23 Ekim 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

23 Ekim 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Yİ Bü Ekonomi Yeni pam 392, in limanından yeni pamuk İ dp ulünün ihracı devam Eylül ayı zarfında muhtelif ecne- melek, 5 inde 6250 balya pamuk ihraç edil- Miştir. Bu partilerin vağati fiati 31,3 kuruştur. 930 senesi Eylülünde 938,8577 lira kıymetinde 11.054 Balya pamuk ihraç edilmiş ve 42,5 buçuk kuruş Vasati Gat bulmuştu. Pamuk ihracatının seneden s€n6- Ye tenezzül'dttiği © göl N senenin ilk | ihraç ayı olan Eylülde ihracat süratli olmuş ve bü- Sg sene ihracatının mühim bir kas Marsilya borsasında mısır muamelâtı Hariçte iskonto fiatları N Son gelen malümata 'evyork ihtiyat fiatini yüzde bi nazaran bankasının iskonto 15 Eyllden beri sair memleket e iskonto fintleri şu suretle tes- :t edilmiştir: Amsterdam 2den3 e, Atina yüzde 9 dan 12 ye, Berlin Yüzde 3 den 2,5 ya, Londra yüzde 45 tan 6 ya, Roma yüzde 55 Wen ve, Viyana yüzde 75 ton İle Sista, İngilterede ithalât ih- racattan çok fazla! İngiltere ticaret nezareti Eylül 9Y1 zarındaki ihracat ve ithalât va» iyeti hakkında bir istatistik neşret miştir. İn, Pise gelen istatistiğe nazaran, aaziltere'nin 1931 Eylâl ayı zarfın. iki ithalâtr 68 milyon İsterlin, ih. çatı ise ancak, 29 milyon österlin- Son bir haftalık ihracat Son bir hafta zarfında muhtelif Esham ve Tahvilâtn nevi İstikrazı dakiış 2150 Düyunu muvahhide İkramiyeli Demiryolları o 20 8r muayyen meseleler hakkı a karar verebilecek © olursa, Hükü ine, siyasetlerini bu ararlara tevfik etmeği tavsi- '€ edecekler ve hükümetler de Suvafık bulurlarsa, bu tavsiye tri kabul edecekler . Konferans gayri resmi bir ahiyette (o olmakla © bera- er, bunun faaliyetinde hükü- etlerin alâkası inkâr edile- ez. Açık bir hakikattir ki, her ükümet mensup olduğu hey'e m harekât ve fasliyetini ya- imdan tekip ediyor. Ve hey'et £ mensup olduğu hükümetten #sinde beynelmilel resmi bir #nferans halini aldı. o Bütün isvzara budur. İçtimalar bile h ehemmiyetli diplomatik me deler müzakere edildi anlarda olduğu gibi gizlidir. Anki verilecek her hangi ka- ir yarm muahede şeklini ala- akmış, gibi bir hava vardır. lkdidilir dai tçe olursa olsun, Balkan milletleri merikaya muvasala! etti. Eski dün; mes uk ihraca- tına devam ediliyor Yalnız eylül zarfında Mersinden 628 liralık s yeni mahsul pamuk ihraç edildi ıntakalardan yapılan ihra- ei Istanbul'dan: 15 sandık afyon, 325 balya tiftik, 735 çuval fendi, 19000 çuval arpa, 52 balya yapağı, 60 balya pamuk ihraç edil İN enie'den : 6,030,000 kilo arpa, 6403 kilo afyon, 2 milyon kilo in- dir, 443,828 kilo palâmut, 550,908 kilo tütün, 3,460,000 Tin. raç edilmiştir. Üzüm ve incirlerimi- zin en fazla ihraç edildiği yer Ham- burg ve Amsterdamdır. © Bursa'dan: 2613 kilo zeytin ih- raç edilmiştir. Mısırdan yumurta ihracatı itibaren — Mısır- miş ve bunun yumurta üzerine yapacağı tesirler hakkında pazarı dikkatleri celbedilmiştir. Tuzlu palamut ve Sazan balığı Son günlerde tuzlu palimut, ve sazan balığı ihracatımız artmıştır. İhracat en ziyade Bul Yunanistan'a