25 Ekim 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

25 Ekim 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Saraydan bir kaç hatıra Onun gibi bir sadrazamla benim gibi bir padişah. Balkan harbinin en hararet fi günlerinden biri idi, lüzu- mundan çok fazla saffetle do- Tu kalbi, günün vakayiinden al dığı iyi veya kötü haberlerle gâh sürura, gâh kedere tahav- vül eden Sultan Reşat, henüz sabahleyin haremden rmabeyne çıkmamış idi. Vakit erkendi. Geceden beri, dairei kitabet te vazifeten nöbetçi idim. Sara ya, o sabah erkenden Sadra- zam Ahmet Muhtar Paşa gel- mişti, Sadrazamların o saraya bu kadar erken gelişleri mutat di, Bahusus, harp haber- lerinin de İstanbulda fena aki: ler yaptığı o günlerde paşanın saraya böyle hilâfı mutat er- ken gelişi baisi endişe idi. O sabah paşayı mabeyinde istikbal edecek henüz kimse ol madığı için, derhal © koştum, karşıladım, mabeyinde Sadra- zamlara mahsus intizar oda na aldım, Paşa odada bir aşağı bir yu | karı dolaşıyordu, Asabi ve en- dişeli — Harpten ne haber var, pa şa hazretleri? & Dedim, Bana durgun durgun baktı, gözlerin de yaş vardı. Mendilile sildi, ve sönra dudakları hafifçe kı muldadı: — Keşke gözlerim kör olsay dı da, bugünleri görmeseydim... dedi, Ben sualimi tekrar ettim: — Paşa hazretleri, harp sa- halarından fena ( haberler mi var? — Bilmiyorum oğlum, harp vakayiini ben de senin gibi ga zetelerden okuyup anlıyorum.. Tenezzül edip te | bana karşı bir şey söylemiyorlar. ni işgal eden kastederek çekiştirmek istedi. Ben paşayı daha fazla sık. mamak, belki o sırada bana an tatmak istemedi. bir takım | müşküllere sokamamak © için derhal Jâkırdıyı değiştirdim: Bir emriniz mi var efen- dim?" — Bugün Babrâliye erken gideceğim, fakat daha evvelce zatı şahaneyi görmek istiyo. yum, onun için saraya © erken geldim, Dedi. Odadan çıktım, o musahibi buldum, Sadrazam Paşanın gel diğini ve huzura kabulünü rica bermutat o küçük bir not ederek (o hareme Sadrazam paşa, kahve içerken, Sultan Reşat ta haremden çıkmış, biraz telâşlı hatvelerle mabeyindeki dairei hususiyesine geliyordu. Merdiven başından istikbal ettim. Sadrazamın böyle erken geldiğine galiba o da hayırlı bir mana vermemiş olmalı idi , birdenbire kötü bir karşılaşmamak için bana bir sey söylemedi, yalnız arkası sr va gelmemi işaret etti Kendi yazı odasına girdik. Sadrazamı yanına kabul et- mezden evvel, böyle erkenden sebebi ziyaretini benden öğren wek fikrile: - Harpten ne haber var» mmm! A.) — İspanya'ya nakledilme zı meb'uslar tarafından teş'yi edilmiştir. Alman sefiri Ankaraya gitti Alman sefiri Her Nadolny dün akşamki trenle Ankaraya hareket etmiştir. Japon sefiri Ankaraya gidiyor ISTANBUL, 23 (A.A) — Japonya'nın Türkiye büyük el. çisi M. Yoshida teşrinievve- lin yirmi dördünde yanına se- faret kâtiplerinden M. Kumabe olduğu halde Ankaraya gide- cektir, | aberle | topunun sesile arabasının at- l | huzur ve rahatını sadelikte, sü Nazım Paşayı | İunca, kadroyu arzeden zatın; Yazan: İZZET ZİYA İyi haberler var mı? Dedi . Ben de bertafsil, demin Sad razam paşa ile olan mükâleme mizi aynen arzettim , Sultan Reşadın yüzü birden bire burguldu, kaşlarını hayret le kaldırdı, beni dinlediği müd detçe içine biriken sıkıntıyı de rin bir nefesle boşalttıktan son ra, intakı