12 Temmuz 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

12 Temmuz 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

İ Şehrimizdeki esnaf cemiyet- reiş ve kâtiplerinin kadri Beyin riyasetinde Tica- odasında bir içtima yapıl- iştir, Bu içtimada esnafın sıhhat üzdanlarının tevzi şekli hak- nda müzakerat cereyan etmiş İçtimada cemiyet mensupla- ie cemiyetlerile ve müteka- İN sıkı bir anım temini için emiyetlerin aidatı şehriyeli n ipıkân nisbetinde tenzili i- tetkikat yapılması ve buna kabil cemiyetlerin de esnafı ha dikkatle himayesi takar- etmiştir. Teklif ü martesi günü böyle umumi İr içtima yapılması kas tan sonra içtimma Dİ rilmiştir. z Kastamonide kendir fabrikası Kastamoni'nin kendir istih- balâtı harpten evvel mühim bir leküna beliğ oluyordu. Bu is- hsal son zamanlarda mahreç- fizlik yüzünden üç milyon kilo is kadar düşmüştür. | | Ihracat ofisi kendirlerimize ir mahreç ararken İtalya'da fir grup bulmuştur. Bu serma- edar grup Kastamoni'de brika W edecek ve ii Ükdeceği ip vesaireyi ihraç ede- imilgektir, Bu suretle bem istihsa- it artmiş olacak, bem.de ken- irlerimize mahalli sarf buluna ter. Tetkikata gelecek tiftik tacirleri İhracat ofisinin e delâletile .ylâl içinde memleketimizde ir tetkik seyahati yapacak La Bradford'un ve beynelmi- | piyasanın en büyük yapağı tiftik tacirlerine memleketi- niz mahsulâtını en müsait bir kilde gösterebilmek için ha- nrlıklara başlanmıştır. İstanbul'da Ticaret müzesi kilinde büyük bir yün ve ya- ğı kısım hazırlanacaktır. Ay ik sergisi açılma temin edilmiştir. 20 gün devam edecek olan seyahatte İstanbul'dan An- ra'ya gidilecek ve oradan Beypazarı, Eskişehir ve İzmir kın mıntakalarına gidilecek- Ofis Bradford yün ve tiftik cirlerine tevzi edilmek üzere oşürler hazırlamaktadır. Vapurcular birliğinde dünkü içtima Vapurcular birliği idare he- eti dün bir içtima yapmıştır. | Aldığımız malümata nazö- rm bozulma- s olan vazi- Kambiyo Borsası İsterim T030,00 Kuron 15,93,00 | Frank 12,05,00 | Pezeta 4,97,50 N Üret 9,02,25İR, mark ),88,12 İİ rank Sakdn)Zlei (4,20 İİ Dramı se, 4200) Pengü 27080 Prank |. 2,43,50 | Ley 79, la 65,10. İDinar 207400 Florin 117,25. | Çervoneç 1088 Altın 000,00 borsa İİ Mecidiye © 0000 Mi beri | Banknot © 00000 Esham ve Tahvilitin nevi İstikrazı dahin 43,50 Düyunu muvahbadı 72,00 İkramiyeii Demiry snaf cemiyetlerinin reisleri toplandılar Azanın şehri aidat mikdarının tenzili düşünülüyor Karadeniz hatti itilâfının bu şekilde neticelenmesinden son- ra vapurcuların kendi aralarım- da bir anlaşma yapmak için ça- lıştıkları söylenmektedir. Kereste ihracatımız ve Mısırla ticaret Ihracat ofisi idare komitesi 'dün bir içtima yapmış ve'iki mühim meseleyi müzakere et- miştir. Komite içtimaında evvelâ Mısırla aramızda aktedilecek olan yeni ticaret muahedesi hakkında hazırlanan rapor tet- kik edilmiş ve bu raporun aci- len Vekâlete gönderilmesine karar verilmiştir. Bundan sonra kereste ihra- catımız hakkında (hazırlanan rapor tetkik edilmiştir... Haziranda Mersinden pamuk ihracatı Haziran ayı zarfında Mersin limanından 554,297 lira kıyme tünde 9238 balya pamuk ihraç edilmiştir. Geçen sene ayni a7- da 778,841 lira o kıymetinde 8117 balya ihraç edilmi İlirecat mevsinsinin başından beri 10 ay zarfında 6,856,756 Tiralık 91,197 balya pamuk ih- Bunun 84,781 memleketlere gönderilmiştir. Bu sene Adana ve Mersin vilâyetleri