yapılmaktı İzmirde üzüm ve incir satışı IZMIR, 21 A.A. — Bugün 32 kuruştan 52 kuruşa kadar 1542 çu- val özüm ve 7 kuruştan 25 kuruşa kadar 484 çuval ircir satılmıştır. Siir eki işle az Kadınlar birliğinde lisan kursları Kadınlar birliği bu kış da Bran kursları açacaktır. Fakat birliğin bu kurılarına rağbet olmamaktadır. Kadınlar Birliği lisan kurslara rağbeti celhetmek için meliteplere birer tezkere göndererek — talebeyi san öğrenmeğe teşvik etmeği ka rarlaştırmıştır. ” Vali Bey yarın Ankaraya gidiyor Vali ve Belediye reisi Muhiddin Bey.yarın Ankara'ya gidecektir « Yol vergisi Yol vergisinin ikinci taksiti bu ay başından itibaren alınmağa başla nacaktır. Muallimler birliğinde konferans de hitam bulmuştur. Konferansın müzakere ta zındaki zaaf veya kuvvet ne, arasında bir tesahüdün hüzu- mu aşikârdır. Müzakere söyle veya böyle ir. Bir ne- tice çıkar ve çıkmaz. Çıksa da asa da tesanüt lüzumunun takdir edilmesi dahi büyük li kazançtır. Fakat “müzakeratın .cereyanına nazaran almacak neticenin müsbet olması mauh- temeldir. Ve ilk hamlede böy- le bir neticeyi küçük görmek hiç aklımızdan geçmez. ye Frânsız Beşvekili Laval A- .n en zengin millet mü İe yeni dünyanın en zengin millet mümessili olan Amerika Reisicümhüru cihan buhranını görüşecekler ve buh rana bir çaresi arayacak- | lardır. Filhakika Hoover ile| Laval bütün maliye âlemire bâ ! kira iki simadır. MİLLİYET CUMA hazır Haliç Şirketi Heyeti umumiye dün toplandı Hahıç şirketi heyeti umumiyesi dün fevkalâde olarak toplandı. Bundan evvel şirketin. son za- manlardaki vaziyeti nazarı dikkate alarak iki defn heyeti unumiye içti- ma, yapılmağa teşebbüs edilmiş, fa- kat ekseriyet temin olmamıştı. Dünkü içtimada ekseriyet hâsıl olmuş ve müzakere yapılmıştır. Müzakerat şirketin vaziyeti hak- kında hazırlanan raporun kraetile açılmıştır. Raporda umumi vaziyet ve otobüs rekabeti hulâsa edilmek- İ tedir. H. Umumiye bu hususta icap İ eden tedabirin ittihaz olunması, Hü- kümetle temas edilmesi ve bir karar verilmesi için meclisi idareye salâ hiyeti tamme verilmesine karar ve- miştir. Diğer taraftan şirketin son zamanlarda vaziyeti erki haline doğ ru bir selâh ve varidatinda nisbi bil lezayüt göstermeğe başlamı; Poliste Metaksa konya- ğını taklit eden.. Dün şehrimizde kaçak rakı ve konyak imal eden üç şebeke meydana çıkarılmıştır. Müski- Belediyede 1932 Bütçesi Bütün şubeler hazır- lığa başladı Belediye 1932 bütçesini hazırlar mak üzere şubelere emir vermiştir. Bütçe için merkez muhasebesi de faaliyete başlamıştır. Fiat listeleri Bar, lokanta ve cmsalı gibi yer- lerin sınıflara taksimi ve listelerin asılma mühleti bu ay sonunda bite- cektir. Müessese sahipleri belediye- ye müracant ederek listelerini tas- dik etörmektedirler, Müblet ay ba şından sonra tekrar temdit edilmiye- cektir, Millet Mektepleri Millet mektepleri deşrinisanide açılarak tedrisata başlıyacakıtır. Mil- let mektepleri her ilk mektepte açı- ve mürucaat eden ber vatan» daş kabul edilecektir. Mektepler A ve B diye iki kurs halinde tedrisata | devam edecektir. A kursuna hiç 0- kuyup yazma