July 2, 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

July 2, 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

» / onomi hafta dünya pamuk ve vaziyeti noklai naza- son senelerin en şayanı haftası addedilebilir. ika o reisicümhurunun rçları meselesindeki teb i bir vaziyet husule ge- hükümetinin hareketi muhtelif sa- üğa olduğu gi pamuk sında da tesirini göster- ika reisi york piyasasında pamuk 5 115 puvan yükselmiş- erpol borsasmdâ da pa- atleri yükselmektedir. haberlere göre Amerika ilya pamuklarındaki te- üzde 19, Mısır fiatlerin- de 30 tereffü görülmüş İlar Italyan vapur- bırını kiraladılar rig in malömata nazaran cagikla Seyrisefain idaresi a- bir anlaşma vukubul- lar İtalya Seyrise- idaresinin üç vapurunu dan kânunuevvele ka- radeniz Rus limanların- lamışlardır. Beher İtal. isi her postada 7000 ve £ kongresinin mesaisi hi- amzöılmuştur. İhracat madde- lar İtin en mühimlerinden bi- eri 4 pamuklarımızı da alâ. 928 İettiğinden bu kongre dik akip edilmekte idi. malümata göre, kong- muklu ruz kaldığı buhran ve iât tahlile çalışılmış ve bep olmakla istihsal faz istihlâk azlığı bulunmuş te ık üzere bir rapor hazır “için tali bir komite teşkil r, Bu komiteye bütün edecektir. haftalık ihracat bir hafta zarfında muh- ntakalrdan yapılan ihra ledir: ron mıntakasından son a zarfında 110,274 kilo k araç ilmi. u fındık stoku odur », a in mıntakasından Sı,- o arpa, 9,185 kilo fıstık kilo pamuk ihraç edil demei hayrat maaşları bayratın Haziran maaş- itibaren merkez, Üskü- oğlu Evkaf idarelerinden şe başlanmıştır. Maaş tevzi- afta devam edecektir. maaşları da 4 Temmuz Cu- da aval iyi a, mâsalarından maaş » iğünden, Üsküdar ve Beyoğ- ndan maaş alanlar 4 Tem sküder ve Beyoğlu mal mü ine müracant ederek müaş- caklardır. At yarışları ne Veli Efendi koşu mabal iİmakta olan at yarışlarına 31 Temmuzda başlanacak |, 21, 28 Ağustos ve 4 Ey- günleri dahil olmak üzere alt hafta devam edecektir. ta beş koşu yapılacaktır. gre gelecek kongreye | devletleri mürahasları” | muk piyasalarında tereffü görülüyor »erika reisicümhurunun teklifi (üürüzin. önü amuk fiatlerine tesir yaptı Antalya mıntakasından 304 metre mik'abı kereste, Bursa- dan 10,000 kilo koza ihraç edil a stanbuldan son bir haftada 4000 kilo arrpa, 200 kilo susam 300 balya tiftik ve 28 sandık afyon ihraç edilmiştir. Romanyada ihracat fazlalığı Rornanyanın 1930 senesinde mühim racat fazlalığı na- zarı dikketi celbetmektedir. Ro manyaya 1930 da 22 milyon Leylik mal girmiş, buna muka- kabil 28 milyon Leylik ihracat yapılmıştır. Bu 6 milyon İeylik ihracat fazlasının neden neş'et el İhracat ofisince tetkik edilmiş tir. Bu tetkikat neticesinde mevcut ihracat fazlalığının da- ha ziyade Romanya halkının iştira Kabiliyeti azaldığından ithalâtım azlığından ileri geldi- ği anlaşılmıştır. Yunan-Fransız ticareti Gelen malümatu | nazaran Fransa parlamentosu Yunanis- tanla aktedilen ticaret muahe- desini