3 Temmuz 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

3 Temmuz 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

6 ncı NUSHA: ürriyetler yi RA, 2 (Telefonla irimizden) — Mat- eydan aldı. Herkes iliyor. Heysiyet sahi- yi tandaş her gün n i şerefine teca 2 aş add ve manevi itibarı: | ncağı endişesile daima yarak şerefelere, şahsiyetlere tecavüz €- Nif gazeteler hürriyet in arkasma : sığınarak | iyorlar. Halbuki bunla- iyatı yalnız mahdut. ve şahısları değil, muh- tandaş zümrelerini mil- seseleri, devlet ötorite- evlerinden vuruyor. | riyatın manevi cephede tahribat ayrı bir tetkik dur. Tezvire, fesada ka ân kendilerini koruma- t saf ve temiz vatandaş- bir nevi ümitsizlik ve in- ayal baş gösteriyor. Va ların yüreklerinde kendi ine ve msmleket idare- emniyetsizlik, âti | d ; vşı itsizlik hislerinin doğ- İsima fens akibetler doğu ihayet “bir memleketin eti de adaleti de yalnız »z o memleketin selâme- ir; tedbir almak için v mutlaka kanlı kliyor? bütün bu bükümler son | kamiyeyi tahrik eden en- intam bir hulâsasıdır. tten ayni şeyleri istiyor ; infialini gösteren her tün bu şikâyetleri, in- gazeteci olürak de- ir acı ile dinliyor ve mü- ör oluyoruz. memlekette devir devir ata karşı umumi bir nef- andığı ilk defa vaki de- , Fakat bu nefret muha- zeteler aleyhinde bugün lan infialin derecesini biç taraftar değildir. idar fırkası memle- inkişafını temiz bir hür- havası içinde temin etme- ye edinmiştir. dutsuz, ölçüsüz bir hürri- içinde sayfalarını dolduran küfür ve tahkirlere rağ- muhaliflerin hâlâ hürriyet ten bahsetmeleri yalnız kate karşı değil, bizzat hür aleyhine irtikâp | edilmiş 'cürümdür. © ğer matbuat hüvriyetinin timalinden doğacak fena- r yalnız o cürmü yapanlara olsa idi mesele mevzuu ba- bile olmazdı; halbuki o-hür ten istifade hakkı ve bina- leyh o hakkın muhafaza ve fansı her vatandaşın hak- Siirt meb'usu MAHMUT Deniz yarışları Bugün Beykozda yapılıyor Yafsilât iç sahifemizdedir. | 3 TEMMUZ 1931 sene, No. 1936 SI 5 KURUŞTUR ANKARA 2 (Telefonla) — Elâ- öz meb'usu Fazıl Ahmet Bey ve ar- kadaşları tarafından tanzim edilen istizah Laliriri bugün Meclise tevdi edilmiştir. Fağıl Ahmet Beyin bu takririnde Ahmet İhsan (Ordu), Süreyya (Ak saray), Ziya Gevher (Çanakkale) Böylerin imzaları vardır. Meclisin cumartesi in'ikadında 0- hunacak ve hükümet pazar günkü in'ikadında cevap verecektir. Talerir aynen şöyledir: Türkiye büyük millet mecli- si yüksek riyasetine “Bazı gazetelrimizin takip eitik- leri muhataralı istikamet, vatandaşla rin ve vatanın siyasi iz'an ve medeni viğdani üzerinde sarih bir fikir şeka veti icra ederek, masum ruhla tas mamen zebirleyecek mahiyerler ak ” Nasıl çıktı, Nasıl kapandı? Celâl Nuri B. “ Yılmaz ,, gazetesinin Uelâl Nuri Bey Nihayet kendi kendisini kapatan Yılmaz gazetesinin mülkiyeti ve Ce- lâl Nuri Beye Kadri Bey tarafından dün Ankaradan şehrimize gelen Ce- ISI Nuri Beyle görüştük, Celâl Nuri Bey diyor ki: — Gazetenin sahibi imtiyazı Ah met Kadri Beydir, Mumnileyhin bir Limited şörket teşkil etmek Tasavvu Bu tasavvuru bana açtı. Bunun üzerine limiterren