9 Haziran 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

9 Haziran 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

İLLİYET SALI Salgın deliler “sokakta mı dolaşıyorlar? cini e birliğinin itilâftan haberi yok! Ticaret odasına verilen garip cevap! Ticaret odası bir çok tücca- tin şikâyet ve müracaatları üze "ine, son Seyrisefain ve vapur- talar itilâfı hakkında Vapurcu #r birliğinden izahat istemiş- ir, Vapurcular birliği Odanın müracaatını garip bir şekil- karşılamış ve böyle bir şey- haberdar olmadığını, eğer Malâmat almak isteniyorsa baş yerlere müracaat edilmesini Odaya bildirmi: Bu cevap hayretle karşılan- Muştır. Yumurta tüccarının şikâyeti Anadoludan yumurta ihraç *den tüccarlar Ticaret odasına | Müracaatle, Devlet demiryolla | "ndan şikâyet etmişlerdir. Tüccarın ifadesine nazaran, iryollar idaresi yumurta rı saç hangarlara depo etmek tedir, Bu hangarlar hararet- ten çabuk kızdığından yumur- talar çabuk bozulmaktadır. Diğer taraftan yumurta ta- | Sirleri yumurtaların o günlerce marşandizle yolda kaldığını “öylemektedirler. Oda bu hususta tetkikat yap maktadır. Yumurta fiatleri neden düştü? İhracat ofisi yumurta fiatleri tin son zamanlarda neden düş lüğünü tatkik etmiştir. Bu tet neticesinde yumurta fiatle- tinin düşmesinde * en büyük â- mil İspanyadaki son karışıklık dır, İspanyadaki son karışıklık- r Peçetayı çok düşürmüştür. İspanya bizim başlıca yumurta mahrecimiz olduğu için peçeta vg düşmesi fiatlere tesir etmiş UN Borsa komiseri Ankaradan geldi Bir kaç gün evvel Ankaraya #iden Maliye heyeti teftişiye feisi ve Borsa komiseri Adil B. dün sabah avdet etmiştir. Adil Bey kendisile görüşen | ir muharririmize demiştir ki: — Ankaraya gidişim vazi- İem icabı idi. Bu ay nihayetinde bankalar sorsiyonunun müddeti bite tekti Görülen lüzum üzerine kon- #orsiyomun müddeti altı ay da | temdit edilmiştir. İhracat ofisi ve konsoloslarımız İhracat ofisi hariçteki şeh- der, konsolos ve ticaret Messilliklerimizden daha Malümat alabilmek, daha sıkı İsması temin için bir talimatna Me projesi ha; Hariciye vekâleti v. büt. şehbenderlik, konsolos- ak ve mümessilliklerimize teb liğ edilecek olan bu İri malümatın nasıl toplanacağı ve verileceği mufassalan tasrih edilmektedir. Odanın kitapları Ticaret odası Avrupadan ge- İ tirilen iktisadi eserlerin bedel- inden tasarruf yapabilmek için ihracat ofisinden hangi e- serleri getirttiklerini sormuş- tur. Oda bu eserleri getirmeye- rek bedelini tasarruf edecektir. i Çekoslovakyada un | ve zahire inhisarı Gelen malâmata göre Çekos İlovak hükümeti zahire ve un it İ halâtmi inhisar altma almak i- İ çin bir kanun çıkarmıştır. Yeni vaziyete göre Çekosle- vakya'ya un ve zahire hükümet tarafında idhal edilecek ve da- hili piyasaya çıkarılacaktır. Bulgar buğdayları Arjantin hükümeti haziran da ihraç edilecek buğdaylardan İ ihracat resmini kaldırmıştır. | Bu karar buğday piyasasm | da mühim bir tehavvül yapa cak mahiyettedir. | Harp malülleri Meselenin içinden hey'eti umumiye çıkacak. Harp malülleri cemiyeti he- eki idaresile heyeti merkeziye- arasında ihti- jlaf çıktığını yazmıştık. Bu sebepten heyeti umumiye cuma İ günü fevkalâde olarak toplana- caktır, Bu mese İle hakkında ha- rp malülleri ce- | miyeti reisi Be- | kir Sıtkı Bey BEKİR SİTKI B. İdiyor ki: “-— 6/6/931 tarihin- İde toplanan heyeti merkeziy İ nizamnamenin maddei mahsı İ sasından istiane ederek heyeti İ umumiyenin fevkalâde içtimaa davetini karar altına almıştır. Kongre 19/64831 cuma