July 26, 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

July 26, 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi ——.... İhracat ofisi 1931 senesi ilk İŞ aymın ithalât ve ihracat ıllaşmasını yapmıştır. tatistike nazaran 1931 esi ilk beş aylık ithalâtımız 1.791.603 lira ve ihracatımız 76 Viradır. Bu vaziyete nazar 1931 ilk €ş ayı zarfında 6.810.677 lira- ithalât fazlalığı vardır. senenin ilk beş ayı zar : Klas fazlalığı 380.480 i , “En fazla ihracat yaptığı memleketlerin başında yü- irta gelmeektedir. 1930 ilk ayında yumurta ihracatı uz 4.506.930 lira iken 1931 de muktar 5.426.760 liraya çık- Fındık ihracatımız da en seneninilk beş ayında .648 iken bu seneninaynı larında 1.918.028 liraya çık- ır. Zeytinyağı ihracatımız 5663,373 liradan 4.913.653 Taya çıkmıştır. Arpa ihracatımız 1930 ilk i 49,591 liradan Diğer taraftan 1930 senesi beş ayındaki ihracattan da- zi olunabilen madde- şunlardır: Tütün 20,841,487 11,148,573 liraya düş- iştür. Bu tenezzüle sebep bi- az da fist düşkünlüğüdür.. Halı ihracatı 1,986,576 lira- n 1,015,626 liraya ve incir ih tamız 905,005 liradan 610)- liraya düşmüştür. ilecektir. Alman bankaları Veziyeti düzeltiler, umu- mi vaziyetin islâhına di Fransızlar Yardım etmiyorlar mi? Şehrimizdeki Alman bankaları- Bm ber türkü muamelâtı tam bir in- dahiline girmiştir. Alman malümata göre Almanya” daki mali buhran Amerika ve Tnt Mere'de gittikçe artan bir endişe tev Nt etmektedir. Bu devletler serme Yodarlarının merkezi Avrupa'da pla *€ ettileleri sermaye pak mühim bir baliğ olmaktadır. Arerika- in Almariya ve Avusturya'ya plase *tüki para 500 milyon sterlin yeni » Frank raddesinde İn Bilterenin plase ettiği para 100 mik — İsterlin, yani 12,500,000 frank- Bunun için Amerika ve İngiltere Muhafili malisinde | bugün içinde bulunduğu fena vaziyetten kurtul Nası için Almanya'ya yardım edil- Mesi kanaati hakimdir. Ayni muba- Ticaret borsası Ticaret borsasının bu ay 30- dunda müddeti bitecek olan he Yeti idaresi yerine gelecek yeni heyeti idarenin intiheb: dün ya miştar, ; örnelini idare dale - ithalât ve | lerde bir değişiklik olniamış, edeceği re kadar buhranla yakından alâka- dar olmadığı fikride mevcuttur. Ticaret ofisi Gelen malümata nazaran bu | seneki ihracat ofisi bütçesi 107 bin lira olarak kabul edilmiştir. Geçen sene teşrinievvelde fa aliyete geçen ofisin tehsisatı 60 bin lira olarak verilmi Ham afyon ihracı Cenevrede yapılan son itilâf üzerine piyasada cereyan eden bazı rivayetler ve afyon tacirle- rinin müracaatı üzerine İktisat Vekâleti İhracat ofisine ham afyon ihracatının tamamen serbest olduğunu teyiden bil- dirmiştir. > Cihan buğday ihracatı Mayıs ayı içinde Londrada içtima eden buğday ihracat memleketleri konferansında ih- das edilen daimi komite temsil hracatçı memleketlere buğday ihracatının temi- ir buğday istihbarat ni tavsiye etmiştir. servisi ti İ Bu servisin merkezi olarak Lon dra teklif