25 Ekim 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

25 Ekim 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

ibaslı KAN NAKLI Tarihi ve inkişafı Peştede çıkan NEPSZATA Gü damın kanı tahlil edilmekte | Galip. Asırlarca evvel . insanlar, çok kan kaybetmiş bir yaralıyı kurtarmak için, ona yeni bir kan zerk etmesini düşünmüş- ler ve tatbik te etmişlerdi. Fil vaki bir keçi veya kuzuyu ke- sip te kanını hastaya zerk et- mekten kolay bir şey yoktu. Fakat bu mevi tecrübeler maa- lesef daima fena neticeler ver- miş. Ve hayvan kanı verilen nm ekseriye çok geçme- tığı ve nihayet öl- düğü görülmüştür. Bu netice- ler çoğulmca, birçok memle- ketlerde hayvanlardan kan nak li menedilmiştir , Kan var, kan var! Fakat fen, böyle bir hezi- mete boyun eğemezdi. Çünkü fikir, haddizatında iyi, makul ve tabii görünüyordu. Eğer mu vaffakıyet hasıl olmuyorsa, 46- beplerini araştırmak lâzımdı. Zira çok kan zayi ederek zayif düşmüş hastalıksız bir orgaliz manın yeni kan ilâvesile kur- tulması icap ediyordu. Niçin damarlarına hayvan kanı zerk edilen insanlar ölüyorlar? Aca ba hayvan kanı yerine insan kanı zerk edilirse, yine ayni netice mi hasıl olur? Bu noktai hareketten yapı- lan tecrübeler gayet garip ne- ticeler"vermiştir. Alimler tet- kikat neticesinde görmüşlerdir ki, meselâ bir tavşan kanı, kö pek kanı ile karıştırılırsa, kö pek kanının küreyvatı hamra- $ı, tavşanınkini hal ve mas- sediyor. Bu suretle küreyvatı hamranın esasmı teşkil eden Albomine ve O Hemoglobine plâzmadan ayrılıyorlar ve kö- pek ölüyor. Halbuki iki tavşanın ve ya- hut iki köpeğin kanları birbiri ne karıştırılırsa, böyle bir ne- tice hasıl olmıyor. Ayni fa- milyadan diğer hayvanlarda da Ayni netice görülmüştür. Yani iki köpeğin, iki atın, iki mer- kebin kanları mükemmele bir birlerine karışabiliyor. Bu su- retle anlaşılmıştır ki, kan za- i hayvan kanı Ondan sonra bu vadide tec- rübelere başlanmıştır. Bir in- san hayatını kurtarmak mev- zuu bahsolduğu zamanlar, ken di kanını vermek istiyen çok insanlar görülmüştür. Fakat bu tecrübelerden de elde edi- len neticelerin şayanı memnu- niyet olmadığı hayretle müşa- hede edilmiştir. Çok zaman- larda insan kanı zerk edilmiş hasta kurtulacak yerde ağırlaş mış ve hattâ sanki bir hayvan kanı zerk edilmiş gibi ayni mevt alâmetleri göstererek öl müştür , Dört türlü insan kanı Bu asrın bidayetinde Lands Teiner isminde Viyanalı bir doktor, uzun tetkikatının neti cesini şöyle hülâsa etti, İnsan lar kanlarının tevlit ettiği ak- sülâmellere nazaran, dört sını- fa ayrılırlar . A sınıfındaki insanlar ka nı, B sınıfındaki insanların ka- nındaki plâzmayı “bozuyor. C sınıfındaki insan kanı ise, di- ğer bütün sınıflardaki insan kanlarile kâmilen karışabiliyor ve plâzmasını bozmuyor. Dör düncü bir sınıf daha var ki, kanındaki plâzma, diğer sınıf lardaki kanlarla birleşince der hal bozuluyor . Halbuki mikroskopla bu s1- nıfları kolayca ayırmak müm. kündür, Doktor Landsteiner - in tecrübeleri göstermiştir ki, kanları karışabilecek iki sınıf- ta anlar arasında kan nak- “li vaki olmuşsa, korkacak bir şey yoktur. Aksi takdirde neti ce ölümdür. Onum içindir ki, bugün kan © naklinden evvel, hastanm kanı ile kan veren &- dir. Galebe Prensip bu suretle lince, vâsi milyasta linin tatbikine bir mâni kalma mıştır. Hali hazırda birçok bü yük hastahanelerde kan veri- ci adamlar vardır. Bunların bangi sınıf kan sahibi olduk- ları hastanelerce malümdur. Bu adamlar maddi bir mükâfa ta mukabil vücutlarından bir veya yarım litre kan verebili- yorlar. Hali sıhhatte bir ada- mın vücüdünde beş, altı litre kan bulunduğuna göre, bir lit- re kanım ziya: ciddi bir tehlike teşkil © etmiyor ve bunlar üç hafta içinde kaybettikleri ka - ur telâfi ediyorlar Hasta ile kan veren adamın sınıfları seri bir muayeneden sonra tayin (edilince, evvelâ kan veren adamın bir damarı açılıyor ve çıkan kan bu mak - satla yapılmış borular vasıta- sile hastanın açılan bir dama- rma naklediliyor . Umumi harpte kan nakli o kadar vüs'at kesbetmişti ki, Amerikan ordusunda her nefe- rin künyesinde hangi sınıf kan sahibi olduğu bile yazılmıştı. Bu, doktora fazla vakit kaybet tirmemek için evvelden ihzar edilmiş bir tedbirdi . Çok defa hastaya en yakın akrabasından birinin kan ver- mek istediği görülmüştür. Lâ- kin kan rabıtasınm bu nevi va ziyetlerde ekseriya iyi netice vermediği anlaşılmıştır. Çün- kü ayni sınıftan değildirler. Meselâ yeni doğmuş bir çocu- ğun kanı, annesinin kanındaki mayı bozuyor. Çünkü her ikisinin kanı ayni sınıftan de- ğildir . Cinayetlerde Bir adam kanı mensup olduğu smıftan bütün hayatı müddetince ayrılamaz. Hattâ ne hastalıklar, nede kullanılan ilâçlar kanın sınıfı- nı tebdil edemiyor. Cinai nok tai nazardan bunun çok büyük bir ehemmiyeti vardır. Farzedelim ki, cinayetle maznun bir adamın elbisesin- de kan lekeleri var. Fakat bu adam, elbisesindeki kanı bur- nunun kanamasına atfediyor. O zaman hem maznunun kanı, hem de elbisesindeki kan tah- Hil edilince, her iki kanın da ayni sınıftan olup olmadığı meydana çıkıyor. Eğer maz- nun A sınıfından ise ve üze- rindeki kan lekeleri ayni sını- fa mensup çıkıyorsa, ri nun doğru (söylemiş olması ihtimali vardır. Eğer elbise- sindeki kan B sınıfından ise, maznunun yalan söylediği mu hakkaktır. Diğer taraftan maktulün muayene edilen kanı B sınıfın dan çıkıyorsa, o zaman baki- kate daha ziyade yaklaşılmış demektir . itibarile Kan ve ırk Kan tahlilinde elde edilen büyük terakkiden sonra, âlim- ler şimdi kan tahlili ile ırk meselesini halletmeğe çalışı- yorlar. z Meselâ, iki yüz on senedir Budapeşte civarında mütemek kin bulunan Suap'ların kan tahlili, Thuring'lerle ayni e€v- safta görülmüştür. Zaten Ma- car Suaplar'ınn da oradan geldikleri iddin edilirdi. Keza cil in aslen Hintli ol- dukları söylenirdi... Filvaki Hintlilerin kanı ile çingenele- rin kanı arasında ayni evsafa tesadüf edilmiştir. Şimdiye kadar yapılan