4 Haziran 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

4 Haziran 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Birinci sahifeden Bu fark neden? (Başı 1 inci sahifede) #iğine dair henüz Ankaradan tebliğ elmemiştir. Bu sebeple memurlara düm de maaş verilememiştir. 4 Tütün inhisar umum müdürü 1 Behçet Bey dün dairesine gelmiş ve İkadro meseleleri etrafında tetkikat yiye müzakerelerle meşgul olmuştur. Kadronun kat'i surette tatbikine M henüz başlanmarıştır. © Behçet Beyin izahatı Mi Umum müdür Behçet Bey bu it öususta bir muharririmize demiştir ahi: (8 “— Henüz bütçenin tastike ikti- ül yanı halkında bir haber almadık. & Dolayısile maaş ta veremedik. Ayni "sebeple kadroları da tatbik edeme- dik. Emrin buzün gelmesini bekli- a yoruz. Yapılacak tebeddüller meya- mnda başmüdürlüklerin tenkisini de silretmek lizmdır. Evvelce mev- dat 38 başmüdürlük yeni kadroda 20 ye tenzil edildi. Bu şekilde bazı ta. | lük istihkukları veri İsertufinr daha vardır. Iki dairenin de N duğuna göre, neden müskirat inhi » Mürakiplerin bir itirazı | sarmda böyle yapılmadığı şeklinde 7 İshisar idareleri nezdindeki Ma- | bir sual hrtıra geliyordu. liye vekâleti murakipleri, idarelerin | © Dün bir muharririmiz bu husus e devlet daireleri gibi memurlarını | ta Müskirat idaresinde tahkikata ıl peşin maaş veremiyeceklerini bildir- | bulunmuş ve şu malümatı almıştır: iç Bişlerdir. Murekiplere nazaran inhi- | © Tütün inhisarı nizamnamesi da- sar idareleri resmi daire değildir ve | ha eskidir ve kadro haricinde kalan bu yüzden peşin maaş vermelerine | memurlara iki ay tam maaş verilme 4 imkân yoktur. İdareler, murakiple- | si hakkında sarahat olabilir. 5 vin, bu iddialarını Maliye Vekâleti. | © Fakat müskirat idaresinin nizam © ve büldürmişlerdir. namesinde böyle bir madde olmadığı Müskirat inhisar idaresi umumi | görüldüğünden müskirattan kadro harici kalanlar hakkında ahicâmı u- imumiyeye tebsiyet edilerek borçlar kanunu mucibince kendilerine on beşer günlük paraları verilmiştir. i dan bütün memurlara maaşlarının yüzde onu nisbetinde avans olarak para verilmesini emretmiştir. Seyrisefainde bir deği- şiklik yok Seyrisefainde yeni sene münase- betile kadrolar ve maaşlarda hiç bir tebeddül olmamıştır. Temin edildiğine nazaran yeni bütçe Seyrisefainde hiç bir değişik- lik yapmayacaktır. İki inhisar idaresi ara- sındaki fark Dünkü müshamızda Tütün inhi- sarı müdürü Behçet Beyin beyana- tını meşretmiştik. Behçet Bey, beya- natında kadro harici kalan memur. lara iki ay tam maaş © verileceğini söylemişti. Halbuki Müskirat © idaresinden kadro harici kalan memurlara borç lar kanununa tevfikan on beş gün- 4 müdürü Asım Bey son bayramdan beri maaş almayan memarlarma, i müşkül vaziyetlerini nazarı dikkata alarak idarenin tasarruf sandığın Galatasaray atletlerile Kurtuluş i atletleri karşılaşıyorlar * Bu müsabaka büyüklerden ziyade küçük ve yeni yetişen atletlere istinat ediyor Stadyomda da lik maçlarının finalleri olacak.. Bu cuma günü Atletizm merak. | © Bakalım yeni yetişen ve bize çok ları çok güzel ve heyecanlı bir mu- | büyük ümitler veren gene Galatasa- sabaka daha