18 Mayıs 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

18 Mayıs 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

d k | 21 Ağı MİLLİYET PAZ! ARTESİ Birinci sahifeden geçen yazılar ZE $$ EZ RA GENK HZ YE RE EE - Fırka kongresi bu akşam dağılıyor! Harici borelarımız (Başı birinci sahifede. 8 milyon liradan ibaret olduğunu ar zetmiştim. Dün beyanatta bulunan Eskişehir meb'usu Emin Bey: “Ma Tiye Vekili ifadatta bulunurken yal Bız doğrudan doğruya olan vergileri nazarı itibare aldılar. Bilvasıta ver. gilerin köylüler üzerinde olan tesira- tından bah. diler”, dediler, Görüyorum ki daima © içimizde bulunan daşlarımız da bile bu wkete kalmıştır. Onun içindir ki bu- gün söz dim. Hükümet 1930 se hesabı kat'i 1999 un, hesabi ve geçen se nenin, kat' vermiştir. 1340 da Âşardan tahsil et- | niz miktar 35,671,142 lira ve ta hakkuk eden miktar ise 39 milyon 967,000 liradır. Bu isme ve maarif mizdir. Mül- gayri olan his semizdir. Mültezim iki veya üç ay çalışır ve bütün sene zarfında kazan dığinı yer, Bunların yüzde kaç ka nı tasavvur edersiniz. (Yüzde histesinden gayri b * zandı esleri). Ben yüzde 20 diyorum. | ferrüat olan hesapları maza- ı dikkate almıyarak yalnız yüzde 1 20 kür ilâve ederek 340 senesinde kö: ünün cehinden 50 milyon hira Diğer banka ve ile teal- Hik eden hisse aynıdır. Bunu nazarı bara almıyorum; Fırkamız öşar lüğvetmek kı büyük bir verdiği zaman du. şe girişeceğini biliyor kararı yalnız bizim fırka vere i. 40 milyon lira varidattan kem de hükümetin eli dokunmadan İ gelen paradan;bu para iltizama veril Mu inm teminatı vardı. hakkak hazineye girerdi. Masrafsız | ve zahmetsiz olarak. Emin Bey bunu zikrettikten son va “zammedilen miktar nazarı itiba. ra alınmamış” dediler, Gene 1340 hesabikatisindeki tuz iradından bah sedeeeğim. Aşar varken 1340 da tuz dan 5,486,753 lira tahsil ettik 1929 'da tuzdan 7,773,001 lira aldık. Zam mettizimiz miktar 2,200,000 liradır. Bunu hep birden hesap edelim ve bunu doğrudan doğruya tammedelim. Şeker ve petroldan bahsettiler, 1929 hesabı katisinde şeker varida- imiz 6,237,408 Viradır. Şekerin en vergilere şok müstehliki köylü değil şehirli. | dir. Orada da bunu nüfus nisbetin de takim edelim, Petrol ve benzin varidatı 3,074,000 biradır. Her hal- de köylü şehirli © kadar sarfetmez. Bir de gümrüğü mazarı itibara ala bm, onu da tetkile edelim. 1340 daki gümrük varidatımız 28,851,000 lira- dır. Geçen seneki tarife kanunu çi- kacak diye herkesin en çok mal ge Hirdiği senede aldığımız. varidat 11,116,000 liradır. İşte bütün bilva- sta vergiler yekünunu indirdiğimize sazaran bunu da zammederek güm- İk varidatının kısmı azamımın şe- lere tenllük ettiğini pekâlâ bilir. iniz, Köylülere isabet eden miktar n âşarın üçte birinden pek 45 Abdulhalik Bey bundan sonra: “Biz köylüye himaye sistemini koyduğumuz zamandan i- tiberen köylüyü hakiki bir himaye etlik ve esasen yapamıyaca İumızı ilân etmezdik." demiştir. Maliye Vekili Bey milli hüküme Gn tecisüsünden sonra mubtelif ka- munlarla ziraat bankasının