aksiyon ol maklığım bahse mevzu oldu. Ben de dim ki: Ben lehülhamd Halk fırkası nin deşekkül gününden beri efradın 'danmm. Milli hükümet dahsi teşek kül etmeden evvel bu uğurda emek sarfettim, ve bir defa hudut haricine | tardolunarak, iki sene de Malta ada sında nefyedilmek gibi şerefli cezala ra uğradım. Dört devreden beri meh usum, Eğer gazetenin siyasi aksa- manı bana bırakırsanız sahibi imtiya zı bulunduğunuz güzetenin limitede tahsilinde bir mikdar aksiyon alı- rım. Aramızda dokuz maddelik hazırlık irilâfnamesi imza edildi. Dikkat buyurunuz ki, hazırlık itils£. Bamesi diyorum, limited mukavele si değil, Bu vesikaya göre Kadri B. ru vardı. ireyi azamı üç ayda teşekkül edecek bir limitedâ devreyleyecetkir.,, Li- mitedin müdderi teşkil tarihinden tedin kâr: ticari usuller dahilinde | >> edilecektir. Gazetenin siyase- i benin) tarafımdan, tahrir heyeti İ ile idare heyetleri tarafından, ifa o- lunacaktır. Bir mikdar avans ve karz alındığı halde, Kadri B. rarafından (Devamı 6 ıncı sahifede) bu hususta çekilen celgraf hakkında | “imtiyaz ve elde bulunan eşya ve sa-, itibaren on bir sene olacaktır. Limi- | Bazı gazetelerin S« son neşriyatı | etrafındaki istizah takriri /Takrir dün meclise verildi. eli mecliste okunacak! » ve İsmet Pş. pazar günü uzun beyanatta bulunacak Elâziz meb'usu Fadıl Ahmet Bey ..easaasenaseaasasezeae. Devlet demir yolların- da maaşlar indirildi . vaziyetini anlatıyor | Tenzilât yüksek maaşlarda ya- pılmıştır, Esasları neşrediyoruz Tütün ve müskirat inhisar idarelerinden 700 bin lira tasarruf edilecek ANKARA, 2 (Tlesfonla Bütçe encümeni bugün mül hak bütçelerin tetkikine başla- mış ve ilk bütçe olarak devlet demiryolları ve limanları işlet- me müdiriyeti umumiyesinin bütçesini müzakere etmiştir. İçtimada Maliye vekili ile mezkür idarenin umum müdiri bulunmuş ve içtima çok - hara- retli olmuştur. Dahiliye vekili Şükrü Kaya B. dünkü öğle treni ile şehrimi ze gelmiştir. Mumaileyh istas- yonda vali, vilâyet ve lediye © muavinleri, (| Polis müdürü, * Müddei © umumi Beylerle İş o Bankası Ow- mumi müdürü Celâl, müdür Muammer, meb'us Kılıç Ali ve Salih Beylerle sair bazı 2e- vat tarafından istikbal edilmiş tir. Şükrü Kaya B. istasyondan Polis motörü ile İstanbula gec- Dahiliye vekili müstakbilin arasında Dahiliye vekili dün Ankaradan geldi. Vekil B. cuma mezuniyetini burada geçi- recek ve cumartesi günü avdet edecektir | Fadıl Ahmet B. ve arkadaşları bu takrirde ne diyorlar?! mağa başladı. Hale hiç bir faidesi olmadığı gibi, âtiye de bir çok veha- met ve zarar hazırlayan bu felâketlit cereyan karşısında hükümer ne dü. şünüyor? Milli varlığı istilâya başlayan şu zehirli havadan âmmenin vicdanı pek muztariptir. Binaenaleyh Büyük Miller Meclisinin vaziyeti mütalen eyleyerek, bu hususta bir karar vere mesini elzem görüyoruz. Cemiyeti, matbuatm sui #imallerine karşı mü | dafaa için, şimdiye kadar müracaa? | edilen tedbirlerin kâfi oladığı mey dandadır. Binaenaleyh keyfiyetin | hükümetten istizahını talep ederiz. | İstizaha Başvekil İsme: Paşa ce vap verecek ve bu münasebetle uzun