hak kabilinden ola- rak şu sözü söyleyiverdi: — Onun gibi bir Sadrazam- la, benim gibi bir padişaha ma lik olan millete Cenabıhak im- dat elyesin Sultan Reşat hem hasis, hem de halkım gözüne batma. mak için debdebeden korkar dı. Maiyetinde lüzumundan faz In adamdan hoşlanmaz, daim; künette arardı . Tahta cülüs ettikten sonra hükümetçe tanzim edilen sa- ray bütçesile devairinin kadro- su kendisine arzedilmişti. Kendi şahsı da dahil oldu- ğu halde, harem (o masarifi ile maaşatı olarak bütçeye konu- lan yirmi beş bin | liranm beş bin lirasını kendi kalemile tar- hederek mecmuunu yirmi bin liraya tenzil etmek suretile ilk hissetini bizzat kendi maaşım- dan tasarruf suretile göstermiş ti. Saray devairi kadrosuna der cedilen maiyet sine bölüğü na mile süvari ve piyadeden mü- rekkep muhafız askerlerine tiraz etmiş, kendi / şahsı için buna lüzum olmadığını söyle- miş Bu sözü ısrar derecesini bu- — Efendimiz., Bu muhafız | kıtaata lüzum vardır.. hümayununuzun dostu olduğu kadar, düşmanları da bulunur. Siz millete lâzım bir şahsiyet- siniz., ine karşı Sultan Reşat, yukarıda bahsettiğim (hissin sevkile ve tuhaf bir mahviyet- le şu cevabı vermişti: — Ben Abdülhamit © gibi zengin bir (oadam değilim ki dostum olsun, kimseye fenalık etmem ve edemem ki düşma- nı bulunsun. Benim bildiğim askerler şahısların muhafaza- $ı için değil, vatan müdafaası içindir. Şayet (günün birinde ğrasam bile, nasıl işgal edecek kim- seler mevcuttur, o itibarla da zayiattan sayılmam! Gariptir ki, bu mahviyetle beraber cuma selâmlıklarında etrafında saf saf duran asker- lerle, teşrifata ait merasimden hep ayni hükümdarlar gibi bir tavrı gurur alır, bir merasim larmdan birinin huylanmasın- dan son derecede korkar, endi- şe ederdi... (Devamı var) Bürones- Aires'te bir arbede BÜENOS - AİRES, 23 (A. | lerini istiyen İspanyol muha- cirlerinden mürekkep bir kafi- le bugün İspanyol konsolosha nesine zorla girmek istemişler dir. Bu yüzden çıkan arbede esnasında o konsoloshanenin kapıcısı yaralanmıştır. 30 kişi tevkif olunmuştu: Zeppelinin seyahati BERNAMBUC, 24 (A.A.) — Graf zepelin balonu bu sa- bah GreenWich ayarile saat | 2,5 ta Bernambouc'tan hareket | etmiştir . PERMANBOUC, 23 (A.A.) — Graf zepelin © balonu 8 12.25 te buraya gelmiştir. İ tenhhüt ve mükellefiyetlerini tanı. | mevredeki mümessiline talimat gön-| Tahliyesi Japonya bazı yeni ka- | yıtlar dermeyan ediyor CENEVRE, 23 A.A: — Cemiye- t Akram meclisinin akşam © üzeri yaptığı içtimadan sonra Çin - Japon ihtilâfından mütevellit © vaziyet şu şekilde teayyün etmiştir İ hükümeti Cemiyeti Akvam meclisi tarafından tanzim edilen ka rar suretini kabul etmiştir... Japon teklif ettiği ka- bu mukabil projeyi tir.” Japonya'nın teklif kabil projede Mançuri'nin Japonlar tarafından © tahliyesi Mançurüdeki Japon tebaasının selâmetini temin edecek bir çok osaslı prensipler hak kında Çin ile Japonya arasnda tah liyeden evvel bir anlaşma © vücude etirilmesine talik İmektedir. “Japon mak fili. hayretle 2 A.A. — Resmi Ja- kabul etmemiş iği bu mu- lisinin dü.'kü içti len karar suretinin kendilerini hay- rete düşürmüş olduğunu ve bu ka rar suretinde kullanılan tabirlerin Japonya tarafından kabulüne imkân olmadığını söyl bu mahafilde beyan Japonya bir müddet ev Akvam kâtibi umumisi