seyredecekler. Mem- | raylı atletlere ne yapacaklar ve na Teketimizin en kuvvetli atletik eki- | sıl muvaffak olacak, Müsabakalar bine malik olan Galatasaray klübü | şunlar üzerinde olacak. karşı yakanın en iyi atletlerine ma- | — 100 m. 200 m, 400 m., 800 m., 3000 m., uzun atlama, üç adım atla» ma, yüksek atlama, cirit atma, sırık» ln irtifa atlama, gülle atma, disk at- ma. 4X100 bayrak koşusundan iba- rettir. Maçlar tam sant onda başlaya caktır. Ayni günde Stadyomda İstanbul Lik maçı şampiyonasının finalleri yapılacaktır. Geçen haftaya kadar Galatasaray birinci ve Fenerbahçe de ikinci idi. Geçen cuma günü yapılan maçlar bu neticeleri değiştirmemiş ve bu va ziyeti sağlamlamıştır. Galatasaray bugün 35 ve Fener- bahçe de 32 puvana maliktir, Yarın yapılacak olan Galatasaray - İ. Spor, ve Fenerbahçe - Süleymaniye büyük bir şanssızlık ve hâdise olmazsa ne- tceyi değiştirmiyecektir. Yalnız her Zaman söylediğimiz gibi futbolda evvelden bir tahmin yapılamaz; bi- sömkiler birer fikirden ibarettir. Her halde maçlardan sonra fikir lerimizi daha vuzuh ile söyleyebile- ceğimizden neticeye intizar © daha muvafık buluyoruz, MÖ 'den bu nevi karşılaşmalar hiç şüphe yoktur ki sporumuzun bu branşında epeyer terakkiler meydanaçıkaracak A tır. Nitekim geçen hafta © (Robert College) Veysi bize iki Türkiye re- koru hediye etmiştir. — Disk ve gülle, (Rebert College) de Veysinin 12 m. 24 cm” atmakla egale ettiği gül İc rekoru Amerikali mister (Geyç)e aitti, Şampiyonumuz bu kadar mesa feye atmakla kendisinde olan eski Türkiye rekorunu kır.nış ve Ameri- ; Demeli 5 bu Branşda böylece bi- © eibirini takip eden müsabakalar iyi neticeler veriyor. Sonra bu maçın diğer bir husu- © siyeti de elde mevcut eski müsabık © İsra değil yeni yetişmiş olan genç elemanlara istinat etmiş olmasıdır. P»liste “ Kadın cesedinin hü- viyeti anlaşılamadı gi | kaç kişi müracaat etmişse de | ceset defnedildiği için göreme- Xİ | mişlei üzere eren göndermiş, Morg , X ta teşhiri emevat salonu olma- İ | dığı için, cesedin bu sıcak hava ; 4 larda taaffün edeceğini nazarı dikkate alarak defnettirmiştir. Şimdi teşhis ancak dercettiği- miz resme bakılarak ve kadının elbisesinden ve ayak kabıların- dan istifade ederek yapılacak- tir. cu rusbamızda denizde , hüviyeti meçhul bir kadın cese “di bulunduğunu haber vermiş- “ik, Kadının hüviyeti dün ak- Bu teşhisin ne dereceye ka- dar doğru olacağı cayi müldür, Polis ce sedi teşhir edilmek | . ı Roma, Tir İ (Başı 1 inci sahitede) malıdır. Faşizmin kendi kad. rosuna ilk düsturu hiyerarşi ol | muştur: “Bugünkü cemiyetin | yapılışı fenadır, diyordu; yal- Bız zekâ, kabiliyet ve karakteri ele alan bir #iyerarşi lâzımdır, Faşistler şahıs ihtiraslarını unutarak, yalnız harekete hiz- met edeceklerdi ve her kademe bir üstündeki kademeye itaat edecekti: “Yukarıda kumanda &tmeyi, aşağıda itaat etmeyi bilmelidir. Devlete otorite ve itabar kazandırmanın bir tek yolu budur. Mussolini Erkânıharple- rin karar verdiği şey, kadromu zun saflarında yapılmalıdır, di yordu, Biz bir tasfiye yapaca- ğız; yeni adamları memnun &- deceğiz; ihtiras ve menfaati u- nutarak onları bütün