ve ehemmiyetli beyanatta buluna- caktır. sasamanasayasasamemaaa Encümenin teklifi Encümen tarife esası olmak ü zere idareye memur adedinin tenkisini tavsiye etmişse de i- dare buna riza göstermediğin- den idarenin yüksek o memuri- yetlerdeki memur maaşların- dan tenkihat icrası takarrür et (Devamı 6 ıncı sahifede) İmiş ve Tokatliyan oteline in- miştir. Şükrü Kaya Bey kendi- sini istasyonda -istikbâl eden muharririmize Istanbula hafta i, valilerin salâhiyeti ka nununun mecliste olduğunu, İs tanbul belediyesinin beş sene- lik imar proğramının noksanla. | rı dolayısile iade edildiğini, nok sanlar ikmal edildikten sonra iü ! Ali Rıza Beyler içtima ederek | “Her vakit toplanırız. “Bu gün İde toplandık. Messili 1Vilâyette | " Bir içtima İdare ve Adliye amirleri dün vilâyette toplandılar Dün vilâyeste toplanan vali, wüddei- | umumi ve Polis müdürü Beyler, Dün akşam saat on yedi delerinde Vilâyette Vali Mu- hiddin Beyin riyastinde Muavi Fazlı, İstanbul müddeiumu i Kenan ve Polis müdürü geç vakte kadar müzakeratla bulunmuşlardır. zetelerin neşriyatının tetkik e- dildiği şayı olmuştu. Bir n- İ harririmiz dün akşam Vali Mu * | hiddin Beye telefonla müracaat ederek böyle bir şeyin mevzuu bahs edilip edilmediğini sor- muştur. Muhiddin Bey demiştir kiz - Böyle bir şey yoktur. cariye hakknıda görüştük, İdare ve adliye amirlerinin bu içtimanda vilâyetin ida: ve inzıbatı işlerinin görüşü! anlaşılmaktadır... Feysal Hazretleri üç günü nasıl geçirecekler? irak Kralı Feysal Hazretlerinin temmuzun altısında Ankarayı teşrif edeceklerini yazmıştık, Kral Hiz. nin Ankarada ikamt buyuracakları müd- det zarfında tatbik edilecek rösmi program hazırlanmıştır. Programa nazaran: 6 temmuz 1931 — Irak Kenlı Haş merlü Feysal Hazretlerile maiyeti hâmil olan hususi tren Ankaraya sa. balde Reisicümhur Hz. ve maiyetle- ri Türkiye Büyük Millet Meclisi Reisi, Başvekil Paşa, Hariciye ve Dahiliye vekilleri Beyfendiler, An- kara valisi, Mevki kumandanı ve Ha riciye vekâleti birinci daire umöm İ müdürü ve Protokol umum mödürü | zanmış bir kaplan postu. | mece şeklinde bir yazı masası. Bu içtimada bazı muhalif ga- | Ankarada kalacakları | at 11 de muvasalat edecekrir. İstik. | 2 nci sahifede: 25 Harici ve sen 3— Haftalık siyasi femal üncü sahifed. plan iatizah takriri yarın mecliste okunacak Aşka dair ne düşünüyorsunuz? Halit Ziya şam. mek benim için pek “Aşkı memnü,, müellifi beni çalışma odasında kabul etti. — Nasıl isterseniz efendim.. Şu pencerenin önü fena değil- dir.. Durun size pancurları aça yım.. Sıcak biraz fazla,. Böyle rahatsiz olmıyor musunuz? Mini mini, fakat ne kadar se vimli bir oda bu.. Yerde canlı hissini veren boylu boyuna u- Kö- şede çok sanatlı yapılmış çek- Şuraya buraya serpiştirilmiş es ki yeni bir çok mecmualar.. duvarı kaplayan geniş bir taphane.. Üstat Halit Ziya Bey anket mevzuu ile birdei lar ol- du. Ben suallerimi sordukça hemen hiç düşünmeden cevap. ları veriyor: — Aşka dair ne düşünürsü. müz? - — Aşk hakkında ne düşündü Zümü söyliyebilmek için aşk- tan neler hissettiğimi tespit et- mek lâzreğı Kendi aşklarımda