23 Ekim 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

23 Ekim 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Yunanlılar Istanbulun Balkan merkezi olmasını teklif ettiler!. (Başı birinci sahifede) | | Arnavutların teklifi Üğrendiğimize göre Balkan mi- sakı ve ekalliyetler komitesinin dünkü içtimaında Arnavut murah- hasları mühim bir teklifte bulunmuş lerdir. Bu teklif, bütün Balkan mil-| letleri murahhaslarından altı kişilik bir komisyonun teşkiline dairdir. Bu komisyon ekalliyetlerin bulunduğu memleketlerde mahalli tetkikat ya- pacak ve muahedelerin tatbikini tes bil edecek esasları hazırlayıp konfe- ransa bildirecektir. Teklifin Yugos- lavlar tarafından kabul (edileceği şüpheli görülmektedir. Yugoslavla- rın ekalliyetler meselesi müzakere edilirken son derece ihtiyatkâr hare- ket etmktedirler. Nota değil.. Dünkü Vakıt gazetesi o Arnavut| muerahhaslarının konferansa bir mo- ta verdiklerini yazıyordu. Halbuki bu mota değil, sadece'bir Ymuhtara- dır. Evvelce hazırlanmış — olan bu muhtra ekalliyetlere dair olan Ar- navut noktai nazarını hulâsa etmek tedir , Balkanların merkezi Siyasi yaklışma komisyonunda Balkanların merkezi meselesine de temas edilmiştir. İ Yunan murahhasları İstanbulun Balkanlar için en tabii merkez oldu- ğunu ileri sürmüşlerdir. Arnavut ve Yuğoslav murahhas-| Jar, bilâkis Selâniğin daha merkezi yaziyette olduğundan Balkan Payı- İahtlığına daha lâyık olduğu müta- İcasında bulunmuşlardır. Yunanlı. | lar, Selâniği de reddetmemekle bera ber, İstanbulu tercih ettiklerini bil dirmişlerdir. Netice henüz alımama- | mıştır. Dünkü komisyon müzakereleri | esnasında Balkan devletleri gümrük lerinin tevhidi meselesi de görüşül- | müş ve bazı moktaj nazarlar tevti ©, dilmiştir. Balkan © memleketlerinin Mendilerinde bulunmayan © malları yekdiğerlerinden gümrüksüz — celp sası üzerinde uyuşulmuş| ! Müşterek pal l Muhabere ve münakale komisyo- munda Balkan devletleri | arasmda | posta telgraf ve telefon ücretleri den yüzde, 25 tenzilât icrası ve Bal- kan memleketleri için müşterek bir| pul ihdası kabul edilmişti Ayni komisyonda demir yolları ve köprüler inşaatı ve Balkan payı-| tahtları arasında doğrudan doğruya | muvasale meselesi de görüşülmüş- tür. Balkan tarihi Aldığımız malâmata göre İstan bul hazinei evrakında 15, 16, 17 ve ırlara ait olan bazı vesika. İslâm, Hristiyan münaferet ve ihti- Mâflarr noktasından ehemmiyeti naza ün tarih encümenile teş, etme: kavarlaşmıştır. Balkanlı murahhas ve — gazeteciler dün öğleden — sonra saat 14,30 da Ayasofya, Sultan Ahmet, Süleyma. niye ve Kariye camilerini o Evkaf müzesini ve surları gezmişler ve ak şam sat 17,5 da Darülfünun tarı fından şereflerine verilen çay ziya tinde bulunmuşlardır. Bugün umumi içtima var Balkan konferansı bu sabah saat 9,5 da Yıldız sarayı mera- sim salonunda umumi bir içti- Wa aktedecektir. & Öğleden sonra, Boğaziçine bir tenezzüh yapılacak ve ak- #am saat 17,5 te Beylerbeyi sa- Taymda murahhaslar şerefine bir çay ziyafeti verilecel İ Konferansın tebliğleri 4 İSTANBUL, 22 (A.A.) —| İkinci Balkan“ Konferanay U. #wmi Kâtipliğinden tebliğ e- | dilmiştir; 4 Balkan Birliği meclisi, bu vel içtimamda Balkan mi- tiki ve siyasi