September 6, 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

September 6, 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

SARELLE Ekonomi Barideki panayır bugün açılıyor a nn * Türk pavyonunda teşhir edilecek eşya dün Bariye vardı Bari Şark sergisine gitmek- te olan heyetten dün gelen bir telgrafa nazaran, heyet ve Türk paviyonunda teşhir edile- eek eşya dün sabah Bariye vâ- mil olmuştur. Bari sergisi bugün İtalyan veliahtı tarafından açılacaktır. Bir haftalık ihracatımız İhracat ofisinin yaptığı haf- talık ihracat istatistiğine naza- ran, geçen hafta zarfında muh- telif ihraç mıntakalarından şu mikdar ihracat yapılmıştır: Samsun mıntakasından: iki Yüz otuz dört bin dört yüz on dokuz kilo tütün, 879 sandık yumurta, N Adana mıntakasından: üç Yüz doksan üç bin kilo arpa ve 1,077,972 kilo pamuk. İzmir mıntakasından: alt Yüz dokuz bin yüz on beş kile arpa, 1412 kile afyon,1,230,000 kilo bakla 100,000 kilo fesulya 100,000 kilo deri, 279,100 ki- lo keten tohumu, 16,120 kilo miyan kökü, 214,440 kilo pala mut ve 259,618 kilo üzüm. İstanbul mıntakasından: İki Yüz bin kile arpa, 156 sandık yumuta ihraç edilmiştir... Fransa ile ticaretimiz Fransa ile aramızda 24 Ağus tos'ta aktedilen Ticaret muahe desi eylül bidayetinden itiba- -n mevkii tatbike girmiştir Yeni muahede her iki mem- ket arasındaki ticari münase- tı takviye edecek mahiyette- ir. Üzüm fiatleri iyi Ihracat ofisinin yaptığı tetkika. ta nazaran, bu sene üzüm fintleri geçen seneye nazaran yaksektir. Hamburg borsasmda geçen sene 33 florine satılan İzmir sultaniyeleri bu sene 61 florine satılmaktadır. Bu tereffüün sebebi bu sne ü- züm mahsulünün hemen her tarfta kıştan müteessir olması ve az mah- sul olacağı tahminlerinin tahalkenie etmesidir. Memleketimizde de kış bağlarda tahribat yapmıştır. Bu seneki rekol temiz geçen seneye mazaran yüzde 15 noksandır. İlk mahsul İzmir bor. satına 15 ağustos cumartesi günü ma ka di İ dar 1,680,891 kilo satış yapılmıştır. Halbuki geçen sene bu müddet zar- fanda 4,806,000 kilo üzüm satılmış ter, Satışlardaki durgunluğun sebe- İ bi umumi buhran ve İngiltere ile İ Almanya arasmdaki karışıklıktır. Maamafih fiatler İzmir'de de g€- çen seneye mazaran yüzde 18—25 yüksektir. İlk parti üzüm ihracatı muzm 179 tonu Almanya ve şimalı Avrupa'ya, 79 tonu İgiltere'ye ve 66 tonu İtalya yapılmıştır. Uşak fabrikası gelecek hafta işliyor Uşak şeker fabrikası gelecek tadan itibaren faaliyete başlıyacak tr. Uşak şeker fabrikaat şirketinin tasfiye edilmekte bulunuşu şirketin wamellitma sekte vermiyecektir. Fındık piyasası Ihracat ofisinin istihbaratına na- amran, fındık istihsal ve ihraç mun taksındaki satışlar hararetle devam etmektedirler. Sanayi erbabı tekrar toplanacak Sanayi umum müdüdrü Şerif Bey Çarşamba günü saat 16 da Ticaret odasında sanayi erbabr nı tekrar bir içtimaa devet et- miştir. Bu içtimada da mesleki ihtiyaçlar etrafında görüşüle- cektir Kambiyo Borsası Kerim 1650, | Kuron 18,98, Dolar 5,47.23, ii B35.00 Frank 120556) Pezeta 3,84,50 rat — Göz) R. mark 1,90,80 FrankB, 3,88,00| Zloti o 4,20, Drahıml $6,38,90 Pongü 271,40 Frunk İ 2,42,00)Ley o 78,38, Teva 65,15, (Dinar 20,80, leva Na