12 Temmuz 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

12 Temmuz 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Aşka dair ne e düşünüyorsunuz? | (Başı 1 inci sahifede) geldi ümidile hemen dişarı fır- ladı, Beni karşısında görünce biraz durakladı, maamafih, dok tor nazik adamdır: -0000... Hoş geldiniz! Şöy le koltuğa buyurun.. Sizin an- keti, hazırladım.. e Malümya, sütten ağzım yandığı içi ğurdu üfleyerek içiyorum...Söy İediğim şeyleri ne hale getir- diklerini gördünüz.. Gök Alp için delidir, demediniz, şu halde... Keyfi kaçmıştı: — Bırakın şu yılan hikâyesi- i... Biz, kendi bahsimize döne- lim... Aşka dairdi değil mi —Hımm.. Aşk, bence şeydir, bir Physiologie hâdisesidir.Mu hafazai neyi ve ipkayı nesil gi- rizesinin Şuur altı bir tecellisi- dir. Dahili ifrazat bu nefsi hare- keti ihya ve idame eder. Bu if- razat, tabiatin eceli ve alâ kim- ya İâboratuvarında ar olu- nur. Hiç bir gözün göremiyece ği, hiç bir idrakin anlıyamıyaca ğı bu kimyahane İâboratuvarı madde gibi ve madde kadar iptidasız ve intihasızdır. Hayat ve memat â: Bi zamanda kör bir ihtimam ve basiretle muhabbetsiz, husu- metsiz, maksatsız, gayesiz İs- tibzar olunur, Bu düşünüş, bana «Karlı dağ den ses» te şu kıt'ayı yazdır. mişte: Titretir darbesi ber serreçi kör elli din, Düste, öideslirr, ummanlar, arşa öseşi Ölümün gütesine beste yapan suru boyat Çalınır sür. —enafâtiz mi marşı Tenasül benim fikrimce faz- e Tegaddi eseri Açların aş- kı ve ovlâdı slmaz. Peteklerin- de kendileri için pek öz bal bırakıldığı seneler arılar oğul vermezler. (Michel Ange) ın Röve de İn vie, adlı nefis bir tablosu var dır. Bu tablonun bir köşesinde, aşk ve ihtirasile bir kadına kol- larını açan bir âşık, diğer bir esinde şiş kebabı çeviren bir daha altında da masaya oturmuş bu şiş kebaplarından atıştıran efendi görülür, Bu lev hanın tefsire ihtiyacı * yoktur zannederim, Zekâmız, dehamız, hattâ bir dereceye kadar faziletlerimiz mutbaklarda hazırlanır. Bunda tereddüt edenler üç gün aç ve susuz kalsınlar, nasıl sersem bir açkurta tahavvül ettiklerini görürler. En semavi ilhamla- rın, en ruhani aşk ve muhabbet lerin karargâhı olarak bildiği- miz dimağımızın kökleri mide- mizde değil midir? Vuslette bir yaratma: hazzı ve adem ta- amı hissetmez miyiz? Tabiatin bu mevcudate teb- liğ olunmuş bir iradei seniyesi vardır: «Yaşa Ve yaşamağı devam i Zerrenin,hücrenin yüreğine nü: fuz etmiş ve bu fermanm haş- met ve kudreti altında kâinat hüşi, mutasaddi titremişi «La femme est nue matrice servie par les organes». — Kadın bütün âzânm hiz- metini gören bir döl diyen Physiologist, B bir hakikatin formülünü bul. muştur. Aşk, bir yaratma, bir hayat artırma veci şkr ilâ de ebedilik, ebedi hayat ve ha- yati ebedileştirmek iştiyakına müncer olan bir heyecan unsu- ra vardır. Hulâsa aşk, açlık ve tegaddi gibi, fakat ekseriya (Mysti guc—sırri) bir eda alan bunun la beraber tamamen maddi mas tarlardan çıkan Physiologigue Börü nin, resmin, Şi- irin...... Uyandırdığı — vecitler hep bu bekayı nevi ve muhafa- zai nesil (gırizesinin) zemini üzerinde inkişaf eder. Gülün kokusu, muzun ta; lâboratuvarlarda tahlil edildiği asrımızda umarım kiaşkı bu anlayışım kaba bir materialis. me telâkki olunmaz! —Ssvmekten mi sevilmek- ten mi hoşlanırsınız? Seyrek sakallarını elile karış tirarak cevap verd > Sevmekten çok zevk al İ diğım gibi