18 Mayıs 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

18 Mayıs 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

düm ibi YET PAZARTESF MAYIS 14 1931 Kırk bin liralık bir suiistimal mi meydana çıkarıldı ? Tarlabaşı maliye ta sil şubesinde.. Şube: müfettişler var, fakat sulistimal yok... diyor! . Vaziyet ancak bugün tavazzuh edecektir, Vali muavini ne diyor? Dün Mustafa imzalı bir mek tup aldık. Bu mektupta, Beyoğ bunda Tarlabaşı maliye şubesi muamelâtına maliye müfettişle | rinin vaz'ıyet ederek 40,000 li- ralık bir sui istimal meydana çı | kardıkları yazılıyordu. Dairede akşam tatiline yakın bir zamanda aldığımız bu mek | tup üzerine, keyfiyeti telefonla | alâkadarlardan sorduk, - Vali muavini Bey: — Böyle bir şey yoktur dedi. Defterdarlık, malümatı olma dığını bildirdi, iye ser mü- fettişliği de müsbet bir cevap vermedi. Vilâyette Fare ve çekirge müca- delesi devam ediyor Tarlabaş ımaliye şubesinden de sorduk. Dediler ki: : — Gerçi maliye müfettişleri diğer yerlerde olduğu rayı da teftiş ediyo! böyle bir sui iştimal vari: dir, Belki müfettişler bir mua melede yanlışlık görmüşlerdir. Fakat bizim herhangi bir sui is timalden haberimiz yoktur.,, Adresi de olmayan bu mek- tuptaki ibbarın asılsız. olmasını biz de arzu ederiz. Ancak vakit geç ve maliye heyeti teftişiye reisi Adil Bey de Ankarada ol- duğundan daha fazla malümat alamadık. İlk müsmir neticeler alınmağa baş- ladı, nekadar fare öldürülmüş? Tarla faresi mücadelesine ne zaret etmek üzere Çatalca ve Silivriye gitmiş olan vilâyet 2i- t müdürü Tahsin Bey gel- miştir. Tahsin Beyin verdiği izaha- ia göre, Sineklide fareler geçen | sene türemişlerdir. Son zaman larda da fareler bazı yerlerde metre murabbama sekiz on ta- »e düşecek kadar delikler aç- wışlar ve müstevli bir hal al- mışlardır. , Çiftçiler mezruatın yüzde el isini kaldıramayacaklarını dü- Hünerek endişe içindedirler. Zi- vaat memurları da bu endişeden »zak değildirler. , Fakat bu farelerle zehir, 2e- Birli gaz ve virüs gibi türlü mü tadele şekli tatbik edilmiş ve üçünden de azami istifade olunmuştur. Hasar farelerin müstevli olm. ze çarpacak derecede değil ve bazı yerlerde de hiç yoktur. Müstevli sahalardan kısmı a zamı da tamamen temizlenmiş tir. Bazı taraflarda ve bilhassa şu sıralarda çapa ile yapılan mezruat mahallerinde fare mev cut ise de, bununla da şiddetli mücadeleye devam edilmekte- | dir. Çekmece, Mimar Sinan köy- leri ahalisi mücadelede ziraat memurlarına çok yardım etmiş ir. i Çekirge mücadelesi Çekirge mücadelesine gelin- ce Çatalca ve Silivri havalisin- de yumurtalarda henüz inficar yoktur. Gacık, Lâledere mevkilerin- de 18 - 20 sahada sürfe çıkmış ve daha evvel tertibat alın dığından mücadele başlamıştır. Bono müddeti Tasfiye kanunu mucibince bono için müracaat müddeti üç aydır. Bu müddet 28 haziranda bitmekte olduğu için muhacir- lerin bir an evvel müracaat et- meleri lâzım gelmektedir. Bir ermeni vapurdan düştü, boğuldu Dubaların altında kaldığı zan- nedilen cesedi bulunamadı Kadıköyünde Rıza Paşa Karakol | sokağında oturan San Benua talebe- sinden 18 yaşına Berç Muradyan, dün sabah 8,45 te Kadıköyden kal tan Kalamış vapuruna binmiş, köp- rüye geldiği zaman, vapur daha ya- nasmadan atlamak istemişse de, de- nize düşmüş ve dubalar altında ka. larak boğulmuştur. Ceset bulunama miştar, Borç, Ankara caddesinde gramo- Tunew Onnik Muradyan — efendinin Hüdur, Tavla oynarken Fenerde Tahta Minare caddesin- Acem Kâztmin kahvesinde bisik- i Hasan Tahsin Ef. ile Hızır ça: | -* mahallesinde 7 numarada otu- | Çan een isminde biri tavla oynar. | kavga çıkarmışlar ve Leon sus- EE İiçakla Hasan Tahsin ef, yi ba n yaralamıştır. Mecruh mu- Bir kişi de intihar etmek istedi Dün sabah 7,35 te köprüden kal: his | Maarijte Maarif Emini Tarih kongresine iştirak için dün Peşteye gitti Bugün ayın yirmisinde Peştede beynelmilel tarih —atfer B. Türki- ye murahhası ola- rak dün Peşteye gitmişti, Muzaffer Bey ay sonunda İstanbula avdet e decektir. Mumai. leyh © kongreye Türk tarihine dair mühim götürmü; Türkiyat enstitüsünün son neşriyatı da bü meyandadır. Fizik ve kimya imtihanları Lise, orta ve muallim mekteple- | rinde bu sene yapılacak tahriri fizik | ve kimya imtihanlarının süalleri dün kapalı zarfla vekâleten maarif cma- netine gelmiştir. Zarflar » alâkadar mekteplere tevzi edilmiştir. Süaller ancak imtihandan beş dakika evvel | açılabilecektir. | 2! ) Anadoluda tetkikat | Darülfünun coğrafya müderrisle rinden Macit ve İbrahim © Hakkı Beyler Anadoluda mevzii tetkikat | yapmak üzere Konya mişlerdir. İli müderris seyahatlerini | Kayseriye kadar temdit edecekler, | on beş rün sonra avdet edeceklerdir. | Mektepleri teftiş Mesrif müdürü Haydar B. dün öğleden sonra Beyoğlu kazası dahi. inde bazı mektepleri teftiş etmiştir. —enipe—— Belediyede Ekmek fiati eme i Ekmek harpten evvel- kinden ucuzmuş! Belediyenin yaptığı hesapla ra göre ekmek flati bugün, har bi umumiden çok daha ucuz- İ dur. Para farkı nazarı itibara a İ Imırsa, Bugün ekmek otuz beş paraya gelmektedir. Halbuki harbi umumiden evvel elli para idi. Fırıncılar şimdi yeni bir ek- mek modeli daha çıkarmışlar. dır. Gene bir kilo olmak üzere çıkarılan bu ekmekler müstatil şekildedir ve saç kalıpları dedir. Bu yeni şekilde ekmek- ler daha kolay kesilebilmekte- dir. Belediyeyi nelerle uğraştırıyor? Bir kaç günden beri Taksimde su si kaplarla denize dökeceklerini ev- velce belediyeye bildirmişlerdi. Sirk idaresinin bu vaadini tutmadığı an- aşıldığı için, Belediye sıhhiye mü düyü dün bir ihtarname göndererek, bir mühlet tayin etmiş ve bu mühlet ! Maaş verilemedi | Belediye veril nazaran ne gülü henüz belli değildir. memurlarına maaş el'an ir. Aldığımız malümata sileceği de biri, Sarayburmunda kendisini deni | Anlaşılabilecek mi? | ze atmışsada kurtarılmış ve Tep Fa- kültesine yatırılmıştır. Rıhtım şirke. tünde kâtip Fahrettin EK, olduğu Düzceden gelen bir katil yakalandı Mayısın 9 uncu cumartesi gecesi Hendekten Düzceye giden yal üze- rinde, Sarı bayır köprüsü civar İİ haydutlar Hendek tüccarından Ka- “| sap zade Hacı Hakkı Beyi İ| den, kendileri İdürmüş ler ve kardeşi Zıya Beyi de üç yerin götüren otomobilin de ağır surette yaralamış- kumandanlı; Ç Ne yapsın, can pazarı! Otomobil son süratle yokuş aşağı Dün akşam Adliye dairesi önün- de yüzü gözü kanları bulanmış bir şahsın: — Adalet nerde, hâkim merde? Müddeiumumi nerde? diyerek avazı çıktığı kadar haykırdığı görülerek imdadına koşulmuştur. Meçhul şahıs kendisile alakadar olunduğunu görünce birkat daha 8€ sini yükselterek mânasız bir takım sözler sarfetmeğe başlamıştır: Ben Adliyenin gonca £ Erbabı kalemdenim — yahu. bir sigara vermezseniz yuf olsun ervahmızat,., Çok geçmeden etrafına yüzlerce adamın toplandığı bu (şahıs biraz sonra Müddeiumumilik — dairesine götürülerek ifadesi alınmıştır. Ö; nildiğine göre dayak yiyen Hayri E£. isminde bir - arsıhaleidir. Her zaman olduğu gihi meslektaş larile dün de kavgaya tutuşmuş ve Cevdet Et. i i okat yiyerek bu hale ivayete göre Cevdet Ef. nin de