6 Temmuz 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

6 Temmuz 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Loza Ekonomi “ bu sene d Sanayi birliği tarafından ge- n ve evvelki seneler Galata- | rayda açılan “Yerli mallar gisi,, çok muvaffakıyet nmış ve yerli malı siyaseti- niz için kuvvetli bir raştu. ! Fabrikatörler bü sene de yer- | mallar sergisi açılması için mayi birliğine müracaatta bu adım ol- | Bu vaziyet karşısında Bu. sanayi irliği “1 ağust i Dünden itibaren sanayi bir- liği sergiye iştirak edeceklerin | aydına başlamıştır. 21 tem- | uzdan itibaren sergi mahalli | an Galatasaray lisesinde in- İşaat başlayacaktır. Bu seneki serginin geçen se | ki sergiye nisbetle daha vasi cağ muhakkak addedilmek edir. Almanya - Romanya ticareti Gelen malümata nazaran AJ. anya ilç Romanya arasında eni bir ticaret muahedesi im- zalanmıştır. Hoover'in teklifi buğdayı yükseltti Ticaret borsasına dün gelen lara nazaran o Amerika “ Reisicümhurunun tecili düyun teklifi Amerika ve İngiliz bor- | salarında buğday fiatlerini his- İsolunur dercede yükseltmiştir. ! İN Tahmin edildiğine göre, eğer bu teklif müsbet ve kat'i bir şe- vim 79 Yerli mallar sergisi ! kalması muhtemel olduğu ya- zılmıştı. —— e açılıyor Dünden itibaren sergiye iştirak edeceklerin kaydına başlandı düşeceği talrmin edilen buğday fiatleri kurtulmuş olacaktır. Bu sebepten bütün (dünya buğday tacirleri gibi İstanbul borsasında iş yapn tacirler de bu teklifin kat'i bir şekil alması nı beklemektedirler. Cümhuriyet bankası müdür muavinliği Cümhuriyet merkez bankası umum müdür muavinliğine Zi- raat bankasıİstanbul şubesikon tröllerinden Namık Zeki Bey tayin edilmiştir, Maamafih Na mık Zeki Beye bu hususta he- nüz bir iş'ar vaki olmamıştır. Namık Bey bir aydır bankadan mezun bulunmakta idi. Muamele vergisi müzakere edilecek Son günlerde gene muamele vergisi kanunu lâyihasının mec Esin gelecek içlima devresine Sanayi birliğine gelen mal&- mata mazarâh sanayici meb'us larm tşebbüsü üzeine kanunun bu devrede müzakeresi temin e dilmiştir. İngilterenin harici ticareti LONDRA, 4 (A.A.) İn- gilterenin geçen 11 aya ait ha- rici ticareti hakkında neşredi- len istatistiklerde ithalât yekü- mu 57 ve ihracat mikdarı 91 milyon İngiliz lirası olarak gös | terilmiştir, 1929 - 1930 senesin | nin ayni devresine nazaran it- | halâtta 66 ve ihracatta 25 mil. | (kil alırsa bu sene fazla istihsal ve fazla stoktan dolayı çek Fatih sem Zabıta 4 kişilik bir hırsız şebekesini meydana çıkarmış- tar. Eto mami diğer Ethem, Süleyman, Sükrü ve Arif isimlerinde olan bu dört kişi Fatih ki Vefa cihetlerinde uzun müddettenberi faaliyette bulunarak bir çok evleri b muşlardır. Uzun zamandan- dan beri Fatih ve Vefa taraf- larında bir çok evler suyul- makta ve failleri bir türlü ele geçmemekte idi. Polisin sıkı tahkikatı neticesinde bu sirkatlerin bir şebeke tara- fından yapılmakta olduğu an- laşılmış ve şebekenin izi tes- Pit edilerek bunlardan Süley- man, Eto ve Şükrü yakalan- mışlardır. Bunların isticvap- ları neticesinde © şebeke ile alâkadar Arif isminde birisi daha olduğu anlaşılarak bu- da yakalarmıştır.. Gece hır- uzlığı yapan bu şebekenin bir çok cürümleri tepit edil miştir. Şebeke