sör Drum- imond tarafından hazmlanmış olan formülden birini intihap hususunda | muhayyer brakılmıştı. Japonya bu | formüllerdea birincisini cüz'i bir ta- dille kabule hazır olduğunu beyan etmiş iken Cemiyeti Akvamın ü cü formülü tatbika karar verdiğini hayretle haber almıştır. Japonyanın, Cenevrece :i murahhasına ialimau TOKYO, 23 A.A. — Hükümet | Çin'in Japonya aleyhindeki galeya- na ve tahrikâta nihayet verilmesi i- çin İzem gelen tedbirleri alması ve mevcut muahedelerden mütevellit ması şartile Japonyanın Mançuride bulunan askerlerini demiryolu mın- takası haricine çekmeğe başlamayı ve bu tahliye işini 3 hafta içinde bi-| Görmek için elinden geldiği kadar| çalışmayı kabul ettiğini | Cemiyeti Akvam meclisine bılcirmek üzre ve- dermiştir. Nankin mahafilinin mütaleaları NANKİN, 23 A. A — Hariciye| encümeni Cenevre'den gelen son haberler hakkında tetkikatta bulun- mak üzere yarın fevkalâde bir içti- ima yapacaktır. Resmi mahafil Ja ponyan'ın “mevcut muahedeler Çin | bükümetine terettüp eden vazife ve mükellefiyetler” kaydından maksa- | rette anlatması! İ bulunduğu bazı itilâfları Çin bükü Bu mahafü Japonya'nın Mançu- ri bülkümeti i iddiasmda bulunduğu bazı itilâfla in bülkü- metinin tanımmamakta olduğunu e heinmiyetle kaydeylemektedir. | Japonganın Cemiyeti akvama cevabi TOKYO, 23 A.A, — Rengo ajan Hariciye nazırı M. Yoshizawa'ya | & vermiştir. Mumaileyh, Ja- | meclisin içtima tarihi ©- aksadile elinden geleni yapacağını fakat Çin'in muahedel müte- vellit mükellefiyetleri. tanıması ve Japonlar aleyhindeki tahrikata niha- yet vermesi lâzm © geldiğini beyan edecektir. Rengi ajansı Mukden'den alı şu telgrafı da neşrediyor; Japon heyeti Çin askerlerinin e- baliden fidyei mocat aldıklarını, öte | kini berikini öldürdüklerini ve yan- gm çıkardıkları şayialarını nazarı itibare alarak Mançuri'deki © vakayi bütün dünyaya bir rapor göndermeğe karar vermiştir. Heyet hu mmtakalarda © daimi bir kuvvet bulundurmak — leyhinde; harekete geçmeği de kararlaştırınış- | tır, Çin memurları oralarda asayiş, ve intizamı muhafazadan acizdir. | ler, Heyet, Çin şakilerinin tecavüz lerini müteaddit defalar püskürtmüş olan Jspon ordusuna minnettar ol- duğunu israrla beyan eylemektediz MLKDEN, 23 A. A. — Louam <hinehan'de yağmakerlik yapan 2 bin Çin askeri Japon demiryolu mü hafızları tarafından püskürtülmüş- tün M. Grandi Berlinde İtalya hariciye nazırı Münihe de uğrayacak MUNİH, 23 (A.A.) — M. Grandi, cumartesi akşamı Ber lin'e giderken iki saat kadar Münih istasyonunda kalaca! tır. Kendisini orada İtalya'nın Münih jeneral konsolosu, kon- solosluk memurları, ve Mü: teki İtalyan ( teşkilâtları mü- messilleri istikbal © edecektir. M. Grendi'nin & vagonu pezar sabahı Berlin'den gelen eksp- vese bağlanacaktır | ler, Journal gazetesi Lat'i ve müfrit mahiyetteki tasav- İM. Borek bir emniyet misakı ya Lavalve Borak Karşı karşıya! Amerikalı ayan azası Versay muahedesinin | tadilini isteyor VAŞINGTON, 3 AA —M Boreh Fransız gazetecilerine vaki beyanalında Versay munhedesinin yeniden tetkiki zaruri olduğunu söy lemiş ve demiştir kiz “Bu münhedenin istense de is- tenmese eniden tetkik ve tatil edileceği aşikârdır.” M. Boreh beyanatına şu suretle devam etiniştir. Müttefikler Alman ya'nın tamirat borcunu iptal