İstip surette ve Damat Ferit hükümetleri tara- fından yenen sermayesi yerine & milyon 880 bin liranın hazine tara» fından nakten ödendiğini ve eğer banka sermayesi bugünkü dereceye varmışsa bunun bu yardım sayesin de olduğunu izah ettikten demiştir ki: “Milli hükümet varida- #mda vukua gelen fazlalık da mubte bf vekâletlere şu suretle taksim e- dilmiştir: Sıhhiyeye 1340 da O 2,245,000, 1929 da 3,900,000, Adliyeye 1340 da 4 milyon 541,000, 1929 da 6,805, 1340 da o 6,089,000, 23,000, Nafaya 1340 da 14,164,000, 1929 da 32;805,000, İktisada 1340 da 5,142,000 1929 da 7,244,000, müili müdafaaya 1340 da 32,000,000, 1929 da 62,000,000. Abdulhalik Bey ordumuz ve mil EE elinina vamtalarınız iğin veril di ederek rahat ve huzurile yaşamak için ha. © “riçten gelecek her türlü sul nazara müdafaamıza bu paranın lözum geldiğini söylüyerek Mina nihayet, vermiştir. sonra miş olan miktarlara işaret |H. F. büyük kongresi saat 14 te İsmet Paşa Hazretlerinin ri yasetinde mesaisine devam et- ti, İ İktisat vekili Mustafa Şeref | Bey murahhaslar tarafından dermeyan edilen o mütalcalara ayrı ayrı cevap verdi, Milli fab İ rikaların yerli kumaş imalât | 1928 de 801 bin metre iken 1929'da 950 bin metreyi bul- muş ve bugün bir buçuk milyon metreyi geçmiş olduğunu, üc- yet ve maaş alan müstahdemler için yüzde 10 fazlasına dahi ol- sa dahili malümattan almağı | mecburi kılan bir kanan bulün- duğunu, fakat ciheti askeriye- | nin beşyüz bin metreyi geçen ihtiyacı da nazarı itibara alma cak olursa bu mecburiyetin tev. si ve teşmili halinde ihtiyacı ta. mamen karşılamak imkânsız 0- İ lacağını ve böyle bir tedbir mevcut fabrikalar nefaset hu- susunda lâubali olmağa sevke debileceği gibi fiyat meselesini de nazarı itibara almak icap et- tiğini maamafih bütün bu hu- sustaki arzuların nazarı tetki- ka alınacağını söyl Tasarrufu itiyat haline getir mekten bahsedenlere: “Fırka- mız bunu programında kat'i bir | umde olarak tesbit etmiştir.,, cevabını verdi. Ziraat teşkilâtının ameli sa- | hada faide temin edemediği mü talcasına iştirak ederek mek- tepten çıkanların ziraat memu larmı, bunda bir az da kanunla- rımızın kendilerine tahmil etti- ği vazife ve mes'uliyetlerin dahli bulunduğunu, maamafih İktisat vekâletinin bir kaç sene den beri esaslı ve mühim bir istihale geçirmekte olduğunu izah etti, Ezcümle vekâlet Ada nada pamuk, İzmirde üzüm ve incir, Samsunda tütün, fındık. in haşerat ile mücadele ensti tüleri tesisine karar vermiştir. Muhtelif yerlerde tohum ıslah istasyonları açılmağa başlamış. tır, ziraatle filen meşgul olanla ra yardım bir çok fidanlık- lar tesis edilmiştir. Bilhassa sa lâhiyetleri ve teşkilâtları itiba rile mühim mevkileri olacak zi raat odaları vücude getirmek ü terek menfaatine ait hizmetler yapabileceği gibi devlet tarafın dan kurulan müesseselerin ver diği neticeleri çiftçilere dev- rederek tatbikatını tevsi ede- cek, bunlar arasında vasıta ola caktır, Ziraat memurlarını kâti bi umumi vaziyetinde bu oda larda çalıştırarak mesleki malâ matlarımı halka