kan tahlillerinden yer yüzünde mev cut bütün ırkların, üç büyük ırkın tesallübünden hâsıl olduk ları anlaşılmıştır. Bugün ise muhaceret, muharebe ve içti- mai diğer birçok sebeplerden dolayı yer yüzünde temiz bir ırk kalmamıştır - İstanbul Belediyesi Darülbedayi temsilleri Bugün akşam saat 21.30 da Resimli Şark 10 Nümaralı Teşrinievvel nushası üç renkli gayet güzel bit kapak içinde kıyinetli ma- kaleleri muhtevi olarak intişar Yazan: Corbüccia. etmiştir. Okuyüucularımıza tav- Yeni neşriyat ||| Fatih Sulh İcrasından; Hasan Ra &p Bey Leman Hanım ve Ektem ve Raif Beylerin şayian mütesakrıf oldukları Aksarayda Kazani Sadi mahallesinde Hact Ahmet sokağın- du mükerrer 6 numaralı"sarı boyalı kâğir iki kapı, üç kat bir taşlık,boş oda, bir mutbak ve tavan arası ve gmıktarı kâfi bahçesi ve kuyusu bu- Velinin Çocuğu İM Komedi 3 Perde i İl Tercüme eden: İ, İli TU Halk, tenzilâtlı gecesi, Altı yaşından aşağı olan ço- cuklar tiyatroya kabul edile- meğler, Üsküdar Hâle Sinemasında HİCRAN, Gelecek film ŞAN VE ŞE- REF YOLUNDA. Pek yakında Fransiz tiyatrosunda Meşhur üstat FURLANİI Ve kerimesi tarafından çif- te piyano ile konser. Tafsilât tiyatro gişesinde İstanbul Dördüncü İcra Memur- luğundan: Edmond Ruff efendinin Yorgi Fethullah Artin efendi zim- metindeki alacağından dolayı mah- cuz bulunan Büyük derede Fıstık sokağında 16/33 No, bir bap - hane otuz gün müddetle ihalei evveliye müzayedesine | varolunarak üç yüz Jirada talibi uhdesinde olup bu ke- Te yüzde beş zamla ve on beş gün müddetle ihalei katiye müzayedesi vâzolunmuştur. Ahşap kapıdan ri girildikte zemini mermer dö şeli bir aralık üzerinde bir oda ve bir merdiven altında kömürlük ze- mini toprak ve kısmen maltız ocak- ir bir mutfak ve bulaşık yıkamağa mahsus mahal bir belâ mevcut olup mutfaktan bahçeye çıkılır. Bahçede yanındaki hane İle mlişterek bir ku yu vardır. Ahşap merdivenden yuka Tı çıktıkta bir sofa üzerinde yüklü ve dolaplı iki oda birhelâ yukarı katta iki oda olup biri yüklü ve dolaplıdır. Derununda medyun Yorgi efendi maa aile sakindir ikin ci kattaki sokağa nazır odanın bi rinde cumba vardır. Hane ahışap 0- Jup muhtacı o tamirdir. Mesahast Tahminen 126 arşındır. Bundan ha- ne doksan dört buçuk arşın müte. bakisi hahçedir. Kıymeti muhamme. nesi temamı iki bin iki yüz kira o lap talip olanlar kıymeti muham- menenin yüzde onu nisbetinde pey akçelerini alarak 9256/9549 dosya numarasile 16-11-31 tarihinde saat 14 de 16 ya kadar İstanbul Dördün cü İcra Memurluğuna müracaat ey- Jemeleri İlân olunur. İstanbul dördüncü icra dairesi. den: Temamına sekiz bin bira kıy. met takdi edilen Boğaziçinde İsti. 'nyede Kürkcibaşı Havualubostan 40 kağında atik 21 cedit 5-1,5:2, 5-3 mı maralı 448 dönüm iki evlek 144 par mak miktarında derununda taş oca- ğı ve bahçevan kulübesini müştemil bir kıta tarlarnın nısıf hissesi 30. 