ettikle- ri takdirde müttefiklerin biribirleri- ne olan harp borçlardan vazgeçme le taraftar olmamak için bir se- bep göremiyarum.” M. Boreh Versay muahedesinin vazettiği bazı şartların | tatbikmda devam edildiği müddetçe Avrupa'- da taslihatın tahdit edileceğini ümit etmiyorum. Fransız gazetelerinin mütalezları y PARIS, 24 A.A, — Gazeteler sü- tunlarının büyük bir kısmını M. Bo reh'nin beyanatına tahsis etmekle beraber vaktin geç olmasından do- layı pek az mütslen yürütmektedir. M. Boreh'yi vur ve telikkilerinden dolayı muaha za etmekte, bu tasavvurların tatbik | konmasının Avrupa sulhü * “Uye düşürebileceğimi yaz» maktadır. -. Harisien gazetesi Ode M, Boreh'nin moktni nazarı çok saf diline bulmaktadır. Bununla | bera- ber bu gazete M. Boreh'nın Versay muahedesinin yeniden tetkilcini de ğil fakat tadilini istemekte olduğu- mu, Fransa ile Belçika'nın tamirat tediyatına hakları bulunduğunu tas tik eylediğini ilâve etmiştir. yapılmasına da aleyhtar v. rald Tribune gazete: her türlü emniyet mi olduğunu yazdıktan sonra diyor M. Laval gazetecilere M. Boreh? nin tamamile şahsi mahiyette olan fikir ve mütalesndan dolayı zaafa iğe kapılmamalarını söy- Tribune güzstesinde görülen bir ha- bere göre M. saval M. Boreh'nin beyanatından ima tarikile bahsede- şti ki: “Ben Vaşingtm'a, M. Boreh . ile münakaşaya girişmek yahut Versay muahedesinin. yeniden tetkiki mese- lesini görüşmek için gelmedik.” Hoover. Laval mülâkatı VAŞINGTON, 24 A.A. — Ho- over Laval mülâkatından sonra neş- redilen resmi bir tebliğte M. Hoover ile M. Laval'in iktısadi vaziyet mok- tai nazarından bütün dünyayı eski haline bir an evvel kavuşturmak İ- çin Amurikan ve Fransız hükümet- İeri tarafından takip edilebilecek siyaset hakkında görüşmü oldukları kaydedilmiştir. Yine bu tebliğte beyan edildiği. ne göre bu hususta bi reti bulunması istendiğine, bu tes- viye sureti hakkında bazı şartlar i- leri sürüldüğüne yahsi bu kabilden bir müzakereye girişildiğine dair o- lan haberler temamile asılsızdır. Fransa ile Amerika arasında hal- li icap edecek hiç bir ibtilâf olmadı. ğı memnuniyetle beyan edilmiştir. Bu mükilemelerden yezâne maksat bütün dünyayı yeniden canlandırmağa matuf teşebbüsleri; ilerlemesini teşvik suretile faydalı bir harekette. bulunmağa müsait mhüşterek bir zemin bulmak üzere .İ bütçe meselesi bulunduğunu ve Fr. fikir ve noktaj pazar teatisinden iba vettir. Mülâkatların vereceği neticeler NEVYORK, -24 A.A. — New - York Times gazetesi Hoover - La- val mülâkatlarının Fransa ile Ame- rika arasnda mali sahada daha sıkı bir mesa iştiraki temin etmek ve Almanya'nın it tediyatı husu- sundaki kabiliyetini ve kudretini tet kik etinek üzere beynelmilel bir ko mite teşkilini mümiün kılmak heti- vâsıl edeceği filerinde bulun Cenevrede CENEVRE, 23 A.A. —M. La val'in dün Amerika'ya hitaben neş- lâmetin tensik edilmiş ril nat edeceğini söylemeleri Camiye Akvamın pek uzaktaki çetin ihtilâf halletmek suretile harbin önüne geç meğe çalışmakta olduğu şu sıralar da Cenevre'de kullanılan bir lisanı istimal etmek demek olur, İ yikile tenviri hususunda kuatının sulhün tensiki | sahasında) daha birçok yapılacak şeyler bulun. duğunun en bariz ve emsalsiz bü delili olduğu merkezindedir. Meclis teki mümessili tarafından Çin > Ja pon