11 Haziran 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

11 Haziran 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

MİLLİYET pci sahifeden geçen yazılar e ve bina | Kazanç vergisi | Kat'i vaziyet bu iratları | K (Başı 1 inci sahifede) giar, meyvelikler İnlik tarafından yeniden vü igilecek bağlar, meyvelikler incir bahçeleri, zeytinlik edilecek muhacir ve aşi- Filecek arazi kanunlarına K ypiden vücude getirilecek EK aate müsait bir bale ko- “ muhtelif ve kâfi mik A südeelerle vergiden is gin, işlerdir. Şek; zarara uğrarsa 7 if hangi bir köy ve kasaba türurazinin tamamının veya < Miynikdarının masulü fev 7 alar hasebile üçte bire şırÂl, ziyade bir nisbette zara İsa taayyün edecek zarar niz 5 kismen veya tamamen o örgiden istisna edilecek- İN km kia in eda kalan ve zirsata klan çıkan arazinin bu b vergisi almiyacak a senesinden sonra yapı | Vi ve ipotek gibi prensiplerle olan arazi kıy e olarak kale alınmayıp 1331 senesi kıymetine 6 misli üzerinden Oİtbik olunacaktır. zi kıymeti azalırsa | | ğ Arazi kıymeti herhangi bir | » yüzde yirmi ve daha vi halk tadilen kıymet takdiri- | etleri mü- vergi tazin | iden ve müctemian talep 4 hanlıkına esas itibarile malik- ar, Arazi kıymetlerinin gerek | şe suretile takdirinde ve kıymetlerinin tadilen tashi. Mi İğmiyer ! | Bina iradı vergisi isi kanun lâyihası halkın menfaat ve, anana ruh ve eta ve hâkim olmuştur. iradı veri . ikafat kanununa nisbetle e- e dilât ve tenezzül göstermek” İkala kanunu senede bin li in mecmuunu yüz- in yedisi ni tam 170 lira vergi alırdı. i üzerinden hesap İ ergi miktarı indirildi İİ ÜBina iradı vorgisi kanun lâyiba | | Seeümlerine göre ise senede bin eat getiren bir binanın tamir bisrafı ve idamesi için iradın yüzde İinâsini bina sahibine terketmekie, Btebaki yüzde sekseni İh ve kabul etmektedir. Zira da safi ivadın yüzde ancak 12 | | iradı safi Bundan #beti üzerinden vergi tarh cibani- "A inesağ vardır. ni esas hükümlere binmen bin li- gasenevi gayri safi irat getiren bir dan müsakkafat kanunu 170 İi- | vergi almasına mukabil bina ira- | Evergisi kanunu ancak 96 lira ver zerdinmasına âmirdir ki bu mikdar | lardan alınan vergilerde mükel. | # lehine aşağı yukarı yarı yarıya İç tenezzül temin etmektedir. Halkın menfeatını ko- ruyan esaslar © Yeni kanın löyihasında halkın İhenfaatini koruyan esaslı hükümler ir. 1 — Sahiplerinin ikametlerine tutulup mütebakisi üzerinden iyyen teşebbüs dairesinde vergi İmacaktır, ” 3 — Bina tetemmümatından olan #rsalar binaya mülhak addolunur ve | müstakil olarak arazi vergisine eabi değildir. | Yıkılan evler 4 — Yıkılan, batân veya oturuk maz bir bale gelen ve yahut ta ka- ikamet ve istimalden menedi. Jen binalar bazı usül ve müddetlere tabi olarak vergileri alınmaz. “Vergiden muaf tutulanlar | 5 — Züraın, istihsalâtta kullandı lüt ve edevat depola- İri, zahire ambarları, samanlıklar, 2- | bekçi bina ve kulübe ve barakaları is misafir odaları Vergiden müs erde zütrem ikamet ei binaların bir km için de Müvihada hası münfivetler vardar. İ olan bir hekimin kitap ve İ ketilen ömür, mefes İ retini çok görmek nekadar ve defterler (Başı 1 inci sahifede) son senelerde herkesin gözüne batı- yor. Birkaç meslekdaçımızın