mukarenet mese Blerini müzakere etmiş ve tek- Wf ediler tadilât ile akalliyetler Geselesini de nazara , dikkata #lmak şartile misakı yeniden Wtkik etmek üzere hususi bir Komitenin memur Kararlaştirılmıştır. edilmesini Meclis bundan başka müte- | aödit cepheli bir tahkim misa- | kının tanzimi ile konferans he | eyti umumiyesine arzı temen- nisinde bulunmuş ve bunu müte akıp, mevzuu bah misakın intizaren, Balkan memleketle- ri arasında anlaşmaya mani o | çolan bütün meseleler hakkında | milli gurupların doğrudan doğ ruya kendi aralarında iltifat ey İerneleri arzusunu izhar eyle- miştir . İ ederek içtimama nihayet ver- İ nezdinde temenniyalta bulun- İda şehir namına verilecek olan J ret odası tesir İSTANBUL, 22 (A.A.) — Aldığımız malümatı Balkan Birliği meclis günkü içtimamda serdedilen te menniyat meyanında her sene vuku bulacak olan konferans içtimalarından sonra bütün Balkan memleketleri Hariciye Vekili ve nazırların da kon- feransım içtima eylemiş olduğu şehirde toplanmaları temenni- | si de dahildir. Komisyonlarda ISTANBUL, 22 (A.A.) — İkinci Balkan Konferansında komisiyonlar bu günde öğle- den evvel Yıldız sarayında ça- lışmağa devam etmişlerdi Tevhidi Kavain komi: bugünkü içtimamda £ Balkan memleketleri hususi kanunları nın tevhidi projesini ihzar için teşkile karar vermiş bulundu- | ğu hukukşinaslar daimi komi | tesinin mümasil teşekküllerle | temasa gelmesini karar altma almış ve komisiyon mesaisine | ait zabtaları tetkik ve kabul ir. hat ve içtimai siyasiz | komisiyonu Balkan devletleri tabaalarının Balkan devletle- rinde pasaportsuz seyahetleri hakkında alâkadar hükümetler | mağâ ve Balkan tabaalarının | ikametleri hususlarını — tetkik | doğrusu, biz Balkanlılarız. için daimi bir komite teşkiline karar vermiştir. Münakalât ko misyonu mesaisini bitirmiş, de | miryolları, posta ittihadı ve ha | va münakalâtı hakkındaki ka- rarlarını ve deniz vesaiti, yöl- | lar ve turizme ait temenniyatı. nı tesbit etmiştir. Meclis heyeti umumiyesine komisyon raportörü tarafından arzedilecek olan bu karar ve te menniyata posta Tüthadı için yapılan dört maddelik bir mu- kavele müsveddesi ve üçüncü Balkan turizim federasyonuna dair bir rapor ilâve edilmiş bu- lanmaktadır. İSTANBUL, 23 (A.A.) — İkinci Balkan Konferansı Kâtibi umumiliğinden: Bugün saat 9 buçukta sarayında Balkan konferansı heyeti umumiye içtima: aktedi | lecektir. | Bu; kü şuzname İSTANBUL,23 (A.A.) — Bu sabah Yıldızda toplanacak olan Balkan Konferansı heyeti umumiye içtimamda Balkan | konferansının toplanması mü- nascbetile gönderilen muhtelif tebrik telgraflarına verilen ce- vaplar ve teşekkür telgrafları | ökunacaktır. Bugünkü ruzna- mede, münakal sıhhati ko- ruma ve içtimai siyaset, tevhi- di kavanin komisyonları ile Balkan milletleri Ticaret odası | ve tütün komisyonlarının ra- porları mevcuttur. Cuma günü öğleden sonra murahhas heyet leri Boğaziçinde bir gezinti ya- | pacaklar ve akşam Dolmabah- çe sarayının merasim salonun- Yıldız baloda hazır bulunacaklardır. İstanbul Balkan ticaret odasının merkezi! İkinci Balkan konferansı Iktısat yonu öteden beri tasavvur © Balkan'larda müşter, meselesi | Atina'da anan birinci Balkan ında ve konferanım