ihtilâfının balli keyfiyetinin uğ: | ramakia olduğu müşkülâttan haber | dar olan Amerika'nın M. Briand'in | Cenevre'de Cemiyeti Akvam mecl sinde mükerreren vaki beyanatının nerika'nın 48 hükümetine akset. tiren M. Laval'in Hisanını anlayaca- ümit edilmektedir. İ dilmediğini ve memleketimizde de eN C.H.F. kâtibi umumisi Recep Be Manisada mühim bir nutuk iratet Recep Bey; sporcular, çiftçiler ve avukatlar tarafın: dan sorulan suallere ayrı ayrı cevaplar vermiştir MANISA, 24 AA, — C.H. Fer kası Kâtibi umumisi Recep Bey dün İzmirden şehrimize gelerek Manisa- lılar ve Kazalardan gelmiş olan mü- mevver bir zümre huzurunda üç sa- at devam eden bir hasbuhalde bulun muştur. Recep Bey hasbuhal için haziran dan muhtelif mevzular üzerinde fi- kirlerini istemiş ve ilk defa | spor klüplerine mensup bir zat memleket gençliğinin yeni bir mıntaka teşkil ettiklerini ve saha ve stadyom tesi- si için yardım beklemekte oldukları nı ve idarei hususiye bütçesine spor cular için konulan paranın henüz ve rilmediğini söylemiştir. Recep Bey bilhassa © memleket gençlerine ve sporcularına mümkün olan yardımın yapılması C. H. Far- kasından ön saftaki istediklerinden olduğunu ve stadyom inşaatının bir, kanın bugünkü vaziyet muvacehesin de şimdilik Ankara ve İstanbulda bir stadyom inşasını derpiş eyl te bulunduğunu ve yavaş İzmir ve diğer İcceğini ve fakat saha temini için gerek hükümet ve gerek Fırkanın galışması tebii bulunduğunu söyle- miştir. Recep Bey bu vesile le Far. kanın spora ve gençli hemmiyeti izrh etmiştir. Sporculardan sonra söz alan Sa- lihlili Necmi Bey, Salihlide 16000 miktarında erazisi olan gan çiftliğinin içinde çalışanlara tev 4i ile köylülerin sefaletten kurtarıl ması esbabının teminini talep etmiş! tir, Recep Bey bu hususta hükümete yapılan müracaat ve alınan netice nim. şekli hakkında malümat alma malla beraber Halk Fırkasının mül-| kiyet haklarını taniyan bir teşekkül olduğunu izahetmiş ve her halde bu! bi yapmağı ümdelerinin ön safında | telâkki ettiğini ve nitekim İzmir vi-| lâyetin de ve diğer yerlerde birçok! köyülerin erazi sahibi yapıldığını i- is timlâk edilmek suretile köylüye tev- 4i edilebileceğini söylemiş ve bir bütçe meselesi olmakla braber res- mi müracaatların yapılmasını ve bu işi tetkik edeceğini vadeylemiştir. Bundan sonra söz alan bir köy muhtarı, NGlli emlikten köy hallana tevzi edilen ve bir kısmı işlemeyen! vaziyette olan erazinin taksitlerinin | icra tahsiline kalkışıldığını ve ken- dilerime verilen erazide otlattıkları hayvanat için ayrıca otlakiye nami- İe para istediklerini ve bu yüzden köylünün çok elim bir vaziyette ol. | duğunu söylemiştir. Recep Bey bu mesele hakkındı | kooperatiflerinin için bütün münevverlerin çalışması bir vatan borçu olduğunu izahetmiş ve bu vesile çok kıymetli vesayada bulunmuştur. Bundan sonra bağçı- lardan Fehmi Bey, bu sene mahsul vermeyen Ermeni bağları taksidinin tecili cababının istikmalini rica et miştir. Recep Bey bu mesele bütçe ile alökndar olduğu için bir şey söy- leyemeyeceğini bildirmiştir. Mütea- kiben Manisa'daki esnaf spor birli. ğinin mıntakaya ithal edilmediğin- den şikâyette bulunmuştur, Recep Bey birliğe mensup gençlerden ve idman mıntekası ikinci reisinden i- zahat almış ve mmtakaya girmek i- gin lâztm olan şernitin