yarın- larını düşünerek hattâ borç yaparak yükselttikleri apartmanlar. hekim kazancını dillere dasitan yaptı. Her halde yedi yüz bin sekenesi olan şu koca İstanbulda bukadar insanların oturdukları ev ve apartımanların sa hipleri hekim değildir, o kâşaneleri kimse görmüyor, birkaç | hekimin | kazancı herkesin gözünde büyüyor. Eğer bu mütemadi ve yanlış propa- gandalar bize bu kazanç getiriyorsa hakikatı göreci olduğumuz Büyük Millet Meclisi ve hükümetimizin hekimlerin — hakiki vaziyetini nazarı dikkate alarak ka- rarını tadil edeceğinden eminiz. hakkında büküm isnayı göz önün- de- mutahassıs sergi: Herhangi bir veririken birkaç de tutmak hiç şüphesiz doğru Birkaç tanınmış fazla kazanabilir. Fakat lizemdir ki hekimlik kazancı ile her öyle bir| Idukca re fahla yaşatır, şukadar ki meslekle rin «en ağırı ve en mesuliyet lisidir. Vicdanlı bir hekim için yoktur, İnsafka düşünüleün, gihi en tatlı birşeyi herkesin kendi sine teslim ettiği hekim ağır bir mes'uliyetin altındadır. Son ğildir bilinmesi kes servet yapamaz, bu meslektir ki mensuplarını o! istirahat hayat | ne kadar | ra yine bilinmelidir ki hekim kabine lerinde her görülen hastadan ücret alınır mı, elinde kartla tavsiye mek- tübü ile gelenler, bundan gayri irt | batı olmadığı için doktor tarafından gratis bakılanlar ne kadar sonra bir doktorün rahat yaşayıp ka çoktur; | fasımı dinlemek, muhakeine selime tini temin etmek için nekadar huzur | İ ve refaha ihtiyacı vardır, hele bir de aile sahibi ise geçinme masrafının | buna inzmamı düşünülüyor mu, ile min yeniliklerini takip ile mükellef mecmua masrafının ağırlığı göz önüne geti- riliyor mu; bir eilt kitabın üç yüz lira ettiği tahmin eyliyorum? Hekim kazanıyor, bir recete mu kabilinde 3—5 alıyor, fakat © reçe- teyi yazabilmek için sarfedilen höc ehramiye sebediler istirahat, tü. şünülmüyer, yalnız hekimler kazanıyor, hekimler kazanıyor, fakat kaç hekim şu mem lekette dikili bağ bırakabitmiştir, o- su kimse sormuyor. Esasen hekim- Biğin ağır ve yüksek hizmeti maddi ücretle ödenemez, çünkü bilinmeli dir ki icap ettiği zaman kaybedilen | bayat dünya hazineleri o bahasina bile inde edilemez, işte bu yüksekl.. cevherin muhafızı olan hekimin üc- haksrz | bir hareket biz razıyız, hekimin ha | yatını devlet temin et cuğunu baksın, okutsun, © medeni yaşama ihtiyaclarını eda etsin, ki- | taplarım millet kitaphanelerine ge- tirtsin; ihtiyarlıkda sı meydan vermiyecek cude getirsin, y olmasına siseler vü. edilsin. Daha De siteriz, lüks ve $e- fahat yapmak bu mesleğe bir hekimin ser- yaptığını tah olmanın baş- ka yolları vardır, biz yalnız yaşamak x; fakat hekimce, madem ki etatize değiliz, mız vergi diye kesilmemesin. Çünkü tatbik ettiğimiz. san'ati tabebettir ticareti tibbi değildir, hâksizler ha- reket olur, ünvanen ayni wnfda o- lor da kazançları farklı olur, bazı gu beler az kazandırır bazı mutahassıs- lar az kazanır, bunun hepsini müsa- vi görmek doğru mud tutunmuş bir mutahassrs başlamış ve kabin. min kazancı müsavi olur mu? hiç süphesiz hayır! ve bu suretle bir ver gi tarhı mutahası İmesini ve yaşama şer, leşmesini intaç edecek ve bundan da bekimli; ihtisas hayatımız “ve binnetice aziz yurdumuz müteessir olucaktır. m maa metlerinde