dahilinde 148 - 150 bin hektar araziye pamuk ekil miştir ki geçen seneki mezru &- raziye nisbetle yüzde 5,5 dere cesindedir. Limanın eski ve yeni hali Ticaret odası deniz komisye nu bugün toplanacaktır. Bu içtimada Ali İktisat mec- İisi tarafından istenen İstanbul limanının harpten evvel ve son raki vaziyetine ait raporun tet- kiki yapılacaktır. Bundan maa da Sovyet sosyalist şuralar mec tarafından yapılan bir tet- kik için sorulan suallere verile- cek cevaplar tetkik edilecektir. Adil Bey Maliye hey'eti teftişiye rsisi ve Borsa komiseri Adil Bey dün Ankara'dan şehrimize av- det etmiştir. Beynelmilel şarap konferansı PARİS,9A. A. — Beynel- milel şarap ofisi, sekizinci içti- ma devresini açmıştır. Beynel- milel Roma ziraat enstitüsü i- le ofisi arasında iki idarenin me saisini ayni yolda tanzim mak- sadile yapılacak itilâfnamenin esasları kararlaştırılmıştır. Önümüzdeki T, Sani ayının 3-8 inde Roma'da toplanacak olan beynelmilel şarap konfe- ransınım müzakerat ruznamesi tanzim edilmiştir. Bu konferan sa şarap müstahsil ve müsteh- liklerinden 30 hükümet iştirak edecektir. Güzel San'atlar akademisinde Temmuzun günü Güzel mari ve â6z; in 1930 — 1931 ders senesi talebe me- saisini ihtiva eden bir sergi açılucak- ter, de e Gömülcüne hey'etinden Fuat Bey çağırıldı Gömülcünede bulunan Gar- bi Trakya muhtelit mübadele tali komisyonu azasından sabık Fuat Belediyede Banka Her sene ayrılacak bir para ile bir banka yapılacak İlerde bir Belediye bankası tesis edilmek üzere, belediye her sene varidatının yüzde be- şini ihtiyat akcası © olarak bir bankaya yatı tır. Bu sene, ilk yatıracağı para 350 bin lira- tutmaktadır. Belediy& bu parayı hazırla- mıştır, Bütçe vekâletten gelir gelmöz para bankaya yatırıla- caktır. Belediye ağlebi ihtimal bu parayı Devlet Bankasına ya tıracaktır. Her sene verilecek bu paralarla belediye bir banka yapacak, sermaye ile büyük şe- hir işleri başarabilecektir. Az zamanda, bu yüzde beşlerle mü him sermaye elde edileceği ü- mit edilmektedir. Belediye müşkülât çıkarmıyormuş Dünkü akşam gazetelerin- den biri Adalar ve Anadolu ya- kası elekti: in şirketle mu- kavele yapıldığı ve tesisata baş landığı halde belediyenin çıkar dığı bazı müşkülât yüzünden İ işlerin teahhur ettiğini yazıyor du. Bu hususta kendisine mü- racaat ettiğimizi belediye reis muavini Hâmit B. demiştir ki: İ Belediye böyle bir müşkü lit çıkarmış değildir. cak üç muhavvile alet ları için şirket münasip (arsa bulmuştur. Ancak birinin arsa- sı Adalar kaymakamlığı bahçe sinde intihap edilmiştir. Bitta- bi belediye bu meydanın man- zarası bozulur diye, buna razı olmamıştır. E n Lesisat için lâzım gelen arsaları belediye, değil, şirket bulmak mecburi. yetindedir. Belediye yalnız mu vafık olup olmadığını tastik €- der. Yoksa v gazetenin iddia et tiği gibi Adalar tenviratı teah- hur etmekte değildir. Muayyen müddette her şey bitecektir. Büzsuz kalmıyacağız ” Mn birkaç günden be ri sıcak gitmesine rağmen hirde buz buhranı hissedilme. mektedir. Belediye buz fabrika $i yevmiye 125 ton buz istih- sal edebilmektedir. Tevziat da muntazam olduğundan şehrin her tarafında buz © bulunabil- mektedi Belediye ihtiyat olarak da bir miktar stok buz saklamâk- tadır. Otobüslerin şoförleri Şehirde son zamanlarda ço- ğalan otobüslerde bir çok ehli- yetsiz şoförlerin çalıştığı ahla- şılmıştır. Belediye bu hususta tal ta