günü | İ saat on dörtte Darülfünun kon- İ ferans salonunda in'ikat ede- | İ cektir. Kongrenin fevkalâde o- larak toplanması hakkinda veri len kararım sebep ve sail İ çen kongrede intihap RE | vazife alan bizlerin heyeti umu teşkil eden malül arka- | lardan yeniden bir veçhe al mak lüzumunu hissetmemiz İ dir. Arzdan müstağnidir ki bu; | intihap suretile iş başıma gelen İ her teşekkül ve taazzuv ele- İ manlarının takip edegeldiği bir | yoldur. Bu sebeple feri" nokta. | lar üzerinde imali fikir etmeği ve znsien serdini zait ve bisut Vilâyette Maktu Sinemacılar için bu usul mu- vafık görülüyor Dünkü nüshamızda Ankara- dan avdet eden sinemacılar mu rahhaslarına atfen Maliye ve- kiletinin sinema biletlerinden alınan verginin maktuiyete rap tı için karar verdiğini yazmış: tık. Bu hususta bir tebliğ gelip gelmediğini dün Vali muavini Fazlı Beyden sorduk. Fazlı B. diyor ki: Bunu biz gazetede o- kuduk. Bu yerlerin maktuiyete raptı için kanunda tadilât yapı lırsa bittabi ona göre hareket edilir. Eskiden de tatbik edilen maktuiyet usulü iyi bir usül lidi.,, | af | İdare heyeti içtima | Vilâyet idare heyeti dün Va- hi muavini F tinde toplanmış, zı itirazları tetkik etmiştir. Devaire musallat bir dolandırıcı Arif isminde biri dün Vali muavini Fazlı Beye müracatla İfakrü o balinden bahsederek | canen gönderilmesini a et- | miştir. Fazlı Bey vilâyette bu | husus için tahsisat olmadığın. dan, Arifi Sıhhiye ve muavene ti içtimaiye müdiriyetine gön- dermiştir. de bu gelenin iddiası veçhile fakir olup olmadığını polis ikin ci şube müdürlüğünden ,sor- muştur. İkinci şube tahkik et- miş ve bu adamın bir çok sabi kaları olduğunu bu suretle do- landırıcılık yaptığını Sıhhiye İ müdiriyetine bildirmişti hiye müdürlüğü vaziye! fe bildirmek üzere kendisini a- İ ramış ise de Arik ortadan kay bolmuştur. — 0. Maarifte Darülfünunda —e— Divan dün toplandı, T. Salim Pş. nın mü- derrisliğini tastik etti Darülfünun 'divanı dün saat 15,5 da toplanarak fakülteler- den gelen evrakı tetkik etmiş- intihap edilen Dr. Tevfik Sa- lim Paşa ile Behçet Beyin mü. derrisliklerini de tasdik etmiş- ti Darülfünun emini bu- gün parise gidiyor Derülfünun emini Muam- mer Raşit Bey Pariste “Col- löge de France, m yüzüncü izere bu gün şehrimizden hare | ket edecektir. | Türk - Yunan mah- kemesinde Perşembe günü | Türk Yunan muhtelit mahkemesi İ bazı mühi mdavalar rüyet ede- | Mü ühim ve meraklı . bir dava başlıyor.. Kadriye H. ın Hikmet B. aleyhi- ne açtığı davaya yarın başlanıyor | 2 İ Hikmet Bey Bursa'daki memuriyetine gitme- İ diği için müstafa | addedildi ve Vekâlet aleyhine dava mı açtı? gitmediği için Hikmet Beyi müstafa Sıhhiye müdürü Ali Rıza B. | tir. Bu meyanda müderrisliğe | enei devriyesinde bulunmak | memleketi olan Edirneye mec- | Kadriye Hanım Kadriye H. tarafından aleyhine dava açılmış olan sabık o müstantik Hikmet Bey şehrimize gelmiştir. Hikmet Bey Hikmet Beye, Ağırceza mahkeme- since Gönanda tebligat yapılmıştır. Hikmet Beyin muhakemesine ya- rın Ağırcezada başlanacaktır. Bir rivayete göre Adliye Vekâleti Bur- sa Cern mahkemesindeki vazifesine addetmiştir. Diğer tarafından Hikmet Beyde Bandırmadan Bursaya naklinin ma kul bir sebebe müstenit olmadığını ileri sürerek Şurayı devlette Adliye Vekületi aleyhine bir dava açmıştır. Vekâlet, henüz buna dair yapı lan tebligata cevap vermemiştir. Ya rınki muhakemede Kadriye Hanı mun bizzat geleceği tahmin olunu- yor. Bu itibarla muhakeme oldukça meraklı safhalar irae edecektir, Hikmet