harhangi bir sebeple yüz 'de on beş ve daha fazla bir tenakus olursa halk tadilen kiymet takdirini talep etmek hakkına maliktir, 7 — Gerek binaların müstevi irat larının takdir ve tesbit edilmesi mua melütina esas ittihaz olunan hüküm lerin tedyininde ve gerek tahrir ve tadil heyetlerinin. süreti teşkilinde efradın menfant hekimlik etatize | tiyen hekim olmaz, | edenlerin gayesi | ve hakimiveti har *W gün anlaşılacak (Başı 1 inci sahifede) bütçesinin hangi faslından te- min imkâni bunacağı henüz malüm değildir. Bülçe tevazünün temini için Diğer taraftan hükümetin hazırladığı masraf bütçesinde yeni vergi kanunlarının tatbiki neticesinde tenezzüle uğraya- cak varidat miktarı yüzünden bütçede tevazünü temin maksa dile 8 milyon hira kadar bir ten zilât daha yapmak zarureti mevcuttur. Demek oluyor ki fırkada yarım memur kadrola- rında tadilât yapılmaması esa- sı kararlaştırılırsa bütçe encü- meni hükümetin (hazırladığı 189 milyonluk masraf bütçesi üzerinde asağı yukarı 15—16 milyon lira daha tasarruf temi | mine mecbur kalacaktır. Mecliste hâkim kanaate göre Üzerinde esasen her türlü tasarruf çareleri aranmış ve tas dik edilmiş 180 milyonluk bir Devlet bütçesinde bu mikdar tasarrufun temininde uğranıla cak müşkülâtin derecesi kolay- | lıkla tahmin edilebilir. i nanta göre: | 1 — Hükümet her türlü ta- İ sarruf çarelerine baş vurmuş, inşasta nihayet vermiş olduğu ve binaenaleyh memlekette iş İ bulabilmek sahaları daralmış ulunduğu böyle bir sırada kad © harici memür bırakmak ha- talı bir harekettir. Zira yüzde iki nispetinde dahi açıkta me- mur kalsa bunlar bin kadar bir memur kafilesi teşkil eder ki bu da aileleri ile birlikte asgâri 4 bin nüfus demektir. Z — Hükümet memur maaş larında bir miktar tenzilât yap mağa daraftar değilse de, kat'i zaruret hâsıl olursa son çare olarak buna da beş vurmağı ka le almak lâzımdır. Bu takdirde hükümet memur maaşlarından muvakkaten tenzil edilecek mu ayyen bir miktara nazaran kü- çük memür maaşlarmda daha az nispette tenzilât o yapmak doğru olur. 4 — Mütekaitlerin mulhak bütçelerle istihdamları usulüne nihayet vermek lâzımdır. Bu suretle devletten esasen maaş alan bir mütekaidin yerine di- ğer bir işsiz vatandaş hayatını kazanabilir, 5 — Mütehassis memurlar müstesna asgari 5 sene müddet 9, çoluk ç0- | le devlet dairelerine yeni me- mur alınmaması ve mevcutlar dan istifa, vefat, tas iyeye ve tekaüde sevk dolayısiyle ini hil edecek memuriyetlerden t İ sarruf edilmesi suretile ve za- manla mevcut memur kadrola- rının yüzde 25 nispetinde ten zili bir zaruret İleri sürülen bütün ihtimalât İ ve mütaleatı bildirdim. Hükü- metin hattı hareketine ve büt- çe encümeninin yeni bütçe ü- zerindeki mesai tarzına bir di- rektif teşkil edecek olan fırka kararının verilmesi bir gün me sel olduğundan hakiki © ve ali vaziyetin bilinmesi için X saatlık bir intizar mecburi- ir, Etabli rumların tapu işleri Etabli olarak İstanbulda bu- lunan Rumlardan nüfus cüzda- nın ibraz edenler hakkında tapu idarelerinde (doğrudan doğruya muamele yapılması yesinden tebligat gelmiştir. Millet Meclisinde hakim ka- | iKongreye Türkiye mu- rahbasları intihap edildi Lahey'de 15 haziranda toplanma- s mukarrer beynelmilel sskeri taba bet