11 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

11 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Bir depo bir fyon tacirleri muka- il bir birlik yapıyorlar Bugün Ticareti hariciye ofisinde : bir içtima yapılacaktır | Dün afyon tacirleri Ticaret borsa da aralarında toplanmışlar ve af- vaziyeti etrafında müdavelei ef- da bulunmuşlardır. Tüccarlar Avrupada afyon itba- tacirlerinin yaptıkları kartele mu aralarında bir teşekkül İkuda getirmek fikrini ileri sürmüş ir. Bu fikir etrafında hararetli İnakaşalar cereyan etmiştir. Tüs- İar yapacakları teşekkülün teferruatını tesbit etmek üzere İste toplanmağa karar vermişler- . Bu toplantı da tesbit edilecek ları Ofis müdürü Cemal Beyin aseti altımda aktedecekleri içtima hususi şekli verilecektir. Ruslar tiftik alıyor Ruslar dün 65 kuruştan 30 bin #iftik olmışlardır. Bundan başka 60 balya oğlak de- i 115 kuruştan ve 50 balyada 7,5 kuruştan satılmıştır. Fındık piyasası Fındık piyasası son durgunluk- in sonra yeniden düzelmiştir. Gire- nda fındık 87 kuruştan örmüştür. Hamburg piyasasında Türk fındı İh 96,5 kuruştur. | Buğday 5 para düştü! İİ Dün Ticaret borsasında buğday lat 5 para düşmüştür. si günkü Amerika tel. 3,58 iken dün gelen 66, idi. Manmafih umumi kanaat buğday İatlerinin gelecek mevsime e merkezindedir. Hangi esas kabul edilecek? ar şudur: Alman ihracat firma ile ecnebi müşterileri arasında ev- velce İngiliz lirası üzerine aktedil- Miş olan ticari mükavelelerin ahkâ- nmın tatbikinde altın esasının. na- tarı dikkate alınmasa ve bu tesli- hatı İngiliz lirasının bugünkü ra- Yiç ile yapılmasın ahlâki ve hususi #ekilde telif edilmesine karar veril- miştir. Rusların alacağı mal Ruslar Ticaret muahedenamesi mucibince bu sene memleketimizden 15 milyon liralık mal alacaklardır. Yün konferansı BALLE, 10 (A.A.) — Yarın ve öbürgün Bâle'de toplanacak olan beynelmilel yün konferan si merkezi Bradford'da bulu- nan beynelmilel yün cemiyeti tarafından içtima davet edilmiş Bu cemiyete hali hazırda merkezi yün komitesi reisi olan Fransız M. Dubrulle riyaset etmektedir. İngiltere, Fransa, Almanya İtalya, Belçika, Felemenk, Ma caristan, Lehistan, ve Çekos- lâvakya'nın konferansta kulu- nacak olan mümessilerin yekü nu altmişa baliğ bulunmakta- ir, Beynelmilel grupa mensup olmayan İsviçre yün sanayi er- babı cemiyeti, konferans mesa- takip edecek bir mümessil tayin etmiştir. sanayiinin izahatı ve Konferans, yün vaziyeti hakkında şimdiki buhran ile ihracat ve kredilerin tahdidi o hakkında ki raporları dinliyecektir. Avusturya, ve cenubi Afri- kada hayvan yetiştirmekle işti gal etmekte olan kimselerin beynelmilel o ticaret odasının mümessilleri de konferansa iş- tirak edeceklerdir. Kambiyo Borsası 890,00; Kuron Dolar 0,47,38,04 | Şiling Ki 12,06 | Pezeta a0 | raya Frank B. 3,99,50| Zioti Drahmi Pegi | 2 Frank 38,09) Pengül Prank İ. 24225) Ley 63,89,00 | Di 1,1759) Germ: Borsa e Esham ve Takivilâtın nevi Florin Altın Mecidiye Banknot Kaçakçılarla mücade- le şiddetlendiriliyor Suriye