edilmektedir. Hayat ne halde? Ticaret odasının geçen aya ait “Geçinme indeksi” neşredil miştir. Bu indekse nazaran 1914 se- nesi birinci nısfında üç çocuk- lu, beş nüfuslu bir aileye maza- ran 100 addedilen geçim nis- beti Haziran 1931 de 1209 a ba liğ olmuştur. Bu vaziyete na- zaran hayat Haziranda Mayıs aya nazaran 7 puvan yüksel- miştir. Hayat pahalılığındaki yük- seklik en ziyade yiyecek ve içe cek maddelerinde, ikinci dere- cede yakma ve aydınlatma maddelerindedir. Diğer madde tır. ga eman Kambiyo Borsası isierlin 1650.00) Kuron 15,57,50 Dolar 047,14) Şiling 3,3609 Frank 12,02,00 | Pezeta 5,23,00 Dirt — 900,00) R. mark 1,99,00 A ee FrankB. 3,37,50| Zloti 4,20 Drahml 36,40,00| Pengü 2,7100 Frank |, 241,50 : Frank İ, 2,41,50jLey 79,30 Leva (o 65,05, |Dinar 26,62,00 Florin 1,1878. eç 1088 p Altın 918,00 Borsa Mecidiye | 53,50 harici Banknot © 26500 emi Esham ve Tahvilâtin nevi İstikrazı dahili 87,00 Düyunu muvahbide 67,50 İkramiyeli Demiryolları — 3.50 yüz intihabı yapıldı nunda sat 11 de başlayan inti- haba saat 14 “te nihayet veril- mişlir, : Bundan sonra reylerin tasni- fine başlanmış ve neticede yeni heyeti idareve Fortun zade Mu RR Maarifte İlk Bu senenin ilk 5 ayın- | Tedrisat da ithalâtımız fazla.. halât fazlalığı yeni ihraç mevsi- “minin telâfi muhakkak telâkki ediliyor Müfettişlerin âli tahsil görmüş olması istenyior Aldığımız malümata göre, maarif vekâleti ilk tedrisat mü fettişlerinin vaziyetleri ve ter- fileri hakkında tetkikat © yap- maktadır. Bu tetkikatta (ilk tedrisat müfettişlerinin bazılarının bü gün, uhdelerindeki vazife ve mes'uliyetle menşe ve iktidar- larının mütenasip olmadığı na zarı dikkati celbetmiştir. Hali hazırdaki ilk tedrisat fettişleri ilk muallim mekte binden ve bazıları üç (o senelik bulunmaktadırlar. Vekâlet bilhassa İstanbul gi- bi birçok ecnebi mektebinin de bulunduğu bir o mintakada ilk İ tedrisat müfettişlerinin yüksek kanaatindedir. Bu hususta Avrupa mem- leketlerinde tetkikat yapılmış ve ilk tedrisat müfettişlerinin âli tahsil görmüş ve meslekte çok tecrübe geçirmiş kimseler- den intihap edildiği anlaşılmış tır. Maarif vekâleti bu vadideki tetkikatini, ilk tedrisatın mâna Muallimler birliği reisi Geçenlerde Ankara'ya giden İstanbul muallimler birliği rei- si Hâmit B. avdet etmiştir. Hâ mit B. birlik işleri hakkında hü kümetle temas etmiştir. Hükü- met, birliğin neşriyatından o- lap muallimler birliği mecmu- ası için 600 lira yardım etmeği kabul etmiştir, Mecmua bu se- neden itibaren daha esaslı su- rette neşriyatına devam edecek | tir. ıslahat Ankarada toplanan mektep müdürleri kongresinde en ziya de ehemmiyetle tetkik edilen mevzu muallim mekteplerinin vaziyeti olmuştu. Haber aldığı mıza göre, muallim mektepleri nin programlarının tadili ve tedrisat müddetinin beş sene- den altı seneye çıkarılması €- sas itibarile kabul edilmiştir. Hali hazırda muallim mektep- lerinin programları kâfi görül- memektedir. Bu