ve eczacılık kongresine hükü- metimiz de davet olunmuştur Kongreye tarafımızdan murah haş alarak Gülhane askeri tatbıkat mektep ve hastanesi müdür muavini miralay Hasan Kadri ve böyük er- kâm harbiye dairesi sıhhiye müfet- tüşi miralay Mazlüm B. lerin iştirek eylemeleri takarrür etmiştir Hasan Kadri ye Mazlüm Beyler kongrede hazır bulunmak üzere dün akşam Lahey'e hareket etmişlerdir. Kongrede harp cerrahisi de mev- zuu bahsedilecek ve muhtelif mem leketlerde bu hususta yapılan şaya- nı dikkat yeni tetkiklerin meticeleri tebliğ olunacak. Belediyede Da.ülaceze, darülbeda- yi bütçeleri Belediyenin Darülbedayi, Da rülâceze gibi mülhak bütçeleri | de dün akşam Ankaraya gönde rilmiştir. Darülbedayi faslında bazı kı- sımların tasarruf maksadile bu senelik tehir edileceği söylen mektedir. Ruhsatiye almayan otelciler Sınıflara tefrik edilen otel lerden cuma rubsatiyesi alın- masına başlanmış ve bunun İ- çin bir mühlet verilmişti. Otel ciler cemiyeti reisi İbrahim B. belediyeye müracaat ederek ruhsatiye alamayanlar için ke- len cezaların affını istemiş- tir, Daimi endümen şimdiye kü- dar ruhsetiye almayanların ce- zasını affetmemiş, fakat müh- leti müteakıp ruhsatiyeiçin mü racaat edenlerin; cezalarını af- fetmiştir. Mezbahada ,et tartısı Hayvan beşi alınmakta o lan mezbaha et-resminin okka üzerinden alınmâsı tekerrür et Belediye daimi encümeni bu şeklin sureti tatbikına dair bir talimatname hazırlamağa başlamıştır. Bu talimatneme- nin ihzarı etrafında malümatla rma müracaat edilmek üzere, kasaplar cemiyeti reisi Ahmet ve meclisi idare azasından Ce- lâl Muhtar Beyler dün daimi encümene davet edilerek, bir saat hafi müzakerat yapılmış- tır. Etleri tartmak için onar bi lira kıymetinde otomatik il kanlar mübayaası için Muhid- din Bey hükümetten kambiyo müsaadesi isteyecektir. Sinema ve lokantalar- da fiatler Lokanta, bar, sinema ve em- sali mahallerin fiat cetvelleri dün daimi encümene. celbedil- miş ve tetkike başlanmıştır. Bir talimatname izhar edilerek yakında tatbika başlanacaktır. Halkm zararım mucip olma- mak için, bu gibi yerlerin fiat- lerini belediye kontröl ve tas- dik edecektir. Bu da sınıf esası üzerinde tatbik edilecektir. Yangın Hayat Nakliye Kaza Otomobil Yeni kadrolar | Evkaf matbaası da löğvedildi Tasarruf maksadile Evkaf matbaası kapanmıştır. Evkaf cetvel, matbu evrak ve sairesi- nin badema ücretle | hariçteki matbaalarda ( yaptırılacaktır. Evkaf matbaasından açıkta ka lan memur ve mürettipler iş için belediye matbaasına müra- caat etmişlerse de, kendile: iş olmadığı cevabı verilmi Esasen vilâyet matbaası da li vedilerek mürettiplerdn bir kıs mı belediyeye nakledildiği içi: kadro taşkın bir vaziyettedir. Henüz kadro tebliğ edilmedi ği cihetle evkaf memurları ve hademeyi hayrat maaşlarını al mamışlardır. Kadroların cumartesiye teb- liği beklenmektedir. Tebeddü- lât hakkında alâkadar maka- matta müsbet malümat yok- tur, Turing klüpte dünkü | içtima Dün akşam Türk Turizm ku Tübü heyeti idaresi içtima ede rek Peştede Turizm merkezi meclisi içtimaında ve Türk-Ma car Turiz mteşkilâtı ile temas- larda bulunan Turizm kulüp isi Reşit Saffet ve kulüp erkâ- | nından Şükrü Ali ve Cevdet B. | İerin ihzar ettikleri raporu tet kik