hiyerarşi- geçireceğiz. ancak , mümtaz vermek ve unsurlara kıymet değeri #1 esastır. , Değersizliği şü, hiyerarşi- yi, itaat ve isem prensiple- rini altüst eder. Baştaki adam- lar, anlayışlı seviyenin tasdik i kabiliyetler (olmalı ir memleketi idare mek için fikir, karakter ve salâ biyet kuvvetlerini toplamak gerektir.,, Bir faşist muharririn sözü: “Eski hükümetler aleyhine de- lil şudur ki, on senede yeni damlar bulmağa muvaffak madılar; yeni fert kıymetleri yaratmadılar. o Onlar, kendi gençliklerine benzemiyen bir zamanın karşısında şaşırmış, kalmışlardır: Şimdiki zaman çabuk ve sinirlidir.,, Bir muharririn sözü: “Mü- nekkit otuz yaşındadır. Fascio da bu, şef yaşıyor.,, Faşist kadrosu içinde 16 ya- şına kadar çocuklar Balila, 16 sından 18 yaşına kadar gençler Avangardist ismini alır. Bu, tıpkı Rusya'da olduğu gibidir İlk kademe Piyonye'ler, ci kademe genç komünistler. Yeni hareketleri çocukların ve gençlerin ruhunda şuurlaş- tırmak, onlar memleketin başı- na geçinciye kadar, eski un surları sıkı bir inzibat içinde, rejime zarar vermekten alıkoy mak lâzımdır. Terbiye edilmekte olan, u- zun seneler kuvvet değildir. Sağlam temele tutunmak is- tiyen bir rejim, ilk mektepler de yalnız ders değil, terbiye ve teşkilât olarak başlamalıdır. Faşist fırkası, tıpkı komü- nist fırkası gibi, adede değil, maksadı anlayan, o maksadın bütün mes'uliyetini ve şerefini benimseyen, talii o o maksadın zaferine bağlayan şuurlu insan lara dayanmaktadır. Harpten sonra İtalyan genç liğinin ağzımda dolaşan isimler Danonçiyo ve Mussolini idi. Denançiyo, Fiuma'ya gittiği Milân'da ilk Facsio'yu kurdu- ğu zaman, italyanlık vicdanı- bın galeyanını temsil etti, Ce- neral Cadorma Faşizmin hür- met ettiği üç büyük isimden biridir. Şef Mussolini'dir. Mussolini bir müstebit midir? Bir muhar gibi tapmayız. Biz onun dürüst lüğünü ve aklımı seviyoruz. Ve onsuz faşizmin yetim kalacağı müze gardiyanları milleti, pis lik, tembellik ve sefillik memle keti, şimdi bir gurur hamlesi ile doğruluyor: Onlar kendile- rini sevkeden insanda, kendi gençliklerini alkışlamaktadır- lar. Mussolini kimseden yardım, nasihat ve sempati istemeksi- zin, tek başına/“Yolunu bulmuş MİLLİYET TER JEMBE 4 i an, Atina tur. 1883 te doğduğuna göre 48 yaşındadır. Sosyalist ve ih- tilâlci büyümüştür. Kendini tanıyan muharrirle re göre vasıfları şöyle hülâsa olunabilir: Muvaffakiyetsizlik- ten yılgınlık duymayan, mu vaffekiyetten sarhoşluk duy- mıyan, imkân hudutları dışarı sıkmak faydasiz olduğunu dü- demagojiden nefret eden ve hoş görünmek gaye: yen bir adam.. Hati vukat bozması ogevezelikten kaçar; Tacite kısalığı sever; kavgacı ve ihtiraslıdır. Betbin- lerden ve tembellerden nefret eder. Faşist kadrosunu lüzumsuz şiddetlerden ber vakit menet- miştir: “Bizim şiddetimiz bir isna olmalıdır; bir metot ve ir sistem deği Gene onun sözü: kin ile, hizmet ve “Cemiyet sempati ile yarın için hep sual işareti kullanır: Yarmdan emin olmak, kaybetmek demek tir. İtalya sokaklarında hiss len korku havası, Mussoli nin korkusu değil, bütün faşiz min korkusudur, Mussolini, va zife gibi, mes'uliyet ve şerefi kendi sınıfının bütün unsurları na