sevmeksizin sevil- İ mekten de çok büyük özap his- İ sederim. Bunun bende pek acı hatıraları vardır. Aşkına mukabele görmemiş, ) Ve bana bundan şiirler (2..) İlham etmiş kızlar bilirim ki.... Dok- tor, bir zamanlar (Don Tavan)a İ kıskandıracak sergüzeştler ya- İ şamış desenize... Olurya.. herkesin kalbinde bir Arslan yatar. — En büyük aşkınız? Abdullah Cevdet Beyin en büyük aşkı.. Para kazanmak olduğu, rivayet edildiği için bunu bir kere de kendinden 80- rayım, dedim . Kaşları birden bire çatıldı. — Vakıa, yalan değil.. Para yi severim, Fakat parayı sev- diğim hürriyet ve istiklâli sev- diğimdendir. Para, bana düşün düklerimi serbestçe söylemeği ve bundan korkmağı temin eder, Şuna emin olunuz ki, ben paranın orta meişetimi temin eder mikdarından fazlasına ehemmiyet vermem. Benim en büyük aşkım, iti- kadımca en büyük hakikatları, kanaati âmmeye rağmen söyli- yebilmek aşkıdır. — Devamlı aşka inanır mısı- nız? —İnanmam.. Aşk, büsbütün zail olmuyabilir. Fakat ayni şid detle devam etmesine imkân yoktur. Birden bire hatırına gelmiş gibi sordu: — Siz kahve içmezdiniz de- Zil mi? —Hayır.. Dedim, müsterih olunuz, içmem.. Geniş bir nefes aldı: —Pek âlâ öyle ise... Abdullah Cevdet Bey: — Niçin seversiniz? Sualine gelince durakladı. Fakat biraz Sonra onunda cevabını verdi. — Bende size sorayım: Ni- çin ağaç çiçek açar, tabiat bu- har gelince niçin yeşillenir ve tüveyçlerini, gubarrtal'a arze- der?.. M. Salâhaddin Kral Feysal Hz. (Başı 1 inci sahifede) le inilmiş ve Millet çifliğine gi- dilmiştir. Buradan Ankara mo- törüyle Gazi çifliğine geçilmiş ve saat 11,30 kadar Gazi çifli ğinde kalınmıştır. Kral Hz. liğin bütün tesisat ve teşkil le alâkadar olmuşlar, kendileri- ne arzu buyurdukları malümat arzolumuştur. Saat 11,30 da Ankara motörü ile o Erluğrul yatına avdet edilmiş ve hareke- te amade olan yat derhal hare- ket etmiştir. Saat yarıma doğ- ru Ertuğrul Heybeliada'da Çamlimanma demirlemiş ve kıç güverte deöğle yemeğ Çamlimanın fevkalâde man- zaraları karşısında tenavül e- dilmiştir. Yemekten sonra Çamlima- nından hareket eden yat saat 2,30 Dolmabahçe önünde de- mirlemiş ve motörle karaya çı- kılmıştır. Saat dörde kadar sa- rayda istirahat buyuran (kral Hz. kapalı bir otomobille Boğa ziçine doğru bususi bir teferruç yapmışlardır. Irak maliye na. ztrı Rüstem Bey Haydar bu te- ferrüçde kral Hz.'nın maiyetle rinde bulunuyordu. Saat yedi- ye doğru saraya avdet buyuran kral Hz. İngiltere sefiri M. G. Clark tarafından şereflerine ve rilen akşam yemeğinde bulun- mak üzre saat sekizden biraz sonra İngiltere sefarethanesini teşrif buyurmuşlardır. , Ziyafet 34 kişilik idi ve kral Hiz. ile büt maiyet ve teşri- fatcıları, hükümet ve sefaret er kün: hazır bulunmuşlardır. Ye- mekten sonra sefaret salonla- rında 400 kişilik bir suvare ve- rilmiştir. Suvarede şehrimizde bulunan bütün sefirler, ve refi- kaları, sefaretler erkânı hazır bulunmuşlardır. Suvare | geç vakte kadar devam etmiştir. Bugün Mısır sefareti tara- fından kral Hz. şerefine bir öğ- le ziyafeti verilecektir. Lüther'in temasları Fransızlar yardımın siyasi teminata bağlanmasını istediler » Lüther PARİS, 10 A.A, — M. Lut him meselesi olmuştur. Gazete ler'* umumiyetle talep olunan kredi muamelesinin icrasına ol dukça taraftardırlar, fakat Al- man iktisadiyatına karşı göste | rilecek bu yeni itimat hareketi. | ii inde yapıla- ile