tasdik etmiştir. Kereste ihracatımız İhracat ofisi kereste ihracatı- | mızın inkişafını temin için yap makta olduğu tetkikata devam etmektedir. Dün de Zından ve Çangal or manları müdürü Dr. Ali Tevfik Beyin iştirakile ofiste bir içti- ma yapılmış ve mumaileyh ofi- se kereste ticaretimiz ve ihraca tımızın vaziyeti hakında düşün celerini söylemi: Cumartesi günü idare komi- tesi içtima ederek bu meseleyi | tetkik edecktir. EE ER İNİ 2 Kambiyo Borsası FrankB, 3,39,00| Zloti | Drahmi3e,41.00| Pengii 270,60 anki, >, Leva 65,1 Florin 1,17,37 | Çervoneç 1088 : Altın 408,00 le l Mecidiye © 5100 e be) Banknot O 262,50 Esham ve Tahvilâtin nevi İstikrazı dahili Düyunu muvahhade İkramiyeli Demiryolları 4,00 EN Kadastro heyeti fenni- Kadastro heyeti fenniye müdürü Halit Ziya Bey Cumartesi günü An kura'ya hareke: edecektir. Süt damlasında Himayei Ecel cemiyetinin şöt damlasında Haziran ayı zarfında 319 çocuk muayene edilmiştir. Hıfzıssıhha komisyonu Her üyin ilk günlerinde vali mu. avini Fazlı Beyin riyaseti altında toplanotakta olan hıfzısıhha komis- 5 Temmuzda Eminönü mal | Yonu bu sabah içtima edecektir. , İ Etibba odasında Etibba Odası beyeti idaresi bu- gün öğleden sonra toplanarak pe eki bazı meseleler hakkında müza- kera'ta bulunacaktır. yn sene- iile ille altı aylık kongresi Temmuz nihayetlerine doğru yapılacaktır. Tapuda Tapu ve kadastroda dört kâtip ile iki fen memuru ve üç hademenin vazifesine nihayet verilmiştir. İM İİİ iki Belediyede Otobüsler Talimatnamenin - esasları hazırlandı Vali ve belediye reisi» Muhittin, muavini Hâmit, heyeti fenniye mü- mvay si keti müdürü Nec- mettin Sahir Bey lerle daimi encü men azaları dün bir içtima yapa rak otebüs ta matnamesi z kında bazı esösle ri tespit ve müze» kere etmişlerdir. Belediye reis muavini -Hâmit B. bu hususta bir muharririmize şu izaha- râmi B. amenin ana batleri tespit edilmiştir. Fakat benüz tekar- rür etmiş değildir. Son zamanlarda şehir dahilinde 0- tobüs servisleri arttığı için belediye bu işle esaslı surerte meşgul olmağa başlamıştır. Yapılmakta olan talimat name için alâkadar mütehassısların fikirleri alınmıştır. Talimatname her türlü muhzurlarını ve tehlikele- rin önüne geçecektir.,, Maaş Belediye memurları dün maaşları- nı almışlardır. Bir kis memurlar da bugün alacaklardır. Askerlik yoklaması Belediye Şehir Meclisi riyaset di- yanı dün vali ve belediye reisi Mu- itin Beyin riyasetinde içtima ede- rek askerlik yoklamasına ve muaye- nesi için belediyeden i edecek azalar intihap edilmiştir. Verem hastanesi Corrahpaşa hastanesine ilâveten yapılacak verem hastanesi, yeri kat'i şekilde tayin edil, Satın alınacak 10 bin metre murabbaş yer | için sahibi ile uyuşulmuştur. Evvelce İ burası için 30 bin lira isteniyordu. Şimdi belediye 15 bin Tira ile arsa yı almağa muvaffak olmuştur. Belediyenin yeni bütçesi gelir gel mez arsanın parası verilecek, derhal inşaata başlanacaktır. Bundan baş ka