hudutlarında askeri teşkilât yeni vazifesine başladı Cenup vilâyetlerinde Dahi- liye vekili Beyle beraber seya- ıat etmekte olan Baş muharri- “imizden * gelen ilk telgrafta “Suriye hududu civarmda ka- gakçılık işlerinin bir facia ha- lini aldığı, bu halin hem devle- tin hazinesini, hem bir kısım | memleket çocuklarının ahlâkı- ni tehdit ederek ıskandal halin de devam ettiği yazılıyordu. Kaçakçılık, yalnız cenup hu dutlarımızda değil az veya çok bütün hudutlarda hattâ İstan- bul'da bile artmıştır. Kaçakçı- lığı meslek ittihaz edenler mem leketin her tarafında büyük bir faaliyetle çalışmaktadırlar. Ce nup hudutları, bilhassa Suriye bu işin merkezini teşkil etmek- tedir. Suriyeden cenup vilâyet- lerimize kaçırılmayan hemen hiç bir şey yoktur. Urfa, Kilis ve havalisinde bu kaçak eşya- Dın gayet ucuz fiatle satıldığı bir hakikattir. Devlet son zamanlarda bu hale karşı en şiddetli ve en mü | essir tertibatı ittihaz etmekte. dir. Gümrük mı tının takviyesi len askeri teşkilâtm ilk (defa cenup hudutlarımızda tatbiki- ne başlanmıştır. Buradaki mu- hafaza teşkilâtının zabitleri ta yin edilmiş ve vazifelerine baş- lamışlardır. see. Vilâyette Tasarruf Haftası Dahiliye bir tamım gönderdi Milli tasarruf ve İktisat ce- miyeti Dahiliye Vekâletine bir tezkere göndermiştir. Bunda 12 o kânunuevvelde İ başlıyacak'olan Milli tasarruf ve İktisat haftasında vilâyetler de halka telkinat o yapılması İ bir bayram gibi tesit edilm. ni, israftan korunmak, hesaplı yaşamak üsulleri hakkmda hal m. tı ini rica etmiştir. Dahiliye Vekâleti bunu vi- lâyetlere tamim etmiştir. Belediye usulü muhasebesi İ Belediyelerin yeni usulü mu | hasebesi talimatnamesi gelmiş tir Maarifte Radyo ile Tedrisat Pr. Tracy F.Tyler dün maarifte temaslarını yaptı.. Vaşington © “Radyo ile tedrisat cemiyeti” azasından profesör Tracy F. Tyler şehrimize gelmiştir. Ame- lı profesör şehrimizde maarif er- ile temas ederek Türkiye ma- arifi hakkında malümat almıştır. Murmaileyh daha burada bir müddet kalarak tetkikat yapacaktır. Ameri- kalı profesör Viyanada geçenlerde toplanan beynelmilel “radyo ve fi- İlimle tedrisat” kongresinden avdet etmektedir. Bu zat 14 muhtelif o memleketi gezecek ve radyo ile tedrisatın meti- celeri üzerinde tetkikatta bulunacal- tır. Amerikadaki cemiyetin — gayesi bütün dünya tedrisatında radyonun kanuni ve resmi bir mevki temin et- mektedir. Tracy F. Tyler cemiyetin bütün neşriyatının badema © muntazaman Türkiyeye de gönderileceğini söyle- miştir. Profesör maarif idaresini 2i- yaretinde cemiyet hakkında 14 muh telif lisan üzerine yazılmış birde broşür bırakmıştır. Brogürde türkçe olan kısım da vardır. Sınıf kü zedilecek bir kütüphane Burada ders kitapları haricinde ba- zı çocuk kitapları bulundurulacak- tr, Gazetecilik mektebi Darülfünun divan: bugün içtima edecek ve gazetecilik mektebi işini tetkik edecektir. Maarif binası Elyerm Acı musluk (sokağında kiva ile bir binayı işgal etmekte Jstanbul afın başmübendisliği ma- arif dairesinin üst katma taşınmakta İN eeninlik