Florin o 1,17,10| Çervomeç 1088 b Altın 915,00 İ Mecidiye | 5200 Banknot (o 266, Esham ve Tahvilâtın evi İstikrazı dahli 42,50 Düyunu muvahhide s8, İkramiyeli Demiryolları | 3.50 —— Borsa harici gelmiş ve 31 ağustos akşam: Üç le kızı denize döküldüler... KE ie Etraftan yetişenler sandalcıyı ve kızları boğulmaktan kurtardılar Eleni, Vasse ve İlena ismin- de üç kız dün sabah Balattan Saidin sandalina binerek köp- rüye giderlerken, yanlarından ö sandal bu Yarak devrilmiş, kızlar da san- dalcı da denize dökülmüşlerdir. aza etraftan görülmüş, Yeti- silmiş, kazazedelerin cümlesi kurtarılmıştır. Sarhoş Kasımpaşada Mehmet çavu- $un kahvesinde oturan Yusul İsminde bir adam evvelki gece *on derece sarhoş olduğu halde Galatada Karamürsel oteline titmiş, fakat otele kabul edik memiştir Yusuf kabul edilmemesine Fağmen içeriye zarla girmek İs temiş, gürültü etmiştir. Gürül tüye yetişen polis memuru Yur Suf'u sükünete davet etmiş, YU biçakla polisin üze- ceği yerde, edip parmağından rine hücum DEN İh polis sarhoşu ya- kalamıştır « Metrese dayak Galatada Badem sokağında oturan marangoz Halim ri resi Abdullah kiz Meleği döv- dan yaralamıştır. başından yaralamış. mıştır Bu nasıl arkadaşlık? Beyoğlunda bir birahanede içmekte oi iulüsi, Basri, Kemal, Hür Pa ismindeki arkadaşlar bir | alık yekdiğerleri ile kavgaya başlamışlar, yetişilip te yak İa- Blincaya kadar içlerinden Sa: isimli arkadaşlarını dövmüş idir. Polis biribirlerile kavga İlin bu arkadaşlar hakkında haf | de Konya mektupçusu Raif B. olan Sami, Re- | MİLLİYET Vilâyette Fidanlık Mütehassısı İki mütehassıs eylülde geliyorlar Vilâyet yeni tesis edilecek | olan fidanlık ve meyvacılık ens | titüsüne İtalya'dan iki mütehas | celbi için muhaberede idi. İ tilâf hâsıl olan iki mütehassıs 11 eylülde geleceklerdir. Ziraat müdürü | İ Vilâyet Ziraat müdürü Tab. | İ sin Bey Bari'ye gitmiştir. Ora- da açılan sergide tetkikatta bu lanacaktır. v Eminönü kaymakamlığı Eminönü Kaymakamı Ha- lük Beyin Belediye mektupçu- luğuna tayin edildiğini yazmış- tik. Emin Bey, 7000 kuruş ma- aşı seli alacaktır. Eski maaşı aslisi 4500 idi. Eminönü kaymakamlığına İ | | İn tayin edileceği söylenmekte ir Ziraat odasında yeni heyeti idare Vilâyet Ziraat odası yeni intihap etmiş- tir. Yeni idareye Zahire Borsası kimyakeri Nureddin Münşi ve rürradan Ziya Beyler yeniden ve diğerleri ipknen intihap o- hanmuşlardır. . reis Salih Zeki ve dava vekili İhsan Beyler yeni hey'eti idareye dahil değildirler. Ziraat odasmın yeni hey'eti idaresi bugün toplanarak reis intihap edecektir . Vilâyet yolları Nafia yol İnşaatına hararetle devam etmektedir. Şileden Te- | İ keye kadar olan kısmın inşaatı ikmal edilmiş, Tekeden Ağgva- | ya kadar olan kaşmın inşası da dün 6000 liraya ihale olurmuş- tur, kanuni muameleye tevessül et- miştir . Harfendazlık edenler İranlı Kâzım isminde biri Yaşar Hanım isminde bir kadı- na zevcinin yanında söz atmak emiş, hem Yaşar Hasım zevcinden deyak yemiş, hem de polise teslim edilmiştir. | o Kegork isminde bir ermeni de bir Türk Hanımına söz attı- ğı işin yakalanmış, hakkında kanuni takibata başlanılmıştır. Bomba ile balık avlayanlar Ayasofyada Can kurtaran