hakkındaki” polis tahkikatı ikmal edilmiş ve dördü de adliyeye teslim edil mişlerdir. Adliye tahkikatına 7Tnc müstastiklik vazıyet etmiştir. Kaçırılan kız bulundu : Kas mp:şada o Uzunyolda alma H. isminde bir koz Stedenberi İnsan isminde bir gençle sevişmekte imiş, Ki- soğana çevirenler Dört kişilik bir şebeke halinde çalı- şırlarken yakayı ele verdiler yon İngiliz liralık bir tenakus vardır. tini soyup zın babası Fatmayı başka bi- risine vermek istediği için, İhsan kardeşi Mehmetle bir. leşerek kızı kaçırmışlar. Fa- olduğu için ug ve ailesine ükcü mı ..ed aszam tezahüratla tesit edilecek.. Vilâyette Salâhiyet Hangi memurlar eshabı masalihe cevap verecekler? Dün vilâyerten dairelere mübim bir tamim gönderilmiştir. “Tamimin donen gudlar: Dairelerde işleri olan eshabı ma- salihe bazı memurlar, salâhiyetleri olmadığı halde: — Bu iş olmaz Veyar — İşiniz olabilir... tarımda hü sebebiyet verdikleri görül” ed eren; | çocuğunu leyli hir mektebe yerleş- #rmek istiyen bir hanıma, istidasını alır almaz ceffelkalem: — Olamaz! cevabını verdiği görül Halbuki bu işte salâhiyet vekâle- te sittir. Bu yüzden vilâyete müteaddit şi- kâyetler vaki olmaktadır. Vilâyetin | tamimine göre, asbabı masalihe ce- | vap vermek ve mütalen yürütmek asgari ikinci derecede rütsaya | ait- tir, Bundan dun snıfta bulunan memurlar badema tamimin aletinde harelee? ederlerse ceza göreceklerdir. Çok musip bir tamim Dahiliye Vekâleti vilâyedere gön derdiği bir temimde, teksüt ve ye- tim manayı tahsis muamelesinde me- murların evrakı noksan tanzim meleri yüzünden tahsis münmelesi- nin geciktiği bildirilmektedir. Bu tamime göre vekâlet, yapılacak nru- amele talimatnamede musarrah ol- duğu için, memurlara kolaylık olmak üzere 1683 numaralı mülki ve aske- ri tekağt kanunumuzla zeyli, tefsir- leri, daki talimatnamenin mecmua balin- de neşredildiği bildirilmektedir. Bu mecmua alikadarlara tevzi edilecek, bu suretle deknüt ve yetim maaşla. rmda teahhura meydan verilmiye- cektir, İskân işleri Talimatnamede müp- hem görülen noktalar tavzih edildi Son defa Maliye Vekâletin- den gelen iskân talimatname- sinde bazı noktalar müphem ve muhtacı izah © görüldüğünden keyfiyet Maliye Vekâletinden sorulmuştu, Vekâletten suslle- re cevap gelmiştir. Gelen cevap udur: - 1 — Evlerde az nüfuslu aile ler için iskânr âdi derecesi üç veya dört oda olmak icap eder. Fazla nüfuslu öileler ise azami altı odadan ibaret bulunmak icap eder. Vaziyetleri bu şekle uymayanlar veya yukarıdaki şe kilden fazla mal alanlar borç- landırılacaktı 2 — Terfih için verilecek dükkânlara tatbik olunacak mu amele bilâhara bildirilecektir. Bu hususta şimdiye kadar veril miş bir karar yoktur. Zabıta Abdürrahim Efendi isminde birisini yakalamıştır. Abdürrahim Efendinin, Su'tan ahmelteki evinde büyücülük ve üfürükçülük © yaparak halkı (o soymakta © olduğu ihbar o edilmiş ve polis tahkikata > başlamıştır. Tab- kikat “neticesinde © yapılan ihbarların doğru olduğu tes- bit edilmiş ve Abdürrahim EF. Sultanahmetteki evinde 3 — Evlerinin altındaki dük kân ve mağaza gibi akarların borçlanması lâzımdır. 