6 Ekim 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

6 Ekim 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

4 TEŞRİNİEVVEL 1931 6 na sene, No 2031 NUSHASI $ KURUŞTUR Koimitecilere lânet | ——em...— Türkiyede Mustafa Kemal'in eseri,! inkılâbın ruhu İsmet Paşaya atılacak kur- Şunlar, Türk milletinin bu aziz çocuğunu öldürebilirdi. Bu ö- lüm; şüphe yok ki, Türkiye halkı için milli bir matem, umu Wi bir musibet olurdu. Fakat caniler bundan ne kazanacak- lardı? Şahıslar ölü ler yıkılır, ancak fikirler yürür! erkes inansmi ki, dünyanın en üyük © kudreti (o Türkiyede Mustafa Kemalin eserini, inki- lâbın ruhunu öldüremez. Lozan kahramanına çevri- len bu caniyane karar; efkârı ümumiyemizde çok şiddetli bir Defret ve infial uyandırdı. Mem tin - her tarafından gelen malümat, “bu nefretin yüksek lerecesini gösteriyor. Acaba | memlekette komitecilerin ihti- | Taslarını uyandıran, onlara bu Sesareti veren ne sebep ve âmil br var? Bunları, bilbassa * ik etmek mecburiyetindeyiz- Öteden beri biliyorduk: Memleket * hududu haricinde ir takım Ermeni komiteleri, Türkiye aleyhinde çalışıyorlar: | zamanlarda; bu faaliyetin | arttığını da biliyoruz. Anlssilr Yor ki, bu hainler, İsmet Pas” akat zabıta- Müzin dikkati ve milletin güzel li yüzünden alman son neti: £eler bir daha gösterdi ki, Yeni ürkiye komitecilerin cinayet- <rine artık sahne olamaz. Şu da ayrı bir mesele: Türki Yede bundan böyle tutünamaya “ağını anlayan katiller, selâme hudutlarımızın ötesindek memleketlerde buluyorlar: va yasi hür iyi. siyasi mücrimle- Tin hi ürriyeti, s1Y iyi anlar 7 Yetleri meşkük bulunmayan ka tillere o kadar geniş bir hür Yet vermekteki sebep ve mâna Ya aklımız ermezse, mazur g9 Yülmeliyiz. l —— — Adar i öldürülemez! olan cezasmı, kendi kendine verdi. Onunla hemfikir olanla- rın âkıbetleri de elbette aynı olacak.. Bu katilleri tahrik e- den teşkilât, acaba caniyane te- şebbüslerile başkalarına ve hat tâ müdafaa ve tahakkukuna ça lıştıkları ideale ne fenalık yap- nı, ne zararlar verdiğini şünüyor mu?HerbaldeTürk mil İetini mutlak olarak, hareket- ği dür, Şuurlu bir milletin azizleri le, mukaddesatile; o kadar Yâu- balice oynanamaz. Türkiye kurduğu rejim ile, asgari hadde inen siyasi hudut larile normal bir hayat ve şera- it içinde yaşamaktadır. an başka fedakârlıklar isteyecekle sin elleri kırılmağa; dilleri kop- mağa mahkümdur, Siire Mebusu MAHMUT — e — Meksikada kıyamlar MEKSIKO: 4 A.A, — Günler <hin'de Çinliler nleyhinde vuku bu- lan bir kıyam esnasında bir — Çinli ölmüş, birçok Meksikalı ve © Çinli tır. Şehre” müteveecihan Meksika kıtantı yola gılearılmıştar. Atinada alınan Neticeler ATİNA, (Hususi muha- birimizden) : Semih Sirar- ter Yunanlı olduğu . için müsabakaya girmedi: Hak- kı beşinci oldu.Haydar 1,80 atlayarak ikinci oldu. Vey- si Güllede 12,78 ile beşinei oldu. Mehmet on bin ko- rken sahada ayağına esip girdi ve bayıldı. Hstahaneye kaldırdık. Sıh- hati eyidir. M. Venizelos Mehmeti ziyaret et ve ha tırın; sordu. Burhan Türk-Yunan mukavelelerinin musaddak suretleri çok samimi bir surette