çamaşırhane ve mutlak İnşası için bu civarda 30 — 40 eski ev de istimlâk edilecekrir. Memlekette ütünler için Faydalı bir haşere mi keşfedildi? İzmir gazetelerinden: Burnu 4 hastalıklarını inen ve onların & tegaddi eden Di- dildiğini ve bu haşerenin Burno Ya ziraat enstitüsü müdürü Ni hat Bey tarafından teksir için tertibat alındığını yazmıştık. Yapılan tet kikata göre bu faidel re Burnova mınta- kasımdaki tütünlerde hiç hasta” Tık bırakmamıştır. Ayni zamanda domates ve patlıcanlara ârız olen başerele- rin de müthiş bir düşmanı oldu ğu anlaşılmıştır. Disifüs haşeresinin bu mev şimdiye kadar keşfedilmemi: tir. Bunu keşfeden enstitü mi dürü Nihat Beydir. Nihat Bey bu haşere hakkındaki tetkikatı- mı ve keşfini Alman hükümet gazetesine gönderecektir. Bey- nelmilel haşerat mütehassısları edilen bu faideli haşereyi ksir için tetkikat yapacaklar- lr. Melle büjacesls Geliri pe muvafakıyet hasıl olmuştur. Fazla mikdarda yetiştirilecek ve gelecek sene bütün tütün pumtakalarma tevzi olunacak tır. ifüslerin kış hayatı da ay- rıca tetkik edilecektir. Bu haşerenin Jüzumu derece- de teksiri ve tevzii kabil olursa tütünlere ârız olan in haşe- ratı imha etmek mümükün ola caktır. * Bir kazanın ismi değiştirildi hisar kazasınm ismi Krzıltepe- ve tebdil edilmiştir. Se va kavalisi tütünlerinde tütün Vücude getiren | sifüs namına bir haşsre keşfe Şile müdei umumisi Neci B. Mehmet isminde bir katil maz nununa hakarette bulunmak ve tokat atmak iddiasile Ağır ceza mahkemesine sevkedilmiştir. Hâdise şudur: Şilenin Erenler köyünde İb: rahim isminde birini öldürüyor lar. Vuranlar Mehmet, Hakkı ve bunların üç arkadaşıdır. Ci- nayet bir kadın yüzünden olu yor. Hâdiseye usulen vaz'ıyet eden müddei umumi Naci Bey maznunlar meyanında bulunan Mehmedin ifadesini alırken, | maznun işi mugalataya vuru- yor. İfadesini inkâr etmeğe kal- kışıyor, imzasının kendi imzası olmadığını iddia ediyor. Bunun üzerine maznun, adeni ken- din yaz!” diyorlar, Yazıyor, kat bu sefer de yazısını değiş- tiriyor. İkinci isticvabında * “bunlar benim değildir., diyip işin için- den çıkmak istiyor. Müddei u- mumi Naci Bey buna fena hal- de sinirlenerek maznuna bir to- kat atıyor ve iddia edildiğine göre bazı hakaretlerde bulunu yor. Mehmedin müddei umumi a leyhine açtığı hakaret ve darp dü. Mübaşir İsmail ve kâtip Meh met Efendiler, müddei umumi- pin mazmun Mehmede tokat at tığına şahitlik ettiler, Müddei umumi Cemil Bey maznun müddei umuminin ha- karette bulunduğunu sehit gör medi. Dayak atılması ise şabit- lerin ifadelerile teeyyüt ettiğin den Şile müddej umumisinin bu noktadan tecrimini muvafık gördü ve hakaret ifayi vazife halinde vuku bulduğundan ce- Zasının şiddetlendirilmesini is- tedi. Mahkeme müzakereden son- ra maznan müdei umumi Naci Dün öğle üstü Beyoğlunda Darülfünun meydanında bir in. tihar hâdisesi olmuş, 17 yaşın. da Cavit Zühtü isminde bir ço. cuk beynine tabanca sıkarak in. tibara