mekteplerin de aynen lise programları gibi olması muvafık görülmüş ve bu, füiliyat sahasına da geçmiş- tir. Muallim mekteplerinin ilk üç kısmında lise birinci devre | programları tatbika başlanmış- tır, Sınıf adedi 6 ya iblâğ ve li- se ikinci devre programı aynen son üç sınıfta da tatbik edile- cektir. Bu suretle umumi malümat itibarile daha kıymetli genç muallimler yetişecektir. Maarif müsteşarlığı Vekâlet emirine alınan ma- arif müsteşarı Mehmet Emin Beyin yerine Ridvan Nafız ve- ya Salih Zeki Beylerden biri- nin tayin edileceği yazılmıştı. Bu hususta yaptığımız tahkika ta göre, her iki zat da bu vazi- feyi kabul etmek istememekte- dirler. Müsteşarlık için o daha Beylerin n edilmekte- Tamir edilecek mektepler Belediye daimi © encümeni dün fen işleri müdürü Ziya B. in iştirakile bir içtima yaparak tamiri lâzım gelen mektep bi nalarını tesbit etmiştir. o Yeni bütçe gelir gelmez bu mektep- lerin tamirine başlanacak © ve yeni ders senesi gelmeden ik- mal edilecektir. amaa rat Habip zade Ziya, Balcızade Mehmet Mustafa Nuri kardeş- lerden Burhaneddin, Hacı Mus tafa zade Osman Nuri, muba- yaacı Selâmi Salih, mubayaacı Baban zade Nureddin Beyler seçilmi Bu hey'eti idareye Ticaret Odası meclisinden ilk içtimada | di bi iki aza daha ilâve edilecektir. muallim mektebinden mezun | tahsil görmeleri zaruri olduğu | Muallim mekteplerinde A İRMMUZ. 172) Evi hem soymuş, hem de yakmış mı? Hanife üç seneye mahküm oldu. Evi nasıl soymuş ? İnebolulu Hanife., Siyah çarşafı- nın içinde öyle bir büzülüşü, arada bir etrafına öyle mahzumane bir ba- kınışı var ki... görenler “ne masam kadın!,, derler. Evet ne masum kadın... Sanki ne yapmış ki.. Beşiktaşta köyiçinde bin başı Süleyman Beyin evini sadece soyup soğanı çevirmiş. Sonra da iş meydana çıkmasın diye evin Üst katın: ateşe vermiş. İşte bütüm yap tıkları bundan ibaret,.. Evvelce polise verdiği - ifadede Hanife herşeyi itiraf etmiş; ve işte söyledikleri: — Evde kimse yoktu, (Yukarı kata çıktı, Hanımın mücevherleri» bi, altınlarını, birçok eşyalarını top- layıp bir bohçaya yerleştirdim. Alıp gidecelitim. Fakat sonradan düşün- düm. Kabahati niçin kendi üstüme atayım? Sanki bir yangın çıkamaz mı? pek ölü çıkar... Çaldığım şeyleri komşunun bahçesine ve kuyuya i# tif ettikten sonra © yemek odasna güz yağı dökerek eve üteş verdim.” Hanife yaptığı marifetlerin hesa- bını tabii O mahkemede veremedi. Kem küm edip duruyordu. — Zaten geçen celselerde şahitler maznunun | beraber kaçırmak üzre sakladığı mü cevherlerin nasıl bahçedeki kuyu” nun içinden çıktığını, Hanifenin na- wl yakayı ele verdiğini © tafsilâtile anlatmışlardı. Mahkeme, icabını dü- şünerek Hanifenin 3isene ağır hap- se konulmasına ve 3ıgene müddetle emmiyeti umumiye 'namreti altında bulundurulmasına, kasden © yangın çıkardığı sabit olamadığından — bu cihetten bernetine karer verdi. Cumartesiye kaldı Çemberlitaşta Vezirhanında | bir Unkapanı caddesinde