teati edildi M. Venizelos diyor ki: “Türk - Yunan dostluğu bu musaddak suretlerin teati- sine muhtaç değildi.,, ismet Pş. Yunan meclisinde tezahüratla karşılandı Başvekilimizin, Yunan meclisi reisinin nutukları ATİNA, 5 (A.A.) — İsmet Paşa M. Venizelos, Tevfik Rüş tüB.,M. pulos, Tür- kiyenin At M. Polycbroniadis, Yuna; riciye nezareti umum müd rinden M. Mavroudis, siyasi iş ler müdürü M. Georges Mâlas, Ankaradan gelmiş olen Harici ye vekâleti umum müdürlerin- den Cevat ve Kemal Aziz Bey- ler bu sabah saat onda Harici- ye nezareti binasında toplan- mışlar ve saat 11 e kadar içti- ma halinde kalmışlardır. Bun- dan sonra Y'unan Hariciye ne- zareti erkânı ile Türk ve Yu- nap matbuat müntesiplerinin beklemekte oldukları başka bir salona geçmişlerdir. Burada Türk - Yunan mukavelename- lerinin musaddak suretlerini te | ati etmişlerdir. M. Venizelosun sözleri Bu iş bittikten sonra M. Ve nizelos, İsmet Paşaya hitaben şu sözleri söylemiştir: « Gün geçtikçe daha fazla kuvvetleşip sağlamlaşan Türk- Yunan dostluğu bu musaddak suretlerin teatisine muhtaç de- gildi. Çünkü bu mukaveleleri milletlerimiz çok (evvelden ruhlarile tasdik etmiş bulun- maktadır. Herhalde bu mua- mele ve rasimeyi de yapıp bi- tirmiş olmakla bahtiyar bulu- nüyoruz.” İsmet Paşanın cevabı İsmet Paşa şu cevabi vermiş tir, « Bütün dünya halkı karşı- sında (söylemiş olduğumuz sözlerden sonra artık herkes dostluğumuzun - şamimiliğini öğrenmiş bulunuyor. Bununla beraber Türk-Yunan mukave- Jelerinin musaddak ; suretleri- nin teatisi ifasından büyük bir memnuniyet duyduğumuz € kemmiyetli bir Bareket ve me- İrasim mahiyetini haiz bulun- maktadr.» M. Venizelos, İsmet Paşa ve Türk ve Yunan güzetecileri bir arada. diğer nazırlar kadehlerini kal- dırarak Türk - Yunan dostlu- ğunun sağlamlığı şerefine iç- mişlerdir. Bundan sonra İsmet Paşa M. Mihalakopulosa doğru dö- merek Yunan Hariciye nazırı. nım basiret ve kıyâsetinden tak dirle bahsetmiş, M. Mihal pulosla birlikte çalışmış olma- sından dolayı teşekkür etmiş ve demiştir ki: Bl Ku “Bütün dünya halkı dost- luğumuzun öğrenmiş bulunuyor. ,, M. Venizelosün sigafetinde İsmet Paşa nutuk söylerken Paşanın cevabı: samimiliğini “Sizin şahsın za itimadımız vardır. Sarfettiğiniz gayretler- den dolayı duyduğumuz takdir ve hayranlık lerini size İz- har ediyoruz. Sizin şahislarınız dostluğumuzun kıymet ve me- | taneli için fevkalâde teminat şeklini almıştır. Sıhhatinize iç- mekle bahtiyarım.,, TevfikRüştü Beyfendinin 1927 senesinden itibaren kendisi için çok kıymetli bir mesai arkada- şı olduğunu ilâve etmiştir. M. Mihalakopulos rahatsızlığı do- layısile Cenevredeki khınikler- den birinde bulunduğu Tevfik Rüştü Beyin gelerek ha | terms sormuş olduğunu hatır. latmış, Türk - Yunan anlaşma sının esaslarmı işte © zaman Tevfik Rüştü Beyle birlikte | kurmuş olduklarını beyan ede | rek demiştir kiz | “Bu esaslar 1927 tarihinde | iyata sit menfaatlerden | eğil, fakat politikadan uzak bulunmakta olan M. Venize los tarafından da tasvip edil- miştir, O zaman başlamış oldu ğumuz eserin bugün