144831 tarihinde müsadif pazartesi günü saat 14 ten 16 ya kadar daire- mizde açık artırması icra ve şartna- mesi icra ve şartnamesi 15-11-931 ta rihinde diyanhaneye talik olunacak tır, Artırmaya iştirak için yüzde ye di teminat akçesi almır. Hakları ta pu sicilleriyle sabitalmayan ipotek alacaklılar ile diğer alâkadaranin, irtifak hakkı sahiblerinin bu hakla- rene ve hususiyle | faiz ve masarife dsir olan iddialarini ilân tarihinden itibaren yirmi gün içinde evrakı müsbiteleriyle — bildirmeleri lâzm- dır. Aksi hâlde hakları tapu sicille- ri ile sabit olmayanlar satış bede- linin paylaşmasından hariç kalırlar, Bilcümle müterakim vigiler ile be- İ lediye resimleri vakıf icaresi müş- teriye aittir. o Alâkadarların yeni icra ve iflâs kanmanun 119 uncu maddesi hümüne göre hareket etme leri ve daha fazla malümattalmak isteyenlerin 931/330 dosya namara- sr ile İstanbul dördüncü icra memur luğuna müracaatları ilân olunur. ————— ZAYİ — Seyrüsefer merkezinden alman bişikletimin 793 numerolu plâkası zayi olmuştur. Hükmü yok- tur, Hüsnü, İunan 2200 ira kıymeti muhammine Hi bir bap hane izalei şüyu zımnın- | da arttırmaya vazedilmiş ve birinci arttırma 26-11-931 perşembe günü saat 15 te Fatih İcra daicesinde icra $ı mükârter bulunmuştur. Meşkür- de gayr: menkülde tapuca müseccel ve gayri müseccel hak sahiplerinin 20 gün içinde müracaatla haklarını tespit ettirmeleri, aksi takdirde gay ti müscccel hak sahiplerinin arttır. sma bedelinden istifadeye haklari ol miyacaktır. Müşteri müzayede be- delini beş gün içinde vermeğe mec- burdur, aksi talditde farkı fiatla zarar ve ziyan bilâ hüküm kendisin den almacaktrı. Şartname 931/3930 numaralı dosyadadır, herkes göre- bilir. Talip — olanlarm muhammen kıymetin yüzde onu mispetinde pey akçelerile beraber arttırma günü Fatih Sulh İcrasına müracaatları i- Jân olunur. siye ederiz. mim aaa Şadi LİE EMEA NAMLI İstanbul Birinci İflâs Memurlu- Zundan: Beyoğlunda İstiklâl cadde sinde Sovyet hanı altında 390 No, lu mağazada dairemiz — tarafından kıymetli Sevir ve Çin ve Rus ve Ye torlarından bir mi müsavver gayet müzeyyen paravana ve Odeon ve Kolumbia | Gramofonları ve radyo makineleri | ve elektrikli grömofon makineleri ve envai plâklar ve galon tezyinatı- na müteallik madeni vazolar ve en vai fişler vesair bir çok güzel eşya- itrinler, camlı dolaplar ve ban- zarlık sucetile satılıyor, Talip olanlar her gün saat 3 ten 7 ye kadar müracaat edebilirler. Fiatlar çok dir. Meraklılar i- çin bir kere gezip görmek lâzımdır. Gayrimübadiller tak - 'diri kıymet komisyonu riyasetinden: Karar numaraları 1146 ile 1180 arasında bulunan Gayrimübadille- rin yüzde 20 hesabile bonolarını almak üzere Teşrinievvelin 25 inci pazar günü saat 10 dan 16 ya ka- dar komisyona müracaatları.