odada rakı içerlerken rakı aldırmak nöbetini şaşırarak: — Sen aldıracaksın! — Hayır, sıra sende. Derken aralarında çıkan kavga neticesinde arkadaşı marangoz Age pu öldürdüğü iddia edilen seyyar satıcı Abbasın dün 1 inci © cozada muhakemesi görüldü ve şahitlerin celbi için muhakeme cumartesi gı nüne kaldı. Irtişa davası Elli lira rüşvet aldıkları iddiasile mevküfen muhakeme edilmekte ©- lan Ikinci ceza mahkemesi zabıt kü- öiplerinden Turban ve Salih Beyle- rin dün 1 inci cezada muhakemele rine devam edildi. Dünkü celeede Müddei umumi iddianamesini der- meyân ederek mazmunların 54$ un- cu madde ile cozalandırılmasını is- tedi. Maznunların vekilleri müdafa atta bulundular. Muhakeme karar için kaldı, Karagümrük cinayeti Karagümrükte bir gece beraber gecelemek üzre girdikleri evde ar- kadaşı çamur Şevketi < öldürmekle maznun Alâeddinin muhakemesine dün devam edildi ve Müddei umu- mi Aliteddinin 448 inci © maddeye göre cezalandırılması istedi. Mu- hakemeye cumartesi günü £devnin edilecektir. Mahküm oldu Ehli vukufa verilmek üzre aldığı parayı zimmetine geçirmekle maz- nun icra memurlarından İhsan Be yin dün birinci cezada son muhake- mesi görüldü ve bu hareketi sabit olduğundan kendisinin üç ay hapsi ne, ayni müddetle | memuriyetten mahrumiyetine karar verildi. meydan muharebesi.. Bir arada içki içen 8 ahbap soka- ğa çikınca biribirlerine saldırdılar Bir ölü var. Dört ya-alının da yaraları ağır! Evvelki akşam Zeyrekte Un kapanı caddesinde misli evder görülen bir cinayet olmuştur. 8 kişi arasında ve içki âlemin de başlıyan bir ağız kavgasının doğurduğu bu cinayet tabanca ile bıçakla cadde ortasında ya- rım saat süren bir boğuşmadan sonra vaki olmuştur. Tam ya- rım saat cadde ortasında bir muharebe kadar şiddetle de- vam eden bu başuşma ve boğaz laşmıyaya polis ve bekçi tara- İmdan yetişilmemiş' olması çok şayanı dilkkattir. Kavga nasıl bejladı ? Zeyrekte Unkapanı cadde. sinde Süleymanın meyhanesi vardır. Evvelki akşam burada Naci, arabacı İbrahim, Naci- nin kardeşi Enver, yeşil tulum balı Recep, Süleyman, yağlı neli Ali, Bycegizli Ahmet, Ha- raççı Kara Mehmet mahalle sinde sakin Veysel isminde 8 arkadaş bu meyhariede oturup hep bir arada içmiye başlamış» lardır. İçki esnasında arabala. rın nöbet beklemesi o mevzuu bahsolmuş ve hemen hepsi ara bacı olan 8 arkadaş arasmda a- lâka uyandıran bu nöbet mese. lesi hararetli bir münakaşa 20- mini açmıştır. Kafalar dumanlı in münakaşanın kav- eçikme- miş, biribirlerinin şerefine rakı içen 8 arkadaş şim rlerine küfretmiye baş- lamıslardır, ça | N Yaralananlardan ikisi hastanede. Yekdiğeri hakkında en ağır küfürleri savurmıya başlıyan 8 kişinin ortasındaki masada bir dakika içinde kadeh, (bardak, çatal, tabak nevinden bir şey kalmamış, işin fenaya cü ğını anlıyan meyhaneci işe mü dahale ederek müşterilerini tes kin etmek istemiştir. Sokak muharebesi Meyhanecinin müdahalesi ile kavga bir aralık yatışmış ise