buna müledair nizamname projesini haze laması karar altına" alınmış. Bu defa konferansın iktisadi komisyo- nu bu projeyi tetkik ve tadilen ka- bul etmiştir. Bu tadilât Türk dele gesinin teklifine mutabık olrak ya- pılmıştar. Bu hususta aldığımız malümata nazaran, Balkan aret odasının merkezi İstanbul'da olacaktır. Yu- nan heyeti murahhasası merk Selânik'te almasın: teklif etmişse bu teklif kabul edilmemiştir. Oda Bin 7 kişilik bir meclisi idaresi ve her milletin dörder murahhasmdan mürekkep bir de meclisi olacaktır. Odanın altı şubesi bulunacak ve bu altı şubede altı Balkan devlet sene ti | tabiat, bütün b İ sin yürekleri çarı temsil eden altı zat şef olarak bu! nacaktır, Balkan Ticaret ve sanayi odası-! nın masrafı her memleket tarafı dan sene rak verilecektir Bu mesele bugün vanılarak hk. ! küsülereltir 5 bin İsviçre frangı ola! MİLLİYET CUMA Darülfünunda dünkü çay ziyafeti | (Başı 1 inci sahifede) Muhterem Mur Hanımefendiler Beyefendiler Sizlere samimi kalbimden doğan | &n tatlı bir heyecanla beyanı hoş a-| medi eylerken muhabbet, samimi- yet, ve tesanüt temelleri üzerine ku- ralan ve daima ilerleyip Yükselmeği kendine gaye edinmiş olam bu ilim müessesesinin ne derin bir sevinç duygusu ile saadet günlerinden rini yaşamış olduğunu söylemeği borç addederim. | Tarihin büyük bir isabetle koy- duğu isimler içinde — Balkar. tabiri) gibi gerek coğrafi vaziyetin gerek içtimai nisbetin gerekse medeni mü-! şareketin ehemmiyet ve vahdetimi! gösteren tabirler pek azdır. Hâdisa- tn sevkile dalgalar gibi telâtüm et- miş olan insan kütleleri nihayet bu İsmin sihirkâr tesirile durulmuş gi- bi bir devrci tevakkufa girdikleri z2- man İster istemez kendil iri. ğe süren cereyana berakmışlar, dai ma faal olan ta kudreti fakat) gizli elleri içinde yoğurula yoğuru- ia kanlarile, canlarile maddi ve m nevi bütün varlıklarile biribirine rişıp kaynaşmı yet âleminin bir hususi tipi bir münferit medeniyet o enmüzeci olarak meydana çıkmışlardır. İşte © insanlar sizler ve bizleriz. Daha ini, r, ve koca beşeri- olarak Efendiler, koskoca bir Tarih, ta. bildir ki gürültüsüz ve kansız geçe mez. Onun içindir ki asırlarca bir- likte yaşamış biz Balkanlı kardeş- ler, son şeklimizi buluncaya kadar türlü türlü ömüllerle, ayırıcı fikirler le çarpışmıya ve hattâ bunların yü zünden biribirimizle bur olduk. Bugün » larca nüfusu barındı rım adası desti tabiatin hiç bir lüt fundan mahrum kalmamış olduğ gibi, bu milyonlarca nüfusu yek: ğerindeğ ayıran hiç bir çetin halli hiç bir iddi sinirin, vücudunda: şikâyet edecek vaziyette Bu insanları her zaman deraguşa sevkedecek oğuşmuya mec esinde milyon. yel ürüssüz bir maşeri kana kana| doyuracak feyizli bir toprak, ehlâfı daha asırlarca belki ilelebet hiç bir millete muhtaç etmiyecek derecede | bol bir servet ve sonra yekdiğerleri Mürşitlerin tasavvurlarmı sizler ban kilata isal ediyorsu yuz ile diğer Balkanlılara Türk kardeş- lerin Ulü Gazimizden ham bu uğurda en son faaliyeti gi tereceklerini söylüyebilir Murahhas Efendiler, Konf. Gayenizii zengindi Konferansın karar ve Balkanlıların fikir ve tstbil da ve derece müterakki âleme isbüt etmiştir. Siyasiy: timaiyat, Hukukiyat, vadisinde bi in ne