24 Ekim 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

24 Ekim 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

7 Maşallah çalışıyorlar! | #İ/ Darülfünun emini, kanun çıktıktan Sözün İl sonra, darüllünunu tekâmül eritmek için bir eroje yapacaklarını söylemişti Tam 39 gün Hala bir ses, bir hareket kı acaba bu istikbal sigasının bududu nerede ? Taği Yıl yı 534 Idare yeri: Jstanbul, Ankara ca, Vakit Yurdu Cumartesi 24 Teşrinevvel (10 uncu ay)1931 Telefon: (İdare) 24370 — (Yan işleri) 24371 Sayısı 5 Kuruş 2 en yi mam senii Litvinof Yoldaş Moskovadan Hareket Etti Litvinof . Geliyor On beş sene evvel bir siyaset kâhüni ortaya çıkıpta deseydiki: — Bir gün gelecek, Ruslâr Türklerin dostu olacak; bütün garp devletleri bu dostluğu kıs- kanacak | Yine bir gün gelecek, Yunanistan o Türkiyenin dostu olacak, bütün dünya bu dostluğa şaşıp kalacak | Acaba bu siyasi kehanete o zaman inanacak tek bir kimse çıkar mıydı? Çok şüpheli, Bu- ponla beraber bugün bütün ci- han görüyor ve biliyor ki Türk Rus dostluğu ile Türk- Yunan dostluğu artık siyasi bir kehâi- met mevzuu değil, tarihi bir ha- kikat mahsulüdür. Son onbeş sene içinde yakın şark memle- ketlerinin e siyasi bünyesi çok derin tahavvüller ve inkılâplar ge- girmiş, Osmanlı imparatorluğu nün en büyük düşmanı olan bu iki memleket Türkiye elimburi- yetinin bilâkis en büyük iki dos- tu olmuştur! Bu dostlukların en son te zahüratından olmak üzere Başve- kilimiz ismet paşa daha bir iki bafta evvel Atinaya gidip geldi, şimdi de Rusyanın hariciye ko- miseri M. Litvinof Odesa tari- kile memleketimize geliyor. Pa- zartesi günü İstanbula gelecek, Na Aukâraya . gidecektir. suretle Türk-Rus dostluğun: daki derin ve müstesna sami- miyetin en parlak bir delilini bütün âleme gösterecektir. Osmanlı imparatorluğunun en büyük düşmanı olan iki memle- ketin bugün Cümhuriyet Türki- yesinin en büyük dos'u vaziye- tine geçmiş olması .« bir tarihi zaruret, ne de siyasi tesadüf eseri değildir; bu badise bu memleketleri idare eden devlet adamlarının yüksek görüşleri ve basiretleri semeresidir ki umumi harpten sonra ber memleketin halk tabakalarında husule gelen intibah cereyanları da bu seme- renin idrakini teshil etmiştir. Bundan başka Türkler için > oalağunan hususi bir kıy- ve ehemmiyeti vardır. Bunun sebebi de Türke Ru dostluğunun ilk temel taşı, mütarekeden son- ra Türkiyenin milli varlığını mah- (Alt tarafı 4 öncü sayıfada) Mehmet Asım Hakkı teslim etmek lâzım Balkan konferansında akalliyetler meselesi dolayısile ( Yugoslavyaya karşı metalebatia bulunan Arnavut baş murahbası. “Biz Yozoslavyadan fazla birşey İstemiyoruz. Yalnız or- wda mevcut olân bir müuahedenin tatbikini isteyoruz? Yugoslavya hu- datları içinde bir milyondan fazla Arnavut vardır. Benler için mevcut muabede ile kabul edilmiş olan hakların tanınmasını ve muahedenin tatbik olunmasını istiyoruz. diyor. Eğer hakikaten Arnavutların talep- leri bundan ibaret ise kendilerine hak vermemek mümkün değildir. Konferansta Balkan birliğine Candan taraftar görünen Yugoslavya murah- basları da zannederiz, mevcet bir muabedenin tatbiki talebini çok gör- meyeceklerdir. Balkan konferansının ikinci içtimaı Dün xü heyeti umumiyede Balkan posta ittihadı ve Istan- bulda enterbalkanik ticaret odası t ir E Balkan korteransı “umüm! “Keyett! ikivi toplantısını dün sabah. Yıldız ayında Trabzon İheb'usu Hasan bey'n riyasetirde yapmıştır. İçlima için Yıldız merasim küş. kündeki büyük salon hazırlanmış, murahhaslar, sefirler, gazeteciler ve dinleyiciler için hussusi yerler ayrıl. mıştır. Murahhaslar sabah saat dokuz. dan itibaren Yıldıza gelmeye başla. mışlardı. Saat onda büyük salon he men tamamile dolmuştu. On bu. çuğa doğru Arnavutluk baş murah. hasi Mehmet bey Koniçe ile Yunanis. tan baş murahhası M. Papanastasyo.