etmişlerdir. | Tapu müfettişleri Bir müddetten beri şehrimiz İ de bulunan İzmir tapu müdür vekili ve müfettişlerden Fuat Bey bugün İzmire ve tapu ve kadastro müfettişlerinden Fev | zi ve Saffeddin Beyler cumar- | tesi günü Ankaraya hareket & deceklerdir. | | Istanbulda bulunan diğer ta | pu ve kadastro müfettişleri de vilâyetlerdeki o mıntakalarnda teftişatta bulunmak üzere ya- kında mıntakalarına hareket e- deceklerdir. Hamdullah Suphi B. Bükreş sefaretine tayin edi len sabık Türk Ocakları reisi Hamdullah Suphi Bey bugün Romanya vapurile ve Kösten- ce tarikile Bükreşe hareket e- decektir, A KE 3 RA Istanbul Dördüncü Icra Memur- huğundan: Karekin efendinin Taties efendiden borç aldığı mebaliğa mu- kabil merhun Narlı Kapıda İlyas B. | mahallesinde istasyon caddesinde 6s İ ki 45-26 yeni 59 elyevm 57 numara. hı dükkânin halen maa bahçe hane- nin masif hisesi kırk beş gün müddet le müzayedeye vazolunarak üç yüz | lirada talibi uhtesinde olup bu kere bedeli müzayede haddı lâyikımda gö rülemediğinden bir ay müddetle tem | diden müzayedeye vazolunmuştur. Hududu Lefteraki dükkânı Bretahi hanesi Filip bakkal sokağı ve İstas- yon caddesile mahduttur. Mesahası 73 metre terbünde araziden 60 met- ve bina ve 13 metresi bahçedir. Müş temilâtı bir taşlık iki oda bir mut- fak bir tulumbalı sarnıç bir kömür- Yük bir dolap ve bir helâyı muhtevi elup Moiz efendi kiracıdır. Bina ye- nidir derumunda elektrik — teçhizatı mevcuttur. Taliplerin temamınn. kıymeti muhammenesi olan 1350 Ti- İ yin hizmetçisi Mualla radan hisseye musip miktarın yüzde on nisbetinde pey akce: alarak 929/585 dosya numarasile 16/7/931 İstanbul Dördüncü İcra memurlu” #uma bizzat veya bilvekâle müracaat eylemeleri ilân olunur. Fazla mali İ mit dösyasındadır. ANADOLU SİGORTA ŞİRKETİ Türkiye İş Bankası tarı Adres: 4üncü Vakıf Han afından teşkil edilmiştir. Telefon: | Telgraf: ist. 531 | İz RESMİ İLANLAR TÜRE LİNTED ŞİRKETİ Türkiyede her lisanda intişar eden bütün gazeteler için bilimum resmi daireler ilânlarını kabul eder mama SA... Avinsa naddesi Kahrama “Racon kesti,, diye | adamı yaraladı Hiç yoktan yere bir cinayet Evvelki akşam Galatada bir | külhan beylik kavgası daha ol- muş, Kibar Mustafa isminde bir adam Asker Mustafa ismin- de diğer birini ağır surette ya ralamışlır. Kavga kilise arka- sında Pehlivan Recebin kahve- sinde olmuş, Asker Mustafa - Külhan Beyi tabiriyle - Kibar Mustafaya racon kesmiş, o da buna tehammül edemediğin- den Mustafayı © yaralamıştır. Kibar Mustafa kaçmıştır, zabı ta tarafından © aranmaktadır. Asker Mustafa hastaneye kal - dırılmaştır. Çimento çuvalları altında ölüm Haçator oğlu Nerkis ismin- deki arabacı dün arabası cimen İ to dolu olduğu halde, Kadıköy de İbrahim ağa köprüsü altıy- dan geçerken araba devrilmiş, Nerkis çimentoların altında ka ,İarak ölmüştür. Bir esrar kahvesi kapatıldı Galatada Badem sokağında İ oturan Kadrinin metresi Anas. tasya Teoharinin kahvesinde esrar sattığı ve içirdiği zabıta- ca haber alınmış, dükkân ta- harri edilerek, bulunan esrar i- le esrar levazımı müsadere © | lanmuştur. Nazlı hizmetçi işantaşında Kâğıthane caddesinde oturan Nimet Be- hanım, dün intihar kastiyle kendisini evin ikinci kat pençeresinden Çapras kelimeler Yeni şekil Soldan sağa 1 — İatifli bahk (8) Edat 2 — Mücevher (5) 3 — Gemiyi idare öden (6) Edat (8 , l ğa işaret (2) | i (8) İ 4 — Beyaz (2) Peyman (4) Uza $ — Lezzet (3) İsyan eden (3) & — Erkek ismi (3) Kabul etmek 7 — Ra (2) Nida (2) 8 — Yol (3) Meyve (4) 9 — Ok (3) Eğri (4) 10 — Beygir (2) bir ırk (4) Nota 2) Ji — Eski elifbada bir harf (3). Erkek (2). Yukardan aşağı i — All (5) Atın yediği (4). Z — Beyaz (2), Uzağa işeret (2). 