bilmiyenler kabul © dilecekler ve B kursuna da A kur- sunu ikmal edenler umumi malümat larını tevsi için devam edecekler. dir. Millet mekteplerinin > açılmasına rat inhisarı alâkadar memurla- ri Galatada Fermenecilerde İlyadi hanmde Sakızlı Yani tarafından sahte Yunan konyağı imal”edildiğini haber alarak, usulü veçhile bu- rada taharriyat yapılmış ve bu imalât cürmü meşhut halinde meydana çıkarılmıştır. Konyak lar ve alât müsadere e- dilmiştir. Sakızlı Yani Metak- markasını da taklit etmiştir. Yani hakkında alâme- ti farikayı taklit ettiği de zab- olunarak evrak adliye- ye verilmiştir. Yeniçarşıda Bostanbaşında Seferbostanı sokağında 4 numa İ falı Hristo * ve Dimitriyadis'in hanesinde teferrüatı ile kazan, cibre, arer, amonyak, anason, üzüm ve saire meydana çıkarı- larak müsadere edilmiştir. Bun dan başka Topkapıda Beyazıt- ağa mahallesinin Camiyoğurt- çu sokağında 13 - 15 numaralı Tahsin ve Veysel efendilerin hanesinde hali faaliyette tam teferrüatlı kazan bulunmuş ve müsadere olunmuştur. Muhayyel konser biletleri Mahmut Saim isminde biri- sinin bazı eşhas ve ticarethane lere “Büyük Türk konseri, di- ye davetiyelerle mektup gön- derdiği vilâyete ibbar edilmiş- tir. Bunun üzerine zabıtaca tah kikat yapılmış ve Mahmut Sa- im polisçe celbedilmiş ve bilet- lerile mektuplar elde edilmiş- tir. Mektuplarda bu konserin hâsılatile eski Türkocaklarnn borcunun verileceği ve mektup gönderilen ticarethaneye de maktu olarak meselâ 150 - 200 500 lira isabet ettiği yazılıdır. Mahmut Saim evrakı ile ad- ve | Jiyeye verilmiştir. Bu hususta Vali muavini Fazlı Bey dün bir muharririmize demiştir ki: — Bu gibi biletler için nere- nun daveti üzerine vuku bul- maktadır. Geçen ilkbaharda A vuslurya'da başlayıp ta Alman yaya intikal eden ve nihayet İngiltereyi sarsan mali buh- ran, Fransayı Avrupanın mali diktati raziyetine >koymuş- tur. Binaenaleyh evvelce bir- kaç tertibile Fransadan aynı olarak cihan iktısadiyatına ça- reler arayıp ta muvaffak ola- mıyan Amerika, bu defa Fran- le teş mesai lüzumunu issetmiştir. Bu, Fransız siya- seti için büyük bir muvaffakı- yettir. Hoover ile Laval neler gö- rüşecekler? Evvelâ beynelmi- lel borçlar meselesi vardır ki Amerika bütün Avrupa devlet lerinden alacaklıdır. - Saniyen tamirat meselesi vardır ki Av- rupa devletleri Almanyadan a- lacaklıdırlar. Salisen © tahdidi teslihat meselesi vardır. Sonra | hat bir hafta kaldığı için maarif müdü- Türün riyasetinde bütün ilk tedrisat mi içtima ederek her türlü hazırlıkları ikmal etmişlerdir. Etibba Odasında Tevfik Salim paşa gene heyeti idare im oldu Etıbba odası yeni heyeti ida- resi dün saat 16 da Sıhhiye mü düriyetindeki dairesinde topla: narak rcisini intihap etmiştir. Sabık heyeti idare reisi Doktor Tevfik Salim Paşu'tekrar reiş- liğine intihap edilmiştir. Heye ti idare her Perşembe günü iç- tima etmek üzere'dağılmıştır. Küçük Haberler * Dördüncü orman amenej- rupu başmühendis mua. ilmi Bey birinci grup baş mühendis muavinliğine ve sa- bık birinci grup başmühendisi muavini Şevket Bey Hilmi Be- yin yerine tayin edilmiştir. Yük sek