(3429) . Vefa bozası çıktı | | Devlet-Demiryolları idaresi ilânları | Haydarpaşa mağazasında mevcut txriben 15ton mikta- rindaki kırikiânlar bilmüzayede satılacaktır. Müzayede 31-10-931 tarihine müsadif Cumartesi günü saat 10 da icra kılı- nacaktıt, Talip olanların yevmi mezkürda “H. P. mağazasma müra- <aatları ilân olunur, (3395). Alman kitaphanesi KARON , Als, inene. Afyonkarahisar vilâyeti sıhhat ve içtimai muavenet müdüriyetinden: Afyonkarahisar Vilâyeti Kinin ve Neosalvarsan ihtiyacı münakasaya konmuştur, Yevmi ihale bir hafta müddetle tem- dit edilmiştir. Şartnameyi görmek istiyenlerin İstanbul ve Afyonkarahisar Sıhhat ve İçtimai Muavenet Müdiriyetine müracaatları ilân olunur, (3400). Darülaceze müdür- lüğünden Müesseseye bir sene için iktiza eden 2500 kilo zeytinin ka- par zari usulile münakasası 16 Teşrinisani 931 pazartesi günü saat on dörtte icra edilecektir, Taliplerin teminat akçelerile müracaatları. (2407). Galata ithalâr ... ... gümrüğü .. d .. | ..—.. müdürlüğünden. Adet ONevi Marka o Numara (OKilosat o Cinsi eşya 1 Sandık TG 1815/1/3 540 Anelin boya a Fıçı AKS 12 315 Margarın yağı Balâda evsafı yazılı eşyanın 24/10/931 tarihinden itibaren İ bilmüzayede transit suretile ecnebi memlekete gönderilmek üzere satılacağından talip olanların iiknci teşrinin 15 incipa- zar günü saat 14 te satış Komisyonuna müracaatları. (3404) am amme m. Fen ve kimyaya ait çok kârlı bir ihracat maddesinin “mali için 30.000 ilâ 40.000 Türk Lirası ile istirak edecek bir SERMAYEDAR aranıyor. İşi teklif eden; Ciddi bir zat, san'atma memleke- tine dair iyi referanslar gösterebilen Avusturyalı bir mühen- distir, Teklifatın «Chemische İndus: trie» ia Laster Silbermann ve Şü DOYÇE LEVANT Linye Hamburg, Brem, Anvers, İstanbul ve Babrisiyah “arasında azimet ve avdet müntazam postaları, Hamburg, Brem, Stelin, Anvers ve | Roterdamdan limanımıza #uvasala | tı beklenen vapurlar, | MACEDONİA va. 28. Tievvele CHİOS va, 29 T, evvele doğru ALBANİA va. 28 T. evvele doğru | NAUPLİA va, 9 t, saniye doğru Burgaz, Varın, Köstence, Kalas ve İbrail için limanımızdan hareket edecek vapurlar: MACEDONİA, va 2830 T, ev velde tahmilde . NAUPLİA va. 9-14 t. sanide tah- ! milde Yakında Tekirdağ ve Bandırma Timanlarından Roterdam, Anvers ve | Hamburg limanları için hereket #j decek vapurlar. li AVOLA va. 24-26 &. evvelde tah. | milde, İ ASKANİA va, 24-26 Teşriniev. | velde tahmilde THESSALİA va, 28-29 'T. evvel de tahmilde. Yakında Londra için hareket © decek vapurlar: , ANGORA va, 24-25 Teşrinievvel de tahmilde, Hamburg, Brem, Anvers, Roters dam için yakmda Tekirdağ ve Ban- darmadan harcckt edecek vapurlar: AVOLA va, 25-27 T.evvelde tah imilde Fazlatafsilât için Galatada Ova- | kimyan hanında Laster Silbermen ve Şürekâsı vapur acentalığna mü | racaat Telefon: Beyoğlu 641-674 # LLOYD <5 TRİESTİNO Limanımıza muvasalatı beklenen HELOUAN vapuru 25 Teşrini- evvel Pazar (İtalya ve Yunanistan: dan). li MERANO vapuru 26 Teşriniev- vel Pazartesi İtalya “ve Yunaniş- tan) dan. Vi Yakımda Limanımızdan haraket | edecek vapurlar: İ MERANO vapuru 26 Teşriniev vel Pazartesi (Samsun, Trabzon, Batum, Novorosisk, Odesa, Kösten- €e, Vürna ve Burgaz) a. ABAZİA vapuru 27 Teşrinievvel Salı (Dedeağaç, Kavala, Selânik, Volos, Pire ,Patras, Korfo Ayasa- fanda, Brendizi, Ankona, Venedik Triyeste, Piume ve Trieste) ye. HELOUAN vapuru 29 Teşriniev. vel Perşembe sabah tam 10 da (Lloyd Ekspres) olarak(Pire, Been dizi, Venedik ve Trieste) ye, (COSULİCH LİNE) kumpanya emın lüks vapurlarına aktarma edi- lerek şimali ve cenubi Amerika Ji- manlarına gitmek için “tenrildtir doğru bilet verilir, Her nevi tafsilât için Galatada Mumhane (Lloyd Tricstino) ser öcentesine Telefon Beyoğlu 4878 veya Galatasırayında sabık Selânik bonmarşesi binasındaki yazıhanele- rine, Telefon Beyoğlu: 2499 ve ya- but Sirkecide Kırzade banındaki ya zehancsine müracaat edilmesi, Te- lefon İstanbul 235. | | Li 16 Şubat 932 tarihinden iti baren kiraya verilecektir. Taliplerin Anikarada İstan- İ ——— ZAYİ — Van abzıasker şubesinden almış okluğum 307 tevellültlü vesi- kamı zayi ettim. Yenisini alacağım- dan sskisinin hükmü yoktur, Ser vet oğlu Ahmet. Doktor Hafız Cemal Dahiliye hastalıkları mütehassısı Cumadan maada hergün öğ- | leden sonra saat (2,30 dan Se) kadar İstanbulda Divanyolun- da 118 numaralı hususi daire- sinde dahili hastalıkları mua- yene ve tedavi eder. Telefon: İstanbul 8923, Sıra numarasını beklememek isteyenler, kabineye müracaat la veya telefonla randevu al malıdırlar günü akşamı Sirkeciden hareketle (Zonguldak, İne bolu, Samsun, Ordu, Kire- son, Trabzon, Sürmene ve Rizeye gidecektir. Fazla tafsilât için Sir- keci Yelkenci hanımdeki acenteliğine müracaat. Tel 21515 BARTİN LÜKS SÜR'AT POSTASI BARTİN Vapuru Her T. evvel PAZARTESİ gü- mü saat 18 de Sirkeci rıhtımından hareketle, Ereğli, Zonguldak, Bar. tn, Amasra, o Kuruçaşile, Cide is- kelelerine azimet ve ayni tarikle İs tanbula avdet edecektir Müracaat mahalli: Sirkeci” Yeni han No 15. Telefon: 23609 ve 23389, SADIK ZADE Biraderler vapurları Karadeniz postast Dumlu Pinar Em PAZAR günü akşamı 17 de Sirkeci yancık, Samsun, Ordu, Gi- resun, Trabzon, ve Ri- ze) ye azimet ve ayni iskelelerle Görele ve Ü- nye'ye uğrayarak av- det edecektir. Fazla taf-| silât için Sirkeci Meyme- net hanı altında açenteli- ğine müracaat. Tel, 22134. D. ANAGNOSTOPOULO ve C.SİSKİDİ Yunan vapur şirketi PİRE-MARSİLYA için seri ve doğru pasta. (PATRİS) Lüks vapuru 29 Teşrinicwvel Perşembe günü 10 da Galata rihtimından hareketle her amıf yolcu ve eşyayı ticariye alarak (PİRE ve MARSİLYAYA) gide- cektir. Azimet ve avdet biletlerinde | azami tenzilât. Umumi acemaları: Galatade' Çi: Bili Rıhtım Hanında D. Anagnosto- poulo ve C. Siskidi. Tel B. O. 2612. Galata ve Beyoğlu Tali acentaları: Bücün seyahat acemtalıklarıdır. Tavil Zade Vapurları İZMİR POSTASI Saadet Vapuru her Pazartesi ak- şamı on yedide Sirkeciden ha- reketle Gelibolu, Çanakkale, ire azimet ve Çanakkaleye uğrayarak avdet edecektir. Yolcu bileti vapurda da ve rilir. Adres: Yemişte Tavilza- de biraderler. Telefon: İst 2210. AYVALIK SÜR'AT POSTASI (MERSİN ) 27 Teşrinevvei Salı 17 de Sirkeci Rıhtı—