Hayrinin attığı dayaktan bir gözü şişmiştir. Hayrinin gece #i düz içki içen bir şahıs olduğu #öY- lenmektedir. Gonca gül.. Ben Adliyenin gonca gülü- yüm diyen adamı kim yaraladı ? Topallayarak i içel. An asıl Uremeli sllarindeğ- miş, Hani oraları Langaza küylük- lerinden sayılırmış. o Urumseli Erbabı hukukçuyum yahu... Bana | ii geldikten sonra te şuracıkta Şarköy taraflarına iskân edilmiş. Adr da bir hoş, İbiş mi ne? Mübaşir, bir aralık elindeki 60 - payı işaret ederek: inince ne yapılır? — Bırak dışarda... diyecek oldu. Meğerse zavallıcığın ayağı sakatmış. Reis, mâni oldu: — Özrü var, dokunma! Davacı anlattı: —A te bu adam... nü ettiniz? bil, kaldım altında... > Otomobili deviren kim? dam, gelmişim Şarköyden, gitmişim le.... kalmışım © © gece ütelde... günü isterim gitmek Kemer var orda yakın akrabamız. — Nif uzatma. İsterim işin anlatmak dibace- — Peki, sonra, — Soracığıma binmişim bu ada- mın otomofiline. Açan geçeriz bir küprüden, hani ki güründü telsiz te Bigraf.... Verdi aşâ otomofil kendi. aşağı iniyorduk Başladı bağırmağa.. ya durdur, ya atarım kendimi aşa Baya. O bağırdıkça ben bütün bü- tün Nihayet otomobilden ken, ... — Bak, ne diyor? otomobil | gi- derken atlamışsın... -— Atlirim ya. uaparım, cam pe” zarı ba... Mahkeme, bir karar vermek üzre tehir edildi. Mübadiller Meclise müracaat ettiler Mübadiller iskân tasfiye tali- matnamesinin kanunun ruhuna muarız olduğunu iddia ediyorlar İskân tasfiye kanunu mucibince, iskân: adi derecesinde tefviz yör. müş olanların borelarıma ait bir af kanunu neşredilmişti. Ahiren Maliye vekâletinin. vilâyetlere gönderdiği tatbik ti ü dillerin hükümet nezdinde teşebbüs, te bulunacakları anlaşılıyor. Samsunda 1500 kadar mübadil İ namına bir hey'et, Millet Meclisine de müracaat ederek, kanunun ruhu ile talimatname arasında mübayenet bulunduğunu izah erdir. Talimatnamenin birinci maddesi aynen şudur: 1 — Mübadillerde kat'i tas- liyeye esas tutulacak miktar 1331 numaralı kanunun tayin ettiği veçhile kıymetli tapular. da “w 50 kıymet muharrer ol. mayalar için 9 40 Ve tasfiye beyannameleri üzerinde kabul edilenlerde “i 20 nisbet ve mik tarından ibarettir. Binaenale- yh bu nisbet fevkinde mal ve. —— Seyrisefain vapurculara yeni teklifte bulundu Seyrisetai Milli vapurcular hattında anlaşa Sadullah Bey ve Yelkenci zade © Umum mü 'kumpanyaları tarafından tetkik edi. lecek ve bundan sonra mukabil tek- ya tastiye vesikası verilmez. Ancak taksimi kabil olmayan kismi şayilerden dolayı evvel ce 3-7-929 tarih ve 1129/24 No tahriratı umumiyeye tevfikan istihkak fevkinde borclanmış olanların tebligatı sabika veç- hile borclarını muükassatan ve eğer arzu ederlerse defaten te- diyedeki mecburiyetleri o de- | vam eder. Bu tarzda borclanma sı icap eden mübadillerden 28 Haziran 931 tarihine O kadar borelanma muamelesini ikmal ettirmeyenler 'uhtelerindeki malin tamamını terkedip mu- kabilinde tasliye vesikası alma ğa mecburdurlar.” Yumurtalar eski navulla gönderilecek E köri yen Marsil yı İspanyolların doğrudan doğruya Türkiyeden © mübayaaya başlamaları üzerine bundan muta. zarrır olan Pake kumpanyası, na- vullara yüzde 10 zam yapmıştı. ,Dün bu vaziyet üzerine İhracat Ofisi memlekete senevi 15. milyon lira Pake kumpanyası nezdinde teşebbüsatta bulunmuştur. Pake — Ofisin teşebbüsü. Dü hüsnü suretle karşılayarak bu kararın ref'i için merkezi umumisine telgrafla malümat vermiştir. Diğer taraftan sevkedilmek üze- re bekleyen 4000 sandık yumurtanın da dün vapura tahmili için yer ay. tılmıştır. Pake