teşebbüs etmiştir. Cavit Zühtü Efendi Lâleli apartımanlarının dördüncü da- iresinde 37 numârada annesi ve büyük kardeşi Cevat Efendi ile birlikte oturmaktadır. Cavit Efendi ile kardeşi Sir- kecide Hamidiye türbesi civa- rında gramofoncu Bedri Beyin dükkânında çalışmaktadır. Dün sabah dükkânda çalışır- larken ağabeyisi Cevat Efendi kardeşine silâhları iyi istif et- mediğini söylemiş ve bir az da- rılmış, o da bundan muğber ola 'k kavga etmiş, fakat bu kav- gadan da müteessir olmuştur. Dükkânda bir müddet çalı- şan Cavit Zühtü Efendi bir ara- lk ağabeyisinin yanına gitmiş: — Gal seni öpeyim ağabey, beni affet demiş, ağabeyisini öpmüş, sonra di — Ben Katırcıoğlu hanında- ki depoya gidiyorum, diye dük- kündan çıkmıştır, Fakat Cavit Zühtü Efedi dükkândan çıkar Maznüna tokat atan müddeiumumi Bir lira ağır cezaya mahküm oldu davası dün Ağır cazada görül” Hisli bir çocu canına kıydı Büyük kardeşi ile küçük bir kavgadan ş sonra, barıştı ve sonra da beynine kurşun sıktı Beyin hakaret fiilinden beraati i, dayak atma noktasından bir ağır cezayı nakdiye mahkü miyetini karar altına aldı Çatalca müddeiumu- misi Çatalca müdei umumisi Fe- rit Bey hakkında Ağır cezada açılan hakaret davasına dün de- vam edildi ve aleyhinde açılan diğer bir dava ile tevhidi hak- kında bir karar verilmek üzere muhakeme diğer bir güne kal- dı. Rüşvet davası Rüşvet alırken cürmü meş- hut halinde yakalandıkları id- diasile tevkif edilerek o mahke- meye verilen birinci ceza mah- kemesi kâtiplerinden Salih ve Turhan Beylerin muhakemele- rine dün de devam edilerek ba- zı şahitler dinlenmi keme, iddia ve mi mak üzere başka dı. Bebek kahramanının aklı bozuk mu? Bebekte Validei Hidivi daire müdürünün yelısmı soyarak ya kalamağa gelenlere karşı silâh la mukabele ederek ve birkaç | kişinin ölümüne ve yaralanma: sına sebebiyet veren Ömer ve arkadaşlarının muhakemeleri- ne dün ağir cezada devam edil- di. Ciarietinden dolayı müşabe- de altına alınan Ömerin akli vaziyetine dair | gösterilen ra- por dünkü celsede okunmuştur. Burada Ömerin bir aralık ken- di kendine söylendiği, bu kay- dedilerek yakınlarda kimse ile konuşmadığı, altı ay daha mü- şal altında kalmasına lü- zum gösteriliyordu. Mahkeme raporu müphem bularak Maz- har Osman Beyin şahit olarak celbi için muhakemeyi ti. mili” ken, kimseye hissettirmeden tezgâh gözünden Bedri Beye âit tabancayı da almıştır. Gafil çocuk dükândan çıkın- ca Katırcıoğlu hanındaki de- poya değil, doğru Darülfünun meydanma kulanin dibine git- miş, orada tezgâhtan aldığı ta- bancayı beynine ateşlemiştir. Tabanca sesine derhal yeti- şen halk polise haber vermişler polis gelmiş, Cavit Zühtüyü hastahaneye gö ri Ço- cuğun yarası tehlikelidir. Bir hamal yük geti- rirken öldü Galatada Mumhane caddesin de Montekristo oteline yük ge tiren bir hamal orada “birden bire düşüp ölmüş, belediye dok toru muayene neticesinde kalp sektesinden öldüğünü tesbit et miştir. Fakat müddei umumi muavini Hulüsi Bey cesedi Mor ,a nakline lüzum göstermiştir. len hamalın hüviyeti henüz tesbit edilememiştir. 