orman mektebi haşerat mü derrisliğine Avrupada ikmali tahsil eden Ahmet Bey tayin edilmiştir. * Eminönünde ifayi il eden altı tahriri müsakkağat ke misyonu muavenet için muvak. katen Fatih kazasma önle lerdir. Bu komisyonlardan bir numaralı tahriri müsakkafat ko misyonu Karagümrük nahiye. sine, 6, 35, 38 numaralı tahriri müsakkafat yonları da Fener nahiyesine, 39, 40 numa ralı tahriri müsakkafat komi. yonları Eyüp nahiyesine veril. mişlerdir. Bu pehiyelerde bir iki güne kadar tabrire başl caktır. iğ m NM NN ye müracaat edilmiş ve edilir. se makamımıza derhal haber verilmesini beklerim , Esasen seyyar bir şekilde bi- let satmak “memnudur, Bi ancak gişelerde satılabilir. vârdır. Ame. rika Reisicümhuru bütün bun. ları mezcederek Laval ile gö- | vardır. rüşmek arzusundadır. İki hükümetini reisini ayı. ran noktalar çoktur, Beynelmi lel borçları tecil etmek ve hat. tâ büsbütün bağışlamak Ame. rikaya ait bir meseledir. Fakat Amerika bunu yapmağa hazır olsa da ancak Almanyadan ta- mirat bedelinin alınmaması şar tile yaprıak isteyecektir. Hoo- ver Projesinde olduğu gibi, La. val ise, tamirat bedelinin şarta tabi olmayan kısımlarından vaz gtçemiyeceğini — söylemiştir. Tahdidi teslihat meselesini de Fi paraya bağlamak isti. yor. Fransa en zengin devlet olduğundan bu, Fransanın işi- ne elverir. Esasen ihzari tah- didi teslihat konferansmda da Fransa bu noktai nazarı ileri sürmüştü. Sonra tah. tesli- meselesinde (o Fransanın Vilâyette Sahte Gazeteci Vilâyetin pek yerinde bir tamimi buraya mü: İeri vilâyetçe haber alınmıştır. Vilâyet yeni Matbuat (o kanunu mucibince kimin gazetecilik yapaca- ğini tesbit ederek yeni vesikalar ver- miş ve gazetecilik yapamıyacaklara da vermemiştir. Bu itibarla eski vesikaların hiç bir hülemü kalmadığı — gibi, abone kaydı meselesi de muayyen şeraite tabi tutulmuştur. Kendilerine gazeteci süsü vere- , hakiki matbuat müntesiplerinin şerefini bile ihlâle cesaret eden bu gibi eşhas hakkında vilâyetçe taki- hatta bulunulmasına kara verilmiş- tir, Vali muavini bu mesele ile meş gul olmaktadır. Fazlı Bey dün bu huüusta icap &den yerlere emir vermiştir. Tipos kapatılmadı Rumca “Tipos,, gazetesinin vilâ yetçe kapatıldığını bir gazete yaz- mış ise de, Vilâyetten aldığımız ma- lümata göre, bu gazete kapatılma- mıştır. Nüfus umumi müdürü Nüfus umumi müdürü Alf Bey dün Vali muavini Fazlı Beyi ziya- vet etmiştir. Bugün Ankara'ya gide. tir, mr emin Ankaradaki merasime iştirak edecek izciler 29 teşrinievvel ramında zam resmi geçide İstanbuldan işti- rak edecek İzciler pazar günü İstan bul lisesinde içtima ederek prova ta- limleri yapacaldardır. İzciler pazar» tesi günü Ankaraya hareket edecek. lerdir. Kafile reisliğine İstanbul li- sesi müdürü Celâl Ferdi B. tayin e- dilmiştir. şel İstanbul sokakları Fahir İpekçi Bey tarafından ilk sesli Türkçe film olarak yap tırılan “İstanbul Sokakları, bit miş ve iraeye hazırlanmıştır. Filmin sen hazırlıklarile Paris te meşgul olan Ertuğrul Muh- sin Bey de bugün şehrimize avdet edecektir. Yakında film rilecektir. Şakir Rasim Bey İtimadı mili Türk sigorta