Bey dün kendisile görü şen gazetecilere bunu ihsas ederek “ilk defn maznun sıfatile bulunaca- ğm bu davada tamamen serbesi ka lacağım için bütün hakikatleri ser- besçe söyleyeceğim.” demiştir. Hafi bir muhakeme Cevriye isminde bir genç kızı ter- silik öğreteceğini söyliyerek fuhşa sevketmekle maznan umumbaneci Münevver, dün mahkeme kararile 300 lira kefalete bağlanarak serbest bırakılmıştır. Münevverin mubake- mesi hafi cereyan etmektedir. Beraet kararı verildi Karısı Rebin Hanımı gebe bulun duğu bir sirada döğerek çocuğumu düşürmesine sebebiyet © vermekle maznunBahaettin ef.ile çocuğun doğ ması esmasında İoğosanın başmda bulunan diplomasız ebe Hatice ha- #anin muhakerneleri dün bitmiş ve Ağırceza mahkemesi her berastine karar verm, Çocukların zehirlenişi Kendi öz çocukları Sezai ve Na: ciyi zehirleyip öldürmekle mazmun Mustafa ve karısı Hasenenin filleri sabit görülmediğinden © Ağırceza mahkemesince bersetlerine karar ve rilmiştir, İban ke delileri ba- “Otobüs | | tında taksiye de rakip oluyor Büyükdere ile Taksim ara- sında otobüs servisi dün sabah tan itibaren başlamıştır. Müş- teri başına 25 kuruş alınmakta dır. Otobüsler taksi için büyük bir rakip addedilmektedir. Çün kü bu mesafe için taksi 450 kü- sur kuruş yazmaktadır. Maamafih belediye henüz bu cihetin tarifesini tetkik ve tasdik etmediğinden 25 kuruş- tan az mı, yoksa daha mı fazla müteakıp Yeni tarife cumadan tatbik edilecektir. itibaren tün formali ikmal edilen lâtı dün sabahtan itibaren fa. liyete başlamıştır. yeniden memur alınmamış, mevcutlarla iktifa edilmiştir. İtfaiyanin noksanları larını ikmal için hükümetten kambiyo müsaadesi istemiştir. Cerrahpaşa inşaatı Daimi encümen azasile bele- diye heyeti fenniye müdürü Ziya Bey dün Cerrahpaşa has- teftiş etmişlerdir. Bakım evine ilk gün- de 60 müracaat dirnekapı çocuk bakım evine te davi için dün öğleye kadar 60 ocuk müracaat etmiştir. Bir ay evvel Beşiktaşta açılan ba- kım evinde ise bin çocuğa ba- kılmıştır. ye şşr e Evkaf kadrosu henüz tebliğ edilmedi İstanbul nün maaş emri müdiriyeti u. mumiyeden tebliğ edildiği ci- betle dün memurlara maaş tev- zi edilmiştir. Evkaf müdürlü- ğünün kadroları tebli gedil diği cihetle, henüz maaş veril- memiştir. Hademci hayrat ile dersiâm- İlarm mayıs maaşı da henüz tevzi memiştir. Haber aldı- ğımıza göre diyanet | işli tanbul teşkilâtının lâğvı üzeri ne hademei hayrat maaşının Evkaf tarafından mı, yoksa yanet işleri tarafından mı veri- leceği malüm değildir. Evkaf bütçesinin ne suretle takarrür ettiği henüz malüm İ değilse de söylendiğine göre | evkaf müessesatı diniye müd riyeti de lâğvedilmiştir. Me- murları evkafa devredilecektir. Mahallâtta tahrir Fatih kazas ıdahilinde faali yette bulunan tabriri müsakka- fat komisyonları şimdiye ka- dar altışar mahallenin tabrirle İrini ikmal ederek cetvellerini | 2 müdürlüklerine vermişler- ir, Büyükdere hat- | alınacağı belediyenin tasdikını | taayyün edecektir. | Belediye kanununa göre bü- | Beşiktaş kazası belediye teşki- | Bunun için | Belediye, itfaiyenin noksan - | tahanesine giderek yeni inşaatı | Evvelki gün küşat edilen E- | tapu müdürlüğü- | Biz şaştık Bir leyli talebe yurdunda kü- çük bir hâdise oldu. Burada oturan gençler mahza tahsil rini yapsınlar ve istikballerini 1 temin ederek, vatana eli bi- rer unsur olsunlar di mecca- İl nen ibate ve iaşe edilirler. Ev- İl velki gün, bu talebeden biri, yakışık almayacak ve mütem- mil terbiye usullerinin haricinde kaba bir tavurla müdürün