öğretebilecek bir vaziyete sokacağız. Bu su- retle ziraat teşkilâtımız ve me- murlarımız hakiki ve fili suret- te çalışacaklar, kalmaktan kurtulacaklardır. Fare mücadelesine temas e- İ den vekil Bey bir kaç seneden beri kışın yumuşak © gitmesi bunların üremesini badi olduğu nu, talimatnameye (nazaran bununla bizzat vekiller meşgul ve mes'ul bulunduğunu, Çanak kalede mücadelenin omühim mikdarda muvaffakıyetine, Bu- rada arazinin nısfından fazla; nm tathir edildiğine dair ma- lümat geldiğini söylemiştir. Yaş üzümle şarap imali ka- nunu formalitelere riayet edil- mek şartile serbesi İnhisar İ idaresi de ayrıca prim veriyor. Vekâlet asma fidanlarını artır. mıştır. Son senelerde bağ yap- mak revaç bulmuş, büyük bir rağbete mazhar olmuştur. Bağcılık gittikçe tevessü et- mektedir. Muzir hayvanlarla mücadele belediyelere aittir. Sürek avları tertip olunur. Hu- susi taleplere karşı da hüsnü kabul gösterilecektir. Fakat ciddi bir mürac. mıştır. Zir: bir bekçi ağası kabul edilmiştir Her köyde bir bekçi vardır. Tohumların ıslahı için mu- ayyen yerlerde ıslah istasyonla yi tesis edilmiştir. Buralarda ça tadır ru olunca bürokrasiye kapıldık | İ zereyiz, bu odalar zürram müş- | çağına gelmemiş olan bütün masa başında | tohumu tevziine başlanmıştır. Pullukların dahilde imalini teşvik için bir kanun vardır. Her pulluk için kıymetlerini yüzde 10 ile 15 arasında bir prim verilmesi kabul edilmiştir Bütçeye de 100 bin liralık tah- sisat kondu. Bu gibi tedabir sa yesinde memlekette ihtiyacı- mız olan pullukları yapabilecek imalâthanelerin vücude gelebi leceğine şüphe yoktur. Vekil Bey traktör kullanmış olanlara gösterilmiş olan mua- fiyetleri saymıştır. Ticaret mukavelelerile ihra- cat maddelerimiz için mahreç bulmak meselesine temas ede- rek bunun karşımızdaki devle- tin hârici ticaret sistemine mâ ni olduğunu, bizim ihraç etmek istediğimiz madde © mem- lekette (o de inbisarında yani bizzat satın almak mev kiinde ise kabil olabileceğini, yok eğer hususi (teşebbüslere İ terkedilmiş ise o zaman böyle bir şey teklif edilemeyeteğini söylemiş, o Çekoslovakya ile ticaret mukavelemizde tütünle- rimiz için, Sovyet Rusya ile ticaret muahedesinde diğer ba- 21 ihracat maddelerimiz için bu nevi imkânlardan istifade edil. diğini ilâve etmiştir. TAjans, nutkun mabadini sabah sant 3,30 da hâlâ vermemişti.) ANKARA, 17 (Telefon) — Fırka kongresi, saat 22 detek- rartoplandı. Bu içtimada fırka nizamnamesi madde madde mü zakere edildi. Kabul edilen ni zamname esaslarına göre Cüm huriyet Halk fırkasının umumi ve daimi reisi fırkayı kuran Ga- zi Mustafa Kemal Hazretleri- dir. Fırkaya mensup vatandaş- lar, karşılıklı samimiyet, itimat ve arkadaşlık duygulerile birbi rine bağlı bir kütle teşkil eder- er. Fırka mensupları, fırkanm programımı, prensiplerini bile- cek, onları müdafaa edecektir. Fırka prensiplerini usanmak sızm bütün vatandaşlara her ve sile ve fırsatla söylemek ve an fırka teşkilât ve men- suplarmın mühim vazifesidir. Fırka, henüz siyasi meşguliyet Türk gençlerini