4 — İskân ve tedeyyün işle- rinin tedviri memurini dabiliye ye alttir. (İskân ve temlik işle ri vilâyet idare heyetinin kara- rile evvelâ metrük mallar idare si tarafından yapılmakta idi. Bilâhara Dahiliye Vekâletin den gelen bir emirle bu iş iskâ- na devredilmişti. Bunun izahı * na ait olan mesele budur. 5 — Kanuni istihkaklardan cürmü meşhut halinde yaka- | fazla mal almış olan mübadille lanmıştır. Bu adamın uzun zaman- dan beri gizli üfürükçülük, büyücülük yapmakta olduğu ve bir çok kimselere muh- telif hastalıklar için nusbalar yazdığı, bu suretle bir çol safdillerin e paralarını aldığı rin tefevvüz ettikleri işbu şayi kısımlar hakkındaki taahhütle ri bakidir. Mezkür şayilerin be- dellerinin affına kanuni imkân ve mesağ yoktur. Bu maddede Maliye Vekâle- ti tarafından verilen ni zamanda mütefevvizler fından aldıkları fazla malların anlaşılmıştır. Abdürrahim Ef. | affı etrafımda yapılan teşebbü- hakkındaki zabıta tahkikatı | se cevaptır. Şu halde mütefev- ikmal edilerek evrakile bir- likte adliyeye teslim edii- miştir. Abdest alırken vizlerin teşebbüsleri veküleice nazarı itibara alınmamaktadır. camii avlusunda abdest alır- ken caketinin cebinden 47 Tirasile nüfus tezkere ve hu- İzmitten İstanbula gelen | susi evrakı bir şahsı meçhul bakkal Mehmet Ff. Kıhcali | tarafından aşırılmıştır. i 90 kuruşa üç kap yemek | Lokanta, bar, kahvehaneler sınıflara ayrıldı Talimatname daimi encümene verildi, yemeklere nasıl narh konuyor? Lokanta, bar, sinema, Kahvehane, | berber dükkânı ve emsali gibi yer- lerin smıflara taksimi için belediye- zuineuz yere meyusiyet veya mem- | çe ikrar müdürlüğünce yapılan te limatname ikmal edilerek daimi en- cümene verilmişcir. Daimi encümen süratle tetkikatıni ikmal ederek, tatbikata geçilecektir. Talimatnamede caksim edilen s- mıflara nazaran fiatlar da tespiz edil- mitşir, Lokantalar beş sınıfa taksim edil- miş ve bu "aksimde muhit ve yemek lerin nefaseti nazarı itibara alınarak | fiat konmuştur. Fiat için kül olarak bir kap et, bir kap sebze ve bir kap tarla esas cutul muştur. Buna nazaran birinci sınıf lokantalarda 3 kap yedek 90 kuruş, ikinci sınıfta 70, üçüncüde 50, dör- düncüde 35 ve beşincide de 35 ku- ruştan aşağıdır, Kahveler de beş synıfa ayrılmış. tr. Birinci sınıf kahveler 10 kuruş ve 10 kuruştan yukarı, ikinci sınaf 7,5, üçüncü 5, dördüncü 3,5, beşin ci de 3 kuruştur. > Sinemalar beş sınıfa taksim edil Lozan gününe h dört, hanlar iki, sınıfa ayrılmıştır. İstanbulda 94 hamam vardır. Bun- larda Fiatlr mevki ve cesamete gö- re tespit edilmiştir. Birahane gazinolar, ve barların g€ celeri kapanma saatlerine göre fiat tespit edil Mahallebici, pastacı ve şekercilö- rin de sınıflara taksi lmaşeır. m saanen covanaAM ananas Na k azırlı Hukuk fakültesi talebe cemiyeti merasira programını hazırladı Hukuk fakültesi talbe cemi- yeti idare heyeti dün saat 14 te bir içtima aktetmiştir. Evvelâ yeni râis intihabı *apılmış ve eski reis Hıfzı Bey yerine ikin- ci sınıftan Baki Bey intihap €- dilmiştir. Bundan sonra eski i- dare heyeti reisi Muhiddin B. İn zimmetinde kalmış olan1600 lira meselesi irüşülmüştü evelâ noter vasıtasile kendisine çekilmiş olan protestoya gelen cevap okunmuştur. Muhiddin” Bey bu cevabında bir sureti hal tavsiye etmekte ve mahkemeye “Balık,, gemisi Fenni voksanları ikmal edilecektir Iktısat Vekâletinin yeni