de, kafaları kızmış ve gözleri dumanlanmış olan © sa kolay kolay sükünet bulmamış lar ve biribirlerinin kanının iç- miye ahtetmiş gibi yekdiğeri- ne: — Erkeksen çık ulan dışarı» ya, götter kendini! diverek s0- ihracatımız arasında gene bir fark var.. , Belediyede İskele Hamalları Belediye, adet adetlerini azaltmağa karar verdi İskelelerde hamal kadroları nın tenkisi zarureti görülerek münhallere yeniden hiç bir ha- mal alınmaması belediyece alâ kadarlara tamim edilmiştir. İstanbulun hamal kadrosu 2200 ola: tesbit edilmiştir: Evvelki iskelelerde çok iş olmamaktadır. Eskiden günde 3 - 4lira kazanan bir o hamal şimdi ancak 75 - 100 kuruş ala bilmektedir. Belediye kadroyu adam başına 75 kuruş kazança göre yapmıştır. Geçenlerde bu iskele hamal başı bir haftada ancak 4 lira kazandığını söy- lemiştir . Cuma ruhsatiyesi Cuma ruhsatiyesinden istis na için mürscaat müddeti ge- çen ay nihayetinde bitmiş ve henüz müracaat (o etmiyenlere ceza kesme muamelesi yapılma ğa başlanmıştı. Bu husustaki mühlet tem- i kadar temdit var verilimiştir. Sultanahmet parkı Dünkü akşam gazetelerin- den biri Sultan Ahmet meyda- nının çocuk bahçesi haline ge- tirileceğini yazıyordu. Beledi- ye böyle bir şey bütçede tahsi- sat olmadığından mutasavver bile olmadığını söylemiştir. Üç ayda bir muayene Müstahdemin idarehanesi açmak üzere belediyeye yedi kişi daha müracaat etmiş ve i- darehanelerin adedi 20 ye ba- Tiğ olmuştur. Müstabdemine al tı ayda bir yapılan sıhhi mua- yenelerin hitmetçi kız ve kadın İar için her ihtimale karşı üç ayda bir yapılması muvafık gö rülmüştü —eipe— — Eytam ve Eramil yoklamaları Eytam ve eramil ve müte- kaidinineylâl yoklamaları ağus tosun birinde başlayarak yirmi gün müddetle malmödürlükle ri tarafından ikmali dün mal- müdürleri içtimaımda takarrür etmiştir. Fatih kazası 3, Eminönü ası 2, Beyoğlu kazası 2, Ka dıköy, Üsküdar ve Beşiktaş ka aalarındea birer şubede yokla- ma yapacaklardır. Mürşit hanımlar henüz hazırlanamadılar Kadmler Birliğinin İrget be: yetleri yarın Erenköy, Kâhta- me ve Pendiğe hareket edecek- lerdir, Fakat bu irşat ve tetkik seyahati giderek »* İsinzmlrım li. bu irşat ve tetkik iştir. idileceği de he- nüz belli döildir. kakta kavga; Bu çıkış çok | feci olmuş, Unkapanı caddesi bir an içinde İ muharebe meydanına dönmüş, silâh sesleri, naralar, bıçak şa- kırdıları, istimdat ve feryatlar civar sakinlerini heyecane dü- şürmüştür. 20 -25 dakikalık bir muharebeden sonra civar- dan düdük sesleri gelmeğe baş lamış, polisler görünmüş, mu- harebenin sağlam kalan kahra- manları da kuvveti tabana ve- rip kaçmıya başlamışlardır. Maktul ve mecruh var Polisler, kavga yerine geldi- ği zaman, cidden derin bir hay rete düşmüşler, üç kişinin inli yerek kıvrandığını, iki. ki de hareketsiz yerde yattığını görmüşler, ve derhal faaliyete geçerek hareketsiz yatanlarım kalbini dinlemişler, bunlardan birisinin öldüğünü, diğerinin de ölmek üzere bulunduğunu