fırkanın tabii namzedi sayar. Fırkaya kabul edilme şartla rı nizamnamede şöyle tasrih €- dilmiştir. C. H. Fırkasını A — On sekiz yaşmı bitiren, B — Halkça fena tanınma- mış olan, C — Ağır hapis veya bu dere cede bir ceza ile veya şeref ve haysiyeti kıran bir suç yüzün- den hapis cezasile mahküm ol- mamış bulunan ve mahcur ol mayan, Ç — Milli mücadeleye aleyh vaziyet almamış ve bu olan ve siyasi seciyyeleri rile menfi bir ruh taşımamış ol dukları mütebariz bulunan her Türk vatandaş, Türkçe konuş- İ makta bulunmuş, Türk kültürü nü ve fırkanm bütün umdeleri- ni benimsemişse girebilir. Nizamnamenin mütebaki kı- sımlarında fırka teşkilâtı bütün teferruatile madde madde zikre dilmişti Bu nizamnameye göre mute met tayinleri ve müfettiş teşki | lâtı kaldırılmış ve bunlara ayrı lan vazifeler, teşkilâtın vilâyet lerde idare heyetleri, merkezde umumi idare heyeti gibi inti- hap ile vücut bulan uzuvlarına verilmiştir. Kâtibi umuminin umumi reis namına vazife göreceği nizam- namede tasrih edilmiştir. Fırkaya bağlı olduğu reislik divanınca tasdik edilmiş hükmi şahsiyetlerin de fırka köngresi | ne birer mümessil gönderebile cekleri nizamnamede musarrah tır, Fırkanın umumi idareheye ti, büyük kongre tarafmdan se çilmiş 14 azadan mürekkeptir. Meb'usların hususi hayatların- da ticaret ve ziraat ve sanayi ve sairedeki faaliyetleri devletin hükmi kanunlarına tabidir. £ Hall | Maliyemiz (Başı birinci sahifede ; cümhuriyet hazinesinin bu İ kadar ağır bir yükü kaldırama- İ ması, ödeme kabiliyetimizin buna yetememesidir. Başkala rınm yaptığı gibi borcumuzu tanımamak yoluna gitmiyoruz; ödeyebileceğimiz miktarı taah- hüt etmek istiyoruz? Her hal- İde ödeme kabiliyetimizin, mali İ vaziyetimizin hesap ve tesbiti | o kadar güç bir şey değildir. Yeni bütçemiz meyanında- dır. En acul ve hattâ hayati İ sayılacak ihtiyaçlarımızı kıs- mecbur olduk. Açık bir İ bütçe ile memleketi idareye kalkışmak fikri; artık cümhu- riyet idaresinde yer bulmaz. | Bütçeyi, tevazün esasına müs- tenit olarak tanzim etmek fikri emizin şıarı olmuştur. | Vergi kanunlarımızı ameli ve İ tatbiki bir itina ile tekâmül et- İ tiriyoruz. Bu işte, her şeyden | evvel milletin tediye kabiliye. tini göz önünde bulunduruyo- İ ruz, Böyle dar bir vaziyette i İ ken, bizden geniş bir fedakâr- lık istemek adilâne bir hareket sayılmaz. Nihayet bütçesi mü- tevazin, mali kudreti inkişafa müsait bir Türkiye: İstın menfaatlerine daha çok İ uyar. Yalnız Paris itilâfname- İ sinin imzalandığı sene bütçesi- İle bugünkü bütçemiz arasında | büyük fark bile, alâkadarları İ insaf ve adalete sevketmeğe kâfidir, Siirt meb'usu MAHMUT —ğ bra meme ! ” | meb'usların meb'usluk sıfatını n istismar edememelerine fırka umumi re Jisliği de bususi bir itina göste- rir, Fırka meb'uslarının ziyaret edecekleri diğer noktalar meya nında nizamnsmede tebarüz ettirilmiş olan maddeler şunlar | der; İ © Sermayenin ekseriyet devle- te ait olan müessese ve şirket- İlerle âmme hizmetlerine ait ve hususi mukaveleye bağlı veya mutlak olarak