24 Ekim 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

24 Ekim 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

SOMANI LI 24 TEŞRİNİEVVEL 1931 Sahip ve Başımuharriri rt Meb'usu MAHMUT “-umi Neşriyat ve Yazı Müdürü 6 ncı sene, No. 2049 NUSHASI 5 KURUŞTUR Yeti yeni kuruluyor. Birinci ce- miyet geniştir, meseleleri karı- şıktır, gayesine güç gidiyor. kinci cemiyet dardır, meselele ri basittir, gayesine kolay ere- cektir. Akvam cemiyeti, beynelmi- lel gaye istihdaf eder. Bu gaye, milletlerin anlaşmaları, müsta- kil vahdetler dahilinde kendi bildiklerini e yapamamalarıdır. Fakat bugüne kadar, bü m satla, cemiyete arzolunan sayı $ız meselelerin ancak mahdut kısmını halledebikmiştir. İster siyasi, ister iktisadi sahada ol- #un, sadece irşat ve tenvire münhasır kalan faaliyetinde, cemiyetin el ile tutulur surette ancak birkaç meseleyi intaca muvaffak olduğu görülür. Ger- Gi irşat ve tenvir, beynelmilel meselelerin halline doğru adım lardır, Hattâ onlarsız ne Çanla- mak), ne (yapmak), ne de (in tac etmek) kabil olamaz. Zen- gin neşriyatı ve vâsi kütüpba- nesile, Akvam cemiyi karanlık meseleleri l mıştır, Lâkin, eğer bu cemiye- tin nihaf gayesi, harpten doğan keskin vaziyetleri kökünden kaldırmak, dünya yüzünde şa- mil bir tesanüt tesis etmekse, gündelik hayatm, bü nihsi ge- Yenin çok enginlerinde bulun: duğumuzu göstermekte oldu: ğunu itiraf etmek icap eder. Balkanlılar ceimiyeti böyle de ildir. Balkanlılar cemiyetinde, hem meseleler daha mahdut ve dikensiz, hem de onları hallede cek insanlardaki iyi * niyetler daha fazla ve açıktır. Konfe- tans müzakerelerinde görüldü- ğü gibi, Balkanlılarm siyasi ve ikusadi meseleleri iktiham edil meyecek şiddet göstermiyorlar. Garptekinden çok hafif bir e- kalliyet meselesi, Balkanlılarn siyasi meselelerinin mihrakıni teşkil ediyor. - Garptekinden çok basit istihsal, tevzi, satış ve sermaye meseleleri de Bal- kanlıların esaslı iktisat mesele- leridir. Öyle ümit olunabilir ki, siyasi meseleleri halledecek in- sanlardaki iyi niyet, bu mesele lerin sür'atle bitirilmesini ko. laylaştıracaktır. Müşterek yaşa han uzun bir tarih, başka şera- İt içinde güç olabilecek siyasi anlaşmayı, Balkanlarda müm- kün hale koymuştur. İktisadi anlaşmaya gelince, bunun için bütün esaslar yardır. Altı Bal- kan memleketi, ziraatçidir, me- #ai vaziyetleri birdir, Bu müşa- bih yasıflardan dolayı, Balkan- ların iktisadi bünyeleri göze Şarpan vahdet gösteriyor. Bu $artlar içinde olan memleketle- Yin iktısatça anlaşmaları ve ik- sat işlerini müşterek olarak Dizama koymaları kadar kolay #ey olamaz. Hükmedebiliriz ki, Balkanlı- ların birleşmesi için zemin hiç bir zaman bugünkü kadar müsait olmamıştır, Zira, Bal tanların öte tarafr, yani garp, €n kanatıcı ve sarsıcı hâdisele- rin zebunudur. Garpte bugün Umumi bir çöküntü manzarası Var, Müesseseler biribiri arka- ndan, düzünelerle, | yüzlerce ve hattâ binlerce (Amerikada nkalar!) yıkılıyor. İstihsal mekarizması, o, senelerce sarfo lunan zeki emekle yükseltilmiş Sesim tesisi, buhrana dayanamı Yor, rahneler içinde âciz kıvra- Buyor. En sağlam şöhretleri ka Zanan garp paraları, zan ve ha Yal gölgesi içinde esrarlı suret te yuvarlanıyorlar. Taliin, da- hangi paraları koruyacağı Veya korumayacağı belli değil. boş ve peri *» büyük âlimlerin tavsiyeleri» Ni yüz binlerce nüsha tabede- tek dünyaya yayan Akvam