benimsemiş ve müşterekleş tirmiştir. Bir zamanlar faşist meb'us- ların sosyalistlere teklif ettiği İ anlaşmayı kabul etmiştir. Cida le devam etmek isteyen Emili, Romagne, Toskana faşistleri disiplinsizlik gösterdiler ve 1 tasdik etmek istemedi- ler. Mussolini, onları, istifa ile tehdit eti Fakat ahlğksızlık, sujisti- mal, ihtiras gibi oyunlarma girmiş 200,000 faşisti hiç mer- bametsiz frkasından koğdu. Mussolini anlâyacak mubitlere hitap, ancak anlamıyacak olan İara emreder: “İtalya, diriltici proğramı olmıyan oligarşi im- tiyazlarına müstenit bir hâkimi yete boyun bükerek bir hotan- to kabilesi değildir., , .. Mektepte Balila'ya alınmış bir çocuktan Mussolini'ye doğ- ru bakmız: Bu, ayni cinsten in sanların kademe kademe yükse lişidir. Bu kadronun içinde bir adım ileri, ancak liyakat ve sây ist komünist tin eyisi kötüsü Y vardır. Mussolini adamlarını kademe kademe ye Grandi pi tiştirmiş, nezaretlerde uzun müddet müsteşar olarak tut- muş, sonra nazırlık vermiştir. Şef çok çalıştığı gibi, bütün adamlarını çok çalıştırır. İşe başladığı zaman yalnız italyan ca bilen Grandi, bütün İtalya- nın harici politika işleri arasın da, iki yenilisan öğretmiştir. Mussolininin 22 martta faşist gençlere verdiği düstürlar şun- lardır: “Hizmet ve vazifede se bat ve ısrar, az söz, maddi mâ- nevi cessur olmak, doğruluk ve , kararda sağlam olmak yeminlere hâdsiz bir bağlılık, istikbale karşı derin bir heye- can. Falih RIFKI Terkos, Belediyeye nasıl devredilecek ? (Başı 1 incisahifede) sirketi mübayaa hakkı 10 mu- harrem 1350 de başlamıştır. Şimdiye kadar terkosun mü- bayaa “ edilniömesiin sebebi mukaveledeki müddetin dolma mış olmasından leri gelmekte idi, Belediye yâpb re şirketi mübayaa için, muka- vele bitinceye kadar her sene 100 bin lira ka- belediye kolaylık- la verebileceği gibi, yeniden ya pılacak tesisat için iki sene zar fımda sarfedeceği beş milyon li ranın yarısı da hazır olup bir bankada mahfuz bulunmakta. oİdır. Terkos belediyeye devrol- besaba gö | TAZIRAN 1991 geçen yazılar Büyük milli fe- lâketin TE mes'ulü aranıyor! (Başı 1 inci sahifede) pışan haris İsmet Paşadan iba ret olur mu? Ya Gazi? Asıl işin | başr o değil midir? Bütün ta- | raftarları onu Reis tanımamış- | lar mıdır? ... Arkadaşlar, sanki Türkiye batmış, Vahdettin ve Damat Ferit mezardan kalkmış, kürt Mustafa Beyazıt'ta tezgâhım kurmuş, kuvayı milliye mah- kemesinin fezlekesi yapılmak- tadır. İstanbul'dan gelen bu ses, ön üç sene evvel İstanbul'dan gelen ayni sestir, Hiyanet, ca- | susluk ve namussuzluk sesi- | dir. Ali Kemallerin, Reti Ce- vatların, Mehmet Alilerin, sa- tılmış sarayın ve kiralanmış Babıâlinin sesidir. Bu gazetenin sahiplerinden birinin Bali isminde bir Rum Celâl Nuri B, gazetemize bil- dirmiştir. Bu kilise efendisi bilmelidir, ki; bizde teslis yok tur, Mustafa Kemal üçe parça- lanamaz. Yok biri milli kahramanmış, tarihe karışmış; yok, öteki ilk Reisicümhurmuş, muhterem - miş, fakat üçüncüsü Mustafa Kemal, H. F. Reisi imiş ve mes'ulmüş. Türkiye'de Teşkilâtı Esasi- ye Kanununun fikir hürriyeti- Bi temin eden maddelerine i- nanmayanlar varmış. Bu gaze- te Türklerin böyle bir hakkı