suretle tahak- kuk ettirileceğini gördüğüm zaman yakın bir âtide hızın progr Biği derecesinde ağını sezerek sevindim. Fakat on büyük sevin. mi, bars ve terbiye hakkındaki ta- savvurlarımızı öğrendiğim vakit duy dum. İşte Efendiler, kıymetli mesniniz | de gördüğüm yükseklik bilhasak bu | Bokta itibariledir. Yarın olmak zevkini ta cak çocüklarımı- #a ns fabraver bir gün yaratıyorsu- muz, Onlura desti tabistin cetlerini biribirinin kanile yoğurup kendile- rine hemen hemen müşterek bir si ma, müşterek bir — varlık verdiğin, anlatmak, ve bu müşterek bütün siyasi ve itibari ayrılık, rağmen silinmez ve bozulmaz, bir |” rabıtaj tabiiye olduğunu göstermek, Balkanın ber hangi bir parçasından | diğerine geçen çocukların ana buca- | ğını kaybetmemiş gibi bir his veren terbiye evlerine sokup, oralarda ya- bancı olmal şöyle dursun kardeş ol. duklarım bildirmek... Elhasıl bir ta) raftan ve hukuk ve litan ders. lerinde yapılacak tadillerie diğer ta raftan en güzel terbiye usullerile ve daha bir takım musip tedbirlerle bu genç di da birlik fikir ve duy gusunu kökleştirmek süphe gok Beşeriyet Tarihinin hürmet le kaydedeceği bir eseri ola. | Isla himmet ola Efendiler, bu hararetli devresinde İstanbul Da, faaliyet | ilfünunuda yeti umumiyede müzakere edilecek. tir. Baikan tütün ofisi Balkan memleketleri arasında tü. tün istihsal ve tanzim ihe racatı teğ için bir Balkan tüti ofisi tesisi fileri Balkar konferanm Metni komisyonu tarafından sız kusfı İmiş e #dilmiştir. Bu mesele de bugün ans heyeti umamüyesinde gö- | file bu birlik fikrine | haklcuk ettirilmesinde gençliğe siteleri yapmağa çalışmaktadır. Bal- kan Konferansında yine birlik aki- desi için uğraşan Darülfünun Hoca larımızın diğer © kardeşlerile el ele çalıştıklarını söylemeye lüzum gör- mem. İstanbul Darülfünunu Hoca ve talebelerinden mürekkep bir ka- Darülfünunu- muzun ne derece bağlanmış olduğu. Du anlatmak üzere Atinaya Bu küçük ziyaret samimi. İ yet tezahürlerinin infılâkına bir ve- sile oldu. Yine bu Birlik fikrine ne kuvvetle sarılmış olduğurmu i seneki progra rafyasına Bal) Balkan İk ıtına ve Balkan Hukukuna hattâ son tasavvura göre | Bal- lisanlarına da mühim bir mevki söyliyekilirim Muhterem Murahhaslar; Talebe mübadelesine, esevler teatisine hazr riz. Balkan Darülünunlarının Hoca larından burada Konferans vermek lere dairrin salonlarımız açık- tr. Keza Atina Darülfünununda bi- zim bir Hocamızın yaptığı gibi her ; hangi bir Darülfünunda Konferans- İ mek suretile - netin temini iğin elinden geleni yap: | ağı kendine bir şerefli ad-) deder; | Aziz Muhataplarım, bugün bütün emellerimizin tahakkuku için gayet | wüssit bir hava bulmuşuzdur. Siya- si recüllerimizin bu bapta en yük- sek hislerile hareket ettiklerine şa: bit olmaktayız. Fakat öyle çalışma hıyız ki: Balkan birliği | akidesi bu himmetler sayesinde bütün kalpler. de mahkük olsun da ortık siyasetin ivicaç ve inhinalarnı, biribirlerine | €n samimi hislerle bağlı olan ve me- deniyet yolunda el ele yürüyecek o lan Balkanlıların mukadderat de hic bir tesir yapmağa müsait bir zemin bulmasın, Kalbim ümit ile şarpar ve ruhum yeni bir imanla ateşlenirken, gözle- | rimi şu vahdet ve tesmnüt levhasma dikerek bütün kuvvetimle bağırıyo- | Yaşasın şu parlak âtinin mübeş.