mahallesinde oturan Ekrem ile Muhtar evvelki gün deniz- de bomba ile balık avlarlarken görülmüşler ve yakalanmışlar- dır. Haklarında kanuni muame le yapılmıştır. Esrar satanlar Karagümrükte Karabaş ma- hallesinde Hanife Hanımın e- winde ve Nesilşah mahallesin- de Bursalı Hakkının kahvesin- de esrar içirildiği haber alm- de bi iki hem esrar, bir terazi, Hakkınm üzerinde de bir mikdar esrar zuhur etmiştir . İkisi hakkında da takibat yapılmaktadır. Öldürecekti Galatada kasaplar sokağında sabıkalılardan Arap Abdülka- dir ile kahveci Kürt Ali na çıkmış, Ali Abdülka- | ii el silâh atmış, | fakat hiç birini isabet ettireme miştir. Ali yakalanmış, silâhı İ müsadere edilmiştir. | Karmanyola İ Evvelki gece Göztepede bir karmanyolacılık vak'ası olmuş, | deri tüccarı İsmail Beyin bahçı yanı Kadir orta sokaktan ge- çerken önüne iki meçhul şahıs çıkarak saatini ve parasını al- mak istemişlerdi: mansat edince adamcı şından yaralayıp kaçmışlardır.. kanuni | zesi teşkil edilmi Zabıta karmanyolacıları takip | etmektedir . PAZAR Mahkemelerole Matbuat Akşam muharriri Vâ - Nü Beyin tahliye talebi reddedildi Bıldırcın, Papağan, Resimli Şark, Cumhuriyet gazeteleri aleyhindeki davalar Bıldırcın aleyhindeki ( dava- nın dün de rüyetine devam edildi ve Darülfünun Emini Muammer Raşit Bey, müdafaa şahidi olarak dinlenildi. Muam mer Raşit Bey, Bıldrcın mesul müdürünü nezih bir genç ola- rak tanıdığını, müstehcen hiç- bir hâlini görmediğini, beraber gazetecilik ettiklerini, bu esna- da kendisinin her türlü feda- kârlığı ihtiyar ederek vatanper versne mesaide bulunduğunu, matbaacılık hayatında ise da rülfünun neşriyatı dolayısile | maarifimize hizmeti dokundu- | e söyleyerek tezkiyede bu- undu. Müteakiben maznun vekili müdafaasını yaptı. Mahkeme, Bıldırcın müdürünün ayrıca Zinci cezada bir mahkümiyeti olup olmadığının tet için muhakemeyi 14 eylüle bıraktı. Va-Nu Beyin tahliye talebi reddedildi Mevkuf bulunan Akşam mu harrirlerinden Vi-Nü Beyin tahliyesi için dün yeniden isti- da ile bir müracaat yapılmış 2 inci ceza mahkemesi bu mü- | | racaati tetkik ettikten sonra | reddine karar vermiştir » Resimli Şark Resimli ay matbaası tarafın- dan neşredilen hikâyeler ko- leksiyonunda müstehçen görü- len hikâyenin Rüştü imzasile Bir itfaiye müzesi EYLUL 1931 davaları ! münteşir bir hikâye olduğu tes pit edilmişti Müddeiumumilikçe toplattı - | rılan Resimli Şark o mecmuası | aleyhinde açılan dava ile hikâ- | ye koleksiyonundaki hikâye den mütevellit davanın eylülün 14 üncü günü ceza mahkemesin de görülmesine başlanacaktır. Vekil tutulacak Geçen şubatta neşriyatı ta til etmiş olan Papağan gazete- de “sözde kızların iç çama- şırlarında tekâmül, ismi altın- da çıkan resim münasebetile mezkür gazete aleyhine açılan Belediyede Bütçede Tenkihat Masarifin daha nere- lerden kısılabileceği tetkik ediliyor Nafia baş mühendisi Avni, Sıhhiye müdürü Ali Riza, Ma- arif müdürü Haydar dün Belediye daimi encümene davet edilmişlerdir. Encümen Belediye bütçesi- Bin tevzini ile meşgul olduğu için bu sene kendilerine sit büt gelerin masraf kısmını hangi ısımlarını tenkis edebilecekle- ri sorulmuş, kendilerinden iza- hat alınmıştır . Yol