bu yumurtaları gene eski fintle nakledecektir. Ada vapurları Ekonomi Bir aylık fark i bir buçuk ucuzlamış! | Ticaret odasının o Nisan ayına mahsus “Geçinme endeksi” dün neş redilmiştir. Odanın endek- sine nazaran, İş- tanbulda hayat ge- gen ay, bir evvelki aya nazaran yüz- de bir buçuk nisbetinde ucuzla. maştar, 1914 senesi birinci mısfında 1161 kuruşla ge- inebilen dört nü aile bugün 3 geçinebilmekte, Geçen ay içinde ve içecek maddel aydınlatma ve temizleme maddele- rinde de oldukca tenezzül görülmüş tür, sek eşya ve ev eşyasile, ev ski seviyelerini muhafaza i Mübayaacılar hey'et gönderdiler borsa mubuyancıları, i kişilik bir hey'et gön Bu heyetin Ticaret borsasmım telâbı için yekâlete veril mek üzere bir de proje götürdükle. ri söyleniyor. Londra borsasında buğday düşüyor Dün Londra borsatından gelen bir telgrafa nazaran, buğday fiatle. rinde tenezzül başlamıştır. Bu tenezzülün bizde de tesirini göstereceği muhakkak addedilmekte dir. — üs Odada Ticaret Odasında tasarruf sandığı etik Memurlar maaşlarından yüzde beş terkedecekler Ticaret odasında yeni tesis edile- cok tasarruf sandığının nizamname- si hazırlanmaktadır. Sandığa sona sarmaya olarak me- murların şimdiye kadar biriktirdikle ri 3000 lira konulacaktır. Kooperatif esası üzerine hazmla- nan yeni nizamsame mucibince, Ö- da memurları tasarruf ma ağlarından yüzde 5 berkecan; Inhisarlar üskirat müdürü Ankaraya gitti Müskirat idaresi umum mü- dürü Asım Bey dün ekspresle Ankaraya gitmiştir. İnhisar müfettişleri teftişe çıktılar Haziranda sene sonu besaba tını kat'i üzerine bu hususta tetkikatta bulunmak üzere inhi sar idareleri müfettişleri kısım kısım teftişe çıkmışlardır. Nisanda hayat yüzde | Soruyoruz gis aim Vali Muhiddin Bey, et pahalıliğının sebepleri ile ri sürüldüğü zamanlar, mez baha resminin et pahalıh- İğ ğında âmil olduğunu ve bu resmin olsa olsa fiatlere his sedilmeyecek bir tesir yaptı ğını söylüyordu. Bu günlerde Trakyadan, Mudanyadan ve sair yerler den İstanbula “Hızır kuzu- $u,, tabir edilen kesilmiş et geliyor ve piyasada okkası 5S kuruşa satılıyor. Halbu ki mezbahada kesilen kuzu ların okkası 70 - 75 kuruş. tur, Taşradan gelen kesilmiş etlerin vesaiti nakliye mas- £ İğ) rafları da olduğu halde, mezbahada kesilen kuzular. dan daha ucuz satılmasının pek büyük bir sebep ve hik meti olması gerektir,. Ortadaki hakikat, maale sef Muhiddin Beyin iddiası hilâfına, mezbaha resmi fintler üzerinde bu kadar büyük bir fark hâsıl etmesi dir. Et fiatlerine bu kadar te- sir eden âmil eğer mezbaha İİ resmi değilse, nedir diye | Soruyoruz Kim mes'ul? Lâstik sahtekârliği tahkikatı ne safhada? Gümrükte Maliye müfettişleri ta- rafından yapılan teftiş “<3 meydana çıkarı lan bir lâstik şir ketinin sahtekdirli ğı meselesi eta fındaki tetkilenta devam edilmekte- dir. Alâkadar ma- hafilde söylendiği ne göre bu sahte Dn meydan o İmesinde, gür | rületen ziyade kam: biyo mürakaba hey'etınin 100s'ur oi. ması lâzım gelmektedir. Çünkü kam İ biyo mürakabe hey'eti gümrük be yannameleri ile ibraz edilen müsa. ade may karşılaştırılması lâ zın gelirken, buna dikkat edilmedi: ği anlaşılmaktadır. — 11 İtalyan sefiri geldi Bir müddetten beri mezunen memleketinde bulunan İtalya sefiri Sinior Aloizi cenaplar. dün Tevere vapuru ile şehrimi ze gelmiş ve İtalya sefareti er. kfinı tarafından karşılanmıştır. Sefir Cenapları iki üç güne ka” Ci Ankaraya azimet edecekler ir. Müşteri yüzünden istasyonlarda, iskelelerde otelciler ve hamallar arasında münazaalar eksik olmuyor! Gi