| şir ve âmilleri, Yâşasın Balkanlı Kar deşler... | Bulgar profesğrünün nutku| Muammer Raşit Beyin nutkuna| alir saşpdiki Balkan Darül. | fünunlularının mdderrisleri verdiler. ofya Darülfünunu profesörlerin M. Gucnolf, Türk ve yada çok bugünkü konferansın iden i uk ettirecek olan âillerin a başında Balkan memleketlerinin Darülfünun gençliği geleceğini ilâve etmiştir. | Profesör, vütkunu bitirirken dez | miştir ki? “Türk inlelâbni meyda. | iren dahi şefin menevi evlâd, olan Darülfünunlulardan; mâna ve maksadı Cemiyeti! Akvama benzeme mek şartile beşeriyetin ömrü kadar devam edecek bir Balkan ittifaler hi. | Dâsı kurmasını ve | bunun için de Balkanlı arkadaşlarile ciddi bir me. | $ai iştirnkinde bulunmalarını rica e diyorum.” l | Arnavut murahhası ne | diyör? İ Arnavutluk murahhası Natsiş irat ettiği nutukta Türk mili ve beynelmilel profesör ma- bin fileri ve inaani kıymetinden; iZ. ya Kökalp, Necip Asım ve © Yusuf Akçoru gibi Türk mütefekkirlerin. , Balkan birliği miefküresinin ta yüksek heyecanla Mmüesseselerine di elerden hararet ve ksederek alkeşlnmmuştar. ân muarahhasının nutka Bundan sonrâ söz Yunan hhası Atina Darülfümün hukuk wüderrislerindem Mi. Svolos, Atina nunun hararetli selimları Darülfünununa ibliğ et. iyar oldağunu ve İeyeca. müstesna mahiyeti bu Darülfünanun eski bi maktan meş'et ettiğini söyledi, kı disini İstanbul Darülfünununa bağ. | İsyan rabıtaları bugün daha hissettiğini ilâve etti, mekle balı derin Mumaileyh Balkanlılar arasında | bir yaklaşmanm her şeyden — evvel) genç Darülfânunlular arasında müş | ir vicdan husulüne bağlı oldu ma ve milli vâtanlarm © fevkinde | 2 ma İşa - ret ederek bu vatanm faal vatandaşı olmak İüzumunu ileri sürdü, Romen murahhosının nutku Romanya murahhaslarmdan Bük rey iceret akademisi © cenini sabık nazır profesör Dr. loan Raducana irat ettiği nutukta hulâsaten — dedi ki: “Yüksek hirsn kudretli eva 0- laa İstanbul Darülfünunüna Romen rahhas heyetinin takdir ve hür. dirmekle babtiyarım, Dor ve mahdut düşünceli yetçiliğin büküm sördüğü devirler kat'i surette kapanmıştır. 23 TEŞRİNİEVVEL İ tehdit eden tehlike 1931 ilim ve fennin kudretli ellerine bırak mak icap eder.” murahhasinin nutku Yugoslavya murahbası M. Yu vanoviç nutkunda dedi ki: “Dünyanın her tarafında tekdir ve hayranlık uyandıran yeni Türki. yeye vücut veren yüksek varlıkla- rı yetiştirmiş Türk ilim ve fenninin bu kiymetli ve kudretli * muhitinde bize göstermiş olduğunuz nazikâne kabulden dolayı duyduğumuz #6- vinç ve teşekkürü Yugoslav murah. has heyeti namına w-usaadenizi rica ederim. Balkan memleketleri, iktisadi ve viyeleri itibarile yüksek bir seviyede bulunmadıklarından garp âlemini doğuran men- faat ihtilâflarından masun bulunu- yorlar. Bu kabilden ihtilâflara sun'i surette vücut verilmesi E çin çok büyük bir folâk mun içindir ki, iktiradi ink en müsait şerait Balkan milletlerini - yapılan iktzsadi Yugoslav beyan etmeme anlar i- malik bulunan arp âleminde yanlışlıklara düş- sefalete uğratmama- mız, bütün Balkanlıları düzgün ve şrurlu bir çalışma yoluna sevketme miz icap eder, Muslihiddin Adil Bey in nutku Bundan sonra