imtiyazlı şirket ler ve inhisar idarelerinde hükü | met tarafından idare meclisleri İ ne tayin olunan azalar vebu İ müesseseleri temsil vaziyetin meb'uslardan olmayacaktır, Meb'usların vazifeye devamı bakı Meclisinin hususi kaidelerine bağlıdır. Fırkaya mensup meb'uslarm e devamları ve başkaca vazife almayanların her sene in tihap dairesine gitmeleri ve ır intihap devresinde en | aşa; i defn bütün kaza mer. kezlerini dolaşmaları noktasın- İ dan bulunacakları vaziyet fırka İ nın reisli, se hususi bir ehem miyeti haiz olacaktır. Son dakika: e ee Kongre bugün dağılıyor.. ANKARA, 18 (Telefonla, bah saat 3,5) — Nizamname İnin müzakeresi sırasında Yoz- gat meb'usu — Süleyman Sırı İ Bey meb'usların avukatlık yı pamamaları kaydının nizamna | meye ilâvesini teklif etti. Hak- İ kı Tarık Bey encümen namına İ mütalea beyan ederek bu tekli- fin aleyhinde bulundu. İ Vasfi Raşit Bey, böylebir cezanın Halk fırkası tarafın- İdan kendi meb'uslarma veril- mesi çok ağırdır, dedi. İ Neticede Süleyman Sırrı Be- İ yin teklifi reddedildi. Nizamna menin son kısmında fırka teşki nda çalışan zevatın hariçte İ paralı hiç bir vazife kabul ede- meyeceklerine dair olan madde müzakere edilirken münakaşalar oldu. Hasan Fehmi (Gümüşhane) Bev mefküre uğurunda calısan MAYIS Alacaklı- | de bulunanlar, fırkaya mensup | ından vaziyetleri B. M. | hararetli | 1931 Şirketi F Hayriye âtlı yaz tarifelerini tesbit etti Şirketihayriye hazirandan itiba- ren tatbik edilecek tensilâtı yeni fint tarifesini tesbit etmiştir. Hazirandan itibaren tek ve çift biletler üzerinde tenzilât yapıldığı gibi, 30 varaklı aboneman karneleri de ihdas olunacaktır. Tenczzühe gidecekler için de tenzilâtlı 10 varaklı karneler ihdas olunacaktır. Tramvay güzergâbmda bulunan iskelelere mahsus da ten- zilâtlı bir tarife yapılmıştır. Küçü Sadullah Bey Cuma günü Ankaradan şehrimi- ze gelen Seyrisefain umum müdürü Sadullah Boy dün Yalovaya gitmiş tir. İ Sadullah Bey bugün tekrar aber. şehrimize gelecek ve yarın gidecektir. Sanayi birliğinde Sanayi birliğinde dün trikotaj | sanayii toplanarak, sanayi işlerinde tatbik edilmek üzere, Almanyadan yeni madeller getirilmesine karar vermişlerdir. Serseri bir torpil Karadenizde 41 derece, 20 da kika arzı şimali ve 30 derece, 4l dakika tabii şarkide bir sersesi tor- pil görülmüştür. Torpil imha edil. mek üzere aranmaktadır. | Komisyoncular birliğinde Komisyoncular birliği idare hey' eti dün toplanarak, gümrük tarife ci maddesinde ya- görüş | kanununun 381 pılan son tadilât üzerinde müşlerdi | ahırlar var Bu ay başında ahırlar için veri: | len mühlet bitmiştir. Teftiş netice sinde bir çok ahır sahiplerinin he- nüz ahırlarını islah o etmediklerini | | görmüştür. Sütçüler belediyeye ye İ niden müraenat ederek, kazandıkla İ ee paranın kifayetsizliğinden ah rını islah edemiyeceklerini bildir | | mişlerdir. Maamafih belediye, şersiti mat | lâbeyi haiz olmıyan ahırları kapata- caktır, | İ Hefize Suzan H.. | İOAZMIR, 17 — İstanbuldan bura: | ya getirilen Hafize Suzan amımın | istintekına devam edilmektedir. İlk ifadesinde gazetelere söylediği gibi, çocuğu çalmadığımı, validesinin ri- casıyla aldığını söylemiştir. Fazıl B. dığını, zevcesi evinden kaçtığı için, bu sebepten İstanbula gittiğini söy- lemiştir. rolu arabacılık ehliyetname- mi zayi ettim. Yeni cağımdan hükmü yoktur. ehremini, Silivrikapı cad- desi Mehmet Ali Bin İİ ——————— fırka arkadaşlarile ve onlarm maişetlerile alâkadar olmak fa- | idelidir diyerek bu maddenin tadilini talep etti. Müteakıben İ dafan yolunda uzun beyanatta İ bulundu: — Fırkayı gençleştireceğiz, son aylarda alınan tedbir ve ka rarlar bize gösterdi ki genç un da nafi hizmetler edecek ele- manlar vardır.,, Dedi. Bundan sonra Recep Bey söz alarak Hasan Fehmi B.le Hak- kıTarık Bey arasındaki mütale aları telif eden bir noktai na- zar serdetti ve fırka teşkilâlim da çalışanların hariçte belediye ve ticaret odaları azalıkları gibi kazanç getiren vazifelerden an- cak bir tane alabilmelerini tek- lif etti ve madde bu suretle ta- dilen kabul edildi. Nizamname heyeti umumiye si reye kondu. Alkışlar arasın- da kabul müteakıben Türkocak ları hakkında kurultayın verdi gi karar kongrenin tasvibine arz ve tasvip olundu. Celse tetil edilmeden evvel lâyiha encümene tevdi edilmiş olan teklifler okundu bu meyan da Kütahya murahhası Alâed- hafta tatilinin cuma dan pazara tahivili hakkında bir de takriri vardı. Bu takririn ehemmiyetine mebni tetkike de ger olduğunu, bu hususta acele bir karar verilemeyeceğini en- cümen mazbatasında beyan edi yordu. Kongre yarın rak fırka umumi idare heyetini | intihap edecek ve riyasetin bir İ beyannamesi okunduktan son- ra mesaisine nihayet verecek- ti sİbol Hâlâ ıslah edilmeyen ir ise çocuk meselesinden haberi olma | çi le kadar Hakkı Tarık Bey maddeyi mü- | | azalığı, vilâyet. umum meclis | 12 de toplana- İnegö Ankaraya | 25 cuma olmak münasehetile füt- gidecek gençler beni oraya götürdüler, Yol vat na k nütaz te yediği et heyeti fenniyes rü üzerinde oturarak çerlerken zavallı köprü pal küldür mış. ! Ondan sor Kuvayi Milliye Bursaya da- a vi ame geldik y danında asırdide ve şayanı te maşa bir çinar ağacınm karşı- sındaki kahvede oturarak din- lendi lülerle hasbihal- lerde bulunduk. Köy muhtarı| allimi bizi izaz etmek istediler se de vaktimiz olmadığından kalamadık. . Yarı Oy bik June öğrene olacağı İçin sevimli ve İnegö- götürdüm. rane ve ne de Bu muvasalet pe du. Ne istikab) ede haberdar olan bir &ir di. Bizler bir kamyon ve iki otomobil ile şehre girince her kes etrafımıza toplandı ve gü hal ile sporcular alara klüplerine götürdüler. Orada Bursa Demirtaş klübü derhal kendi marşlarını taganni etti- ler ve pencereden dışarı khbün bayrağını astılar. Alkışlara bo ğulan bu marştan sonra şehrin haricine gidilerek maç yapıldı ve her iki taraf berabere kal dı. — Kazada varlık — Kazanm (Ownum nüfusu 168,000 dir. Merkezde 4000 hane İve 14,000 nüfus vardır. Doma niç ve tahta köprü namınd nahiyesi ve 144 te köy um viyresi 220,000 | nüfus, vüs'at Ve vai datma nazaran