| dan başka murahhasların hemen hep- si salona gelmiş bulunuyorlardı. Arl navutluk baş murahhas: Mehmet bey Koniçe dünkü içtimaa hiç gelmemiş, M. Papanastasyo miinakale komisyo. nufun raporu okunduğu sırada gel. miştir, Murahhaslara ayrılan sıralardan Türkiye kısmında en önde Lâtife Be. kir, Efzayiş Suat hanımlarla müder- ris Mitat ve Ahmet Reşit beyler, Yu. Kgoslâyya murahhaslarının en önüned M. Yuniç ve M. 'Topalovie, diğer mu. rahhas heyetlerin en önünde reisle ri bulunuyordu, Teşekkür telgrafları Saat tam 100 da reis Hasan ve umumi kâtip Ruşen Eşref beyler ri-| yaset kürsüsüne geçtiler, Zil çalma. rak aza sülküta davt edildikten sonra Hasan bey; — Celse açılmıştır. Sözlerile içtima açtıktan sonra konferansa gönderilmiş teşekkür ve sirin telgraflarının okunacağını söy. Rusen Eşref bey ayağa kalkarak sırasile evvelâ Arhavutluk başvekili M. Pandeli Evangeli, © Bulgaristan! başvekili M. Muşanof, Yunanistan başvekili M. Venizelos, Yuzoslav beşvekil MM, Zibkoviçin “konferansa fahri reis intihaplarından dolayı gön-! derdikleri teşekkür telgraflarını okü- iğ se SMEİRDİZE, «ei du. Hepsi şiddetle xikışlanan felgraf- larda, konferansın muvaffakıyetli bir) meticeye varmasi İçin hararetli te menmilerde bulunuluyordu. Ayrıci Bükreş sefirimiz ve birinci Balkan konferansında fikri yakınlaşma ko- misyonunun reisi bulunan Hamdul lah Suphi beyden gelen telgraf da 0 kundu ve alkışlandı. Cemiyeti Akvam mlümessi- linin nutku Telgraflarm o okunmaz: bittikten sonra reis Hasan bey konferansa mü! şahit aza sıfatile İştirak eden Akvam cemiyeti mümessili M, Cummings'e söz verdi, M. Cummings kuvveti: bir İngiliz şivesile ve Fransızca olarak okuduğu nutkunda kendisine mlüsahit aza si fatile içtimalarında hazır bulunmak fırsat ve şerefini veren konferans w- mumi heyetine teşekkür ve Balkon konferansının mesaisi ve takip ettiği T Alıtarafı “4 üncü sayıfamızdadır | €s isi kararlaştırıldı " (Yukarıda) | dünkü içti- madan bir intiba (Aşağıda ) oç Murahhas- lar ve ga“ İşi zeteciler Beylerbeği IGazetecilik sergisi Hazırlıklar biti ek üzeredir Türk gazeteciliği 1 teşrinisanide 100üncü yıl dönümünü idrak edi- yor. İstanbul matbuat cemiyetini- nin bu münasebetle Galatasaray hisesi salonunda bir matbuat ser- gisi açacağını yazmıştık. Sergiye ait hazırlıklar bitirilmek üzeredir. Türk gazeteciliğinin yüz sene- sine ait eserler, sergide Di ım balinde teşbir edilecektir. Birinci ki Türkiyede ilk gazetenin neşri tarihi olan 1831 den 1881 e kadar elli sene zar- fında çıkmış olan bütün gazete- ler ve bunlara ait vesikalar teş- hir olunacaktır. ikinci kısımda 1881 den meş- rutiyetin ilânı tarihi olan 1908 senesine kadarki devrin zübdesi ni teşkil etmek üzere Sabah, ikdam ve Tarık gayeteleri üçün- cü kısım, 1908 dan harf inkılâ- bına kadar olan zaman içinde çıkan gazetelere aittir. Bu kr sımda yerin müsaadesine göre mümkün olduğu kadar çok ga- zete, başlık, vesika ve saire teş- hir olunacaktır. Dördüncü kısım harf inkılâbı devresini ibtiva et- ir, Beşinci ve son kısım- ir geder harf ipkılâbı- nın tekemmül ve tesisinden sonra aldıkları yeni medeni ve Avru- pai şekil gösterilecektir. Muharrir ve muallim Selim Nüzhet Beyin Türk gazetetiliği- nin yüz yaşına girmesi münase- betile hazırladığı “Türk gazete- diliği, isimli kitabın tab'ı da Dev- let matbaasında bir kaç güne kadar ikmal olunacaktır. Muhtelit maçından bir görünüş m — Bu adam neci böyle, Allahını seversen ? — Şirketihayriye memurlarından olmalı, şirket ilân asmak için her boş yerden istifade ediyor. Dün birinci takımlar arâsında lik maçlarına başlanmış, Galata saray — Fener mubteliti de Yu- nanhlâra hazırlanmak üzere rum takımlarından “Kurtuluş, ile kar- şılaşmıştır. Muhtelif spor haber- lerile mubtelif takım hakkındaki düşünceleri ve maç tafsilâtını spor sayıfamızda bulacaksınız, Japonya harbe Hazırlanıyor Tokyo, 22 (A.A) — Harbiye nezareti Mançorideki Japon as- kerlerinin mevcudunu artırmadan müdafaa vasıtatalarını ve kuv- vetini çogaltmak maksadile mans çuriye yeniden mitralyöz ve ma» kineli tüfek göndermeğe karar vermiştir,