al- dığı balıkçılık gemisinin mev- cut noksanları ikmal edilmek ü zeredir. Esasen geminin nok- sanlarını teknik cihetinden yok gibidir. Yalnız teferruat kabi- linden noksan olan bazı şeyler ilâve dilmektedir. Gemideki noksanlar ikmal e dilir edilmez kara sularımız da hilinde balıklarm vaziyetini tet kik için getirtilen Yeni âletler yerleştiri ve mütehassıs» lardan Dr . Sempson gemi ile Marmaraya çıkarak balıkların biyolojisi ove hangi Omm- takalarda © hangi balıkla” rn bulunduğu hakkinda tetki- kat yapcak ve bizde ilk defa balık mmtakalrmı © tayin ede. | cektir. Bir kaç gün evvel imanım. | za İngiliz bandıralı iki balıkçı gemisi daha gelmiştir. Soğuk hava tertibatını haiz olan bu gemilerden biri avlanmak üze- re Karadenize çıkmıştır. Amerikan ticareti bah- riye gemisi geldi gedilmemesini rica etmektedir. Bu hususta bir çarei hal bul- mak üzere üç kişilik bir heyet intihap edilmiştir. Müteakıben 24 teinmuz Lo- zan sulhunun yıldönümü: - ve hukukçuların bayramı - olması münasebetile yapisal ea min programı ihzar edilmiştir. ein parlak bir şekilde Da- rülfünun konferans salonunda yapılacak, müderris ve talebe tarafından Lozan sulbünün bü hitabeler i- hakkında İ rat edilecektir. Cemiyetler Sütçüler cemiye- tinde irhilâl Bu cemiyet bir hale ve yola giremedi gitti Bundan iki sene evvel süt müstahsilleri ocemiyciile süt müstehlikleri cemiyeti birleşti- rilmiş ve bu teşekküle Sütçüler cemiyeti namı verilmişti. Fakat o zamandan beri bu cemiyette biribirile anlaşama- yan iki zümre arasında devam edip duran ibülâf nihayet pat- intir. Sök wüstekeillesi Ticaret müdiriyetine müracaat İa İnekçiler cemiyeti namile bir cemiyet yapmalarına müsa- ade” edilmesini istemişlerdir. Ticaret müdiryeti bu müraca- atı tetkik etmektedir. e m ni yazdığımız Amerikan tüca- reti bahriye mektep gemisi dün | sabah gelmiştir. San Tutkeç ismini taşıyan bü gemi Amerika bahri ticaret mekteplerinden birine aittr. Gemi bir harp sefinesi olmadı ğı için merasim yapılmamıştır. Geminin içindeki talebe dün çı Evvelce limanımıza selceği- | karak sehri gezmislerdir. Belediyede Yollar (Tercihan yapılacak yollar dün tesbit edildi Dün belediyede vali ve belediye reisi Muhittin Beyin riyasetinde mü him bir içtima yapılmıştır. İçtima saat 3 ten 6 ya kadar de- vam etmiştir. Bu içtima belediye muavinleri, kaymakamlar ve müdür ler iştirak etmiştir. İçtimada bele- diye işleri ve bilhassa bütçenin inşa- at faslımın muhtelif ihtiyaçlar kar. gısında sureti taksimi görüşülmüş- tür. Kaymakamlar mınrakaları dahi- Bindeki inşaata dair izahat vermiş- lerdir. Yeni bütçede inşaat faslı 250 bin liradır. Bundan başka yeni yapılacak yollar için de ayrıca 50 bin lira kon- muştur, Bütçenin inşaat kısmı Dahiliye Vekâletince aynen kabul edildiği i- çin içtimada bilhassa yeniden yapı- lacak yolların evvelce çizilen projele- ri üzerinden en mübrem olanları ref rik ve tespit edilmiştir. Bürçe bir kaç güne kadar beledi- yeye gelecektir. Gelir gelmez bele- diye hummalı bir inşaar faaliyetine başlıyacalırır. İstanbulun haritası Istanbulun haritası yeni hudutla- ra göre Devler Matbaasında tabedil- Birken makine kırılmış. ve haritanın tab'ı bir müddet için kalmıştır. Şehir rehberinin İstanbul kısmı- na ait