iktisap edile- çalışmalarını ve Manisa nülusunun dört değil beş spor birliği bile tesi- sine müsait olduğunu söylemiştir. Kredi kooperatifleri Bundan sonra bahis kredi koopera üflerine intikal etmiştir.Hazirun me yanında bulunanTurgutlu ziraat kre di kooperatif müdürü, © kooperatife tnensup hissedaranm > taahhütlerini ifa ve borçlarmı tediye © hususurida gösterdikleri dikkat ve saire hakkın da izahat vermiştir. Bu izahat kredi memlekete olan faydalarını temarüz ettirmiştir. Re- cep Bey küçük sanayi kooperatifle- ri hakkında izahat ve malümat ver- miş ve neticede Manisa'da bir koope ratif teşkil edileceği anlaşılmıştır. Bu hususta fırkanın Manisa şubesi öne- yak olacaktır. Bundan sonra hasbu- hal iktisat ve tasarruf bahislerine in tikal ederek hazirun meyanında lunan İş Bankası müdürü, Mani Ularra borçlarını tediye hususundaki alâkasmı ve memlekette aile tasar- ruflarını şayanı iftihar bir derecede bulunduğunu tebarüz © ettirmişti Bu arada söz alan Akhisarlı Nüzhet Bey tütün kumpanyalarının ittifak- ların ve halkın bu yüzden pek peri- | yette bulunduklarından bahsetmiştir. Kırkağaçlı Riza Bey'» de merhun tütünler işinde Akhisar tütümcüleri İş Bankasma rehin olan ti hesaba ithal edilmediğini söylemiştir. Recep Bey tütün me- selesinde fazla tevakkuf etmiş ve ha zirunu ikna ve tenvir edecek suret te rakamlara müstenil beyanatta bö) hanmuştur. Bu arada tütün zeriya tınm tahdidi meselesi © de mevzu bahsolmuştur. Recep Bey tütün i# tihsalâtının Şark memleketleri mütemadiyen arttığını ve m kette fazla kazanç mülâhazesiyle reneberlerden sarfnazar, tütün 78) 5 riyatının esnaflara ve hatti memur lara kadar ileri gittiğini ve dün; nan Yüz, Yüz on milyon kilo tütününe ihtiyacı olduğu halde Tür) b kiye, Yunan ve Bulgaristanın 170 $ b 180 milyon kilo tütün istihsal etili) 3 lerini izah ve şarktan | tütün ala) & memleketlerin her sene kendi yetif” tirdikleri tütünleri de şark tütünler) w rine ilâve etmek suretiyle halkı alı tırmakta olduklarını — izah od tütün inhisarının vaziyetlerine kelâm eylemiştir. Recep Bey geçen sene mübayaa ta inhisar idaresinin de karıştığı 28 man bu idarenin ortadan çekilmesi için birçok müracaatlar yapılmış bur hunduğu halde aksine olarak bu 38 ne de inhisar idaresinin mübayaa €J lemesi talepleri karşısında kalındığı nı inhisar idaresinin memlekete ve | halka müfit olmak için elinden gel diği ve bütçesinin müsaadesi nisbe- tinde çalışmasının tabii | ilduğunu bildirmiştir. Merban tütünler meselesine gezi lince, bu husus için göçen sene hür kü: tarafından ilânlar yapıldığı" Akhisar bankasına merhun © lan tütünler için vaktinde müracaat edilmemiş olması varit bulunduğun nu izah ve merbun tütünler mesele" sinin iktısat vekili o Mustafa Şeref Beyin Avrupadan yeni gelmeti ba sebile bugünlerde bir karara raptedi leceğini zannettiğini ve bunun içir müracaat edilmesi faydalı olacağını söylemiştir. | Recep Bey memleketin umum ve iktisadi vaziyeti üzerinde çok kıy | metli ve tatmin edici izahat vermif ve mukayeseler yapmıştır. Recep B başka mevzular üzerinde mütalcalar dermeyan edecek arkadaş bulunup bulunmadığını sormuş ve bulunma- madığını cevabını alarak haziruns veda etmiştir. Recep Bey Manisa'da N habiyesine azimet eylemi Cumhuriyet bayramı | Ankara üzerinde 50 