şirketi umumi müdürlüğüne Şa kir Rasim Bey tayin edilmiştir. Şakir Rasim B. senelerden beri sigorta işlerile uğraşan ve bi- hakkin kabul ettiği vazifelerde temayüz eden bir iktısatçıdır. Mahkemelerde Müstehçen mi Değil mi? Sonposta gazetesinin neşrettiği karikatür davası Muallim hanımların gayri ciddi olduklarını ima eder bir tarzda ve sui zannı davet edici mahiyette bir karikatür neşrettiğinden dolayı Son posta gazetesi aleyhine açılan dava- ya dün birinci ceza mahkemesinde başlanmıştır. Gazete sahiplerinden Selim Ragıp ve Ekrem Beylerle ve- killeri Vasfi Raşit B. mahkemede hazır bulunuyorlardı. tehçen olmadığını söyledi. Müddei umumi tecziyelerini istedi. Karar verilmek üzere muhakeme süne tehir edildi. Zimmette görünen 12,000 lire davası Celâl B. yedi seneden beri ifayı vazife ettiğini, hesabatın tetkik edil. mediğini, yalnız Defterdarlığın her sene haziranda kasaya baktığımı söyledi, Neticede evrakm tetkik | edilerek, mahkemeye malümat © verilmesi i- gin; muhekemenin tehirine karar verildi, Çolak Hayrinin m emesi , Alır cezada, dün Çolak Hayri'- Ara ve ve bazı şahitlerin celbi için, muhe" keme 14 teşrinisaniye kalmıştır. Kömürcü Hüseynin katili davası Bundan on ay evvel | Hasekide Kürkçübaşı mahallesinde oturan mekle mazmun Ali B. ve mahdumla- rı Kemal ve İhsan efendilerin dün ağır cezada muhakemelerine devam edilmiştir. Muhakeme karar veril. mek üzere başka bir güne talik edil. miştir. — eme “ Vakit ,, refikimiz » “Vakit” refikimiz dönlü müshasi ile on beş yaşıma girmiştir. Refiki- mizi tebrik eder, daha büyük mu vafinkiyetler ve uzun önür dileriz. ekin Orman amenajman grupları faaliyette Cümhuriyet Bayramı Vapılacik merasim programı tanzim edilmiştir. Program şudur e 5 mina tesadüf eden 29. Teşrinievvel 831 perşembe günü saat dokuz bu- çuktan on kırk beşe kadar atideki tertip sırasile kabul merasimi yapıla A — letanbulda bulunan meb'us G — Vali müavini ve ona teb'an Mektupçu, nüfus, Polis, hukuk işle- «İri posta ve telgraf ve iskân müdür- leri ve şehir dahilindeki kazalar kay- makamları, H — Maarif müdürü ve muavini. le ilk tedrisat müfettişleri öli, ise ve orta mektepler müdür ve mak Timleri ve bilümum mektep maal. enleri. ) — Nafın baş mühendisi ve mai- yeti, ziraat, orman, baytar, ticaret, sanayi, deniz ticareti müdürleri ve manden mübendisi K — Sıhhat müdürü ve merkez- deki hükümet hekimleri © ve sahil sıhhat ve sıhhat vekâleti teşkilâtina dahil diğer bilümum sıhhi teşekkül. lerin reisleri ve sıhhi müesseseler müdürleri. L — Mülfti efendi ve Evkaf mü dürü. M — Belediye erkânı (belediye ye merbut sıhhat müdürlüğü ve sık» hi müesseseler müdüram da bu me yandadır) umumi meclis azası, O — Siyasi fırkalar rücsası ida ve heyetleri ve Baro heyeti, P — Umumi menfaatlara hadim cemiyetler heyetleri, R — Mali müesseseler müdürleri Ticaret odası ve borsalar erkânı. $ — İmtiyazlı şirketler ve reisleri, Ş — Esnaf teşekkülleri ve diğer mesleki cemiyetler heyetleri. Madde 2 — İstanbuldaki ecnebi devletler konsolorları, öğleden son- ra saat on beşten on altıya - kadar ınacaklardır. kabul olu: e Madde 3 — Saat on birden son- ra her sene olduğu gibi Dai nun önünde yapılacak askeri | imethsim teferruatı kolordu kumandanı Paşa Hz. tarafmdan tayin ve tebliğ -oha- nur, ç Orman amenajman grupları faaliyetlerine devam etmekte, dirler. 