lâğvedildiğinden maarif dairesinin üst katı boşalmıştır. Maarif müdürlüğü binanın alt katını işgal edecektir. —ee e — Serbest Liman! Bu dava gene canlandı, ne yapılmak isteniyor? Istanbal bahsolurken Dünyanın en mühim ticari bir Timanı olduğu ve en tabii bir transit merkezi bulunduğu halde İstanbul henüz esaslı bir limana (o ve iyi bir rıhtıma bile sahip değildir. İstanbu- İun asrın icabatına uygun bir şehir haline konulması düşünülürken şüp- hesiz her şeyden evvel liman mese- lesinin düşünülmesi lâzımdır. Liman meselesile beraber bir serbest mın- taka meselesinin de marcnt olduğu- nu unutmamak lâzımdır. Bu hususta şimdiye kadar çok düşünülmüş olı beraber elde yalnız bir tek müsbet eser © vardır: Ticaret odasının liman ve köprüler raporu. Liman meselesile en yakından a- Hikadar olması lâzim gelen Ticaret odası İstanbul'un müstakbel Timanı- nın yerini tayin etmiş bulunmakta. dır, Haliç, vaziyeti mevkii ve husu- si şeraiti itibarile İstanbul limanı i- çin en elverişli yer bulunmaktadır. Oda Kâğitane deresinden itibaren liman için lâzsm olan yerlerin mahal lerini tayin etmiştir. Kömür depola- rı, antrepolar, ambarlar fabrikaların v. «. yerleri tayin edilmiştir. Serbes mıntaka için ise muhtelif yerler gös terilmektedir. Yalnız serbes mıntaka man yeri tayin edilirken bunun üze- rinde çok düşünülmek lâzım geldi ği alâkadarlarla tastik edilmektedir. GDAAAmy ? | Küçük Haberler Yarının çocukları Selim Sırrı Bey yarın akşam saat sekiz buçukta radyoda 43 üncü konferansını — verecektir. Mevzu : ““Yarmın çocukları, dır. * Dr. Ahmet Şükrü Bey Cer rahpaşa hastahanesi asabi ve akli hastalıklar mütehassısı Dr. Ahmet Şükrü Bey Avrupadaki tetkik seyahatinden avdet et- miş ve hastalarını Elhamra a- partımanındaki muayenehane- sinde kabule başlamıştır. * Edebiyat fakültesi talebe cemiyeti perşembe günü Halk evinde (eski Türk Ocağı) fev- kalâde kongresini aktedecek- tir ün plân: mevzuu İltanbul liman meselesi olan | zatın memleket sporu ile hiç alâka Stadyum ne şu, ne bu klüp menfaati değildir Galatasaray, Fener, Beşiktaş hak- larındaki sözleri reddediyorlar.. Atletizm federasyonu reisi : “Niyetlerimizden şüphe edenler açıkça kai Dünkü Yeni Gün refikimizde şehir meclisi azasmdan bir zatın be- yanatı çıktı bu beyanatta deniliyor- du ki: “.. Bazı klüpler © Yenibahçede Stadyom istemiyorlar. Çünkü | bu kendi menfaatlerini haleldar edecek | | tir. Onlar spor gayesinden ziyade maçlarını hasılâtını aralarında tak- sim etmek istiyorlar ve ticaret gaye- | | sini güdüyorlar. Yenibahçede Stad- yom yapıldıktan sonra onlar ister- İerse yine ticaretlerine devam ede- ler. Filân gün filân klüple filân klüp arasında maç var diye tıpkı i lâmı gibi ilân yaparlar. İsi gider, onlar da ticaretleri- i yaparlar. Fakat Yenihahçede yapı lacak belediye Stadyomun, yalnız şehir değil memleket müessesesi © İacak ve beynelmilel maçlar orada Bu miesele etrafında alâkadarla| konuştuk şunları söyledi! “.