ce- Miyeti neşriyatı, ne arka arka- Ya toplanan oAkvam cemiyeti onferansları, ne garbin sathm | lerinden mürekkep bir komite (Devamı 5 inci sahifede) “TEM İZZET Solda dünkü heyeti umumiye içtimamda alınmış bir resim, Sağda münakalât komisyonu raportörü Reşit Saffet Bey Ki Kik Arnavutluk ve Yugöslavya murahhasları noktai nazarlarında ısrar ediyorlar. Heyeti murahhasamız tavassutta bulundu Dünkü içtimada komisyonların raporla Balkan konferansı ikinci heyeti | umumiye içtimai dün sabah saat on da Türk başmurahhası Hasan Beyin riyasetinde Yıldız sarayının merasim salonunda akdolunmuştur. İçtima i- ki saat devam etmiştir. Balkan başvekillerinin tebrik telgrafları Hasan Bey heyeti murahhasalar salonunda hurufu heca sirasile yer- lerini aldıktan sonra celseyi açarak, konferanşa Balkan hükümetleri Baş vekillerinden gelen tebrik telgrafları ile bunlara riyaset tarafından veri- len cevapların okunacağını bildirdi. Konferans kâtibi umumisi Ruşen Eşref Bey telgrafları okudu ve al. kaşlandı. Cemiyeti akvamın alâkası Müteakiben müşahit olarak bulu- pan Cemiyeti Akvam sulh bürosu he yeti ikinci reisi M. Ludvig Kid bir yutuk irat ederek Cemiyeti Akva- ın umumi sulh için çok faideli 0- lan bu konferansı büyük bir alâka ve dikkatle takip etmekte olduğunu söyledi ve muvaffakıyetler temeni etti. Carncgic müessesesi mümessili M. Babkök ta bu temenniyata hara: | etli bir lisanla iştirak etti. Münakalâta ait rapar Sonra münakalât komisyonu ra- pörtörü Reşit Saffet Bey raporunu | okudu. Raporda temenniler vardı; | 1 — *1932,, senesi ilk üç ayında Balkan memleketleri şimendifer ida yeleri ve Balkan Turizm mümessille rinden mürekkep bir komisyon teş- kilile bu idareler arasmda ittihat ve t temini , 2 — Balkan memleketleri arasın- da posta ittihazını istihdaf etmek ü-| Boğezdaki gezintide balık“ çılar misafirlere taze balık ikram ettiler. | zere altı Balkan hükümeti mümessil Bazı münakaşalara rağmen, dün elde edilen neticeler Balkan memleketleri hesabına büyük birer kazanç adde MN Murahhasların şerefine dün Beylerbeyi sarayında kabul edildi dilebilir di verilen çay ziyafetinden iki intiba. tpları için “Balkan Birliği pulu; namile bir pul ihdası, 3 — Gerek posta ve gerek diğer nakliyatta Balkan memleketleri Kıbrısta yüzde 20 - 30 tenzilâti bir tarife vücude getirilmesi. Raporun karatini müteakıp Yu- (Devamı $ inci sahifede) “Rumlar isyan mı ettiler? Gelen telgraflar vaziyetin çok karışık olduğunu bildiriyor KAHİRE, 22 (A.A) — Kıbns adasında bir takım — kargaşalıklar çıkması üzerine Kıbrıs hükümetine askeri yardımda bulunulması hak» kında Kıbrıs ve Mısır hükümetleri arasında muhabere © cereyan etli öğrenilmiştir. KAHİRE, 22 (A.A) — göre Kıbrıs valisinin & Nicosiadaki evi yalalıp kül baline getirilmişi > ması ve Balkan memleketleri mek. Eastern telgraf kumpanyası La- runca müstesna olmak üzere diğer sehirlerdeki | bürolarını kapamağa mecbur olmuştur. Laruazadaki bü. ro bugün saat 18 ze kadar açılmakta devam etmiştir. Kıbrıs | hükümeti mümkün olduğu kadar süratle bir kruvazör ve bir tayyare gönderilme- | faaliyetini durdurduğu İ| Kabrıs adasile muhabere İ bahriye askerleri tarafından bir tel- | M. Litvinof Hareket etti Moskova sefirimiz Hüseyin Rağıp B. de beraber gelecektir MOSKOVA, 23 (A.A.) — Türkiye hükümetinin vaki o- lan daveti üzerine Hariciye ko miseri M. Litvinof Türkiye Cumhuriyeti