muhik gös terilmesi lâzmü geldiği mütale- asını serdetmektedirler, Le Journal gazetesi, Alman ya'ya yapılacak muavenetin si. yasi temihata raptedilmesi zumunu ileri sürmektedir. U'Oeuvre gazetesi, yazıyor: Ecnebilerin ikrazatta bulun- istenildiği zaman aske- tezyit etmemek kâ- fi bir teminattır. Haricin kredi si ile yaşanıldığı bir zamanda bu kredilerin © pancermanizm gayesine matuf teşebbüslerde kullanılması doğğru olur vu? Ere Nouvelle gazetesinde M. Paul Painlevs diyor ki: Bir baş kasmdan hem muavenet talep etmek hem de ona karşı tehdit lerde bulunmak olamaz. M. Luther, n uzun vadeli 12 milyarlık bir istikraz istiyor. İ Memleketimiz muavenette bu- tunmağa hazırdır. Fakat Avru- panm kundakçıları işlerine de- vam edecek olurlarsa verilecek para sokağa atılmış olacaktır. M. Lüther'in projeleri BERLİN, 10 A. A. — İyi| malümat alan mali (o mahafile nazaran M. Lüthef'in bugünkü teşebbüsatı şu noktaları istih- daf eylemektedir: | 1 — Fransa, İngiltere bey- | nelmilel tediyat ve o Amerika bankaları tarafından 16 tem- | muza kadar Alınan bankasma | açılan 100 milyon dolarlık kre- | dinin tecdidi ve mümkün olur. | sa bunun tezyidi; 2 — Altın iskonto bankasına | 12 milyar frarklık bir kredi ve- rilmesini, 3 — Tediyatın yapılmıyaca- ğı bir sene zarfında her ay ve- rilmek üzere ceman yekün o 9 milyar 600 milyon frank avans verilmesi. Bütün muamele neticesinde Alman nakit piyasasına takri- ben 24 milyar frank gibi muaz- za mbir meblâğ temin edilmiş olacaktır. Mali mahafil Alman ya'nın muztarip olduğu serma- ye çekimine mâni olmak husu- sunda M. Lüther'in muvaffak olacağından kat'iyyen ümit var dırlar. Mezkür mahafil yalnız cumartesi günü Reichsbank'- dan 65 milyon marklık ecnebi döviz istenildiğini bilhassa kay i detmekte: İ lisimin bu sabahki ! Kemal Hazretleri bir nutukla- | muşlardır: Silâhlar Devletler birer birer kuvvetlerinin mikdarını bildiriyorlar PARİS, 10 A.A, — Tahdidi teslihat konferansı hakkındaki Fransız muhtırası nazırlar mec içtimamda Bu mubtıra- hava teslihatırım miktarı açık- tan açığa gösterilmekte, 1914 senesindeki mevcut kuvvetlere nazaran sulhten beri yapılmış olan teşkilâtın büyüklüğü ve şüraulü olunmaktadır. Yine bu muhtırada Fransa" nın bütçelere konan silâhlanma HARİCİ HABERLER.. Tecilin teferrüatı görüşülüyor Bütün Avrupa daneteleri Lüther'in Londra ve Paristeki temaslarile meşguldürler Yunan gazeteleri Yeni matbuat kanunu mer'iyete girdi ATİNA, 10 A. A, — Yeni matbuat kanunu mer'iyete gir- miştir. Yeni kanunda cinayete teşvik, yalan haberler işaasi ve zemmü kadihler şiddetle teczi- ye olunmaktadır, masraflarının tahdidi suretile teslihatın azaltılmasma taraf- tar olduuğu beyan (edilmekte ve bu noktai nazaran vaktile Ce nevre'de yapılmış olan | ihsürt müzakereler esnasında da teyit edildiği kaydolunmaktadır. Mektep müdürleri dün toplandı (Başı 1 inci sahifede) ve ve duyarım. mühim nokta Bilirsiniz ki fert ve cemiyet hayatınınm mukayesesinden a- İmacak neticeler fert ve cemi- yet arasmdaki mütekabil vazi- menfaatlerinin fert menfaatle- rinden üstün tutulması lüzum ve zaruretinin — bilinmesidir. Ferdi ve içtimai terbiyeye isti- kamet veren ve gayesi milli ve tarihi seciyemizle (o mütenasip bir kültür olan milli terbiyenin esası budur. Milliyet mefküresi her me- deni memlekette olduğu gibi bizde de yurt bilgisi, türk dili, türk