parası vermiyenler| Yol nakden ifa etmeyip, bilfiil çalı- tarak ödemek istiyenlerin mü- racaatları imleri tesbit &- dilmektedir. Bu şekilde ifayı mükellefiyet etmek istiyenlerden yakında kafileler teşkil edilecek ve bu kafileler nafia yollarında çalış- maya götürülecelitir . davaya dün 1 inci cezada baş- lanmış ve mes'ul müdürünün | vekil tutması için “muhakeme | jız eylâle kalmıştır . | Beraet etti Yarın gazetesi aleyhine Li- man şirketi tarafından açılan hakaret davası dün neticelen- miş ve “günahtır günah, ser- İ levhalı yazıda hakaret kasdi-ol madığından mes'ul müdürünün beraatine karar verilmiğtir Bir lira ceza Matbuat kanununun Resmi ce ridede çıkmazdan evvel neşret tiğinden dolay Cumhuriyet & zetesi aleyhine açılan dava dün İ 2 inci cezada neticelendirilmi nan Agâh B. birlira hafif pa- ra cezasına mahküm olmuştur. vücude getirildi İstanbul İtfaiye müdürlüğü binasında güzel bir itfaiye mü- il » Müzede Türkiyede İtfai: teşkilâtının 1136 senesinden itibaren bugü ne kadar geçirdiği | tekâmülü gösterilmektedir. *Ta Yeniçeriler devrinden iti- İ baren yangnlar, itfaiye kıyafet- leri; köşklüler, yangın tulumba lar, tulumbacı O kıyafetleri, yangın kuleleri, didonlar ve sair bütün tekâmül safahatı canlandırılmış bir şekilde görü lebilmektedir . Müze üç senelik bir sâyin mahsulüdür. Şimdiye kadar bir çok yangın afeti geçiren, her ta rafr m, sık sık yangın teh- likelerine maruz kalan İstanbu lun itfaiye teşkilâtını gösterme si itibariyle bu müze çok kıy- metlidir. İ ve Cumhuriyetin dava açıldığı İ sralarda mes'ul müdürü bulu: | İ kadar tevzi edilen bonoların miktarı İ vi tahamül ederek oldukça Her kafile 6 gün çalışacak- tr. Film depoları talimatnamesi Filmler ve film depoları için belediyece bir talimatname ih- zar edilmişti . Bu talimatnamenin daimi encümende tetkiki ikmal edil miş ve talimatnâme tatbikine geçilmesi için heyeti fenniye ye tevdi olunmuştur , Mübadele Bono Tevziatı Şimdiye kadar iki buçuk milyonluk bono tevzi edildi Gayri mübadillere bono tevzis- tma devüm edilmektedir. Şimdiye iki buçuk milyon liraya yaklaşmış. br. Maliye vekületinden küçük bo- nolarla tebdili istenilen büyük bono- ların tepdil müamelesi henüz intaç olunmamıştır. o Maamafih | tevzint fazla ilerlememiş olduğundan, dilik elde mevcut bonolar ihtiyaca Beyler (1 parası mükellefiyetini || Acaba? Eytam, eramil ve, müte- kaidinin üç aylık maaşları- nizi itasına devam edilmek- tedir. Dün Samatya maaş şubesi ile diğer bazı şube- İİ Zere tehacüm vâki olmuş-| Maaş sahiplerinden bir işi yerine bir kaç kişi ge- lenler, sıraları gelmeden maaşlarını isteyenler teha- İl cüme sebep olmaktadırlar. Bunlar arasında mumars12- | İİ enn günlerinde gelmiyen- ler de vardır, Bunlar müfettiş müdürlerinin maaş de aldıkları tertibat saye sinde dağılmışlar ve şuhe- ler eski hâline avdet ede rek eshabı mesalih koli Jıkla maaşlarını alabilmi lerdir. Maaş alanların ekse | risi ihtiyar ve malül kadın lar olduğundan bunların | maaş yerlerinde istirabatle ri de temin edilmektedir. Sâniyen bu gibi ihtiyar İl ve malül sileler maaşların: aldıktan sonra şübelerde zabıta tertibatı olmadığın- İ dan, paralarını bazı merk İİ metsiz