Darülfünunumu- &n hukuk fakültesi rmüderrislerin- den Muslihittin Adil Bey nutkunu irat etti, ezcümle şunları söyledi: “Balkan memleketlerinin şerefli mümessillerinin burada bulunmaları tesanüt ve adalet düşüncelerimizin istinat ettiği temelin günden güne kuvvetlendiğini bize anlatmaktadır. Balkanlarda yaşayan değerli ve gay retli milletleri biribirine yaklaştıra - sak çareleri elbirliği ile arayıp bul- mağa çalışacağız. Bu yaklaşma Bal kanlılar birliğinin hakikat şeklini al. ması için bir hareket noktası olacak tr. Balkan memleketlerinin istedikle rini ifade için bir söz, şu ulyi söz ki- fayet eder: Sulh, vicdanlar arasın, sulh, menfaatler arasında sulh, mi letler arasında sulh, vicdanlar ara sında adalet, menfaatler arasında te- rakki, milletler arasmda kardeşlik yolu ve vasıtasile sulh. Bakkalbaşının Yunan mebusu Bakkalbaşı türkçe olarak söylediği çok sami ve çok alkışlanan nutkunda gençi ğin en güzel senelerini bu sıralarda geçirdiğini söyleyerek demiştir ki nutku “Hür ve mütecaniz devletlerimi- | zin hür vatandaşlar serbest inkişafımıza nailiz. Öyle zan mediyoruz ki içtima ve .x raitinden tebeddülünden mütevcilit vaziyet Balkan milletlerinin biribiri- ne tekarrübünü, yani bir Balkan it tihadını mecburi kılıyor.” M. Bakkalbaşı, Türk inkelâbindan| ve Türkiye ile Yunanistanın arala - rmdaki ihtilâfları bertaraf ederek | dostluk tesis etmelerinden sitayişle bahsettikten sonra: “Balkan ittihadının vücut bulma #ı elzemdir. Ve vücut Çünkü bu ittihat mukadder bir in- ki neticesi ve Balkan milletlerinin şart refahıdır” dedi. Gerç Darülfünunlunun natku Son nutuk Darülfünun gençliği mamına hukuk fakültesi som sınıfın- dan Şükrü Saip Beyin idi. Türk gen <i hemen her cümlesi hararetle alkış lanan nutkunu gür ve çelikten bir sesle ve türkçe olarak söyledi. Bu güzel nutku aynen neşrediyoruz: “Pek muhterem misafirlerimiz; Genç Darülfünanlular, | bugün hayatlarının en mes'ut anlarını yaşı- yor: İstikbalin sulh ve selâmet kah. ramanlarını kendi irfan ocaklarında karşılayan Türk gençleri kalplerin - den doğan ve ruhlarında fışkıran samimi hürmetlerini ibi tefini bana tevdi eylemiştir. Tarih, «binbir inkılâbma sahne olan Balkan larda mazide her birimiz için mukad der olan zaferlere ve hüsranlara rağ inen, Balkanlıların aralarındaki kap- deşlik hislerinin — bütün küvvetile yaşadığını görmek, atinin mukadde- yatını bir gün eline alabilecek olan biz Derülfünunlular için ne büyük bir şevk ve sandet kaynağı oluyor. uhterem Efendiler; biz istik- bale ait ve a Balkan yi tetkik ediyorsak bunu ancak tikbalde bir büyük ve müşterek va- tan evlâdı gibi kardeşce yaşamak gin ne yapılmak lâzem geldiğini renmek için okuyor ve tetkik ediyo | ruz, Balkanlıların bir kin ve ihtiras - yuvası değil, bir muhabbet ve vi- fak membas olduğunu bütün cihana haykıra haykıra © ilân edecek olan Balkan konferansı Benşliğin dilediği sulh havası içinde © yücel mek ve yüceltmek ümitlerini müjde. yor. Bu cihetledir ki: Türk Darül. fönunluları, bu müşterek © sulh ve müsalemet binasını kurmağa çalışan yüksek fikir yapıcıların tazimle se- lâmlamağı ve onları başlarında bir eklil gibi taşımağa en kudsi bir van bulacaktır. | (Bağı 1 inci sahifede) | boş durmıyarak kendisine düşen va-| tün insanlık âleminin mukadderatımı| komşu Praşkeva ile ailesini ve çocuklarını * kurtarmışlar, fa- | kat asıl yangma sebebiyet ve- İ ren ihtiyar Hırıstoyu kurtara- | mamışlardır. Hiristo alevler i- çinde kalmış ve yanmıştır. Kur tarılanlardan Praşkeva: — Eyvah paralarım kaldı! İ diye tekrar alevler içerisine atıl İ mış, fakat orada bulunanlar ta rafından geri çekilmiştir. 