeki kançılar adedi tenzil olunacaktır. Bazı sefaret- lerin maslahatgüzarla idaresi düşünülmektedir. sefarelimiz bu meyandadır. Posta ve telgraf umum müdirliğide yeni (büdçes yeti umumiye büdçesindeki tasarrufun bir kısmı busene temdidi düşünülen telgraf bir kısmıda münhal ve müşterek vazifeye elverişli me- ilerden temin edilmiştir. Tasarruf mıktarı 580 mu bin liraya baliğ olmuştur. larını devlet bankasına devr etmek suretile kadroların- da tasorruf temin edecektir Emir dün geldi.. Hazirandan itibaren mütekaâitlerin maaşları mal müdürlüklerinden verilecek İstanbulda yeni mülki teşki- Jât vücude getirildikten sonra halka sühulet olmak üzre ey- tam, eramil, mütekaidin maaş- ların da, diğer vilâyetlerde ol duğu gibi mal müdürlüklerince tediyesi muvafık görülüyordu. Maliye vekâletinin bu husus N İşidiyoruz ki Gülhane parkında çocoklara ayrılan bah- çeye, kıyafeti düzgün olmıyan çocukları kabul etmiyor. larmış. Bu resimde görülenler, ayni bahçede oyun ihti- yaçların: tatmin eden çocuklardır. Fakir çocukların bu. rada hakkı hayatları yok mu? Eğer söylenilen doğru ise hayret ?. A7 4 — ! » G Vw i Hariciye Vekili T. Rüştü E na riayet ederek tanzim etti- sonra ve ağlebi ihtimal Salr Kâbil ini hazırlamıştır . Müdiri- hatlarının tehirinden diğer Ziraat bankası bazı memur- Zat işleri ilga ediliyor Brada maaş işleri ile meşgu olan memurlar da mal müdür lüklerine tevzi olunacaklardır