yankesicilere kaptır İl maktadırlar. Meselâ per- İİ sembe günü Sultan Ahmet ) şübesinden maaşmı alan bir kadının bütün paralar, | aşırılmıştır. Acaba zabıta | maaş yerlerinde, yankesici lerin faaliyetine mâni ola- İİ cak tedbirler alamaz mı? . İ Maarifte Ahmet Tevfik Bey Şehrimizde bulunmakta olan talim ve terbiye azasından Ah- met Tevfik Bey dün Ankaraya gitmiştir. İlk tedrisat müfettişleri dün toplandılar İstanbul ilk tedi leri dün maarif müdürü Ha; dar Beyin riyasetinde bi ma aktetmişlerdir. Bu ii 21 müfettiş ve maarif müdür muavini Hıfzırahman Bey de iştirak etmiştir , İçtimada ders tetkiki alfabe tedrisat, musl- lim ve inzibat meolislörinin faaliyeti, ebeveyn birlikleri gi- bi mesleki bazı meseleler görü. şülerek mukarrerat ittihaz edil plânlarının kâfi gelmekte ve her hangi bir müş- kilât görülmemektedir. Gayrimüba- dillerden muhtaç vaziyette bulunan bazıların bonolarını mürabahacı- lara kırdırmakta oldukları malüz- dur. Bunların bu şekilde kendi ser- vetlerini ifna etmelerine diğer g rimübadiller hayret etmektedirler. On dört senedir birçok müşkili- fena günler geçiren & geyri mübadillerin | şimdi hükümet tarafından karşılığı temin edilmiş haklarını böyle mura- bahacılara kaptırmalarının — önüne geçilmek üzre, gayri mübadiller bir an evvel emlâk | listesinin neşrini temenni etmektedirler. Muhtelit Mübadeleden on memur çıkarıldı Muhlelit mübadele heyeti Türk murahbaslığı bürolarından bu ay on memurun hizmetine nihayet ve- rilmiştir. İnhisarlar Behçet Beyin teftişleri | Tütün inbisarı umumi müdürü | Behçet Beyle birinci şube müdürü Nazmi Bey dün öğleden sonra İs tanbulda mevcut inhisara zit mües- | sesatı teftiş etmişlerdir. Müskirat umum müdürü geldi Müskirat inhisarı o umumi müdürü Asım Bey Diyarbekii de inşa edilmekte olan müski rat fabrikasını tetkik için on | beş gün evvel Diyarbekire git- mişti, Asım Bey avdet etmiştir. Al. miştir , Üsküdar erkek orta mektebi Üsküdar erkek orta mektebi Üsküdarda hususi bütçenin ye ni yaptırdığı ilk mektep binası- “İma taşınmıştır. İlci sene müddet le buradaki ilk mektep te orta mektebin eski binasında bulu nacaktır. Kadıköy erkek orta mektebi Kadıköy erkek orta mektebi bu seneden itibaren tam devre- li İse olmuştur. İkinci devreye İ talebe kaydına başlanmıştır. Orta tedrisat müdürü bugün geliyor Orta tedrisat umum midü, rü Faik Bey bugün Ankaradan gelecektir . Faik Bey bugün Darülfünun da yapılacak orta mektep mu- allimliği imtihanda hazır bu- lunacaktır. Memlekette Zonguldakta feci bir ölüm Zonguldaktan bildirildiğine | yö- re, Üzülmez denilen kömür ocakları mıntakasında feci bir kaza olmuş” tur, Gece servisi yapan bir İokomas tif, manevra yaparken işçilerden Mehmet ef. trenin altma yuvarlan. © miş ve tekerlekler bir bacağını den koparmıştır. Betbahtın feryadını duyan ma- kinist, şaşkınlıkla makineyi geriye yürütmüştür. Lokomotif bu defa de. dığımız malümata göre Asım B. Diyerbekirde beş gün kalmış ! tır. Oradan Mardin, Adana ve Mersin'e giderek müskirat mü | €sseselerini teftiş etmiştir. zavallının diğer bacağı ile kelunu kesmiştir. o Mehmet ef, ancak” bir müddet yaşamış ve bu müddet zar. fmda ifadesini de almak mümkün olumuştur. 4