75 dakika sonra Bu vaziyetten on beş dakika sonra itfaiye yangın yerine gel miş ve Rozanın evinin dört ta- | raftan alevler içinde, iki evi de | yeni tutuşmuş halde bulmuş- tur. Bu vaziyette itfaiyenin der hal en seri tedbirle ateşi sön- | dürmeğe teşebbüs etmesi icap | ederken, maalesef böyle olma- | mıştır. İtfaiye caddedek kos musluğuna koşup ta mus- lukta bermutat su bulama cz yang - yerine en az bi kilometre mesafede olan deni- ze ve Aksaray karakolu önün- deki büyük musluğa müracaat j etmesi icap ederken beyhude İ vakit gecirmiş, ateşin gayri ka İ bili itfa bir hale gelmesine se- bep olmuştur. İtfaiye neferleri İnin iyi çalışmadığını iddia et- mek haksızlık olur. Efrat cid- den cansiparane bir surette ça- lışmış, fakat iyi idare edilme- dikleri için bu mesai faideli ola cak yerde zarak olmuştur. Yan makta olan adanın dört tarafı içi su dolu bostan kuyularile ve havuzlarla dolu iken, itfaiyenin bunlardan su almayıp tâ zaten | kuru olan Terkos borularından su beklemesi ve en son olarak bu havuz ve kuyulardan istifa- deyi aklına getirmesi büyük bir batâdır. Bu suların kifayetsizli ği de iddin edilemez. Çünkü bu sular o kadar boldu ki dün saat İ dörde kadar bu sular işlemiş ve İ tükenmemiştir. Yangının büyü İ mesinde evlerin çıra balda; pek sık bulunması, rüzgârm şiddetle esmesi kadar itfaiye nin iyi çalıştırılmaması da müessirdir. Yangın büyüyot Bu şerait dahilinde bittabi yangın büyümüş, dördüncü, be şinci evler de tutuşmuştur. İt- faiye işe başladığı zaman da ateş artık hayli hızlanmış bir hale gelmiştir. Bundan sonra da itfaiyenin bütün mesaisi | boşa gitmiş, ateş gittikçe büyü- müş, 2 saat içerisinde tam 20 tane ev kül olmuştur.. Bombaya müracaat İ Nihayet yangının su ile sön- İ dürülemeyeceği © anlaşılınca, | tahrip vasıtalarına müracaat €- dilmiş, henüz yanmaya başla- mış olan Emin Efendinin 12 numaralı evine bir tahrip bom- bası konulmuş, fakat bu bom- ba iyi konulmadığı için tesirsiz kaldığından ikinci bir bomba konulmuş, ve bu bomba ile de ev yikilarak ateşin önüne geçil miştir. Fakat bu esnada feci İ bir kaza olmuş, İtfaiye efradın- İdan Mehmet Çavuş bir evin üst katından düşmüş, üzerine de enkaz yıkılarak ağır surette yaralanmıştır. Yangın sönüyor Emin Efendinin evi bomba ile atıldıktan sonra, tehlikenin önüne geçilmiş ve saat 5,34 te sirayet ihtimali izale olunmuş- tur. Yanan evler Bu müddet zarfında 19 ev ta mamen iki ev kısmen yanmış, bir ev tahrip edilmiştir. Yanan evler şunlardır: Yangın çıktı ğr evin sırasmda 19 numaralı İ Emil Hanımın, 27 numaralı Ah İİ esi yalnız yarmki Balkan birli- il insaniyet cihanın sulh n temellerini atıyorsunuz. Yakın bir istikbal bütün cihana gös terecektir ki Balkanlar artık bir kan ve ateş membai değil, bir nur ve ir- fan kaynağı olacaktır. Muhterem