— Biz, yani bu üç klüp bu mesele etrafında hiç kimseye şey söylemedik. Gazeteler ve bazı sporcu arkadaşlarımız - hiç bir klüp namına © Olmamaksızın . fikirlerini | söylediler zannadersek bu vadide hiç lakırdı söylemeyen klüplere bu kadar balapervazana hücüm etmek doğru olmaz. Fikirlerine müracaat edilen diğer zevatın söylediklerine de hürmet etmek lâzımdır. Çünkü herkes düşündüğünü söylemekte bürdür. N Sporcu #por için değil de bir ti- cöret vasıtası olarak kullandığımıza gelince bunda da bu beyanatı veren dar olmadığı anlaşılıyor ve eğer â- lâkadar olsaydı bunu söylemiyeceği ü şebrimizdeki bu, liç kli yet ıübarile en çek paraya il eşekküllerdir. Sohra söy- i biz milyonlar kazanmı- oruz, 5 İlân her umumi şeyde © yapılır. Tasavvur edin ki stadyomda yaptı- ğımız maçları ilân etmiyelir. O za. man maçın olacağından & kimsenin haberi olmayacaktır — ve netice de kimse gelmiyecektir. Peki bizim se- nelik ihtiyacmızın karşılığını kim ödeyecek? Biz ticaret yapmiyoruz, yalnız mevcudiyetimizi e edebi İecek vasıtayı arı kibuda en sarih hakkımızdır. Aksi halde mem- lekette bu kadarcık olsun spor ya- pılamaz.” Bundan sonra stadyom inşaası etrafında bilhassa neşriyatta bulu nan bhanettin Beye şu sualı sorduk; — Şehir meclisi azasından bir zat stadyom Yenil le istenmemesini bazı klüplerin © para menfaatinden ileri geldiğini iddin et miştir siz ne dersiniz? derneği, üç gü EE > ie Sivasta teşekkül eden “Halk şairleri koruma derneğinin, te- şebbüsü ile teşrinisaninin beşin den seikzine kadar üç gün de- vam edeceğini yazdığımız bay- ram büyük bir muvaffakıyetle neticelenmiştir. Gerek açık ha vada, gerek müsamere şeklinde bir kaç defalar onları dinlemek fırsatını bulan Sıvaslılar da mil Wi kıyafetlerile bu (milli oyun- lar - halaylar) a iştirak etmiş- lerdir. Bayramm üçüncü günü Ankaradan Musiki muallim mektebi muallimlerinden Ulvi Cemal ve Cezmi Rıfkı Beyler gelerek bayram şerefine bir konser vermişlerdir. Bu konser de Ulvi Cemal Beyin (Halk nağmelerinden) bestelemiş ol- Atletizm Federasyonu reisi Bür| der. rşımıza çıksınlar..,,diyo” Atletizm federasyonu reisi Bürhaneddin Bey — Evvela 50 den fazla azası olan bir moeli: den isim tasrih etme diye çıkarılan rivayet- lere kıymet vermemek lâzımdır. Ben zaten şehir mecli azasın- dan biriim böyle o düşüneceğine ve böyle söyliyeceğine kail değilim. Çünkü şehir meclisi azası terbi- yeli ve aklıselim sahibi adamlardır. Denildiği gibi Fenerbahçe, Galatasa ray, Beşikta; para kaygusile hareket etselerdi stadyormun Yenibahçede olmasına şiddetle taraftar olurlardı. Çünkü Taksim stadyomu” şimdi ve daha bir kaç sene bu üç klübün ma- hıdır. Şu halde bu iddia mantık ö- nünde hemen erir. Bir fen meselesi münakaşa edilirken o münakaşanın bir tavafını teşkil edenlere elde kat'i delil olmadan hasis garezler atfet- mekte terbiyeye mugayırdır. Binae- naleyh bir şehir meclisi azasını bu fena vaziyete düşmekten tenzih ©- derim. Kaldı ki Yenibahçede tad yapılmasın» hemen hemen Bele heyeti feniyesinden başka (o bütün matbuat ve efkâr: umumiye ve Fede rasyonlar muarızdır. Bunlardı para kayğusu güdüyorlar, Ben