tayyare uça- cak, merasim çok parlak olacaktır ANKARA, 24 (Telefon) — Cumhuriyet bayramı merasimi bazı izahat almış ve neticede köylü! bu sene her senekinden parlak olacaktır. Merasim esnasında şe- nün Şurayı devlete yaptığı usulsüz (hir afakında (50) tayyare uçacak ve par attan dolayı evrakının iade edildiği anlaşıkeaştar. Köylü arkada şa vali beye müracaat etmesi ve ka- vanin ve nizamat dairesinde tetkik bildirmiştir. Meb'uslar ve halk Bundan sonra avukat Sabri Bey mış ve memlekette bir betbin- ettiğini, halkın — lâyikile edilmemekte olduğunu — ve imeb'uslarımızdan bazılarının halkla ve köylülerle lâyikiyle alâkadar mıntakasına giderek nutuklar söyle diğinin gazetelerde gördüğünü mem lekette milliyet ve cumhuriyet hisle. rinin temamen yerlesmesi için hal- kım mütemadiyen tenviro mühtaç ol- duğunu izah ve müteakip intibap- larda bir mebus namzedi yerine hiç olmazsa iki mebus namzedi gösteril- mesini ve bu hususun mebuslarımı- zın halkla daha çok temasmı teshil edeceği mütealâsında bulunduğunu izah eylemiştir. ğini söyledikten sonra halk fırka Bın halkımızın tenviri icapeden miş, ve meb'uslarımızın intihap dinin resindeki tetkiklerine dair bu sene raporlar vereceklerini ve halkla te- mas için her sene daha ziyade te- kâmül ettirileceğini, halkımızın lâ ferden ferde kabahatli bulunduğumuzu be- yan eylemiştir. Recep Bey mab'usluk için iki namzet gösterilmesi şeklindeki mü taleaya em da Fırka riyaset dir nında bu meselenin müzakere edil- diğini bu usulün ecnebi memleketler de hiç bir fırka tarafından tatbik e- vatanın menafii aliyesi namma bir namzet gösterilmesinin tercih olun- duğunu söylemiştir. Recep Bey hal- kımızı betbin olmaktan kurtarmak bayrakları atılacaktır. ötlerle küçük Türk Murahhaslar, gazeteciler Gazi Hz. tarafından kabul edilecekler ANKARA, 24 (Telefon) — Buraya gelecek Balkan gazete- cileri için Ankarada bulunacakları müddet için bir program ha- zırlanmıştır. Bu programa göre gazetecilere şehrin temaşaya şayan kısım ları gezdirilecek, İstoğrafya müzesinde ve Himayei Etfalde şe- reflerine birer çay ziyafeti verilecektir. Matbuat Cemiyeti ile Gazeteciler birliği tarafından bir ziya- fet te tertip olunmuştur. Balkan gazetecileri murahhaslarla birlikte Gazi Hazretleri tarafından Marmara köşünde kabul edileceklerdir. Heyeti Vekilede bütçe tetkikatı ANKARA, 24 (Telefon) — Hey'eti Vekile varmki içtima- ında bütçe tetkikatına devam edecektir. Erzincan jandarma kumandanı ANKARA, 24 (Telefon) — Erzincan jandarma kumandanı binbaşı Mustafa Bey tekaüde sevkedilmişti | mmm Avusturalyada bir grev SYDNEY, 23 (A.A.)— 200 gemicinin grev yapmağa karar vermiş olmalarına rağ- mea'bagön'3 gemi, “ teyfaları tam olarak hareket etmişler- dir. İstif amelesinin tayfalık va sifelerinde çalışmağa talip ol- maları yüzünden grevlerin a- kalacağı zannedilmekte- ir. Ispanyada grev GİJON, 23 (A.â.) —Li- man amelesi grev yapmağa ka rar vermişlerdir. M. Steiline mi, Stalin mi? RİAGE, 23 A.A.) — Mos kova'da deveran eden şayinlar M. Steiline'in istifasınm muh- temel olduğu merkezindedir. Londrada soğuklar LONDRA, 23 (A.A.) — Dün akşam 1896 senesindenbe ri birinci teşrinin en soğuk g€ İ cesi olarak tesbit — edilmiştir. Yer dondan bem beyaz olmuş” tu. Hararet sıfırdan ağaşı 2,7 olduğu kaydedilmiştir.