ve şahit oldukça başkalarının aşklarında.. Kendi akşlarımın dairesi o ka dar mahdut ki, hilkatin ve vücu dün bütün sırrını, mahiyetinde ihtiva eden bu muazzam muam mayı benim kendi aşklarımın. daracık dairesine hapsederek hurdebini bir cirim haline getir mek suretile sualinize o mukni bir cevap vermek imkânını gö- remiyorum. mütalealarımla tetkiklerimden hâsıl olan fikirlerimi telhis et- müracat etsem yâ Politika FİKİR KAVGASI Son Türk köyü garplılaşın- caya kadar, Son Famözuu prokratı kadro- | dan çıkıncuya kadar, Son solta ağzı susuncaya ka dar, Son demagog iflâs edinceye kadar, Son Anadolu kasabası garplı bir umran görünceye kadar, Son tehlike, İ tuzak mahvedilinceye kadar; İ “Karşısında düşman var yok, hareket var yok, H. Fırkası fikir kavgasına ve tastiyeye devam edecektir, Halk Fırkası hiç hir zaman müdafaa değil, her zaman taar ruz yapacak, yalnız kendi saf: ) | | Kıral Feysal Hz. Beyler bulunacaklardır. Askeri bir tekrer tetkik edileceğini söyle- miştir, olunacaktır. “Devamı 6 ıncı sahifede) müfreze tarafından resmi selim ifa İ rını usulsüz bulmuştur. Dün aldık: İ ilân edildiği görülmüştür. i ve gelmiyecek İİ kaybedeceği o olunur.,, lerini söylüyor.. meden sevsem, bu da pek acı gelirdi! ,, son pusu, son | Maç yapılacak Dünkü gazetelerde bugün stadyomda yapılacak maçın tehir edildiği yazılmıştı. Halbuki dün İstanbul futbol heyeti toplanarak meseleyi müzakere etmiş ve kulüplerin kara- İİ Nizamnamenin 75 inci maddesi tebir ve talik hakkın; İl ancak alâkadar idman hey'etine bahşetmiş bulunduğundan | evvelce ilân edilen işbu müsabakanın 3 Temmuz 931 cuma | günü saat 17 de Hakem Refik Osman Beyin idaresinde Bey, fikir- “wi “ Sevmeden sevilecek olsam bü sevil- müziç olurdu, sevil- Uşakizade Halit Ziya Bey bunu bir takım doktorlar gibi bir hâleti maraziye, yahut bir takım üdeba ve hükema gibi — meselâ Paul Bourget ve hassüslerle alâkadar olan şah- siyet tarafmdan iltizami bir tercih haraketile bir nevi tebel- lür-hâdisesi gibi telâkki etmek icap edecek, Her iki suretle de aşkın galeyanlı rüzgârları önü ne katılıp giden genç sevdaze- deleri aleyhime imale ederek ba le mukabele ettirecek bu mu- kaddimeden bir netice çıkara- Im: Aşk, gerek bir hâleti mara (Devam: 6 mcı sahitede) larında sükün gör, j ürkecektir. zaman Mustafa Kemalin iktidarı İ yeni ve garpli Türkiye için bü- | tün esasları ve imkânları ha. zırlamış, kitap've kanun yapıl; mış, fakat yeni ideali, yeni ah- âkı, yeni düşünüşü, yeni yaşa- | yışı cemiyetin içine sokmak, cemiyetin içine yerleştirmek, cemiyetin içinde temelleştir. mek vazifesi Mustala Kema. İdin fırkasına kalmıştır. Sükün mettir. Halk Fırkası sükünü dürtecek tabiye kabul etmeye- cek, tabiyesini kabul ettirecek, prokrasi değil, kavga yapacak- tr, Falih RIFKI akşam heyetten şu tezkereyi Ül İİ “5 Temmuz 931 tarihinde icra edilmesi mukarrer olan İl İİ Şila maçının nizamname hilâfına olarak tehir edildiği Ga- | latasaray ve Fenerbahçe kulüpleri tarafından gazetelerle takımın bu husustaki hakkını Stendal — bunu muhtelif ta-*" na ancak müzeyif bir tebessüm menfi bir mukave-