9 metre yüksekten Beşiktaşın Nazmi Efendinin hanesinde hizmetçi 45 yaşında Iisuz sarfedilmiş olan para 110 bin liradan fazla! (ahkemelerele Vilâyette Maaş Dünden itibaren tevziata başlandı Temmuz umumi maaşınm tevziatına dün başlanmıştır. Ka zalar mal müdürlükleri de ken- dilerine merbut miemurların ma aşını vermiştir. Bono mikdarı İstanbuldan bono alacakla- rın matlâbatı tahminen 220 bin altındır ki, iki milyon iki yüz bin lira kadardır. , İzmirden de bono mikdarı- nım 50 bin altm lira tuttuğu tahmin edilmektedir. Kemalist çiftçi birliği Hadımköyde çiftçi Yusuf Zi ya Bey vilâyete müracaatla ke malist çiftçi biri i çiftçilere mahsus bir birlik tesi- n müsaade ü Bu hususta vali muavini Faz lı Bey dün bir muharririmize de mitşir ki: — Böyle bir müracaat vaki- dir. Fakat istidada müessisle- rin, yani muvakkat heyeti renin isimleri yoktur. İstida üzerine kanuni tahkikat ve mu amele yapılıyor. Celâl ve Kılıç Ali Beyler geldiler İş Bankası umum müdürü Celâl Beyle banka meclisi idare azasından Kılınç Ali Bey dün İzmirden şehrimize gelmişler- dir. Sun'i telkih Sun'i telkih yapmak üzere Çatal- caya giden vilâyet #ygır deposu mü- dürü Abdülkadir Bey oradan Siliv- iye hareket etmiştir. Sun'i telkih bu ayın on beşine kadar devam ede. cektir. Mısırlı tayyareci deniz tarikile gitti Bir hafta evvel memleketine gitmek üzere Yeşilköyden uçan ve muhalefeti hava dolayısile geri dönüşünde yere inerke tayyaresini parçalayan Mısırlı tayyareci Kemal Ulvi Bey dün vapurla memleketine gitmiştir. Yapılan bütün gayrete rağmen tayyarenin buradan Mısıra ka- dar gitmesine imkân verecek şekilde tamiri kabil olmamıştır. Tayyare bir kaç gün sonra san- dıklarla gönderilecektir. Bisikletli seyyahlar | | Dün şehrimize bisikletle beş Leh seyyah gelmiştir. Seyyah- | lar Merkezi Avrupadan dolaşa- rak Balkanlara inmişlerdir. Bal kanları aşarken & ve bilhassa Trakyada yağmurlara tutul- muş ve hayli müşkülüt çekmiş lerdir. Mari evin zemininden 9 metre | yüksek olan traçasından düş- müş, ağır surette yaralanarak hastahaneye kaldırılmıştır. Otomobil altında Neftali oğlu Liyozar isminde bir Musevi dün 3161 numaralı otomobilin altmda kalmış, ağır surette yaralanmıştır. Nezarethaneden ka- çarken Polis nezarethanesinde bulu- nan hizmetçi kızlardan Huriye evvelki gece kaçmak için neza- rethane bahçesindeki incir ağa Malüllerin Maaşları Yolsuz sarfedilen para 110 bin liradan da fazla! Beşinci ve altıncı derceden maaş alan Harp malüllerinin maaş cüzdanlarile mütekaitle- rin on senliblerinden istifade e- derek par alan saraflar ve veril mesine sebep olan mal müğü, "lerinin yol açtıkları sui istimal meselsine Maliye heyeti teftişi yesi muhtelif cephelerden vez- ıyet etmiş bulunuyorlar. Bu i- şin tekikile meşgul olan Maliye müfetişlerinden Celâl ve Saffet Beyler mülga