3 — Allah (3), TA (7) 4 — İbadet (4). Su kabı (3) 5 — Kilidi açan (7). Büyük (3). 6 — Nİ (2). Yaşdaş (5). 7 — Ekler (2). 0k (3). 8 — İyi (3). Keder (4). aşağı atmış ve sağ kolu kırıl- mıştır. Müalla, efendisinin 'kendisi- ne sert muamele etmesinden müteessir olarak intiha, büs ettiğini söylemiştir. Otomobil altında Antranik isminde bir çocuk Beşiktaşta cadde ortasında oy- narken 1792numarahetomobi- lin altında kalmış, hafif suret- te yaralanarak Etfal hastane. sine kaldırılını Feci bir otomobil kazası Kaloncuda Çakmak sokağın da oturan Yorgi kızı 60 yaşın* da Mariça dün öğle üzeri Tepe İ başından geçerken, Telefon şir İ keti: müdürünün rakip olduğu 999 numaralı otomobil altında kalmış, başından yaralanarak ifadeye gayri muktedir bir ha) de hastaneye kaldırılmıştır. Bir kız intihar etti Kadıköyünden 21,35 te köp rüye hareket eden Bağdat va- puru Selimiye açıklarına geldi ği zaman güvertede oturan si- yah mantolu 20 yaşlarda bir kızın bir aralık yerinden kalk- tığı, vapurun çarklar üstünde- ki çıkılacak yerine gelerek bir müddet denize baktığı ve son- ra kendisini denize fırlattığı gö rülmüştür. Vapur & durduruk muş, yarım saat kadar denizde İ taharriyat yapılmış ise de kız- | cağız bulunamamıştır. İntihar ! ol eden kız hüviyetini gösterecek hiç bir şey bırakmamıştır. içe veli na lık wii ihin: Yeni neşriyat Büro kadrosu münasebetile Resmi ve hususi büroların tensiki üzerinde çalışıldığı şu günlerde, büroların nasıl ku- rulması, nasıl tensik ve idare olunmaları hakkında alâka- dar'ar için çok istifadeli eserin bugünden itibaren ii tişar etmiş bulunduğunu ka: *9* rilerimize haber veriyoruz. Bu eser büyük mütefek- kir Gassonun “ İdeal büro, isimli on birinci kitabıdır. Gasson bu yeni kitabında, bir büro nedir; nasıl kurulur, 'andi nasil çalıştırılır, nasıl idare ve nasıl kontrol edilmesi lâzım geldiğini göstermekte- nin lersi mel ulan İdeal köre ,, bugünden ,, çi) itibaren salışa çıkarılmıştır. Kv, “İdeal büro ,, her iş adamı ve her devlet adamı için lü- “73 rma bir eeerdir, e “İdeal büro,, bugünden iti- Xİ baren her kitapçıda bulum- Vi ÖĞ maktadır. Gassonun bu yeni mel eserini, o muallim (Mubahat vat Beyin bu yeni tercümesini Gassonun mubiplerine tavsi- 547 ye aderir TÜRKSPOR © Türkspor Ocuma günü geni Ayntraht maçını bütün taf-şada silât ve resimlerle hemen; ertesi günü vermek üzere, cumartesi ç günü intişar ede- cektir. tra aba —— 1400 Ekonomi ve Finans 1170 Ekonomi ve Finans mec" muası tarafından fevkelâdet | bir “kooperatifçilik nüshasrat | neşredilmiştir. Kooperetifçilikrma hakkında bir çok kıymeibileci makaleleri ihtiva eden buned nüshayı karilerimize tavsiyem ederiz, .Y Beşiktaşta Büyük parkta B buakşam Cemal Sahir ve arkadaşları, Bir şoförün cina* yeti, ayrıca komedi ve müzikaiy als