ehemmiyetli bir kaza olduğu anlaşılmaktad — İküsadiyat — Kazanın yüksek kabiliyeti zi raiyesi halkı diğer yerlerde ol- | duğu gibi sıkmamakta ve vazi yet şayanı şükran bir halde bu-| Junmaktadır. Şehrin, manzarası Şebri baştan başa kâri ka- | dim ahsap hanelerden müteşek | Mir ve hiç birisinde de bir kıymeti mimariye yoktur! Şeh- İrin en güzel yeri hükmet kona- ğının kısmen oçerçevelediği eydanıdır.. Ecze'lane ile Bele- nları da zararsızdır. Şehrin sokakları muntazam ve iş ve manzarası pek ürümet konağının mev: isede bina harap | ve maili inhidam bir haldedir. Bu binayı temelinden yıkarak | Jdevletimizin nma lâyık bir hükümet konağı yapılmak lâ - ır. Belli başlı bir lokantası e bir kaç tane de ahçı ve ke- oi dükkânları vardır. — MAHSULÂT — Kazada hemevi ohububat ve meyva yetişir. Sade yağ, susam vaör havas basan mar ve ek yazık olmuştur! İp İMüstafa Efendi ve mektep mn) e hog-| İ — Muhabir mektuplari.. | İnegöl kazası halkını ihtiyaçları İ'lüler merkezde bir orta mektep açılmasını isteyorlar rleri mebz mi uldür. Koza, afyon him #nevkiler işgal ütün maasi lübir milyon kiloya mış ise de fiat bulm: £ tutmuştu ütün kestane, a yoğurt ve saire ihrac ada ilk yeti İnir, apılırken inh azanları meneylediğ ticaret dur padan mü vet celbine sebeb olan bu tica- retin |rakı kaçakçıları re dei muş bul vru mhasma eğer ki bi hep olm Bir inin yakılması icap kişi için b ez! Maden ve sıcak sular Meşhur çinili maden İbi kaza “dahilindedir. Merkez kazaya dört saat mi moyieği oy- muadildir. Bunun lidir ve derecei ha 42 dir. Romatizmelilere faideli olduğundan Mısır nadan gelenler vardır. Suyur i bahirden 500 metr mürtefidir, hâssai şifaiyesi pel md Madenler Merkeze dört saat mesafede Hayriye köyünde 25 seneevvel işletilmiş bir demir çeyrek mesa ttal bir zift madenile harbi u İmumide Domaniçte Almanlar tarafından işletilen bid rum İ madeni mevcuttur. Baş muallim Ömer Azmi Be yin idaresinde bulunan bu mek- tep şehrin bir kenarındadır. Bi- İna ve bağçe müsait değilse de idarei maslahat olunmaktadır. iktebin mevcudu 112 dir. Has ta çocukları doktorların £ va “İne etmediklerini çocukların muayenesi içini ırış pul parası istediklerin: İden bunu veremiyenler muaye- | ne edilmiyorlarmış! Bura dok- klarımıza Jlâikayıt kalmaları ve zengin- İlerin de yardımda bulunmama- İları doğru hareket değildir. — ihtiyaçlar — Kaza nüfusunun kesafeti ve İ halkım tahsile olan rağbeti pek ziyade olduğundan burada bir rta mektebin açılmasmı halk umumiyetle istirham eylemek- tedirler. Bu mektep tam te: küllü olup ta şimdilik bir se çılmış olsa gene maksatlı temin edecektir, Maarf vekili mühtereminden gazetemiz na- mma biz de fica cileriz. — Telğtat meselesi — Kazanın telğrafhanesi muay- İven zamanlarda işlemekte ol- duğundan âni ve müstacel Za- İmanlar'da telğraf almak ve çek- mek ihtimali yoktur, Nüfus ve İdicareti Bbaizi ehemmiyet olan İböyle bir kazada telğrafhane- İlerin gece ve gündüz £ at İçeki yfiyet posta ve telğraf eti umumiyesinin ehem miyetle nagar" “ikkatine arz eylerim. se wv