olduğuna herkesi inandırmak için Mustafa Kemali sokâk po- litikası davalarının — içine al- maktadır, Mustafa Kemal'de bir mes'- uliyet aranmak bulunmak 1â- zım gelirse, belki bu, onun te- samüh ve adalet hissi olarak gösterilebilir. Hiç bir memle- ket, hainlerini bizim gibi atfet- memiştir. niden sürülmek istenen Jeke- nin ne olduğuna dikkat etmeli- dir, Bizim meserretlerimiz ke- derlerimiz, sikıntılarımız ie tahlarımız, açlarımız tokları- mız, hepsi, bı memleket gibi, bizim, Türkiye'nin öz çocukla- rınındır. Bizim kederlerimiz onların meserretleri, ferahları- mız onların sıkmtılarıdır: Çün Jan casuslar şirketinin uşakla- ndırlar, Ve bütün dünyanın uğradı- ğı bir iktisat buhranmın Türki ye hissesine düşen ıztırabını, bozgun ve inkiraz Usenelerine doğru bir dönüm noktası, bir | 79 fırsat addetmektedirler. kü onlar bu memleketi-bir mah | vekâletinden isti lâl ev gibi satılığa çıkarmış o- | şirketin de Türkiyede ikamet- Yangın Adres: Resmi başlamıştır. enzar: ittilâına arzeyleriz. İstanbul Dairesinden: Hacı Emin ve mahtumları şirketine ait olup halen mü- teveffa Hacı Emin Efendi veresesi oğulları Mebmet ve Kadri ve Ahmet ve Mustafa Beylerle kızları Fatma ve Ze- bha ve Hatiçe Hanımların vekili Celâl Derviş Bey tara- fından İtalya şark ticaret ha- riciye şirketinin bey edip Atina bankası deposunda bu- lunan 2141 top pamuk ipli- ğinin müvekkillerine teslimi ve haczi mevzuun tastıkı hak- kında şirketi mezküre ile Atina bankası aleyhine ve keza fuzuli vaz ettirilen hac- zin refine mütedair mezkür şirketin veresei mumaileyhim aleyhine ve Atina bankam tasfiye memurları Ruvali ve Kostantin Efendilerin 1 Mart 926 tarihinde kat öylemiş iki kıt'a hesabı cari mucibince bankanın omatlubu bulunan Birinci o Ticaret İstanbul, kendi üstüne ye- | 12328 Türk lirası 57 kuruşla 286 İngiliz lirası bir şilinin kat'ı hesap tarihinden itibarla faizle birlikte tahsili husu- sunda mezkür şirket aleyhine mütekabilen ikame eyledikleri davaların nakzen cereyan eden muhakemesinde İtalyanın Mi- lano şehrinde kâin ticaret hariciye şirketi o umumiyesi Avukat İsak Ferera Beyin etmiş ve gâhı bulunmamış olduğundan hukuk usulü muhakemeleri kanununun 141 inci maddesi mucibince ilânen tebliğat ic- rasna ve evvelce giyap ka- tebliğ edilmiş olması iti- barile muhakeme günü gelme- Bir milletin ahlâk ve mâne. | diği veya vekil göndermediği viyatı üzerine bu derece sui kas te müsaade edilemez. F A duğu vakit idare şekli henüz mukarrer olmamakla beraber, ticari mahiyette, belediyeye takdirde bir daha tebliğat icra edilmeyeceğinin de ilân RIFKI | varakasına dercine mahke- mece karar vi Binaenaleyh 157.931 tari- hine müsadif çarşamba “yünü 13,30 da şirket namına haizi merbut bazı mesailde müstakil | salâhiyet memurun veya ve- bir müessese halinde idaresi tasavvur olunmaktadır. Bir sene dolduktan sonra padan bir su mütehassısı getiri lecektir. Belediye işe vaz'ıyet e dince şehrin su ihtiyacını be- lâgan mabelâğ temin edecek- tir. sisat yaptırılacaktır. vee gene bir şirkete ver- ek tasavvurunda katiyyen de ğildir. Yapılan bir hesapta bu gün şirk. beş defa az alınmak suretile i- cari müessese