yor teselesinde ileri atılmış bir dam sıfatile açıkca ve herkese hita- ben söyliyorum: e işi bir spor işi, bir gençlik ve terbiye işi, bir memleket işi olarak kanaatımız kadar büyük bir kuvvetle müdafaa terdiğimiz. hasis emeller atfma mâni teşkil ©- Niyetlerimizden şüphe edenler varsa onu açıkça ve mertçe söyleme lidirler, Ağızda sakız çiğner gibi imalar mert doğru ve haysiyetli adamlara yakışmaz." e e Kk e Sıvasta “ Halk şairleri koruma n bayram yaptı duğu eserler de çalınmıştır. Bayın, sehirde büyük bir ali Um yalin ye datmekie çile cek seneki teşebbüslerinin da- ba mükemmel şekilde ve müza heretlere mazhar olacağı tah- min edilmektedir. Halk şairleri koruma derneğinin bu bayra- ma Ankaradan iştirak edenler arasında Hâmit Zübeyir Beyin Yalta elen kn imleri rinden Türkiyatçı Dr. Rönös- sön de vardır. a eli ga eek Piyango bugün.. Tayyare piyangosunun on birinci tertip dördüncü keşide- ugün saat on dörtte Darül- fünun konferans salonunda ce- kilecektir. Mahkemelerde Müstehçen Neşriyat Morice de Cobras'nın eseri ve &serini tercüme etmektödir. Bu ter- cüme müddelumumilikçe tetkik edil miş ve müstehcen görülmüştür. Bu cihetle Apoyevmatini gazete- si aleyhine bir dava ikame edilmiş- tir. Adliyede talebe Dün bir ilk mektebin çocukları muallimleri tarafından Adliyeye ge- tirilmiş, mahkemeler gezdirilmiş, ço cuklara adli teşkilâtemiz hakkında izahat verilmiştir. Fakat bu çocuklar pek küçük ol-| dukları, biraz da kalabalık bulunduk ları için ziyaret fazla gürültülü ol- muş ve adliyedekileri biraz bizar et- miştir. Çocuklara tatbiki ders vermek w- #ulüne itiraz'etmek kimsenin aklına gelmez. Fakat adliyede tatbiki ders görecek. çocuklurm herhalde 8 - 12 yaşı arasındaki adliye merdi" i ni inip çıkmaktan aciz mini miniler olmaması gerektir. Bir kasa Açıldı! Beşiktaş Maliye şube- sinden 2000 lira çalındı Bundan birkaç gün evvel Beşik- taş maliye tahsil şubesinde bir kasa harsızlığı olmuştur. Şubenin kasasının kilidi bir ecza istimal edilerek eridilmiş ve içinden 2000 liraya yakın para çalınmıştır. Polis bu mahirane sirkat etrafında takibat yapmaktadır... Dün bir iki kişi zannaltına alınmıştır. Zabıtanın bugün hırsızı meydana (o çıkarması muhtemeldir. Memlekette Lekeli humma İZMİR, 10 — Eşrefpaşa mahalle sinde bir Belediye memurunda İcke- li humma görüldü. Sıhhi tedbirler alındı. Müzayede başlayacak Gelen malümata göre (İzmir'de bulunup gayrimübadillere bono mu- kabilinde satılması © kararlaştırılan Yunan emlâkinin başlanacaktır. Dara e Poliste Bir kömür haftadır haftadır yanıyor! Belediyede Dilenciler Toplatılıyor Dün Beyoğlunda grupu harekete geçi Dün Beyoğlu kaymakamlığı linde 6 grup belediye memurları ir tarama yaparak sokaklardaki çocuklardan mürekkep olduğu şılmıştır. Bu dilencilerin bir kısmı dari zeye gönderilecek © ve bir kısm ailelerine teslim olunacaktır Gazinolara Girmiyecekler Kahve, gazino, lokanta ve al yerlere boyacı, yemişç dilencilerin girmesi belediyece nedilmiştir. Otobüsler için Otobüsler her seferlerinde mej hareket