4 üncü, orman amenaj- man grupu Gereze kazası dahi- Kendisine bu yeni hizmetinde de muvaffalıyet temenni ede- riz. Malül zabitan ve efratla şe- bit yetimlerinin ikramiyesi pa- zartesi ve perşembe günleri tey si edilecektir. Tevziat 19 şubat 932 ye kadar devam edecektir. 'Esbabı istihkakm işbu iki gün ilet | de doğruca Üsküdar mal mü- dürlüğü müracaatları. Aralarında bir çok © noktai hazar farkları olmakla | bera- ber, Hoover ile Laval mühim bir noktada müşterektirler, En büyük -kapitalist devlet olmak dolayısile bugünkü sistemi kur tarmak © mecburiyetindedirler. Aksi takdirde sistemin inhida mı kendilerini de devirebilir. Bü esasta birleştikleri içindir ki bir itilâfa varmağa çalışacak “ “sx Japonya ile Çin arasındaki ihtilâf Cemiyeti akvami müş- kül bir vaziyette bırakmıştır. Malümdür ki Cemiyeti akvam meclisi, Fransız Hariciye. Na- zırı Briand'ın riyaseti altında fevkalâde olarak © toplanarak bu meseleyi tetkik etmişti. Bu aralık Amerika murahhasının da meclis içtimalarına iştirak Amerika Tindeki Başkanat, ve Dözmi; de kiriş ormanlarının pili; nı yapmıştır. İkinci grup ta Medertide Peynirlidüz ormanı, Hendeklide Melimin pmarı ve Gültepe ormanların amenaj man plânlarını yaparak Bursa ya çekilmiştir . Birinci | grup (o Adan Pos — ile Alâiye ormanla rının inlarile, ü içüncü grup tı Ayvalık ve Eğridüz havalisinin orman amenajman plânlarmın tanzimi ile meşgul olmaktadır. Yl Filhakika ışark i vaz Alar mesel devlettir. Fakat Japonlar buna itiraz ettiler. Evvelâ Japon mu rahhası işi sallamak için tali. mat istiyeceğini söyledi. Son- ra gelen talimatta meselenin hukuki safhasının tetkiki için bir komisyon teşkili teklif edi- liyordu, Velhâsıl Amerika mu- rahhasının müzakerata iştira- kine mani olmak için Japon- ların ber çareye baş vurdukla. rı görünüyordu . Meclisin diğer özaları Ame- rikanın behömehal iştirakinde ısrar edinçe, Japonlar büsbü- tün hiddet ettiler, İki gündür Japonyanın Cemiyeti akvam- dan çekilmek istediği hakkın. da bir takım rivayetler vardır. Buna ihtimal verilemez, Çünkü Japonyanın Mançurya'daki si- yasi emellerine böyle bir hai mak üzere azan 26-10-93) pazar. tesi günü saat 17 de T. Meni karşısında Murat anındaki i rica ketin yardım edeceği şüpheli- dir. Evvelâ Japonya Cemiyeti akvamdan derhal çekilemez. Misak mucibince mühlet ver. mek lâzımdır. Saniyen çekilse de Cemiyeti akvam âzasından birine tecavüz edemez. Cemiye ti akvamın Çin - Japon ihtilâ. fında müessir L'r müdahalede bulunmadığından çok bahsedil di, Filhakika müdahale lüzu- mu kadar müessir olmamıştır. Fakat hiç müessir olmadığını iddia etmek te doğru değildir. Kim bilir © Cemiyeti akvamm müdahalesi olmasaydı, belki de Aksayi şarkta kanlı bir mu- harebe başlardı. Cemiyeti ak» yamın kusurlarını ve saflarını sayarken, ne kadar Küçük olu sa olsun, müsbet rollerini di müdür sizseniz