oda- sına girerek, yemekten şi ediyor, Talebe yet edebi mevcut bir usulü yemekten ş fakat bunun da vardır. Pek haklı olarak müdür kensini tec- İl ziye edince, bu defa diğer ar kadaşlarından bazıları da serkeş İl çe bir tavur alarak, idareye kar» şı geliyorlar. Bu hâdiseyi bir talebeye ya kıştırmadık. Çünkü biç kimse bu namakbul hareketi herhangi bir şekilde tevil ve tefsire bile tahammül edemez. Kaldı ki yurt ta iaşe ve ibate edilen bu genç ler bu memleketin kendilerine gösterdiği refet ve şefkate kar şı vazife ve mes'uliyeilerini na- beca ve tamamen muhafaza ve izhar etmek vaziyetinde olduk larını idrak seviyesinde bulunu- yorlar. Bütün memleket, genç. liğin kudreti ve feveranını feyiz. li sahalarda göstermelerini bek» ler. Onun için, münferit te olsa, bir kaç gencin bu nabeca hare kete ne için lüzum gördükleri. ne biz şaştık, Siz ne dersiniz? Seyrisefainde ! Hazırlanan bütçe ve barem kabul edilmedi Haber aldığımıza göre Sey. risefain idaresinin hazırlanar bütçe ve baremi kabul edilme. miştir. Ayni zamanda idarenin mu | avenet faslından bütçeye koy- duğu tahsisat ta reddedilmiş- tir. İdare umum müdürü Sadul- lah Beyin rahatsızlığı devam etmekte olduğundan, umum! müdür muavini Tahir Beye mü racaat ettik ve atideki malüma. tının verilmesine J imkân görülmediğini öğren dik. Gelen iki aylık muvakka. | bütçede de buna dair bir kayı | yoktur, — Ne yapalım, biz de mümkün olduğu kadarla gene çalışmağa devam ederiz. İdare- denon beş kaptan ve on beş memur çıkarılacağından haber İ dar değilim. Bizim memur ve kaptanlarımız bize ancak kâfi | gelmektedir. Sonra işlerimiz ih | İ tisas işi olduğu için her zaman yerlerine adam bulunamaz. , | Maaş müddeti temdit | edildi Eytam, eramil ve müteka- idinin üç aylık maaşlarının ita İ müddeti maliye tahsil şubele- rinde evvelki gün nihayet bul | muştu, Bir çok kimselerin he- İnüz maaşlarını almadıkları na. zar ritiba; alınarak, müddet bir hafta daha temdit edilmiş: tir, - — Mede hariç memleketlerde tica | Memur ve Maaş şı boşmu dolaşıyorlar? Kambiyo Borsası Vsteriin 1080 1595 Dolar 0,47.30 N Frank 12,06,50 | Peze Birer M02s0) Prank B, 3,39 | Zloti Drahmi al Kuron Şiling 9,0250 JR. mark 1,99,28 Pengü Veya #lorin 1,17,25 İ Çervoneç 1088 Alim Mecidiye | Banknot 902 53,75 261,50 Borsa rici Fsham ve Tahv İkrazı dahili tn nevi 40,25 49 Pb; e E Perlevnişal vakfı Bi Köni di inşasına alkil hastahane masarifi için Balıkesir evkaf memurluğuna 10 bin lira göndermiştir. Hreyimiz. Perievabiei edi tarafından Bandırmada inşa edilen hasta iz ae 'Tavşancılda cinnet getire rek tedavi edilmek üzre İstan- bula getirilen Hafız Ahmet is marhaneden çıkarılmıştır. Hafız Ahmet Galatada öte- kine -berikine #aldırmağa ve “Ben Allahım oğluyum, Anka- da 20 minareli cami, yüz kub- beli medrese yaplıracağm. İki milyon lira servetimi bu işe sar fedeceğim, Müslüman olan ba na para versin!” diye banğır banğır bağırarak âlemi rahat- sız etmeğe başlamıştır. Galata merkezi bu azğın de liyi tutup timarhaneye gönder Bu yüzden bir cinayet te oldu Şimdi deli her akşam bir po lis merkezinin nezarethanesin- de misafir edilmekte ve ne yap | İmak lâzım geleceği düşüülmek tedir. Delinin başı boş bırakıl. dığı takdirde bir kaza çıkarma sından korkulmaktadır. Azgın deli bir çifti yaraladı Samatyada oturan terlikçi Mehmet ismindeki deliye dün birdenbire buhran gelmiş, deli eline geçirdiği bir bıçakla soka ğa fırlamış ve ilkrastladığı Ha lil efendi ile karısı Hafıza ha- mumu ağır surette yaralamıştır.