haline koyacak, Başka şirkete verilmiyecek| |. de ilân olunur. Bunun için yeni şebeke ve te | mama Belediye | de binlerce memur vardır. kili kanuniyesinin mahkemeye gelmediği takdirde bir daha ilân edilmiyerek gıyaben mu- Bu müessesenin başına Avru hakemeye devam olunacağını natık kararname mahkeme divanbanesine talik olunmuş- tur, Tebliğ makamma kaim ol- mak özre keyfiyet gazeteler- Yalnız Türk memur Fakat şirketlerin içinde en in tesisat parası ola- | az Türk memur kullanan şir- rak müşteriden aldığı paranın | ket te bu şirkettir. Belediye, şirketi alınca bilâ kaydü şart yalnız Türk memur rın hemen hepsi çıkarılacaktır. fakat tamamile halk lehine bir Belediye heyeti fe menafii umumiye mabiyetini verecektir. teşekkülü | diriyeti Terkos v: i çi amber ve tetkikata ye Hali hazırda Terkos şirketin. Hayat Nakiiye Kaza Otomobil ANADOLU SİGORTA ŞİRKETİ Türkiye İş Bankası tarafından teşkil edilmiştir. düncü Vakıf Han İstanbul ve taşradaki DEVAİR VE MÜESSESATI RESMIYENİN Nazarı Dikkatine: Yeni teşekkül eden ve merkezi Istanbulda Kahraman zade hanında ÜÇÜNCÜ KATTA bulunan TÜRK LİMİTED ŞİRKETİ 1 Haziran 931 tarihinden itibaren ifai muameleye ği Gazetemizde neşredilecek bilümum devair ve müessesatı resmiye ilânlarının teehhura uğramamasını ve muntazaman neşrini temin için mezkür şirkete yön- derilmesi iktiza ettiğini devair ve müessesatı resmıyenin Yeni neşriyat İ olan pek faydalı eserler neşredil Telgraf: İmtiyaz Telefon: Ist. 531 ilânlar İktisadi eserler Iktısat vekâleti Neşriyat ve İsta- #sik müdürlüğü tarafından muhtelif mevzulara ait aşağıde isimleri yazıl 1 — Ziraatte toprak siyaseti 2 — Limited şirketler 3 — İstihlâk kooperatifleri 4 — Asri arıcılık 5 — Bavyera devlet ormancılığı 6 — Çöhirgelerini envat, itlafı 7 — Yeni ameli tütün ziraati 8 — Kaliforniya ve Aydın incirek liği 9 — Şeker kamışı ziraati 10 — Kara sığır yetiştiriciliği 1) — Pamuk ziraati 12 — Çiftçilerimize sebze ziranl hakkında öğütler 13 — Süne bayer: 14 — Merinos yetiştirmesi — Iktısat vekileti mecmuası Bu eserlerin neşir ve tab' hususus ma ait işlere nezaret etmek üzere şehrimizde bulunan İktisat vekâleti || Neşriyat müdürü Cevat Rüştü Be” yin mesaisi cidden takdire şayandır, | Eserler meccanen İktisat vekâleti tarafından alikadarları tevzi edil mektedir. —— TÜRKSPOR çıktı 36 ncı sayısı bugün güzel yazı ve resimlerle çıktı. Ah- met Fetkeri, Ömer Besim, tenis şampiyonu Sedat Bey- lerin kıyı makaleleri, An- kara ve i.mirdeki son hare- ketler, Sakızdaki maç hatı- ralar, spor (yıldızlarımızla karşı karşıya. Herbiri alâka ile okunaı yazı ve resim- lerle dolu 24 sahife.. Müzayede ile satış 1931 Haziranın 5 inci cu- ma günü sabah saat 10 ca BEYOĞLUNDA Şişlide Ha- laskâr Gazi caddesinde Yeni BAHÇE sokağında 7 numa- ralı Surenyan apartımanı na- | mile tanılmış MEŞRUTİYET apartımanının 9 numaralı da- eşyalar ei | aileye ait suretile saklacaktr. Gayet güzel modern yemek oda ta- file perdeler, Çin vazolar, sofra ve çay takımları, ema* ye salamandra sobalar, port* manto, biblolar, kadehler, gümüş zarflar, sedefli tabu- Teler ve sair bir çok lüzum” lu eşyalar. Anadalu ve Acem hahları ve seccadeleri