hükümetini res- men ziyaret etmek üzere bu- gün refakatinde Türkiyenin Moskova sefiri Hüseyin Ragıp Bey olduğu halde Moskova- İ dan Ankaraya hareket “etmiş- tir. İstasyonda kendisini s6 lıyanlar meyanmda Alinan ya sefiri de hazır bulunmuştur. İ ... İ Pazartesi günü şehrimize ge İ lecek olan Rus Hariciye komise ri M. Litvinof, aynı günün ak- şamı posta trenine raptedile- zek, hususi vagonla Ankaraya yidecek, Cumhuriyet şenlikle inde ve resmi balo ve resmi kı bulde bulunacak, 1 teşri de İstanbula dönerek Eğe vapu ru ile tiryesleye gidecektir. M. Litvinof, Ankara Palasta misa fir edilevektir. Tevfik Rüştü B. bugün gidiyor Hariciye vekili Tevfik Rüş tü Bey bu akşam Ankaraya gidecektir » e el Yenibahçede Milyonlar Sokağa atılacak Atletizm federasyonu yazısını ikinci sahife- mizde okuyunuz. siz istasyonu tesis edilinceye kadar inkıtaa uğrıyacaktır. Yarın sabah İs kenderiyeden Kıbrısa Bir miktar as- ker gönderilecektir. Kıbrıs ahalisi. nin büyük bir kısmının Yunanista. ğu gayri resmi surette Nicosinda vaziyetin çok olduğu söylenmektedir. Bununla be raber gönderilecek kara ve deniz kuvvetleri geldikten sonra galeya- nın bastırılacağı zannolunmalıtadır, İngiltere'nin Akdeniz filosu Suda limanında toplanmıştır. Filo bağlu- mandanı Kıbrısa iki kruvaör ile 1400 asker ve zabit göndermiştir. Bu kuvvetler yarın sabah. Kıbrısa varacaktır. Aynı zamanda bir de as ker nakleden tayyare gönderilmiş tir. reisi Bürhanettin B.in | ! | i Muhtelit - kurtuluş maçından bir enstentene Muhtelit takımımız Kurtuluşu 8-0 yendi Forvet hattının bu kadar sayı kaydet mesi Zekinin oyunu gayetiyi idare edişinden ileri gelmiştir Galatasaray — Fenerbahçe muhteliti dün, Yunanlılarla ya pılacak olan müsabakalara ha- zırlık olmak üzere, Kurtuluş ile bir eksersiz müsabakası yap tı. ,Fener - Galatasaray muhteli ti sahaya şu şekilde çıkmıştı: Avni Burhan, Mitat - Ce. vat, Sadi, Reşat - Niyazi, Mu- zaffer, Zeki, Fikret, Rebii, - Hakem Niyazi Beydi. Oyu- na muhtelitin hücumile başlan dı. Daha ilk dakikadan itiba- ren, Zeki içlere ve açıklara ver diği ince paslarla forveti işle- tiyordu. Hâkimiyet tamamile muhtelitte.. Bir hücumda Fik retten Rebiiye, Rebiiden Zeki ye, Zekiden Fikrete geldi. To pu Fikret sıkı bir şütle ağlara taktı. Bunu Fikretin Rebiiden aldığı pasla attığı ikinci golü takip etti. Devrenin sonlarma doğru Rebii de üçüncü ( golü kaydetti. Bu devre de3 —0 bitti, İkinci devrede muhtelitte bazı değişiklikler yapıldı. Rıza kaleye, Cevat ( ortaya, Suphi sağ haf mevkiine alındı. Muha (Lütfen sahifeyi çeviriniz) Yazan: İZZET ZİYA Esbak mabeyn kâtiplerinden İzzet Ziya Beyin “Hâtıratımla Baş- baza ünvanı altında eki sarayların içini ve dışı çok cazip fıkralar ve zarif hikâyelerle nakleden külliyatmı YARINDAN İTİBAREN tefrikaya başlıyoruz. Geçmiş bir devirde uzun zamanlar saraym içyüzünü görmüş, ınsan larmı tanımış ve bu insanlar görüş, biliş, anlayış tarzlarının çerçeve si içinde geçen birçok maceralarının kısım kam ifade ve hikâyesidir. İzzet Ziya Bey yarından itibarön bu saray menkabelerini hikâyeye başladığı zaman, 'Mihiyet,, sahifelerinden yakın bir tarihin bilmediğiniz ve işitmediğiniz daha bir çok saf- halarını öğrenmiş olacaksınız. Her biri ayr ayrı, bazıları bir iki gün, bazıları daha fazla günler de vam edecek olan bü bâtıraları karilerimizin zevkle ve alâka ile takip edeceklerinden emin bulunuyoruz.