tamam- lanmasına şahit olmakla mem nun ve bahtiyar bulumuyoruz.,, M, Mihalakopulos sözlerini bitireceği sırada kadehini kal. dırarak Tevfik Rüştü Beyin sıhhatine içmiştir. M. Venizelos Tevfik Rüştü Beye hitaben şu sözleri söyle- miştir “İsmet Paşanın M. Mihala- kopulos hakkında sarfetmiş ol duğu sözler benim de size kar- şı duyduğum hisleri ifade et- (Devamı beşinci sahitede ) Solda staduomdaki kalabalık, sağda Türkler geçerken Ağ bugün kurtu- luşunu tes'it ediyor 8 sene evvel bugün İstanbul istilâ afetinden ebediyyen kurtulmuştu Bugün Istanbulun duşman çizme lerinden kurtuluşunun 8 inci yıldö- nümünü idrak ediyoruz. İstanbulun bu en büyük bayramı evvelce meşret tiğimiz program mucibince, fevkalâ- de merasimle tesit edilecektir. 923 senesi teşrinievvelinde İstam- İ bula dahil olacak ordumuzun bir far- kası miralay Hüseyin Hüsnü Emir B. kumandasında 2 teşrinievvel akşa mu Boslancıya vasıl olmuştu. Ba me sut haber senelerce işgal altında iş- trap çeken İstanbulluların kalpler rinde emsalsiz bir sevinç uyandır. mıştı. Demir fırka bir gece Bostancı ve bir gece de Kadıköy ve Üsküder havalisinde kaldıktan sonra kahra- man ordumuz 6 teşrinievvel salı sa. bahı İstanbula girmişti. O gün bü $ tünletanbul bir sevinç dalgası ile galkanıyor, kurtarıcı orduyu bağrı İğ na basıyordu, Seyrisefain idaresinin Pendik var puru ile kolordu kumandanı Şükrü Naili Pa ve ordusu Sirkeci rıhtımın da karaya çıkmıştı. Rıhtımda gözyaş ları arasmda merasim yapılmış ve kurbanlar kesilmişti. Demir fırka Gülhane parkınm geniş yolunda top lanmış ve yürüyüş nizamı halinde saat 14 de hareket ederek Taksime kadar gitmişti. O gün bütün İstanbul, İstiklâl cad- desi şanlı Türk bayrakları ile donan- muş, askerlerimiz geçerken konfeti ve çiçek yağınuruna tutulmuştu. Düin caddeler alkış tulan içinde Bugünkü merasim © Bugün de Sultan Ahmetten Tak- sime kacar yapılacak geçit resmi fevkalâde olacaktır. Bugün bütün mektepler tatildir. Talebe merasime iştirak edecektir. Darülfünun da bütün hazırlıklarını ikmal etmiştir. Sant 15 de de Edirnekapıdaki şehitliğin küşat resmi yapılacaktır. Bu merasime bütün İstanbullular davetlidir. Taksimde nutuk söylene- cek tribünün inşası ikmal edilmiştir. Resmi tatil yek! Bugün daireler resmen tatil de- ğildir. Ancak muhtelif merasim do- layın ile bunlara birçok memurlar | da merasime iştirak edeceklerinden | bunlar mezun addolunacaklardır. İstiklâl madalyası Bugün saat on dörtte Viliyette Sekiz sene evvel pugün ordumu zun başında şehrimize girmiş olar ŞÜKRÜ NAİLİ PŞ. istiklâl madalyası talik merasimi ya- pılacaktır. Darülfünanluları davet Darülfünun Emanetinden: Darği mehal hâzır bulunmaları lüzumu i- ln olumur. ——. Mareşal Petain Ame- rilkaya gidiyor ORAN, 4 A.A. — Mareşal Pe taln'in riyaseti altında olarak Ame- rika istiklâlinin yüzüncü senei dev- riyesi şenliklerine iştirak edecek o- lan Fransız heyetini bömil bulunan Duguesme ve Luffran zırhları sani 11,30 da demir alarak Cebelitarık doğru hareket etmişlerdir. Amerikan bütçesin- deki açık VASHİNGTON, 4. AA. Mali sene bütçe açığı 380,495,004