efendiler, yüksek tnü- cahedenizden, büyük semereler bek liyoruz. Hak ve müsalemet yolunda Türk gençliği sizin yanınızda sizinle beraberdir.” Bu nutuk yine hukuk talcbesin- den Sadi Bey tarafından fransızça olarak okundu ve alkışlandı. Murahhaslar bu yüksek gençlik muhitinde gördükleri candan alâka ve iyi kabulden fevkalâde mütehas- ter. | İstanbulun bir köşesi yandı met Nuri Efendinin, 17 numa- ral: Salih Efendinin, 25 numa: ralı İstefanilyanm, 15 numara- lı Galip Efendinin 13 numaralı Dimitro Efendinin, 11 numara k Yorgi Efendinin, 5 numaralı Hiristo Efendinin evleri ile yangın çıkan 9 numaralı Ma. dam Rozanın evleri yanmştır. Yangın çıkan evin karşı sında 24 numaralı Davit Efen- dinin, 22 numaralı Yorgi Efen dinin, 28 numaralı Anastasya- nın, 26 numaralı Annanın, 18 numaralı Sıdıka Hanımın, 30 numaralı, Fahriye, Pakize, Ne fise Hanımların, 32 numaralı Yorgi Efendinin, 14 numaralı Süleyman Efendinin, 16 numa ralı Lisoderanın evleri yanmış. bir. Yangından sonra Yangından sonra itfaiye mül rezelerinden bir grup yangın yerinde bırakılmış ve ip dün akşam saat dörde kadar ya nan sahaya bostan kuyu ve ha- vuzlarından ,su işleyerek yeni grndan sonra açık ler zabıta tarafından civardaki Şahgüda mescidine yerleştiril. miş, müavenet için de Hilâliah mere müracaat olunmuştur. Altın çıkınları ve altın taharriyatı Yangınden sonra ola- rak enkaz altında kalan ihtiyar Hıristonun cesedini aramak ol- muş, ceset bulununca yanında da yanmamış iki çıkın derunun da 200 kadar tahmin edilen al. tin zuhur etmiştir. Bu vaziyeti gören Hırıstonun kız kardeşi- nin kızı ve Rozanı kocası Pra şkeva ile gene H ın akra basından çaycı Telmak Efendi derhal kendi evlerinin bulun- duğu sahaya kimseyi sokmamış lar ve derhal o sahada hsfriyat yaptırmaya başlamışlardır. Bu hafriyat esnasında da bir altın bulana bir kâğt lira verileceği vadedilmiş, bu suretle de yirmi altın bulunmuştur. Praşkeva i- le Telmak Efendi hefriyata de- vam etmektedir. Rus Hariciye Komiseri Odesadan İliç vapuru ile gelecek Rus Hariciye komiseri M. Litvinov'un Sovyet bandralı İ- liç vapuru ile geleceği anlaşıl- maktadır. M. Litvinov'u karşı- lama kiçin bir program hazır- lanmaktadır. Edison'un Cenazesi Muhieşem bir csgaze alayı yapıldı WEST - ORANGE, 21 (A. A.) — Edison'un bugün yapı- lan cenaze alayında tabutun et rafında ve arkasmda yürüyen dört yüzden fazla kimse arasın da Reisicümhur M. Hoover'in refikası da bulunmakta idi. Cenaze alayının geçtiği yel- larda da Edison'un dehasına hayran olan binlerce kadın ve erkek derin bir süküt ve huşu içinde durmakta idiler. Cenaze Rasedale mezarlığına getiril miş ve orada Edison'un haya- tmda en çok sevdiği gayet bü. yük ve budaklı! meşe ağacınım gölgesi altma gömülmüştür. Mezarin etrafında bir polis müfrezesi bu büyük ölünün ha tırasına hürmet eseri olmak üzere dört gün dört gece nöbet bekliyecektir. Doktor Hafız Cemal Dahiliye hastalıkları mütehassısı Cumadan maada hergün öğ- leden sonra saat (2,30 dan Se) kadar İstanbulda Divanyolun- da 118 numaralı hususi daire sinde dahili hastalıkları müa yene ve tedavi eder. Telefon: İstanbul 8923, Sıra numarasını beklememek isteyenler, kabineye müracaat la veya telefonla randevu ak