haritaların tab'ı bitmiş, Be- yoğlu cihetine başlanmıştır. İstan- bul cihetinin şimdiye kadar hiç ya- pılmıryan kısmma ait rehber de ik mal edilmişti Almanyadan motosik- letle Kap'a! Almanyadan motosikletle Ceüubi “Aferikaya © gitmekte olan iki alman dün şehrimize gelmişlerdir. Seyahlar bir iki İ gün sonra Anado'uya geçe- cetleb ve Suriye, Msır, Ha- beşislan tarikle Kap'a gide- ceklerdir. Yat yerine tayyare Evvelki gün Bükreşten bu- susl tenezzük tayyaresile şeh- rimize geldiğini yazdığımız Amarika zenginlerinden M. Charles Doy ve refikası dün şehri gezmişlerdir. M. Char- les Doy son zamanda tay- yaresile şehrimize yelen ikin- € Amerikalıdır ve yakında daha başkalarının de yine tayyare ile gelmelerine imti- zar olunmaktadır. Mahkemelerde - Katil . Kim? Şişli cinayetinin dava- sına dün başlandı Bundan bir müddet evvel Şişlide bir cinayet almuş, Rafat Ef, isminde bi irülmüştü. Fakat bu katil sinin faili bulunamamış, yal Bız cinayet gecesi maktul ile bera: ber bulanan İsmail ve Acem Ali Ek ber isminde iki kişi şüphe üzerine tevkif edilmişti. Zabıta şimdiye ka- dar yaptığı bütün tahkikarta katilin bu iki kişiden başka birisinin mi ol. duğunu meydana çıkaramamıştır. Nihayet Rıfat Efendiyi İsmail ve Ali Ekberin öldürmüş oldukları hak kında kuvvetli kanaar hâsıl olmuş ve mezmunlar berayı muhakeme Ağır cezaya verilmiştir. Dün, karili henüz tamamile tespit edilemiyen esrarlı cinayet davasmın Ağır cezada rüyetine başlanmıştır. Vak'a gecesi Rifat Ef, İsmail ve Acem Ali Ekber muhtelif sneyhane- ilerde içmişler, dolaşmışlar, nihayet Rifatın evine gelmişler. Bundan son rası tespit edilermemektedir. Tahmin edildiğine göre, o gece ba üç kişi arasında sarhoşlukla bir münakaşa, çıkmış ve Rıfat öldürülmüştür. İsmailin, maktulün öveyi oğlu ol duğu tespit edilmiştir. Muhakeme bazı şahitlerin celbi için talik edil. miştir. Emniyet sandığındaki ibtilâs Emniyet Sandığı memurlardan Irfan Ef, min vazifesinde 2655 lira ihcilâs etmekle maznun olarak dün Alır cezadaki davasına devan edil- miştir. İrfan EF nin âmiri bulunan Kemal Bey aleyhinde vazifeyi ihmalden do ayı açılan dava ile bu davanın tev- hidine karar verilmiş, muhakeme ta- Hik edilmiştir Bütün gazeteleri dava eden adam İstanbuldaki bütün gazeteler aley hinc, hakkında tahir edici neşriyat yaptıkları iddimsile dava açan. Mi met Zeki mamandaki bir zatın su. bakemesine dün ikinci cezada de yam edilmiştir karda bulnduğumu dd rm bu iddiasının ispatı için dava ayın, 19 una kalmıştır, Mehmet Zeki B, bütün İstanbaf gazeteleri aleyhine dava ikame etçi. ği için mahkeme salonu her lisandan çıkan gazetelerin mes'ul müdürleri ile dolmuştu. —.. Metörün gürültüsü beynimizi altüst etmişti ve biz müthiş bir sür'atle uçuyordı lart bile göremiyorduk, yanımdaki yolculâr sapsırı afımızdaki bülüt- olmuşlar, heyecandan, korkudan titreyorlardı, arasıra alçalıyor, yükseliyor, hopluyor. yana yatıyor de:rilir. gibi oluyoruz ve yarış yapıyorduk, hasılı fena bir akı: bete doğru uçuyorduk ki; bereket versin bu korkulu yolculuğumuz çok sürmedi, selimen ve aminemi Oh çok şükür Yeşilköy taiyare meydanına indiniz. değil mi ? — Ne tüyyere" meydanı öirader, sayiklığor musun, enma günü otobüile Boğaza gitmiştim onu anletiyorum!