noktalarında bir müddet rarak otobüslerin içi muzaddıtan' lenmeden yeni müşteri alımmıya tır. Fiatlistesi yapmayan Belediye kaymakamlıklara bi mim göndererek şimdiye kadar listesini tasdik ettirmemiş kaç sesenin tecziye edildiğini 10 tar, Bir şayia Fethi Beyin Vaşington sefi Nuri Beyin de Antalya meb'usl na namzet gösterileceği söylemel dir, Manisa avukatları MANISA 9 — Şehrimi: ları yeni harflerden imtihan ol şehadetname aldılar. Vali Beyin teşekkül Geçirdiğim ufak bir kazanı rek Ankarada gerek İstanbulda visi müddetince bizzat gelip gör veya teessürlerini telgrafla ve tupla bildirmek zahmetini ihti lütfunu börmetle rica ederim € dim. at. Vali Ve 1 MUHİDDİ deposu bi yanıyor! Itfaiye, yangını söndürmekle meşguldür. Depo bir haftadır nasıl yanıyor? Anadolu Hisarında Körfez cad- desinde bir haftadan beri devam e den gizli bir yangın keşfedilmiştir. Bu yangın bir kömür deposunda dır ve evvelki geceden itibaren sön- dürülmesine başlanılmıştır. Bir haftadır devam eden bu yan- gin şu şekilde anlaşılmıştır: Bu de- ponun karşısında ikinci hukuk mah- | kemesi hâkimlerinden Turhan Bey oturmaktadır. Depo da Sovyet Rus- lara ait bulunmaktadır. Turhan Bey gece koca deponun alev alev yan- makta olduğunu görmüş, civar için pek büyük bir tehlike © teşkil eden bu yangını derhal ve kemali teha- lükle şirket telefonu vasıtasile | alâ- kadarlara ihbar etmi il üzerine derhal İstinye berikete geçerek yangın yerine git mış, diğer gruplardan da vaki olan muavenetle bir haftadan beri devam etmekte olan bu gizli yangmı sön- dürmiye başlamıştır. Yangın yukar- da da yazdığımız veçhile Sovyetlere ait kömür deposundadır. Kömür yı. Eınları bir hafta evvel en alt tarafın- dan tutuşmuş ve için için yanmıya, boğucu bir gaz neşretmiye başlamış, nihayet evvelki gece için için yanan bu ateş parlamış ve alev alev yan- mıya başlamış, hattâ deponun hudu dunu teşkil eden direklere de sira- yet etmiştir. İtfaiye ateşle mücade-| İeye devam etmektedir. Polis bir haftadan beri yanmak- ta olan bu deponun sahipleri hakkın da yangını ihbar etmedikleri için ta kibat yapmaktadır. Yangının olup ta başladığı malüm değil Bir diştabibi yarala Sirkecide dişçilik eden Kar fendi evvelki gün 3S11 numar myonun altında kalmış, ağır » yaralamış, Cerrahpaşa | hastar pakledilmiştir. Kamyonun; kazayı müteakip kaçmıştır. Tabancasını bulc Bundan 6 ay evvel Bursadı him efendinin silâh mağazası sız girmiş, birçok kıymetli sil at ve saire çalmıştı. O zamand ri yapılan takibata rağmen de bulunamamıştı. Malı çalınan İbrahim efen velki gün Mahmudiye cadde geçerken kendi tabancalarınd risinin oradaki silâhçı dükkân dan birisinin camekânında 8 ve derhal polise haber vererek cayı müsadere ettirmiştir. Şü lâhçının bu tabancayı kimder aldığı tahkik olunmaktadır. Takibat yapılıyo Karagümrükte sütçü İbra ğa ile Altay mahallesinde Hadice Hanım kavga etmişl rahim ağa Hadice Hanımı ve itip yere düşürmüştür. Bı neticesinde Hatice Hanım 4 beri hamile olduğu çocuğu düğünden İbrahim ağa hakkı kibata başlanılmıştır.