edebiyat! rafyası, içtimaiyatı, san'atleri, sporları gibi/kültür ilimler ve vasıtalarile çocuklarımızı tel- | kin ve onların temiz kalplerin- de ve genç dümağlarmda tarsin edil, Mürebbiye düşen vazile ço- cuklarımızın ve gençlerimizin kendilerine ve kendilerinden ziyade millet, o memleket ve Cümhuriyetimizin yüksek men featlerine hizmet — edebilecek veçhile vatani, milli, fikri, ilmi, içtimai, ve iktısadi sahalarda müspet olarak yetiştirilmesi ve ayni zamanda melhuz veya her | türlü menfi tesirlerden korun- masıdır. Bu bapta mürebiye düşen vazifeyi Başmuallimimiz, bu- yük rehberimiz Gazi Mustafa rında şöyle izah ve işaret buyur “İlk ilham ana baba kucağın Vazife ve menfaat Her vakit 'vazifenin bize emzetti- ğini ifa etmiyoruz, hiç olmazsa men- faatimizin icap ettirdiği şeyi yapa” Term dun olması ve bu bapta ithalâtn tenakusu emrinde milli sanayiin teş- vik edilmesi Kizumdır, Binaenaleyh yerli mahsulâtın isti- imalinde önayak olalım, Hususile bu yörlü mamulâtın memaliki ecnebiye- den ithal edilen emsaline faik olma- sa bile ayni cinsten ise bunları ter- cih ötmemiz vazife ve menfaatimiz. icabatındandır. En son kavaidi fenniye dairesinde mal edilen Arslan Sun'i Portland | çimentosu, matlüba muvafık ve mü- i ile yüksek derecei mMu- ibarile takdir edilmiş ol- makla bütün inşaat sahipleri tarafın- dan kcullanılması elzemdir. Bunu da unutmıyalım ki Darıca, Zeytinburnu ve Eskihisar fabrikala- işçilerimize iş bul- muş ve maişetlerini temin etmiş olu- ruz. i| da meslek hayatıma yeni dan sonra mektepteki mürebbi- nin İisanından vicdanından ter biyesinden ilh... bu ilhamatın mazharı inkişaf olması millet ve memlekete büüyük ve derin alâka yaratan fikir ve duygula- rıyla heran takviye olunmak lâ zımdır. Bu fikir ve duyguların memba: bizatihi memleket ve millettir. Milliyet » mekteplerimizde başlıca bir telkin vasıtası ka- bul ettiğimiz kültür (o dersleri ilk mekteplerimizin ilk snıfla- rından başlıyarak tedricen lise lerimizin son sınıflarında yük- sek derecelere çıkarılmak ve cidi ihtiyacı kudret ve kabili- yet noktasında ayni (nisbette bir ehemmiyeti haiz olduğuna şüphe bulunmayan mesleki, ik tısadi bilgileri de ayni şartlar dahilinde yanyana yürütülmek iktiza eder. Bu sayede o millet mefküresi ilimle elele gitmiş olur. Bütün bu mesaimizde naza- riyatın lüzum ve kıymetini tek dir etmekle beraber mezariyat kadar ameliyeye ehemmiyet yermek ve hedefsiz sun'i karı- ik ve güç yollardan değil, mad di ve ruhi ihtiyacı istidat ve iti yatlara göre itiyadı ve idraki terbiyeye müstenit (muayyen tabii, basit ve kolay usilerden istifade etmek, işe başlamadan evvel mevcut vesaitle ve o iş- teni alınacak azami randımana devamınca ran- dımanın gidişini takip ve hita- mında da alınan ve her sene istikametlerde yüksel- m İzem bulunan randımanı muallim ve mütesllimin terbi- yevi tedrisi ve sıhhi kabiliyet ve hakiki vaziyetlerini göste- rir, Muallim © mekteplerimizde diğer mekteplerden farklı ola- rak mürebbi namzetlerine ter- biye ve tedris işlerinde liyakat ve kabiliyetlerini yüükseltecek evsafm telkin ve tarsin edilebil mesi de ayrıca ehemmiyetli bir mesele ve bir vazifedir. . Bun- dan başka her mektepte talim heyetlerinin bilhassa araların- gir- miş bulunan azalarını (o yahut mesleke ve tecrübeleri | henüz noksan olanlarmı mesleke ve tecrübe itibarile ilerletmek ve umumi surette her mutahassı- sın bilgisinden