başlamıştır. sı Otobüs talimatnamesi | Belediyenin uzun zamandan beri hazırlamakta olduğu oto- büsler talimatnamesi dün tat- bik edilmeğe başlanacaktı. Fa- kat daimi encümen, talimatna- me matbaaya verileceği sırada gene bazı noksanları olduğunu görerek geri çevirmiş ve tekrar müzakereye başlamıştır. Tali- matnamenin tetkiki dünkü içti- mada da ikmal edilememiştir. Tatbiki ancak bir hafta sonra kabil olacaktır. — emme !i Kenan B.in müsteşar- lığı rivayetten ibaret Müddei umumi Kenan Be- yin Adliye müsteşarlığına ta- yin gi gazete lerden biri ortada dönen bir ri- vayetten bahsediyordu. Öğren diğimize göre bu rivayet | hiç bir esasa it etmemektedir, Sadece bir tahminden ibarettir Evli adamı kaçıran kadın ! ANKARA, 11 — Ankaranın Kılıçlar köyünde Fatma ismin- de bir kadın ayni köyden (Meh met) isminde bir erkeği kaçır- mıştır. Mehmet evli olduğundan muhakeme edildi, fakat Fat- ma: — Sevdim, * kaçtım, kaçır. dım, dediği için beraet etti. Gebze ve Darıca havalisin- de birçok cinayetler yapan meş hur Kara Ali çetesi efradının muhakemelerine dün Ağırceza da devam edildi. Dünkü celsede 20 kadar mü» dafaa şahidi dinlenmiştir. Şa- hitlerden bir kısımı hiçbir sey bilmediklerini söylemişler; di- ğer bir kısmı ise maznunların muşlardır. Heyeti hâkime reisi birçok defalar, şahitlerin ifade lerindeki tenakuza işaret etmiş tir. Şahitler arasında Gebze hu- kuk hâkimi Nail Bey de vardı. Nail Bey, esaslı bir şey söyle- medi. Diğer şahitler ise maz- nunlar aleyhinde ifşaatta bu- lundular. Emniyet sandığı sui- istimalinden 3 seneye mahküm ef. de müdafaa şahidi gös terilmişti. Fakat, maznunları Şişli Mecidiye köyünde Ali efendinin sekiz yaşmdaki ço cuğu İsmaile o civarda dut bah de oturan dutçu Osman, Migırdıç, Karpis, Yakup rakı içirmişlerdir. İsmail, içirilen rakıdan ze- hirlenmiş ve hastaneyekaldırıl- mış ise de kurtulsmamış, öl- müştür. Müsebbipler yakalan- muştar. d Kendi arzusu ile kaçmış Beyoğlunda Yenitehirde Çarpık sokağında 1 wümaralı bakkal Tatyu- sun evinde Madam Azavninin 17 ya şında kızı Vartuhi bir haftadanbe- Gi evine yelmediğinden polise müra- cast edilmiş ve tahkikat meticesinde kazı Ahmet Omamında bir > Vartuhi förün kaçırdığı anlaşılarak oföv Ah met yakalanmış ve k'2 da valdesine inde edilmiştir. ” Matmazel Vartuhi diyor ki: “Ge. çen Pazartesi günü iş bulmak özere Yedikule Erniemi | hastanesine git tim. Dnüşte eskiden tanıdığım şofür Hadi Efendi beni gördü, Otomobil ile Karaköye getirdi. Birlikte bir io. kantaya girdik, o sırada beni kaçıran şoför Ahmette içeri Hadi bu arkadaşıma beni takdim etti. “Na. muslu bir kızdır. İstersen bu kızla evlenebilirsin,, dedi. Yemek yedik- ten sonra Ahmet “ben seni beğen- dim, seni alacağım. dedi ve beni e- M ahkemelerele Şahitler, Kara Alinin aleyhinde bulundular tlerinde şehri aidatın tenzili düşünülüyor Bir kısım şahitler de hiç bir'şey bilmediklerini söylediler müdafaa eder mahiyette birşey söylemedi. Sahtekârlik mahkü mu Yakup ise hastanede Kara Alinin kendisine iftiraya uğra dığından bahsettiğini söyledi. Muhakeme, diğer şahitlerin celbi için 30 temmuza kaldı. Katle teşebbüsü sabit olmadı Leon isminde birini katle te- şebbüsten maznun Agop muha keme neticesinde katle teşeb- büs ettiği sabit olmadığından beraet etmiştir. “Alo, Alo,, mecmuası toplattırıldı “Alo alo” gazetesi aleyhin- de, 9 temmuz nüshasındaki a- çık saçık resimden dolayı yeni- den bir müstehcen neşriyat da vası açılmış ve mezkür nüsha- lar, Müddei umumilikçe toplat tırılmıştır. Sekiz yaşında çocuğa rakı içirilir mi? Zavalli; çocuk hastalandı: ve kaldırıldığı hastanede öldü vine götüreceğini söyledi. Ben de: “Seni tanımıyorum, siz kimsiniz?,, dedim. “Beni sonra tanırsnız,, dedi, Bunun üzerine beni Beyoğlunda Çaylak sokağındaki evine - götürdü. Bir gece burada kaldım. 'da Ahmedin Ortaköydeki teyzesinin evinde kaldım. Ben zorla değil, ken- di arşumla gittim. Ben Ahmedi sevi yorum, Kendisile evleneceğim. Vartuhi zabıta doktoru tarafından muay. ne edilmiş ve bakire olduğu anlaşılmıştır. Şoför hakkında tahki- kat sapılmaktadır. Denize atılan mektepli Samatyada denize atılarak intihar ettiği söylenilen mektepli çocuk hak kandaki tahkikat, henüz ihbar mahi- yetinden ileri geçememiştir. Maama- fih tahkikata devam edilmektedir. Polis divanında Dün polis divanı ikinci şube mü- dür muavini Sait Beyin riyasetinde iştima ederek, bazı zabıta memurla. rının taltif ve tecziyelerile iştigal et- miştir. Karısını yaralayan koca Usküdarda Atpazarmda sakin kö- mürcü Ahmel geçimsizlik yüzünden ailesi Meryem Hanımla kavga et. miş ve neticede Ahmet Efendi Mer yem Hanımı dövmüş ve bıçakla da yüzünden yaralamıştır. Arkadaşının tabancasile Usküdarda Tomruk Ağada Kürt oyunu meselesinden şoför Nureddin arkadaşı Ramazanın tabancasın! a- larak katap Mehmede bir al silâh at- tığı ve tutmağa giden zabıta memur larına rüşvet teklif ettiği için hakkım da tahkikata başlanmıştır. Beşikteşı soyup soğana çevirenler Padis 2 inci şube müdiriyeti Hüsnü, Sait ve Mustafa isimle rinde 3 kişi tevkif etmişti. Bun lar bir şebeke teşkil ederek u- Zun müddetten beri gece hırsız lığı yapmakla maznundurlar. Dangal sn issde Benli taş civarında faaliyette bulun- muş, bu civarda gece işçiliği su retile bir çok evleri soymuuşlar- dır, Polis 2 inci şube müdiriye- ti nihayet bunları çürmü meş- hut halinde yakalamıştır. Şebe Evkaf © Nakil Bazı müdürlükler | | Ankaraya nakledilecektir Evkaf atazii vakfiye âkaratı vakfiye, kuyudu vakfiye, nuku du mevkufe ve hazinei . evrak müdürlükleri esasen : umumi müdürlüğe merbut olduğu için mezkür müdürlüklerin Ankara ya nakli kararlaştırılmıştır. Bu hususta ihzarata başlanmıştır. Ankaradan nakil emri gelir gel mez bu beş müdürlük Anka- raya nakledilecektir. Mezkür müdürlükler Anka- rada — Evkaf ü uretle muamelât ba- seri olacaktır. Vilâyette $ Musevi mi, Rum mu? Bir kadının Vilâyete garip bir müracaatı Dün Vilâyete bir kadın ge- lerek garip bir müracaatte bu- lanmuştur. Kadın demiştir ki: “— Ben Museviyim. Kasrmpa- sada otururum. Gözleri hasta- lıklı kocam ve bir de çocuğu- muz var, Başımıza bir Rum kadını çıktı, çocuk benimdir, diyor. Halbuki çocük benii nasıl olurda alır?” Bu kadına çocuk, kendisinin ise kimsenin alamıyacağı, te- | cavüz karşısında kalırsa polise müracaat etmesi bildirilmiştir. Maarifle 25 hukuk talebesi Edirneye gidiyor Hukuk fakültesinden 25 ki- şilik bir talebe kafilesi bu ak- şamki trenle Edirneye seyaha- ta çıkacaklardır. Talebeden ye- disi kızdır, Rıdvan' Nafiz Bey ya avdet etmiştir. | ke hakkındaki polis tahkikatı ikmal edilerek evraklarile bir- likte adliyeye teslim edilmişler dir. Tahkikakına yedinci müstan tiklik vaziyedetmiş, Hüsnü, Sa it ve Mustafa haklarında kif müzekkeresi keserek üçünü de tevkifhaneye sevketmiştir. Bunlar hakkındaki müstantik- lik tahkikatı mevkufen cereyan edecektir, Otomobil kazası Ayvansarayda Yakup Efendinin kayıkhanesinde mukim Rizeli 50 yaşlarında Mehmet Ağaya sebze pa sarıhda Eminönü—Eyip hattına İşli yen Avramın idaresindeki 3588 nu- maral kamyon çarparak hafifçe sel ayağından mecruhiyetine sebebiyet vermiştir. Şoför Avram derdest edil müş ve snccruh ta muayeneye sevke: ilmiştir. Çeşme başında kavga Üsküdarda Kısıklıda mukim mat- bancı Aram ile şapkacı Nober su doldurmak meselesinden kavga et- misler, şişe ile biribirlerini yarala. muşlardar. Sarhoşlar Üsküdarda Mehmet Hilmi ile Mehmet Şevki İnşirah e bahçesinde rakı içerlerken, sarhoşlukla bir cam kurmuşlar, kırılan camın bedelini is tiyen garson Abdullah ve Süleyman Efendileri de dövdükleri gibi der- destlerine giden polis Nuri Efendi- ye de hükaret ettiklerinden hakla rında tahkikata başlanmıştır. Dün akşamki yangın Dün akşam saat 21 e doğru Kumkapıda iskele caddesinde balıkçı Kirkor'un evinde balık kızartılırken gaz ocağı perla- mış ve ateşin sirayetine mey- dan verilmeden itfaiye yangını derhal söndürmüştür. Artık Maarif Emini yok! Lağv kararı dün tebliğ edildi Maarif eminliklerinin lâğv dün - İstanbul maarif eminli- ğine. töbliğ e dilmiştir. Maa- rif emini Mu- zafer .B. ve muavin - Fakir Beyler bugün- den itibaren vazifelerine gel miyeceklerdir. Buğün ve ya- rın musmelâtın tasfiyesi ve devri yapılacak badema işlere maarif müdürü Haydar B. ba- kacaktır. Maarif eminliklerinin salâhiyetlerinin bir kısmının valilere verileceği hakkında he Büz bir. tebliğ olmadığından, bütün vezaifi maarif müdürü tesellüm etmiştir. iüzalfer Bey Maarif eminliği kadrosuna dahil olanlar temmuz maaşları nı da almış bulunmaktadırlar, İstanbul maarif eminliği kad. rosunda esas itibarile kimse a- çıkta kalmamıştır. Emin Mu- zaffer B, Derülfünunda müder ris bulunmaktadır. Muavin Fa kir Bey Aydm maarif müdür- lüğüne tayin edilmiştir. Mu- maileyh iki ay mezuniyet aldı- ğından bu müddet zarfında şeh rimizde kalacaktır. Eminlik | mümeyyizi Fazıl Beye muallim lik verilmiştir. Kalemdeki beş kâtipten üçü orta mektep kâltipliklerine ve- rilmiş, biri tekaüt © edilmiştir. Açıkta bir kâtip kalmıştır. O da bir yere tayin edilecektir. Eminlikteki daktilolar ve hade meler esasen muhtelif lise- ve ortamekiep kadrolarmdan mu- vakkatan alınmış olduğu için yon eski yerlerine gidecekler. ir. Maarif vekâleti dün ak: dan itibaren masrif o müdürü Haydar Beyle muhabereye baş lamıştır. ,————S Ermeniler * Suryede o müslümanlara yapılmış olan mezalime dair A. H. Beyin vesika- lara müslenit yeni bir eseri Ermeniler Serlevhasile o yakında “Milliyet, sütunlarında Davetler 327 doğumlulara 931 senesi temmuzun 18cl cumartesi gününden 26 ci pazar gününe kadar Fatih kazasına merbut ve 27 ci pazartesi gününden 30 cu perşembe gününe kadar E-. minönü kazasına merbut şu- bemiz mahallatının 327 do- ğumluları ve bu doğumlular: la muameleye tabi esnanın mezkör günlerde şubemize müracaatları ve müracaat etmiyenler haklarında mü- kellefiyeti askeriye kanunu» nun maddei mabsusası tatbik olunacağı ilânım olunur. 1931 pazar akşamına kadar alây köşkünden tablolarını almaları, sonra (ziyandan mes'uliyet kabul edilmiyeceği. $ Cüzel San'atlar birliği resim şubsinden: Galatasa- ray resim sergisine iştirak edecekler eserlerini 21, 22, 23 temmuzda saat 14-17 de liseye getirmeleri. > ei