anlamışlardır. Sedyeler, oto yakalanmışlardır. Vakayı İSİ: 152 e süz i Vilâyette Yunanistan daki emlâk Gayri mübadillerin müracaatları lâzım 10 Haziran 1930 T.K Ankara mukavelenamesinin 8 nci ve 7. ne maddeleri mucibince Yunanistanda» ki mallarına 1 Ağuston 929 tarihim- de filen vaziülyet bulunmuş olan eşhasın hakkı tasarrufları mücanen bulunduğundan bu malları için ken- dilerine Muhtelit Mübadele | komüs- yonu tarafından verilmesi lâzimge- İ len vesikaları almak üzere alâkada- rın 15 Ağustos 1931 tarihine kadan müracaatları mezkür komisyon ka rarı icabındandır. Bu vaziyette bü lunan vatandaşların vakit geçir. meden İstanbulda Muhtelit Mübade le Komisyonu Türk heyeti murah- ri dün vilâyetten mülhakata tebliğ olunmuştur. Meyhanelerin tahdidi Meyhanelerin ve emsalinin açık bulunacakları o saatlerin tahtidi işi de yeni belediye ka- Bunu mucibince belediyelere in tikal etmiştir. Bu itibarla bele diye lüzum görürsa © birahane ve emsalinin geceleri açık bu- lunacakları saatleri yeniden tet kik edecektir, Maamefih halen tadbik edilen gece saatleri tali- matnamesinden iyi neticeler alınmıştır. Hayret gazetesi Hayret isminde çıkmakta 0- lan gazetede bazı izdivaç yette müsteh nden bir nüsha- sı Müddei umumiliğe gönderil miştir. Müddei umumilik tet- kikat yapmaktadır. Posta Yeni kadrolar 70 memur, 30 müvezzi açıkta kaldı İstanbul Posta ve Telgraf baş müdürlüğü yeni sene kadrosu gel miştir. Yeni kadroya nazaran İstanbul baş müdürlüğü dahilinde 10 memur 30 müvezzi kadro harici kalmakta dır, Maamafih bu açik münballerie kapatılmaktadır. Avusturya sefiri « Mezunen memleketinde bu- lunan Avusturya sefiri M: Kral ve refikaları dün şehrimize av- det etmiştir. İşten el çektirilenler Maliye * hey'eti teftişiyesi görülen lüzum üzerine bızı me murlara işten el çektirmiştir. Bu memurlar şunlardır: Ankara'da muhasebe müdü- rü Ekrem, muhasebe müteme- di Şükrü, Gemlik mal müdürü Osman, İstanbul askeri mek- tepler mühasibi mes'ulü Hamit ve kâtibi Osman Beyler. Muallimler birliği kongresi Yarn muallimler birliğirde bir içtima yapılacak tatil esna- sında aktedilecek umumi içti © mam günü tayin edilecektir. Bu toplantıda birliğin bir sene- lik mesaisi görüşülecektir. biller bulunarak yaralılar hasta neye kaldırılmış, de müddei umumilik haberdar edilmiştir. Ölen adamın taban- ca kurşunları ile mubtelif yerle rinden yaralanarak öldüğü ya- pılan muayene neticesinde arla şılmıştır. Ölü Enverin ağabeyi si asker Nacidir. Arabacı İbra- bim de gene tabanca kurşunu ile bacağından yaralanmıştır. Yaralılar kimlerdir? Muharebenin diğer yarahla. rı maktul asker Nacinin karde- şi Enverle yağhaneli Ali, yeşil tulumbalı Süleymandır. Bu üç kişi bıçakla yaralanmışlardır. Üçüncü de yarası ağırdır. Hep si de hastaneye kaldırılmışlar. © dır. Polisler gelirken kaçan ye- şiltulumbalı Recep, Beyceğizli Ahmet, Haraççı Karamehmet mahallesinden Veysel bilâhare müd etmektedir. sz keyfiyettem |