ve meleke tec - rübesinden diğerine de istifade fırsatı vermek için muayyen za | manlarda ve sistematik bir plân dahilinde senelik konfe- ranslar tertip ve idaresile ame- li bir mektep haline getirilme- si çok faydalı olur. Son söz olarak muhterem arkadaşlarıma memleket evlâ- dını yetiştirirken millet ve memleketimizin ve cümbhuriye. timizin tealisi hususundaki fe- yizli mesailerinde büyük muvaf fakiyetler dilerim. Kengre, tazimatının Büyük G: iye, İsmet ve Kâzım Paşa- lar Hazeratına vekil Bey vasıta sile arzına karar vermiş ve ruz nameye geçilmiştir. 7d Tü irkiyisâmerilii Gazi Hz. ile M. Hoover ara teati olunan telgrafnamele ANKARA, 11 A.A. — Müttehit Amerika devletlerini lâl günü münasebetile Reisitümhur Hazretleri tarafındi over Hazretlerine çekilen tebrik telgrafnamesile mü hin cevabi tel grafnamesi suretleri aşağıdadır: Müttehit Amerika devletleri M. Hoover Hi VAŞHİNGTO İstiklâl gününün yıldönümü münasebetile hararetli lerimin ve gerek zatı devleti, in şahsi saadeti gerek memleketin refahı hakkındaki samimi temennilerimin ki rica ederim. Gazi M. K Türkiye Reisicümhuru Gazi Mastafa Kenal ANKAR Zatı devletlerinin istiklâl günümü tebrik eden telgifi yüksek haz ile aldım. Zatı devletlerinin sihhati ve Türk nin devamlı saadeti hakkında mütekâbil ve samimi tes mi arzetmekle bahtiyarım. Herbert Gazi Hz.nin İtalya kralına taziyet telgraflı ANKARA, 11 A.A, — Reisicümhur Hazretlerile İtal lı Hazretleri arasında şu telgrafnameleri teati edilmiştir: Haşmet'â Victor Emmanuel (MI Hazretleri: RO! Fehametlü Duc d'Aoste Hazretlerinin vefatı haberisi! bir teessürle aldım, Zatr Haşmetanelerine en samimi tazi mi beyana müsaraat eylerim. Gazi M. Ki Gazi Mustafa Kemal Hazretlerine ANKARI Bu elim vesile ile zatı devletleri tarafından lütfen be yurulan taziyetten dolayı samimi bir surettet teşekkür Victor Emmi Bütçenin en son şel A nn (Telefon) — Jandarma U, K. 8; Hariciye Vekâleti 30,0 let ve dairelerin masarif Sıhhat ve İçtimai m. v suretle tesbit edilmektedir: B. Millet Meclisi 2,423,467 Riyaseti Cümhur 324, 452 Divanı muhasebat 675,020 Başvekâlet 810,162 Şurayı Devlet İstatistik U. M. Diyanet İşleri Reisliği 460.350 Maliye Vekâleti 12,292,315 Düyunu Umumiye 26,446.850 Gümrükler U,M. o 4,226,385 Tapu ve Kadastro U. M. 1,111,018 Dahiliye Vekâleti o 4,150.569 olim Emniyet İşleri U.M. 4,185,524 Yekün 186,4 Ceza usulü mahkemeleri kanunu ANKARA, 11 A.A. — Büyük Millet Meclisi bugün Vekili Refet Beyin riyasetinde toplanmıştır. Ceza usulü #f kemeleri kanununun 160 ıncı maddesinin değiştirilmesine kanun ikinci müzakeresinde kabul edilmiştir. ğ Adi'ye Vekâleti 7, Maarif Vekâleti 6, Nafın Vekâleti oo 26, İktısat Vekâleti 8 Milli Müdafaa: Kara kısmı Hava kitmı Deniz kısmı Askeri fabrik: rU, Harita U.M. Posta T. T. UM. 14, 3, 78 .M. 3, 6 Yeni Bedi pullarının dündi itibaren tab'ına başlandı! Yeni pullardan tabedilirken Yeni posta pullarının tab'ına , dün Damga matbaasında baş- lanmıştır. Uzun tecrübelerle memleke- timizde tab'edilecek o olan bu pulların hariçte basılanlar ka- dar nefis olmasina çalışılmış- tır. Nihayet muvaffakiyetl ne; tice alınmış ve pulların O ©sas tab'ına başlanmıştır. Evvelâ en ziyade ihtiyaç hâsıl lan küçük kıymetli pullar (o tab'edilecek, bundan: sonra büyük kıymetli pullar serisine geçilecektir. Pulların tab'ının ay nihayetine kadar bit! cağı ümit edilmektedir: