12 Temmuz 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

12 Temmuz 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

Bütce encümeni mazbatasında mezuniyet meselesi (Başı 1 inci sahifede) Jiyen bu müzakerelerin çok kısa bir zaman zarfında intacı zsrureti e cümenmizi mutadın fevi mesai sarfetmek mecburiyeti karşısında bi- yakmıştır. Bu şerait dahilinde çalış mak ve maddi imkânların hudutla. radan hiç bir zaman geride kalma wöak suretile verdiğimiz kararlarla 1931 mali senesi umumi bütçesini yüksek meclisin tasdik ve tasvibine arzediyoruz. Hükümetin teklifi Hükümetin teklifinin, ik teklifte dahil bulunan 189 milyon 778 bin 55 lira tayyare <emiyetinden milli müdafa emrine hava işleri için veri lip devlet bütçesine varidat ya raf olarak ilâvesi istenen Z milyon 422 bim 299 lira ve evkafn olan bar- © mukabil verilecek olan 200 bin bi- #8 ile birlikte masraf yekünü 192 Bilyon 400 bin 384 liradır. Varidet miktarları Yeni varidat kanunlarının mali ne #celeri mazara almaksızın 1830 s€- mesindeki tahsilât esası üzerine tes- bit olanan varidat miktarları ve tay- yöre cemiyetinden milli müdafaa em #ise verilen salifüzzikir 2 milyon 42 bin 299 hira ile birlikte varidat ekünü de 192 milyon 276 bin 599 Tadilâta göre © Yüksek meclisin kabulüne iktiran eden varidat kanunlarının bükümle- rine ve benüz müzakere. edilmekte bulunan varidat kanunların encü- menimizee kabul olunan tâdilâtma yöre esası ve tahmin olunan varidat hâsılı ile diğer varidatın geçen sene- hi seyirlerine nazaran mülhak büt te devlete ait miktarları bilâhare bütçelerimin müzakeresi es- masında tesbit edilmek kaydile tah. min olunan mıktarları ve tayyare ce- miyeti hasılatından devlet bütçesine nakledilen mıktar yekünü encüme- nimizee 184 milyon 552 bin 599 lira olarak takdir ve tesbit olunmuştu. Bu neticeyi nazara alarak hükü met masraf bütçeleri üzerinden 6 milyon küsur liralık yeni bir tenki- hat yapacağını ve fazla varidatı dev İcte sit olan mülhak bütçelerin tet- kik ve tesbitleri kiki icaplarına göre tâdili ile daha bir buçuk milyon Tiralık bir tasarrufun temin olunaca- ğmı encümenimize bildirmiştir. Ma- amalih encümenimize havale buyu- rulan san tenzilât cedveli ile ancak milyon 426 bin 630 liralık ten kihat yapılabildiği anlaşılmakla ni için hükümeti derhal karar end encümenin tetkikatını teshil eyliye- mek maktai nazarmdan gösterdiği itinayı şükranla kaydederiz. Buhranlı “devre Cihan iktisadiyatımın geçirmekte elduğu buhranlı devrede iktisadi nak liyatım geniş ve kısa müddetler zar- fnda büyük tahavvülât arzedebile- <ek mahiyette bulunmasına nazaran haddi zatinde kararsız bulunan umu- mi vaziyet içinde ve bu bir senelik bir olsa dahi yapılacak tahminlerde fazla isabet aramak mümkün değildi. Bu itibarin mülhak bütçelet vari.” datının kat'i neticesi de dahili he sap edilerek yüksek meclise arzey- lediğimiz 184 milyon 435 bin 559 li- rahk varidat yekânü tahmin husu- sunda isabete en ziyade yaklaştıran &sa ve karineler istinat etmekle be- raber, vatandaşların 1931 mali sene- si zarfındaki tediye ve iştira kabili- yellerine göre tahavvülüla maruz ka- İabilmekten masun değildir. Memurlara aair Mazbatada bundan sonra memur ları alâkadar eden alideki mütaleni serdedilmiştir. “Bu seneden itiharen fili kadro e- satı kabul olunduğuna göre önümüz deki senelerin il ler derpiş ederek kadroları üzerinde dahi esaslı tetki- kata girişmeği ve mesai saatlerinin artmış olması dolayısile fazla za andan istifade ederek muhtelif ve- kület ve dairelerde memurların evsa- fanı ve rejim kal tlerini yükselt. meğe matuf tedbirler ittihaz etmek suretile keyfiyetten kazanmak ve binnetice kemiyet üzerinde tenkis imkânları hazırlamak gibi teşeb- 'büslere tevcsül eylemeği hükümet- len temenniye şayan hususlardan bi- ri olarak telâkki ederiz. Hususi kanunlar Müge pek çok olan hususi kanun- tçenin muhtelif kısımları ü- li tazyiki seneden seneye mü tetayit bir surette hissedilmektedir. Bu kanunların bundan sonra tevsi © ve teşmili değil, bilâkis imkân ve 20 mana güre tedricen tahdidi lâzım gel diği kanaatindeyiz. Bir mevzu Misal olarak betahsis üzerinde te- yakkufu lüzumlu addettiğimiz bir « mevzuu alıyoruz. Ba mev kanununun ahkâmı mali a tekerğt kanunlarının bazı hü kümlerinin tevlit eyledikleri vaziyet Vr, Otuz söne hizmet ettikten sonra tekaiit edilen memurlara verilen ik- ramiyeler mühim bir yekün tutmak- tadır. Bu yekünün önümüzdeki sene lerde neye baliğ olacağını tahmin et mek müşkül olmakla beraber mühim mikyanin artacağı da süpbesizdir. © Ömrünü devlet hizmetinde geçirmiş balunün yatamılaşların bu hizmetten ayrıldıkları zaman mağdur vaziyete düşürülmeleri hiç kimsenin hatırım. dan geçmemekle beraber, ancak nor mal ve müstakar umumi şersite gö- re tedvin edilmiş olan hükümlerin bizatihi kararsız olan bugünün ikti- sadi şeraiti içinde dahi cari olabil zmesi mühim tetkik mevaularından | biridir. Mezuniyetler Buna nazaran, bütçeye ağır yük- ler tahmil eden bazı hususi kanunla- rın bir defa daha gözden geçrilmesi lüzumuna kanüiz. Bu münasebetle u- zun müddet temadi etmetke olan mezuniyetler esnasında memurlara verilmekte bulunan tam maaşlar a- deta bu mezuniyetleri teşvik eden bir mahiyet arzetmekte, ba cihetten dahi mevzuatın bir tetkik tabi te- tulmasını muvafık buluyoruz. Yeniden alınan memarlar Yeni teşkilât veya mevcut bir hilâtın tevsi dolayısile görülen âcil lüzum neticesi olarak devlet hizmeti- ne alınan memurların umumi evsaf ve kabiliyetlerine kâfi derecede itina edilememektedir. Bu cihet hem dev- letin umumi idaresi nokta nazarın- dan zararlı ve hem de bilühare mev- zuatın himayesi altıma girmiş olan anasının tebdil ve tecdidinde müşkü. | Iât tevlit etmektedir. Teşkilât tsvsi edilmemeli Kanaatimizce idare edecek mat lp evsafin anasır mevcut bulunup bulunmıyAcağı tahkik ve tesbit edil- medikçe teşkilât tevsiine girişilme mesi ihtiyatın icap ettireceği bir ted- birdir. Bu tedbirin ihtimamla maza- ra almıp tatbik edilmesini temenni ederiz. Umumi tahminler Mazbatanın mütebaki kısımında encümen umumi tahminlerini göyle Ellie deklare sai idarelerinde mevcut maz- hataların adedi calibi dikkat bir had- de vâsıl olmuştur. Bu hususta sarih bir fikir hâsıl etmek üzere mazbata ya merbut cedvelin tetkiki lazımdır. Bunlardan kabili | hazfolanların bazfi ve kabili tevhit olanların tev- hidi suretile büyük bir tasarruf yapı Inbileceğine kanüiz. Ezcümle Başve- kölet mazbatasının Meclis matbaası. na ilhakı imkânlarının. aramılmasını temenni ederiz, İlân masrafları 2 — Devlet daireleri namına yapı lan ilân masraflarının dahi pek mü- hüm bir yektüna beliğ. oldağıma şa hit olduk. İlânatın daha mazbut bir şekle konulması ve daha ak masraf- İla ide edilmesi içim ve sürer an masım lüzumlu ü, Emlâkin siğortası in bir İrsms- igorla şirketi nezdinde ikorta edildiğini ve en büyük kıs mının dahi sigortasız kalarak yan- gmların metayicine yiğiez. bmilandı.. ğu nazarı dikkati celbetmiştir. Bü tün devlet emlâkinin sigor ci temin etmek ve bu emlâke mah- sus olmak üzere olduğu gibi bir 'ligorta “teğkilâtme vücüde getirilmesi tetkik mevzuu 0- Tarak hükümetin nazarı dikkatine ar zederiz. Muhafaza teşkilâtı 4 — Varidat fazlam devlete ait metin hazarı dikkatine arzederiz. Ley i eccani fa'eke 5 — Hali hazırda leyli Biselerde ve orta mekteplerde devlet hesabına okumakta bulunan 1200 kadar leyli meccani talebe vardır. Bu talebe dev İete karşı mecburi hizmetle mükellef ise de bu mükellefiyeti liseyi ikmal edip te yüksek mekteplere gidenler hakkında tahdit edilmiş ve bu şekil deki mükellefiyetten devletçe Fazla ifade edilmemekte bulunmuştur. Encümenimiz bu talebeden erkek- inci sınıfın» vekâletlerin ihtiyaçlara göre tasnif ve bu tarih- ten itibaren vekâletlere mal edilmesi bir kaç cihetten muvafık bulunmak tadır, iBnaenaleyh devlet işlerinde mecenni taleboden azami lerin teemmül edilerek gelecek içti- mada yüksek meclise arzedilmesini hükümetten ebemiyetle temenni ede e pan MERMİ salli lake Mazbatada varidat ve masraf büt- çelerinin tahlili kısmında ittihazı der pir. edilen tasarruf esasları şunlar. 1 — 931 zarfında münhal kalmış olan memuriyetleri mevkuf tutmak, bazı lüzumsuz vazifeleri tay etmek ve henüz mümzetlik e smıfında bulu. nan memur mülâzimleri hizmete al. mamak suretile 1931 senesi bir kadro vücude getirmek. . 2 — Fili kadrolarda hör ne suret- le olursa olsun vukubulacak mün- hallere tercihen tayin edileceklere terfiden dolayı verilmesi lâzım gelen munş zamlarını bir xene müddetle vermemek ve bu suretle aşağıdan yukarı vaki olabilecek bütün terfiler | İ | İ sartile bir derece dun vazife MILLIYET PAZAR de mütesehilen bu esasa riayet et- mek. . Açıkta kalan memurlar 3 — Açıkta kalmış olan memurla Yı ilk açılacak vazifelere tercihen ta- yin etmek ve bunlara eski maaşları üzerinde tekaüt hakları baki kalmak tekli edebilmek, keza bu memurlara eski maaşlarına muadil olmak üzere ücç- retli kadrolarda vazifeler teklif e debilmek. A 4 — Taahhüde bağlı olan ve ta- Sarrula mevzu teşkil elmiyen masraf fasıllarından gayri masraflardan ya si mikyasta tasaruf yapmak ve bun dan başka yeni inşaat ve taahhüdatı tayin etmek Yapılan tadılât Bütçe encümeni hükümetin tek- Bi eti varidat bütçesinde de bazı tâdilât yapmıştır. Bu meyanda tatbi- kine geçilecek olan yeni vergi kanun larının verecekleri neticeyi de naz: rı dikkate alan encümen ezcümle razi vergisini 5 milyon 200 bin lira, bina iratları vergisi 5 milyon 322 bin, 300 lira, ehli hayvanlar vergisi ni 13 milyon lira olarak tahmin ve tespit etmiştir. Gümrük £ varidatını ancak 56 milyon lira olarak kabul et- miştir. Encümen mazbatasında iktisadi sahada geçirmekte bulunduğumuz. sarsmtılı devrede devlet varidatının seyirlerini takip etmek hususunda en büyük teyakkuz ve ha yeti göstermek zarureti bulunduğuna na saran gerek yeni kanunların, gerek diğer kanunların tatbikatında ihti- mam göstermekle beraber tetkik ve takip imkânlarını genişletmek için her mevzuun icabatına uygun ihzari malümatın derci hususunda dahi i- cap eden devlet teşkilâtmin azami itinaya davet edilmesini, hükümet - ten kemali ehemmiyetle talep etmiş- tir. Encümen mazbatasma şu suretle devam etmektedir: Tedıyat kudreti Tahmin edilen varidat için- de bulunduğumuz mali sene- de vatandaşların tediye kudret ve kabiliyetlerinin derecesine | bağlıdır. Bütçe kanununun birinci mad desi 931 mali senesine ait mas- raf bütçesinde bariz hususiyeti nin azami tasarruf olduğunu yukarıda bilnünasebe arzeyle- miştik, Bu esasa göre hükümet çe ihzar ve M, Meclisinde tet- kik olunan ve sonra 5,426 mil- yon küsur Tiralık ikinci bir ta- sarrufa tâbi tutulan masraf büt çesi üzerinde encümenimizde yapılan tetkikat evvelce de ar- zedildiği üzere hükümetçe ta- mamen belli ettirilmiyen bir bu çuk milyonluk tasarruf haddi- ne indirmek ve muhtelif fasıl- larda mevcut bulunan tahsisa- tın gerek 930 mali senesi zarfın daki sarfiyat miktarlarını — ve gerek hizmetlerinin icaplarını | nazara alarak mümkün olduğu Masraf bütçesi Muhtelif devairin © | bütçelerinde mevcut mıktarları bazı fasıllarda metlerin asgari (o ihtiyaçlarına bile güçlükle tekabül edebile- cek bir hadde bulunduğuna na zaran daha iyi bir tevzin mak- sadile encümenimizde Yapılan ufak tefek tadilâtı / tafsilâtile tahlil ve teşrih etmekten sarfı- nazar ederek sadece bariz tadi- İât ile tatbikat noktai nazarın- dan celibi dikkat görülmüş ©- lan bususat hakkında bazı te- mennilerii kaydetmekle ik- tifa edeceğiz. Meclis Teklif üzerinden encümence 56 bin küsur liralık bir tasar- rul temin edilmiştir. Meclis ten viratının Ankara şehir şebekesi tevziatının ihtiyaca kâfi bir in- ma: tahsi: İtizam dahilinde yapılmadığı zamandaki tesisat ve teşkilâtı- nı elân muhafaza etmekte bu- | İunduğu nazari dikkati celbet- miştir. Tenviratın daha #asar- ruflu bir tarzda temini için bu işin salâhiyettar zevata tetkik ettirilip alınacak neticeye göre idare ettirilmesini faydalı gö- rürüz. si Divanı muhasebat Divani Muhasebat bütçesin- de Avrupa'ya gönderilen staji- yer talebelerin de diğer talebe- ler gibi 65 er dolar maaş alma- ları muvafık görülmüştür. iyanet işleri bütçesinde ca- mi ve mescitlere ait işlerin Ev- kafa devri dolayısile maaş, üc- ret ve masral tertiplerinde bir milyona yakın tenakus görül. mekt Maliye “bütçesinde tezayüt Maliye Vekâleti bütçesinde hiz- | 12 311 bin küsur liralık bir teza- yüt vardır. Bu tezayüt Van gö lü merakibi için mahalli idarei husussiyesine muavenet olarak verilmekte olan 50 bin liranın tekrar bütçeye konulması o ve Reji Ceneral Şirketine verile cek taksitten ileri gelmektedir. Meliye bütçesinin müzekeresi esnasındaki tetkikat neticesin- de vekâlete aşağıda arzedeteği miz temenniler izhar olunmuş- tur: Şikdâyeller dinlenmeli 1 — Maliye müfettişlerinin. vergi kanünlarmin 'tal barile aynı zamanda mükellef. lerle de mümkün olduğu kadar temasa gelerek şikâyet mevzu- larını tetkik eylemeleri, cak şikâyetlerin hangi makam- lara müracaatle isma edecekle- rini ve sâir tatbikat hususiyet- lerini mükelleflere herkesin an lıyabileceği bir lisanla göstere- bilecek bir risalenin neşredil- mesi, 3 — İskân ve milli emlâk iş- lerinin bir an evvel intacile mil- Ii emlâk teşkilâtını küçültmek ve bu suretle bilhassa ücretli memür adedini azaltmak. 4 — Muhtelif dairelerin ken dilerine mahsus olarak tabettir mekte bulundukları ayni işlere | ait ve yalnız sahife başlıklarile | ayrılan defterlerin Maliye Ve- kâleti tarafından tebettirilmesi | ve bu suretle tertip ve ( teclit masraflarından tasarruf edil | mesi. Maliğe meslek mektebi 5 — Vetgi kanunlarının tat- | bikatında gerek hazine menfa- | atlerinin ve gerek mükellefie- rin hukunun siyanet edilmesi | temin edilebilecek ve bilhassa | devlet için hayati bir ehemmi- yeti haiz bulunan mali mevzu- | atı daha iyi ihata edebilecek a- nasır yetiştirmek üzere Maliye Meslek mektebile Meslek kur- sunun esaslı bir tetkika tâbi tu tulması ve Meilek mektebine daha yüksek bif'deredede tah- sil verebilecek teşkilâtın ilâve- si için hazırlanacak” projelerin gelecek içtimada yüksek Mec- bise arzedilmesi. Dahiliye ve Adliye Dahiliye bütçesinde yapıla» cak tasarrufun bu sene ihdas edilecek tam teşekki nahiye ler tahsisatının tenkisi ile ka- bil olmuştur. Adliye bütçesinde yalnız ye- niden ihdas edilen 750 müba- şirin tal tı konmuştur. Hu- kuk mezunlarına barem kanu- nunun İ9 uncu maddesinden verilmek üzere teklif o olunan tahisatın dahi ücrete nakli mas lâhatın icabına uyğun görül- sinde Darüşşafaka'ya muave net faslına 6900 lira ilâve: bu #Mmuavenetin geçen sene oldu ğu gibi 15 bin liraya iblâğı ve bu suretle memleketimizde w- zun bir mazi ve an'aneye &i lan bu hayirperver müesses nin sarsmtıdan © kurtarılması muvafık görülmüştür. Lise ve orta mektepler fas- | lında mevcut tahsisatla ücretli | ve leyli olarak ancak 600 kadar talebe okutulabileceği anlaşıl- | dığından varidat bütçesinde u- | mumi mektepler hasılâtı nami- le mevcut 221 bin liralık varida tn tahakkukunu temin etmek | üzere bu fasla diğer | bütçeler | tasarrufatından 40 bin lirslık fazlai tal ilâve edilmiştir. Kezalik muallim ve köy mu- allim mektepleri faslında mev- cut tahı ın gelecek seneye bu mekteplere talebe alınmadı- ğr halde bile mevcut talebenin masraflara tekabül edemiye- ceği anlaşıldiğmdan bu fasla da icap eden ilâveler yapılmış- tir. Nafia, İktisat, Hariciye Devlet Demiryollarının inşa at kismi Nafıa Vekületine rap- tedilmiş olmak dolayısile o bu kısma ait kadrolarda mübrem zaruretlerin icabına göre tenki hat yapıp gelecek içtimada | husustaki teklifinin j eri Meclise arzedilmesi, İktısat Vekâleti bütçesinde kadrolarındâ bulunan | tetkiki mukavelât bürosunun hariciye ye nakli hakkında bir | teklifi kanuniyeye lüzum olduğundan bu hususta bir kanun lâyihası- nm hazırlanması, memleketlerdeki memurlarının harcirah ve temsil tahsisatları hakkındaki ahkâm değiştirile- rek ayrı bir lâ: Büyük Meclise arzedilmiştir. Diyanet işleri Bütçe kanunu hakkında bü çe encümeninin noklai nazari şu suretle hülâsa edilmiştir: Kanunun 7 inci maddesinde Diyanet işleri bütçesinde der- saam ;“ ve YVâizlerin miktarı 500 e tenezzül edinciye kadar münhalâta kimse tayin olunmı yacaktır. Encümen bu miktarı 300 e tenzil etmiştir. Tekaüt meselesi Bundan sonra tekaüt mux- melesi hakkındaki fıkrada en- cümen moktai nazarı şöyle teklif ediyor: >< -* Bu fıkrâ ile bilfiil hizmeti 30 sene veya daha ziyade olan hâkimler veya memurların 931 mali senesi zarfında veköletler ce tekaüde sevkolunmaları ve bunların yerine terfian tayin €- dilenlerin bir sene müddetle 66- ki maaşlarile istihdamları ve bundan mütevedit teselsüllerin m esasa tâbi olmaları ve veya vazifesini ehemmiyeti dolayısile yerlerin- de ipkasılâzım gelen hâkim ve memurların İcra Vekilleri kara rile bu hükümden istisna edil meleri teklif edilmekte idi. En- cümenimiz son kayde rağmen İ hükümete bu hükmün tatbikın- da vüâsi salâhiyetler vermeği ta zammun eden ve ileride birçok şikâyetlere zemin hazırlıyacak olan bu fıkranın bu suretle ka- İ bulünü muvafık bulmamış ve müzakerede hazir bulunan Ma liye Vekili B. de hükümetin bu tadiline muvafakat etmiştir. Esasen ac- zi tebeyyün edenlerin tasfiyesi hakkında ahkâm mevcut bulun duğuna nazaran tekaüde sevk muamelesinin vâsi mikyasta ta bikında tecrübelerinden de edilebilecek anasırı hizmet- ten uzaklaştırmak dolayısile devlet hizmetleri için dahi fay- | da değil, zarar mülâhaza edi miştir, Bu esas kabul olunmamakla beraber münhasaran tekaüt €- dilen memurların yerine tayin edileceklerin bir sene müddetle | zam maaş almamalarında encü 'menimiz tekaüt ikramiyelerini karşılamak için bu < vazifelere tayin e dileceklerden fedakâr- lık istemek manzarası görmüş- tür, Bu itibarla tasarruf noktai nazarından dahi daha geniş bir hüküm ifade etmek (o üzerebu kaideyi bazı istisnalarla fili kad rolar 931 senesi zarfında tama men tatbik edildikten (o sonra vâki olacak umum münhallere | teşmil eylemek muvafık görül- müş ve fıkra o suretle tadil o- lunmuştur. (Fili kedrolar tema men tatbik edildikten sonra) kaydından maksat esasen da ılmış olan kadrolarda tat- | bik sahasına geçmeden — evvel derpiş edilmiş bulunan hizmet ına etmektir. Münhallere tayin edilecek memurlar hakkinda, zam maaş İ almamak kaydı ancak fili kad- roların tam ve kâmil olarak tat bikmdan sonra vâki olacak münhallerde caizdir. Komisyonlar Encümen mesai saatlerini artması dolayısile mesai sa: haricinde komisyon içtimaları- nu mümkün görmemektedir. Buna binaen her hangi bir dev- let işi için teşkil olunacak bir komisyonda çalışacak memur ve müstahdemlerin bu işi me- leri zaruri Encümen zati vazifelerinin tesirine mukabil her hangi bir komisyonda çalışacak bu gibi - zevata, komisyon müşterek bir işe ait olsun olmasın, ücreti ha zur verilmesinin mevzuu bah- solamıyacağı kanaatine varmış ve maddeyi o suretle tadil et- m3 arruf dolayısile vekâlet- le ie edilecek hizmetlerin ço- ğalması ve muhtelif ihtimaller arzedebilmesi mülâhazasile ve- kâlet ve esalet maaşlarının mec muu baliğinin hiç bir suretle te adül kanununun birinci derece maaşının emsal ha: vüz etmemek lâzımdır. Borçlar Bütçelerin tetkik: men bilâmum vekâletler bütçe lerinde tahsisatı bulunduğu ve ya bulunmadığı halde tahak- kuk etmiş borçlara tesadüf e- dilmiştir. Bu nevi borcların tehaddü- süne mâni olmak için hükümet | çe ittihazı mümkün tedabirin alınmasını temenni etmeklikle | beraber ashabı istihkakın mat. | lâplarını sürüncemede bırakma | mak için encümenimiz Maliye Vekili ile mutabık © olarak bu borçların 931 senesi bütçeleri- nin maaş ve masraf tertipleri tatarrufatından tesviyesi esası- nı kabul etmiştir. Borçların mecburi tasarruf- ların haricinda olarak temin e- dilecek tasarruflardan tediyesi meşrut olduğuna nazaran bu ci hetin tahsisat harici borç tahak kuk ettirmemek için daha cıddi tedbirler almak hususunda dai- relerimize ve daha fazla teyak kuz telkin edeceğini ümit ede- Leyli mektepler Leyli mekteplere almacak; leyli meccani talebenin mikta- rı, İeyli ücretli talebenin msfı olarak tesbit edilmiştir. Halbu ki Maarif bütçesinde muhtelif senelerde yapılan tasarruflar dolayısile leyli, ücretli talebe pansiyonlara alınmış ve mec- cani talebe ile ücretli talebe a- rasındaki bu nisbet kaybolmuş- tur. Kanun hükümlerinin tatbi kı için encümenimiz bu nisbet tahakkuk edinciye kadar yeni- den leyli talebe alınmamasını zaruri görmüştür, Kısmı iptida ileri bulunan lise ve orta mek- teplerin bu kısımlarma alma- cak telebehin her $inif için mü- sabakaya tâbi tutulması müm- kün olamıyacağından kısmı ip tidailere meccani talebe alımma masını kanunun icaplarından telâkki ederek bu hükmü ayrr- ca teyit eylemek muvafık görül müştür. Bu esaslara göre tek- li olunan madde kunun lâyiha- sina ilâve edilmiştir. Leyli ve meccani olarak müsaba- kaya tâbi tutulmaksızın alınmış zen- gin evlâdı talebenin mevcut olduğu rivayetleri sızıltıy: mucip olmakta, dır, Bu kabil talebenin kabul olun- muş bulunduğuna ihtimal vermemek le beraber şayet mevcut ise bunlar. dan aMarif Vekâletince kanunun ah kâmını yerine getirmek üzere zengin. çocukların leyli ücretli talebe meya- nina nakli için icap eden tedabirin it tihaz olunmasını temenmi ederiz. Bütçelerin tenvirat kınmında fazla tenvirat masrafı görülmektedir. Bun ların azaltılması şayanı temennidir. Süleyman Sırrı beyin notu Süleyman Sırrı B. (Yozgat) maz- batada imza ederken yazdığı notun. da “bütçe kanunları devletin varida- ve masrafına ait olmak üzere iki! maddeye inhisar etmesi lâzımdır. Hükmü senelere sari ve ahkâmı dai- meyi muhtevi mevad bütçe kanunun na giremez. Halbaki bu kanun ma- aş, tekaüt, memurin ve maaşatın tev zân ve tendülüne ait kanunlarla daha bir takım kanunların bazı maddele- rini munddel hükümlerini ihtiva et- mektedir. Binaensleyh bu noktai na zardan işbu lâyihanın teşi 1 esasi- ye, usulü muhasebe umumiye kanun ları ve nzamnamsi dahili ahkâinile kabili telif olmadığı kansatindeyim.,, Doktor Hafız Cemal Dahiliye hastalıkları mutahassısı Cumadan mââda hergün öğleden sonra saat (2,30 dan 5 e) kadar İstanbulda Divan yolunda (118) numarah hu- susi dairesinde dahili hasta- lıkları müâyene ve tedavi eder. Telefon: İstanbul 2398 İntihar eden kai polisler |“ BERLİN, 10 A.A. yet masasına mensup iki memur bağlı olarak şim nizinde ölü bulunmuşlarf iki kadın intihar edeceki mektupla bildirmişlerdi. tihare sebep Hamböürg sı kadın subesini idâre ed dın memurlar arasındaki bettir, Mezkür şubede ikiye ayrılmışlar, * ve kavgalar sık sık müdai ta vel mobili Sabık Ispanya PARİS, 104, A. — İspanya kralı yanında M.f nones de Löon olduğu müstemlekât sergi etmiş ve tahakkuk ettiri! serden dolayı beyanı teki öylemiştir. Paris darülfün mahallesi PARİS 10 A.A. —D fünun mahallesinde İsviçi €ssesesinin ihdasını — dal vesika bu sabah Sorbo imzalanmıştır. Bunun ile re müesseselerinin adedi ye baliğ olmaktadır. Operatörlükte bil muvaffakıyet VAŞİNGTON, 10 A. Bugün operatörlükte cidd yük bir muvaffakiyet teşi den bir ameliyat yapılmıf Karından biribirine yapışık yamlı ikiz hemşire, aralı ki müşterek bağırsağı men kaldırılmak suretile # kisinin ayrı ayrı yaşamalı min olunmuştur. M. Stimson'un Ro seyahati ROMA, I0 A.A. — ka sefiri M. Garret ile refil Amerika hariciye © nazır Stimson ile refikası şerefi ziyafet vermişlerdir. Ziyal M, Mussolini M. Grandi, gok nazırlar ve şahsiyetler! im bulunmuştur. © (İs Neye hazırlaniyor! BERLİN 10 A.A. —B wick'da Hitlercilerin mü diyen ağladıcı bombalarla Timler yaptıkları bildiril dir, Ispanya - Avrupa telefonu MADRİT, 10 A.A, — nelmilel telefon hatlarının mesine mâni olacak suretti rip edilmesi yüzünden İsp ile Avrupanın - Portekiz olmak üzre - diğer memli leri arasında telefon mub leri imkânsız bir hale ge tir. 3 Fransız tayyârecil€ BRUXELLES, 10 Avrupanın etrafında bir Gö lân yapmağa çıkmış olan sz tayyarelerinden, mü. bir hava filosu buraya gel dostane bir surette istikbal dildi. Mukaddema Şişlide Teofani! İ tmanının beşinci katında ken halen ikametgâhı meçhul ! Ban Huri Aziz Beye: İstanbul İlcinci Tera dan: Felemenk Bahrisefit Banlı gayrı mübrez 7 — 9 — 929 bir kıt'a hesab: cari kabul m mucibince zimmetinizde alaci lmamiyarak tebligatı muktef ilânen icrası karargir olm: meşir ve ilândan itibaren iki #7 fında 931 — 1299 dosya nı musteshiben icranm dur mütedair şifahi ve tahriri bir re dermeyan etmedi merkürenin hita dp sekiz gün zarfında ise borcu tesviye veya itfaya te” decek emval irae edemedi dirde bermucibi talep muas raiyenin gıyabmızda tenfizinf. söl kılmacağı malâmunuz ve bu husustaki ödeme emi makarıma kaim olmek se keyfiyet olunur.