zat maaşları bina sında çalışmaktadırlar. Üsküdar ve Bakırköy mal müdürlüklerinden başka Bey koz malmüdürlüğü muamelâ nın tetkikine de başlanmıştığ Aldığımız malümata naz diğer taraftan Bakıtköy, sımpaşa, Üsküdar ve Salı mette de bazı mahalle aba larının ayni işte met rülen. otbal Söylendiğine göre bir kâtibi, adilde de bu sui istimalde ii , oynamıştır, Dün bu hususta Maliye heye ti teftişiye reisi o Adil Bey bir muharirimize demiştir ki; «, — Mesele bir suj istimalden Ziyade usulsuz sarfiyattır. Yol- suz istimal edilen para 100 bin lira raddesinde ve belki de faz- ladır. Tahkikat devam etmektedir. İnhisarlar Pipo tütünü Tütün inhisar bir kaç gündenbe- ri Yeni imal etmeğe başladığı “pipo” tütünlerini piyasaya çıkarmıştır. Tü tünler iyi imal edilmiştir. Teplar İn iliz pipo tütünlerinin iyi cinslerine benziyor. Fakat fiatlar pek pahalı dır. 100 gram tütün yüz elli kuruşa satılıyor ki, kilosu 15 liraya! pek fa. iştir. En âlâ İmal edilmiş sigara bu fiatın yarısından aşağı satılmaktadır. Eğer tütünlere mutedil bir fia? ko- mulecak olursa, bizde pipo taamütüm edeceği gibi, barice de külliyetli miktarda ihracar yapılabilir. Diğer bir noktaya da dikkat er mek lâzemdır. Tütün kutuları pek ipridaidir. Etikerleri de fenadir. Bu kutular yalancı dolma könserva ku: | tularma benziyor. Etiketlerde üzeri, me yapışmıyor. Sonra kutular hava. ya karşı muhafazalı değildir. Bu ka. dar yüksek fatla satılan tütünlerin kutularına daha çok dikkat etmek 1 zımdır. Merhun tütünler , ,Stok tütünlere, tütün inhisar idaresi tarfından tayin edilen fi atlere tütün sahipleri yeniden itirazlarda bulunmuşlar ve bu meselenin biran evvel halli rica sında bulunmuşlardır. Tütün inhisar idaresi bu vaziyet kar. sısında Maliye Vekâletine mü- racaatla yeni talimat istemeğe kârar vermiştir. Farmakoloğ gezintisi Türk Farmokoloğlar' biyliği. nin kendi aza ve ailelerine mal sus tertip ettiği deniz gezintisi bugün yapılacaktır. Bu gezinti. | ye iştirak edecek zevat bugün cına çıkmış, oradan duvara at- lamak istemişse de düşmüş, muhtelif yerlerinden yaralana- rak Haseki hastahanesine yatı rılmıştır. Tren bir polise çarptı Dün sabah Kızıltoprakta bir tren kazası olmuş, Ziver Bey semtinde nokta beklemekte o- lan 3231 numaralr polis Ab- dullah Efendi tren yolunda do- laşırken amele katarı geçmiş, ve Abdullah Efendiye çarpmış tır. Abdullah Efendi o başından ve kolundan ağır surette yara- lanmış ve ümitsiz bir halde Tıp fakültesi hastahanesine nakle- dilmiştir, Kazanın tahkikatına Üsküdar müstantikliği vaz'ıyet etmiski” sat 13,30 da Köprüden Şirketi Hayriyenin vapuru ile hareket edecveklerdir. Gezinti gece ya- rısından sonraya kadar devam edecektir. — m. Kadınlar birliği bugün taşınıyor Kadmlar birliği yeni binası. na bugün taşımacaktır. Köylere gidecek irşadat heyetleri gele cek hafta hareket edecekler. dir. İktisat vekâleti müsteşarı ANKARA, 1 (Telefon) — Iktisat yeni ricaret müsteşarı Hüs-